Ollaanko lukioissa luovuttu paperista lähes kokonaan? Lähes jokaisessa lukiossa ollaan siirrytty digitaaliseen opetukseen. Kuinka monella opettajat jakavat vielä yhä paperisia monisteita? Nykyään kaikki ovat netissä. Varmasti jokainen lukiolainen on tunnilla kuullut puhuttavan digitaalisesta opetuksesta.
Tämä on järkyttävä murros, kun peruskoulusta tulin lukioon. Yläasteella lähes jokainen opettaja käytti paperisia muistiinpanoja tai kalvoja, mutta lukiossa ei käytä enää kukaan. Onko teillä käynyt samalla tavalla? Kaikki käyttävät sähköisiä muistiinpanoja ja tietokone on opettajalla oltava aina.
Jaetaanko paperisia monisteita enää?
8
56
Vastaukset
- abi16jkl
Meillä ainakin käytetään vielä monisteita, mikä on musta kiva :) eikä meidän tarvitse kantaa kannettavia mukana.
- Aikuislukiolainen
Meilläkin on monisteita, viimeksi eilen jaettiin.
- dehrrgdd
Itse olen abi, ja meillä abeilla varmaan on vähemmän sähköisiä materiaaleja kuin viime syksynä aloittaineilla ykkösillä. Meillä ei ole mitään tunnuksia mihinkään sähköisiin oppimisympäristöihin tai mitään vastaavaa. Paperisia monisteita käytetään. Toki sähköistymistäkin on tapahtunut, mutta onneksi pääsemme pakoon pahimmista mullistuksista. Olemme viimeinen ikäluokka, joka ei kirjoita mitään sähköisesti, elleivät jollakulla sitten veny esimerkiksi maantieteen kirjoitukset ensi syksyyn.
- aikuislukiolainen
Tähän mennessä ei olla saatu yhtään monistetta. Käytetään kirjoja erillisiä työkirjoja. Varmaan vaihtelee sen mukaan mitä ainetta opiskellaan.
- hyvätnumerot
Minusta se on ollut positiivinen muutos kun monisteita ei olla enää jaeltu, vaan kaikki ylimääräinen oppimateriaali on edisonissa. Ei tarvitse pelätä että jokin tärkeä paperi hukkuisi. Tekee opiskelusta muutenkin itselleni helpompaa, kun käytän muutenkin nettiä hyvin usein opiskeluvälineenä.
- Dhkfijdihff
Riippuu lukiosta, meillä saadaan varmaan päivittäin monisteita! Eräs ope tulostaa niitä joka tunnille useita kappaleita, joten niillä papereilla on varmaan kaadettu jo jonkinlainen metsä:)
- Paperi_ylivertainen
Itse kopioin kotikoneella jos ond pdf/powerpointia verkossa.
Paperisiin on niin helppo tehdä omat kommentit ja alleviivaukset.
Digihomma on vielä aika peestä jos saan sanoa. Ja minähän sanon :)
By-the-way jokainen netttihaku kuluttaa energiaa ja paljon. Miksi paperimonisteita pitäisi jakaa? Tai miksi monisteita pitäisi jakaa ylipäätään? Meillä jokainen lukiolainen saa oman läppärin. Myös oppikirjat ovat sähköisiä. Muistiinpanot tehdään suoraan sähköiseen kirjaan. Jos koen tarvetta monisteelle, lisään sen tarvittavan sisällön suoraan opiskelijoiden sähköisiin kirjoihin. Näin kaikki on samassa paketissa: kirjan teksti, kuvat, videot, "monisteet", muistiinpanot ja harjoitustehtävät löytyvät aina sähköisen kirjan siitä kappaleesta, johon asia liittyy. Ei tarvitse poukkoila kirjan, vihkomuistiinpanojen ja monisteiden välillä kun lukee kokeeseen.
Oppimispsykologiassa puhutaan jakaantuneesta tarkkaavaisuudesta, kun tieto on ripoteltu eri lähteisiin. Se haittaa oppimista. Siksi monisteista on järkevää luopua ja käyttää yhtenäistä teosta, josta löytyy kaikki.
Meillä paperimonisteita jakelevat enää ne vanhemman kaliiberin opettajat, jotka kieltäytyvät käyttämästä sähköisiä oppikirjoja eivätkä osaa tekstinkäsittelyohjelmia käyttää. Osa kirjoittaa jopa koetehtävät käsin ruutupaperille ja ottaa siitä sitten kopiot, kun wordin käyttö on niin ylivoimaisen hankalaa. Surullista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa452053En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91291
- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7981- 81972
- 20959