Finnfire tiikki ongelma

FF33

Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan - meillä on Finnfire 33:sessä tiikki kansi ja se on ilmeisesti vuotanut kannen sisään. Kansi ei tunnu tukevalta vaan antaa aavistuksen periksi sillä kävellessä.

Osaako kukaan kertoa, miten tällaisen voi korjata? Ilmeisesti aika tyypillinen ongelma ko. venetyypissä.

8

392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kfkkf

Joo, tiedän miten sen voi korjata. Aloita ensi syksynä irrottamalla se tiikkiknasi. Sitten leikkaat koko ulkokuoren rälläkällä irti. Kaavit mädän väliaineen pois. Ostat balsaa tai divinycelliä ja sovittelet sen sinne. Vedät sen kiinni epoksikittiin alipaineella tai asettelemalla hiekkasäkkejä päälle. Laminoit 6 kerrosta 300 g biax mattoa päälle, kittaat, hiot ja maalaat.

• FF33

Sanoisin, että työlästä. Eli käytännössä vaatii älyttömästi työtä saada kuntoon?

Onko hajua, onko tämä tyyppivika näissä?

Nim. ei ikinä enää tiikkikantta

• vesi_pääsee

Mahdollinen ongelma kaikissa tiikkikansissa joissa tiikki on ruuvattu kiinni lasikuituun ruuveilla, koska kosteus pääsee hiljalleen väliaineeseen ruuvien reijistä. Ruuvienreiät olisi pitänyt jo alunperin edes vuorata epoksilla.

• FF33

Olen ollut siinä käsityksessä, että näissä FF 33:sissa on ollut muutenkin kansien kanssa ongelmia. Kannen rakennehan on vähän erikoinen muotonsa vuoksi. Tietääkö kukaan tästä?

• FF33 kirjoitti:

Olen ollut siinä käsityksessä, että näissä FF 33:sissa on ollut muutenkin kansien kanssa ongelmia. Kannen rakennehan on vähän erikoinen muotonsa vuoksi. Tietääkö kukaan tästä?

Muistan yhden yleisesti ottaen hyväkuntoisen yksilön jossa skyletin lähistöllä kansi tuntui selvästi pehmeältä. Ilmeisesti kantta tehtäessä ei ole osattu/haluttu/viitsitty huolehtia siitä, että sandwitch rakenne suojattaisiin (umpilaminaatti) niiltä kohdin mihin tehdään reikiä. Alkuperäisessä kilpaversion kannessa ei vissiin ollut mitään ylimääräistä reikää? Turistimalliin käytetty samalla muotilla tehty täys-sandwitch -kansi joka on reijitetty monesta kohtaa?

• spkoo kirjoitti:

Muistan yhden yleisesti ottaen hyväkuntoisen yksilön jossa skyletin lähistöllä kansi tuntui selvästi pehmeältä. Ilmeisesti kantta tehtäessä ei ole osattu/haluttu/viitsitty huolehtia siitä, että sandwitch rakenne suojattaisiin (umpilaminaatti) niiltä kohdin mihin tehdään reikiä. Alkuperäisessä kilpaversion kannessa ei vissiin ollut mitään ylimääräistä reikää? Turistimalliin käytetty samalla muotilla tehty täys-sandwitch -kansi joka on reijitetty monesta kohtaa?

Siis kyseisessä yksilössä ei ollut tiikkiä kannessa. Huonosti tehty tiikkikansi luonnollisesti heikentää oleellisesti lisää kerrosrakennekannen selviytymismahdollisuuksia.

• Kannattaa tutkia tarkemmin, ennen kuin aloittaa noin ison remontin. Voihan siellä olla joku muu kuin joustaa kuin väliaine. Varmaan voisi joustavasta kohdasta porata koepalan vaikka alakautta, josta tutkii kerrosrakenteen väliaineen kunnon. Jos siellä on mätää ja märkää, sen huomaa. Sen reiän saa kiinni nätisti, jos kaikki on kunnossa. Itselläni on ruuvattu tiikkikansi, ja porasin siihen reikäsahalla reiän, kun asensin lämppärin. Ihan kuivaa ja kovaa oli.

• Tarkistusteikä

Kerroslevyrakenne notkuu, jos pintalaminaatti/laminaatit irtoavat ydinaineesta tai ydinaineen leikkauslujuus pettää. Tämä voi johtua ydinaineen lahoamisesta (balsa), murenemisesta (vaahdot), lämmön vaikutuksesta (suurempi riski etelässä), huonosta liimautumisesta jne, jne. Kannattaa avata rakennetta notkuvalta alueelta sisäpuolelta ja katsoa mistä on kyse. Valitettavasti tuo lahoaminen on aika todennäköinen vaihtoehto, jos vene on vanha ja siinä on ruuvikiinnitteinen tiikkikansi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      45
      2053
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1291
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      981
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe