Akryyli vai polykarbonaatti

36ft

Veneen (Jeanneua SO vm -96) muovinen oviluukku tippui asfaltille ja halkesi kahteen osaan. Halkeama on varsin siisti ja palat istuu yvin toisiinsa. Levy on 12 mm paksu ja savuharmaa. Mistäs tuon osaa katsoa, onko se polykarbonaattia vai akryylia?


Mahtaakohan tuota pystyä liimaamaan kasaan vai meneeko uusiksi? Onko kokemusta liimasta ja kestävyydestä?

18

3465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusiakryyliluukku

      Ei kannata liimata. Osta uusi 12 mm harmaa akryylilevy esim. Etrasta.
      Luulen, ettei haljennut luukkusi ollut polykarbonaattia. Sitä ei ainakaan ollut savunharmaana, kun uusin oman veneeni kansiluukut.
      Kustannus ei ole iso, ei vaivakaan.

    • OiskoApua
    • Karbonaattimies

      Jos luukku olisi ollut polykarbonaattia, niin se ei olisi rikki. Sitä pystyy mainiosti nimittäin muotoilemaan esimerkiksi peltitöistä tutulla "kanttikoneella".

    • 36ft

      Kuinkas akryylin (tai polykarbonaatin) työstettävyys? Jos uusi pala ei ole mitoissaan, millä sahata mittoihin. Pari reikääkin (90mm ja toinen pienempi sekä ruuveille) pitäisi tehdä.

    • Epoksiliimalla

      Kiinni. Kestää ainakin sen aikaa kun saat uuden - tai parhaimmillaan sen kuin luukku muutenkin...

      • seppomartti

        Toivottavasti et liimannut epoxilla akryyliluukkua. Liimaus meni nimittäin pilalle. On olemassa akryylille liimaa, mikä oli kovin kallista ainakin ilmailulaatuna. Idea on sulattaa akryylin halkeamispinnat.
        Halpa metodi on liuottaa akryylipaloja asetoniin. Ne liukenee lasipurkissa hitaasti kunnes muodostuu haluamasi paksuinen geeli. Ensiliimaukseen paras lienee ohut liuos, että saat palat kiinni. Sitten tehdään V- ura toiselle puolelle ja täytetään paksulla geelillä. Levy toisin päin ja V- ura sekä täyttö. Lopuksi hionta. Hyvin tehtynä sauma ei juuri näy, vaikka olisi lentokoneen kuomu.


      • seppomartti

        Jatkan vielä työstämisestä. Luukkusi ei mitenkään ole voinut olla polykarbonaattia, se ei halkea ja kestää käsiaseen luodin. Työstäninen sahalla, hiomakoneella ja poralla onnistuu. Akryyliin poranreikä kannattaa tehdä hieman ruuvia väljemmäksi ja täyttää Sikalla. Mutoin tulee herkästi reiän ympärille säteettäishalkeamia.


      • ei.epoksille

        Epoksin tarttuvuus akryyliin tai polykarbonaattiin on vaatimaton. Materiaalille tarkoitettu oma liima pitäisi paremmin, mutta silti vain sen verran, että vanhaa luukkua olisi helpompi käyttää sapluunana uudelle.

        Kuten edellä todettu, polykarbonaatti olisi vain kimmonnut asfaltista. Siitähän poliisin mellakkakilvet tehdään. Sekä polykarbonaatti että akryyli ovat helposti työstettäviä materiaaleja. Vanha akryyli tosin on paljon herkempää lohkeilemaan kuin tuore. Siksi se luukkukin halkesi.


    • 36ft

      Kiitos hyvistä vastauksista. Taidan käydä tuolla Etolassa vähän kysymässä liimasta. Jos ei toimi niin akryylilevy työn alle. Löysinkin hyvän ohjeen eri työkalujen käytöstä. http://www.foiltek.fi/uploads/Akryylin tyostoohjeet 10_2010.pdf

      • seppomartti

        Etolasta ei varmasti löydy. Jos haluat akryylin erikoisliimaa, niin kysele lentokonekorjaamo Konekorhonen Hyvinkäällä. Tai kuukkeloi. Liima voi olla uuden akrylipalasen hintainen. Akrylin hionta- ainetta myy esim. svb.de


      • kerrallahyvä

        Jos aiot käydä Etolassa (Etrassa), mikset tilaa määrämittaan sahattua akryylilevyä sieltä? Pääsisit kerralla ongelmastasi. Ei akryyli niin kallista ole, että kannattaa ryhtytä liimailemaan haljennutta luukkua! Se liimauskohta jää kuitenkin näkyväksi ja luukun heikommaksi kohdaksi.


      • 36ft
        seppomartti kirjoitti:

        Etolasta ei varmasti löydy. Jos haluat akryylin erikoisliimaa, niin kysele lentokonekorjaamo Konekorhonen Hyvinkäällä. Tai kuukkeloi. Liima voi olla uuden akrylipalasen hintainen. Akrylin hionta- ainetta myy esim. svb.de

        Sorry, Etra piti kirjoittaman. Ai Korhosella on liimoja. Pitääpä kysäistä.


      • mut.miks
        36ft kirjoitti:

        Sorry, Etra piti kirjoittaman. Ai Korhosella on liimoja. Pitääpä kysäistä.

        Vieläkin ihmettelen intoa liimaukseen. Akryyli todellakin haurastuu vanhetessaan ja siitä hyvänä osoituksena on se halkeaminen. Kannattaako todella tekohengittää jo haurastunutta muovikappaletta, kun uuden tekeminen/teettäminen ei mikään suuri kustannus ole. Entä jos joku ensi kesänä kolauttaa liimatun luukun halki vinssinkammella kesken reissun? Ei se liimaamalla vahvistu.


      • seppomartti
        36ft kirjoitti:

        Sorry, Etra piti kirjoittaman. Ai Korhosella on liimoja. Pitääpä kysäistä.

        Lentokonemekaanikot osaavat liimata akrylikuomun halkeaman. Puolivakava nyrkkisääntö hinnasta: autotarvike veneilylaatuna x3, ilmailulaatuna x10.
        Acryfix liimaa on näköjään myös pienessä tuubissa. Muutoin liimaaminen on kalliimpi kuin uusi luukku


      • 36ft
        mut.miks kirjoitti:

        Vieläkin ihmettelen intoa liimaukseen. Akryyli todellakin haurastuu vanhetessaan ja siitä hyvänä osoituksena on se halkeaminen. Kannattaako todella tekohengittää jo haurastunutta muovikappaletta, kun uuden tekeminen/teettäminen ei mikään suuri kustannus ole. Entä jos joku ensi kesänä kolauttaa liimatun luukun halki vinssinkammella kesken reissun? Ei se liimaamalla vahvistu.

        Hei
        Itse "ihmettelen" eri vaihtoehtoja tässä ilman "mutu" -ajatuksia. Ei sen kummempaa. Liimauksella saa kyllä lähes huomaamattoman korjauksen. Noissa lentokoneen kuomuissa olen nähnyt tehtävän. Tosin ei ole irti poikki olleet vaan haljeneet osittain jostain aukon kulmasta. Yhdestä paikasta sain tarjouksen akryylista joka leikattuna oikeaan mittaan 190 EUR (Ei ollut Etra vaan lasiliike) joka ei nyt ihan pieneltä kustannukselta tunnu. Sen takia eri vaihtoehtoja ja kustannuksia kartoitan.


      • 36ft
        mut.miks kirjoitti:

        Vieläkin ihmettelen intoa liimaukseen. Akryyli todellakin haurastuu vanhetessaan ja siitä hyvänä osoituksena on se halkeaminen. Kannattaako todella tekohengittää jo haurastunutta muovikappaletta, kun uuden tekeminen/teettäminen ei mikään suuri kustannus ole. Entä jos joku ensi kesänä kolauttaa liimatun luukun halki vinssinkammella kesken reissun? Ei se liimaamalla vahvistu.

        Luulenpa että 3 metristä kun tiputtaa uuden 5 kg painavan akryylilevyn asfaltille sopivassa kulmassa niin halkeaa kyllä? Vai kestääkö uusi noin hyvin? Tuo levy ei ole halkeillut kuten näkee joskus ikkunoissa joista hädin tuskin näkee läpi. Pintanaarmuja lähinnä jotka saa pois hiomalla ja kiillottamalla.


    • Sain muoveja maahantuovasta ja työstävästä firmasta edullisesti 12mm polykarbonaattipaloja (leikkasivat siitä Ponssen metsätyökoneisiin isot ikkunat ja jämäpaloja jäi paljon). Sopivasti sävytettyjä, suodattaa UV säteilyn tehokkaasti, mutta antaa silti hyvin valoa sisään. Polykarbonaattilevyn työstäminen oli yllättävän helppoa tavanomaisilla puutyökaluilla: pöytäsirkkeli, kuviosaha, pora, viila ja tavalliset hiontavärkit. Helojen kiinnitykset haponkestävillä pop-niiteillä. Hyvä tuli vaikkakin hiukan turhan järeä/painava. 8mm varmaankin riittäisi. Tein luukun kaksiosaisena. Ajatuksena se, että yläosaa olisi kaksi mallia: tavallinen pienellä tuuletusreijällä ja hellemalli isoilla reijillä ja hyttysverkolla. Jälkimmäinen on vielä tekemättä.

    • 36ft

      Etrasta tuli ostettua sitten Acrifix 192 "liimaa".
      10€ tuubi ja jos ei tule hyvä/kestävä niin mennään akryylikauppaan uudestaan. Palaaan asiaan kun limattu, hiottu ja kiillotettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2280
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1494
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1101
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1064
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      989
    Aihe