Akkujen latauksesta ?

lataaja

Laitoin akut lataukseen , laturi Mastervolt , akut 2x 105 AGM , akkumonitori Nasa BM2 .
Monitori näytti latauksessa 15,6V mutta amppeerit oli vain n.5A ja kaiken aikaa hiljalleen laskien ? Keskeytin latauksen melko nopeasti.
Pakkasta oli n. -20c , kummastutti korkea voltti määrä , laturi ei ole koskaan aiemmin ladannut kuin aluksi 14,6V ja hiljalleen siirtyen ylläpitolataukseen . Lähtötilanne oli että Nasa näytti 12.2V mutta kuitenkin akkujen varausta olisi n.100% eli akut olisi täynnä ? Johtuuko mahdollisesti pakkasen aiheuttamasta ristiriidasta vai omasta ymmärryksen puutteesta ?

28

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      Ihan normaalilta kuulostaa, paitsi tuo 12,2 V lähtötilanne vaikutti alhaiselta, mutta mahtaako Nasa olla kovinkaan tarkka varsinkaan noin kylmässä. Latureissa on usein lämpötilakompensointi suuruusluokkaa -0,02 V/C eli -20 C:ssa latausjännite on n. voltin normaalia suurempi. Täysi tai melkein täysi akku ei juuri ota virtaa vastaan, varsinkaan noin kylmässä.

      • Temp.vs.Volts

        Keskustelun avaaja kertoi lämpötilan olleen -20° ja akun lepojännitteen 12.2 V. Miten paljon lämpötila vaikuttaa akun lepojännitteeseen? Akkukapasiteetti tietysti alenee lämpötilan mukana.
        Akkujen itsepurkaus on pakkasella vähäistä. Onko oikeastaan tarvetta ladata veneen akkuja kovien pakkasten aikana, jos akut on ladattu syksyllä?


      • normaaliaon

        Empiirisesti: Aikoinaan toin akut talveksi autotalliin, ja latasin niitä pari kertaa talven aikana. Aluksi ottaa tuon viitisen ampeeria, mutta silmin nähden putoaa virta varsin pian alle 1 ampeerin. Nykyään jätän akut veneeseen, kaapelit irrotettuna navoista. Akkujen itsepurkaushan on kylmässä pieni.


      • llllllllllllllllllllll

        Ei kannata ottaa akkukaapeleita koskaan irti edes talveksi.Näin olen tehnyt aina. Edelliset akut(3kpl) kesti noin 10 vuotta ja nykyiset on neljättä vuotta käytössä.


      • normaaliaon
        llllllllllllllllllllll kirjoitti:

        Ei kannata ottaa akkukaapeleita koskaan irti edes talveksi.Näin olen tehnyt aina. Edelliset akut(3kpl) kesti noin 10 vuotta ja nykyiset on neljättä vuotta käytössä.

        Miksi ei kannata ottaa kaapeleita irti talveksi?


      • Joakim1
        normaaliaon kirjoitti:

        Miksi ei kannata ottaa kaapeleita irti talveksi?

        No ainakin siksi, että se on turhaa, jos kaikki on kunnossa. En ole koskaan irrottanut ja akut ovat aina olleet hyvässä latauksessa keväällä. Pääkatkaisijoista toki virrat pois.


      • lataaja

        Minullakin kaapelit kiinni , pääkatkaisijat nollilla ,mutta Nasa kuluttaa tietenkin vähän . En tiedä onko järkevää pitää Nasaa kytkettynä ,jos sen irrottaa akuista niin samallahan kaapelitkin on irti akuista.


      • normaaliaon

        Irrotan kaapelit akuilta, koska pääkatkaisijoiden ohi on mm. radion asemien pitoon tarvittava hitusähkö. Kun kaapelit on irti, voin olla varma, ettei mitään purkavaa ulkoista piiriä voi olla mukana. Starttiakulle alkoi 17. vuosi, eikä vielä ole näköpiirissä, että vuodet olisivat täynnä.


      • llllllllllllllllllllll kirjoitti:

        Ei kannata ottaa akkukaapeleita koskaan irti edes talveksi.Näin olen tehnyt aina. Edelliset akut(3kpl) kesti noin 10 vuotta ja nykyiset on neljättä vuotta käytössä.

        Tää on lähes yhtä viisas kommentti kuin se, että ei kannata käyttää turvavyötä koska ei ole ennenkään mitään auttanut. Akkukengän irrottaminen on todella pieni vaiva. Vastaavasti pienikin vuotovirta aiheuttaa sen, että akusto menee tyhjäksi ja kallis akusto pilalle.


      • funtsii_hei
        spkoo kirjoitti:

        Tää on lähes yhtä viisas kommentti kuin se, että ei kannata käyttää turvavyötä koska ei ole ennenkään mitään auttanut. Akkukengän irrottaminen on todella pieni vaiva. Vastaavasti pienikin vuotovirta aiheuttaa sen, että akusto menee tyhjäksi ja kallis akusto pilalle.

        Minulla on aurinkopaneeli pressun alla ja kaapelit kiinni akussa. Päädyissä on valkoiset pressut, päällä on tummanvihreä pressu. Viime viikolla Nasa näytti latausta 0,1 Ah. Eli jos on paneeli kiinni akuissa, niin ei kannata irrottaa kenkiä akuista.


      • muista.silti
        spkoo kirjoitti:

        Tää on lähes yhtä viisas kommentti kuin se, että ei kannata käyttää turvavyötä koska ei ole ennenkään mitään auttanut. Akkukengän irrottaminen on todella pieni vaiva. Vastaavasti pienikin vuotovirta aiheuttaa sen, että akusto menee tyhjäksi ja kallis akusto pilalle.

        Ehkä tavallisin vuotovirran lähde on likainen akun kansi. Silloin vuoto tapahtuu, vaikka kaapeli olisi irroitettu navasta. Eikä virtaa voi edes mitata, kuten muualla tapahtuvan.


      • normaaliaon
        muista.silti kirjoitti:

        Ehkä tavallisin vuotovirran lähde on likainen akun kansi. Silloin vuoto tapahtuu, vaikka kaapeli olisi irroitettu navasta. Eikä virtaa voi edes mitata, kuten muualla tapahtuvan.

        No ei varmasti veneessä ole tavallisin vuotovirran paikka likainen akun kansi, sillä veneessä ei ole likaista akun kantta. Auton akussa niin saattaa olla, mutta veneen akun kun pyyhkii syksyllä ja keväällä kostealla rievulla, niin minkäänlaista vuotovirran varaa puhtaassa kannessa ei ole.


      • baattenbaat
        funtsii_hei kirjoitti:

        Minulla on aurinkopaneeli pressun alla ja kaapelit kiinni akussa. Päädyissä on valkoiset pressut, päällä on tummanvihreä pressu. Viime viikolla Nasa näytti latausta 0,1 Ah. Eli jos on paneeli kiinni akuissa, niin ei kannata irrottaa kenkiä akuista.

        Ah on akun kapasiteettia kuvaava yksikkö, EI LATAUSTA! Saatanan idiootti!


      • Funtsi_hei

        Saatanan idiootti vastaa. Ah on lyhenne ampeeritunnista ja ampperi on virran yksikkö. 0,1 Ah oli siis latausvirran määrä. Idioottikin tajusi tämän vaikka kirjoitin latausvirran sijaan vain "lataus".


      • jauhot_suuhun
        Funtsi_hei kirjoitti:

        Saatanan idiootti vastaa. Ah on lyhenne ampeeritunnista ja ampperi on virran yksikkö. 0,1 Ah oli siis latausvirran määrä. Idioottikin tajusi tämän vaikka kirjoitin latausvirran sijaan vain "lataus".

        Hyvä vastaus tuolle päänaukojalle. Taitaa olla tuo "akun kapasiteettia" kuvaava yksikkö vähän hakusessa tällä baatteenbaatilla :)


      • the_mirrow
        baattenbaat kirjoitti:

        Ah on akun kapasiteettia kuvaava yksikkö, EI LATAUSTA! Saatanan idiootti!

        Voi kiasus. Ettei vaan olisi pimeys syvyyden päällä. Onhan toi amppeeri hankala ymmärtää, jos sen on nähnyt vain akkujen mainoksissa. Tuolla tietämyksellä jättäisin tuon muiden arvostelun vähemmälle ja ottaisin akkujen vertailuun vaikka uudeksi määreeksi painon. Se sopii tuolle tietotasolle paremmin.


      • statinurpo
        baattenbaat kirjoitti:

        Ah on akun kapasiteettia kuvaava yksikkö, EI LATAUSTA! Saatanan idiootti!

        :) onhan pokkaa - täytyy olla joku hesalainen urpo


      • vitjuntti

        Kuuluu sanoa stadilainen urpo.Vit.. juntti.


      • Statinurpo
        vitjuntti kirjoitti:

        Kuuluu sanoa stadilainen urpo.Vit.. juntti.

        Ei vaan nimenomaan hesalainen urpo. Stadilainen urpo on Stadista kotoisin, hesalainen ei.


      • vitjuntti

        Stadissa syntyneenä oon flaidannu monen STADILAISEN urpon kanssa.


    • 15V
      • 4ja5

        Tuo mainos on tarkoitettu autoilijoille. Veneakkujen talvisäilytys on ihan eri asia. Akkua, jota ei kuormiteta, kylmyys on pelkästään hyväksi, jos akku on täynnä tai edes lähes täynnä.


    • Jos ampeereja oli vähän ja laski koko ajan, niin akut on sitten täynnä.

    • llllllllllllllllllllll

      Yhtä kaikki ,jos kaikki ok, ei tarvi ottaa kenkiä pois jos joku asia persiillään niin silloin ottaa akkukengät irti.

    • Lepojännite

      Minä näen tämän akunkenkäkysymyksen siinä valossa, että huolimatta siitä, onko vuotovirrat kurissa vaiko ei, niin nukun tämän pimeän vuodenajan paremmim kun ne navat ovat paljaana.
      On myös useiden koneiden manuaaleissa annetuissa ohjeissa kehotettu irrottamaan akunkengät pidemmän seisotuksen ajaksi. Hyvin on akkujen kanssa pärjäilty jo yli 45 vuotta noilla ohjeilla.

    • Kyllä on akut nykyään vaikeaselkoinen asia, ja akkukaapelit - kiinni vaiko irti, siinäpä vasta pulma ;D

      • lusikkakäteen

        Ne joille tämä on vaikeaselkoinen asia, kuuluvat joukkoon, jolla ensimmäisellä reippaalla kelillä tulee masto alas, kun rikipultista puuttui sokka (vaikeaselkoinen asia), moottori ei käynnisty, kun akku on tyhjentynyt (vaikeaselkoinen asia), ja kun moottorin saa kammesta käyntiin, se kohta sammuu, kun polttoainesuodatin on tukossa (vaikeaselkoinen asia).

        Vaikeaselkoinen asia, siinäpä vasta pulma.


    • Ampperi

      Tieto lisää tuskaa. Hyviä akkuja löytyy rannoilta ja tienposkista. Olen roudannut niitä tonne saariin ja iskenyt niihin led lampun, näinnikkäseen en tarvitse kynttilöitä.
      Mulle riittä kun veneessä on 2akkua, keväällä käännän virta avinta ja syksyllä käännän sen punasen vipstaakin pois päältä.
      Velipojat osas tän oomin lain jo lapsina, minä en. No mulla onkin putputti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      76
      2509
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1809
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1597
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      118
      1204
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1146
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1116
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe