Milloin on kaivettu kanava

ruunakki

Ruunaanjärven kannakselle? Se näyttää oikaisevan vesireittiä yli 6km.

22

442

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapio-mies

Lapiollako lie töngitty?

• Tuskinpa on lapioitu. Tuohon aikaan ja paljon aikaisemminkin oli käytössä "Hullu-Jussiksi" nimitettyjä kaivinkoneita. 1950-luvulla ne olivat jo polttomoottorikäyttöisiä. Viime vuosisadan alun rautatieden rakennustöissä olleet hullujussit olivat höyryvoimalla toimivia.

• ei.tiijä

Suap nähä tiettääkö kukkaa.

• suvakki

Jep.

• ruunakki

Melkoinen urakka on ollut, kiitosta.

• xxxvxvxc

Näin on.

• cxxcvxcx

• rotestimökinpoika

Eikös Sutkalammesta mene uittokanava Märäjäjahteen? En saanut näkyviin kartasta.

• rotestimökinpoika

Löytyikin satelliittikuvasta.

• Viime vuosisadalla tehtiin kanavia tai ojia esimerkiksi lampien kuivattamiseksi viljelysmaaksi. Eräs 1940-luvulla kuivatettu lampi oli Kinahmolampi, josta kaivettiin kanava Juurikkalahteen. Paikka näkyy satelliittikuvassa Sarkkilan lenkin varrella Pielisen puolella. Kuivatustyön sunnitteli ja toteutti alueella asunut insinööri Niiranen.

• rm634

Toisen , silloin luvattoman kanavan kaivoi kesämökkiläinen 90-luvun alussa. Kaivinkone liennee vieläkin "kanavan" varrella.

• g.earth

Sekin näkyy GoogleEarth kartalla.

• Lieksan kaupunki on tehnyt vesilain vastaisia toimia mm. täyttämällä Varasjoen alkupään kirkon edessä. Tuskin vesiviranomainen olisi antanut lupaa tuollaiselle hankkeelle, jos lupaa olisi haettu. Tuskin myöskään missään muulla paikkakunnalla olisi tällaista tekoa edes harkittu.

Varasjoki on Lieksanjoen sivuhaara ja se on täydellisesti pilattu täyttämällä uoma pysäköintialueeksi. Vesilain mukaan vesistöstä ei saa poistaa rakennetta, joka muuttaa vesistön virtaamaa. Toisaalta vesistössä oleva rakenne on pidettävä kunnossa. Pysäköintialuetta olisi ollut riittävästi Varasjoen varrella vaikka rautatiehen saakka.

Varasjoen virtaama on täyttämisellä estetty kokonaan, joka on edesauttanut joen rehevöitymiseen. Ehkä ympäristörikos on jo vanhentunut, mutta joki pitäisi laittaa ennen tuhoamista edeltävään kuntoon ja avata uoma Lieksanjokeen. Joen varrelle sopisivat luontopolut levähdyspaikkoineen ja valaistuksineen.

Lieksan nykyisetkin päättäjät joutuvat asiassa syntipukeiksi suojellessaan edelleen vuosia sitten tärveltyä jokea ja sen tureikkoista ympäristöä.

• VarasJoe

Varasjoen voisi täyttää jätemailla ja rakentaa siihen sitten puutarha. P:S: eukko ajeli justs äsken puutarhansa.. mä meen nyt panemaan.

• kolilleihanaa

Jäätiekin jo lapioitu kolille!

• jo.on.hyvä.aloitus

jo.on.hyvä.aloitus

• vastarintaan

Vastalääkettä moderaattorihäirikölle.

• joonkaivettu

Vastalääkettä häirikölle!

• lapparoija

Ennen oli paljon lapiohommia ja paljon ukkoja töissä.

• höyti
      • oisdufosd

Jep.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      115
      3153
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2046
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1895
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      401
      1763
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1311
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1201
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20