Minkä ikäisestä alkaen muistatte asioita?

Ensimmäinen muisto lienee isän jatkosotaan lähtö v.1941. Äiti saattoi isää vanhaa heinätietä pitkin metsän läpi. Hän itki palattuaan.
Hän jäi viiden lapsen kanssa pelkäämään kotirintamalle. Isosisko vanhimpana 13v. Nuorin muutaman kuukauden ikäinen.

Monilla noin suurin piirtein ikäisilläni sota-aika oli tietysti ahdistavaa aikaa, toisilla enemmän, toisilla vähän helpompaa.

20

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MInä olin kesällä täyttänyt kolme vuotta, kun isäni joutui lähtemään sotaan.
      Se oli niin vaikea asia, että minulle nousi korkea kuume, joka kesti useita päiviä.

Itse asiassa muistan valtavasti tapahtumia koko sota-ajalta ja ennen sitä.

• Se koulukunta, joka katsoo, ettei etenkään ahdistavia aikoja ja muistoja pitäisi mielessään käsitellä on mielestäni ihan väärä.
        Niin minä teinkin. Ne tulivat kuitenkin uniin.
        Mutta olihan meillä kaikilla Pohjolan valkoiset yöt kevään edistyessä. Niistä sitä virtaa veivattiin talvienkin voittamisiin.

Muistivarastossa meillä kaikilla on erilaisia tarinoita. Nyt nettiaikana ja eläkeikäisinä sieltä voisi asioita vaikka kirjoitella. Täällä on paljon paperia.

• paasaaja
        capt.cöpenick kirjoitti:

Se koulukunta, joka katsoo, ettei etenkään ahdistavia aikoja ja muistoja pitäisi mielessään käsitellä on mielestäni ihan väärä.
        Niin minä teinkin. Ne tulivat kuitenkin uniin.
        Mutta olihan meillä kaikilla Pohjolan valkoiset yöt kevään edistyessä. Niistä sitä virtaa veivattiin talvienkin voittamisiin.

Muistivarastossa meillä kaikilla on erilaisia tarinoita. Nyt nettiaikana ja eläkeikäisinä sieltä voisi asioita vaikka kirjoitella. Täällä on paljon paperia.

Muistan serkkutyttöni kun minulta kysyttiin, että mikä nimeksi vauvalle. Löydän toki päivälleen tapahtuman.
        Paasa oli mulla kädessä kuvassa, joka mieluisa ja ennakoi tapahtumia >20 v myöhemmin

• jjoutava

Olin jo viisivuotias kun v.-40 tuli mustareunaisia kirjeitä joissa ilmoitettiin kaatuneiden isän veljien hautajaisista. Sekä joitakin muita sukulaisia kuoli niinä aikoina. Jäi mieleeni kammo niitä mustia reunoja kohtaan, kun näin mitä itkua niistä seurasi.

• Täällä.taas

Varhaisin muisto tässä inkarnaatiossa saattaisi olla se, kun ryömin pihanurmella ja huomasin, että aitta eli puohi ei olekaan tolppien varassa niinkuin olin tottunut ne näkemään. En osannut vielä kävellä enkä puhua joten minun on täytynyt olla alle puolivuotias, koska synnyin helmikuun alussa pommien putoillessa linnuntietä 7 kilometrin päähän (isä kertoi tuon pommijutun). Ja se havainto siis ryömiessäni pihanurmella eli oli siis kesä.
      Sitten muistikatko koska en muista vuotta nuoremmasta sisarestani oikeastaan mitään ainakaan pariin vuoteen.
      Sitten uudempaa vanhaa. Jossakin vaiheessa huomasin, ettei isä olekaan kotona. Äiti kertoi hänen olevan työssä läheisessä Pietolan suutarinverstaassa.
      Istuin pöydän ääressä ja leikin vanhalla ruutisarvella. Huomasin kaikkialla ihoni pinnassa olevan sähkönsinistä muutaman millin pituisen karvan näköistä säteilyä. Mietiskelin, että näkevätkö muut sellaista ja onko sitä muillakin. Jäi kysymättä ja katsomatta silloin. Myöhemmin ei ole näkynyt.
      Radio oli musta ja pieni Philipsin "Pikkumatti" seinähyllyllä. Siitä kuunneltiin ainakin lastentuntia hirveän rätinän ja rutinan seasta.
      Sitten muutettiin kahdella hevosella (sukulaismiehet kuskasi) metsien läpi toiselle paikkakunnalle keväällä kun olin juuri täyttänyt 3 vuotta. Se reki missä minä olin, kaatui ja mietin että pitäisikö alkaa parkumaan. Äiti kuitenkin ehätti sanomaan, että eipä käynyt mitenkään joten en alkanut parkumaan.
      Uudessa asuinpaikassa sitten vähän myöhemmin vanhukset kertoivat, että on tulossa lapsi ja kysyivät, pitäisikö sen olla poika vai tyttö. Minä tähän, että se on rumaa jos talossa on kaksi poikaa ja vastaus nauratti. Tyttö syntyikin minun ollessani noin kolmen ja puoli vuotias. Muistan senkin. Naapurin vanhapiika oli kätilönä, me isän kanssa pysyteltiin poissa ja isä keitti lämmintä vettä. Sitten jonkin ajan päästä saatiin mennä kamariin. Äiti makasi sängyssä, sängyn vieressä oli peltiämpärissä istukka/jälkeiset ja lapsenpäästäjänä ollut punnitsi tyttövauvaa pyyheliinan mutkassa puntarilla ikkunan edessä olevan pöydän päällä. Tarkistin juuri muistiinpanoista, että olin silloin 3 v 9 kk 7 pv:n ikäinen.
      Vielä varhaisemmat muistot menevät jo edellisen inkarnaation puolelle eivätkä siten kuulu tälle palstalle. Samoin se, kun en ollut vielä tässä lapsen ruumiissa vaan tullut juuri sanoisinko lepäämästä ja täysin tietoisena, että minun oli taas mentävä maan päälle vaikka en olisi halunnut. Ja millaisen elämän tulisin saamaan. Ehkä niistä toiste ja toisessa yhteydessä.

• Täällä.taas

Sellainenkin juttu tuolla uudella paikkakunnalla, vuotta en muista. Toinen kives ei ollut vielä pudonnut pussiin. Sitten kerran ruokapöydässä istuessa se lumpsahti ja minä sanoin "Nyt se palli putos".

• grhtjykufgliöho

ihailen hyvää muistiasi

• grhtjykufgliöho

Muistan 5-vuotiaisesta ja erityisen hyvin 8-vuotiaisesta, moni asia on kuin taulu seinälläni. muistan ehkä sen takia kun olemme

• Minä-olen-muistanut-sinu

2 ja puolivuotiaana seisoin ikkunapenkillä ja isosiskoni seisoi edessäni ja piti minun ympäriltäni kiinni etten olisi mennyt pikkukamariin, jossa meidän vauva, pikkusiskoni syntyi. Kätilö kulkee huoneen toisella puolella hakien hellalta jotain, menee takaisin pikkukamariin.
      Näen koko huoneen selvästi silmissäni. Voisin kertoa kaikki yksityiskohdat sieltä.
      Kun lopulta päästään pikkukamariin, äiti makaa omalla sängyllään, ja isän tyynyllä makaa pieni punainen mustatukkainen vauva, joka ei puhu mitään, meidän vauva on syntynyt.

• Kat-leija

Olin kaksi ja puolivuotias. Iän tiedän tarkkaan koska vuoden lopulla -39 sota ajoi evakkoon syntymäkodista, jonne en ikinä palannut.
      Valkoverhoisesta ikkunasta tulvi valoa ja sen edessä oli kukkanen, verenpisara. Teki mieli niitä pyöreitä punaisia nuppuja kosketella. Kurkottelin nuppuja alapuolelta juuri ja juuri niihin ylettyen. En tiedä olinko jollekin istuimelle kiivennyt jotta yletyin niihin.
      Kun nuppua painoi se napsahti auki, sitä jatkoin siihen asti kunnes äiti tuli tupaan hetken ulkona käytyään. Siihen loppui äkisti se hauskuus ja toruja varmasti sain kun sen vieläkin muistan.
      Näyttävät mieleen painuvan tapahtumat joihin liittyy myös jonkinmoinen tunnemuisto.

ps. aihe on ollut palstalla aiemminkin ja kerroin silloinkin tämän ja muutaman muunkin muiston samalta vuodelta. En viitsi niitä uusia.

• Täällä.taas

Niin on ollut.

• Kat-leija

Lisään vielä sen verran, että siirtolaisaikaa kesti kohdallani v:sta -39 vuoteen -49, jolloin saimme oman paikan ja rakensimme valtion lainoituksella oman kodin, jossa minä lopulta elelin vain kahdeksan vuotta.
        Alusta asti muistan sen vaelluksen paikasta toiseen. Muistikuvat selkiintyvät vuosi vuodelta, mutta hyvin muistan kaikki ne seitsemän väliaikaista kotia ja kotipaikkaa kouluineen.
        Ensimmäinen talvi olimme perhemajoituksessa Kannusjärvellä Einari Toikan talossa. Sieltä sellainen muisto, että olin keskellä ison maalaistuvan lattiaa ja sain kätöseeni lämpimän juuri leivotun voileivän. Voi suli hetkessä leivältä ja halusin uutta voita tilalle. Sekin suli ja ihan itku tuli minulta kun eivät toista kertaa voita lisänneet.
        Silloin evakkomatkan alussa pienille lapsille opetettiin muistamaan oma nimi ja osoite siltä varalta jos joutuisi eksyksiin ja erilleen vanhemmistaan. Iäksi se painui mieleeni eikä sieltä lähde.
        Muistan äitin aina kiitelleen sitä perhettä ja kävimme heitä tervehtimässäkin myöhemmin.

• Täällä.taas
        Täällä.taas kirjoitti:

Niin on ollut.

Ei pitänyt tähän tässä palata, mutta palaan silti.
        Taannoin, noin 30 v sitten, kävin autolla paikassa, missä en koskaan ennen ollut käynyt. Monta tuttua paikkaa löytyi. Sitten myöhemmin kävin paikkakunnan toisella reunalla paikassa, missä ei koskaan ole ainakaan pysyvää asutusta ollut. Minulle tuli silloin tunne, että täällä on asunut ihmisiä ja lehmiä joskus kesällä. Piti kysyä paikkakuntalaisilta, vaan unohtui. Tänään luin kirjastossa yhdestä kirjasesta, että siellä on joskus aiemmin pidetty lehmiä kesälaitumella heinänteon jälkeen ja aamuin illoin on käyty lypsämässä ne.
        Samoin pari vuosikymmentä sitten siellä lapsuutensa asunut kertoi, että kesäksi navetat siivottiin ja asuttiin navetassa. Kysyi, oliko meillä samaa tapaa. Menin sanattomaksi. Asia oli tuttu, mutta en tiedä mistä enkä osannut sanoa mitään. Sisareltani sittemmin kuulin, että ei ollut meillä tapana.
        Monen monta muutakin "liian vanhaa" muistoa minulla on ja kaikki ne ovat osoittautuneet paikkansa pitäviksi. Silloisen sukunimeni tiedän, etunimeä en. Kotipaikankin mielestäni tiedän, mutta nyt siinä on uusi talo, toisin päin ja pihan toisessa reunassa.

• Uskotko_

Sielunvaellustako?

• Talvisodan vaiheista ei ole mielikuvaa. Se kun kesti vain 105 vrk. Olin vajaan 2v. ikäinen. Uusiakin muistikuvia putkahtelee silloin tällöin mieleen.

Täyden kuun, minulle mahtavan ilmiön olen ehkä nähnyt keittiön kun pystyin nousemaan keittiön puiselle penkille. Ehkä pari vuotiaana.

• Kakkosenratikka

Muistan pari-kolmevuotiaana istuneeni raitiovaunussa matkalla junalle ja kotiin. En olisi millään lähtenyt. Kadehdin kaikkia jotka jäivät vaunuun, kun astuimme alas aseman pysäkillä. Siinä paikassa päätin, että muutan Helsinkiin kun tulen isoksi.
      Ja niin muutinkin, 17-vuotiaana, enkä ole takaisin kaivannut.

• Joku on sanonut, sitä tikulla silmään joka vanhoja muistaa.
      Kyllä minunkin muistot alkavat jo, kun olin lähes kolme vuotias, isäni sai lähijärvestä alkukesästä suuren hauen painoi toistakymmentä kiloa, se oli laitettu kotona kolmijalkaiseen pyykkisaaviin tuvan lattialle. Muistan kun otin saavin reunasta kiinni, ja kurkkasin, samalla hauki polskautti hännällään vettä, siinä kastui käteni, ja pääni.
      Samana kesänä elokuussa isäni kuoli, äidin piti mennä pappilaan ilmoittamaan kuolemasta, ja sopimaan hautajaisista, samalla reisuulla minut ja parivuotta vanhempi veljeni kastettiin, sinne kävelimme yhdessä, ei ollut aiemmin asiaa papille joten kaksi asiaa samalla kertaa. Muistan hyvin kun kävelimme menomatkan yli
      7 km, ei silloin autoja kulkenut kovin usein. Takaisin tulimme linjaautolla.
      Ne isän hautajaiset muistan hyvin haudalla oli paljon väkeä, minä heitin jonkun kukan arkun päälle, ja meinasin pudota hautaan, mutta onneksi joku otti minusta kiinni, asia selvisi minulle kuka oli kiinniottaja, vuosikymmeniä jälkeenpäin. Kerran se kiinniottaja kysyi muistanko kun meinasit pudota isäsi hautaan, muistan sanoin en vain tidä kuka oli kiinniottaja, no Ossi naapurin poika 10 vuotta minua vanhempi kertoi jälkeenpäin napanneensa minut. Meillä on valokuva kotona vietetyistä hautajaisista siellä se naapurin Ossikin oli, minä istuin kuvassa äitini polvella. Sota-aikakin hyvin muistissa, 41 aloitin koulun, muuta ehkä siitä joku toinen kerta.

• Sota-aikana oli perheillä jostakin syystä pulaa asunnoista. Taloihin määrättiin alivuokralaisia. Meilläkin oli ensin pappa ja vaimonsa.
        Mies kuoli. Maalla oli tapana viedä vainaja riiheen, puhtaaseen paikkaan odottamaan hautajaisia.
        Ne hautajaiset saattavat olla vanhin muistikuva, nyt tuli mieleen tuo muistonpätkä. Oli talvi, pilvinen päivä ja ehkä suojasää.

Nyt tuli toinen tilannekuva mieleen. Naapurin mökin mies kuoli. Poika oli 13v. Itki tietysti isänsä poismenoa.
        Näin se tajunnanvirta toimii ja muisti pettää. Tiedän pojan syntymävuoden 1932. Tuo tapaus on ollut keväällä 1945 eli olinkin jo 7v.

Ei hyviä aikoja, mutta Suomihan eli pahaa pula-aikaa. Kaikesta oli puutetta. Elintarvikekorteilla sai kaupasta jotain ostaa.
        Maa- ja mökkitiloilla oli helpompaa kuin saivat perunaa ja viljasta voivat jauhattaa leipään ja puuroon viljaa. Lihaa teuraseläimistään.

• Lajikumppanina

Ilolla voin panna merkille, miten monet ovat kirjoittajina kehittyneet tosi paljon täällä vuosien kuluessa. Se todistaa, että tietokone pään sisällä päivittyy säännöllisesti, että ihminen elää ja on voimissaan.

• Neeasa

Vanhin siskoni, joka oli jo aikuinen, oli saanut kauniin kansallispuvun. Olimme meidän puutarhassa, jossa kukat olivat parhaimmillaan, valkoiset pionit, keisarinkruunut, unikot ym., hän halusi päästä kuvaan ja kutsui minua myös.
      Olen ollut noin 2 v. silloin, tykkäsin kuitenkin juosta hiekkakäytäviä pitkin,
      silloin hän keksi, että hänellä on Sisu-pastilleja ja niin tuli kuva, jossa otan rasiasta niitä!
      Koulun aloitin 7 vuotiaana, vuosi oli 1944. Matka oli aika pitkä, joka kävellen taitettiin.
      Kerran löysimme siskoni kanssa kuolleen linnun, hautasimme sen asianmukaisin menoin, risti vielä päälle. Muistimme sen aina, kun se oli polun varrella, jota oikaisimme kouluun.
      Monia mukavia muistoja on, kannattaisi ne pistää kaikki ylös!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      110
      3053
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      1966
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1865
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      394
      1723
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1641
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1467
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1291
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1166
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1049
    Aihe