Noviisi tiedustelee:
otsikon moottorista alkoi kuulua vaimea sivuääni, enkä silmämääräisesti löytänyt muuta huomioitavaa, kuin mahdollisesti jäähdytinneste. Vene on ollut minulla vasta lyhyen aikaa. Edellinen omistaja oli käyttänyt pelkkää vettä, ei(?) siis käyttänyt seassa ruosteenestoa. Mitäs tapahtuu nyt, jos alan lisätä sitä? Vai onko parempi jatkaa samalla linjalla, pelkkää vettä, ei ruosteenestoa? Moottori on 80-luvun alkupuolelta ja siis makeavesijäähdytteinen.
Entäs mitähän tarkoitusta ajaa kylmävesitankista letkulla johdettu ylimääräinen muovikanisteri? Kanisteri on lirua vaille tyhjä, ja tästä päättelin, että kumma ääni voisi johtua jäähdytysnesteen loppumisesta. Miksi se muuten loppuu? Onko jossain joku isompi vika vai kuuluuko sitä normaalisti lisätä useinkin?
Lisä-ääni on sellainen suht korkea, hiljainen, räpättävä. Voimistuu kierrosten kasvaessa ja "soi samaa tahtia" moottorin normaalin äänen kanssa. Kuuluu jostain alhaalta. Ääni on niin hiljainen, ettei siihen moni varmaan olisi kiinnittänyt mitään huomiota, eli en oikeastaan ole varma, onko edes mitään syytä huoleen.
Ensisijaisesti siis toivoisin, että joku osaisi vastata kysymykseeni koskien ruosteenestoainetta / vai ilman, kuten ennenkin.
Yanmar 4JHBE
3
72
Vastaukset
En löytänyt tietoja 4jhbe mallista mutta joissakin vastaavissa turbomalleissa on pahasti alimitoitettu lämmönvaihdin. Kone ylilämpenee kovemmilla kierroksilla. Muuta lääkettä ei maahantuojalla ole kun lisälämmönvaihdin hintaan n. 4000 asennettuna. Ainoa halpa helpotus pulmaan on käyttää nykyisessä jäähdyttimessä puhdasta vettä joka jäähdyttää selvästi paremmin kun vesi/pakkasnesteseos. Ei tällä pulma poistu mutta voi ajaa selvästi korkeammilla kierroksilla. Hankaluutena on tietenkin että keväisin ja syksyisin on vaihdettava jäähdytysneste ettei kone jäädy talvisäilytyksessä.
- Yanmar4JHBE
Kiitos vastauksesta. Konetta ei ole (meidän käytössä) käytetty täysillä, eikä ilmeisesti edes ihan optimitasolla astikaan, vaan vähän alle (kun ei sillä kuitenkaan juuri nopeammin pääse / ole tarvis päästä, mutta meteli kasvaa liikaa). Ilmeisesti siis kannattaa jatkaa ihan puhtaalla vedellä, kuten tähänkin asti. Syksyisin nesteet on vaihdettu säilytyspaikan toimesta ns. pakettihintaan.
Neljän tonnin hintaan ei remonttia missään tapauksessa tämän hintaluokan veneeseen kannata tehdä, mutta uskaltaako tällä lähteä ulkosaaristoon lasten kanssa? Kosahtaa vielä ja jäädään sinne.
Mukava harrastus, pakko oppia koko ajan jotain uutta.
Ylimääräisen moottorin kierrosten mukaan muuttuvan äänen etsintä aloitetaan poistamalla laturin hihna ja käyttämällä konetta, se ilmaisee ensimmäisenä yleisimmät äänilähteet, laturin laakeri ja vesipumppu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796