Olen kasvattanut monta avokadoa tökkäämällä siemenen multaan niin että tylppä pää on mullan alla ja terävä pää noin sentin maan pinnalla. Aina ovat itäneet ja lähteneet rivakkaan kasvuun. Mutta aina ovat myös talvella kuolleet. Prosessi menee niin, että syystalvella lehdet alkavat ruskistua ja käpristyä. Olen yrittänyt antaa lisävaloa ja sumutella mutta ei auta. Kun viimeinekin lehti on tippunut, alkaa kasvi "lahota latvasta", eli latvasta alaspäin ruskistuu ja rypistyy kunnes koko kasvi on kuollut.
Tänä vuonna on ollut suht leuto talvi, ja minulla oli kaksi avokadoa. Toisen yritin talvehdittaa sisällä lokakuusta alkaen, se on nyt lahoamassa latvasta. TOista pidin lasitetulla parvekkeella ensimmäiseen kovaan pakkaseen saakka, ja siirsin ihan viime hetkillä sisään, ja nyt olen siirtänyt taas parvekkeelle. Tämä parvekekaveri on tiputtanut myös lehdet, mutta ei ole alkanut vielä lahoamaan latvasta. En siis tiedä olenko ekaa kertaa saanut avokadon talvehtimaan.
Kaipaisin kuitenkin anyways vielä vinkkejä muila talvehdittajilta, jos tämä kuolee niin EHKÄ jaksan vielä kerran kokeilla :)
Avokadon kasvattajat
Avocado123
0
57
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851374Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231178- 48884
- 70880
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50776- 55758
- 101731
- 33702
- 60699