Lieksassa kaikki hyvin

Kamala-kohtalo-teillä

Tämän vuoden tammi-elokuun aikana Lieksan väkiluku on vähentynyt tasan 250 hengellä. Tarkoittaa sitä, että vuosivähenemä on 375 henkilöä. Nyt teitä on 11873 tai ehkä juuri nyt jo vähemmänkin. Viiden vuoden kuluttua teitä on enää alle 10000, jos meno jatkuu samanlaisena.
Elokuussa 2007 Lieksa ja Kontiolahti olivat väestöltään suunnilleen saman kokoisia. Kontiolahti oli hiukan pienempi. Nyt K.lahdessa on lähes 15000 asukasta eli n. 3000 enemmän kuin Lieksassa.

6

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuonna 1962 Lieksan kauppalan ja sitä ympäröivän Pielisjärven kunnan yhteinen asukasluku oli 26663. Paikkakunnalta on lähdetty maailmalle tasaiseen tahtiin jo yli 50 vuoden ajan. Jo 50-luvulla lähdettiin Australiaan. Ruotsiin muuttaminen alkoi suuremmassa mittakaavassa 1960-luvulla. Minunkin luokkakavereistani monet muuttivat 60-luvun puolivälissä yo-kirjoitusten jälkeen Ruotsiin töihin. Kaikki pääsivät töihin ja ovat pärjänneet hyvin ja nyt he viettävät siellä eläkepäiviään.

Meidän kohtalomme ei ole ollut ollenkaan kamala. Kun Lieksassa ei ole ollut pitkiin aikoihin töitä eikä juuri opiskelumahdollisuuksiakaan tarjolla, kaikilla on ollut mahdollisuus lähteä paikkakunnalta etsimään itselleen parempaa tulevaisuutta. Hyvin monet ovat onneksi käyttäneet tilaisuutta hyväkseen ja monet tulevat vielä käyttämäänkin. Vain me eläkeläiset olemme täällä enää jäljellä auttamassa maahanmuuttajia.

• onkotilastoa

Onko Lieksalaisilla itsellään nyt pakolaisongelma,eli lähtevät lätkimään mamujen vuoksi. Muuttaako Lieksaan muita kuin mamuja?

• pysytään-asiassa

Kysymyksesi paljastaa suuren tietämättömyytesi ja yleissivistyksen puutteen! Lieksalaiset eivät ole olleet koskaan pakolaisia. Viimeisten sotien aikaan karjalaisia ja lieksalaisiakin evakuoitiin lännemmäksi Suomeen pois sodan jaloista. Hyvin monet karjalaisperheet asettuivat asumaan Lieksan seudulle Neuvostoliiton vallattua Karjalan.

Maahanmuuttajien vuoksi kukaan ei ole lähtenyt Lieksasta mihinkään. Maahanmuuttajia tulee ja menee ja tämänhetkinen maahanmuuttajatilanne on Lieksassa väliaikainen. Eivät he syrjäiseen Lieksaan jää asumaan huonojen olosuhteiden takia vaikka kuinka heitä houkuteltaisiin jäämään. Omien sanojensa mukaan he haluavat suurkaupunkeihin kuten Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun, joissa heille on paljon enemmän annettavaa.

• gutti

Olisi paremmin jos vielä puolet lähtisi pois.

• kasvuatulee

Vastaanottokeskus kun tulee, väkiluku nousee ainakin sadalla.

• outellaan-vuan

Jos tänne ei olisi tuotu mamuja ja heidän suurta syntyvyyttään niin väkiluku olisi jo alle 11 000.

Mutta mikä onnen mitta on suuri väkiluku, hei kerro? Kun väki vähenee niin pidot paranee, siihen minä luotan ja sitä odotan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe