Perkins käyttöikä

Sinkrep

Eli kyseessä on se nelisylinterinen 72hv diesel. Eräs asiantuntija kertoikin jo että n3500 tunnin välein kannattaa ottaa auki ja tehdä isompi huolto.
Lähinnä tässä kiinnostaakin nyt, että te jotka olette tehneet täyshuollon, missä kunnossa moottori on ollut sisältä ja mitä on pitänyt vaihtaa. Kannattaako noin suurellisen huollin tekeminen yli 40v vanhaan moottoriin vai onko parempi ratkaisu vaihtaa koko moottori?

16

2382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkeukko

      Onkos siinä joku vika, jota pitäis laittaa. 3500h on melko vähän meridieselille. Jos siihen on normaali huollot tehty. Ajotunnit kilometreiksi muutettuna maksimissaan 50.000km,sehän ei ole edes paljon dieselille

      • LH---

        Kasittaakseni auton keskinopeus on kuitenkin hieman yli 14.29 km/h?


      • nuurdikki

        Venemoottorit ovat itseasiassa aika kovalla käytöllä tai ainakin erilaisella kuin autolla, Auton moottoria käytetään vaihtelevalla rasituksella ja enimmän aikaa pintakaasulla. Venemootturit ovat suurimman aikaa käyntiajastaan tasaisesti kovalla rasituksella.
        Suurin elinikää rajoittava tekijä venemoottoreille taitaa olla kuitenkin talvisäilytys ja siitä johtuvat korroosio- ja syöpymisongelmat.
        Siis yhteenvetona, ei voi oikein verrata venemoottorin tunteja auton kilometreihin.


      • rieselonpop
        nuurdikki kirjoitti:

        Venemoottorit ovat itseasiassa aika kovalla käytöllä tai ainakin erilaisella kuin autolla, Auton moottoria käytetään vaihtelevalla rasituksella ja enimmän aikaa pintakaasulla. Venemootturit ovat suurimman aikaa käyntiajastaan tasaisesti kovalla rasituksella.
        Suurin elinikää rajoittava tekijä venemoottoreille taitaa olla kuitenkin talvisäilytys ja siitä johtuvat korroosio- ja syöpymisongelmat.
        Siis yhteenvetona, ei voi oikein verrata venemoottorin tunteja auton kilometreihin.

        Pistekprrosiolta välttyy, kun vaihtaa öljyt syksyllä ja paaksaa konetta vähintään kerran kuussa.

        Paksata=koneen pyörittämistä, ei starttimoottprilla

        En lähtisi huvikseen aukomaan, jos konetta huollettu ja potkuri ollut sopiva eli ei ylikokoa, niin eiköhän lohkon sisus ole vielä kunnossa jos vielä olet öljyt raaskinnut ostaa muualta kuin bil.......


      • eläkeukko
        LH--- kirjoitti:

        Kasittaakseni auton keskinopeus on kuitenkin hieman yli 14.29 km/h?

        Ei sinun matematiikassa näy olevan mitään vikaa. Suurin piirtein minäkin laskin 15 km mukaan


      • riiselonpop

        Jos veneeseen on valittu kone normaalimitoituksella (teho -nopeus) veneen tyypistä riippumatta kuormitetaan konetta yleensä 80-90%. Auton konetta kuormitetaan 20%, kun kiihdytys on ohi.

        Tuo arvio 3500tuntia vastaisi 50000 km autolla on pahasti kivillä...oikein vaan todella paljon kertokaapa autoon vertaajat kuinka moni teistä ajele autolla ottaen 80% kierroksista ulos maantie nopeuksilla tai kaupungissa.

        Omasa autossani ja veneessä lähes samanlaiset koneet. Autolla nopeudesta riippumatta tasasella nopeudella ajeltaessa kierrokset 1100-1300 kierrosta vauhtia 50-100km/h veneessäni kaksi konetta 1200 kierroksella nopeutta 6,5 solmua ja matkanopeudella tarvitaankin jo 3400 kierrosta max 3900 nopeutta n 25s, eli 45km/h

        Sama matematiikka on on sitten kyse purjeveneestä tai uppiksesta eli 80% hujakoissa kuormitetaan...

        Millä logiikalla tuosta vääntää 3500tuntia vene koneella vastaisi 50000 tuhatta kilometriä autolla. Ja itselläni keskinopeus ajotietokoneen mukaan 100000km matkalla? ajotietokoneen mukaan 42,3km/h


      • riiselonpop kirjoitti:

        Jos veneeseen on valittu kone normaalimitoituksella (teho -nopeus) veneen tyypistä riippumatta kuormitetaan konetta yleensä 80-90%. Auton konetta kuormitetaan 20%, kun kiihdytys on ohi.

        Tuo arvio 3500tuntia vastaisi 50000 km autolla on pahasti kivillä...oikein vaan todella paljon kertokaapa autoon vertaajat kuinka moni teistä ajele autolla ottaen 80% kierroksista ulos maantie nopeuksilla tai kaupungissa.

        Omasa autossani ja veneessä lähes samanlaiset koneet. Autolla nopeudesta riippumatta tasasella nopeudella ajeltaessa kierrokset 1100-1300 kierrosta vauhtia 50-100km/h veneessäni kaksi konetta 1200 kierroksella nopeutta 6,5 solmua ja matkanopeudella tarvitaankin jo 3400 kierrosta max 3900 nopeutta n 25s, eli 45km/h

        Sama matematiikka on on sitten kyse purjeveneestä tai uppiksesta eli 80% hujakoissa kuormitetaan...

        Millä logiikalla tuosta vääntää 3500tuntia vene koneella vastaisi 50000 tuhatta kilometriä autolla. Ja itselläni keskinopeus ajotietokoneen mukaan 100000km matkalla? ajotietokoneen mukaan 42,3km/h

        Kuormitus ratkaisee ja kierroksilla ei sen asian kanssa juurikaan tekemistä. Polttoaineen kulutus voisi olla kohtuullinen indikaattori sille miten moottorille tulee kuormituskertymää.
        Jos esim autolla ajaa 100km/h, ja kulutus on tällöin 6 l/100km = 6 l/h. Dieselinmoottorin ominaiskulutus on luokkaa 300g/kW/tunti. Auton moottorista otettaisiin siis n. 20kW:n teho. Jos huipputeho on 100 kW, niin kuormitus olisi siis luokka 20%.
        Vastaavasti, jos uppoumavene kuluttaa 3l/h, otetaan moottorista n. 10 kW:n teho. Jos huipputeho on 20 kW, kuormitus on n. 50%.
        Kierrosluvulla ei laskennassa niin väliä. Kuormitus pitää kuitenkin olla järkevällä kierrosalueella, mielellään lähellä huippuväännön kierroksia tai ei ainakaan paljoa alle. Tuo suuntaa antava laskelma kertoo, että veneen moottorin kuormitus on n. 2,5 kertainen verrattuna autoon.


      • spkoo kirjoitti:

        Kuormitus ratkaisee ja kierroksilla ei sen asian kanssa juurikaan tekemistä. Polttoaineen kulutus voisi olla kohtuullinen indikaattori sille miten moottorille tulee kuormituskertymää.
        Jos esim autolla ajaa 100km/h, ja kulutus on tällöin 6 l/100km = 6 l/h. Dieselinmoottorin ominaiskulutus on luokkaa 300g/kW/tunti. Auton moottorista otettaisiin siis n. 20kW:n teho. Jos huipputeho on 100 kW, niin kuormitus olisi siis luokka 20%.
        Vastaavasti, jos uppoumavene kuluttaa 3l/h, otetaan moottorista n. 10 kW:n teho. Jos huipputeho on 20 kW, kuormitus on n. 50%.
        Kierrosluvulla ei laskennassa niin väliä. Kuormitus pitää kuitenkin olla järkevällä kierrosalueella, mielellään lähellä huippuväännön kierroksia tai ei ainakaan paljoa alle. Tuo suuntaa antava laskelma kertoo, että veneen moottorin kuormitus on n. 2,5 kertainen verrattuna autoon.

        Juurikin noin.

        Edelleen näyttää näissä moottoriasioissa menevän käsitteet kiinteän ja potkurivedon kesken sekaisin.
        Kiinteällä vedolla ja täydellä kuormalla jos kierroslukua pudotetaan 20% teho pienenee myös 20%, mutta jos moottorin kierrosluku on kiinteä potkurin kierroslukuun, 20% pudotus kierroksissa pudottaa tehoa lähes 50%.
        Käyttöaikainen kuormitus suhteessa max tehoon riippuu sitten moottorin viritysasteesta ja valinnasta, se ei ole mikään merkki tai enne kestosta.

        Btw
        Onko kukaan tavannut pelkästään kulumisen vuoksi loppuun ajettua venedieseliä ?


      • Sanos-muuta

        Vanhempi väki muistaa varmaan yleisimmän taksiauton 60-luvulta eli MB-200D.
        Vapaiden rajoitusten ja moottorin huiman tehon (55 hv) myötä moottorilla oli vain kaksi käyntiolotilaa, paikallaan tyhjäkäynti ja ajossa täysi kaasu.
        Vaikka moottoria kuormitettiin lähes aina maksimitehollaan, niin kyseinen moottori oli aikansa ylivertaisin kestävyydeltään, joten vertailu kuormitusasteen ja käyttöiän välillä ei todellakaan kerro yhtään mitään .


    • PerkinsiäKäyttävä

      Minulla on vielä vanhempi Perkins 6 sylinterinen moottori venekäytössä ollut ja huollot tehty mitä pitääkin, ajomäärät kylläkin aika vähäisiä eikä mitään ongelmia ole vielä ollut.
      Olen kyllä talvisin pyöräyttänyt moottoria käsin reilun kierroksen jotta liikkuvat osat on aina eri paikoissa eikä paikalleen jumiutumista eikä ruostumisia tulisi, käynnistyy n.1...2 sekunissa.
      En suosittele mitään moottorin turhaa avaamista jonkun"asiantuntijan" ohjein.

    • trewtwerwerwe

      Tuon koneen peruskorjausväli on 10000 tunnin tienoilla,joten ei kiirettä remppaan.

    • Yanmarilla

      Eipä sille kannata alkaa mitään isompaa remppaa tekemään, jos se toimii. Jos nyt tekee mieli jotain roplata, vaihda siihen uudet venttiilin varrenkumit, sininen savutus pienenee. Lämmönvaihdin ja öljynjäähdytin syöpyvät ajanoloon, uudet maksaa maltaita. Silti paras Perkinssi.

      • maltaat

        Lämmönvaihdin yksinkertaisena laitteena voisi olla vaikka itse tehty tai jostain muusta koneesta otettu, öljynjäähdytinkin.


      • muutaman

        vuoden käytettyjä saa myös ja pääsee satasilla.


    • Perskinssi

      Mulla 236 vm 75 ja kannentiivisteen vaihdon yhteydessä vaan suihkut säädettiin. N 3000h kohdalla. Kokenut traktorihuoltomies tuumas että aja vielä 10 000h ja aletaan sitten suunnitteleen isompaa remppaa. Älä turhaan ala korjaamaan käyvää konetta jos ei mitään syytä ei niitä ajamalla saa yhden ihmisen huviveneilyllä loppumaan

      • Pers

        Mulla 236 vm 73 ja suuttimet vaihdettu 2004 ihan huvikseen, oireita ei ollut. Lämmönvaihtimen putket alkoivat vuotaa 2005, vaihdettu. Nyt vaihdan pakosarjan ennen kuin alkaa vuotaa. Ruostetta keväisin niin ettei vesi tahdo kulkea. 2011 oli pakosarjan jälkeinen haitariosa loppu. Tilalle 20e auto-osa. Dieselin siirtopumppu vaihdettu 2014 varmuuden vuoksi - ei oireita. Öljynjäähdytin vielä alkuperäinen. Öljynpaine 20v sitten kylmänä 3.1bar ja kuumana tyhjäkäynnillä 2.7 bar, nyt 3.0 ja 2.6 bar. Koskaan ei ole tarvinnut kauden aikana lisätä öljyä - 100 - 160h ajoa. 5000h nyt ajettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      44
      2043
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1281
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1078
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      952
    Aihe