Oon miettinyt tämmöst th ja yrittänyt ratkasta. Mihin tulokseen te päädytte ja miten ?
Laatikossa a on 6 palloo joista 3 valkoista ja laatikossa b 12 palloo joista 6 valkoista. Valitsen satunnaisen laatikon siten että laatikon a tn on 1/3. Sitten poimin 4 palloo ilman takaisinpanoa. Poimimastani palloista 2 on valkoisii. Tn että valitsin laatikon a ?
Jonkun matikkaneron apua kaivataan
4
97
Vastaukset
- matematiikan_ope
Moi,
lasku on kieltämättä vähän kinkkinen, koska todennäköisyys on tieteellisesti monitakeinen taitolaji. Kuitenkin pienen pähkäilyn jälkeen voidaan todeta, että vastaus on 0.2.
Ystävällisin terveisin,
Matti Palkko
Matematiikan tohtori, mensan jäsen, ylilehtori, lääkäri, juristi- matikkamaallikko
Se oli kyllämun laskujeni mukaan 0.4 hienoja nimikkeitä omaava heppu
- matikkanero
Haistan että todennäköisyys on 1/3
- SampoKosk
Jep, ei tuo helpoimmasta päästä ole. Laskepa todennäköisyys saada kyseinen yhdistelmä A:sta. Siinä täytyy käytää kombinaatioita ja kertomasääntöä. Eli A:n tapauksessa 3 alle 2 kombinaatiota kertaa 3 alle 2 kombinaatiota jaettuna 6 alle 4 kombinaatiolla. Sitten voit käyttää ehdollisen todennäköisyyden kaavaa "valitset a:n ja tulee ko määrä = a:n todennäköisyys * edellisen kombinaatiolaskutoimituksen antama todennäköisyys".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1991590Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1381354- 541123
- 72995
- 51950
- 106902
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52893Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53850- 82830
- 31764