Taka jarrupalojen vaihto?

arde

Moi kuka tietää miten saa sylinterin painettua takaisin päin kun ei meinaa mennä millään, että mahtuis uudet palat.
Niin ja tietenkin autossa on ABS jarrut.
Kyseessä on takapään jarrupalat.
Vinkkejä otetaan vastaan.

25

8670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsayde

Sylinteriä täytyy samalla pyörittää myötäpäivään kun painaa sitä sisään.
      Ilman kaveria tai sisääntyöntäjätyökalua voipi olla vähän hikinen homma. Itsella sattui olemaan vanha Bilteman jarrusylinterin painamistyökalu, josta vähän purkamalla sain käypäisen tuohon hommaan.

• Tsaude

siis tietenkin mäntää täytyy pyörittää. Siinä männässähän on jonkunnäköiset paikat tällaiselle pyöritystyökalulle. Itse käytin papukaijapihtejä.

• insinööri
        Tsaude kirjoitti:

siis tietenkin mäntää täytyy pyörittää. Siinä männässähän on jonkunnäköiset paikat tällaiselle pyöritystyökalulle. Itse käytin papukaijapihtejä.

Itse olen vetänyt pienet heftit migillä siihen mäntään niin ei nuo pihdit luista niin hirveästi kun sitä pyörittää. Kannattaa muuten tarkistaa auton käyttöohjekirjasta et kumpaan suuntaa sitä pitää pyörittää.

• hyvä
        insinööri kirjoitti:

Itse olen vetänyt pienet heftit migillä siihen mäntään niin ei nuo pihdit luista niin hirveästi kun sitä pyörittää. Kannattaa muuten tarkistaa auton käyttöohjekirjasta et kumpaan suuntaa sitä pitää pyörittää.

mutta tuskin käyttöohjeista moista tietoa löytyy.. Mutta pyörittämällä se menee takaisin sisään..

• Octavisti
        Tsaude kirjoitti:

Itse taistelin saman ongelman kanssa loppukesällä. Onneksi olin hakenut kirjastosta Passatin huoltokirjan (aika tuore teos, sellainen perinteinen alfameeri). Siinä kerrottiin, että käsijarrun takia mäntää pitää kiertää samalla kun sitä painaa. Operaation aikana kannattaa tarkkailla, ettei jarrunesteet pulpahda säiliöstä pihalle.

Iteltä löytyi joku vanha ulosvetäjä, jonka sain pienen mirkelöinnin jälkeen sopimaan puristushommiin. Lisäks löyty joku sopiva avain, jolla sain väännettyä. Mutta tuuria oli siis roimasti, ja kunnon työkalu olis nopeuttanut hommaa kivasti.

• arde

Kiitos kaikille vastaajille. Palat vaihdettu toinen puoli oli jumissa. Tein vanhasta ulosvetäjästä sopivan työkalun pienellä ahertämisellä se lähti painuun sisälle.
      Nyt jarrut toimii hyvin.
      Ainut miinus vaan se että varmaan keväällä täytyy vaihtaa noi uudet jarrulevyt taakse, sitä ennen täytyy tarkistaa myös etu palat ja levyt.

• Jos joutuu pyörittämäl laittamaan sylinterin sisään ni työkalu löytyy motonetistä mikä on siihe tarkoittu

• ainaki.luulis

Melkein 11 vuotta, eiköhän skeida ole jo paalattu.

• eläkeeeukko
        ainaki.luulis kirjoitti:

Melkein 11 vuotta, eiköhän skeida ole jo paalattu.

laita joutessas tuonne yksi ääni lisää
        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1591

ja kaikki toiset tyhjänkommentoijat laittakaa myös kannatusääni

• Menovesi

Neuvoja tuli, mutta yksi tärkeä puuttui. Ohjeissa sanotaan, että jarruletku pitää puristaa kiinni ja ilmausruuvi pitää avata, jotta mäntää sisään painettaessa ei olisi vastapainetta mämmälle.

• ei-kannata

Ei kannata sitä letkua ruveta puristelemaan, ja ilmaruuvia avaamaan, tai voihan sitä ilmaruuvia vähän avata, ettei pääsee ruostumaan kiinni. Mutta jarrunestesäiliön korkin kun pistää vähän raolleen, niin ei varmasti tule vastapainetta. Kannattaa toki samalla katsoa ettei nestettä tule säliöstä ulos. Jos pinta jää liaan korkealle, niin sitten se ylimääräinen pois ilmaruuvin kautta, tai säiliöstä imaisemalla, jos ei muuten onnistu.

• pullistuma

Voi voi aina ilmaruuvi auki ettei pääsylinderin kummit rasitu/vaurioidu!

• männänpainaja

Silläaikaa kun painaa mäntää takaisin niin on hyvä olla apuri mikä painaa jarrupoljinta samaan aikaan, näin ei pääse ilmaa järjestelmään.

• Menovesi

"Ei kannata sitä letkua ruveta puristelemaan, ja ilmaruuvia avaamaan"
      Tämän toimenpiteen idea on siinä, että estetään jarrurylinterissä olevien epäpuhtauksien joutuminen ASB järjistelmään. Tämä on erityisen arka epäpuhtauksille, josta korjausopaskin erityisesti varoittaa.

• mie_taas_kysyn

Paljonkohan se TI-mies taas säästää, kun joutuu osteleen niitä työkalujakin.

• kitkatkatkatpitkään

Jos sinua vaivaa toisten tienaaminen/säästö, käy toki kysymässä korjaamohinnat ja tarvikekaupasta työkalujen hinnat. Kyllä omatoimisuus kannattaa opiskella vieläkin auton huolloissa, vaikka vehkeet on vähän monimutkaistuneet sitten _80-luvun.
        Mullakin on varalla hyvin vanha Octavia, ja se pysyy katsastettuna ja ajokunnossa vain kun itse olen jo -60-luvulla opetellut pistämään romun katsastukseen. Ei ole mikään maailmanihme korjata jarrut ja kaikki verrannollisen vaikeusasteen laitteet vielä nykyautoissakin.

• etten.yhtään
        kitkatkatkatpitkään kirjoitti:

Jos sinua vaivaa toisten tienaaminen/säästö, käy toki kysymässä korjaamohinnat ja tarvikekaupasta työkalujen hinnat. Kyllä omatoimisuus kannattaa opiskella vieläkin auton huolloissa, vaikka vehkeet on vähän monimutkaistuneet sitten _80-luvun.
        Mullakin on varalla hyvin vanha Octavia, ja se pysyy katsastettuna ja ajokunnossa vain kun itse olen jo -60-luvulla opetellut pistämään romun katsastukseen. Ei ole mikään maailmanihme korjata jarrut ja kaikki verrannollisen vaikeusasteen laitteet vielä nykyautoissakin.

Aika vähän olen nähnyt tosiaan 60-luvun skoodia leimalla.

• siinähän_korjailet

Varo ettei osat huku hankeen, jos sattuu yön aikana pyryttämään.

• kitkatkatkatpitkään

"etten.yhtään" ja "siinähän_korjailet" eivät osaa edes lukea, saati korjata autossa jotain; miten onnistunee sen polkupyöränsä renkaanvaihto/paikkaus? Lienee liian teknistä teille!

• etten.yhtään

"etten.yhtään" ja "siinähän_korjailet" eivät osaa edes lukea, saati korjata autossa jotain; miten onnistunee sen polkupyöränsä renkaanvaihto/paikkaus? Lienee liian teknistä teille!

Tuota autoremppaa tosin olen minäkin harrastanut jo 70 luvun alusta alkaen, nykyiseen 2012 vuosimalliseen en tee kuin nestelisäyksiä ja pyöränvaihtoa sekä pesua.

• siinähän_korjailet

Minulla vapaa-aikana parempaakin tekemistä kuin roikkua puoleksi konepellin alla tai olla polvillaan auton vieressä sormet verillä.

• kitkatkatkatpitkään

Kyllä minua naurattaa, kun seisot talvipakkasessa tienvarressa, eikä marsusi suostu viemään kotiin, tai edes lähimmälle korjaamolle! Kun et itse osaa mitään tehdä, etkä viitsi, olethan niin rikas, ja muutenkin täynnä itseäsi!

• kitkatkatkatpitkään
        etten.yhtään kirjoitti:

Tuota autoremppaa tosin olen minäkin harrastanut jo 70 luvun alusta alkaen, nykyiseen 2012 vuosimalliseen en tee kuin nestelisäyksiä ja pyöränvaihtoa sekä pesua.

Aika heikosti menee, jos joku muu asia, kuin tuulilasinpesuneste loppuu/lakkaa toimimasta; vaikka ajovalolamput sammuu jostain syystä molemmat! Kun olin nuorisoiässä, yhden naisen Fordista oli vesiletku haljennut, korjasin sen siinä parkkipaikalla kun oli puukko ja meisseli omassa peräkontissa. Ja sen jälkeen olen monasti jelpannut myös muita. Itse ne on korjattu tähän asti vialle ajettuna ostetun pakettiautonkin moottorit ja niin on saanut koneen, jonka tietää olevan kunnossa, ettei käy niinkuin korjaamon sepitsemälle että vajaaseen tuhanteenkilometriin loppuu matkanteko. Laitoin muuten viime syksynäkin sen romuksi pistetyn farmarin täyteen kuntoon ja on uusilla (kaikilla takajarrusilla nyt, sekä moottorin kannakkeet korjattu, että saatru sähköhäiriö loppumaan niin yksinkertaisella toimenpiteellä, kuin ottamalla idiootin ruuvaama ylipitkä ruuvi pois painamasta boxia.
        Kivaa on, kun osaa jotain tehdä itsekkin, eikä olla pelkkä maksaja!

• hauskoja_kysyjiä

Ei vaivauduta kertomaan auton tarkempaa mallia eikä vuosimallia tai muitakaan tärkeitä tietoja kuten onko kyseessä 4-veto tai onko sähköinen käsijarru vai ei jne. Vastaajien pitää kai olla selvännäkijöitä.

• Ihme.kun.ymmärtää

Taas skeidan jauhantaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe