Kapin Stadin slangilla brassailu

rietiläinen

Menee pieleen, kun Stadin slangisanojen varaan kyhätyn kirjoituksen seassa on kirjakielisiä sanoja. En ole asiantuntija, mutta jotenkin kömpelöä vääntämistä se oli, kun luin. Myötähäpeää suorastaan tunsin.

Dumari tässä puhuu slangia, mutta aikoinaan Jäbä sanoi tuostakin slangista jotain, ettei se ole aitoa?

https://www.youtube.com/watch?v=k_NL2lzuvtI

Mikä on aitoa Stadin slangia? Loirinuotiolla Loiri puhui tyypistä, joka osasi sellaista ja Loirin mukaan siihen ei kuuluneet vierasperäisistä sanoista väännetyt sanat, vai oliko se niin?

19

277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapinslangi

Klabbeissa on mulla tonnin stiflat.
      Ei ne tonnii paina, mut ne bungaa sen.
      Joskus mä stygen niille tsungaan,
      silloin kun mä muille tsungaa en.

Monen vuoden jälkeen mä Hesarilla luudaan
      ja dallaan sinne minne klabbit kuljettaa.
      Snagarilla hodarin mä skruudaan,
      ja rundaan kohti kulman kuppilaa.

Slurkit ohi bilikalla skujaa.
      Näil kanteil ennen flindaa stikattiin.
      Joka gubbel futas sillo vitun lujaa,
      nyt futaa vähä iisimmin - päin helvettii.

Mä hiffaan Flemarilla Stigun, tutun dorgan.
      Se pummaa huggen taikka febosen,
      et se vois vetään boltsiin vaikka snadin borkan.
      Mä biffaan sille stoben, bulin ja huurteisen.

Slade, vanha starbu, botskin alla bunkkaa.
      Ei sil oo fyrkkaa luukkuun eikä skruudikseen.
      Öögat valuu vodaa ja densalle se dunkkaa.
      Ennen se tsombas dösaa duunikseen.

Mä dallaan Hagikseen ja venttaan sporaa.
      Tää rundi pyörii niinku ennenkin.
      Spurgujengi flänäpäissään joraa,
      tai sit ne flaidaa, mä en maindaa - olkoon niin.

Ei täs kande paljo brassailla tai sniidaa.
      Nyt on pakko panna tsigge flekkaamaan.
      Mä griinaan, vaik mun tekis mieli spiidaa.
      Tääl saa daijuun jos ei pysty gnekkaamaan.

_---

Kapin mukaanhan tuo menisi näin.

Klabbeissa on minulla tonnin stiflat.
      Ei ne tonnia paina, mutta ne bungaa sen.
      Joskus minä stygen niille tsungaan,
      silloin kun minä muille tsungaa en.

Monen vuoden jälkeen minä Hesarilla luudaan
      ja dallaan sinne minne klabbit kuljettaa.
      Snagarilla hodarin minä skruudaan,
      ja rundaan kohti kulman kuppilaa.

Slurkit ohi bilikalla skujaa.
      Näil kanteil ennen flindaa stikattiin.
      Joka gubbel futas silloon vitun lujaa,
      nyt futaa vähän iisimmin - päin helvettiä.

Minä hiffaan Flemarilla Stigun, tutun dorgan.
      Se pummaa huggen taikka febosen,
      että se voisi vetään boltsiin vaikka snadin borkan.
      Minä biffaan sille stoben, bulin ja huurteisen.

Slade, vanha starbu, botskin alla bunkkaa.
      Ei sillä ole fyrkkaa luukkuun eikä skruudikseen.
      Öögat valuu vodaa ja densalle se dunkkaa.
      Ennen se tsombas dösaa duunikseen.

Minä dallaan Hagikseen ja venttaan sporaa.
      Tämä rundi pyörii niin kuin ennenkin.
      Spurgujengi flänäpäissään joraa,
      tai sitten ne flaidaa, minä en maindaa - olkoon niin.

Ei tässä kande paljon brassailla tai sniidaa.
      Nyt on pakko panna tsigge flekkaamaan.
      Minä griinaan, vaikka minun tekisi mieli spiidaa.
      Täällä saa daijuun jos ei pysty gnekkaamaan.

Sellainen olisikapiversio. Ei kuulostaisi hyvältä? Kapi ei osaa Stadin slangia?

• oletus

Kaapo osaa slangisanoja, jotka yhdistää kirjakieleensä. Yritys hyvä kymmenen, tulos huono, nolla. Säälittävä tapaus, pätemisen tarve ilmenee täysin merkityksettömissäkin asioissa tuoden esiin ilmeisen lapsuuden trauman.

• Yksikköpäällikkö
        oletus kirjoitti:

Kaapo osaa slangisanoja, jotka yhdistää kirjakieleensä. Yritys hyvä kymmenen, tulos huono, nolla. Säälittävä tapaus, pätemisen tarve ilmenee täysin merkityksettömissäkin asioissa tuoden esiin ilmeisen lapsuuden trauman.

Ei ole ollut lapsena rajoja vaan on saanut tehdä mitä tahansa.

" Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee". Näin tulee HV:ni tapauksessa väistämättä käymään. Valitettavasti!

• PaloheinäköStadia

Jäbä oli sentään paljasjalkainen Stadilainen. Tuo "Rautavaaran lahja maailmalle" on junan tuoma. Sitäpaitsi, missä Stadi loppuu? Missä kulkee raja? Entäs kumpi on oikein, Sörkka, vai Sörkkä?
      IL uutisoi pedofiilin hakkaamisesta Sörnäisten vankilassa kirjoittaen Sörkan vankilasta.

• Kysynvaan

Kapin "slangi" osoittaa sen, mitä syntyy kun "levveetä savvoo kotjkielennään huastellu alakkaa savolaesuuttaan kaekottoo". Naurettavan ja säälittävän rajamaille tuo Kapislangi meni. Vaan mitäpä Kapi loppujenlopuksi hyvin osaisi?

• änkeetunkeemahtailee

Mutta on kapikin esittämyt runoja erinäisissä paikoissa. Veljensä häissä esimerkiksi. Tai velipuolen, mutta runoja kuitenkin.

• Yleisjohtaja1
        änkeetunkeemahtailee kirjoitti:

Mutta on kapikin esittämyt runoja erinäisissä paikoissa. Veljensä häissä esimerkiksi. Tai velipuolen, mutta runoja kuitenkin.

Häävieraissa varmaan levisi hyväntahtoinen huvittuneisuus runoesityksen jälkeen.

Onhan Kapi kuulemma juhlistanut parit evp veljiensä kokoontumiset runonlausunnallaan, vaivautuneen yleisön pidätellessä naurua, mukana olleet kertoilleet.

• TyhjätTynnörit

Kapilla on sama luulo tuon slangin kuin ylipäätään kirjoittamisen kanssa. Luulee itse osaavansa, vaikka lopputulos on onnetonta räpellystä. Onhan nuo hänen avauksensa "ajankohtaisista poliittisista asioista" melkoisia liirumlaarumeita, joissa pitkien koukeroisten lauseiden sisältö kumisee tyhjyyttään.

• Kapimaista

Slangi syntyi kaksikielisissä työläiskortteleissa, joissa koulujakäymättömät köyhät loivat oman kommunikaatiokielen, slangin. Sen sanasto oli sekoitus suomen ja ruotsin kielistä, muutamalla venäläisperäisellä sanalla höystettynä.

Alkuperäinen "vanha" slangi syntyi vuosisadan (1900) vaihteessa, ja kukoisti 1920- ja -30 luvuilla. Oppikouluissa opetettiin oikeaa suomenkieltä, ja vaadittiin sen käyttöä myös vapaalla, niinpä slangi jäi alaluokan kieleksi

Sota-aika ja sitä 1950-luvulla seurannut nuorisokulttuurin nousu muuttivat slangia merkittävästi. Tämä uudempi slangi on sitä, mitä Kapi kuuli kaupunkiin tullessaan. Kirjoituksessaan kaapo kuitenkin sotkee surutta tuon "vanhan" ja "uuden" slangin sanastoa. Vaikka niissä paljon samojakin sanoja on, oikeaa slangia taitava käyttää joko uutta tai vanhaa, ei sekaisin molempia kuten kaapo.

Sikäli kaaponen on kuitenkin jäljillä, että slangi oli käyhien kieli, ja sitä käyttäen (vaikkakin väärin) kapo sijoittaa itsensä oikeaan viitekehykseen, Helsingin köyhälistöön.

• 978

• Kapimaista

• Helsinkionrikas
        Kapimaista kirjoitti:

Ei vaan stadin slangi - sanakirjaa ja sen johdantoa. Julkaistu joskus 90 luvulla.

Aika huisia, että slangi on syntynyt mielestäsi köyhissä oloissa, joita kaapponen viiteryhmineen edustaa. Kuinkahan rikkaita Helsingissä muut sitten on olleet, jos slangin syntysijoilla asuneet ovat edustaneet kaapon elintasoa ja ovat mielestäsi köyhiä?

• Kapimaista
        Helsinkionrikas kirjoitti:

Aika huisia, että slangi on syntynyt mielestäsi köyhissä oloissa, joita kaapponen viiteryhmineen edustaa. Kuinkahan rikkaita Helsingissä muut sitten on olleet, jos slangin syntysijoilla asuneet ovat edustaneet kaapon elintasoa ja ovat mielestäsi köyhiä?

Edelleenkin Kapi kuuluu tulo- ja varallisuustasoltaan hädin tuskin keskimääräiseen, ja suurimman osan elämästään kuulunut reippaasti keskimääräisen alapuolelle.

Niinpä valitessaan viiteryhmäksi slangia käyttäneen alaluokan, kapi valitsee itselleen juuri oikean tason

• Kapimaista kirjoitti:

Edelleenkin Kapi kuuluu tulo- ja varallisuustasoltaan hädin tuskin keskimääräiseen, ja suurimman osan elämästään kuulunut reippaasti keskimääräisen alapuolelle.

Niinpä valitessaan viiteryhmäksi slangia käyttäneen alaluokan, kapi valitsee itselleen juuri oikean tason

En ole täällä koskaan tuloillani pröystäillyt, mutta muutama päivä sitten oli lehdissä - taisi olla täällä netissäkin - vedetty rajoja siihen, millaista nettotuloa saavat ovat pienituloisia, keskituloisia, hyvätuloisia jne.

Hyvätuloisuuden raja siinä oli 2700 euroa kuussa puhtaaksi. Hämmästyin, että onko raja todellakin niin alhainen. Jos on, silloin olen minäkin hyvätuloinen. Lähinnä keskituloisena olen itseäni pitänyt. No, kyllä kai nuo nettotuloni ovat ihan riittävät yhden hengen taloudelle. Ja onhan minulla jonkin verran omistuksia, jotka tarvittaessa voisin rahaksi muuttaa, mutta niin ei ole tarvinnut tehdä.

Mutta todella pienituloinen olin nuoruudessani. Juoksupojalla, myymäläapulaisella ja hotellin nissepojalla oli tosi pieni palkka, mutta silläkin oli itsensä elätettävä, kun silloin ei ollut mitään tukiakaan. Mutta ihan kivaa elämäni silloinkin oli, kun siihen alkoi tulla jo stadin friidujakin. Ja niissä porukoissa minä omaksuin sitä stadin slangia, jota hyvin vähän olen enää sen jälkeen käyttänyt.

Eikä elämä ollut leveää kersantinkaan palkalla, jolla oli elätettävä perheensä, kun vaimokaan ei ollut aviomme ensimmäisinä vuosia töissä, kun oli kaksi pientä lasta. Kyllä silläkin uralla palkka sitten parani vuosien tuomien ikälisien ja ylennysten myötä, mutta ei se kovin suureksi koskaan tullut. Onneksi vaimo oli ihan kohtupalkkaisessa työssä.

Mutta sittemmin tapahtui merkittävä muutos tuloissani, kun sain sotaväestä täyttä eläkettä ka siviilityöstäni palkkaa, joka oli suurempi kuin sotilaana koskaan saamani. Tosin siitä palkasta piti maksaa veroa 55 %, kun eläkkeestä perittiin vain sen mukainen vero. Mutta nythän nuo eläkkeeni on yhdistetty yhdessä verotettavaksi ja vaikka veroprosenttini on varsin korkea, kyllä siitä käteenkin jää. Vähän enemmän kuin tuo, jota pidetään hyvätuloisuuden rajana.

Joten ole huoletta, kyllä minä pärjäilen niin, ettei tarvitse tulla pyytelemään sinulta lisätukea;))

• Kapihan_on

yksinkertainen tyhmä maalaisrupareikä suoraan Rautavaarasta.

• Valitan, että pari oltuani päivää reissussa - evp-yhdistyksemme Tallinna matkalla - en ole voinut osallistua keskusteluunne tuosta tietystä äärimmäisen kiinnostavasta ja tärkeästä asiasta.

Mutta ei kai minun mukana oloni ollut tarpeen, kun teissä näkyy olevan niin paljon parempaa asiantuntemusta tuosta siis äärettömän kiinnostavasta ja tärkeästä asiasta. Stadin slangista siis. Minulla on kyllä paljonkin puutteita siinä, oli jo v. 2005, jolloin tuon äärettömän kiinnostavan ja teidän tunteitanne kuohuttaneen jutun kirjoitin. Ja pahoja puutteita minulla on myös savon murteessa. Sanoinhan noista asioista näin silloin, kun muutamia päiviä sitten asia oli täällä esillä:

>>Tuosta stadin slangista: Tulin Helsinkiin 16-vuotiaana, eikä siinä iässä tietenkään ollut kanttia puhua täällä lapsuusmurrettani, vaan piti nopeasti oppia ja ottaa käyttöön sama kieli, jota ikäisteni porukoissa täällä silloin puhuttiin. Mutta kun en enää vuosikymmeniin ole juurikaan slangia harrastanut, en tunne sen nykymuotoja. Slangihan on hyvin nopeasti muuttuva kieli. Laitapa sinä näytteeksi muutamia noista lauseistani nykyslangilla, kun annat ymmärtää sitä hallitsevasi.

Lapsuusmurteeni, lähinnä savoa, jossa oli kyllä pohjoiskarjalaisia ja kainuulaisia vaikutteita, on kyllä minulla pahasti taantunut, kun elämänkumppaneissakaan ei ole ollut ketään niiltä murrealueilta. Muutamia vuosia sitten Rautavaara-päivillä yritin eräille lapsuuskavereilleni näyttää, että kyllä sekin murre on vielä hallinnassani tarvittaessa, mutta silloin sanoi siellä aikuisikänsäkin viettänyt ikäiseni Eino: "Elä kehtoo, ei se kuullosta ennää luonnolliselta sinun suusta". Meniköhän tuo nyt oikein?<<

Lisään nyt vielä tuohon lapsuusmurteeni osalta: Kun poikani olivat vielä alle 10-vuotiaita siellä lapsuusmaisemissani käydessämme he kyselivät minulta, että olenko minäkin joskus puhunut niin kuin nuo puhuvat täällä. Kerroin, että olen, tottakai. Taisi tuo tieto poikiani hieman huvittaa.

Ja siitä stadin slangista: Kun annatte ymmärtää, että teillä olisi paremmin hallinnassa tuo äärettömän kiinnostava, tärkeä ja tunteita kuohuttava asia, stadin slangi, niin antakaapa nyt hyvää näyttöä siitä! Tietenkin turvautumatta Tuomari Nurmioon tai muihin slangilla kirjoitelleisiin. Mielenkiinnolla odotan näyttöänne, jospa minäkin sitä stadin oikeaa slangia vielä oppisin!

• Rietiläinen

En ole asiantuntija. Noinhan kirjoitin jo avauksessanikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      48
      2110
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      690
      2080
    3. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      120
      1983
    4. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      76
      1678
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      48
      1668
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      237
      1543
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1321
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1269
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1155
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1097
    Aihe