Mokkula veneeseen

digipurjehdusta

Oletteko asentaneet purjeveneeseen esim. mastoon mokkulaa/nettitikkua? Olisi kätevää, että saisi antennin ylemmäs. Veneen sisällä yhteys tukiasemiin on joskus huono, mastossa oleva mokkula näkisi tukiasemat hyvin ja jakaisi nettiyhteyden wifinä. Mistä tahansa mokkulasta voi tietenkin viritellä, mutta USB-virransyötön ja vesitiiviin kotelon rakentaminen mastoasennusta varten tuntuu hankalalta. Onko valmista ratkaisua?

14

1395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 36ft

Huawein mokkula jossa akku ollut viime kesän. Normaalisti paikat missä ei juurikaan edes sms viestit kulje, sai 3/4G nettiyhteyden mokkulalla kun nosti sen alimman saalingin korkeuteen.

• 36ft

Niin, minigrip pussissa koko hoito. Jokin pieni aurinkokenno voisi olla paikallaan niin käyttöaika pitenisi.

• asrtrt

Erillinen lisäantenni voisi olla myös fiksu.

• EpoksiAuttaaKaikkeen

Laita koteloon ja vala epoksia täyteen. Sillä tavalla jatkot tehdään maakaapeliinkin eikä takuulla päästä vettä sisäänsä.

• Insinörttix

Eiköhän kannata pitää mokkula kajuutassa, mutta vetää antenni mastonhuippuun?

• Janne10101

Oikeastaan ei. Häviöt antennikaapeleissa ja liittimissä on kuitenkin noin pienillä tehoilla aika merkittäviä. Jos ja kun pystyy koko mokkulan nostamaan mastoon niin signaalin voimakkuuden kannalta ylivoimainen ratkaisu.

• nettiveneilijä

Pienihäviöistä antennikaapeliakin on saatavilla, mutta se on paksua, kankeaa, painavaa ja kallista. Paras paikka mokkulalle on tosiaan mastossa ja vielä parempi jos siihen saa ulkoisen antennin. Mokkulasta eteenpäin on tarjolla halpaa lähiverkkokaapelia, joka sopii pitkiin vetoihin (max 100m) tai langattomia yhteyksiä. Sähkön mokkulalle voi kaapata vaikka maston valoista. Samalla järjestyy temppuilevan mokkulan virtahoito.

• 36ft
      • ertyhjkl

Tuo E5377 WiFi tukiasema mastoon, niin gsm-yhteys on paras. Sellaisella systeemillä, että saa alas akun lataamista varten. Tai virtapiuha alhaalta sinne mastoon, niin täytyy ottaa alas vain buuttamista varten.

• 36ft

Toi Huawei on kyllä pysynyt päällä niin kauan kuin akku riittänyt. iPadillä tai phonella pääsee kiinni laitteeseen vaikka boottaamaan tai lähettämään SMS viestiä, jos sellaista tarvetta on. (Croatiassa viime syksynä piti takuta ennenkuin prepaid lähti pelittämään)

• qwqwq

Mokkuloita on varmaan monenlaisia. Minulla on sellainen usb-tikkumokkula, jossa ei ole yhtään nappulaa. Virtojen katkaisu on siis ainoa mitä sille voi tehdä,, ja sehän onnistuu mastonhuipussa olevaltakin, vaikka epoksiin valetultakin. Väliin aktiivinen, signaalia vahvistava usb-kaapeli.

• qwqwq kirjoitti:

Mokkuloita on varmaan monenlaisia. Minulla on sellainen usb-tikkumokkula, jossa ei ole yhtään nappulaa. Virtojen katkaisu on siis ainoa mitä sille voi tehdä,, ja sehän onnistuu mastonhuipussa olevaltakin, vaikka epoksiin valetultakin. Väliin aktiivinen, signaalia vahvistava usb-kaapeli.

Joissakin mokkuloissa on sisäänrakennettu akku, ja niistä ei saa virtoja pois kuin nappuloista painelemalla tai odottelemalla, että akku menee tyhjäksi virran katkaisun jälkeen. Sellaista ei siis kannata hankkia veneen mastoon. Meillä on kotona sellainen, ja se pitää buutata keskimäärin kahden viikon välein, toisinaan päivittäin.

• spkoo

Silloin kun kenttä on huono nostan kännykän mastoon. Muutama metri kannesta ylös parantaa netin toimivuutta oleellisesti. Minigrip -pussi ja kangaspussukka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      76
      2509
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1809
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1597
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      118
      1204
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1146
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1116
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe