Terve,
Mulla alkaa Sunwindin vm1986 moottori tulemaan ikäkaarensa loppupäähän ja tässä mietin, että hankin jostain käytetyn ja huolletun koneen vaihtoon.
Jokusen 2001 koneen löysin, mutta samalla tuli mieleen, että josko vaihtaisi hiukan isomman. Tuntuu tuosta 9hp koneesta loppuvan tehot, jos vähänkään isompaan aallokkoon ja vastatuuleen joutuu. Muutenkin toisi turvallisuutta hankalassa kelissä rantautumieen, kun on voimareserviä.
Mitenkä nuo mahtaa istua "paikalleen" eli onko tuo mallivaihto hankala toteuttaa? Perävetolaite on ainakin sama 120S§.
Vanha kone lähtee nyt tosin ensin ylös. Availlaan kansi ja tarkastetaan kone läpikotaisin josko vikakohdat löytyy.
1. kone saa ilmaa jostain (joutuu ilmaamaan tosi usein, riippumatta onko tankissa menovettä). Tämä vika tulee todennäköisesti jo ennen konetta, polttoaineletkuissa.
2. öljyä tiputtaa muutamasta paikasta konehuoneeseen.
3. kone savuttaa ja syö öljyä runsaasti (saa lisäillä usein, jos ajaa paljon koneella)
4. Käynnistyy TODELLA huonosti. Tiedän, että nämä koneet on huonoja käynistymään, mutta ei usean minuutin sahaaminen voi olla normaalia. Ei edes keväällä. Akku, startti ja kaapeli todella kovilla. Tätä on tehnyt kyllä jo vuosia. Siitä asti kun vene on mulla ollut.
Volvo Penta 2001 vaihto VP 2002
18
1083
Vastaukset
- raunoks
Kuulostaa siltä, että tuo 2001 on todella loppu. Tilalle voi asentaa kätetyn 2002 mallin. Se on tosin pitempi, eli konetilan etuseinää täytyy muuttaa. Toinen vaihtoehto on esim. Solen Mini-17 V-P adapterilla. Silloin voi jättää vanhan vetolaitteen. Potkurin joudut vaihtamaan molemmissa vaihtoehdoissa.
Eikö 2001 ja 2002:ssa ole samat huippukierrokset ja vääntökäyrä myös jokseenkin samanlainen? Miksi potkurin joutuisi ilman muuta vaihtamaan?
- Joakim1
spkoo kirjoitti:
Eikö 2001 ja 2002:ssa ole samat huippukierrokset ja vääntökäyrä myös jokseenkin samanlainen? Miksi potkurin joutuisi ilman muuta vaihtamaan?
Eiköhän siinä ole tehoa ja vääntöä kutakuinkin tuplat kaikilla kierroksilla, joten tarvitsee myös tuplasta enemmän tehoa ottavan potkurin.
Jos kulkee järkevillä kierroksilla järkevää matkavauhtia niin mikä pakottaa vaihtamaan potkuria?
- jook
spkoo kirjoitti:
Jos kulkee järkevillä kierroksilla järkevää matkavauhtia niin mikä pakottaa vaihtamaan potkuria?
Ai jaa, ajatteles vähän. Mitä hyötyä voimakkaammasta koneesta olisi jos vanha potkuri ei välittäisi yhtään enempää voimaa veteen kuin entinenkään.
Aloittajalle, isompi potkuri aiheuttaa tietysti vähän enemmän vastusta purjehtiessa. Ajattelenhan minä... Keskustelun avaaja sanoi, että nykyisestä 2001:stä loppuu tehot vastatuulessa ja allokossa. 2002 samalla välityksellä ja potkurilla niin ei varmasti lopu. Jää kyllä osa käyttämättä, mutta mitä sitten jos matkavauhti saavutetaan edelleen järkevillä kierroksilla? En edellenkään sulata kommenttia jonka muuta potkurin joutuu ilman muuta vaihtamaan. Kun ei suinkaan ole pakko.
- Joakim1
spkoo kirjoitti:
Ajattelenhan minä... Keskustelun avaaja sanoi, että nykyisestä 2001:stä loppuu tehot vastatuulessa ja allokossa. 2002 samalla välityksellä ja potkurilla niin ei varmasti lopu. Jää kyllä osa käyttämättä, mutta mitä sitten jos matkavauhti saavutetaan edelleen järkevillä kierroksilla? En edellenkään sulata kommenttia jonka muuta potkurin joutuu ilman muuta vaihtamaan. Kun ei suinkaan ole pakko.
Tuskin loppuu moottorista tehot siinä mielessä, että kierrokset jäisivät selvästi alemmaksi kuin ilman vastatuulta. Potkuri on toivottavasti valittu moottorin tehon mukaan, jolloin uppoumarunkoisessa veneessä melkein maksimikierrokset saa vaikka vene olisi paikallaan.
Samalla potkurilla tuplasti tehokkaampi kone ottaa ~25% enemmän kierroksia eli menee rajoittimeen ja koneesta ei koskaan saa täyttä tehoa ulos. Jos nykyisellä koneella kierrokset jää selkeästi alle maksimin, on 2002:lla enemmän puhtia samallakin potkurilla.
Se on sitten toinen juttu miksi alle 3 tn 8 m veneeseen pitäisi laittaa 18 hv kone.
- AiristonSeisoja
No ei se välttämättä tarvitse olla juuri 18hv pienempikin käy. Ajattelin vaan, että menisi helpommin paikalleen, kun on saman moottoriperheen moottori.
Sen verran olisi kiva olla potkua koneessa, että alle 15m tuulessa/aallokossa olisi varma mihin suuntaan vene kulkee. Sama homma navakassa tuulessa rantautuminen, kone on niin laiska ottamaan kierroksia, että kovaa ei pysty ajamaan rantaa ja lyömään pakille. Laituriin kolahtaa. Toki kyseessä voi olla se, että kone on vaan rikki. on sitä sitten ollut jo vuosia.
Hyvin mahdollista, että nykyinen kone laitetaan vielä takaisin kuhan saadaan hieman kartoitettua mitä siellä on vinossa ja mitä korjaukset tulee maksamaan. - vp2002
Kannattaa kysyä trafin kanta moottorin vaihtoon, saattaa vahan kunnostus olla helpompi vaihtoehto.
- mitäihmettä--
Trafin kanta pienen purkkarin koneen vaihtoon???
- AiristonSeisoja
Veneeseen ei vissiin saa vaihtaa valmistajan suositusta suurempaa konetta. Jotain tyhjänpäiväistä byrokratiaa, joka ei ainakaan allekirjoittanutta kiinnosta. En tiedä onko Sunwindiä saanut joskus isommalla koneella.
Jos koneen päätän vaihtaa niin Trafi saa olla mitä mieltä vaan. - AiristonSeisoja
Lisään vielä, että en ole varma mitä Trafilla tarkoitettiin, enkä ole aikeissa edes selvittää. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä mieltä Trafi on minun purkkarin koneenvaihdosta. Nykyisessä rekisterissä ei edes ole konenumeroa niin aikalailla se ja sama.
- Raum
Vaihdoin Airiston Mosseen isomman moottorin, ei trafi mitään kysellyt.
Tein netissä asianmukaisen muutoksen rekisteriin ja se oli sinä.
Uusi rekisterikortti tuli noin 3 viikon kuluttua. - AiristonSeisoja
Raum kirjoitti:
Vaihdoin Airiston Mosseen isomman moottorin, ei trafi mitään kysellyt.
Tein netissä asianmukaisen muutoksen rekisteriin ja se oli sinä.
Uusi rekisterikortti tuli noin 3 viikon kuluttua.Minkä kokoisen koneen vaihdoit ja oliko sulla samalainen 9hp 2001 Penta alkujaan. Ilmeisesti en ole ainoa joka kokee koneen alitehoiseksi?
- Raum
45 hv vaihto 55 hv:n
Otin vaan kantaa tähän Trafi juttuun.
- vaihteistovälitys
Vähän asian vierestä mutta jatkoa tähän.
Kun nykyinen kone 10 hp ottaa 2400 kierrosta ja perävetolaitteen 100S välitys on 1,66:1 ja 2002 on 18 pv ja kierrokset 3200, ja 120S välitys on 2,2:1 jonka kanssa 2002:sta myytiin.
Mitä ongelmia voisi tulla jos 2002 koneen sovittaisi 100S perävetolaitteeseen.
Lähinnä mietin tuota välityssuhteen eroa, voiko siitä aiheutua ongelmia, vai onko asia hoidettavissa potkurin vaihdolla?- Joakim1
Ongelmaksi tulee erittäin korkea potkurin pyörimisnopeus. Yleensä purjeveneissä potkuriakseli pyörii 1200-1500 rpm maksimikierroksilla kuten sinullakin nyt. Tuolla välityksellä menee jo yli 1900 rpm, jolloin nousun pitää olla hyvin pieni ja hyötysuhteesta tulee huono. Kyllähän tuonkin saa toimimaan jollain 14x7 tms. potkurilla.
- vaihteistovälitys
Eli jos tulkitsen sinua oikein, niin heppoja menee hukkaan, tai sitten ajellaan vaan pienemmillä kierroksilla.
Mutta muuta "vahinkoa" ei pitäisi tulla.
Nykyinen potkuri on 14x8 jolla tulee sopiva 5 s matkavauhti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa762509En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361809- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721597Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1181204
- 131146
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91116- 201019