Oliskohan aika unohtaa

Jalmarisavotta

Nuoruuden huonot muistot

20

62

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olipa lyhyt ja ytimekäs aloitus!
      Unohtamaan en pysty, mutta nyt ei kirjoittaminenkaan onnistu, sillä hiljaiseksi väitetty puolisoni potee puheripulia.
      Kirjoita siinä sitten rauhassa!

Taidan poiketa Kahvipirttiin muistelemaan menneitä sekä surullisia että iloisia lapsuus- ja nuoruusmuistoja.

• Neeasa

En voinut muuta kuin nauraa, tuon Venlastiinan hiljaiseksi väitetyn puolison yht"äkkisestä puheripulista!
        Kiitos Venlastiina hyviästä viestistäsi!

• turhannaurajatkin

Kas vain muistelemaan menee venlastiina
        nauroiko joku?

• Makriina.muistaakseni

Onneksi ikäkin auttaa. Sanovat sitä kohteliaasti huonomuistisuudeksi.
      Viaralliselta nimetään "Dementia".

• voiRaukkaa

Tämä Jalmari, tai mikä milloinkin on, kirjoittelee usein, kuinka hänen vaimonsa on pettänyt häntä aina, milloin se on ollut veli, milloin joku esimies, tai muuta tuollaista soopaa.

• Sääli sinuakin, useinpa toisia säälittelet. Et tee sitä empaattisesta säälistä, vaan pahuuttasi.

• eiVieläDementiaa_kai

Eikös dementia ole juuri semmoinen piru, että se kaivaa ne vanhat katkeruudet ajatusten kirkkaille aalloille paistattelemaan pois syvänteiden syövereistä ja ajaa samanaikaisesti unholaan kuin ajelehtivan veneen rantaan ne lähimenneisyydessä tapahtuneet asiat. Ja siten juuri pahentaa vain tilannetta. Olenko oikeassa?

• voiRaukkaa
        sus.morsian kirjoitti:

Sääli sinuakin, useinpa toisia säälittelet. Et tee sitä empaattisesta säälistä, vaan pahuuttasi.

Etkö ole lukenut näitä "Jalmarin" vuodatuksia vaimostaan vähän joka palstalla? Mielestäni hän kirjoittelee niitä ärsyttääkseen toisia, tai sitten hän on todella sairas.

Nythän oli kuitenkin aloitus kirjoitettu siten, että sen voi tulkita aivan muuksi, mitä hän tarkoittaa.

Minäkö muka tuollaista säälisin? Ilkeyttäni kirjoitin. Etkö todellakaan ole lukenut hänen kirjoituksia aiemmin?

• Mitäpä minä puskanikkejä tiiraamaan, minulle ne eivät merkitse mitään.

• sus.morsian kirjoitti:

Mitäpä minä puskanikkejä tiiraamaan, minulle ne eivät merkitse mitään.

Kelpaako tämä?

• Kelpaa toki....kiitos ja naurua!

• Makriina.ehkäpä
        eiVieläDementiaa_kai kirjoitti:

Eikös dementia ole juuri semmoinen piru, että se kaivaa ne vanhat katkeruudet ajatusten kirkkaille aalloille paistattelemaan pois syvänteiden syövereistä ja ajaa samanaikaisesti unholaan kuin ajelehtivan veneen rantaan ne lähimenneisyydessä tapahtuneet asiat. Ja siten juuri pahentaa vain tilannetta. Olenko oikeassa?

En muista.

• Uskokaanytjo

Huonomuistisuudella ja dementialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

• ehkä-ei-unohtaa-vaan

muistella ja itkeä jospa se helpottaa loppuaikoja,
      tai sitten vaan " kylmästi " unohtaa,
      ja muistella VAIN onnelisia ihania asioita mitä elämä on tuonu tullessaan, sillä kokonaisuutena elämähän muodostuu hyvästä ja pahasta,
      itse korostan vain hyviä asioita mitä elämä on tuonu tullessaan, sillä ehkä hyvyyttä ja elän runsautta on ollut vaakakupissa enemmän kuin pahuutta,
      -
      ME sodan aikana syntyneet olemme jotuneet kokemaan perheväkivaltaa
      luulakseni enemmän kuin ne maat joissa on ollu rauha aina,
      kuten ruotsi,
      alotukseen sen verran ajatusta,
      itse ole tietoisesti eläny muistelematta lapsuuden kauhuja,
      mutta se on jättäny määrätynlaisen varauksellisen elämän jälkeensä,
      nuoruudessa rakastuin suinpäin puolisooni,
      silloin ei ollut minkäänlaista käsitystä mahdolisesta väkivalatisesta puolisosta,
      no elämä elettiin 54v loppuun asti kunnes kuolema erotti, kuten vihkikaavassa luvattiin,
      joskus pelkään vanhuutta,
      että kuika mahtaakaa nousta mieleen vain kärsimys ja vääryys jota on joutunu kohtaamaan pitkän elämäsä aikana,
      tähän asti olen kaiken kärsimän ja pahan jättäny tietoisesti kauas taaksi,
      ( tavallan unohtanu, vaikka en ole unohtanu )
      en ole suostunu niitä muistelemaan, mutta mitä siitä seuraa ,
      kun tulee vanhaksi aivan avuttomaksi,
      ja kaikki vanhat pelot ja mielipahat palaa mieleen,
      se huolestuttaa,
      jos jollaki on lääketietteellistä tietoa kuinka vanha ihminen selviytyy psyykkisesti kaikesta kokemastaan pahuudesta kuolemaansa asti kohtuulisen hyväkuntoisena,
      olisi hyvä kuulla mielipiteitä vanhusten loppuvaiheista,

• Tässä-laittaisin

"ehkä-ei-unohtaa-vaan"-nikille parhaimmat kiitokseni hyvästä kirjoituksesta!

Sama huoli on joskus itsellänikin, kun pitkäikäiseen sukuun kuulun molempien

vanhempieni puolelta.

Jos jollakulla on tietoa tästä, niin kerro!

• ehkä-ei-unohtaa-vaan

Kiitos kiittäjälle.

• Olisi aika mutta kun eivät unohdu! Ei niin pahaa, etteikö jotain hyvääkin. Huomattava osa kokemuksistani oli hyödyksi poikamiesvuosinani. Yksin eläen ei mikään tuntunut pahalle.
      Perheen perustamisen jälkeen omat kokemukseni aikaansaivat sen, että päätin "minä en koskaan, en mistään syystä, toimi niin"!

• Niin kuka tässä niitä ennenkuolemaansa muiteluita osaa kirjoittaa -- Sillonhan on kuolleista herättävä --ja se ei ole mahdollista -- ainakaan minunaikanani -- Niintä kuolleistaheräämisiä meinaan .
        Itse muistan niin hyvät kun huonotkin ajat -- mukava kun olen saanut elää tätä vanhuuttakin jota sitten kuollena muistelen ---Vitsi :=)
        Eikä minulla ole mitään kiirettä vielä kirjoittaa muisteluja --Kun ne kertyy päivä päivältä ja aina parempaansuuntaa, -

• Olisikorkea-aika

Ymmärrän aloittajan lyhyen kommentin niin, että tässä iässä tulee jo armahtaa, ymmärtää, antaa anteeksi, unohtaa ... niin itseään kuin kaikkia muitakin koskevat asiat, jotka ovat vaikuttaneet omaan elämään varsinkin silloin kauan aikaa sitten.

Surua, murhetta, mielen kipua ja kaikenlaista katkeruutta on turha kärrätä mukanaan hautaan. Tuonen rajan tuolle puolen kannattanee mennä kevyemmän 'repun' kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      65
      2349
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      33
      1745
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1584
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1555
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      15
      1518
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1387
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1131
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1084
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe