Ateismi ja aaveet

Nedda-

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, ei liene kuitenkaan kovin yleistä.

      • Nedda-

        Joo nyt kommentoin. Juurikin siksi osa ateistista liikehdintää jättää erilaiset muut entiteetit kuin jumaluudet kommentoimatta. Koska niiden rehellisyys piilee siinä, että muunlaisia kuvittelukukkasia on monissa eri muodoissaan ihmisillä. Entisenlainen Jumalanpelko yli muiden pelkojen ei ole korvautunut ateistisella pelottomuudella "pelottavaa" kohtaan tai taikauskoisuuden eri alalajien poistumisella.
        Koska on olemassa ns. kulttuurillista ateismia, jossa voidaan olla mukana ajattelematta ateismin rajapintoja, niin ihminen voi vallan mainiosti mennä ennustajalle kuulemaan tarinoita, ostaa kristallisen "kiteen" tms. Tuntien tai kuvitellen niille merkitykset tai "ostaen" niiden myyjän kertomuksen. Toisaalta kukaan ei ilmeisesti ole koskaan vakavissaan esittänytkään, että ateismilla ja skeptismillä olisi minkäänlaista rajapintaa. Koska kyse kuitenkin on niin erilaista asioista, että siirtymää voisi tapahtua.
        Useasti on esitetty, että ateismin kokonaispaletti ei välttämättä suuntaudu kaikkea yliluonnollisuuden kirjoa vastaan. Ainakaan kaikissa ateismin lajeissa.
        Pohdittavaksi jää kysymys, että onko erilaista lähtökohdistaan huolimatta esim. kristillisellä teismillä protestanttis-klassisena ja ateismilla sen joissain lajeissaan samoja ajatuksia "ylimääräisen yliluonnollisuuden" tarpeettomuudesta?


      • Nedda-
        Nedda- kirjoitti:

        Joo nyt kommentoin. Juurikin siksi osa ateistista liikehdintää jättää erilaiset muut entiteetit kuin jumaluudet kommentoimatta. Koska niiden rehellisyys piilee siinä, että muunlaisia kuvittelukukkasia on monissa eri muodoissaan ihmisillä. Entisenlainen Jumalanpelko yli muiden pelkojen ei ole korvautunut ateistisella pelottomuudella "pelottavaa" kohtaan tai taikauskoisuuden eri alalajien poistumisella.
        Koska on olemassa ns. kulttuurillista ateismia, jossa voidaan olla mukana ajattelematta ateismin rajapintoja, niin ihminen voi vallan mainiosti mennä ennustajalle kuulemaan tarinoita, ostaa kristallisen "kiteen" tms. Tuntien tai kuvitellen niille merkitykset tai "ostaen" niiden myyjän kertomuksen. Toisaalta kukaan ei ilmeisesti ole koskaan vakavissaan esittänytkään, että ateismilla ja skeptismillä olisi minkäänlaista rajapintaa. Koska kyse kuitenkin on niin erilaista asioista, että siirtymää voisi tapahtua.
        Useasti on esitetty, että ateismin kokonaispaletti ei välttämättä suuntaudu kaikkea yliluonnollisuuden kirjoa vastaan. Ainakaan kaikissa ateismin lajeissa.
        Pohdittavaksi jää kysymys, että onko erilaista lähtökohdistaan huolimatta esim. kristillisellä teismillä protestanttis-klassisena ja ateismilla sen joissain lajeissaan samoja ajatuksia "ylimääräisen yliluonnollisuuden" tarpeettomuudesta?

        Ole FEIKKI HILJAA. MINÄ EN KOMMETOI TÄHÄN AVAUKSEENI.
        Miksi kanssateistit sotkevat asiallista avaustani?


      • Nedda- kirjoitti:

        Joo nyt kommentoin. Juurikin siksi osa ateistista liikehdintää jättää erilaiset muut entiteetit kuin jumaluudet kommentoimatta. Koska niiden rehellisyys piilee siinä, että muunlaisia kuvittelukukkasia on monissa eri muodoissaan ihmisillä. Entisenlainen Jumalanpelko yli muiden pelkojen ei ole korvautunut ateistisella pelottomuudella "pelottavaa" kohtaan tai taikauskoisuuden eri alalajien poistumisella.
        Koska on olemassa ns. kulttuurillista ateismia, jossa voidaan olla mukana ajattelematta ateismin rajapintoja, niin ihminen voi vallan mainiosti mennä ennustajalle kuulemaan tarinoita, ostaa kristallisen "kiteen" tms. Tuntien tai kuvitellen niille merkitykset tai "ostaen" niiden myyjän kertomuksen. Toisaalta kukaan ei ilmeisesti ole koskaan vakavissaan esittänytkään, että ateismilla ja skeptismillä olisi minkäänlaista rajapintaa. Koska kyse kuitenkin on niin erilaista asioista, että siirtymää voisi tapahtua.
        Useasti on esitetty, että ateismin kokonaispaletti ei välttämättä suuntaudu kaikkea yliluonnollisuuden kirjoa vastaan. Ainakaan kaikissa ateismin lajeissa.
        Pohdittavaksi jää kysymys, että onko erilaista lähtökohdistaan huolimatta esim. kristillisellä teismillä protestanttis-klassisena ja ateismilla sen joissain lajeissaan samoja ajatuksia "ylimääräisen yliluonnollisuuden" tarpeettomuudesta?

        "Entisenlainen Jumalanpelko yli muiden pelkojen ei ole korvautunut ateistisella pelottomuudella "pelottavaa" kohtaan tai taikauskoisuuden eri alalajien poistumisella. "

        Pitänee paikkansa suhteellisen harvoissa poikkeuksissa.

        "Koska on olemassa ns. kulttuurillista ateismia"

        Ei ole.

        "Toisaalta kukaan ei ilmeisesti ole koskaan vakavissaan esittänytkään, että ateismilla ja skeptismillä olisi minkäänlaista rajapintaa."

        Ei tietenkään ole, koska nuo rajapintahöpinäsi ovat täyttä huuhaata.


      • Nedda-

        "Pitänee paikkansa suhteellisen harvoissa poikkeuksissa."
        Pitänee paikkaansa sekulaarissa ateismissa. So. vanha teismi pois. Mutta muuten ajatukset ovat vapaita joko viihde ja vapaa-ajan huuhaalle tai ehkä vakavemmallekin. Ei ne sattumalta synny.
        "Ei ole."
        Yleensä kulttuurillisen ateismin rajapinnat ovat sellaiset, että siihen on jäänyt perittyä "toiminnallista ja ajatuksellista" aiemmasta mahdollisesta teistisyydestä. Tai sitten se ilmenee vastareaktioina aiemman teistisen perimän fundamentteja ja oppeja vastaan. Myös em. sekoitus voi olla olemassa.
        Alunperin ateistisesta kulttuurista lähteneellä voi olla oman kulttuuriperimänsä aineiksia ja teistisyyden aineksia jossain suhteessa toisiinsa. Joko siten, että kulttuuriperinnäisiä asioita noudatetaan, tai ne jätetään noudattamatta. Ja muodostetaan omanlainen ateistinen tapa toimia.
        "Ei tietenkään ole, koska nuo rajapintahöpinäsi ovat täyttä huuhaata."
        Vaikka ateismilla ja skeptismillä ei olekaan rajapinta tekemistä keskenään. Kuin sikäli, että skeptinen asenne saa ihmisen arvioimaan ateistista toimintaa. Niin silti monilla muilla kulttuurisilla ilmiöillä on omat vuorovaikutuksensa ateismin kanssa.


      • Nedda- kirjoitti:

        "Pitänee paikkansa suhteellisen harvoissa poikkeuksissa."
        Pitänee paikkaansa sekulaarissa ateismissa. So. vanha teismi pois. Mutta muuten ajatukset ovat vapaita joko viihde ja vapaa-ajan huuhaalle tai ehkä vakavemmallekin. Ei ne sattumalta synny.
        "Ei ole."
        Yleensä kulttuurillisen ateismin rajapinnat ovat sellaiset, että siihen on jäänyt perittyä "toiminnallista ja ajatuksellista" aiemmasta mahdollisesta teistisyydestä. Tai sitten se ilmenee vastareaktioina aiemman teistisen perimän fundamentteja ja oppeja vastaan. Myös em. sekoitus voi olla olemassa.
        Alunperin ateistisesta kulttuurista lähteneellä voi olla oman kulttuuriperimänsä aineiksia ja teistisyyden aineksia jossain suhteessa toisiinsa. Joko siten, että kulttuuriperinnäisiä asioita noudatetaan, tai ne jätetään noudattamatta. Ja muodostetaan omanlainen ateistinen tapa toimia.
        "Ei tietenkään ole, koska nuo rajapintahöpinäsi ovat täyttä huuhaata."
        Vaikka ateismilla ja skeptismillä ei olekaan rajapinta tekemistä keskenään. Kuin sikäli, että skeptinen asenne saa ihmisen arvioimaan ateistista toimintaa. Niin silti monilla muilla kulttuurisilla ilmiöillä on omat vuorovaikutuksensa ateismin kanssa.

        "Pitänee paikkaansa sekulaarissa ateismissa."

        Ei pidä.

        "Yleensä kulttuurillisen ateismin rajapinnat ovat sellaiset"

        Ei ole. Ei ole sellaista ateismia tai rajapintoja.

        "Vaikka ateismilla ja skeptismillä ei olekaan rajapinta tekemistä keskenään. Kuin sikäli, että skeptinen asenne saa ihmisen arvioimaan ateistista toimintaa. Niin silti monilla muilla kulttuurisilla ilmiöillä on omat vuorovaikutuksensa ateismin kanssa."

        Täyttä hölynpölyä.


    • Onhan se hyvin monesti todettu tälläkin palstalla, että ainoa kaikkia ateisteja yhdistävä - ja ateismia määrittävä tekijä - on uskomattomuus jumaliin. Siitä eteenpäin ateistien käsitykset todellisuudesta hajaantuvat eri suuntiin. Tuskon monikaan on tästä eri mieltä.

      • Nedda-

        Noin se on. Sillä tarkennuksella, että ateismin jumalkäsitteessä on eroavaisuuksia mitä siinä tulkitaan jumaluuksiksi. Sitten on vielä se rajanveto agnostismin, antiteismin jne. suhteen.


      • eiuskis

        Senhän tuon videon tekijäkin kertoi heti alussa. Kumma etteivät nämä palstan teistit ikinä opi ymmärtämään sitä, vaan tehtailevat näitä aloitutuksia milloin missäkin muodossa.


      • Nedda- kirjoitti:

        Noin se on. Sillä tarkennuksella, että ateismin jumalkäsitteessä on eroavaisuuksia mitä siinä tulkitaan jumaluuksiksi. Sitten on vielä se rajanveto agnostismin, antiteismin jne. suhteen.

        Niin. Ensimmäinen kommenttini pitää sisällään myös kaiken tuon.


      • Nedda-
        eiuskis kirjoitti:

        Senhän tuon videon tekijäkin kertoi heti alussa. Kumma etteivät nämä palstan teistit ikinä opi ymmärtämään sitä, vaan tehtailevat näitä aloitutuksia milloin missäkin muodossa.

        Vaikea sanoa, mistä youtube hlö:n kanssa voisi olla erimieltä? Noin sen asian muutkin kuin ateismissa olevat ajattelevat.


    • taivaallinenjohdatushyvä

      Kirkosta eroaminen ei tarkoita sitä etteikö uskoisi Taivaallisen hyvään johdatukseen! Kaikilla meillä on suojelusenkelimme!

    • Yllättynyt

      Eihän tällä ole mitään tekemistä ateismin kanssa. Oma mielipiteeni asiasta, että aaveet sun muut ovat hölynpölyä - eikö olisi parempi keskustella tästä skeptikoiden kanssa?

    • Phnglu

      Kun ihmisestä haamu irtoaa, sielu jumalten ruuaksi päätyy. Jahvallah suurin syöppö maassa kummitusten.

    • AtteAteisti

      Onko olemassa ihmisaivojen ulkopuolista inhimillistä ajattelua?

    • Kalju_Pitkätukka

      Ainakin minulla ateismi liittyy skeptisyyteen.

      Sama skeptisyys koskee niin Jumalan kuin kummitustenkin olemassaoloa, ei ole perusteltua uskoa niiden olemassaoloon.

      • Nedda-

        Skeptisyys on hyvä asenne. Jos se liittyy mm. sellaisiin asioihin, joissa ihmisten voidaan osoittaa toimivan väärin ja haitallisesti paitsi itselleen, niin myös lähimäisilleen ja luonnolle. Ja muutenkin kriittisyys on hyväksi. Vaikka sen harjoittajan osa ei aina välttämättä ole helppo. Jos ja kun vallalla on aina yhdenlaisen ajattelun vaatimuksia tai kulttuuri. Ikäänkuin mielipide olisi kaiken mittari. On olemassa äänettömiä sanomattomia yhteisiä ajatuksia, tai mega hihhulointia asian puolesta yms. joilla ihmiskunta on ratkaissut ko. ongelmia.
        Miten ateismi voi harjoittaa skeptistyyttä suhteessa mainitesemiisi asioihin? Ja toisaalta miten ateisti voi harjoittaa sitä suhteessa ateismiin?


      • fda

        Harjoitatko sinä Nedda skeptisyyttä sitä kohtaan, että Shiva tai Thor olisi universumin valtias Jahven sijaan?


      • Nedda-

        Asiat pitää jakaa osiin. Ja sitten koostaa niistä se, mikä niistä koostettavissa on. Ja analysoida tulokset. Sekä esittää niistä se, mistä poikkeamat tuloksissa johtuvat.
        Jos joku entiteetti tai sen olemattomuuden ajatukset aiheuttavat ongelmia. Niin silloin niitä voi tuoda esille.
        Eräs puoli asioista on kritiikki. En nyt muista sitä, miten hindu tai viikinki kaanonissa kunkin jumaluuden toimialat menivät. Voi olla, että siellä on esitetty edellämainittujen hahmojen toimineen mainitsemissasi toimissa. Itse suhtaudun kriittisesti niiden "toimintoihin".


      • fda
        Nedda- kirjoitti:

        Asiat pitää jakaa osiin. Ja sitten koostaa niistä se, mikä niistä koostettavissa on. Ja analysoida tulokset. Sekä esittää niistä se, mistä poikkeamat tuloksissa johtuvat.
        Jos joku entiteetti tai sen olemattomuuden ajatukset aiheuttavat ongelmia. Niin silloin niitä voi tuoda esille.
        Eräs puoli asioista on kritiikki. En nyt muista sitä, miten hindu tai viikinki kaanonissa kunkin jumaluuden toimialat menivät. Voi olla, että siellä on esitetty edellämainittujen hahmojen toimineen mainitsemissasi toimissa. Itse suhtaudun kriittisesti niiden "toimintoihin".

        Eli toisinsanoen olet ateisti muita jumaluuksia kohtaan. Poikkeuksena se jumalusko johon sinut on kasvatettu.


    • Vaikka ateismi ei vaadi kaikesta taikauskosta luopumista, niin se on aika heikolla pohjalla, jos ei ole sisäistänyt syytä siihen miksi jumalaan uskomisessa ei ole järkeä. Taikausko on "porttihuume" uskontoihin. Siksi on tärkeämpää opettaa ihmiset ajattelemaan kuin luopumaan vain yhdestä taikauskon lajista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1558
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1549
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1353
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1319
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1255
    6. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1008
    7. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      971
    8. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      901
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      826
    Aihe