Nastapellejen ansiosta

Minä elin suuressa toiveunessa, kun viikonloppuna siirrytään kesäaikaan, että talvirajoitukset poistuisi, mutta oli vain toive uni. Nyt on tiet vaarallisen uraiset ettei välttämättä kesärajoituksia tulekaan. Mitä kaikkea pahaa saa nastapellet aikaan?

http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/kesänopeusrajoituksia-ei-välttämättä-oteta-käyttöön-huonokuntoisilla-tieosuuksilla/ar-AA9XMtM
Kesänopeusrajoituksia ei välttämättä oteta käyttöön huonokuntoisilla tieosuuksilla

Nastapellet tulisi hirttää munista.

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielisairaat...hoitoon

      Saavathan he vielä aiheutettua lisää keuhkosairauksia teiden tuhoamisen lisäksi.

      • mene.toki.hoitoon

        Tuokin virtsalatva kohta taas herää, ja saa alleen kuivan vaipan ja purkin bonaa aamupalaksi


      • miljoona.kmh

        Minusta nopeusrajoitus pitäs olla miljoona kilometriä tunnissa.


      • menen.koeajolle

        Nyt on muuten hyvä keli koeajaa kitkarenkaita kun vettä sataa ja lunta tai jäätä ei ole missään. Veikkaisin pidon olevan melko hyvä ja märällä tiellä edes kitkarengas ei nyt nosta valtavaa pölypilveä ilmaan


    • GoldenStar

      Itku itku! Syytä sitä helvetin suolausta, mikä pahiten rapauttaa tiestöä. Nastarenkailla on murto-osan verran kuluttavaa vaikutusta. PISTE!.

      • Just_joo

        Menepä lähimmälle maantielle ihmettelemään. Jos näet siellä kaksi kulunutta uraa henkilöauton leveyden päässä toisistaan, syyllinen on nastarenkaat. Jos sen sijaan koko tie reunasta reunaan on yhtä kulunut, syyllinen on suolaus. Sitähän levitetään koko tien leveydelle. Mieti sitten niitä murto-osia.


      • Eikö aivot riitä ajattelemaan kulumisen yhteisvaikutusta? Suola sulattaa jään ja lumen vedeksi, vesi imeytyy suolan huokoistamaan päällysteeseen, pakkanen jäädyttää veden uudelleen, jäätyminen laajentaa veden ja päällysteeseen tulee mikrohalkeamia, päällyste murtuu ensimmäisenä siitä kohtaa, jossa on eniten painorasitusta. Valkeneeko? Eli tien laidalla ei rasitus ole niin suurta, kuin kohdassa, jossa liikenne kulkee. Siinäpä selitys mistä teiden urautuminen johtuu. Toki ja varsinkin vanhempi nastateknologia edesauttaa urautumista. EDELLEEN tähdennän, että suolaus rapauttaa pahimmin tiestöä. EIVÄT nastarenkaat.


      • Eikö_järki_riitä
        delfin84 kirjoitti:

        Eikö aivot riitä ajattelemaan kulumisen yhteisvaikutusta? Suola sulattaa jään ja lumen vedeksi, vesi imeytyy suolan huokoistamaan päällysteeseen, pakkanen jäädyttää veden uudelleen, jäätyminen laajentaa veden ja päällysteeseen tulee mikrohalkeamia, päällyste murtuu ensimmäisenä siitä kohtaa, jossa on eniten painorasitusta. Valkeneeko? Eli tien laidalla ei rasitus ole niin suurta, kuin kohdassa, jossa liikenne kulkee. Siinäpä selitys mistä teiden urautuminen johtuu. Toki ja varsinkin vanhempi nastateknologia edesauttaa urautumista. EDELLEEN tähdennän, että suolaus rapauttaa pahimmin tiestöä. EIVÄT nastarenkaat.

        Kerropa sitten miksi se suola syö sitä tienpintaa vain kahdesta kohtaa? Niistä henkilöautojen renkaan-ja raideleveydenkokoisista urista!!? Mikä helvetti siinä on ettei ihmiset ymmärrä kovan teräsnastan syövän pehmeämpää asfalttimassaa ja aiheuttavan suurommat urat??!!


      • mielisairaat...hoitoon

        Todellakin itku! Ehkä nastojen vaikutus on murto-osa siellä missä on talvi ja tiet lumiset, mutta täällä etelässä kun MIELISAIRAS VAJAKKI rouhii PUOLI VUOTTA, eli ymmärrättekö, PUOLI VUOTTA niillä helvetin nastoilla, niin ei ihme jos tiet ovat ruvella. Ja tästä puolesta vuodesta tiet ovat 99% ajasta kuivia/märkiä, ei siis lumisia.


      • nastoilla.mennään
        mielisairaat...hoitoon kirjoitti:

        Todellakin itku! Ehkä nastojen vaikutus on murto-osa siellä missä on talvi ja tiet lumiset, mutta täällä etelässä kun MIELISAIRAS VAJAKKI rouhii PUOLI VUOTTA, eli ymmärrättekö, PUOLI VUOTTA niillä helvetin nastoilla, niin ei ihme jos tiet ovat ruvella. Ja tästä puolesta vuodesta tiet ovat 99% ajasta kuivia/märkiä, ei siis lumisia.

        Se märkyys johtuu taas leparipellejen suolausvaatimuksista. Tiet olisivat etelässäkin lumisia ja jäisiä jos ja kun leparipellet käyttäisi oikeita talvirenkaita, eli nastarenkaita, silloin ei tarvitse suolata.
        Mutta toki joskus unohtuu suolaus niin silloin ovat nastarenkaat enempi kuin tarpeen.


      • nyrkillä_naamaan
        mielisairaat...hoitoon kirjoitti:

        Todellakin itku! Ehkä nastojen vaikutus on murto-osa siellä missä on talvi ja tiet lumiset, mutta täällä etelässä kun MIELISAIRAS VAJAKKI rouhii PUOLI VUOTTA, eli ymmärrättekö, PUOLI VUOTTA niillä helvetin nastoilla, niin ei ihme jos tiet ovat ruvella. Ja tästä puolesta vuodesta tiet ovat 99% ajasta kuivia/märkiä, ei siis lumisia.

        Kato saakeli, märinäpelle on herännyt ja kuiva vaippa istuu hyvin


      • Suolaanastoille

        Teit joudutaan nyt suolaamaan nastarengaspölyn sitomiseksi.


      • VaippaSielläVaippaTäällä
        nyrkillä_naamaan kirjoitti:

        Kato saakeli, märinäpelle on herännyt ja kuiva vaippa istuu hyvin

        Ja vaipoista kirjoittava kaveri on taas tullut hokemaan vaipoistaan. Miksi sinulla päässäsi vaipat pyörii??


      • Just_joo kirjoitti:

        Menepä lähimmälle maantielle ihmettelemään. Jos näet siellä kaksi kulunutta uraa henkilöauton leveyden päässä toisistaan, syyllinen on nastarenkaat. Jos sen sijaan koko tie reunasta reunaan on yhtä kulunut, syyllinen on suolaus. Sitähän levitetään koko tien leveydelle. Mieti sitten niitä murto-osia.

        Tiet ovat henkilöautojen leveydeltä kuluneet. Ja Sakassa loppui teiden kuluminen kun nastat kiellettiin vaikka suolausta jatkettiin.

        Päättele tuosta järkeä käyttäen mikä tiet syö.


      • Eikö_järki_riitä kirjoitti:

        Kerropa sitten miksi se suola syö sitä tienpintaa vain kahdesta kohtaa? Niistä henkilöautojen renkaan-ja raideleveydenkokoisista urista!!? Mikä helvetti siinä on ettei ihmiset ymmärrä kovan teräsnastan syövän pehmeämpää asfalttimassaa ja aiheuttavan suurommat urat??!!

        Lues uudestaan ja ajatuksen kanssa. Kommentissani on myös maininta, miksi suolaus syö kahdesta kohtaa(urien) eninten päällystettä.


    • Vaikuta_älä_valita

      Talvirajoitukst poistetaan säännön mukaan "huhtikuun aikana".

      Sitä ennen korkeampia nopeuksia voidaan sään mukaan sallia teillä, joilla on muuttuvat nopeusrajoitusmerkit, eli sähköisesti ohjatuilla tauluilla. Jos tien kunto ei salli turvallista liikennöintiä 100 km/h, rajoitusta ei tietenkään voi nostaa kahdeksankympin yläpuolelle.

      Jos tämä ei miellytä, ota yhteyttä kansanedustajaehdokkaaseesi ja kysy kuinka hän aikoo nostaa teiden hoitoon meneviä määrärahoja.

    • autilijan_horinat

      Jälleen kerran palstapelle "autoilija" arto haluaisi päästä ajamaan kovemmin kuin nykyiset rajoitukset sallii.
      Toisaalta arton hiekkalaatikolla on aika vähän liikennettä, että plasto-volvolla voi vaikka vähän kaahata kunhan, sen tekee vasenta kaistaa vajaalla ja kitkarenkain.

    • tietoo
    • pian.irtoo.loputkin

      No pian ne nastat poistuvat, nimittäin moottoriteiden kesänopeuksilla irtoilevat viimeisetkin piikit ja ne ovatkin sitten takana tulevan tuulilasissa. Eikä auta riittävän välin jättäminen edellä ajavaan, aina joku ohittava pelle luulee ajavansa kaupungissa ja palaa ohituksen jälkeen sitten heti siihen eteen roiskimaan kovametallikokkareita lasiin.

      • mielisairaat...hoitoon

        Ei ei ja eeeiiiiii, ainakin vajakkien mielestä. Vajakithan aina selittävät, että ne ovat kitkojen lamelleiden välissä olevia kiviä. Eihän nastarenkaista ole irronnut niiden historian aikana yhtään nastaa.


      • nappularengas

        Aijuu, hyväkuntoiset nastarenkaathan ovat niin siistin sileät, ettei niiden lamelleiden välistä mitään lennä, edes kura


      • Nastat_kiinni

        Ihmeen paljon niitä nastoja riittää, kun niitä satelee joka ohituksessa tuulilasiin. Niitähän täytyy lentää vähintään joka kilometrillä muutama, mutta silti niitä vaan löytyy renkaista vielä useammankin talven jälkeen.


      • nastaXneljärengasta

        Montako nastaa renkaaseen laitetaan? Se neljä kertaa ja montako autoa motarilla esim. tunnissa ajaa jollain kilometrillä? Kyllä siinä tiellä niitä irtonastoja piisaa ja yksikin nasta edes sadalla kilometrillä tuulilasiin osuneena vi.uttaa ainakin minua. Vaikka lasivakuutus hiukan auttaa, auto silti seisoo päivän pajalla lasinvaihdossa.


      • Eipä_lentele_oikeasti

        Ajan päivitttäin työmatkaa 22 km moottoritietä eikä tämän talvikauden aikana ole tuulilasiin lentänyt yhtään nastaa tai muutakaan sellaista esinettä että iskusta ääntä tai jälkeä olisi tullut. Satunnaisesti vuosien saatossa joskus joku kova kappale kopsahtaa tuulilasiin mutta sitä ei tiedä onko se nasta, kivi,naula, pultti tai joku muu pieni esine. Ajamalla perseessä kiinni edelläajavaa kyllä lisää riskiä että jotain tuulilasiin lentää.


      • ehjä.lasi.halvin.lasi

        No ainakin mulle on liikaa jo yksi nasta (tai mikä vaan) vuodessa tuulilasiin. Eikä aina auta, vaikka itse pitäisi asiallista väliä edellä ajavaan. Vaikka moottoritielläkin olisi ohittajalla tilaa mennä vaikka kilometri ennen paluuta oikeanpuoleiselle kaistalle, niin silti pitää tunkea tiukasti ohitettavan eteen. Miksi ihmeessä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      84
      2605
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1819
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1684
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      370
      1609
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1562
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1227
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1126
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1029
    Aihe