Kotimaa24 kertoo, että kirkkojärjestyksestä kenties poistetaan pykälä "Kirkon jäsenen tulee osallistua jumalanpalvelukseen, käyttää muutenkin armonvälineitä ja edistää seurakunnan tehtävän toteuttamista. Kirkon jäsenen tulee noudattaa kristillistä elämäntapaa, solmia avioliittonsa säädetyllä tavalla, antaa kastaa lapsensa ja huolehtia heidän kristillisestä kasvatuksestaan."
Tästä saankin aasinsillan kysyä millainen olisi vapaa-ajattelijoiden vastaava pykälä -- sellainen, joka tiiviisti kertoisi ihanteen johon pyrkiä?
"Vapaa-ajattelijoiden jäsenen tulee elää ihmisiksi."
Ehkä vähän pitäisi laajentaa.
Vapaa-ajattelijan ihannepykälä
3
68
Vastaukset
Minusta tärkeintä ei ole kirjoittaa muistiin miten tulee käyttäytyä, vaan ohje jolla voidaan selvittää miten tulee käyttäytyä. Tähän tapaan asiaa on pohdittu Vapaa-ajattelijoiden nettisivulla:
"Vapaa- ajattelijat eivät usko mihinkään muuhun kuin sellaiseen, mikä on älyllisesti perusteltua. Vapaa-ajattelijoiden mielestä on aina ja kaikkialla väärin uskoa mihinkään riittämättömin perustein. Vapaa-ajatteluun kuuluu pyrkimys taistella henkistä urautumista ja auktoriteettiuskoa vastaan."
http://vapaa-ajattelijat.fi/vapaa-ajattelu/
Tuolla ohjeella minusta voi päätyä siihen, mitä tarkoittaa "elää ihmisiksi". Henkistä urautumista vastaan taistelu ei ole koskaan lopussa. Tiedän nytkin ihmisiä jotka eivät suostu avaamaan silmiä uudistukselle, koska ovat henkisesti kiinni menneisyydessä ja toimivat siten vääristä lähtökohdista riittämättömin perustein. Kasvamisen ja oppimisen ei tulisi loppua koskaan.- SanonVaan
Tässä on hyvä pitää peili mukana.
Laitoin tuosta muuten oman ihannepykäläni evlut kirkon jäseniä varten. Tällaisen realistisen:
“Kirkon jäsenen tulee osallistua ystäviensä hautaansiunaamisiin, olla mukana muissakin siirtymäriiteissä ja edistää ohuen tapakristillisyyden säilymistä. Kirkon jäsenen tulee noudattaa lakia yhtä hyvin kuin muutkin, erota entisestä avo- tai avioliitosta ennen uuden solmimista, antaa kastaa lapsensa ja antaa peruskoulun huolehtia heidän uskonnonopetuksestaan.”
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa792545En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361809- 101674
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3711606Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181562Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1181214
- 131156
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91126- 201019