Aloituspainot?

Pitäisi taas aloitta

Onko olemassa jotain järkevää laskutapaa, jolla voisi määritellä hyvä treenipainon maksimisuorituksesta? Meinaan siis, että jos aloittaisi homman testaamalla, paljonko rautaa nousee ja sen pohjalta tekisi pläniä.

Eli jos vaikka 80 kg nousee penkistä juuri ja juuri, niin voisi siitä laskea, että vaikkapa 3 * 10 * x kg olisi hyvä treenisarja tällä hetkellä?

17

443

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tavoitteesi?

Voimakestävyys, 30 - 50%. 10 - 20 toistoa. Palautus 20 - 45 sek.
      Perusvoima, 50 - 80%. 4 - 10 toistoa.
      Pikavoima , 30 - 70%. 6 - 10 toistoa.
      Räjähtävä voima, 60 - 90%. 1 - 5 toistoa.
      Maksimivoima, 90 - 100%. 1 - 2 toistoa.

Palautukset 1,5 - 4min.

Testimaksimin on oltava oikein suoritettuna todellinen maksimi!

• Pitäisi taas aloitta

Kiitos, juuri tuon tapaista tarkoitin. Jatkokysymyksenä voisi tietysti kysyä, onko näille esittämillesi jotain tutkitun tiedon lähdettä vai perustatko vain omaan kokemukseesi?

Mitähän tarkoitit tuolla "todellisella maksimilla"? Tämä kysymys tuli mieleen siitä, kun huomasin toisessa ketjussa sinun viittaavaan penkkituloksen "pompulla" eli siis ymmärtääkseni tarkoitit sitä, että tanko saa vähän "kimmahtaa" rintakehästä. Minä taas olen aina pyrkinyt tekemään niin, että tanko pysähtyy sentin pari rintakehän yläpuolelle ja nosto lähtee pysähtyneestä tilanteesta. Minusta se on aidompi tapa ja myönnän myös, että tuntuu vähän ronskilta antaa sadan kilon kuorman osua rintakehään vähänkään vauhdilla.

(Tänään en kyllä usko, että satanen enää nousisi, edellinen salikäynti on viime vuosikymmeneltä. Mutta jos taas aloittelisi uudestaan. Joskus nuorempana tein muuten "pyramidisarjojakin", esim. 8*70 kg 5*90 kg 2*100 kg. Mistä lienen senkin oppinut...)

• 18+15
        Pitäisi taas aloitta kirjoitti:

Kiitos, juuri tuon tapaista tarkoitin. Jatkokysymyksenä voisi tietysti kysyä, onko näille esittämillesi jotain tutkitun tiedon lähdettä vai perustatko vain omaan kokemukseesi?

Mitähän tarkoitit tuolla "todellisella maksimilla"? Tämä kysymys tuli mieleen siitä, kun huomasin toisessa ketjussa sinun viittaavaan penkkituloksen "pompulla" eli siis ymmärtääkseni tarkoitit sitä, että tanko saa vähän "kimmahtaa" rintakehästä. Minä taas olen aina pyrkinyt tekemään niin, että tanko pysähtyy sentin pari rintakehän yläpuolelle ja nosto lähtee pysähtyneestä tilanteesta. Minusta se on aidompi tapa ja myönnän myös, että tuntuu vähän ronskilta antaa sadan kilon kuorman osua rintakehään vähänkään vauhdilla.

(Tänään en kyllä usko, että satanen enää nousisi, edellinen salikäynti on viime vuosikymmeneltä. Mutta jos taas aloittelisi uudestaan. Joskus nuorempana tein muuten "pyramidisarjojakin", esim. 8*70 kg 5*90 kg 2*100 kg. Mistä lienen senkin oppinut...)

Eiköhän nuo tiedot löydy lähes misiä tahansa voimaharjoittelua käsittelevästä perusopuksesta.

• yo. vm.
        18+15 kirjoitti:

Eiköhän nuo tiedot löydy lähes misiä tahansa voimaharjoittelua käsittelevästä perusopuksesta.

Netissä on runsaasti tietoa eri lähteistä. Myös lajikohtaista.
        Kannattaa tutustua ajalla ja ajatuksella sekä soveltaa itselle sopiva jota on oltava valmis muuttamaan kokemusten mukaan.

Joku kokeneempi, monipuolisen taustan omaava kaveri ei olisi pahitteeksi.
        Yhden asian fanaatikkoja kannattaa välttää tai ainakin suhtautua varauksella.

Oma valmentajakoulutukseni on 80-luvulta. Perusasiat pysyvät mutta nyt olisin paljon viisaampi.
        Kokemukseni perustuvat omaan nostouraani joka päättyi 23-vuotisena auton takavarikkoon.
        Sen jälkeen hoidin nuorten sprinttereiden, hyppääjien ja heittäjien punttitreenit talvisin.

Voimatreenit eivät ole yksiselitteisiä. Oleellista olisi kehonsa kuuntelu ja treenien vaihtelu ja tarvittaessa radikaali muuttaminen ja jopa lepojaksot.

• Oletan nyt, että tarkoitat noita isoja perusliikkeitä, kyykyt, vedot, soudut, punnerrukset.

Tee vaikka näin: aloita tyhjällä tangolla tekemään viiden toiston sarjoja. Lisää joka sarjan jälkeen 5-10 kiloa lisää tankoon, ja tee uusi viitonen. Sitten kun tuntuu siltä, että vitonen vielä meni, mutta alkoi tuntua raskaalta niin tee sillä samalla painolla vielä 4 x 5 toiston sarjaa, eli yhteensä 5 x 5 toistoa sillä suurimmalla painolla.

Tee sama kaikilla perusliikkeillä.

Seuraavalla kerralla lisää 2,5 kiloa tankoon kaikkien liikkeiden kohdalla, ja tee sama 5 x 5. Jatka tätä kerrasta toiseen kunnes enää saa tuota 5 x 5 tehtyä. Sanotaan vaikka että penkissä 75 kilolla menee enää 5, 5, 5, 4, 2 toistoa. Lisää seuraavaksikin 2,5 kiloa tankoon, mutta tee enää 3 x 5 toistoa. Jatka taas painojen lisäämistä kunnes et enää saa 3 x 5 toistoa, ja siirry sen jälkeen tekemään 3 x 3 toistoa, lisäten edelleen 2,5 kiloa per kerta tankoon. Viimeiseksi kun ei tuokaan enää tule, niin tee vielä samaa mutta 3 x 1 toiston sarjoilla kunnes tulee siinäkin seinä vastaan.

Ja painojen lisäykset siis 2,5 kiloa per treenikerta. Normaalit lämmittelyt alle. Itse teen lämmittelyinä yläkropan liikkeille (penkki, pysty, soutu) ensin 10 x tanko, 10 x 40 ja sitten 10 kilon lisäyksillä kolmen toiston sarjoja kunnes tullaan työsarjoihin. Kyykyssä teen 10 x tanko, 5 x 60 ja sitten 20 kilon lisäyksillä kolmen toiston sarjoja kunnes tullaan työsarjoihin. Mavessa aloitan suoraan lämmittelyt 60 kilolla.

Tämän ohjelman jälkeen etsi netistä joku edistyneempien treeniohjelma, itse pidän Jim Wendlerin 5/3/1-ohjelmasta eri vaihtoehtoineen.

• Aloitin esim. penkkaamisen 39 vuotiaana ja silloin vaan aloin penkkaamaan en miettinyt mitään "kaavoja"....kokeilemalla, penkkaamalla pitkää ja lyhyttä sarjaa, tekniikan toki opettelin.
      Kysyin exältäni (erään vuoden Suomen vahvin mies, ymym.) että miten saan reenikilot isommiksi? Penkkaapenkaaa...kyllähän sä osaat oli vastaus.

Ja osasinhan minä...enää vain näin mummelina on mukava muistella et` on sitä rautaa hiukan noussut joskus. Enää vain exmex rinnallevedot kyykyn kautta 35 kilolla vitosia, ja kyykkyjä ym. niillä pienillä painoilla.

• pitäisi taas aloitta

Mielenkiintoisesti alkoi tämäkin polveilla. Mutta sain nähdäkseni riittävän vastauksen, kiitos nimimerkille "vm-43".

Taustaksi vielä sen verran, että olen kyllä vuosien aikana treenannut eri aikoina eri pituisia jaksoja aika paljonkin. Joskus oli tavoitteena ihan maksimien nosto, sittemmin lähinnä jonkinlainen yleinen kunnon ja terveyden ylläpito. Nyt on ikää mittarissa vähän päälle 50 ja kaikenlaista pikkukremppaa on taas alkanut toimistohommissa tulla, niin ajattelin, että pitäisi taas yrittää aloitella kevyehköä salitreeniä. Se on vain niin pirun tylsää, että pitäisi nopeasti löytää sopiva perusohjelma ilman mitään isompaa hakemista.

Kiitos joka tapauksessa vastanneille.

• "taustaksi vielä sen verran, että olen kyllä vuosien aikana treenannut eri aikoina eri pituisia jaksoja aika paljonkin"

No mutta etköhän osaa itsekin ohjelmasi tehdä jos pohjaa on treenaamisesta...vai?
        Minä olen aina "säveltänyt" omat ohjelmani tähän päivään asti oli kysymys punttailuista tai muusta liikunnasta ja todella hyväkuntoinen 61 vee nainen olen nykyäänkin.

• pitäisi taas aloitta
        sishill kirjoitti:

"taustaksi vielä sen verran, että olen kyllä vuosien aikana treenannut eri aikoina eri pituisia jaksoja aika paljonkin"

No mutta etköhän osaa itsekin ohjelmasi tehdä jos pohjaa on treenaamisesta...vai?
        Minä olen aina "säveltänyt" omat ohjelmani tähän päivään asti oli kysymys punttailuista tai muusta liikunnasta ja todella hyväkuntoinen 61 vee nainen olen nykyäänkin.

Muuten kyllä onnistuu itseltä se ohjelman väsäys, mutta laiska kun olen, niin olisi niin pirun helppo tapa ne aloituspainot määrittää sillä, että koittaa alkajaisiksi joka liikkeessä, mikä on maksimi, jolla saa liikkeen tehtyä ja laskee sitten siitä. Ei millään viitsisi kovin kauaa haeskella. Muutenkin kun olen sellainen, että mieluiten luen kirjasta, miten jokin homma tehdään ja teen sitten kerralla oikein sen sijaan, että harjoittelen pitkään (ei ihme, ettei meikäläisen palloilu-ura ollut kovin loistokas, kun treenaaminen ei kiinnostanut pätkääkään, vain pelaaminen :D )

• 1+1

"Se on vain niin pirun tylsää, että pitäisi nopeasti löytää sopiva perusohjelma ilman mitään isompaa hakemista.

Kiitos joka tapauksessa vastanneille."

Mikä pakko sinne salille on mennä jos ei huvita ja se tuntuu jo etukäteen tylsältä. On muitakin tapoja pitää itsensä kunnossa. Tässä muutamia ehdotuksia (en tiedä oletko mies vain nainen mutta ei sillä väliä):
      - pilates kurssi
      - jooga
      - raskas aerobinen liikunta, hiihto.
      - tanssikurssi

• 3+17

Lisäksi ainakin kahvakuula, jota voi heilutella helposti vaikka kotona.

• Pitäisi taas aloitta

Tanssimista lukuunottamatta nuo kuuluvat kaikki niiden umpitylsien joukkoon. Ja tanssilla on sama ongelma kuin pallopeleillä, siinä pitää olla kaveri tai kavereita. Sellainen kyllä sinänsä löytyy, mutta sitten pitää aikataulut saada sopimaan eikä välttämättä löydy molemmilta yhtä aikaa 3-4 kertaa viikossa.

Olen joskus miettinyt, mikä on se yhdistävä tekijä, jonka perusteella laji on minulle tylsä tai hauska. Tuntuisi siltä, että pointti on siinä, onko liikunta siinä itsetarkoitus vai väline. Pallopeleissä se on pelkkä väline, niissä yritetään voittaa vastustaja, saada pallo maaliin tai jäämään verkon toiselle puolelle. Kuntoilu tulee sivutuotteena.

Sama tuo, eilen oli vuoden toinen kerta salilla.

• 1+1

Tanssimista lukuunottamatta nuo kuuluvat kaikki niiden umpitylsien joukkoon. Ja tanssilla on sama ongelma kuin pallopeleillä, siinä pitää olla kaveri tai kavereita. Sellainen kyllä sinänsä löytyy, mutta sitten pitää aikataulut saada sopimaan eikä välttämättä löydy molemmilta yhtä aikaa 3-4 kertaa viikossa.

Olen joskus miettinyt, mikä on se yhdistävä tekijä, jonka perusteella laji on minulle tylsä tai hauska. Tuntuisi siltä, että pointti on siinä, onko liikunta siinä itsetarkoitus vai väline. Pallopeleissä se on pelkkä väline, niissä yritetään voittaa vastustaja, saada pallo maaliin tai jäämään verkon toiselle puolelle. Kuntoilu tulee sivutuotteena.

Sama tuo, eilen oli vuoden toinen kerta salilla.

Jooga ei voi olla tylsää, jos se on tylsää, se ei ole joogaa. Pilates parhaimmillaan toimii samoin. Jos ihmisen mieli ottaa vallan kesken harjoituksen ja alkaa määritellä sitä jollakin tavalla, tylsänä, tai hauskana tms. niin silloin ollaan tultu pois joogan tilasta.
        Ruumis ja sielu ovat siinä kietoutuneet toisiinsa. Se on läsnäolon ja kokemisen tila, ei sellainen voi olla tylsää. Se on väärinkäsitys, ihan kuin sanoisi että elämä on tylsää, voihan se sitä tietysti olla, mutta silloin on jotain pielessä.
        Kuntosaliharjoittelussa voi saavuttaa samanlaisen keskittymisen tilan, harjoittelija on hyvin voimakkaasti läsnä tilanteessa, ja apinamieli rauhoittuu, ihminen ei määrittele itseään eikä muita millään tavalla, elää vain ruumiillaan sitä liikettä, on se ruumis.

• Pitäisi taas aloitta
        1+1 kirjoitti:

Jooga ei voi olla tylsää, jos se on tylsää, se ei ole joogaa. Pilates parhaimmillaan toimii samoin. Jos ihmisen mieli ottaa vallan kesken harjoituksen ja alkaa määritellä sitä jollakin tavalla, tylsänä, tai hauskana tms. niin silloin ollaan tultu pois joogan tilasta.
        Ruumis ja sielu ovat siinä kietoutuneet toisiinsa. Se on läsnäolon ja kokemisen tila, ei sellainen voi olla tylsää. Se on väärinkäsitys, ihan kuin sanoisi että elämä on tylsää, voihan se sitä tietysti olla, mutta silloin on jotain pielessä.
        Kuntosaliharjoittelussa voi saavuttaa samanlaisen keskittymisen tilan, harjoittelija on hyvin voimakkaasti läsnä tilanteessa, ja apinamieli rauhoittuu, ihminen ei määrittele itseään eikä muita millään tavalla, elää vain ruumiillaan sitä liikettä, on se ruumis.

Tuota... Nyt menee kyllä pahasti mystifioinnin puolelle. Nuo jutut kuulostavat siltä, että kuulut niihin ihmisiin, joilla on taipumusta uskonnollisiin elämyksiin/kokemuksiin. Se on aivotutkijoiden mukaan tietynlainen ominaisuus, joka joidenkin ihmisten aivoissa on ja toisten ei. Itse olen taipuvainen pitämään sitä kytkentävirheenä, mutta niin kauan kuin sellaisen omaavat eivät aiheuta muille harmia ei sitä tarvinne lääkitä.

• 1+1

Ei ole uskonnollinen kokemus, onhan tuosta flow-tilasta puhuttu paljon liikunnan yhteydessä. Itse asiassa siitä on tullut vähän muotitermi. Kerroin saman asian vähän erilaisin sanoin.
      Kiitos ettei tarvitse lääkitä, onko sinulla muuten oikeus lääkemääräyksiin. Et sinä oikein lääkäriltä vaikuta.

• Pitäisi taas aloitta

Olen mä siitä "flow:sta" kuullut enkä siihen erityisesti usko. Tai sanotaan niin, etten pidä sitä yleispätevänä juttuna. Joillakin on semmoisiin fiiliksiin taipumusta ja joillakin toisilla ei. Ja mulla on todellakin vahva epäilys ihan elämänkokemuksen perusteella, että se taipumus on samaa lajia kuin mainitsemani taipumus uskonnollisiin kokemuksiin. Tai päihderiippuvuuteen.

• 1+1

Olen mä siitä "flow:sta" kuullut enkä siihen erityisesti usko. Tai sanotaan niin, etten pidä sitä yleispätevänä juttuna. Joillakin on semmoisiin fiiliksiin taipumusta ja joillakin toisilla ei. Ja mulla on todellakin vahva epäilys ihan elämänkokemuksen perusteella, että se taipumus on samaa lajia kuin mainitsemani taipumus uskonnollisiin kokemuksiin. Tai päihderiippuvuuteen.

Onhan tuosta kirjoja kirjoitettu mm Leena Matikka, psykologi, Flow -anna mennä ja onnistu. SItten on itämaiseen filosofiaan viittavia teoksia, Zen - ja jousella ampumisen taito, ja minun vanha suosikkini Zen ja moottoripyörän kunnossapito. Ne puhuvat samasta ilmiöstä vähän eri käsittein.
        Jos soveltaisi vähän tätä pallopeliin. Tenniksessä on tärkeää, että pelaaja ei ole itse itsensä pahin vihollinen. Tuo on helposti sanottu mutta ihminen saa kamppailla ja harjoitella aika lailla päästäkseen noin pitkälle.
        Mitä kuntosaliharjoitteluun tulee, niin se on usein egojen esittelyä, mikä kuuluu ja näkyy kerskailuna, rehentelynä, kuittailuina, loputtomina selittelyinä ja kertomuksina menneistä suurista saavutuksista penkkipunnerruksessa yms - ja teksteinä näilläkin palstoilla aika usein. Se että ego on toiminnan esteenä, voi ilmetä myös laiskuutena: "koska en enää tässä iässä pysty nuoruuden saavutuksiin penkkipunnerruksessa, niin en viitsi nykyisin tehdä oikein mitään salilla."

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      899
    Aihe