Lunastin osittain perimäni omakotitalon, josta menee mielestämme kovin korkea kiinteistövero. Vero pelkästä talosta on noin 800 €/vuodessa, lisäksi tontista ja hiukan muista rakennuksista, yhteensä noin 900 €/a
Mitä olen katsellut esim. Etuovi.commista myytävänä olevista taloista, tuollaisia veroja näkee perittävän aivan erinäköisistä loistotaloista, jotka ovat huippukunnossa ja hinta yleensä miljoonasta ylöspäin. Tämän koko kiinteistön markkinahinta voisi olla luokkaa 300 000 €, tuurilla ja taidolla vähän yli. Asuintalon rakennuspinta-ala on varsin tarkkaan 200 m2, ja se on lähes tulkoon 80 -luvun lopun alkuperäiskunnossa. Taloon ei ole koskaan tehty mitään rakenteellista korjausta, ainoastaan kevyttä sisäehostusta kuten maalia, tapettia saunan, panelointia jne. Talo ei ole edes kunnallisen vesi- ja viemäriverkon piirissä. Mitä tutkailin asuntojen myynti-ilmoituksista suunnilleen vastaavan luokan taloista vero on yleensä jotain 350-500 €/a (talo ja tontti).
Voiko asialle ylipäätänsä tehdä mitään ja mikä voisi olla oikea osoite lähteä kelaamaan asiaa ?
Kiinteistöveron kohtuullistaminen
Onko mahdollista
1
330
Vastaukset
- pikkutupa
Kiinteistövero riippuu paljon siitä missä kunnassa kiinteistö sijaitsee, paljonko rakennusoikeutta on ym. Onko talo rekisteröity asuintaloksi vai muussa käytössä. Katso kiinteistöveroprosentit tästä.
http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kiinteistovero/Kiinteistoveroprosentit(9216)
Jos haluat oikaista veron kannatta kääntyä verottajan puoleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1871399Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231198- 49931
- 70890
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53810Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva51798- 56782
- 102764
- 33712
- 60709