Olenko ainut :(

Ahdistaa

Joka vain ei voi sietää puolison lapsia? Ne vain joka toinen vkl mutta sekin liikaa. Suhteen alussa kaikki oli ok. Mutta pikkuhiljaa alkanut vain tosissaan ärsyttämään. Tietääkin että perjantai tulee niin alkaa ahdistamaan. En kestä niiden kimittävää kitinää ja ees taas ravaamista. Jos en rakastaisi miestäni näin paljon niin hakisin eron.
Tahtoisin kuulla miten muut ovat toimineet vastaavassa tilanteessa?

121

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieksinärsyyntyy

Juupa, yleensä lasten käyttäytyminen, puhuminen ja tekemiset ärsyttää, koska heitä ei ole opetettu kunnioittamaan uutta äitipuolta, ja tekemään kotitöitä. Häiritsevät yleensä isän uutta perhettä, eikä anna perheelle omaa rauhallista aikaa. Pakko silti ottaa, jotta mies saa edes joskus velvollisuutensa täytettyä, olemalla isä vähän aikaa. Meillä onneksi yksi päivä kerran kahdessa viikossa, sitten saa taas olla rauhassa monta päivää. Huomaa miehestäkin että häntä kiusaa se, että meidän perhe hajoo vähksi aikaa ja ilmapiiri on kiree. Kun hänen lapset lähtee, tilanne rauhoittuu ja on taas normaalia olla kunnon perhe. Vielä miehe olisi kestettvä 9 vuotta, mutta me muut pääsemme vaikka anoppilaan tai muualle karkuun, mutta mies ei. Jos toisivat ruuat ja vuodevaatteet mukana edes, mutta ei.

• 6395

Suksi sinne lässy minne ei aurinko paista, sinne kuulutkin. Raukkis, jolla ei elämässään muuta kuin mollaaminen. Tyhmä kuin saapas.

• 123456_

Lapset tulee tapaamaan isäänsä ja pitäis olla ruoat ja petivaatteen mukana :)
        Ymmärsin varmasti väärin ei kai kukaan noin ajattele.

• pösilöö

Siis kun penskat menee etävanhemmalle, niin sinne ei oteta mukaan kuin vaihtovaatteet ja puhelin. Ehkä harrastusvälineitä. Siellä on vuoteet, pyyhkeet, hammasharjat ja muut vermeet ihan kaikki.
        Näin se pelaa, ja kun olet sen paketin ottanut eli äijän/eukon, jolla on lapsia, se on kestettävä. Jos et kestä, järkkäät itsesi mamman tuo vierailulle, sisarustesi luo tai teet pienen muun reissun. Mutta ainakin minä olisin lähettänyt ihan menolipulla pois tuollaisen äijän/eukon aika pian.

• höpölit

inhoon kaikkia toisten lapsia enkä ota koskaan eronnutta riippaa enää saatanan katkera kunnen ite saa lapsia ja kosta teiän kaikkien jälkikasvulla sitä paitsi tääl suomessa on vanhemmat ja niitten kakarat nii huonosti kasvatettuja et menee hermot joka päivä menkää kouluu joka iikka moraalitonta muutenkin tollanen perheitten hajottaminen ja eroaminen

• oivoivoivoivoivoivoi

Minäkin olin nuorena itsekeskeinen mutta sitten kasvoin aikuiseksi ja opin hyväksymään toisetkin ihmiset iästä ja sukupuolesta riippumatta.

• lapsirakas-

Omien lastenko tuotava isänsä luo ruuat ja vuodevaatteet ? En ole kylmempää ja itsekkäämpää puhetta koskaan kuullut. Ette ansaitse lapsia ollenkaan. Yhteiskunnanko ne hammasharjatkin pitää kustantaa isän luo ?

• HuoltajaMaksaa

Eihän nyt eväitä tarvitse mukanaan tuoda. Meillä ainakin lasten vkl-vanhempi kustantaa ruoat, en minä. Lapset ovat hänen ja hän myös ns. omasta pussistaan kustantaa lastensa viikonlopun meillä. Meidän yhteisestä kauppakukkarosta ei noit a kuluja kustanneta. Hyvin on toiminut tämä käytäntö.

• KilleX

Kestettävä 9 vuotta ... ??? miehelläsi on kyllä lapsia kuolemaan saakka.

Mutta sinähän voit lähteä litomaan aikaisemminkin, ei tartte 9 vuotta odotella. Vie vaikka pyykit mukana ja tyhjennä jääkaappi lähtiessäsi.

Taitaa jurppia elatusmaksut, kun et saat törsätä miehesi rahoja uusiin tatuointeihin.

• hard.stick

Kyllä ne kakarat ärsyttää, oli ne sitten omia tai jonkun toisen tekeleitä.

• jyffeli

Kaiketi kirjotuksesi oli provo? Jos ei niin on sulla asenteessa ongelmaa!

• raju.kyykkänen.gyyg

Kaikenlaiset uusioperheet on ihan berseestä, ja säälittävää touhua.

• ödlgdkg

No sellaisissa tapauksissa varmasti alkaa ärsyttämään jos tilanteessa ei oteta millään tavalla huomioon että uusiokin on ihminen jolla on omat juttunsa ja toiveensa.. vaan kävellään kaikin tavoin uusion yli,, tällaisissa tilanteissa jossa kahdesta eri perheestä yritetään tehdä yksi ,, jokainen joutuu joutamaan ja jos se pelkästään on uusikko joka joustaa ja muut määrää tahdin niin kyllä se varmasti ärsyttää.. ja silloin se nappulan äänikin jo saa aikaan inhoreaktion..

• Mies30v

Niin, kyllä se juttu on vaan niiin että jos aletaan seurustelemaan ihmisen kanssa jolla lapsia tai luomaan uusioperheitä ihan millä kokoonpanoilla vain, on kyllä molempien puoliskojen syytä miettiä mihin on lähdössä ja ennen kaikkea miettiä onko todella oikeasti valmis sellaiseen.Tätä ei ilmeisesti kaikki ihmiset osaa kuitenkaan tehdä vaan enemmin syöksytään suhteeseen omien intressit edellä, välittämättä tai ajattematta muita lainkaan.
        Mielestäni kun on erittäin itsekästä ja kylmää ajatella ettei toisen puoliskon aikasemmat lapset mahdu kuvioon mukaan , ennen kaikkea lapsen näkökulmasta. Lapsi kun tarvitsee ihan samalla tavalla vanhempaansa kuin ennenkin - ehkä enemmänkin koska näkee harvemmin toista vanhempaansa.
        Lisäksi isän tai äitin uudet parisuhdekuviot voivat olla lapsesta pelottavia tai jopa ahdistavia.

• sinultapiilossa

Olet varmasti ainoa lissu joka ei voi sietää kenkään lasta, ainostaan omaasi, jos niitäkään on olemassa. Etenkin uusperheen lapset ovat sinulle punainen vaate ja ärsyke. Toivottavasti et pääse lähellekkään muiden lapsia.

• Fiikuksia

Kohteliaasti sanottuna paskat.

Tapauksia on vaikka kuinka ja osa johtuu tosiaan kasvatuksesta ja perhedynamiikasta, jos lapset teinit eivät esim. yritäkään ymmärtää se varmasti aiheuttaa toisessa antipatiaa pidemmän päälle.

Lapsilla voi olla siihen hyvät syynsä tai ei (he luulevat että isän/äidin uusi tuli rikkomaan perheen, ex-kääntää heitä vanhan puolison uutta vastaan jne.), mutta se ei paljon tilanteessa lohduta.

Ja toinen syy on varmasti biologiassa ja toisilla se vain näkyy vahvempana. Ne ovat kuitenkin jonkun "toisen" lapsia ja kilpailevat resursseista mahdollisten omiesi kanssa. Se että elämme nykyään yltäkylläisyydessä (hyvin lyhyt aika maailmanhistoriassa) ei tarkoita että olisimme täysin sopeutuneet siihen niin ruumiillisesti kuin henkisestikään.

Ihmisillä on vieläkin paljon tapoja ja piirteitä joista on lopulta ollut hyötyä toisenlaisissa olosuhteissa, ja niitä ei välttämättä karistetakkaan helpolla jos ollenkaan. Voi olla että niiden kanssa pitää vain yrittää elää.

• Etole

Et ole ainut. Yrittänyt oppia tunteman mieheni lasta mutta hankalaa on. Lapsi ei hyväksy minua vaikka mitä tekisin. Ja nyt hänen tuleminen meille ahdistaa..

• sinäolethankala

Pitäisikö lapsen sietää sinua jos olet rikkoneut heidän perheen? Lapselta ei pidä semmoista vaatia, eihän aikuisenkaan tarvi hyväksyä ihmistä joka rikkoo hänen perheen tai muuten kohtelee huonosti.
        Minusta lapsen paikka on äidin luona ettei saa sinusta huonoja viakutteita, että toisen perheen saar ikkoa koska vaan, onneksi ei pidä sinusta.
        Itse en vois kuvitellakaan että meille tulisi miehen naikkoset haukkumaan meitä ja kiusaamana lapsiamme, miski pitäisi?

• sinäolethankala kirjoitti:

Pitäisikö lapsen sietää sinua jos olet rikkoneut heidän perheen? Lapselta ei pidä semmoista vaatia, eihän aikuisenkaan tarvi hyväksyä ihmistä joka rikkoo hänen perheen tai muuten kohtelee huonosti.
        Minusta lapsen paikka on äidin luona ettei saa sinusta huonoja viakutteita, että toisen perheen saar ikkoa koska vaan, onneksi ei pidä sinusta.
        Itse en vois kuvitellakaan että meille tulisi miehen naikkoset haukkumaan meitä ja kiusaamana lapsiamme, miski pitäisi?

EI EX MIEHESI NYKYINEN OLE OLLUT KOSKAAN TULOSSA TEILLE EI EDES EX MIEHESI OLE TULOSSA TEILLE JA AINOASTAAN LAPSET ILMAN SINUA

• lässynlää
        sinäolethankala kirjoitti:

Kommentista päätellen olet itse rikkonut lapsilta perheen. Ei kukaan tuollaista naikkosta jaksa sietää kun ei ole pakko.

• mietinpahanvaa
        sinäolethankala kirjoitti:

Ööö mistä sinä tiedät että juuri hän on rikkonut perheen? Monesti kun aletaan kolmatta osapuolta etsimään, on perhe jo rikki. Mistä tiedät, etteivät he ole eronneet jo vuosia ennenkuin uusi ihminen on tullut kuvioon?

• minäensiedä

Minä en voi sietää heitä. Olemmekin puhuneet miehen kanssa, että jos hän alkaisi tapaamaan lapsiaan tunnin kerrallaan jossain muualla kuin meillä, se helpottaisi meidän perhe elämää, ja rauhoittisi ihmeesti kotimme omaan käyttöön. Kaikkea ei äitipuolen tarvi sietää ja saa sanoa oman vaateensa selvästi. Mies ymmärtää koska tietää itsekin miten hirveitä hänen lapsetnsa ovat, ja innostuu vaan kun tulee meille.

• exyhmummo

Itsekäs idiootti olet! Mitäpä jos se isä menisi sinne lastensa kotiin niitä omia lapsiaan tapaamaaan vaikka joka toiseksi viikonlopuksi.Saisit sinä olla ihan rauhassa. Laitat sille vain eväät ja makuupussin mukan ettei entisen vaimon tartte sitä ruokkia.Ja jos pelkäät että se menee entisen vaimon viltin alle niin mitä väliä? Onhan se sielä ennenki ollu. Siitä on ne lapset todisteena. Kyllä se isäkin niitä omia lapsiaan kaipaa, vaikka ei sitä sinulle pirttihirmulle uskaltaisi sanoakkaan!

• Kauhistus1993

Minä en voinut sietää yksinhuoltajaisän rääväsuista tytärtä. Parhaani yritin ja siitä olen ylpeä. Pentu oli sellainen erityislapsi, jonka laukomisia sai jatkuvasti sulatella, kun isästä ei kasvattajaksi ollut: hänen mielestään lapset kuulemma aina puhuivat noin ja jutuista ei pitäisi välittää. Oli aina vain väärin ymmärretty raukka kuulemma.

Kun pentu tajusi minun ja isän seurustelevan vakavammin, tuli niin mustasukkaiseksi, että alkoi sepittää minusta tarinoita myös äidilleen ja sai tämänkin vihaiseksi minulle. Juttu loppui niin, että kaikki kolme tyttö, isä ja äiti panettelivat minua ja kaikki oli aina vain minun vikaani. Pysyn TOOOOOSI kaukana yksinhuoltajista tai jos joskus sellaisen vielä tapaan, otan ensin selvää, millainen lapsi kyseessä on.

• vitsitsi

Heh,heh,heh,heh heh,heh,heh,heh..........tyhmä ukkoämy

• äitipuoliihmettelee

Meillä on kanssa ongelmia miehen lasten kanssa, mun lapset ovat aivan mahtavia, ymmärtävät näitä sekopäivä varsin hyvin, ja antaa heidän kettuilla ja olla, se usein rauhoittaa, kun ei välitä. Kiukkuamalla miehen lapset kerjää huomiota, omituista, huomiota saa enempi kuinmun lapset sillä mun ovat niin omatoimisia ja fiksuja ettei tarvi sitä apua oikeestimissään. Ei tarvi perunoita kuiria tai solmia kengän nauhja vaan he osaavat itse, mutta nämä lellitys miehen tenavat, hyvä ettei syöttää tarvi.

• surkeepelle

Mitä lapsia, eihän sulla trollipelle ole miestä eikä lapsia, sinä olet ikuinen ruikuttaja ja palstan pelle surkimus.

• Pitäskaiollauusperseki

Eikö suvaitsevaisen sydän kestä enää?

• nohuhhu

Huh mitä asennetta rakkaan ihmisen lapsista. Ei ole heidän syy jos eivät saa riittävästi huomiota ja joutuvat katsomaan uusiotyyppejä. Itse olen ollut yksinhuoltaja (mies lähti avioliitosta) pitkään ja olen seurustellut uuden miesystävän kanssa, mutta en ole esim. muuttanut yhteen. Lapset ovat hetken aikaa pieniä, samoin nuoria, joten en laita heitä sellaiseen ihmissuhdemyllytykseen, että joutuisivat kerjäämään huomiota. Tänä päivänä vanhemmat ovat niin itsekkäitä, että puolisoehdokkaita vaihdetaan lennosta ja lapset joutuvat sitä ihmettelemään.
      Omat lapset ovat omia, mutta myös puolison lapsiin pitää osata suhtautua aikuisella tavalla. Jos ei siedä heitä edes joka toinen viikonloppu, niin on kyllä ihme. Minusta asenne pitäisi olla niin, että hyvä kun mies haluaa nähdä ja huolehtia heistä ja uuden puolison pitisi tukea tätä kasvatustyötä eikä vaikeuttaa sitä. Näin minunkin miesystävä on tehnyt, vaikka emme yhdessä asukaan.

Tämä lause oikein särähti "Vielä miehe olisi kestettvä 9 vuotta.." ihan oikeastiko on kestettävä omia lapsiaan?

• ei-oo-pakko-jos-eihaluu

"Tämä lause oikein särähti "Vielä miehe olisi kestettvä 9 vuotta.." ihan oikeastiko on kestettävä omia lapsiaan?"

Eivät kaikki pidä omista lapsistaan. Tosin hiukan omituista tuo, että miehen olisi pakosti kestettävä niitä vielä vuosikaudet. Ei etävanhemman ole pakko tavata lapsiaan, jos ei halua. Se on tapaamisoikeus, ei tapaamisvelvollisuus.

• huups

Voi hyvänen aika :(. Etköhän tiennyt miehen ottaessasi, että hänellä on lapsia aiemmasta liitosta. Lapsien pitää olla vanhemmille ykkössijalla, sitten tulevät exät ja nyxät. Keskustele miehesi kanssa, niten tilannetta voisi korjata. Tehkää lasten kanssa luontoretkiä, paistakaa laavulla makkaraa. En tietystikään tiedä missä asutte ja minkä ikäisiä lapset ovat, mutta yhdessä ulkona puuhailu yleensä rauhoittaa lapsia. Jos vain nyhjäätte sisällä, oli ne lapset sitten exän tai nyxän kanssa, eivät saa energiaansa purettua ja siinähän sitä ollaan.

• uusiäitiköhoitaa

Ei kukaan fiksu ota kenenkään lapsia minnee luontoretkelle tai ostele niille makkaroita, sen tekee heidän oma äiti jos viitsii uharautua, eikä odota että uusi äiti tekee kaiken. Hui hai, kuka kehtaa antaa omat lapset kasvatettavaksi uudelle äidille, se on oman äidin työ, eikä odota ilmaispalveluita. On kumm aettä ollaan niin katkeroita, että pitää työllistää meihensä uusi vaimo jokaisen kersan hoitoon, ei se käy.

• hehuusäitimikäseon
        uusiäitiköhoitaa kirjoitti:

Ei kukaan fiksu ota kenenkään lapsia minnee luontoretkelle tai ostele niille makkaroita, sen tekee heidän oma äiti jos viitsii uharautua, eikä odota että uusi äiti tekee kaiken. Hui hai, kuka kehtaa antaa omat lapset kasvatettavaksi uudelle äidille, se on oman äidin työ, eikä odota ilmaispalveluita. On kumm aettä ollaan niin katkeroita, että pitää työllistää meihensä uusi vaimo jokaisen kersan hoitoon, ei se käy.

ÄÄLIÖ!

• hhhhhhhhhhhhhhhhh
        uusiäitiköhoitaa kirjoitti:

sinähän se idiootti olet, joka toinen viikonloppu isällään, JA UUSIO ÄITI TEKEE KAIKEN ??

Mitä tämä lortto on tehnyt muuta kuin koittaa senkin vähän saada isältä pois !!

voi mittu mitä ihmispaskoja tää maa päällään kantaa.

• uusiäitiköhoitaa kirjoitti:

Oletkos ajatellut että lapsilla on isäkin joka ostaa kyllä silloin kun lapset ovat hänellä ! Ja sit kai sinä ostat omillesi jotta miehelläsi riittää aikaa ja rahaa omiinsasillä miehesi ei ole missään velvollisuudessa lapsiasi kohtaan

• Asennetta

Kyllä on itsekkyys huipussaan. Olivatpa lapset minkälaisia tahansa, ovat he tilanteeseen täysin syyttömiä. Katso peiliin, niin löydät sen, joka on tilanteen rakentanut, kun olet ottanut miehen, jolla on lapsia. Lapset eivät tilannetta ratkaise, koska ongelmat ovat päässäsi ja asenteissasi. Ainut ratkaisu on muuttaa omia ajatuksia ja asenteita tai ottaa ero miehestä. Siinä ovat ratkaisuvaihtoehdot lasten parhaaksi.

• Grandfather

Opettja TV.

Suomalaisista avioliitoista suuri osa päätyy eroon. Avioliiton raunioille jäävät sinnittelemään lapset, joille ero voi tulla täysin yllätyksenä ja varoittamatta. Hämmennystä saattaa lisätä eron jälkeenkin jatkuva vanhempien riitely, jossa lapsi jää helposti välikäteen tai jopa riidan pelinappulaksi. Tunnemyllerryksen lisäksi tulevat käytännön ongelmat, muutot, matkustelu ja tavaroiden kuljetus kahden kodin välillä.

Miten avioero vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin? Voiko koulu tukea lasta ja perhettä vaikeassa elämäntilanteessa? Vai onko se edes koulun tehtävä? Millä käytännön ratkaisuilla erolasten ja vanhempien elämää voisi helpottaa? Studiovieraina Bodil Rosengren Yhden vanhemman perheiden liitosta, Heikki Koiso-Kanttila Lastensuojelun keskusliitosta ja koulukuraattori Heli Clarke. Katso Studio Kotro tiistaina 23.3. klo 18.30 YLE Teema.

Studio Kotro kevät 2010
      ---------------

• komasuseinsyyllinen

Niin on tosi ikävää kun tullaan ja rikotaan toisten avioliitot, siinä rikotaan muutakin kuin kahden ihmisen lupaukset, lapset kärsii kaikista eniten kun vieras tulee ja hajoittaa hänen perheensä.
        Harvassa on ne ihmiset jotka keskenään eroavat, kyllä aina on se kolmas pyörä siinä, useimmiten.
        No ero vaikuttaa lapseen huonosti jos isä hylkää, silloin äidin pitäätoimia ja olla se määräävä ja tukeva henkilö jos mies on niin päättänyt että muu on tärkeempää kuin oma perhe.

• ahahahahahahahaha
        komasuseinsyyllinen kirjoitti:

Niin on tosi ikävää kun tullaan ja rikotaan toisten avioliitot, siinä rikotaan muutakin kuin kahden ihmisen lupaukset, lapset kärsii kaikista eniten kun vieras tulee ja hajoittaa hänen perheensä.
        Harvassa on ne ihmiset jotka keskenään eroavat, kyllä aina on se kolmas pyörä siinä, useimmiten.
        No ero vaikuttaa lapseen huonosti jos isä hylkää, silloin äidin pitäätoimia ja olla se määräävä ja tukeva henkilö jos mies on niin päättänyt että muu on tärkeempää kuin oma perhe.

Hei kuule, ei kukaan kolmas ihminen tule kahden ihmisen väliin, jos näillä kahdella on suhde kunnossa! Itse olen kyllä omassa liitossani tiennyt, milloin asiat ovat olleet sillä tolalla, että avioliiton ulkopuolisia ihmisiä voi tulla kuvioihin mukaan. Samoin itse en ole ketään pariskuntaa mennyt koskaan erottamaan. Ehkä olen sitten ollut tekemisissä aina fiksujen ja asiansa hoitavien ihmisten kanssa...

• kolmasuseinrikkoo
        ahahahahahahahaha kirjoitti:

Hei kuule, ei kukaan kolmas ihminen tule kahden ihmisen väliin, jos näillä kahdella on suhde kunnossa! Itse olen kyllä omassa liitossani tiennyt, milloin asiat ovat olleet sillä tolalla, että avioliiton ulkopuolisia ihmisiä voi tulla kuvioihin mukaan. Samoin itse en ole ketään pariskuntaa mennyt koskaan erottamaan. Ehkä olen sitten ollut tekemisissä aina fiksujen ja asiansa hoitavien ihmisten kanssa...

Semmoiset ei sitä myönnä jotka itse sitä tekevät, että vievät toisten aviomiehet ja lasten isät. Sitä ei nää mitä itse tekee ja mitä ei halua nähdä.

• oletpelle
        kolmasuseinrikkoo kirjoitti:

Semmoiset ei sitä myönnä jotka itse sitä tekevät, että vievät toisten aviomiehet ja lasten isät. Sitä ei nää mitä itse tekee ja mitä ei halua nähdä.

Sinä trollikääpä et mittään ymmärrä, sää vaan jankutat yhtä ja samaa pas.kaa.

• voihan

Sitä asiaa ei voi myöntää, jota ei ole olemassakaan. Väen vängälläkö pitäisi alkaa myöntää asia jota tyrkytät täällä. Usko jo, kaikki eivät ole samaan muottiin valettuja.

• Naiivi

Anteeksi vain, mutta mikäli suhde on vakaalla pohjalla niin ei se niin vain mene, että siihen joku tulee ja vie miehen/naisen..
        Kyllä se on siinä tapauksessa jo siinä pisteessä, että mies/nainen on jo suurin piirtein salaa pakkaillut laukkuja kun oma eukko vituttaa, mutta toisaalta itsekeskeiset paskat ei taida edes tajuta milloin vika on itsessä, eli elä vaan omassa pikku illuusiossasi.

• 912
        komasuseinsyyllinen kirjoitti:

Kolmas osapuoli ei ole vastuussa pariskunnan keskinäisestä luottamuksesta ja sitoutumisesta. Ei kukaan ole sinun ukkoasi vienyt, ihan itse se on lähtenyt, ja suoraan sanottuna kirjoitustesi perusteella en yhtään kyllä ihmettele miksi.

• onkoaptosissaan

Mun miehen lapset (2 poikaa, 7 ja 10) on ainakin tosi ihania tapauksia! En yritä olla heille äiti, sellainen heillä jo on, ja hyvä onkin. Olen lähinnä kaveri ja leikin, pelaan ja puuhailen heidän kanssaan kaikkea, mutta vain kun he itse pyytävät, annan myös olla rauhassa isänsä kanssa kolmestaan. He ovat vuoroviikoin äidillään ja hänen uudella miehellään ja vuoroviikoin meillä. Silloin kun ovat meillä, minä vien kouluun ja haen, koska 50km matkaa, äidin luota kävelymatka. Kaikille tämä järjestely on sopinut. Mieheni tapasin kun hän oli jo eronnut, joten lasten äidin kanssa ollut aina asialliset välit. En ymmärrä mikä aloittajalla on miehen lapsia vastaan, vai ylipäätäänkö lapsia? Hehän ovat VAIN joka toinen viikonloppu mikä on todella vähän! Lasten ei koskaan tulisi kärsiä uusioperhejärjestelyistä vaan aikuisten on oltava fiksuja ja ajatella ennenkaikkea lapsia!

• eiuskotakaikkea

Täällä puhuu trolliakka ihan epäuskoisia tarinoita, joten älä usko kaikkea mitä hän kertoo.
        Pääosassa hänellä on uusivaimo ja mies/miehen lapset. Vaimo ei voi sietää miehen lapsia ja varsinlkaan miehen ex-vaimoa.
        Tämä kirjoittaja tekeytyy äitipuoleksi ja sepustaa värikkäitä tarinoita uusperheestä.
        Hänen tehtävänään on mustamaalata kaikki uusperheet.
        Sen jälkeen alkaa tarina perheenrikkojista niinkuin tuolta ylenpää/alenpaa löytyy.
        Hänelle ei mene kaaliin että monesti suhde on alkanut jo esm. kummankin eron jälkeen. Ei siinä ole rikottu mitään. Nainen on aina syyllinen ja mies on kidnaputtu edellisestä perheestä. Hän vihaa uusperheen naispuolisia todella paljon, siksi nuo jutut vihasta miehen lapsia kohtaan.

• MitäSäTeet

Ikävä tilanne, mutta olisko aikanaan kannattanut jättää lapsia hankkinut ihminen rauhaan siinä vaiheessa viimeistään, kun sait tietää hänen lapsistaan?
      Siinäkin tapauksessa, vaikka kuinka rakastaisi sitä toista ihmistä?
      En muutenkaan tajua niitä ihmisiä, kun aloittavat suhteen vaikka sitten väkisin lapsia hankkineen kanssa, vaikka eivät siedä toisen mukuloita/ylipäätään ajatustakaan siitä, että toisella on jo mukuloita. Omassa lähipiirissäni myöskin näitä hölmöjä jaelämisen meno on kyllä sitten juurikin sitä itseänsä. Eli tän vkl-iskän ei anneta olla lasten kanssa missään tekemisissä paitsi korkeintaan älyttömän perheriidan saattelemana, jos sittenkään, ja sitten taas vastaavasti yh-äipän mukuloita kohdellaan todella törkeästi. Jos nyt ei ihan lastensuojelulakia rikkoen, niin todella ala-arvoisesti kuitenkin. Eli saavat kuulla kyllä joka välissä olevansa todella huono asia. Ja just vissiin ihan sen vuoksi, kun uusioiskä/-äiskä nyt ei vaan voi sietää muiden mukuloita, oman kultansa edellisestä liitosta olevia varsinkaan.
      Ei helvetti sentäs..
      Itse olen ollut eläessäni 2 kertaa suhteessa yh-naisen kanssa ja tietysti olen ottanut muksut siinä "diilissä" yhtälailla tähän suhteeseen kuuluvana osana kuin kaiken muunkin. Ja kaikki tuntemani erovanhemmat ovat kyllä sillä asenteella, että ensin tulee mukulat ja sitten vasta kaikki muut. Eli muksujen ja uuden kumppanin on tultava oikeasti toimeen ja tykättävä toisistaan molemmin puolisesti, tai muuten ei tule sitä uutta suhdettakaan. Ja niin se kuuluukin olla.
      Että onhan näitä...täysin perseestä olevia asioita maailma väärällään.
      Mutta tosiaan, miksi rissaat itseäsi tai miehesi mukuloita pakkosuhteella?
      Ei rakkaus rakastamalla maailmasta katoa. Etsi lapseton mies itsellesi ja tehkää sitten keskenänne omia mukuloita, jos siltä tuntuu. Ei tarvitse haaskata aikaa eikä vaivaa sellaisen vihaamiseen, mihin sulla ei ole oikeuttakaan vihata.

• ErotkaaJo

Ai ottaa lapset hermoille? Siinä ei ole mitään outoa tai omituista.... kyllä ne lapset kitisee kun tahtovat huomiota vanhemmaltaan, sekä ikimuistoisen hetken, kaikki pettymys puretaan ja nälkäiset suut avataan.... ehkä tämä kaikki johtuu perusturvan heikkenemisestä ja lapset oivaltavat sen että kilpailevat suosiosta sinua vastaan?

• Grandfather

Lapset haluavat erossa isän lähivanhemmaksi.
      Tyttäreni oli 10-vuotias, kun kolmen lapsen äiti jäi kiinni pettämisestä
      Kysyin lapsilta, mitä ja missä he haluavat jatkaa elämäänsä eron jälkeen.
      Tyttäreni vastasi - en halua muuttaa pois omasta kodistani, en halua muuttaa toiselle paikkakunnalle, toiseen kouluun. En halua eroon veljistäni, sukulaisistani, ystävistäni ja hyvistä kavereistani.
      Jos minut meinataan viedä väkisin pois omasta kodistani, naulaan itseni jaloistani kiinni lattiaan, ettei minua voida viedä pois kodistani.
      Haluan asua isäni ja veljieni kanssa.
      Lupasin tyttärelleni, että tulen tekemään kaikkeni, jotta sinun toiveesi toteutuu. Soitin koulun terveydenhoitajalle ja kerroin, että tyttärestäni tulee erolapsi. Terkkari jutteli tyttäreni kanssa ja he sopivat, että asiasta kerrotaan myös luokanvalvojalle ja opettajalle.
      Varasin hänelle ajan sosiaalitoimesta, jossa hän kävi yksin ja kertoi toiveistaan.
      Lopputulos: Kaikki hänen toiveensa toteutuivat hänen haluamalla tavalla. Nyt hän on jo aikuinen ja naimisissa.
      Kannattaa kysyä lapsilta, mitä he haluavat eron jälkeen, sillä he ovat oman elämänsä asiantuntijoita.
      ------------

• uusiäitivaltaan

Se varmaan johtuu siitä, että lasten äiti on huonosti kasvattanut lapset, jolloin he ärsyttävät uutta isin vaimoa suunnattomasti jos tämä on pitänyt omilleen rajat, ja sitten tulee vieraat lapset riehumaan ja sotkemaan. Huonolla esimerkillä nämä lapset vielä tartuttavat uuden äidin lapsiin huonon käytöksen.
      Uudella äidillä pitää olla valta puuttua tuohon asiaan tiukasti, ja laitettava postia lasten äidille ja ohjeet miten tästä eteenpäin äiti hoitaa asian, jotta se ei heijastu uuteen perheeseen millään muotoa, sillä kaikissa perheissä ptiää olla hyvät säännöt jotta mikään ei poikkea uuden äidin metodista.

• oletpelle

Trollipaska horisee omiaan....

• kakkahousu

TAPA ITTE MUIJA T:SUN PUOLI LAPSSIIIIII HAHAHAHAAHHAHAAHAHah

• Grandfather

Isät pois paitsiosta
      Lahden ammattikorkekoulun projekti ja tavoite.

Tasa-arvoa erovanhemmuuteen - isät pois paitsiosta

Tavoite

Projektin tavoitteena oli tuottaa koulutus, joka lisäsi ammattilaisten kykyä arvioida isän tai äidin soveltuvuutta huoltajuuteen ilman sukupuoleen liitettyjä stereotypisiä käsityksiä. Projektin painopisteenä oli isänäkökulman lisääminen ammattilaisten työhön siten, että miesten ja naisten tasa-arvoisuus toteutuisi myös erotilanteissa entistä paremmin. Työn ja perhe-elämän yhteensovittamisella voitiin parantaa isän osallistumista lasten elämään.

Eroperheiden vanhempien hoivavastuun tasapuolisempi jakautuminen ja isän roolin vahvistaminen lisäsi miesten ja naisten tasa-arvoisuutta työelämässä.

Kohderyhmät

Suomen sosiaalialan ammattilaiset, jotka työskentelevät eroperheiden kanssa
      Välilliset kohderyhmät

Eroperheet
      Eroperheiden työnantajat
      Eroperheiden lasten hoitopaikat
      Työterveyshuolto
      Kouluterveydenhuolto
      Neuvolat
      Huoltajuuspäätöksiä tekevät tuomarit
      Maahanmuuttajatyön viranomaiset
      Sosiaalialan koulutusta järjestävät oppilaitokset
      Projektin toteutusaika: 1.1.2010 - 31.12.2011

Rahoittaja: ESR/STM

Lisätietoja

Projektipalvelut
      Pia Karjalainen, projektipalvelupäällikkö
      gsm 050 502 0623
      projektipalvelut[a]lamk.fi
      -------------------

• Lähi-isä

Isät vaativat: Tapaamisoikeuden rikkomisesta rangaistava

”Noin 30 000 lasta kokee Suomessa avioeron vuosittain. Lapsista kolmannes on syntynyt onnellisten tähtien alla. He saavat eron jälkeenkin tavata molemmat vanhempansa. Loput eli kaksi kolmannesta menettää toisen vanhempansa osittain tai kokonaan”, Jari Pulkkinen sanoo. Terhi Marttinen

”Kello raksuttaa. Joka tunti yli kaksi lasta menettää isänsä.” Näin väittää Isät lasten asialla -yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Jari Pulkkinen.

Kovia lukuja, mutta mihin nämä perustuvat?

”Noin 30 000 lasta kokee Suomessa avioeron vuosittain. Lapsista kolmannes on syntynyt onnellisten tähtien alla. He saavat eron jälkeenkin tavata molemmat vanhempansa. Loput eli kaksi kolmannesta menettää toisen vanhempansa osittain tai kokonaan”, Pulkkinen sanoo.

”Parissa vuosikymmenessä näiden lasten määrä on kivunnut puoleen miljoonaan. Tämän luulisi kiinnostavan jo väestötutkijoitakin.”

Huolestuneiden isien mukaan lastensuojeluun käytetään satoja miljoonia euroa. Nuo rahat eivät tunnu päätyvän heidän mielestään isien ja lasten parhaaksi.

Pulkkinen uskoo, että elämä isättömänä vaikuttaa ihmiseen läpi hänen aikuiselämänsä.

”Miksi muuten ihmiset etsisivät biologista isäänsä, vaikka eivät ole koskaan tunteneetkaan tätä? Molemminpuolinen kaipuu on pohjaton. Lapsi rakastaa molempia vanhempiaan, eikä hän usein uskalla tehdä valintaa.”

Päätösten rikkominen on nykymallissa liian helppoa. Yksi ongelma on Pulkkisen mukaan, että tapaamispäätösten toteutumista ei seurata eikä tilastoida. Päätösten rikkominen on helppoa, sillä se ei ole rangaistava teko.

Lapsen elämä vakiinnutetaan lähtökohtaisesti äidin luokse. Sen jälkeen alkaa vieraannuttaminen, johon tahtomattaan saattaa osallistua koko suku.

Pulkkinen puhuu myös yhdistyksen lanseeraamasta termistä, huoltokiusaamisesta. Entinen puoliso pyrkii kaikin tavoin estämään lapsen ja toisen vanhemman välisen yhteyden.

Yhdistykseen on jo ottanut yhteyttä isovanhempia, jotka ovat kokeneet menettäneensä eron myötä lapsenlapsensa.

”Sosiaaliviranomaisilta löytyy kyllä myötätuntoa, mutta se ei tuo yhtään lasta isälle takaisin. Nyt kaivataan tekoja. Yhteiskunnan järjestelmät on muutettava perusteellisesti, jotta nämä ongelmat saadaan ratkaistua.”

Miksi isän pitäisi suostua eron jälkeen kolmen prosentin osuuteen lapsestaan??

Yhdistyksen jäsenet ovat käyneet uuvuttavia taisteluita saadakseen tavata lapsensa. Osa uupuu matkalla ja luovuttaa, osa on vienyt tapauksensa korkeimpaan oikeuteen saakka.

”Mitään syytä tapaamisen kieltämiselle ei ole. Eron jälkeen isät vain ajetaan ahtaalle, ja isän ansioluettelo nollataan. Miksi isän pitäisi suostua eron jälkeen kolmen prosentin osuuteen lapsestaan, jos tutkimustenkin mukaan hän tekee 40 prosenttia kotitöistä avioliiton aikana?”

Pulkkisesta on nurinkurista, että avioehdolla suojataan omaisuus, mutta lasta turvaavaa sopimusta ei tunneta.

”Näistä asioista olisi hyvä sopia vielä silloin, kun kaikki on hyvin. Mitä tehdään, jos jotain sattuu? Jos toiselta osapuolelta puuttuu hyvyys, tilanne ajautuu väistämättä tuhoon.”

Pulkkinen muistuttaa, että pienemmistäkin asioista järjestetään talkoita, mutta etävanhempien ja lasten tilanteesta vaietaan.

”Kysymys kuuluukin, mikä hyvinvointiyhteiskunta sallii tällaisen tapahtua.”
      -------------------

• niinpänäinpäin

Uskaltaako "Lissu" tähän vastata ? Tässähän on kaikki mitä hän on tehdyt, erottaakseen lapset isästään.
        Manipulointi, isä on paha, isä on vaihtanut teidät sutturoihin, isä ei välitä, isä ei sitä ja tätä. Kostoksi isä menetti jopa oman sukunsa, omaisuutensa jne. Nämä kaikki hänen kertomaansa. Vieläpä uhkailemalla jos menette isän luo, en tunne teitä. Valitkaa minä tai isä.

• muutoksenaikako

Hienoja sanoja, kuitenkaan mikään ei muutu.

• monenajatuksia
        muutoksenaikako kirjoitti:

Hienoja sanoja, kuitenkaan mikään ei muutu.

Minustakin on hienoja ajtuksia perheenrikkojista, seurauksia siitä mitä he aikaansaavat kun rikkovat toisten liiton ja tekevät toisten lapset isättömiksi. Näin ei olisi jos sutturat pysysivät poissa toisten asioista.

• 30987
        monenajatuksia kirjoitti:

Minustakin on hienoja ajtuksia perheenrikkojista, seurauksia siitä mitä he aikaansaavat kun rikkovat toisten liiton ja tekevät toisten lapset isättömiksi. Näin ei olisi jos sutturat pysysivät poissa toisten asioista.

Osuiko ja upposi. Taisit tunnistaa itsesi.
        Mutta kun sinulle on lusikalla annettu, niin kauhalla ei voi vaatia.
        Syyttelee muita, kun itse on kaiken aikaan saanut.
        Itse erosit ukostasi, olet niin kertonut, nainen tuli miehen elämään kun olitte jo eronnut. Et olisi eronnut jos halusit pitää miehes. Luuletko että se jäisi yksinään ja odottamaan sinulta armoa.
        Ihan turhaan sinä siellä naista syytät ja entistä miestäsi.
        Manipuloimalla vielä erotit lapset isästään. Sinä olet suurin syyllinen.
        On muuten hyvä että nyt on alettu keskustelemaan, kuinka toinen vanhempi yrittää vieroittaa lapset toisesta vanhemmsta, avioeron tultua.
        Sinä olet juuri sellainen.
        Et sinä lapsiasi ajatellut, ainostaan itseäsi ja kostamista.

• oyp
        30987 kirjoitti:

Osuiko ja upposi. Taisit tunnistaa itsesi.
        Mutta kun sinulle on lusikalla annettu, niin kauhalla ei voi vaatia.
        Syyttelee muita, kun itse on kaiken aikaan saanut.
        Itse erosit ukostasi, olet niin kertonut, nainen tuli miehen elämään kun olitte jo eronnut. Et olisi eronnut jos halusit pitää miehes. Luuletko että se jäisi yksinään ja odottamaan sinulta armoa.
        Ihan turhaan sinä siellä naista syytät ja entistä miestäsi.
        Manipuloimalla vielä erotit lapset isästään. Sinä olet suurin syyllinen.
        On muuten hyvä että nyt on alettu keskustelemaan, kuinka toinen vanhempi yrittää vieroittaa lapset toisesta vanhemmsta, avioeron tultua.
        Sinä olet juuri sellainen.
        Et sinä lapsiasi ajatellut, ainostaan itseäsi ja kostamista.

Hienoa että olet kiinnostunut ajatuksistani, provosoimalla kertomaani takkaaet aina kivasti että vastaan sulle. Hienoa että ajatukseni ja asianoi ovat sinuun osuneet j, mutta hieman väärällä tavalla. Psykologiaa lukeneena ymmärrän monia ihmisä, sinuakin. Kerro vaan miten sinä luet kirjoitukseni voimme keskustella niistä yhdessä.
        Kuten huomaan et ole perillä tapahtuneesta, ja olet tullut keskustelemaan kyin hypäten aiheeseen tietämättä asian ydintä. Ei se mitään, asioitahan voi aina korjata jos toinen on ymmärtänyt väärin, kuten sinä.
        - Emme ole eronneet, vaan perheemme rikottiin jalpsilta vietiin isä
        - En ole koskaan kieltänyt lapsilta isää enkä isltä lapsia, ainoa minkä kielsin oli hänen sutturat, joita emme kotiimme halunneet, enkä uskaltanut päästää lastemme lähelle, ja ne on mies hyvin poissa pitäneet ja lapsemme ovat onnellisia.
        - Olen aikanani kun lapset olivat pieniä tehnyt kaikkeni isän ja lasten suhteen eteen, mutta kun se ei tuottanut tulosta, lopetin, koska ei ollut minun asiani pakottaa miestä rakastamaan ja olemaan omien lastensa kanssa.
        Olen upea ja paras äiti lapsilleni, jonka he ovat monesti sanoneet, ja näen miten olen yhä heidän ja heidän perheittensä elämässä, ja erittäin tärkeä ihminen, olinhan heille ihminen joka ei heitä hylännyt ja tuki ja auttoi kaikessa ja edelleen.
        Mieshän tässä eniten menetti kaiken mitä oli, nyt suree mutta se on hänen asiansa, ei meidän.
        Kun kertoo lapsille totuuden, eikä ala valehtelemaan heille asioita, se aikanaan palkitsee, on hienoa että perheemme ja koko suku on koossa, ja tietää tehneensä oikein.
        Sitä sinun ei tarvitse ymmärtää, tämä on meidän perheen ja suvun asia, mutta halin sinua kun haluat jatkaa tätä keskustelua, äsrytysteksti on oiva jatke sille että keskustelu jatkuu

• ToTuuDessa
        oyp kirjoitti:

Hienoa että olet kiinnostunut ajatuksistani, provosoimalla kertomaani takkaaet aina kivasti että vastaan sulle. Hienoa että ajatukseni ja asianoi ovat sinuun osuneet j, mutta hieman väärällä tavalla. Psykologiaa lukeneena ymmärrän monia ihmisä, sinuakin. Kerro vaan miten sinä luet kirjoitukseni voimme keskustella niistä yhdessä.
        Kuten huomaan et ole perillä tapahtuneesta, ja olet tullut keskustelemaan kyin hypäten aiheeseen tietämättä asian ydintä. Ei se mitään, asioitahan voi aina korjata jos toinen on ymmärtänyt väärin, kuten sinä.
        - Emme ole eronneet, vaan perheemme rikottiin jalpsilta vietiin isä
        - En ole koskaan kieltänyt lapsilta isää enkä isltä lapsia, ainoa minkä kielsin oli hänen sutturat, joita emme kotiimme halunneet, enkä uskaltanut päästää lastemme lähelle, ja ne on mies hyvin poissa pitäneet ja lapsemme ovat onnellisia.
        - Olen aikanani kun lapset olivat pieniä tehnyt kaikkeni isän ja lasten suhteen eteen, mutta kun se ei tuottanut tulosta, lopetin, koska ei ollut minun asiani pakottaa miestä rakastamaan ja olemaan omien lastensa kanssa.
        Olen upea ja paras äiti lapsilleni, jonka he ovat monesti sanoneet, ja näen miten olen yhä heidän ja heidän perheittensä elämässä, ja erittäin tärkeä ihminen, olinhan heille ihminen joka ei heitä hylännyt ja tuki ja auttoi kaikessa ja edelleen.
        Mieshän tässä eniten menetti kaiken mitä oli, nyt suree mutta se on hänen asiansa, ei meidän.
        Kun kertoo lapsille totuuden, eikä ala valehtelemaan heille asioita, se aikanaan palkitsee, on hienoa että perheemme ja koko suku on koossa, ja tietää tehneensä oikein.
        Sitä sinun ei tarvitse ymmärtää, tämä on meidän perheen ja suvun asia, mutta halin sinua kun haluat jatkaa tätä keskustelua, äsrytysteksti on oiva jatke sille että keskustelu jatkuu

Minua ei kiinnosta sinun kotipsykologiasi, minkä olet jonkun psygiatrian vastaanotolla oppinut ja netistä sieltä täältä lukenut.

Mutta, mutta, jotta totuuus ei unohtuisi sinulta.
        Nämä kaikki sinun kirjoittamaasi:

" kolmasainasyyllinen"

28.6.2015 08:41

"Ap, kuule yleensä meistä ei oma lapsi kiinnosta sen jälkeen, kun löytyy joku väliaikainen nainen, joka manipuloi miestä hylkäämään lapsensa, ilkeilemään ja olla välittämättä lapsesta. Meillä oli sama juttu, eron jälkeen mies oli vielä erittäin hyvä isä, mutta kun löyty naakka, niin jo lapsi unohtu, ja se oli selvää, että naakalla oli sormet pelissä, käski meistä hylkäämään, olemaan ilkeä ja haukkumaan omaa lastaan. Toisesta naisesta se johtuu, eimies itse omaa lastaan hylkäisi. "

Miten on mahdollista että tämä nainen on niitä lapsiasi haukkunut, kun ei ole nähdytkään heitä.
        Tuossa vielä sanot että eron jälkeen tuli tämä nainen, joten hän ei ole rikkonut mitään. Hänellä ei siis ollut tekemistä teidän eronne aikana.
        Monesti kai on selvää jos erotaan niin jompikumpi voi löytää rinnalleen uuden kumppanin. Sitähän sinun on vaikeaa ymmärtää. Eli kun mies oli löytänyt uuden, se olit sinä joka aloit vaatimaan, mustamaalaamaan miestä ja hänen kumppaniaan, yritit saada kaikki heitä vastaan. Kostaminen on sinun tyylisi hallita miestä vielä eronkin jälkeen ja siinä käytit lapsiasi hyväksi. Isällä on oikeus lapsiin ja sitähän sinä et voi myöntää.
        Miten voit haukkua miehen kumppania jos et ole nähdyt häntä. Miten hän voi tehdä teille "pahaa" kun ei ole ollut tekemisissäkään teidän kanssanne. Täyttä oletusta ja roskaa kirjoitat.
        Mies on varmasti sellainen joka antaa periksi uhkausten edessä, joita sinä hänelle latelet. Nyt hän elää omaa elämäänsä ja sitäkään sinä et voi hyväksyä. Kuollakko hänen pitäisi , ennekuin lakkaat haukkumasta häntä ja hänen elämäänsä.
        Et sinä ole tyytyväinen elämääsi. Kukaan ei vuositolkulla kirjoita samaa stooria ja pidä yllä vihaansa siten. Eli ihan hyvä kun käyt psykologilla, mutta se ei ole nähtävästi vielä tehonnut. Oletko ajatellut että vaihdat toiseen psykologiin, niin tuloksiakin voi tulla ja rauhoitut hihhuloimasta.

• oyp
        ToTuuDessa kirjoitti:

Minua ei kiinnosta sinun kotipsykologiasi, minkä olet jonkun psygiatrian vastaanotolla oppinut ja netistä sieltä täältä lukenut.

Mutta, mutta, jotta totuuus ei unohtuisi sinulta.
        Nämä kaikki sinun kirjoittamaasi:

" kolmasainasyyllinen"

28.6.2015 08:41

"Ap, kuule yleensä meistä ei oma lapsi kiinnosta sen jälkeen, kun löytyy joku väliaikainen nainen, joka manipuloi miestä hylkäämään lapsensa, ilkeilemään ja olla välittämättä lapsesta. Meillä oli sama juttu, eron jälkeen mies oli vielä erittäin hyvä isä, mutta kun löyty naakka, niin jo lapsi unohtu, ja se oli selvää, että naakalla oli sormet pelissä, käski meistä hylkäämään, olemaan ilkeä ja haukkumaan omaa lastaan. Toisesta naisesta se johtuu, eimies itse omaa lastaan hylkäisi. "

Miten on mahdollista että tämä nainen on niitä lapsiasi haukkunut, kun ei ole nähdytkään heitä.
        Tuossa vielä sanot että eron jälkeen tuli tämä nainen, joten hän ei ole rikkonut mitään. Hänellä ei siis ollut tekemistä teidän eronne aikana.
        Monesti kai on selvää jos erotaan niin jompikumpi voi löytää rinnalleen uuden kumppanin. Sitähän sinun on vaikeaa ymmärtää. Eli kun mies oli löytänyt uuden, se olit sinä joka aloit vaatimaan, mustamaalaamaan miestä ja hänen kumppaniaan, yritit saada kaikki heitä vastaan. Kostaminen on sinun tyylisi hallita miestä vielä eronkin jälkeen ja siinä käytit lapsiasi hyväksi. Isällä on oikeus lapsiin ja sitähän sinä et voi myöntää.
        Miten voit haukkua miehen kumppania jos et ole nähdyt häntä. Miten hän voi tehdä teille "pahaa" kun ei ole ollut tekemisissäkään teidän kanssanne. Täyttä oletusta ja roskaa kirjoitat.
        Mies on varmasti sellainen joka antaa periksi uhkausten edessä, joita sinä hänelle latelet. Nyt hän elää omaa elämäänsä ja sitäkään sinä et voi hyväksyä. Kuollakko hänen pitäisi , ennekuin lakkaat haukkumasta häntä ja hänen elämäänsä.
        Et sinä ole tyytyväinen elämääsi. Kukaan ei vuositolkulla kirjoita samaa stooria ja pidä yllä vihaansa siten. Eli ihan hyvä kun käyt psykologilla, mutta se ei ole nähtävästi vielä tehonnut. Oletko ajatellut että vaihdat toiseen psykologiin, niin tuloksiakin voi tulla ja rauhoitut hihhuloimasta.

Kuule se sanoo paljon ihmisestä, joka rikkoo toisten perheen tulee siihen väliin ja vie lapsilta isän. Muuta ei tarvi ihmisestä tietää, se sanoo että ihminen on sairas ja pahantekijä.
        Miksi sellaista ihmistä pitäisi kenenkään nähdä? Meillä ei, minä kielsin suorastaan semmoisen sutturan meille tulon, lasten ei tarvimoista perheenrikkojaa nähdä.

• hoidaittes
        oyp kirjoitti:

Kuule se sanoo paljon ihmisestä, joka rikkoo toisten perheen tulee siihen väliin ja vie lapsilta isän. Muuta ei tarvi ihmisestä tietää, se sanoo että ihminen on sairas ja pahantekijä.
        Miksi sellaista ihmistä pitäisi kenenkään nähdä? Meillä ei, minä kielsin suorastaan semmoisen sutturan meille tulon, lasten ei tarvimoista perheenrikkojaa nähdä.

No niin kertoo sinä rikoit perheesi ja estit lapsia tapaamasta isää isän kotona, menit siihen väliin, haukut lasten isää ja isän valintoja ja haukut joka päivä exäsi naista, vaikka et ole ikinä nähnyt, etkä tiedä koko ihmisestä yhtään mitään, mutta haukkua täytyy ja pidät ittees täydellisenä, etkä omasta mielestäsi tee koskaan mitään virheitä.
        Mielenterveytesi on mennyttä ja käyt psykologilla ja olet vielä alkoholisoitunutkin. Olet sairas ja kostonhaluinen katkera ihmisraunio.

• vits
        oyp kirjoitti:

Käänsit sitten asiat päälaelleen. Sinä rikoit itse liittosi. Laitoit sen miehen uuden kumppanin syyksi. Erotit lapset isästään, sekin uuden kumppanin syytä. Haukut täällä ex-miestäsi harva se päivä. Haukut miehen uutta kumppania harva se päivä, vaikka et ole ikinä tavannut ja tuskin hän haluaakaan sinua tavata.
        Kun sen eron otit, olisit ajatellut että mies ei ole sinun komennossasi enää. Mies lähti toisen mukaan ja ei paaponutkaan sinua ja sekös sinua veettää. Lapsillasi aloit pelata, sehän on selvää. He ovat sinun pelissäsi uhreja. Jos sinussa on tarpeeksi edes häpeämään niin häpeä, sillä siihen sinulla on aihetta.
        Nyt varmaan aloitat että olet maailman paras äiti. Paras varmasti olet, manipuloinnissa.

• tuntuututultatäältäkin
        oyp kirjoitti:

Kopioiti ANNAT/ELLIT
        Pitkä tarina katkeran ex-vaimon onnistuneesta kostosta …

Viestiketju osiossa 'Avioero' , käynnistäjänä Nipa53, 18.08.2013.
        Sivu 1 / 2
        1
        2
        Seuraava >

Nipa53

Saadut tykkäykset:
        0

Parilla oli kaksi pientä lasta, mutta heidän yhteiselämänsä oli pelkkää riitelyä ja piinaa eli voidaan sanoa, että he elivät yhdessä ainoastaan lapsiensa vuoksi. Mies joutui tekemään kahta työtä, että laskut tulivat maksetuksi ja lainat lyhennettyä ja kotona odotti joko riitaisa emäntä tai mykkäkoulu, riippuen siitä oliko edellinen riita vielä voimassa. Toki hyviäkin päiviä oli ja toisaalta pirteät lapset antoivat voimaa jaksaa tällaista elämää. Mies oli viriili ja olisi halunnut elämäänsä myös aviollisia asioita, mutta niitä onnen hetkiä tuli ani harvoin, jos silloinkaan. Hellyyttä suhteessa ei koskaan ollut, liitto oli niin sanottu velvollisuusavioliitto. Miksi tällainen; kun menee liian nuorena naimisiin ainoastaan sen takia, kun ystäväpiirikin menee, näin saattaa käydä, mutta ei siitä sen enempää. Tilanne riistäytyi todella toivottomaksi, mies alkoi tehdä pidempiä työpäiviä, koska kotona oli todella ankeaa. Päiviä pidennettiin, sekä aamusta, että illasta, jotta mahdollisimman vähän tarvitsisi olla yhdessä vaimonsa kanssa, mikä toki oli hyvin raskasta lapsille, jotka eivät todellakaan ymmärtäneet, miksi isä oli aina poissa ja miksi vanhemmat aina riitelivät tai mököttivät. Tätä henkien taistelua jatkui monta vuotta ja mies alkoi tehdä myös viikonlopputöitä päästäkseen tästä piinaavasta kotielämästä ja rahaakin toki tarvittiin lainan maksuun ja muuhun elämiseen ja siihen ei pelkkä päiväpalkka riittänyt. Lapset olivat aina silloin tällöin mukana miehen työreissuilla, mikä helpotti jaksamista sen hetkisessä tilanteessa.

Eräänä iltana vaimo oli sitten salaa tutkinut miehen rahapussia miehen ollessa suihkussa ja löytänyt sieltä kaupan hintalapun. Hintalapun oli yhtenä ostoksena oli jotain sellaista, josta nainen hermostui totaalisesti ja epäili heti että miehellä olisi toinen nainen. Isännän tullessa suihkusta, huuto alkoi. Ostokselle olisi ollut hyvä ja hauska selitys, mutta mies oli ensiksikin erittäin vihainen siitä, että nainen oli tutkinut hänen yksityisomaisuutta, mutta huomasi tilaisuutensa tulleen eli tilaisuus päästä tästä helvetillisestä elämästä.

Mies pakkasi välittömästi kamppeensa ja lähti. Lapsia toki tuli surku, mutta parempi ero, kuin jatkuva taistelu lapsien silmien alla ja toisaalta olisi se ero kuitenkin joskus tullut. Mies ei ollut siinä vaiheessa pettänyt vaimoaan kertaakaan, vaikka vaimo ei sitä usko, mutta sillä ei ole merkitystä eli tarina jatkuu. Toki mielessä pettäminen oli ollut jo monta kertaa, koska kotona oli ns. kylmä nainen ja miehellä oli miehen tarpeet. Miehen mielestä seksi on oleellinen osa avioelämää ja sen lähes täydellinen puuttuminen aiheuttaa ristiriitoja ja kärjistää muitakin asioita.

Aluksi oli lainmukainen puolen vuoden asumusero ja sen jälkeen katsottaisiin palataanko yhteen, vai erotaan. Mies päätti jo siltä istumalta, että takaisin hän ei tule, sillä jo lapsienkin takia tämä on ainoa oikea ratkaisu. Mies vuokrasi kalustetun asunnon kivalta paikalta joen rannalta, jossa lapsien oli mukava viettää aikaansa vähintään joka toinen viikonloppu. Lapset viihtyivät isällänsä, retkeilyn, hyvän ruoan ja yhdessäolon merkeissä. Mies teki kuitenkin edelleen kahta työtä ja maksoi vuokran lisäksi kaikki samat maksut, mitkä ennenkin. Puoli vuotta meni suhteellisen mukavasti eli kurja olo toki oli lapsien puolesta, mutta riidat olivat vähentyneet oleellisesti, johtuen vähäisistä kontakteista miehen vaimon kanssa. Vaimokin vietti yhden yön miehen vuokra-asunnossa, mutta sai nukkua lapsien kanssa, sillä mies ei halunnut häntä viereensä. Puolen vuoden jälkeen vaimo olisi halunnut, että mies muuttaisi takaisin, koska oli tottunut siihen, että mies huolehtii kaikesta kuin robotti, mutta mies ei enää suostunut ja tästä se pitkä katkeruus alkoi.

Allekirjoitettiin avioeropaperit ja siitä lähti kierros, jossa isän osa on todella epäreilu. Pahin paikka oli sosiaalitoimista, jossa määriteltiin lapsien hoito, elatusmaksut yms. Sosiaaliviranomaisten kanssa keskusteltaessa mies huomasi olevansa jatkuvan syyttelyn kohteena joka asiassa. Ei edes kyselty, mistä ero johtui, isä oli syyllinen joka asiaan. Lasten huoltoa käsitellessä, mies olisi halunnut yhteishuoltajuuden, joka tarkoittaa sitä, että viikko äidillä ja viikko isällä, mutta vaimo ei sitä halunnut, koska siinä tapauksessa hän ei olisi saanut elatusmaksua. Elatusavun suuruutta määrättäessä, mies oli jo niin paniikissa, että hän suostui todella suureen elatusmaksuun, joka vaikutti suuresti hänen omaan elämisen tasoonsa.

Mies jätti talon ja huonekalut vaimolleen ja otti vain vanhan auton ja vaatteensa eli aloitti uudenlaisen elämänsä lähes nollatilanteesta.

Jatkuu.....

• tunuukotutulta
        tuntuututultatäältäkin kirjoitti:

Kopioiti ANNAT/ELLIT
        Pitkä tarina katkeran ex-vaimon onnistuneesta kostosta …

Viestiketju osiossa 'Avioero' , käynnistäjänä Nipa53, 18.08.2013.
        Sivu 1 / 2
        1
        2
        Seuraava >

Nipa53

Saadut tykkäykset:
        0

Parilla oli kaksi pientä lasta, mutta heidän yhteiselämänsä oli pelkkää riitelyä ja piinaa eli voidaan sanoa, että he elivät yhdessä ainoastaan lapsiensa vuoksi. Mies joutui tekemään kahta työtä, että laskut tulivat maksetuksi ja lainat lyhennettyä ja kotona odotti joko riitaisa emäntä tai mykkäkoulu, riippuen siitä oliko edellinen riita vielä voimassa. Toki hyviäkin päiviä oli ja toisaalta pirteät lapset antoivat voimaa jaksaa tällaista elämää. Mies oli viriili ja olisi halunnut elämäänsä myös aviollisia asioita, mutta niitä onnen hetkiä tuli ani harvoin, jos silloinkaan. Hellyyttä suhteessa ei koskaan ollut, liitto oli niin sanottu velvollisuusavioliitto. Miksi tällainen; kun menee liian nuorena naimisiin ainoastaan sen takia, kun ystäväpiirikin menee, näin saattaa käydä, mutta ei siitä sen enempää. Tilanne riistäytyi todella toivottomaksi, mies alkoi tehdä pidempiä työpäiviä, koska kotona oli todella ankeaa. Päiviä pidennettiin, sekä aamusta, että illasta, jotta mahdollisimman vähän tarvitsisi olla yhdessä vaimonsa kanssa, mikä toki oli hyvin raskasta lapsille, jotka eivät todellakaan ymmärtäneet, miksi isä oli aina poissa ja miksi vanhemmat aina riitelivät tai mököttivät. Tätä henkien taistelua jatkui monta vuotta ja mies alkoi tehdä myös viikonlopputöitä päästäkseen tästä piinaavasta kotielämästä ja rahaakin toki tarvittiin lainan maksuun ja muuhun elämiseen ja siihen ei pelkkä päiväpalkka riittänyt. Lapset olivat aina silloin tällöin mukana miehen työreissuilla, mikä helpotti jaksamista sen hetkisessä tilanteessa.

Eräänä iltana vaimo oli sitten salaa tutkinut miehen rahapussia miehen ollessa suihkussa ja löytänyt sieltä kaupan hintalapun. Hintalapun oli yhtenä ostoksena oli jotain sellaista, josta nainen hermostui totaalisesti ja epäili heti että miehellä olisi toinen nainen. Isännän tullessa suihkusta, huuto alkoi. Ostokselle olisi ollut hyvä ja hauska selitys, mutta mies oli ensiksikin erittäin vihainen siitä, että nainen oli tutkinut hänen yksityisomaisuutta, mutta huomasi tilaisuutensa tulleen eli tilaisuus päästä tästä helvetillisestä elämästä.

Mies pakkasi välittömästi kamppeensa ja lähti. Lapsia toki tuli surku, mutta parempi ero, kuin jatkuva taistelu lapsien silmien alla ja toisaalta olisi se ero kuitenkin joskus tullut. Mies ei ollut siinä vaiheessa pettänyt vaimoaan kertaakaan, vaikka vaimo ei sitä usko, mutta sillä ei ole merkitystä eli tarina jatkuu. Toki mielessä pettäminen oli ollut jo monta kertaa, koska kotona oli ns. kylmä nainen ja miehellä oli miehen tarpeet. Miehen mielestä seksi on oleellinen osa avioelämää ja sen lähes täydellinen puuttuminen aiheuttaa ristiriitoja ja kärjistää muitakin asioita.

Aluksi oli lainmukainen puolen vuoden asumusero ja sen jälkeen katsottaisiin palataanko yhteen, vai erotaan. Mies päätti jo siltä istumalta, että takaisin hän ei tule, sillä jo lapsienkin takia tämä on ainoa oikea ratkaisu. Mies vuokrasi kalustetun asunnon kivalta paikalta joen rannalta, jossa lapsien oli mukava viettää aikaansa vähintään joka toinen viikonloppu. Lapset viihtyivät isällänsä, retkeilyn, hyvän ruoan ja yhdessäolon merkeissä. Mies teki kuitenkin edelleen kahta työtä ja maksoi vuokran lisäksi kaikki samat maksut, mitkä ennenkin. Puoli vuotta meni suhteellisen mukavasti eli kurja olo toki oli lapsien puolesta, mutta riidat olivat vähentyneet oleellisesti, johtuen vähäisistä kontakteista miehen vaimon kanssa. Vaimokin vietti yhden yön miehen vuokra-asunnossa, mutta sai nukkua lapsien kanssa, sillä mies ei halunnut häntä viereensä. Puolen vuoden jälkeen vaimo olisi halunnut, että mies muuttaisi takaisin, koska oli tottunut siihen, että mies huolehtii kaikesta kuin robotti, mutta mies ei enää suostunut ja tästä se pitkä katkeruus alkoi.

Allekirjoitettiin avioeropaperit ja siitä lähti kierros, jossa isän osa on todella epäreilu. Pahin paikka oli sosiaalitoimista, jossa määriteltiin lapsien hoito, elatusmaksut yms. Sosiaaliviranomaisten kanssa keskusteltaessa mies huomasi olevansa jatkuvan syyttelyn kohteena joka asiassa. Ei edes kyselty, mistä ero johtui, isä oli syyllinen joka asiaan. Lasten huoltoa käsitellessä, mies olisi halunnut yhteishuoltajuuden, joka tarkoittaa sitä, että viikko äidillä ja viikko isällä, mutta vaimo ei sitä halunnut, koska siinä tapauksessa hän ei olisi saanut elatusmaksua. Elatusavun suuruutta määrättäessä, mies oli jo niin paniikissa, että hän suostui todella suureen elatusmaksuun, joka vaikutti suuresti hänen omaan elämisen tasoonsa.

Mies jätti talon ja huonekalut vaimolleen ja otti vain vanhan auton ja vaatteensa eli aloitti uudenlaisen elämänsä lähes nollatilanteesta.

Jatkuu.....

Lapset olivat miehellä vähintään joka toinen viikonloppu ja paljon useamminkin. Mies maksoi elatusmaksut ajallaan, eikä koskaan vähentänyt penniäkään, vaikka lapset saattoivat olla hänellä useita viikkoja kerrallaan. Lisäksi mies kustansi lapsilleen paljon muutakin elatusmaksujen lisäksi esim. vaatteita, harrastusvälineitä, polkupyöriä yms. sillä ex-vaimo osasi kiristää ja miehen luonne oli mitä oli. Se ei toki haitannut, sillä lasten onni oli pääasia. Mies teki todella pitkiä työpäiviä edelleen, jotta hän jollakin lailla pärjäisi. Rahat olivat todella tiukoilla ja mitään suurempia hankintoja ei voinut ajatellakaan. Jos jotain ylimääräistä joskus tuli, se meni velkoihin ja lapsiin. Miehellä oli kuitenkin se etu, että hän löysi heti naisystävän, jolle sai purkaa osan huolistansa. Syvällisistä asioista, jotka todella raastoivat sisintä, mies ei koskaan puhunut, vaan piti ne sisällänsä. Mutta koska huolien purkaminen oli yksipuolista, rahaa ei ollut mihinkään ja työkiireet ja lapset verottivat yhdessäoloajan lähes olemattomiin, tämä suhde ei kestänyt. Elämä oli todella raskasta, mikä johti täydelliseen masennustilaan. Mies ei osannut kertoa niitä syvällisiä tunteitaan, koska oli elänyt niin pitkän ajan tunteettomassa avioliitossa. Mies kävi todella pohjalla ja tarvitsi jo ammattiauttajan apua, mutta lapsille hän ei näyttänyt epätoivoaan. Ammattiauttajan, oman halunsa, lapsiensa ja läheisten avulla mies kuitenkin nousi kuopasta, osti oman asunnon ja tapasi upean naisen ja jatkoi elämäänsä nousujohteisesti todella tiukoilla rahan suhteen. Elämänilo palautui ja se näkyi olemuksessakin. Kaikki alkoi mennä aina vaan parempaan suuntaan. Mies osasi hakea tukea ongelmatilanteissa ja uusi naisystävä ja toki lapsetkin täyttivät hänen tunnetyhjiön eli mies joka ei osannut näyttää tunteitaan ja piti kaikki murheet sisällään, osasi nyt avautua ja kysyä neuvoja ja opastusta muilta, oli kuin pimeään huoneeseen olisi sytytetty valot.

Lapset olivat siis vähintään sen joka toinen viikko isänsä luona ja olivat aina niin kuin hotellissa, kaikki palvelut tarjolla. Molemmilla lapsilla oli omat huoneet ja tietokoneet, mies teki aina lapsien lempiruokia, käytiin kalassa, mökeillä, pienillä matkoilla yms. Lapset viihtyivät ja mies nautti lapsistaan. Tämän lisäksi mies kävi aina tekemässä huolto ja korjaustöitä ex-vaimonsa talolla, vaikka tämä ei olisi enää ollenkaan kuulunut hänelle. Mutta ex-vaimo ei ollut edelleenkään löytänyt itselleen miesystävää ja piti tätä ex-miehen velvollisuutena. Mies ei uskaltanut kieltäytyä, sillä silloin siitä olisi jälleen kaikki osapuolet kärsinyt eli tällä tavalla päästiin paljon vähemmällä.

Kun lapset tulivat teini-ikään, alkoi heistä jo hiukan huokua pienoista vihamielisyyttä. Heille ei enää uskaltanut puhua samalla lailla, kuin aiemmin eli miehen täytyi hiukan varoa puheitaan, ettei hermostuttaisi lapsiaan. Järkevä jos olisi ollut, mies olisi jo tässä vaiheessa ottanut itseään niskasta kiinni ja laittanut lapsensa kuriin, mutta pelko heidän menettämisestään oli suuri. Tilanne vain paheni iän lisääntyessä.

Ex-vaimo oli pikkuhiljaa alkanut kasvattaa lapsia omaksi kuvakseen manipuloimalla heitä hienovaraisesti isäänsä vastaan. Vuodesta toiseen ex-vaimo syötti lapsilleen valheellista kuvaa erosta ja eron syystä ja isästä yleensäkin, jolloin lapsille iskostui päähän aivan erilainen isä, mitä heillä todellisuudessa oli. Aina, kun ex-vaimolla oli huono päivä ja sitä läheistä poikaystävää tai ystävää yleensäkin ei ollut, ex-vaimo purki miesraivonsa lapsiin haukkumalla sitä ainoaa, joka oli joskus läheinen ollut. Lapset muuttuivat pikkuhiljaa äitinsä kaltaisiksi, katkeriksi ihmisiksi, joiden on hyvin vaikea solmia ystävyyssuhteita

Kun lapset olivat ajokortti-iässä, mies hommasi opetusluvat ja ajatti molemmille lapsillensa ajokortit. Ajattaminen oli sosiaaliset antoisaa, mutta väärän sanan sanominen tai äänen korotus aiheutti välittömästi vihamielisen reaktion. Tällöin mies huomasi, että olin aikoinani tehnyt suuren virheen, kun ei ollut keskustellut lapsien kanssa eron syystä ja raskaasta elämästä eron jälkeen. Nyt oli myöhäistä, sillä heidät on jo niin hyvin aivopesty vuosien varrella, että he eivät kuuntelisi isäänsä vihastumatta.

Pian lapset eivät enää käyneet miehen luona, eivätkä pitäneet yhteyttä muulloin kun silloin, kun tarvitsivat jotakin. Mies oli myös sellainen, että hänkään ei ottanut kovin usein yhteyttä lapsiinsa. Sillä yhteydenotot olivat hyvin vaivautuneita puolin jos toisin, ja koko ajan oli pelko, että pian tulee kovempi yhteenotto. Kotoaan muuton jälkeen lapset eivät koskaan kutsunut isäänsä kyläilemään koteihinsa. Ja vaikka isä kutsui, Lapset kävivät hyvin harvoin ja silloinkin hyvin pikaisesti. Nuoremman lapsen kanssa keskustelu onnistui suhteellisen hyvin, mutta vanhempi lapsi on täysin äitinsä kaltainen, ainoatakaan kielteistä sanaa isältänsä hän ei sulattanut, vaan hermostui heti. Siitä vain voi kukin miettiä, minkälaiset keskustelut olivat. Jatkuu.....

• tuntuututultatäältäkin
        tunuukotutulta kirjoitti:

Lapset olivat miehellä vähintään joka toinen viikonloppu ja paljon useamminkin. Mies maksoi elatusmaksut ajallaan, eikä koskaan vähentänyt penniäkään, vaikka lapset saattoivat olla hänellä useita viikkoja kerrallaan. Lisäksi mies kustansi lapsilleen paljon muutakin elatusmaksujen lisäksi esim. vaatteita, harrastusvälineitä, polkupyöriä yms. sillä ex-vaimo osasi kiristää ja miehen luonne oli mitä oli. Se ei toki haitannut, sillä lasten onni oli pääasia. Mies teki todella pitkiä työpäiviä edelleen, jotta hän jollakin lailla pärjäisi. Rahat olivat todella tiukoilla ja mitään suurempia hankintoja ei voinut ajatellakaan. Jos jotain ylimääräistä joskus tuli, se meni velkoihin ja lapsiin. Miehellä oli kuitenkin se etu, että hän löysi heti naisystävän, jolle sai purkaa osan huolistansa. Syvällisistä asioista, jotka todella raastoivat sisintä, mies ei koskaan puhunut, vaan piti ne sisällänsä. Mutta koska huolien purkaminen oli yksipuolista, rahaa ei ollut mihinkään ja työkiireet ja lapset verottivat yhdessäoloajan lähes olemattomiin, tämä suhde ei kestänyt. Elämä oli todella raskasta, mikä johti täydelliseen masennustilaan. Mies ei osannut kertoa niitä syvällisiä tunteitaan, koska oli elänyt niin pitkän ajan tunteettomassa avioliitossa. Mies kävi todella pohjalla ja tarvitsi jo ammattiauttajan apua, mutta lapsille hän ei näyttänyt epätoivoaan. Ammattiauttajan, oman halunsa, lapsiensa ja läheisten avulla mies kuitenkin nousi kuopasta, osti oman asunnon ja tapasi upean naisen ja jatkoi elämäänsä nousujohteisesti todella tiukoilla rahan suhteen. Elämänilo palautui ja se näkyi olemuksessakin. Kaikki alkoi mennä aina vaan parempaan suuntaan. Mies osasi hakea tukea ongelmatilanteissa ja uusi naisystävä ja toki lapsetkin täyttivät hänen tunnetyhjiön eli mies joka ei osannut näyttää tunteitaan ja piti kaikki murheet sisällään, osasi nyt avautua ja kysyä neuvoja ja opastusta muilta, oli kuin pimeään huoneeseen olisi sytytetty valot.

Lapset olivat siis vähintään sen joka toinen viikko isänsä luona ja olivat aina niin kuin hotellissa, kaikki palvelut tarjolla. Molemmilla lapsilla oli omat huoneet ja tietokoneet, mies teki aina lapsien lempiruokia, käytiin kalassa, mökeillä, pienillä matkoilla yms. Lapset viihtyivät ja mies nautti lapsistaan. Tämän lisäksi mies kävi aina tekemässä huolto ja korjaustöitä ex-vaimonsa talolla, vaikka tämä ei olisi enää ollenkaan kuulunut hänelle. Mutta ex-vaimo ei ollut edelleenkään löytänyt itselleen miesystävää ja piti tätä ex-miehen velvollisuutena. Mies ei uskaltanut kieltäytyä, sillä silloin siitä olisi jälleen kaikki osapuolet kärsinyt eli tällä tavalla päästiin paljon vähemmällä.

Kun lapset tulivat teini-ikään, alkoi heistä jo hiukan huokua pienoista vihamielisyyttä. Heille ei enää uskaltanut puhua samalla lailla, kuin aiemmin eli miehen täytyi hiukan varoa puheitaan, ettei hermostuttaisi lapsiaan. Järkevä jos olisi ollut, mies olisi jo tässä vaiheessa ottanut itseään niskasta kiinni ja laittanut lapsensa kuriin, mutta pelko heidän menettämisestään oli suuri. Tilanne vain paheni iän lisääntyessä.

Ex-vaimo oli pikkuhiljaa alkanut kasvattaa lapsia omaksi kuvakseen manipuloimalla heitä hienovaraisesti isäänsä vastaan. Vuodesta toiseen ex-vaimo syötti lapsilleen valheellista kuvaa erosta ja eron syystä ja isästä yleensäkin, jolloin lapsille iskostui päähän aivan erilainen isä, mitä heillä todellisuudessa oli. Aina, kun ex-vaimolla oli huono päivä ja sitä läheistä poikaystävää tai ystävää yleensäkin ei ollut, ex-vaimo purki miesraivonsa lapsiin haukkumalla sitä ainoaa, joka oli joskus läheinen ollut. Lapset muuttuivat pikkuhiljaa äitinsä kaltaisiksi, katkeriksi ihmisiksi, joiden on hyvin vaikea solmia ystävyyssuhteita

Kun lapset olivat ajokortti-iässä, mies hommasi opetusluvat ja ajatti molemmille lapsillensa ajokortit. Ajattaminen oli sosiaaliset antoisaa, mutta väärän sanan sanominen tai äänen korotus aiheutti välittömästi vihamielisen reaktion. Tällöin mies huomasi, että olin aikoinani tehnyt suuren virheen, kun ei ollut keskustellut lapsien kanssa eron syystä ja raskaasta elämästä eron jälkeen. Nyt oli myöhäistä, sillä heidät on jo niin hyvin aivopesty vuosien varrella, että he eivät kuuntelisi isäänsä vihastumatta.

Pian lapset eivät enää käyneet miehen luona, eivätkä pitäneet yhteyttä muulloin kun silloin, kun tarvitsivat jotakin. Mies oli myös sellainen, että hänkään ei ottanut kovin usein yhteyttä lapsiinsa. Sillä yhteydenotot olivat hyvin vaivautuneita puolin jos toisin, ja koko ajan oli pelko, että pian tulee kovempi yhteenotto. Kotoaan muuton jälkeen lapset eivät koskaan kutsunut isäänsä kyläilemään koteihinsa. Ja vaikka isä kutsui, Lapset kävivät hyvin harvoin ja silloinkin hyvin pikaisesti. Nuoremman lapsen kanssa keskustelu onnistui suhteellisen hyvin, mutta vanhempi lapsi on täysin äitinsä kaltainen, ainoatakaan kielteistä sanaa isältänsä hän ei sulattanut, vaan hermostui heti. Siitä vain voi kukin miettiä, minkälaiset keskustelut olivat. Jatkuu.....

vaan hermostui heti. Siitä vain voi kukin miettiä, minkälaiset keskustelut olivat. Isän täytyi olla aina samaa mieltä joka asiasta, vaikka näin ei todellisuudessa ollutkaan. Mutta ongelma on se, että isoveli ohjaa myös pikkuveljeä. Tässä tilanteessa isoveli pystyi jatkamaan siitä, mikä äidiltä on jäänyt kesken. Ja aina kun elämä kolhii, syy on aina isässä, sitä ei ajatella, että omista ratkaisuista kaikki riippuu. Ex-vaimo oli kova moittimaan muita ihmisiä ja syyllinen täytyi aina löytää ja nyt, ikävä kyllä, lapsista on tullut aivan samanlaisia. Nuoremmalla lapsella on toki vielä mahdollisuuksia, sillä häneltä löytyvät tunteet.

Onneksi mies löysi itselleen uuden ihanan naisystävän, jonka kanssa sai keskustella ja purkaa sydäntään. Mutta vaimo ei ollut löytänyt edelleenkään ketään, vaan purkasi edelleen sydäntään aikuisille lapsilleen. Katkeruus kasvoi edelleen, koska miehen elintaso oli nyt elatusmaksujen loputtua kasvanut hurjasti. Oli hieno mökki upealla paikalla, hieno auto, oma osake ja mikä parasta upea ja rakastettava naisystävä, jonka kanssa seurustelu on nykyään jatkunut melkein 11 vuotta ja suhde toimii erinomaisesti. Eli elämä hymyilisi, jos lapsia ei olisi käännytetty isäänsä vastaan ja nyt olisi aikaa lapsille, vaikka he jo aikuisia ovatkin. Heidän kanssaan olisi mukava matkustella, viettää mökillä poikamiesiltoja, kalastella ja vaikka harrastaa jotain mukavaa. Mutta minkäs mies tekee, tapaamiset ovat hyvin vaivautuneita, vihamielisyys on silmiinpistävää eli pitää jatkuvasti varoa puheitaan. Ja mitä mahtaisikaan olla muutaman saunaoluen jälkeen.

Jatketaan tarinaa. Lasten viha kasvoi jatkuvasti ja mies tunsi sen ja varoi aina sanomisiaan entistä enemmän keskustellessaan lapsiensa kanssa. Silti mies edelleen teki korjaustöitä ex-vaimonsa luona ilmaiseksi, koska vanhempi lapsi soitti aina hänelle, kun jotain rikkoontui ja mies, kun hyväluontoinen on, suostui kaikkeen.

Vaikka elatusmaksujen maksut loppuivat ja lapset olivat itsekin työelämässä, mies avusti lapsiaan, joko rahallisesti tai muulla tavoin ja auttoi vanhempaa lastaan erilaisissa ongelmatilanteissa esim. oman asunnon katselu ja asuntolainan takaaminen. Lisäksi vanhempi lapsi kävi koulujaan ulkomailla, jolloin mies antoi paljonkin rahallista apua opiskeluun, aluksi lainana, mutta loppujen lopuksi unohti velan ja lapsi sai pitää lainaamansa rahat. Jossain vaiheessa mies vaihtoi auton ja antoi vanhan (hyvän) auton vanhemmalle lapselleen, joka otti sen mielihyvin vastaan. Eihän toki tällainen sitä rakkautta korvaa, mutta mies tunsi menettäneensä jo tunnesuhteensa lapsiinsa, joten hän yritti epätoivoisesti pitää suhteet jollain lailla yllä.

Tilanne paheni koko ajan, ex-vaimo jatkoi manipuloimistaan ja lapset uskoivat kaiken ja he omissa keskusteluissaankin jo haukkuivat isää. Varsinkin jos huonosti meni, itsestä ei löydetty mitään vikaa, vaan syy on lapsuuden traumojen ja isän. Tästä en voi moittia lapsia, vaan kehua heidän katkeraa äitiään hyvästä perille menneestä opetuksesta.

Eräänä päivänä, kesken työpäivän vanhempi lapsi soitti miehelle ja määräsi, että miehen pitää tulla tekemään eräs työ äidilleen. Miehellä ei ollut aikaa tulla heti ja hän onnettomuudekseen sanoi, ettei se periaatteessa hänelle kuulukaan, sillä erosta on jo melkein 16 vuotta. Siitä vanhempi lapsi pillastui ja huusi puhelimeen kovia syytöksiä miehestä ja iski puhelimen miehen korvaan. Mies yritti hädissään lähettää tunteellisen tekstiviestin lapselleen, mutta vastausviestissään lapsi katkaisi kaikki suhteensa mieheen ja syytti tätä kärsimyksistä, jota mies oli tuottanut hänelle, toiselle lapselle ja heidän äidilleen, tietämättä sitä, että mieskin oli elänyt todella kovaa elämää eron jälkeen. Tämä viesti oli sydäntä särkevä ja toki odotettu, johon nuorempikin lapsi sitten yhtyi melko varmasti vanhemman lapsen painostuksesta. Mies lähetti vanhemman lapsen viestin heidän äidilleen ja lisäsi kysymyksen, mistä moinen viha, mutta vastausta ei kuulunut. Tämä vain todistaa sen, että kyseinen tarina on tosi. En tiedä, mitä miehen lapset ja katkera ex-vaimo hyötyy tästä, mutta ainakin ex-vaimo sai kostonsa 16 vuotta eron jälkeen ja saa elää elämänsä loppuun onnellisena onnistumisestaan. Miehellä ei ole onneksi hätää, hän osaa nykyään käsitellä ongelmiaan oikealla tavalla. Lisäksi hänellä rakastettava naisystävä ja elintaso sillä tasolla, että ongelmia ei ole sen puoleen ole. Mies menetti paljon, mutta uskoisin lapsien ja ex-vaimon menettäneen paljon enemmän, mutta sitähän ei vihassa nähdä. Tämä tarina on kirjoitettu mahdollisimman totuudenmukaisesti ja suurella sydämellä. Tarinaa tukee myös sellainen asia, että lapset ovat ulkonaisesti erittäin hyvän näköisiä, mutta he eivät silti ole löytäneet seurustelukumppania itselleen, vaikka ikääkin alkaa olla. Eli ex-vaimon luonteen periytyminen ja hänen alhaiset ja katkerat opetuksensa näkyvät myös elävässä elämässä, mutta syyllinen kaikkeen on joka tapauksessa nyt ja tulevaisuudessa heidän oma isä. Jatkuu....

• tuntuututultatäältäkin

vaan hermostui heti. Siitä vain voi kukin miettiä, minkälaiset keskustelut olivat. Isän täytyi olla aina samaa mieltä joka asiasta, vaikka näin ei todellisuudessa ollutkaan. Mutta ongelma on se, että isoveli ohjaa myös pikkuveljeä. Tässä tilanteessa isoveli pystyi jatkamaan siitä, mikä äidiltä on jäänyt kesken. Ja aina kun elämä kolhii, syy on aina isässä, sitä ei ajatella, että omista ratkaisuista kaikki riippuu. Ex-vaimo oli kova moittimaan muita ihmisiä ja syyllinen täytyi aina löytää ja nyt, ikävä kyllä, lapsista on tullut aivan samanlaisia. Nuoremmalla lapsella on toki vielä mahdollisuuksia, sillä häneltä löytyvät tunteet.

Onneksi mies löysi itselleen uuden ihanan naisystävän, jonka kanssa sai keskustella ja purkaa sydäntään. Mutta vaimo ei ollut löytänyt edelleenkään ketään, vaan purkasi edelleen sydäntään aikuisille lapsilleen. Katkeruus kasvoi edelleen, koska miehen elintaso oli nyt elatusmaksujen loputtua kasvanut hurjasti. Oli hieno mökki upealla paikalla, hieno auto, oma osake ja mikä parasta upea ja rakastettava naisystävä, jonka kanssa seurustelu on nykyään jatkunut melkein 11 vuotta ja suhde toimii erinomaisesti. Eli elämä hymyilisi, jos lapsia ei olisi käännytetty isäänsä vastaan ja nyt olisi aikaa lapsille, vaikka he jo aikuisia ovatkin. Heidän kanssaan olisi mukava matkustella, viettää mökillä poikamiesiltoja, kalastella ja vaikka harrastaa jotain mukavaa. Mutta minkäs mies tekee, tapaamiset ovat hyvin vaivautuneita, vihamielisyys on silmiinpistävää eli pitää jatkuvasti varoa puheitaan. Ja mitä mahtaisikaan olla muutaman saunaoluen jälkeen.

Jatketaan tarinaa. Lasten viha kasvoi jatkuvasti ja mies tunsi sen ja varoi aina sanomisiaan entistä enemmän keskustellessaan lapsiensa kanssa. Silti mies edelleen teki korjaustöitä ex-vaimonsa luona ilmaiseksi, koska vanhempi lapsi soitti aina hänelle, kun jotain rikkoontui ja mies, kun hyväluontoinen on, suostui kaikkeen.

Vaikka elatusmaksujen maksut loppuivat ja lapset olivat itsekin työelämässä, mies avusti lapsiaan, joko rahallisesti tai muulla tavoin ja auttoi vanhempaa lastaan erilaisissa ongelmatilanteissa esim. oman asunnon katselu ja asuntolainan takaaminen. Lisäksi vanhempi lapsi kävi koulujaan ulkomailla, jolloin mies antoi paljonkin rahallista apua opiskeluun, aluksi lainana, mutta loppujen lopuksi unohti velan ja lapsi sai pitää lainaamansa rahat. Jossain vaiheessa mies vaihtoi auton ja antoi vanhan (hyvän) auton vanhemmalle lapselleen, joka otti sen mielihyvin vastaan. Eihän toki tällainen sitä rakkautta korvaa, mutta mies tunsi menettäneensä jo tunnesuhteensa lapsiinsa, joten hän yritti epätoivoisesti pitää suhteet jollain lailla yllä.

Tilanne paheni koko ajan, ex-vaimo jatkoi manipuloimistaan ja lapset uskoivat kaiken ja he omissa keskusteluissaankin jo haukkuivat isää. Varsinkin jos huonosti meni, itsestä ei löydetty mitään vikaa, vaan syy on lapsuuden traumojen ja isän. Tästä en voi moittia lapsia, vaan kehua heidän katkeraa äitiään hyvästä perille menneestä opetuksesta.

Eräänä päivänä, kesken työpäivän vanhempi lapsi soitti miehelle ja määräsi, että miehen pitää tulla tekemään eräs työ äidilleen. Miehellä ei ollut aikaa tulla heti ja hän onnettomuudekseen sanoi, ettei se periaatteessa hänelle kuulukaan, sillä erosta on jo melkein 16 vuotta. Siitä vanhempi lapsi pillastui ja huusi puhelimeen kovia syytöksiä miehestä ja iski puhelimen miehen korvaan. Mies yritti hädissään lähettää tunteellisen tekstiviestin lapselleen, mutta vastausviestissään lapsi katkaisi kaikki suhteensa mieheen ja syytti tätä kärsimyksistä, jota mies oli tuottanut hänelle, toiselle lapselle ja heidän äidilleen, tietämättä sitä, että mieskin oli elänyt todella kovaa elämää eron jälkeen. Tämä viesti oli sydäntä särkevä ja toki odotettu, johon nuorempikin lapsi sitten yhtyi melko varmasti vanhemman lapsen painostuksesta. Mies lähetti vanhemman lapsen viestin heidän äidilleen ja lisäsi kysymyksen, mistä moinen viha, mutta vastausta ei kuulunut. Tämä vain todistaa sen, että kyseinen tarina on tosi. En tiedä, mitä miehen lapset ja katkera ex-vaimo hyötyy tästä, mutta ainakin ex-vaimo sai kostonsa 16 vuotta eron jälkeen ja saa elää elämänsä loppuun onnellisena onnistumisestaan. Miehellä ei ole onneksi hätää, hän osaa nykyään käsitellä ongelmiaan oikealla tavalla. Lisäksi hänellä rakastettava naisystävä ja elintaso sillä tasolla, että ongelmia ei ole sen puoleen ole. Mies menetti paljon, mutta uskoisin lapsien ja ex-vaimon menettäneen paljon enemmän, mutta sitähän ei vihassa nähdä. Tämä tarina on kirjoitettu mahdollisimman totuudenmukaisesti ja suurella sydämellä. Tarinaa tukee myös sellainen asia, että lapset ovat ulkonaisesti erittäin hyvän näköisiä, mutta he eivät silti ole löytäneet seurustelukumppania itselleen, vaikka ikääkin alkaa olla. Eli ex-vaimon luonteen periytyminen ja hänen alhaiset ja katkerat opetuksensa näkyvät myös elävässä elämässä, mutta syyllinen kaikkeen on joka tapauksessa nyt ja tulevaisuudessa heidän oma isä. Jatkuu....

Mies antaa tilanteen rauhoittua, koska kuuli vanhemman lapsen äänessä sellaisen vihan, että hänen on aivan turha yrittää ottaa yhteyttä ja kertoa omaa versiota erosta ja sen jälkeisistä tapahtumista. Sillä heillä on päässään vain äidin tarina, jota on opetettu lapsille viimeiset 16 vuotta. Jos mies menisi kertomaan omaa tarinaansa, sitä todellista, lapset eivät kuuntelisi. Tilanne on todella surullinen, mutta mies ei syytä tästä lapsiaan, vaan itseään ja ex-vaimoaan. Eroasia olisi pitänyt käsitellä tarkasti heidän kanssaan jo silloin, kun he olivat pieniä ja miehen olisi pitänyt kertoa heille omista kärsimyksistään ja omasta elämästään eron jälkeen. Mutta kun lapset olivat isällä, rakkaus ja tunteet olivat todellisia, mutta ympäristö ja pärjääminen olivat kulissia. Nyt miehen täytyy elää vihattuna lapsien taholta kenties hautaan asti, mutta helpotusta tuo puhdas omatunto, sillä koskaan mies ei ole moittinut tai haukkunut ex-vaimoaan lapsilleen ja koskaan mies ei ole kieltäytynyt auttamasta lapsiaan missään muodossa, oli tiukkaa eli ei. Toki mieskin on tehnyt paljon virheitä elämässään, niin kuin varmaan kaikki muutkin ja maksanut niistä kovan hinnan. Osa virheistä menee nuoruuden ja kokemattomuuden piikkiin ja osa kohtalon piikkiin, mutta lapsilleen hän on ollut hyvä isä kaikesta huolimatta. Mies ei ymmärrä asiaa, kuinka ex-vaimo pystyy nukkumaan yönsä kaiken tämän jälkeen ja jatkuuko manipulointi edelleen. Mies tietää, että vaikka hän lähettäisi tämän kirjeen lapsilleen, lapset vihastuisivat entisestään, sillä onhan se isku heidän oikeudenmukaista äitiään ja osaltaan heitä itseään vastaan. Joten antaa asian olla ja kun kuolema joskus koittaa, laitetaan kirje testamentin väliin, niin ehkä se silloin luetaan suurella sydämellä ja ymmärretään eroasian toinenkin puoli.

Rakastan lapsiani sanoinkuvaamattomasti joten kysyn, onko kenelläkään kokemusta samankaltaisesta tapauksesta ja jos on, otan neuvoja avosylin vastaan, sillä olen melko epätoivoinen ....

Tarinan onneton isä
        Nipa53

Tämä tarina on Annasta/Ellistä otettu ja kopioitu

• tuntuututultatäältäki

Mies antaa tilanteen rauhoittua, koska kuuli vanhemman lapsen äänessä sellaisen vihan, että hänen on aivan turha yrittää ottaa yhteyttä ja kertoa omaa versiota erosta ja sen jälkeisistä tapahtumista. Sillä heillä on päässään vain äidin tarina, jota on opetettu lapsille viimeiset 16 vuotta. Jos mies menisi kertomaan omaa tarinaansa, sitä todellista, lapset eivät kuuntelisi. Tilanne on todella surullinen, mutta mies ei syytä tästä lapsiaan, vaan itseään ja ex-vaimoaan. Eroasia olisi pitänyt käsitellä tarkasti heidän kanssaan jo silloin, kun he olivat pieniä ja miehen olisi pitänyt kertoa heille omista kärsimyksistään ja omasta elämästään eron jälkeen. Mutta kun lapset olivat isällä, rakkaus ja tunteet olivat todellisia, mutta ympäristö ja pärjääminen olivat kulissia. Nyt miehen täytyy elää vihattuna lapsien taholta kenties hautaan asti, mutta helpotusta tuo puhdas omatunto, sillä koskaan mies ei ole moittinut tai haukkunut ex-vaimoaan lapsilleen ja koskaan mies ei ole kieltäytynyt auttamasta lapsiaan missään muodossa, oli tiukkaa eli ei. Toki mieskin on tehnyt paljon virheitä elämässään, niin kuin varmaan kaikki muutkin ja maksanut niistä kovan hinnan. Osa virheistä menee nuoruuden ja kokemattomuuden piikkiin ja osa kohtalon piikkiin, mutta lapsilleen hän on ollut hyvä isä kaikesta huolimatta. Mies ei ymmärrä asiaa, kuinka ex-vaimo pystyy nukkumaan yönsä kaiken tämän jälkeen ja jatkuuko manipulointi edelleen. Mies tietää, että vaikka hän lähettäisi tämän kirjeen lapsilleen, lapset vihastuisivat entisestään, sillä onhan se isku heidän oikeudenmukaista äitiään ja osaltaan heitä itseään vastaan. Joten antaa asian olla ja kun kuolema joskus koittaa, laitetaan kirje testamentin väliin, niin ehkä se silloin luetaan suurella sydämellä ja ymmärretään eroasian toinenkin puoli.

Rakastan lapsiani sanoinkuvaamattomasti joten kysyn, onko kenelläkään kokemusta samankaltaisesta tapauksesta ja jos on, otan neuvoja avosylin vastaan, sillä olen melko epätoivoinen ....

Tarinan onneton isä
        Nipa53

• Grandfather

Etelä-Karjalan Kesäyliopisto
      Ammatillissivistävä koulutus Lappeenrannassa
      Lapsi koston välineenä avioerossa

Lapsi koston välineenä ja lyömäaseena huoltajuusriidoissa ja eroissa
      Koulutus on suunnattu lastensuojelun työntekijöille, lastensuojelulaitosten ja perhekotien henkilöstölle, sosiaalityöntekijöille, terveydenhuoltohenkilöstölle, psykiatrisen hoitotyön henkilöstölle, poliiseille, kasvatus- ja perheneuvolan työntekijöille, opettajille, juristeille, tuomareille ja syyttäjille, maahanmuuttajatyötä tekevälle henkilöstölle, seurakuntien työntekijöillle ja kriisityöntekijöille.

Sisältö

Lapsen ja toisen vanhemman suhteen tuhoaminen: kuka, miten ja miksi?
      Merkitys ja psykososiaalinen oirehdinta lapsen kannalta
      Tapausten oikeudellinen ja strateginen arviointi
      Mitä voin ammattilaisena tehdä tilanteen purkamiseksi?
      Koston psykologia: Miksi kostetaan, kuka kostaa? Onko kosto suloista?
      Kosto avioeroperheessä: toisen vanhemmuuden tietoinen tuhoaminen.

Aika ja paikka
      26.10.2011 klo 9.00 - 16.00
      Kesäyliopisto, Lappeenranta.

Luennoitsijat
      Helinä Häkkänen-Nyholm, psykologian tohtori, erikoistutkija
      Nyholm Jan-Olof, kriminaalipsykologian dosentti, varatuomari ja rikosylitarkastaja

Hinta
      195 €, sisältää luentomateriaalin sekä aamu- ja päiväkahvin
      Ilmoittautuminen 12.10.2011 mennessä
      -----------------------------------

• Missisomamma

Vika ei ole lapsissa vaan sinussa. Olet ilmeisen itsekäs ihminen, halusit miehen, mutta et lapsia. Mitä jos alkaisit kouluttaa ja aivopestä itseäasi ymmärtämään, että sinun on nyt kertakaikkiaan kasvettava hyväksymaan tilanne. Eikä sinun tarvitse hyväksyä sitä, että lapset riehuvat kodissasi, laita heidät kuriin. Mutta älä huuda äläkä pahoinpitele. Lapset eivät pane pahakseen sitä, että heille asetetaan rajat.
      Tyttärelläni on tuttavaperhe, jossa lapset ovat täysin kurittomia hirviöitä, eivätkä vanhemmat mahda heille yhtään mitään. Kerran tyttäreni, jolla itsellään on saman ikäisiä lapsia, laittoi pahimman hirviön eli vanhimman lapsen järjestykseen. Ja yllätys, nykyään tyttö pitää tytärtäni parhaana kaverinaan, ja kaikki penskat käyttäytyvät tyttäreni kotona kuin mallilapset.On harhakuvitelmaa, että lapsille on annettava kaikki periksi ja heitä pitää mielistellä. Päinvastoin, lapset kaipaavat rajoja elämäänsä, tietysti myös läheisyyttä ja reilua kohtelua.
      Kuten monessa vastauksessa on todettu, niin miksi olet ottanut miehen, jolla on lapsia. Kasva siihen, että he kuuluvat miehesi ja samalla myös sinun elämääsi. Älä ruikuta, kun kerran olet saanut jotakin, jonka olet halunnut.

• ylivaiali

Tämä ed. on varmaan tarkoitettu Lissulle, joka on tämän aloituksen tehdyt.
        Tämä ongelma on ihan siellä jokaisessa perhemuodossa. Jos ei osaa käsitellä lapsia, heistä tulee perheeseen määrääjiä joiden mukaan tehdään kaikki. Eli lapset ovat saanee yliotteen vanhemmistaan.

• PennutonMiesOnParasMies

Et ole ainut. Kokemusta itselläkin vastaavasta tilanteesta, ja ei sopinut minullekaan. Erosin ukosta, ja en enää ikinä ota sellaista ukkoa elämääni, jonka kylkiäisenä äpäröitä tulisi.

• PennutonNainenOnParas

Totta, olen täsmälleen samaa mieltä.
        Miksi monimutkaistaa asioita, kun voi toimia toisinkin.

• lissuhei

Ei erolapset ole mitään äpäröitä lissu, sitte on ne sinunkin lapset äpäröitä, jos noin ajattelet.

• lissunäpärät
        lissuhei kirjoitti:

Ei erolapset ole mitään äpäröitä lissu, sitte on ne sinunkin lapset äpäröitä, jos noin ajattelet.

Lissu taas vauhdissa. Ylhäällä esittää äitipuolta, nyt eronnut. Solvaa omia lapsiaan äpäröiksi.

• Miesuhrit

YLE Kotimaa 11.1.2010 klo 6:29 | päivitetty 6.6.2012 klo 18:26

Törkeä perheväkivalta kohdistuu miehiin naisia useammin
      Miehet joutuvat perheessä törkeän pahoinpitelyn tai henkirikoksen yrityksen uhriksi jopa useammin kuin naiset. Perheväkivallan miesuhrien näkökulma on suomalaisessa tutkimuksessakin jäänyt syrjään.

Grafiikka perheväkivallan uhrien määrästä.
      Kuva: YLE Uutisgrafiikka
      Henkirikoksissa nainen on yhä miestä useammin parisuhdeväkivallan uhri. Vuosittain yli 20 naista kuolee nykyisen tai entisen puolisonsa surmaamina. Myös lievissä pahoinpitelyissä nainen on uhrina useammin kuin mies.

Nainen syyllistyy sen sijaan puolisonsa törkeään pahoinpitelyyn tai henkirikoksen yritykseen vähintään yhtä usein kuin mies. Tilastokeskuksen mukaan mies on uhrina jopa hieman useammin kuin nainen, vaikka luvut ovatkin lähellä toisiaan.

Vuonna 2008 perheessä törkeän pahoinpitelyn tai henkirikoksen yrityksen kohteeksi joutui 116 miestä ja 111 naista. Nämä ovat poliisin tietoon tulleita tapauksia. Vielä edellisvuonna naiset olivat uhreina useammin, mutta luvut olivat melko lähellä toisiaan silloinkin.

Tutkija Venla Salmi Oikeuspoliittisesta tutkimuslaitoksesta toteaa, että perheväkivallan miesuhrien näkökulma on suomalaisessa tutkimuksessakin jäänyt syrjään.

- Ehkä taustalla on se, että naisen ajatellaan olevan haavoittuvampi uhri ja sillä tavalla halutaan korostaa naisuhrin asemaa, Salmi arvioi.

Turvakodissa miehiä ei juuri näy

Pääkaupungin Turvakodista useimmiten suojaa etsivät naiset ja lapset.

- On fyysistä ja psyykkistä pahoinpitelyä, väkivallan uhkaa, mutta usein myös monia muita pulmia. Meillä on asiakkaita kaikista yhteiskuntaluokista, sanoo turvakodin toiminnanjohtaja Karola Grönlund.

Vaikka mies on törkeän perheväkivallan uhrina yhä useammin, turvakodeissa heitä näkyy harvoin.

- Silloin kun miehet ottavat meihin yhteyttä, he saattavat sanoa, että poliisilta on tullut vähätteleviä kommentteja tai heille on jopa naureskeltu. Miehiä ei välttämättä oteta vakavasti, kun he pyytävät apua, turvakodin kriisityöntekijä Hanna Mikkonen kuvaa.

Väkivallan kierre voi jatkua

Tutkija Venla Salmi sanoo, että parisuhdeväkivalta on usein molemminpuolista ja toistuvaa. Taustalla ovat monet ongelmat.

- Erityisesti vakavan perheväkivallan kohdalla näkyvät samat tekijät kuin muun vakavan väkivallan kohdalla: päihdeongelmia, mielenterveysongelmia ja syrjäytymistä.

Kriisityöntekijä Hanna Mikkosen mukaan päihde- ja mielenterveyspalvelut eivät ole riittäviä.

- Lääkitystä on saatavilla, mutta itse terapiatyöskentelyyn tarvittaisi enemmän välineitä. Siinä voitaisiin pureutua taustalla oleviin asioihin, Mikkonen miettii.

Joskus väkivallan kierre jatkuu perheessä sukupolvesta toiseen.

- Meillä on asiakkaita, jotka ovat olleet asiakkaina lapsina omien äitiensä kanssa ja tulevat tänne aikuisina omien lastensa kanssa, Karola Grönlund sanoo.

Lähteet: YLE Uutiset / Sari Aro ja Leena Räihälä
      ----------------------------------------------

• nähnyt

Ajatteleeko teistä eroajista kukaan muuta kuin itseään ! Lapset näyttää unohtuvan jokaisella erotessa ,ja sen jälkeen ne ovatkin aina haittana jokaisella ! Miksi nainen on niin tyhmä ,että pakkautuu sellaisen miehen matkaa jolla on lapsia ,eikä kuitenkaan tykkää lapsista ! Miksi te ihmiset menette naimisiin ja hankitte lapsia tähän maailmaan kärsimään ,kun ette osaa kumminkaan sitoutua ,vaan lennätte kukasta kukkaan omien himojen vallassa.Yhteiskuntaa osaatte kyllä huutaa kasvattajaksi ja hoitajaksi ,että teillä olisi vain aikaa juosta turhuudessa. HÄVETKÄÄ !

• Häpeäitse

Etkös sinäkin halunnut erota. Häpeä itse sitten. Minulla ei ole ainakaan mitään hävettävää.
        Ps. Lapseni käyvät isänsä luona jatkuvasti. He ovat sanoneet että rakastavat meitä kumpaakin.

• ettäsilleen

Eipä tarvitse hävetä ,yksi on riittänyt ,enkä toisten jätteitä huoliskaan ,vaikka yksin joskus jäisinkin.Eikä kunnollisit ja vastuuntuntoiset miehet ja naiset olekkaan toisten vietävissä nehän osaa pitää perheensä kasassa ,tuntevat myös vastuunsa ,eivätkä ole kaikkien tuulien riepoteltavissa. NOSTAN HATTUA HEILLE ! Onneksi heitäkin löytyy vielä !

• Turvakodit

Professori J.P.Roos.
      Turvakotien väärinkäyttö

Turvakoti-instituutio ei ole Suomessa kovin vanha. Turvakodit ovat paikkoja joihin naiset voivat mennä turvaan väkivaltaisia miehiään. Turvakotien toiminta-ajatuksena on ollut, että Suomessa on suuri määrä naisia jotka elävät väkivaltaisessa suhteessa, mutta eivät pääse siitä eroon. Poliisin tietoon tulee vuosittain n. 27000-28000 pahoinpitelyä, joista törkeitä n. 2000. 1990-luvun alusta kasvua on ollut n 10 000 tapausta, mutta tämä johtuu osittain väkivallan uudesta rikosmäärittelystä sekä lisääntyneestä valvonnasta. Kotona tapahtuva väkivalta on tullut enemmän näkyville vuoden 1995 lainuudistuksen jälkeen.

Kenenkään ei pidä joutua väkivallan kohteeksi, varsinkaan omassa kodissaan. Se, miten tämä tavoite voidaan toteuttaa Suomessa on vaikea kysymys. Lainsäädäntö on ilmeisesti melko hyvässä jamassa. Meillä on myös erilaista kansalaistoimintaa, erityisesti naisjärjestöjen toimesta joka tähtää väkivallan tuomiseen näkyville ja estämiseen. Yhtenä osana tätä toimintaa ovat turvakodit.

Akuutissa väkivaltatilanteessa turvakoti on todella hyödyllinen. Mutta sihen liittyy ongelmia. Perheväkivaltatilanteessa on mukana myös lapsia. Kun nainen lähtee turvakotiin, hän ottaa yleensä lapset mukaan. Eräillä turvakodeilla, erityisesti sellaisilla jotka nojautuvat vahvasti feministiseen ideologiaan, on myös tavoitteena vapauttaa nainen pysyvästi väkivaltaisesta suhteesta. Toisin sanoen, kun turvakotiin kerran on menty, suhde on myös syytä heti katkaista. Tämä on ymmärtääkseni kuitenkin ongelmallista. Entä jos nainen perustellusti katsoo, että kyseessä oli alkoholin tai muun (esim. stressaavan elämäntilanteen) aiheuttama poikkeuksellinen reaktio, jonka pohjalta ei vielä pidä katkaista suhdetta, varsinkin jos suhteessa on myös lapsia? Ainakaan Espoon turvakodissa tällaista ajattelua, että nainen palaa kotiin kun akuutti tilanne on ohi, ei katsota hyvällä, vaan naisia on suorastaan painostettu esim. tekemään välittömästi avioero-ilmoitus.

Mutta vielä suurempi ongelma liittyy siihen, että eräissä turvakodeissa ei suinkaan edellytetä mitään näyttöä siitä että nainen todella on joutunut väkivallan kohteeksi. Turvakoti olettaa ilman muuta, että jos nainen tulee turvakotiin, hänellä on siihen hyvä syy. Espoon Turvakodissa asia muotoillaan niin, että naisen näkökulmaa asiaan ei kyseenalaisteta vaan häntä pyritään tukemaan hänen tekemässään ratkaisussa.

Entä jos nainen ei olekaan joutunut väkivallan kohteeksi? Eihän hänellä silloin ole mitään syytä lähteä turvakotiin? Kyllä hänellä on. Turvakotiin menolla on iso vaikutus siihen, miten mieheen tämän jälkeen suhtaudutaan. Hänestä tulee automaattisesti väkivaltainen mies, johon voidaan suhtautua kuin spitaaliseen päiväkodeissa, kouluissa ja tietenkin sosiaalivirastossa, eritoten lastensuojelussa. Mahdollisessa huoltajuusoikeudenkäynnissä tällä on iso merkitys. Varsinkin jos nainen saa puolelleen sosiaalitoimen (nais)työntekijät. Tosin sosiaalitoimessa tai kouluissa työskentelevät miehet ehkä pitävät väkivaltaista miestä vieläkin pahempana, juuri sellaisena miehenä jotka pitäisi Suomesta kitkeä kokonaan pois.

Toisin sanoen, jos nainen haluaa miehestään avioeron ja lapset itselleen, niin hänen ”kannattaa” aina lähteä kotoa turvakodin kautta. Turvakodissa häntä ei suinkaan epäillä keksityistä väitteistä, eikä myöhemminkään palata asiaan jos nainen ei missään vaiheessa pysty (tai halua) esittää näyttöä väkivallasta. Tämän lisäksi hän voi eristää lapset isästään pitkäksikin aikaa. Tämän takaa kyseenalainen laintulkinta (Eduskunnan oikeusasiamies) jonka mukaan lapset ovat turvakodissa huoltajan vastuulla ja turvakodilla ei ole mitään velvollisuutta edistää isän ja lasten välisiä yhteyksiä. Ainoa keino millä isä voi päästä yhteyteen lastensa kanssa on käynnistää välittömästi oikeusprosessi lasten huoltajuudesta jos äiti on vienyt lapset mennessään. Yleensä hän ei osaa tätä tehdä, vaan saattaa pitkäänkin yrittää vain saada yhteyttä lapsiinsa turvakodin kautta. Turvakodit ovat pyrkineet vaikeuttamaan yrityksiä yhteydenpitoon paitsi kieltäytymällä välittämästä yhteydenottoja, myös puhumalla väkivaltaisista miehistä joita varten täytyy kehittää uusia, salaisia turvakoteja.

Ylläoleva ei ole tyhjää spekulaatiota. Minulla on käsissäni kaksi tuoretta raporttia juuri tämänkaltaisista tilanteista. Toisessa suomalainen nainen, joka oli naimisissa ei-suomalaisen EU-kansalaisen kanssa, lähti Espoon turvakotiin sen jälkeen kun poliisi oli puuttunut asiaan miehen puolesta, naisen käyttäytymisen vuoksi. Mies ei edes tiennyt mikä on turvakoti. Nainen otti lapset mukaansa, ja kieltäytyi kaikestä yhteydenpidosta, kunnes mies sai oikeuden väliaikaispäätöksen. Espoon sosiaalivirasto, koulut ja päiväkodit suhtautuivat mieheen erittäin torjuvasti ja kesti kauan ennen kuin tilanne joten kuten normalisoitui. Espoon lastensuojelu suhtautuu mieheen edelleen ehdottomasti huonona isänä, huolimatta siitä, että ainoa näyttö väkivallasta on äidin lapsiin kohdistamaa.

• Lapsiuhrit

Professori J.P.Roos.
      Turvakotien väärinkäyttö

Turvakoti-instituutio ei ole Suomessa kovin vanha. Turvakodit ovat paikkoja joihin naiset voivat mennä turvaan väkivaltaisia miehiään. Turvakotien toiminta-ajatuksena on ollut, että Suomessa on suuri määrä naisia jotka elävät väkivaltaisessa suhteessa, mutta eivät pääse siitä eroon. Poliisin tietoon tulee vuosittain n. 27000-28000 pahoinpitelyä, joista törkeitä n. 2000. 1990-luvun alusta kasvua on ollut n 10 000 tapausta, mutta tämä johtuu osittain väkivallan uudesta rikosmäärittelystä sekä lisääntyneestä valvonnasta. Kotona tapahtuva väkivalta on tullut enemmän näkyville vuoden 1995 lainuudistuksen jälkeen.

Kenenkään ei pidä joutua väkivallan kohteeksi, varsinkaan omassa kodissaan. Se, miten tämä tavoite voidaan toteuttaa Suomessa on vaikea kysymys. Lainsäädäntö on ilmeisesti melko hyvässä jamassa. Meillä on myös erilaista kansalaistoimintaa, erityisesti naisjärjestöjen toimesta joka tähtää väkivallan tuomiseen näkyville ja estämiseen. Yhtenä osana tätä toimintaa ovat turvakodit.

Akuutissa väkivaltatilanteessa turvakoti on todella hyödyllinen. Mutta sihen liittyy ongelmia. Perheväkivaltatilanteessa on mukana myös lapsia. Kun nainen lähtee turvakotiin, hän ottaa yleensä lapset mukaan. Eräillä turvakodeilla, erityisesti sellaisilla jotka nojautuvat vahvasti feministiseen ideologiaan, on myös tavoitteena vapauttaa nainen pysyvästi väkivaltaisesta suhteesta. Toisin sanoen, kun turvakotiin kerran on menty, suhde on myös syytä heti katkaista. Tämä on ymmärtääkseni kuitenkin ongelmallista. Entä jos nainen perustellusti katsoo, että kyseessä oli alkoholin tai muun (esim. stressaavan elämäntilanteen) aiheuttama poikkeuksellinen reaktio, jonka pohjalta ei vielä pidä katkaista suhdetta, varsinkin jos suhteessa on myös lapsia? Ainakaan Espoon turvakodissa tällaista ajattelua, että nainen palaa kotiin kun akuutti tilanne on ohi, ei katsota hyvällä, vaan naisia on suorastaan painostettu esim. tekemään välittömästi avioero-ilmoitus.

Mutta vielä suurempi ongelma liittyy siihen, että eräissä turvakodeissa ei suinkaan edellytetä mitään näyttöä siitä että nainen todella on joutunut väkivallan kohteeksi. Turvakoti olettaa ilman muuta, että jos nainen tulee turvakotiin, hänellä on siihen hyvä syy. Espoon Turvakodissa asia muotoillaan niin, että naisen näkökulmaa asiaan ei kyseenalaisteta vaan häntä pyritään tukemaan hänen tekemässään ratkaisussa.

Entä jos nainen ei olekaan joutunut väkivallan kohteeksi? Eihän hänellä silloin ole mitään syytä lähteä turvakotiin? Kyllä hänellä on. Turvakotiin menolla on iso vaikutus siihen, miten mieheen tämän jälkeen suhtaudutaan. Hänestä tulee automaattisesti väkivaltainen mies, johon voidaan suhtautua kuin spitaaliseen päiväkodeissa, kouluissa ja tietenkin sosiaalivirastossa, eritoten lastensuojelussa. Mahdollisessa huoltajuusoikeudenkäynnissä tällä on iso merkitys. Varsinkin jos nainen saa puolelleen sosiaalitoimen (nais)työntekijät. Tosin sosiaalitoimessa tai kouluissa työskentelevät miehet ehkä pitävät väkivaltaista miestä vieläkin pahempana, juuri sellaisena miehenä jotka pitäisi Suomesta kitkeä kokonaan pois.

Toisin sanoen, jos nainen haluaa miehestään avioeron ja lapset itselleen, niin hänen ”kannattaa” aina lähteä kotoa turvakodin kautta. Turvakodissa häntä ei suinkaan epäillä keksityistä väitteistä, eikä myöhemminkään palata asiaan jos nainen ei missään vaiheessa pysty (tai halua) esittää näyttöä väkivallasta. Tämän lisäksi hän voi eristää lapset isästään pitkäksikin aikaa. Tämän takaa kyseenalainen laintulkinta (Eduskunnan oikeusasiamies) jonka mukaan lapset ovat turvakodissa huoltajan vastuulla ja turvakodilla ei ole mitään velvollisuutta edistää isän ja lasten välisiä yhteyksiä. Ainoa keino millä isä voi päästä yhteyteen lastensa kanssa on käynnistää välittömästi oikeusprosessi lasten huoltajuudesta jos äiti on vienyt lapset mennessään. Yleensä hän ei osaa tätä tehdä, vaan saattaa pitkäänkin yrittää vain saada yhteyttä lapsiinsa turvakodin kautta. Turvakodit ovat pyrkineet vaikeuttamaan yrityksiä yhteydenpitoon paitsi kieltäytymällä välittämästä yhteydenottoja, myös puhumalla väkivaltaisista miehistä joita varten täytyy kehittää uusia, salaisia turvakoteja.

Ylläoleva ei ole tyhjää spekulaatiota. Minulla on käsissäni kaksi tuoretta raporttia juuri tämänkaltaisista tilanteista. Toisessa suomalainen nainen, joka oli naimisissa ei-suomalaisen EU-kansalaisen kanssa, lähti Espoon turvakotiin sen jälkeen kun poliisi oli puuttunut asiaan miehen puolesta, naisen käyttäytymisen vuoksi. Mies ei edes tiennyt mikä on turvakoti. Nainen otti lapset mukaansa, ja kieltäytyi kaikestä yhteydenpidosta, kunnes mies sai oikeuden väliaikaispäätöksen. Espoon sosiaalivirasto, koulut ja päiväkodit suhtautuivat mieheen erittäin torjuvasti ja kesti kauan ennen kuin tilanne joten kuten normalisoitui. Espoon lastensuojelu suhtautuu mieheen edelleen ehdottomasti huonona isänä, huolimatta siitä, että ainoa näyttö väkivallasta on äidin lapsiin kohdistamaa. Äiti

• Eiainavainpsyykistä

Ihmisen väkivaltainen käytös voi joissain tapauksissa johtua sairaudesta, joka on helpostikin hoidettavissa. Mm. kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa ärtyneisyyttä ja tämän sairauden oirehtimen loppuu ottamalla yhden tai kaksi pilleriä päivässä. Tietysti ärtyneisyyskään ei tarvitsisi purkautua väkivallaksi, mutta tähän on syyt syvemmällä lapsuudessa.
        Kun parisuhteessa toinen käyttäytyy väkivaltaisesti, hänet pitäisi toimittaa lääkäriin, eikä jättää yksin oman onnensa nojaan. Perusteellinen lääkärintarkastus voi löytää jopa fyysysisiä syitä outoon käytökseen.

• Lapsiuhrit

Perhesurmiin uusia näkökulmia psykologi Hannele Törrönen.

Yhteiskunnassamme on vahva mielikuva miehestä väkivallan tekijänä ja tappajana, ja jo nuorena miehet opetetaan tuntemaan syyllisyyttä omasta sukupuolestaan. perhesurmat Iofoto

Olemme lukeneet ja nähneet parin vuoden sisällä liian monta kertomusta, kuinka tavallisen perheen elämä päättyy, kun isä tappaa lapset, puolison ja lopuksi itsensä. Mediassa perhesurmissa näyttää toistuvan sama kaava. Tapahtumat tulevat lähipiirille lähes aina yllätyksenä. Kukaan ei olisi voinut kuvitellakaan, että juuri tämä isä pystyisi tappamaan omat lapset ja puolison.

Median lisäksi tilastot todistavat, että miesten maailmassa on paljon vialla. Vuosina 2003–2008 peräti 88 prosentissa henkirikosepäilyissä pääepäiltynä oli mies. Henkirikokset ovat tyypillisesti miesten välistä väkivaltaa ja usein päihteillä on osuutta asiaan.

Yhtä usein lähisuhdeväkivallan kohteina

Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen Martti Lehden kokoaman Henkirikoskatsaus 2010:n mukaan vuosina 2002–2009 Suomessa surmattiin 46 alle 15-vuotiasta lasta. 63 prosenttia lapsista oli äidin surmaamia ja 28 prosenttia isän. Oma äiti on siis tilastotietojen mukaan todennäköisin alle 15-vuotiaan lapsen surmaaja.

Ensi- ja turvakotien liitossa vuosina 2004–2008 Vaiettu naiseus -projektia vetäneen psykologi Hannele Törrösen mielestä tähän on hyvä pysähtyä hetkeksi.

– Yhteiskunnassamme on vahva mielikuva miehestä tappajana ja väkivallan tekijänä. Suurimmassa osassa tapauksista näin onkin, mutta myös nainen kykenee väkivaltaan. Meidän olisi hyvä hyväksyä tämä tosiasia, eikä sen hyväksyminen vähennä yhtään miesten tekemän väkivallan tuomittavuutta.

Poliisiammattikorkeakoulussa tutkittiin vuonna 2008 lasten ja nuorten väkivaltakokemuksia. Tutkimuksesta selvisi, että lapset ja nuoret näkevät kotonaan yhtä paljon niin äitien kuin isien tekemiä fyysisiä väkivallantekoja. Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin tutkimuksessa Tuhansien iskujen maa todetaan myös, että parisuhteissaan suomalaiset miehet ja naiset joutuvat yhtä usein väkivallan kohteiksi.

– Kyse saattaakin olla siitä, että haluamme suojella kuvaa naisesta hoivaajana. Naiset tekevät edelleen enemmistön kaikesta hoivasta ja huolenpidosta niin kodeissa kuin muuallakin. Kuka meistä haluaisi ajatella, että jättää rakkaimpansa pedon kynsiin, aprikoi Törrönen.

Jokainen kykenee hyvää ja pahaan

Perhesurmien takia sisäisen turvallisuuden ministerityöryhmä käynnisti selvityksen perhe- ja lastensurmista. Selvitys on varmasti paikallaan. Toivottavasti selvitystyötä tekevä THL:n lähisuhde- ja perheväkivallan vähentämisyksikkö löytää uusia näkökulmia surmiin.

Väkivaltatyössä päästäisiin iso harppaus eteenpäin, jos uskallettaisiin tunnustaa, että jokainen ihminen kykenee niin hyvään kuin pahaan. Miehen näkeminen väkivaltaisena ja naisen näkeminen uhrina ei ole kovin hedelmällinen lähtökohta.

– Nykyisellään esimerkiksi neuvoloissa ei kysytä onko äidillä vaikeuksia hillitä raivoaan lapsen tai puolison kanssa. Sen sijaan kysytään käyttäytyykö puoliso väkivaltaisesti tai uhkaavasti, muistuttaa Törrönen.

Hannele Törrösen mielestä aika voisi olla kypsä sille, että lopetettaisiin patriarkaatin syyttäminen kaikesta maailman pahuudesta. On kohtuutonta, että nuoret miehet opetetaan tuntemaan syyllisyyttä omasta sukupuolestaan.

– Perheissä tapahtuu kaiken aikaa ja kaikenlaista. Kohdataan äidit ja isät tasaveroisina kasvattajina ja tuetaan heitä kasvatustyössä, myös kriiseissä ja ongelmissa.
      ------------

• Lapsiuhrit

nsestisyytöksiä esitetään paljon, vaan todisteita ei. Miksi insestisyytökset kolminkertaistuivat vuosikymmenessä? Onko kyseessä epidemia vai moraalinen paniikki? Vallankäyttöä vai vainoharhaisuutta? Ja miten taataan sekä lapsen että vanhemman oikeusturva?

Vuonna 1999 espoolainen Ari ja hänen vaimonsa erosivat. Lapset jäivät äidille. Isä sai olla lasten kanssa sovittujen tapaamisaikojen mukaisesti. Pian tämän jälkeen asioissa tapahtui yllättävä käänne. Ari tilittää:

“Mulle tuli sosiaaliviranomaiselta puhelu, että nyt mä vien sulta tapaamiset, mä vien lapset, sulle ei jää mitään.”

Asia alkoi syytöksellä oman lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, insestistä. Äiti oli veistellyt syytteet turvakodin johtajan tuella. Tuomiota Arille ei tullut, mutta lapset pidettiin hänestä etäällä. Kolmeen kuukauteen lapset eivät saaneet tavata isäänsä ilman valvontaa ja myöhemmin vain kaksi tuntia joka toinen viikko.

Kun insestisyytteet eivät enää purreet, isä leimattiin väkivaltaiseksi. Myös Arin nuorimman lapsen äiti otti osaa huoltajuuskamppailuun ja syytti miestä väkisinmakaamisesta. Nainen sai tämän johdosta vuonna 2005 tuomion kunnianloukkauksesta.

Isä yritettiin sysätä syytteillä ulos lasten elämästä. Tämä myös tehosi hetken aikaa. Yli kahteen kuukauteen Ari ei saanut tavata lapsiaan ilman valvontaa ja sen jälkeen vain kaksi tuntia joka toinen viikko. Vuotta myöhemmin lastenpsykiatri antoi lausunnon, jonka mukaan isä olisi lapsille parempi huoltaja kuin näiden äiti. Nyt isä on lasten osa-aikainen huoltaja.

1990-luvun alkupuolella Suomen poliisille tehtiin vuosittain noin 300 tutkintapyyntöä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Vuonna 2006 luku oli yli kolminkertainen. Viime vuosina tapauksista noin neljännes on luettu syyksi. Kaikista poliisin tietoon tulevista lapsen hyväksikäytöistä viidenneksessä on kyse isän ja lapsen välisestä insestistä. Sosiaaliviranomaisten mukaan näin on jopa joka toisessa tapauksessa.
      -----------------

• HuoltajahanMaksaa

Eihän nyt eväitä tarvitse mukanaan tuoda. Meillä ainakin lasten vkl-vanhempi kustantaa ruoat, en minä. Lapset ovat hänen ja hän myös ns. omasta pussistaan kustantaa lastensa viikonlopun meillä. Meidän yhteisestä kauppakukkarosta ei noit a kuluja kustanneta. Hyvin on toiminut tämä käytäntö. :- ) :-)

• jujuujuj

itseasiassa toisenkin vanhemman pitäisi olla mukana kustannuksissa, koska esimerkiksi opintotuki määräytyy kummankin tulojen mukaan jokka asuu nuoren kanssa samassa asunnossa. Joten jos tällä "puolivanhemmalla" on muhkeat tulot ei nuori saa ollenkaan rahaa.

• Miesuhrit

Seksuaalirikossyytöksissä jo noitavainon piirteitä

Vaikeissa avioerotilanteissa tehdyt rikosilmoitukset lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä osoittautuvat usein täysin perättömiksi.
      Joensuu
      Markku Liikamaa

Syyttäjät ja poliisi ovat panneet merkille, että viime aikoina lisääntyneissä rikosilmoituksissa lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä on aika usein myös perättömiä ilmoituksia.
      Esimerkiksi vaikeissa arvioerotilanteissa jotkut saattavat tehtailla toisesta osapuolesta aina uusia ja uusia rikosilmoituksia, kun edelliset on poliisin esitutkinnassa ammuttu perättöminä alas.

– Olen verrannut nykytilannetta historiasta tunnettuihin noitavainoihin. Niissäkinhän oli usein kyse siitä, että lasten tai kylänmuijien pahojen ja ymmärtämättömien puheiden perusteella poltettiin tuhansia syyttömiä ihmisiä roviolla. Näyttö näissä jutuissa kun on monta kertaa aivan samalla tasolla, arvostelee kihlakunnansyyttäjä Marja Vanamo Itä-Suomen syyttäjänviraston Joensuun toimistosta.

Vanamo sanoo, että lapsen seksuaalinen hyväksikäyttösyytös heitetään usein ilmaan vaikeissa avioerotilanteissa.

– Olen pannut merkille, että sitä käytetään lyömäaseena toista osapuolta, yleensä isään, vastaan, hän sanoo.

Rikosilmoitusten lisääntymisen taustalla on varmasti myös se, että ilmoitusherkkyys on kasvanut niin perheissä kuin viranomaistenkin keskuudessa.

Mutta Vanamon mielestä syytökset ovat montaa kertaa varsin hataralla pohjalla.

– En saata uskoa, että tilanne olisi yhteiskunnassa muuttunut sellaiseksi, että yhtäkkiä meillä olisi suuri joukko avioeroisiä, jotka käyttäisivät lastaan seksuaalisesti hyväksi, hän sanoo.
      -----------------

• Grandfather

Seksuaalirikossyytöksissä jo noitavainon piirteitä
      Vaikeissa avioerotilanteissa tehdyt rikosilmoitukset lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä osoittautuvat usein täysin perättömiksi.
      Joensuu
      Markku Liikamaa

Syyttäjät ja poliisi ovat panneet merkille, että viime aikoina lisääntyneissä rikosilmoituksissa lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä on aika usein myös perättömiä ilmoituksia.
      Esimerkiksi vaikeissa arvioerotilanteissa jotkut saattavat tehtailla toisesta osapuolesta aina uusia ja uusia rikosilmoituksia, kun edelliset on poliisin esitutkinnassa ammuttu perättöminä alas.

– Olen verrannut nykytilannetta historiasta tunnettuihin noitavainoihin. Niissäkinhän oli usein kyse siitä, että lasten tai kylänmuijien pahojen ja ymmärtämättömien puheiden perusteella poltettiin tuhansia syyttömiä ihmisiä roviolla. Näyttö näissä jutuissa kun on monta kertaa aivan samalla tasolla, arvostelee kihlakunnansyyttäjä Marja Vanamo Itä-Suomen syyttäjänviraston Joensuun toimistosta.

Vanamo sanoo, että lapsen seksuaalinen hyväksikäyttösyytös heitetään usein ilmaan vaikeissa avioerotilanteissa.

– Olen pannut merkille, että sitä käytetään lyömäaseena toista osapuolta, yleensä isään, vastaan, hän sanoo.

Rikosilmoitusten lisääntymisen taustalla on varmasti myös se, että ilmoitusherkkyys on kasvanut niin perheissä kuin viranomaistenkin keskuudessa.

Mutta Vanamon mielestä syytökset ovat montaa kertaa varsin hataralla pohjalla.

– En saata uskoa, että tilanne olisi yhteiskunnassa muuttunut sellaiseksi, että yhtäkkiä meillä olisi suuri joukko avioeroisiä, jotka käyttäisivät lastaan seksuaalisesti hyväksi, hän sanoo.
      -----------------

• 1mt

outoa käytöstä aikuiselta (?) ihmiseltä. ihan vaan tiedoksi, että toisen pennut tuskin ovat syyllisiä tilanteeseen. en usko, että he ovat aiheuttaneet vanhempiensa välirikon.

kannattaa myös muistaa, että pennut eivät ole vaikuttaneet syntymäänsä vaan heidän vanhempansa. omalla käytökselläsi voit varmasti taata sen, että pennut eivät tule hyväksymään sinua jatkossakaan.

kyseessä on sama juttu kuin työpaikalla. on vaan tultava toimeen kaikkien kanssa, vaikka ei oltaisikaan bestiksiä jokaisen kanssa. jos et toimi näin, on yhteistyö ja eläminen työyhteisössäkin vaikeaa (ainakin omalta osaltasi).

ota positiivinen asenne ja mieti, että et ole heidän kanssaan 24/7 vaan lopultakin pienen osan elämästäsi (vain n. 2 vkl / kk). vertaa taas työyhteisöön, jossa olet (jos olet) 8t/5pv joka viikko ja siellä on / ovat myös ne "inhokit" saman ajan kanssasi.

ajattele myös puolisoasi: HÄN RAKASTAA LAPSIAAN! olisitko mielissäsi, jos puolisosi ei sietäisi esim. omaa sukuasi ja toisi sen selkeästi esiin? en oikein usko!

elämä nyt vaan on sellaista, että meidän tulee sietää muita kanssaihmisiä. jos tämä ei sinulle kelpaa, muuta hyvä (?) ihminen yksinäsi lapin korpeen. siellä ei kukaan häiritse sinua ja omaa erinomaisuuttasi.

ETTÄ ALAHAN AIKUISTUA!!!!!

• parempikaikille

Miksi et ole joka toinen viikkonloppu muualla niin ei niitten lastenkaan tarvitsisi tommosta akkaa katsella.

• Minä_minä

Jos et kestä niin sitten et kestä. Kannattaa tehdä OMAT lapset eikä ottaa muiden holhokkeja....Toisaalta miksi pitäisi kestää...sinua...

• Joko tämä nyt suostuu toimimaan ?!?
      Miks yleensä menit naimisiin miehen kans, jolla on lapsia toisen kanssa ? Itse en hyväksy sellaista miestä koskaan. Ja se tepsii. Jätä se ! Löydät varmasti paremmankin ! Onnea matkaan.

• vainmies

Jos rakastuu mieheen niin ei ne kerrast pidä olla este, ei kukan halua niitä lapsia vaan miehen. Monesti se mies ei sitä tajuu, että ei niitä lapsia tarvi mukaansa ottaa.

• eihyvääpäivääf

Roskiinko ne lapset sinun mielestä pitäisi heittää.

• oyp
        eihyvääpäivääf kirjoitti:

Roskiinko ne lapset sinun mielestä pitäisi heittää.

Äidin kuuluu hoitaa lapsensa kun on niitä halunkin

• Seksihormonit

Helsingin Sanomat 14.1.2009.
      Tutkimus: Seksihormonit ajaa kauniita naisia salasuhteisiin.

Sinkkuelämää-sarja kertoo kauniiden newyorkilaisnaisten vilkkaasta seksielämästä.

Kauniit naiset voivat syyttää parisuhteen ulkopuolisista seksisuhteista osin hormoneitaan. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan naiset, joilla on eniten estradiolia, tuntevat itsensä viehättävämmiksi ja hyppäävät muita helpommin salasuhteisiin.

Teksasin yliopiston tutkimuksessa oli mukana yli viisikymmentä 17–30-vuotiasta naista. Heiltä otettiin estradiolitason määrittämiseksi kaksi sylkinäytettä kuukautiskierron eri vaiheissa, minkä lisäksi heiltä kysyttiin taustatietoja heidän seksuaalihistoriastaan. Naiset arvioivat itse omaa viehättävyyttään, ja tämän jälkeen kaksi mies- ja seitsemän naispuolista opiskelijaa antoivat oman arvionsa heidän ulkonäöstään.

Tulokset osoittivat, että seksuaalisella vetovoimalla ja estradiolilla on selvä yhteys. Korkeimpaan estradioliluokkaan kuuluvat naiset olivat kaikkien arvioijien mukaan viehättävimpiä, keskimäärin tyytymättömämpiä nykyiseen suhteeseensa, vaihtoivat useammin puolisoa ja olivat taipuvaisempia salasuhteisiin.

Estradioli on tärkeä naishormoni, joka vaikuttaa muun muassa munasolun vapautumiseen.

Tutkimusta johtaneen tohtori Kristina Duranten mukaan tulokset voivat selittyä sillä, että kauniilla naisilla on yhtäältä korkeammat standardit puolisonsa suhteen, mutta myös enemmän tyrkyllä olevia miehiä. Kun vastaan tulee korkealaatuisempi tapaus kuin nykyinen mies, kiusaus puolison vaihtoon tai rakastajaan on suurempi.

Tulokset myös osoittivat, että kauniit naiset eivät juuri harrasta satunnaisia syrjähyppyjä, vaan pikemminkin kulkevat suhteesta toiseen.

Tutkimuksen julkaisi Biology Letters
      --------------------------------------------------

• häivyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

Tee palvelus itsellesi ja ennenkaikkia lapsille - ota ero ja ota sellanen ppuoliso jolla ei ole lapsia. Mun mieskään ei siedä mun lastani, joka on jo kohta aikuinen. Ja hankalaa on. Ootte kyllä idiootteja ja itserakkaita olioita. Ne lapset oli ennen sua. joten ota ja häivy ja mitä pikemmin teet niin sen parempi. Hyi että mikä tyyppi

• lissuhäivy

Juuh. Lissualoittajan kannattaisi häipyä näiltä palstoilta, trollausjuttuineen. Oikeassa olet. HÄIPYISI.

• KilleX

ET ole ainoa, mutta ota silti ero.

Olet tyypillinen leijonanaaras, joka tappaisi edellisen poikueen, että oma pentuen saisi jatkaa geneettistä perimääsi.

Mies rakastaa lapsiaan anyway enemmän kuin sinua ja pärjää varmaan hyvin ilman sinua ja teet varmaankin asian ihan tarpeeksi vittumaiseksi miehellesikin. Varmaan syytät vielä päälle x-vaimoa penskojen ärsyttävistä ominaisuuksista ... eikö vaan.

Minun kaverilla kävi juuri niin, että kun hän otti uuden riivinraudan kämppään, niin välit lapsiin katkesi kymmenksi vuodeksi ja kaveri on katunut sitä todella paljon. Olisi ollut onnellisempi ilman sitä lehmää.

• mummapumma54

Avioituessasi valitsit miehen jolla on lapsia. Opettele rakastamaan heitä. He ovat osa miestäsi,ja heille , lapsille , on todella raskasta että pitää jakaa oma isä vieraan naisen kanssa. He olivat ensiksi. He ovat lapsia,he tarvitsevat kaiken tuen kasvaakseen aikuiseksi. Aikuisen pitäisi ymmärtää, minkä vastuun ottaa, kun rakastuu ja rupeaa elämään ihmisen kanssa,jolla joon huollettaviaja rakastettavia. Ilman rakkautta kasvava lapsi tuhoutuu, älä estä isää rakastamasta omia lapsiaan.

• voihyveepäivää

Just tämän takia erot on syvältä hanurista,,kun ei siedä sitä ja tota

• ulkopuoli

Et Ole ainut, minäkään en pitänyt exäni lapsista ja sen myötä emme enää Ole yhdessä.
      Heillä ei ollut käytöstapoja, puhuivat niinkuinminä en olis ollut samassa tilassa ollenkaan ja exä osallistui samaan , kun hänen lapsensa olivat paikalla, kukaan ei noteerannut puheitani ja tuskin vastasivat, Jos yritin heitä puhutella ystävällisesti.
      Tämän ansiosta meidän välit kylmeni miehenkin kanssa.Etsin miehen jolla ei Ole lapsia ollenkaan tai olen mieluimmin yksin

• einkestäisi

Ei uuden vaimon tarvi sietää yhtään enempää lapsia kuin omat, yleensä miehen lapset jäävät äidille, se on paras asia kun uuden ukon otttaa, joten tilaa jää sitten omille lapsille, kun toiset lapset jäävät muualle.

• täälläaina

Kaikki saman lässyn tarinoita. Eikö ole tosiaan muuta tekemistä ja ajatuksia kuin koko ajan mollata kaikkia, kaikkea. Ilmeisesti tuntee olevansa niin yli-ihminen että hänellä on varaa siihen. Todellisuus on varmaan erilainen. Elikkä ei ole kuin pahainen trollaaja, jolla ei ole mitään muuta tekemistä. Elämää kai sekin on, joillekkin. Kun ei ole kuin iso pää ja harvassa korvia.

• anonyymi11112

Pitäähän lasten omaa isää nähdä. Yritä tutustuu niihin paremmin :)

• asennoitoisin

Ota se siltä kantilta, et olet heille tärkeä, kasvattajana ja vanhempana, osaaat ohjata neuvoa ja tehdä heille rajat. Ilman sinua he olisivat hunningolla ja heitteillä. Anna itsellesi suurin arvo ja tärekeys, sillä jaksat. Joskus ne lapset sua kiittää että olit heille tärkeä, ja nauti siitä kun ovat poissa, kerää voimia ja kärsivällisyyttä. Ole onnekas siitä ettei ne oo jokapäivä siinä jaloissa pyörimässä, saatte olla he hetket perheenä.
      Kyllä ylimääräiset asiat aina sotkee omaa arkea, mutta kun asennoituu siihen että toisen lapset ovat onnellisia uudesta äidistä niin sitten jaksaa vaikka olisi kuin hankalia kersoja.

• uusiperhe

EI VOI KUIN IHMETELLÄ KUN LUKEE NÄITÄ JUTTUJA TÄÄLLÄ. Jos näin vaikeaa monella, niin parempi kun ei hommaa lapsia kun menee yhteen toisen kanssa jos kumminkin tulee ero, mikä on niin niin nykyaikaa ja hienoa monen mielestä ja naapurin ruoho vihreämpää.. Sitten täällä ollaan niin väsyneitä ja lopen kyllästyneitä. Onneksi on myös uusioperheitä missä uudet kuin vanhat kumppanit iloisia, ystäviä ja hyväksytään omat ja toisen lapset ja puolisot. Joskus se vain on rikkaus elämään.

• äläuntanääoikeistasyistä

Niin, monestihan se on näin että parempi pitää viholliset lähellä, niin voi tarkkailla ja seurata sen toimia, tuksin kukaanhaluaa olla ihmisen kanssa oikeista syistä tekemisissä, joka on hajoittanut hänen perheensä.

• Alinta_kastia

Ei ihme että Suomessa on paljon koulukiusaamista ja perhehelvettiä.

Tämänkin ketjun perusteella voi vain tulla siihen johtopäätökseen etteivät suomalaiset ole edes sopivia vanhemmiksi ja saamaan ainuttakaan lasta ikinä.

Toivottavasti tämä surkea kansa kuolee sukupuuttoon,hävetkää jos edes osaatte sitäkään.

• kolmasrikkooaina

Kyse ei ole perheestä, perhe toimii yleensä hyvin kun saavat rauhassa olla perhe. Mutta kun siihen väliin änkeää vieras ihminen, rikkoo perheen ja nauttii siitä tilanteesta, kun vaimo jää yksin lasten kanssa kaipaamaan, lapset ikävöi isää... se on joidenkin mielestä kiva asia, silloin tuntee itsensä paremmaksi kuin meihen vaimo ja lapset, kun on tehnyt pahaa jolleen, voi olla onnellinen että saanut jotain aikaa.

Jos perheet siasivat rauhan olla yhdessä, ei näitä eroja olisi näin paljon ja isättömiä lapsia.

• welihyväveli

Oletko noin paljon parenpi
        kun käsket muita häpeemään. Entä jos otat sen malkan ensin omasta silmästäsi.
        Tuskin tämä keskustelu näyttää koko tilannetta maamme kannalta. Luultavasti tähänkin keskusteluun osallistuu vain muutama ihminen. Eniten täällä kirjoittelee se trollaaja.
        Pointti hänellä on että ainoastaan uusperheelliset ovat kelvotonta sakkia, varsinkin naiset.
        Minäkin olen uusperheellinen. Ei minulla ole ollut vaikeuksia tässä olla, ei lasten kanssa, eikä miehenkään. Ei ole vihasuhdetta kenenkään kanssa.
        Kunhan vaan töitä riittää ja talous kunnossa niin on turvallista olla ja elää. Ei maailma niin mustavalkoinen ole, niinkuin jotkut haluavat sen tehdä.
        Niin ja jos joskus joku tekee niin, ei sen tarvitse olla että kaikki tekevät niin.

• trollitsuohon
        kolmasrikkooaina kirjoitti:

Kyse ei ole perheestä, perhe toimii yleensä hyvin kun saavat rauhassa olla perhe. Mutta kun siihen väliin änkeää vieras ihminen, rikkoo perheen ja nauttii siitä tilanteesta, kun vaimo jää yksin lasten kanssa kaipaamaan, lapset ikävöi isää... se on joidenkin mielestä kiva asia, silloin tuntee itsensä paremmaksi kuin meihen vaimo ja lapset, kun on tehnyt pahaa jolleen, voi olla onnellinen että saanut jotain aikaa.

Jos perheet siasivat rauhan olla yhdessä, ei näitä eroja olisi näin paljon ja isättömiä lapsia.

Haista sinä trollipelle pas-ka ja häivy tältä planetalta.

• varatutparhaita

Minusta on kiva ainakin löytää mies kuin mies, ei väliä onko naimisissa vai ei, ainahan voi erota. Lapsetkaan ei este, sillä olen ammatiltani lastentarhanopettaja joten osaan käsitellä kovakuoriasiakin lapsia. Eihän se avioliitto ole mikään este, jos sopiva löytyy, niin otan sen oli liitossa tai ei. Olen muutes joskus iskenytkin ja erohan hänelle tuli, ei mua ainakaan rassaa, noita nyt sattuu. Jos mieskin löytää paremman niin miksi riutua väärässä ja huonossa liitosas, mulle ainakin mies on snonut että onneksi tulin hänen elämäänsä, olen parasta mitä on.
      Löytyyhän niitä uusia miehiä jätetyille, ellei niin oma on vikansa. Ei se elämä kaadu eroon vaan itsekkyyteen jos ei etsi uutta niin minkäs sille voi. Lapsetkin saavat uusia vanhempia elämäänsä ja se on suuri rikkaus heille, ei tarvi tukehtua samaan perheeseen koko elämäänsä, ja uusi vanhempi taas on hyvä kun tulee uusia sääntöjä ja kuria ja juttuja. Lapset sopeutuu hyvin ja jos ei niin minkä sillekkään tekee, pysykööt sitten poissa isän elämästä, ei sitä ole pakko sotkea.
      Kaikille on parasta kun löytyy uusia ihmisiä, ja lapsille varsinkin, he oppivat että muutkin voivat päättää heidän asioista kuin oma äiti, ja joskus paremmin se vieras äiti näkee lapsen ongelmat ja puutteet, ja osaa ohjata ammattiapua hänelle. Vanhempien ero on joskus traumaattista jos vanhemmat eivät ole osanneet kertoa lapselle tai toimia oikein, silloin on hyvä että tämä vieras ja uusi ihminen ottaa ohjat, niin lapselle on helpompaa sopeutua kaikkiin ja vielä joskus kiittää.

• maniaamaniaa

Jaksaa, jaksaa, jaksaa,,,,,,, kohta olet taas psykoosissa.
        Ilmiselvä mania päällä. Jätitkö lääkkeet ottamatta.

• Olettyperys

Kaikissa ihmisissä on vikansa ja ne ovat vain erilaisia. Kukaan ei ole täydellinen vaikka joku pölvästi on sinulle uskotellut alkuhuumassaan.

Nykyään perheet hajottaa vaihto systeemi kun alku huuma on mennyt ja ihmisen viat tulee ilmi niin ei kun uutta huumaa vaan peliin.

Lapset eivät tarvi uusia vanhempia ja sanon täysin kokemuksesta ero perheen lapsena. Vieraan ihmisen tulo samaan huusholliin tuntui ahdistavalta ennemmin kuin riemulta. Se oli pakko hyväksyä vaikkei halunnut, se siis tuntui lapsesta tältä. Mene sen lapsen asemaan ja kuvittele miltä siitä tuntuu ja kun ei voi aikuisten tekemisistä valittaa kun on aivan riippuvainen niistä? Pitää hiljaa nöyrtyä vaan muukalaisiin jotka änkeää samaan kotiin siis aivan röyhkeistä ihmisistä. Minä en kehtaisi mennä romujen ja matkalaukkuni kanssa kenenkään toisten kotiin "että olen nyt tässä ja hyväksykää"

Pääasiahan on että sulla on kivaa ja ihan sama mitä muut ajattelevat. Olet katkera kun kukaan ei ole maimisiin mennyt kanssasi vaan sitten pitää väljähtyneistä suhteista kalastella ukkomiehiä. Niille kelpaa kuka tahansa jolta vähän lohkeaa ja lohduttaa kun on itse sörssinyt suhteensa.

• muutetaan
        Olettyperys kirjoitti:

Kaikissa ihmisissä on vikansa ja ne ovat vain erilaisia. Kukaan ei ole täydellinen vaikka joku pölvästi on sinulle uskotellut alkuhuumassaan.

Nykyään perheet hajottaa vaihto systeemi kun alku huuma on mennyt ja ihmisen viat tulee ilmi niin ei kun uutta huumaa vaan peliin.

Lapset eivät tarvi uusia vanhempia ja sanon täysin kokemuksesta ero perheen lapsena. Vieraan ihmisen tulo samaan huusholliin tuntui ahdistavalta ennemmin kuin riemulta. Se oli pakko hyväksyä vaikkei halunnut, se siis tuntui lapsesta tältä. Mene sen lapsen asemaan ja kuvittele miltä siitä tuntuu ja kun ei voi aikuisten tekemisistä valittaa kun on aivan riippuvainen niistä? Pitää hiljaa nöyrtyä vaan muukalaisiin jotka änkeää samaan kotiin siis aivan röyhkeistä ihmisistä. Minä en kehtaisi mennä romujen ja matkalaukkuni kanssa kenenkään toisten kotiin "että olen nyt tässä ja hyväksykää"

Pääasiahan on että sulla on kivaa ja ihan sama mitä muut ajattelevat. Olet katkera kun kukaan ei ole maimisiin mennyt kanssasi vaan sitten pitää väljähtyneistä suhteista kalastella ukkomiehiä. Niille kelpaa kuka tahansa jolta vähän lohkeaa ja lohduttaa kun on itse sörssinyt suhteensa.

Niinkö. Voi raukkatrollia. Mies muutti minun kotiini sen jälkeen kun mentiin naimisiin. Miehellä oli yksiö että niinpä päätettiin kun mulla kolmio, se parenpi. Mahtuu miehen kaksi lastakin täällä olemaan viikonloppuisin ja tietekin minun poikani. Miehen ex on ihan yes. Ei ole tullut riitoja lapsista, eikä muustakaan.
        Olemme muuten miettineet että ostetaan uusi asunto. On kivempi kun se on meidän yhteinen.
        Niin ja meille tulee uusi vauva. Sisarukset odottavat innolla uutta tulokasta.
        Eli se siitä minun laukkujeni siirtämisestä jonkun toisen kotiin.

• hävetkääihmiset

Juu lisää lapsia jotka voi taas hylätä... on noi ihmiset kummallisia, mennään naimisiin tehdään lapisa, jätetään perhe, otetaan uusi akka, tehdään lapsia ja taas erotaan... mikä kumma saa ihhmiset tekemään lapsia ja hylkäämään ja sitten tekemään uusia, kun ei osaa entisistäkään huolehtia????
        Tuommoisessa menossa ns sisarukset saattavat rakastua sisaruukseensa... hih.. seps vasta paukku aikanana... eihän tuommossessa lapsten tekovauhdissa kukaan tajua kuka on sisko kuka veli... voi luoja.

• infoajapiipaa
        hävetkääihmiset kirjoitti:

Juu lisää lapsia jotka voi taas hylätä... on noi ihmiset kummallisia, mennään naimisiin tehdään lapisa, jätetään perhe, otetaan uusi akka, tehdään lapsia ja taas erotaan... mikä kumma saa ihhmiset tekemään lapsia ja hylkäämään ja sitten tekemään uusia, kun ei osaa entisistäkään huolehtia????
        Tuommoisessa menossa ns sisarukset saattavat rakastua sisaruukseensa... hih.. seps vasta paukku aikanana... eihän tuommossessa lapsten tekovauhdissa kukaan tajua kuka on sisko kuka veli... voi luoja.

On sulla ihmeellisiä ajatuksia. Sairas sinä olet jos tuollaisia mietit päiväkausia, ei ole tervettä, ei todellakaan.
        Mitäpä minä siitä välitän. Mun puolesta saat lämpimiksesi puhua hullun juttujasi. Mene torin keskellä ja huuda sanottavasi siellä jos jotain haluat todistaa. Saattaa piipaa ja valkotakkiset tulla hakemaan.

• vaipuolihullu

Juu, olet ainut täyshullu tällä foorumilla.

• terapiantarpeessa

Kyllä kai sinä tiesit että sillä on lapsia kun menitte yhteen. vielä valitat netissä!

• tosiasiat

Jos uuden kumppanin lapset kunnioittavat uutta seurustelukumppania, on asiat kohdillaan. Valitettavasti moni lapsi on niin mustasukkainen vanhemmastaan, että tekee kiusaa tahallisesti. Tästä on vastuussa lapsen biologinen vanhempi. Hänen tehtävänä on selittää jälkikasvulle asiat ja tehdä selväksi käytöstavat. On tosi törkeää vastuuttaa joku perheen ulkopuolinen henkilö syylliseksi kaikkeen. Vain sillä, että kaikki uusperheenjäsenet ovat TASA-ARVOISIA, on merkitystä. Ilman sitä tulee ongelmia.

Olen itse huomannut, että moni uuden kumppanin ottava olettaa tältä vähän liikaakin sopetumista. Kyllähän ne lapset ovat tärkeintä, mutta ei niiden silti sovi antaa käyttäytyä aivan kuin pellet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4850
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1434
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1352
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1141
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1075
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      261
      980
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    Aihe