Olen 22v nainen, 160cm & 50kg. Kuntosalitaustani ja muukin kuntoilutausta on hyvin satunnainen, mutta harrastukseni on edennyt siihen pisteeseen, että olisi aloitettava lihaskunnon kohottaminen ja etenkin voimaa olisi saatava lisää, kestävyyskään ei olisi pahitteeksi. Eli kuntosalista ja omasta hyvinvoinnista elämäntapa, kyseessä ei ole mikään uudenvuodenlupaus tai mikään sellainen.
Tiedän, ettei näkyviä tuloksia tule saamaan parissa kuukaudessa. Mutta kuinka nopeasti huomaan voiman lisääntymisen? Miten usein kannattaisi salilla käydä, tyyliin kolmesti viikossa vai useammin? Ja mitä aloittelijan kannattaa ottaa huomioon muutenkin? Miten kohotan kestävyyttäni? Olen kuullut, etteivät voima ja kestävyys samassa kropassa onnistu naisilta yhtä helposti kuin miehiltä, pitääkö paikkansa?
Lihaskunnon kehittyminen naisilla?
7
176
Vastaukset
- toinen kuutamolla
Noista voiman lisäyksistä olen kuullut, että tuollaiset 20-25 prosenttia on mahdollsita vuoden aikana saada lisää voimaa, Mutta se tutkimus oli tehty ikääntyvillä ja huonokuntoisilla. Mitä huonokuntoisempi ihminen on sitä enemmän on mahdoillista parantaa voimaominaisuuksia nopeastikin.
Luultavasti sinun tapauksessasi varovainen lisäys on paikallaan, eikä oikein voi odottaa paljon yli 10 prosenttia vuodessa. Ei kannattakaan pyrkiä mahdottomiin.
Voima ja kestävyys ovat vähän eri asioita, mutta on olemassa lajeja, jossa tarvitaan molempia, voima-kestävyyttä, esim. pikaluistelu, hiihto, soutu.
Voimaa on helppo saada sinne mistä sitä puuttuu, naisilta ei useinkaan luonnistu etunojapunnerrus tai leuanveto. Kokeile saatko yhden onnistuneen, puhtaan suorituksen, Siitä sitten alat kasvattaa määriä, 1.2.3.4.... Ennen pitkää alkavat myös kestävyysominaisuudet kehittyä ainakin etunojapunnerruksissa. Nainen voi aloittaa polvet maassa.
Jos nyt käyt salilla kerran viikossa keskimäärin, niin ota käyttöön toinen vuoro viikossa, sillä tavalla sitä harjoitusmäärää lisätään, Ei siihen voi antaa mitään yleistä ohjetta, lähtökohtana on nykyinen harjoituspohja.
On naisia, jotka ovat sekä voimakkaita että kestäviä, vieläpä nopeita, esim. Maarit Björgen. Ei sukupuoli ole esteenä itsensä kehittämisessä myöskään fyysisellä puolella. - 4+2
Mulla nousi voimatasot nopeasti alussa (ekat 6kk, tuloksia näkyi jo parin kuukauden jälkeen), sitten tuli tasannevaihe. Tein 1-jakoista treeniä 3 kertaa viikossa, perusliikkeitä kuten kyykkyä, maastavetoa, ylätaljaa, pystypunnerrusta etc. Toistoja tein vaihtelevasti 5-15. Mä olen ymmärtänyt, että treenaamaton hermosto oppii nopeasti ja siksi voiman kasvaminen alussa on nopeampaa.
Jos tarvit molempia, treeniä kannattaa jaksottaa voima- ja perusvoimakausiin, eli treenata kestävyyttä ja (maksimi)voimaa eri jaksoilla. Mutta mikä harrastus on kyseessä? Sellainen, missä on valmentaja? Jos häntä konsultoisit asiasta, yleensä heillä on kuitenkin paras näkemys siitä mitä voimaominaisuuksia lajisi vaatii ja miten niitä harjoitetaan?- Kuutamolla92
Mun harrastus on vapaaehtoinen palokunta, eli ei oo mikään varsinainen laji. Oon pärjänny tähän asti hyvin hälytyspuolella, mut ihan itteni ja harrastuksen fyysisyyden takia haluun saada voimaa enemmän. Esimerkiks on aika turhauttavaa kantaa letkukehikoita tyyliin kerrostalon viidenteen kerrokseen kun kehikot osuu portaisiin. Jaksan kantaa, mutta olis hyvä omata voimaa enemmän, että sais niitä nostettua korkeemmalle. En mä mikskään savusukeltajaks oo tähtäämässä kuitenkaan, haluun vaan suoriutua omista tehtävistä paremmin. Ja en oo keskustellu näistä mietteistä yksikönjohtajien tai muiden kanssa, haluun tehä tätä tavallaan salassa. Oon kattonu vierestä miten meijän joittenki jätkien ja muitten naisjäsenten kuntosaliharjottelua ollaan arvosteltu ja niihin ei olla uskottu, en halua niitä paineita omaan niskaan.
- PersRaineri
Kuutamolla92 kirjoitti:
Mun harrastus on vapaaehtoinen palokunta, eli ei oo mikään varsinainen laji. Oon pärjänny tähän asti hyvin hälytyspuolella, mut ihan itteni ja harrastuksen fyysisyyden takia haluun saada voimaa enemmän. Esimerkiks on aika turhauttavaa kantaa letkukehikoita tyyliin kerrostalon viidenteen kerrokseen kun kehikot osuu portaisiin. Jaksan kantaa, mutta olis hyvä omata voimaa enemmän, että sais niitä nostettua korkeemmalle. En mä mikskään savusukeltajaks oo tähtäämässä kuitenkaan, haluun vaan suoriutua omista tehtävistä paremmin. Ja en oo keskustellu näistä mietteistä yksikönjohtajien tai muiden kanssa, haluun tehä tätä tavallaan salassa. Oon kattonu vierestä miten meijän joittenki jätkien ja muitten naisjäsenten kuntosaliharjottelua ollaan arvosteltu ja niihin ei olla uskottu, en halua niitä paineita omaan niskaan.
Varmaan joku crossfit-tyyppinen harjoittelu on hyvää sulle. Ei tarvitse kuitenkaan mihinkään crossfit salille mennä, mutta voit ottaa mallia siitä. Parhaiten tietenkin kehittyy vaikka nyt kantamaan niitä kehikoita, kantamalla niitä kehikoita. Tai jotain muuta painavaa. Jonkun kuntosalilaitteen vemputus ei todennäköisesti auta yhtään mitään.
- toinen kuutamolla
Kuutamolla92 kirjoitti:
Sinulla loppuu niissä portaissa sekä voimat että kestävyys, maitohapot jylläävät mutta on hyvä että pysyt määrittelemään ongelmat noin konkreettisesti. Varmasti löytyy harjoituksia, jotka vievät asioita eteenpäin.
Kaikki nostot lähtevät jaloista.esim. liikkeitä:
penkillenousuja ilman painoja, pitkiä sarjoja esim. 3x30
penkillenousuja lisäpainojen kanssa, penkin korkeutta säätämällä lisätehoja, lyhyitä sarjoja esim.8-10 toistoa
aerobista harjoitusta ja voimakestävyyttä: porraskävelyä, hyppelyä, ylämäkiä sauvojen kanssa ns, sauvarinneharjoituksia. Hiihtoa mäkisessä maastossa.
Itse asiassa lähes kaikki vapailla painoilla tehtävät kuntosaliharjoitukset vievät asioita eteenpäin. - 4+2
Kuutamolla92 kirjoitti:
Kahvakuulaharjoittelu voisi sun kohdalla toimia myös. Eli salilla perusliikkeitä (kyykkyjä, maastavetoja, pystäriä) jonka lisäksi kahvakuulanostoja pitkinä aikasarjoina (heilautukset, tempaukset, rivet, työnnöt) jotka kehittää sitten sitä hapenottokykyä ja kestävyyttä.
Starting Strength kolmesti viikkoon, ja kunnolla ruokaa koneeseen.
https://www.treeniohjelma.org/starting-strength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/
Kestävyyttä kannattaa harjoittaa ihan perus lenkkeilyllä ja välillä vaikka reppujuoksua tai mäkisprinttejä. Voimaharjoittelu kannattaa kuitenkin pitää ensisijaisena tavoitteena, sillä taakkojen kantaminen muuttu paljon helpommaksi sitä mukaa kun se taakka kevenee suhteessa omaan maksimivoimaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa522100En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511436- 101394
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969