...sybtymästään asti kuuroja? minua kiinnostaa että miten olette oppinut kirjoittamaan/lukemaan suomea? siis itelläni ei ole mitään kokemusta kuuroista, joten antakaa anteeksi tietämättömyyteni ja kysymykseni, jos se jotakuta loukkaa!
onko täällä...
4
552
Vastaukset
- äiti25
meillä lapsi syntymäkuuro,mutta olemme käyttäneet alusta asti viitottua suomea eli sana järjestys suomen mukaan(eri kuin viittomakieli)joten eiköhän tämä lapsi opi kirjoittamaan ja lukemaan suomea hyvin :)on siis suomenkielinen...
nyt joku viittomakielinen voisi rohkaistua ja vastata omalta osaltaan... - Taurus_74
vaatii kovaa työtä ja harjoittelua puheen opettelu on samanlaista. Itse olen lukenut paljon kirjoja ja puhunut kuulevien kavereiden kanssa. Siitä minä ainakin olen oppinut puhumaan ihan normaalisti kuten muut ja ei ole ainakaan tuottanut hankaluuksia. Jos haluaa ihan opetella puhumaan ja lukemaan kirjoittamaan oikein niin harjoitus tekee mestarin. Minä olen koko suvun ainoa huonokuuloinen ja olen itse vain puhumalla jutellut sukulaisten kanssa. Siitä ainakin olen oppinut suomen kieltä .Itse olen ihan pienestä lähtien ollut huonokuuloinen. Mut nämä ihan kuurot ei välttämättä osaa täydellistä suomenkieltä mikä johtuneen jatkuvasta viittomankielen käytöstä.
- toinen kuuro
On pötypuhetta, että viittominen haittais suomen kielen oppimista. Suurin syyllinen on kouluopetus, kun opettajien viittomakielen taito on ollut vähän niin ja näin ja he ovat viittoneet enimmäkseen viitottua suomea.
Viitottu suomi ei ole oikeaa kieltä vaan ns. tukikieltä. Siinähän on kaksi eri kieltä päällekkäin kuten ns. pirginkielessä.
- Yksi tyttö
Puhumaan oppinen on vaikeaa, sillä en kuule miten toiset ääntävät. Kaikki eivät ymmärrä viittamakieltä, mutta onneksi lähimmät ystävät osaavat. Puhuminen takeltelee, koska en kuule mitä äännän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1991590Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1381354- 541123
- 72995
- 51950
- 106902
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52893Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53850- 82830
- 31764