Perkeleen nulikat!!!

meekis

Eikö nykyajan vanhemmat enää jaksa kasvattaa teini-ikäisiä kakaroitaan vai mikä mättää? Meidän ikkunan alla norkoilee joka ilta lauma teinipoikia, notkuvat röökillä ja huutelevat toisilleen ja ohikulkijoille. Meno jatkuu usein myöhään, pojat poistuvat yleensä siinä puolenyön huiteilla koteihinsa ja notkuvat meidän nurkilla yömyöhällä arkipäivinsinkin. Eikö vanhempia kiinnosta, käykö heidän lapsensa koulussa ja mitä he iltaisin tekevät..?? Viikonloppuna notkuvat usein ryyppäämässä samoilla nurkilla, ei näköjään ole mitään muuta tekemistä kuin kessuttelu ja ryyppääminen.. Ja eikö niitä voi harrastaa jossain muualla..?

Olen kotiin tullessani törmännyt tähän samaiseen porukkaan lähiseudulla, pojat ovat noin yläasteikäisiä. Poikien suurta huvia on näin talvella heitellä talojen ikkunoita ja seiniä lumipalloilla ja juosta sen jälkeen karkuun. Äsken heittivät meidän ikkunaan lumipallon ja juoksivat viereisen talon nurkan taakse piiloon. Ei kyllä järki päätä paina, kyllä sen tietää mitä näistä lapsista tulee aikuisina...

Ettekö te vanhemmat voisi hiukan enemmän katsella lastene perään! Vai oliko ihan pakko tekaista pennut, jos niitä ei osaa kasvattaa??!? Meidän asuinalue on erittäin rauhallista omakoti- ja pienkerrostaloaluetta, jolla asuu lapsiperheitä, nuoria pareja ja vanhuksia. Tämä, jos joku nyt kysyy, että asunko jossain lähiöslummissa.

20

1879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti

niin just.
      oon ihan samaa mieltä.
      penikoille jotain rajaa.
      toivottavasti itse osaan kasvattaa lapseni ettei niistä tulis tollasia riiviöitä.
      mut eihän vanhempia kiinnosta.
      tärkeenpää on viina tai työ.

• 1979

Mitä ite oot teininä tehny?Et näköjään mitään.Koitahan herätä tähän maailmaan.

• meekis

Kyllä itsekin teinivuosina tuli ryypättyä ja rällästettyä joskus enemmänkin. Kotibileissä koluttiin ja iskettiin tyttöjä, kesäisin käytiin yleensä yksillä festareilla ja harrastettiin mökkeilyä, saunottiin ja kaljoiteltiin. Eri asia on vain se, että tämä poikaporukka notkuu joka ikinen ilta talon nurkilla, arkipäivisinkin poistuvat vasta puolenyön huiteilla, eikös siellä koulussakin pitäisi käydä??? Ja joskus möykkäävätkin niin kovasti, että ne joilla on aikainen herätys, eivät varmasti tykkää.. Ja eivät pojat usko, vaikka minä ja naapurit olemme ikkunasta sanoneet, että voisiko äänenvoimakkuutta laskea, nauravat vain päin naamaa ja haistattelevat. Kouluvuosina ainakin itse yritin pitää koulunkäynnin jotenkin aisoissa, viikonloput oli juhlimista varten. Ja ei kyllä mielessä käynyt hajoittaa ihmisten omaisuutta.

Että oi voi vaan sullekin, ilmeisesti äiti, joka ei lastaan saa kuriin, kirjoittelee täällä?

• 1979
        meekis kirjoitti:

Kyllä itsekin teinivuosina tuli ryypättyä ja rällästettyä joskus enemmänkin. Kotibileissä koluttiin ja iskettiin tyttöjä, kesäisin käytiin yleensä yksillä festareilla ja harrastettiin mökkeilyä, saunottiin ja kaljoiteltiin. Eri asia on vain se, että tämä poikaporukka notkuu joka ikinen ilta talon nurkilla, arkipäivisinkin poistuvat vasta puolenyön huiteilla, eikös siellä koulussakin pitäisi käydä??? Ja joskus möykkäävätkin niin kovasti, että ne joilla on aikainen herätys, eivät varmasti tykkää.. Ja eivät pojat usko, vaikka minä ja naapurit olemme ikkunasta sanoneet, että voisiko äänenvoimakkuutta laskea, nauravat vain päin naamaa ja haistattelevat. Kouluvuosina ainakin itse yritin pitää koulunkäynnin jotenkin aisoissa, viikonloput oli juhlimista varten. Ja ei kyllä mielessä käynyt hajoittaa ihmisten omaisuutta.

Että oi voi vaan sullekin, ilmeisesti äiti, joka ei lastaan saa kuriin, kirjoittelee täällä?

Ymmärrän hyvin että sulla ottaa päähän se "jengi".Yritin vaan kertoa,että nykyajan nuorilla ei ole mitään muuta tekemistä ku notkua esim.teidän pihalla.Liian paljon nuorisotiloja on lakkautettu.Kyllä ne varmaan koulujakin käy mutta ei välttämättä hyvällä menestyksellä.

• neitiliini83

Mitä teininä tehnyt? Harrastanut, liikkunut, tehnyt läksyjä. Mutta minulla onkin ollut rajat kertova kasvatus.

• kukkuu
        1979 kirjoitti:

Ymmärrän hyvin että sulla ottaa päähän se "jengi".Yritin vaan kertoa,että nykyajan nuorilla ei ole mitään muuta tekemistä ku notkua esim.teidän pihalla.Liian paljon nuorisotiloja on lakkautettu.Kyllä ne varmaan koulujakin käy mutta ei välttämättä hyvällä menestyksellä.

Herra/Rouva 79, ei "mitään tekemistä" ole minkäänlainen syy tehdä minkäänlaisia tihutöitä tai aiheuttaa minkääänlaista häiriötä. Alaikäisestä nulikasta on aina vastuussa hänen vanhempansa. Siitä on nyt kysymys!

• ennen ei mittään
        1979 kirjoitti:

Joitakin vuosikymmeniä sitten ei olisi tullut kuuloonkaan, että nuorille olisi järjestetty kokoontumispaikkoja. Hyvänen aika sentään! Siellähän ne vasta olisivat huonoja tapoja opetelleet.
        Kansalaisopiston konekirjoituskurssille sai mennä kun ruinasi, mutta ei toki kansantanhuihin. Ties mitä siellä olisi tapahtunut!
        Lujaa olikin paras tulla kotiin iltapimeässä, kun hortoilevat poikalaumat seurailivat ihmisiä kadunkulmissa, hoilasivat ja huutelivat. Jos joku yritti joukkoa hajoittaa, niin joko sai kaikki silmilleen, tai yht´äkkiä joka kundi olikin kadonnut.
        Kyllä sitä ennenkin osattiin.
        Jo Sokrates aikanaan valitti turmeltuneista nuorista, kuulemma.

• Alli
        kukkuu kirjoitti:

Herra/Rouva 79, ei "mitään tekemistä" ole minkäänlainen syy tehdä minkäänlaisia tihutöitä tai aiheuttaa minkääänlaista häiriötä. Alaikäisestä nulikasta on aina vastuussa hänen vanhempansa. Siitä on nyt kysymys!

Samaa mieltä, ei kaikkea voi selittää/puolustella sillä, että muka nuorisotiloja on lakkautettu niin ja niin paljon - jos tiloja olis joka nurkalla, niin siellähän nää älypäät olis riehumassa ja paikkoja sotkemassa, yhtään välittämättä siitä, että yhteistä omaisuutta ei sais tuhota...

• äiti
        meekis kirjoitti:

..ryyppäsit ja rällästit? Kotibileissä ja festareilla ja teininä?

Ei teinejä päästetä nykyisin mihinkään festareille, eikä kotibileisiin ja etkös jäänyt kiinni juomisestasi? Kuulostaa siltä, että olet ollut todella "paha"..Eikös nuo pojat ole lievemmästä päästä kuin sinä, eivät pääse festareille ja notkuvat siis kotinurkillaan?

Olit siis itse hirveä kakara? Eivätkö vanhempasi saaneet sinua kuriin, eivätkö välittäneet sinusta? Kaipa joku soitti poliisin, kun festareilla ryypiskelit? Viikonloput ryypiskelit, ei mielestäni kovin tasapainoista nuoruutta sinullakaan. Varmasti moni mummo ja pappa paheksuivat kun näkivät nuoren pojan juovuksissa ja kauhistuivatkin -voi heitä.

• korjaus: toinen äiti
        äiti kirjoitti:

Ei teinejä päästetä nykyisin mihinkään festareille, eikä kotibileisiin ja etkös jäänyt kiinni juomisestasi? Kuulostaa siltä, että olet ollut todella "paha"..Eikös nuo pojat ole lievemmästä päästä kuin sinä, eivät pääse festareille ja notkuvat siis kotinurkillaan?

Olit siis itse hirveä kakara? Eivätkö vanhempasi saaneet sinua kuriin, eivätkö välittäneet sinusta? Kaipa joku soitti poliisin, kun festareilla ryypiskelit? Viikonloput ryypiskelit, ei mielestäni kovin tasapainoista nuoruutta sinullakaan. Varmasti moni mummo ja pappa paheksuivat kun näkivät nuoren pojan juovuksissa ja kauhistuivatkin -voi heitä.

Huomasin, että käytin samaa nimimerkkiä kuin aiempi kirjoittaja -olen siis eri henkilö.

• meekis
        äiti kirjoitti:

puolustaa kun omat lapset notkuu KOULUillat jossain kännäämässä puolilleöin ja sanoo silmät kirkkaina "ettei meidän Mikko semmoista tee.."

Sanoin, että kävin VIIKONLOPPUISIN juhlimassa, puuttuuko lukutaito? Nämä "kultapojat" vain sattuvat notkumaan MYÖS kouluillat meidän nurkilla, poistuvat siinä puolenyön kieppeillä. Onneksi työvuoroni alkavat vasta siinä klo 10 kieppeillä, joten pieni valvominen ei haittaa, mutta entäs muut naapurit? He kun saattavat mennä jo klo 7 töihin ja eivät varmasti tykkää valvoa jonkun kollilauman takia ja mennä väsyneenä töihin... Ja mistäs senkin luit, että joka viikonloppu olin kavereilla ryyppäämässä? Ehei, ei ne vanhemmat noin vain poistuneet ja jättäneet teini-ikäisiä lapsiaan yksin kotiin, tiesivät, että juhlia kuitenkin järjestävät. Ehkä vain kerran/2 kk oli jossakin kaverilla hipat, itse en edes saanut vanhemmilta lupaa järjestää juhlia. Ja kesällä silloin tällöin istuttiin Kaivopuistossa juomassa, EI kuitenkaan ihmisten pihoilla.

Peruskouluni suoritin kunnialla ja lukio meni myös. Nyt on korkeakoulututkinto melkein taskussa, gradua vaille valmis ja vakituinen työpaikka, jossa varmasti jatkan valmistumisen jälkeen. Itselläsi?

Tämä on vapaa maa, joten saat kirjoitella vapaasti oman mielipiteesi (joka tuli hyvin selväksi eli kiellät, ettei omat lapsesi tee koskaan mitään pahojaan ja kaikki, jotka vain uskaltavat arvostella lapsia ovat sydämettömiä julmureita). Mutta älä yritä kieltää minua ilmaisemasta vapaata mielipidettäni, piste.

• Toinen äiti
        meekis kirjoitti:

puolustaa kun omat lapset notkuu KOULUillat jossain kännäämässä puolilleöin ja sanoo silmät kirkkaina "ettei meidän Mikko semmoista tee.."

Sanoin, että kävin VIIKONLOPPUISIN juhlimassa, puuttuuko lukutaito? Nämä "kultapojat" vain sattuvat notkumaan MYÖS kouluillat meidän nurkilla, poistuvat siinä puolenyön kieppeillä. Onneksi työvuoroni alkavat vasta siinä klo 10 kieppeillä, joten pieni valvominen ei haittaa, mutta entäs muut naapurit? He kun saattavat mennä jo klo 7 töihin ja eivät varmasti tykkää valvoa jonkun kollilauman takia ja mennä väsyneenä töihin... Ja mistäs senkin luit, että joka viikonloppu olin kavereilla ryyppäämässä? Ehei, ei ne vanhemmat noin vain poistuneet ja jättäneet teini-ikäisiä lapsiaan yksin kotiin, tiesivät, että juhlia kuitenkin järjestävät. Ehkä vain kerran/2 kk oli jossakin kaverilla hipat, itse en edes saanut vanhemmilta lupaa järjestää juhlia. Ja kesällä silloin tällöin istuttiin Kaivopuistossa juomassa, EI kuitenkaan ihmisten pihoilla.

Peruskouluni suoritin kunnialla ja lukio meni myös. Nyt on korkeakoulututkinto melkein taskussa, gradua vaille valmis ja vakituinen työpaikka, jossa varmasti jatkan valmistumisen jälkeen. Itselläsi?

Tämä on vapaa maa, joten saat kirjoitella vapaasti oman mielipiteesi (joka tuli hyvin selväksi eli kiellät, ettei omat lapsesi tee koskaan mitään pahojaan ja kaikki, jotka vain uskaltavat arvostella lapsia ovat sydämettömiä julmureita). Mutta älä yritä kieltää minua ilmaisemasta vapaata mielipidettäni, piste.

et ehkä vielä teinin isä?

"Kotibileissä koluttiin ja iskettiin tyttöjä, kesäisin käytiin yleensä yksillä festareilla ja harrastettiin mökkeilyä, saunottiin ja kaljoiteltiin"..noin sanoit, kuulostaa edelleenkin pahalta.

Oli kyseessä kouluilta tai viikonloppu, jatkuva ryypiskely ei kuulu terveen teinin elämään. Toit mielipiteesi aika mustavalkoisesti esille: "perkeleen nulikat", joka mielestäni mustamaalasi kaikkia nuoria. Tiedänpä minäkin 12-13 vuotiaita nuoria jotka ryyppäävät joka vkl, mutteivät ole "perkeleen nulikoita", vaan heistä ei pidetä huolta, vanhemmat jossain omilla reissuillaan. Eiköhän mainitsemasi nuoret tarvitse apua jostakin? Soitto poliisille tai sos.viranomaisille ( jos tiedät nimiä )-itse säälin kuvailemisiasi nuoria.

Kirjoitat hieman agressiivisesti, en aio sortua samaan. Olen tehnyt lasten ja nuorten kanssa töitä sen verran, että olen nähnyt miten "hyvänkin" perheen murkut oireilevat rajusti. Suurin osa nuorista on kuitenkin aivan ihania: aitoja, elämäniloisia murkkuja.

Ei, oma lapseni ei ole täydellinen, enkä keneltäkään täydellisyyttä odota. Tottakai meillä kaikilla on vapaus ilmaista mielipiteensä, mutta koin mielipiteesi hyvin jyrkäksi: teinit,josta puhuit, ovat pahoja...kuitenkin kyse on vielä lapsista, jotka tarvitsisivat enemmän huolenpitoa.

• harriina

soitappa pari kertaa polliisit/vartijat/sossuntätit eiköhän katoa sun ikkunanalta. Tai ruuttaa vesiletkulla vahingossa kun peset autoa, sitten kysyt puh.nroa äidille pesulalaskua varten, ja sit soitat äidille, että teidän olli se yökaudet huutaa meidän ikkunanalla, onkse joku homohintti vai talitintti vai?

• Milla.M

kyllä se rauha ja hiljaisuus pitää siellä ulkonakin olla niin ettei koko yötä melskata. Soita poliisit seuraavan kerran paikalle, ja soita niin monta kertaa että loppuu se notkuminen siellä nurkilla. Niin meilläkin päin tehtiin kun meno alkoi kesällä mennä liian vauhdikkaaksi, ja kylläpä hiljeni. Itseasiassa poliisipartio kiersi vielä pitkään ilmoittelun jälkeen tässä lähistöllä katsastamassa tilannetta aina iltaisin ja viikonloppuisin.

Toinen vaihtoehto on että harrastat hieman salapoliisityötä ja otat selvää ovatko kollit mahdollisesti naapurustosta, jos ovat niin ota yhteys suoraan vanhempiin tai isännöitsijään,tämä tietysti helpompi keino nimenomaan pienkerrostalossa!

Onhan selvää että ihmisten täytyy saada asua rauhassa, ja kollit keksikööt paremman paikan maleskella kuin toisten ikkunan aluset.

• mieltä

Ei me kakaroina melskattu ja notkuttu häiriköimässä toisten ikkunoiden alla. Turvattomuuttahan se tuo asukkaille kun ei ikinä tiedä mitä sillä niiden mieleen juolahtaa.

Jos niitä kieltää niin sitä pahemmaksi häiriköinti alkaa. Joten suosittelen kanssa heti soittamaan poliisit paikalle. He eivät välttämättä tiedä mistä se hälytys on tullut, joten eivät ala ketään yksittäistä asukasta silloin häiriköimään.

Monet pelkäävät puuttua asioihin juuri kahta kovemman "terrorismin" pelossa. Jos ottaa yhteyttä vanhempiin niin siinäkin on se vaara, että joutuu jopa vanhempienkin taholta savustetuksi ja silmätikuksi.

Mitään kakarat eivät enään häpee, änkeevät vaikka ikkunoistakin väkisin toisten asuntoon jo suurinpiirtein. Eivät kunnioita asukkaiden rauhaa ja yksityisyyttä. Olisikohan silkkaa kiusantekoo, koska kokoontua voi hieman asutuksesta kauemmaksikin metelöimään ja rellestään. Mitä ihmettä ne norkoilee toisten ikkunoiden alla? Jakaako tai hankkiiko siellä lähistöllä joku asukas niille tupakkaa ja viinaa? Joskus olen tämänkin syyn huomannut heidän norkoilemiseen jossain tietyssä paikassa!

• zeena

kasvatusote on lipsahtanut useiden vanhempien käsistä mikäli sitä on koskaan ollutkaan...

• vanhemmuus kai hukassa...?

Jatkuvasti saa olla pihalla komentelemassa toisten muksuja, kun JOTKUT heistä eivät osaa alkeitakaan yhteisistä pelisäännöistä (katkovat pihapuita ja -pensaita, pelaavat jääkiekkoa autopaikoilla - vahinkojakin on jo tullut, sotkevat marjoilla seiniä jne jne), eivätkä kunnioita mitään eivätkä ketään. Ja siihen ei tarvita kuin yksi tällainen pikkupiru, että muutkin pihalla leikkivät lapset leimaantuvat helposti vandaaleiksi, vaikka kaikki heistä eivät todellakaan sellaisia ole, vaan hyvin kasvatettuja mukeloita.

Meidänkin talossa on törmätty samantapaiseen ongelmaan. Tosin kyseessä oli nuorten kaljoittelu yhteisissä tiloissa ja talon liepeillä, muita häiriten ja paikkoja sotkien ja särkien. Ei minulla mitään nuorten juhlimista vastaan ole, mutta kun ne eivät tahdo vielä osata juhlia, vaan tulevat yhteisiin tiloihin ja pihoille sikailemaan! Ja raahaavat vielä puoli kylää samanlaisia ääliöitä mukanaan...

Homma loppui, kun otimme kovat keinot käyttöön: joka kerta soitto poliisille. Eivät tule kakarat enää meidän taloon bailaamaan, kun tietävät, että pian tulee poliisi pippalot lopettamaan. Varmaan myös sillä on merkitystä asiaan, että sekä isännöitsijä että poliisi ovat ottaneet yhteyttä lasten (joista suurin osa alaikäisiä) vanhempiin ja informoineet "ongelmasta".

• memma

Oli vanhempainillassa puhetta siitä kuinka moni vanhempi tietää juoko heidän lapsensa, tai polttaako, tai hengaileeko kaduilla.

Vastaukset olivat " Ei meidän lapset...". Nuoriso-ohjaaja kysyi, että toisistako kaupungeista tämä "paheinen nuoriso" sitten tänne tulee notkumaan, kun aina ne ovat "ei kenenkään lapsia".

• Vuosimallia -68

Juu-u, näinhän se on, että "minun nuoruudessasi" sitä kyllä joskus poltettiin, otettiin alkoholia... mutta kyllä se tehtiin salaa aikuisilta ja karkuun juostiin hippulat vinkuen jos siihen joku kuka tahansa aikuinen sattui "hollille". Vaan mites on nyt... saa aikuinen väistyä takavasemmalle jos tälläisen nuorisolauman yllättää... missähän vika?

• natiainen

todellakin! tuollainen on sitten niin ärsyttävää.
      meidän naapurissa asuu yh-äiti 2 poikansa kanssa. pojat on ala-asteella, sellaisia notkuja ihmisiä juuri. äiti on yömyöhiin jossain, ei töissä ainakaan, koska kulkee niin monesti siinä, ja lapset riehuvat asunnossa kavereidensa kanssa. hävytöntä. saisivat hävetä oikeasti.,

miksei enään ole kunnon nuoria, olisin tyytyväinen jos olisi vaikka mielummin samantyyppisiä ihmisiä kuin keskiajalla, ihan sama.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe