Sekulaarin valtion idea

Nappaan ketjusta http://keskustelu.suomi24.fi/t/13906432/vaparit-tahtovat-uskontojen-yhteentormaysta kysymyksen "Mikä on sekulaarin valtion idea".

Maallisessa valtiossa julkinen valta ei tue mitään uskontoa, eikä toisaalta vastusta tai haittaakaan.

Koulut eivät järjestä uskonnollisia tilaisuuksia, mutta eivät kiellä oppilaita rukoilemasta. Valtio ei kerää minkään kirkon jäsenmaksua verojen yhteydessä, mutta sallii uskontokunnan periä jäsenmaksua ihan samoin kuin mikä tahansa yhdistys. Jne jne. Lähtökohta on, että uskontoja ei tarvitse säädellä mitenkään erityisesti.

Tähän tarvitaan joitakin poikkeuksia. Erityisesti vankiloihin on erikseen järjestettävä tila uskonnollisille menoille, jotta uskontokunnat voivat järjestää halukkaille vangeille menojaan.

14

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On aivan käsittämätöntä ettei Suomessa jo noudateta näitä tasa-arvoisia periaatteita. Nyt kun tasa-arvo on ollut paljon esillä lainsäädännössä, pitäisi saada tämäkin asia etenemään.

• SanonVaan

Hyvin kiteytettyjä perusideoita!
      Ei tämän pitäisi olla niin vaikeaa.
      Ehkä "kissanpoikien silmät avautuvat" joku kerta. Koko pesueen samaaan aikaan...

• Nääh. Viesti oli vastaus antivaparille, joka ei itse halunnut kertoa mitä va-liike hänen mielestään ajaa. Oli kuitenkin sekulaarin valtion ideaa vastaan. Eikä tietenkään tähän ketjuun vastaa.

• LukijanHuomio
        jori.mantysalo kirjoitti:

Nääh. Viesti oli vastaus antivaparille, joka ei itse halunnut kertoa mitä va-liike hänen mielestään ajaa. Oli kuitenkin sekulaarin valtion ideaa vastaan. Eikä tietenkään tähän ketjuun vastaa.

Eivät vastaa, eivät. Ovat tyytyväisenä hiljaa, kun koulujen rehtorit laittavat oppilaita ja opettajia kirkon jumalanpalveluksiin 3-4 kertaa vuodessa. Ainakin tilastot "kaunistuvat".

• NoEiMitenkään
        LukijanHuomio kirjoitti:

Eivät vastaa, eivät. Ovat tyytyväisenä hiljaa, kun koulujen rehtorit laittavat oppilaita ja opettajia kirkon jumalanpalveluksiin 3-4 kertaa vuodessa. Ainakin tilastot "kaunistuvat".

Eivät ole tänäänkään olleet "ihan hiljaa", koska pelkäävät vaparien toimintaa kirkon etuoikeuksien poistamiseksi. Kun vaparien tavoitteet ovat vaparivastaisten mielestä vääriä, miksi vaparivastaiset kohkaavat siitä, miten toimintaa on toteutettu. Miten heidän mielestään olisi pitänyt toimia heidän mielestään väärien tavoitteiden puolesta?

• NoEiMitenkään kirjoitti:

Eivät ole tänäänkään olleet "ihan hiljaa", koska pelkäävät vaparien toimintaa kirkon etuoikeuksien poistamiseksi. Kun vaparien tavoitteet ovat vaparivastaisten mielestä vääriä, miksi vaparivastaiset kohkaavat siitä, miten toimintaa on toteutettu. Miten heidän mielestään olisi pitänyt toimia heidän mielestään väärien tavoitteiden puolesta?

En ole edelleenkään tästä varma. Kyseessä voi kuitenkin olla ristiretki nimenomaan va-liittoa vastaan. Kirkon ja valtion ero voi olla yhdentekevä, tärkeintä että va-liitto ei toimi tai mieluiten katoaa kokonaan.

• VoiParkoja

Kirkon etuoikeuksien puolustajat ovat löytäneet epätoivoisen vastaväitteen, jonka mukaan valtiovallan toiminna neutraalisuus ja sekulaarius olisi "pakkouskonnottomuutta". Ovat niin tottuneet paapomiseen..

• Mikäs siinä, muta eivät uskalla kommentoida tässä ketjussa. Aloitusviestissä kun ei ole kritiikkiä va-liittoa kohtaan. Lienee niin, että antivapari ei edes lue esimerkiksi tätä viestiä.

• TuleeMieleen

Rehtorie, opettajen, upseerien toimittamat hartaustilaisuuksien kuulijat kaunistavat kirkon tilastoja. Paapominen ei ole kaunista. Sehän on kuin douppausta.

• SanonVaan

"Pakkosekularismi"-höpötys on hörhöilyä. "Se on itse joka toisia haukkuu", pätee Niemeläänkin. Tosin kirjoitus ei ole niin huono kuin huono avaus yrittää esittää.

• Toisaalta, eipä ole antivapari tässä ketjussa kommentoinut mitään. En usko, että hän itse edes uskoo siihen mitä kovasti kirjoittaa "pakkosekularismista". Motiivi on jokin muu.

• ErotetaanNeToisistaan

Kaste rituaalina ja pikkulasten uskonnollinen leimaus kirkon jäseniksi valtion väestörekisterisssä ovat periaatteessa kaksi eri asiaa.

• Sekulaarissa valtiossa on ilmiselvää, että lapset saa kastaa. Seuraako tästä sitten muodollis-juridinen jäsenyys? Jos yhdistyksiin saa liittyä tai liittää lapset, saa myös uskonnollisiin.

Erillistä rek. usk. yhdyskunnan käsitettähän ei sekulaari valtio tunne.

• LukijanHuomio

Antivapareille kauhistus..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      106
      3014
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1874
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1855
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      394
      1723
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1631
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1287
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1049
    Aihe