elatusmaksu

nadjuskaa

os lapsi huostaanotetaan esim sijais perheeseen, isän tulot 1700e/kk verojen jälkeen, josta vuokrat ja muut perus elämis kulut vielä pois, ja äiti on työtön, kuinka paljon elatusmaksut tällä isällä nyt sitten on? aika kohtuutonta minusta että 300 euroa koska 1700e palkka ei ole todellakaan suuri... ja jakautuuko elatusmaksut nyt tasan äidin ja isän kanssa kun lapsi on sijoitettu? kuka tietäisi ja auttaisi .. olen pääni puhki meittinyt myös mitä eroa on asiakasmaksulla ja elatusmaksulla?? onko sniissä kuitenkin sama summa kyseessä??

1

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisi-suomentaa-joku

Mitä tää meinaa?

http://www.ras.fi/lapsijaperhemaksut

"Lapsi- ja perhepalvelut

Lastensuojelulaissa tarkoitetusta avohuollon tukitoimena, sijaishuoltona taikka jälkihuoltona lapselle annetusta perhehoidosta tai laitoshuollosta taikka asumispalveluista peritään vanhemmilta maksu.

Maksu määräytyy lapsen elatuksesta annetun lain 1-3 §:n perusteella (laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 7 §).

Asiakasmaksu peritään seuraavien periaatteiden mukaisesti

" Kun vanhemman maksama elatusapu on vahvistettu tuomioistuimen päätöksellä tai elatussopimuksella, elatusvelvolliselta peritään lapsen hoitomaksun sijasta vahvistettu elatusapu (asiakasmaksulaki 7 § 2 mom.)
      Lapsilisä peritään yleensä hoidon korvauksena ja silloin sitä ei katsota vanhempien tuloksi.
      Vanhemmilta peritään maksu käytettävissä olevien nettokuukausitulojen mukaisesti.

Sijoitettuja lapsia ei kuitenkaan lasketa mukaan henkilömäärään. Sen jälkeen noudatetaan seuraavaa taulukkoa:
      Tulotaso/€ netto Perintä %

alle 500 ei perintää
      501 - 700 10
      701 - 900 12
      901 - 1100 14
      1101 - 16

Nettotuloista vähennetään 150 €/huollettava.

Kun vanhemmalle on määrätty taulukon mukainen asiakasmaksu ja sijoitettuja lapsia on useampia, maksua korotetaan sijoitettujen lasten lukumäärän mukaan seuraavasti:

1 sijoitettu lapsi, ei korotusta
      2 sijoitettua lasta, korotus 15 %
      3 sijoitettua lasta, korotus 30 %

Lapsen tilapäishoidon maksu

Kyseessä on mm. omaishoitajan vapaapäivän ajaksi tarjottu hoito, josta peritään enintään 11,50 €/vrk

Lapsen tai nuoren tulojen perintä

Perhehoidosta, laitoshuollosta tai asumispalveluista aiheutuneiden kustannusten korvaamiseksi voidaan periä kohtuulliseksi katsottava maksu myös lapsen tai nuoren tuloista, korvauksista tai saamisista. Tällaisia ovat eläkkeet, elinkorot, elatusavut, avustukset tai muut jatkuvat tai kertakaikkiset tulot, korvaukset ja saamiset.

Korvauksen suuruus voi olla enintään 1.857,90 €/kk (asiakasmaksulaki 20 §)."

Asiakasmaksulakia kannattaa tavailla...korvaako myös lapsi itse siitä, että hänestä aiheutuu kustannuksia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1384
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1188
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      49
      911
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      890
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      772
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      741
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60