Puhelin on erinomainen, välttämätön ja hyvä väline jokaiselle. Erikoisen tärkeä se on vanhoille ja yksinäiille, siis meille.
Itse puhun paljon ja sitä varten on käytössäni puhepaketti. Paketti sisältää rajattoman määrän tavallisia puheluja. Kun paketti maksaa vain pari kymppiä, pidän sitä pienenä kuukausikuluna.
Soitetaan siis toisillemme, me yksinäiset
Puhelin seura-ja turvavälineenä
20
248
Vastaukset
Minullakin onTelian tarjous voimassa, saisin puhua 40 tuntia
kuukauden aikana, mutta puheluaikaa kertyy ehkä pari tuntia
kuukaudessa.
Enimmät kontaktit ovat netin välityksellä, sähköpostin,
skypen ja chattailun kautta.
Jospa meillä naisihmisillä on niin paljon muuta tekemistä
ajan kuluksi, ettei ehdi paljon puhelimessa jutella, kun päivät
livahtavat ohi niin nopeasti.- jjoutava
Puhun vähän ja vielä vähemmän soitan, hyvä jos sen verran, että hallitsen älypuhelimen käytön. Enää en sulje vahingossa puhelua suurehkoine kourineni minimaalisesti hipaisten. Yksinäisyydessä on se hyvä puoli, että puhelinliikenteessäni ei tule ruuhkaa tai tukosta tuskin koskaan.
mdk voihankkia pienemmänpaktin. 200 min./kk luulisi olevan riittävä. Hintaero ei tosinole suuri.
En usko että on halvempia yhteyksiä. 19,90€/kk.
Tämä erikoistarjous 40 tunnin puheluajasta on voimassa
kesäkuuhun, sen jälkeen puheluaika puolittuu.
Muuten on puhelin aina käden ulottuvilla turvallisuussyistä.
Aikaisemmin kännykkä saattoi unohtua autoon tai en muistanut
ottaa taskuun kun lähdin lenkille.
- Ramoona_
Minulla on DNA:n rajaton-sopimus, kotimaassa rajaton määrä tekstareita , puheaikaa ja netin käyttöä kiinteään, edulliseen hintaan. Hipaisun opin jo edellisellä Lumiallani, mutta tämä nykyinen Applen IPhone on helpompi ja minun älylleni loogisempi, esimerkiksi hutihipaisut eivät aiheuta tahattomia soittoja . Asensin sormenjälkitunnistuksen, en kuitenkaan vielä Siriä eli puheentunnistusta. Pelkään, että saisin aikaan jonkin hallitsemattoan ketjureaktion jotain äännähtämällä. Lapsenlapset käyttävät molempia peukaloitaan hipaisuissaan, näyttää hyvin nopealta, muttei se oikein minulle luonnu, olen etusormityyppi.
Sanojen synnyt kiinnostavat minua ja iloitsen siitä, kun suomalaiset alkuperäisillä tavoilla johdetut sanat voittavat englannin. Suomi-filmeissä vielä 1930-luvulla telefoneerattiin, mutta sana "puhelin" oli jo vuonna 1897 kirjailija Johannes Linnankoskella. Tietysti kaulitaan kaulimella, puhutaan puhelimella ja kyllä sillä soitetaankin , ei ainoastaan soittimella.
Aivan ihastunut olen sanaan "kännykkä". Se on kotoisa ja melkein kuin hellittelysana tai lillukka.
Tässä sanan alkuperästä suoraan netistä lainattua tietoa, olen nyt niin laiskalla tuulella, etten ala referoida, vaikka täällä jotkut nyrpistelevät suorille lainauksille. Lainasin, en varastanut, anastanut eikä tämä liene luvatonta käyttöönottoakaan. Varmuudeksi vielä lisään laiausmerkit. Lähde on HS Torstin palsta.
"Kunnia kännykkä-sanan keksimisestä kuuluu Aarne Visurille. Hän toimi Nokian radiopuhelinosaston myynti-insinöörinä. Kännykkä-sanan hän keksi vuonna 1977, jolloin Nokia lanseerasi Suomen markkinoille uuden radiokäsipuhelimen (malli SV1500).
Kyseinen puhelin oli tarkoitettu yritysten ja viranomaisten käyttöön - tuolloinhan NMT-verkkoakaan ei ollut vielä avaattu. Lanseerauksen yhteydessä kauppiaita yritettiin houkutella ottamaan uusi puhelin myyntiin käyttämällä tehosteena käsin piirrettyjä diakuvia. Toisessa luki "Kevään kukka on kämmekkä" ja toisessa "Kevään tuote on kännykkä".
Nokia rekisteröi nykyään yleiskieleen levinneen kännykkä-nimikkeen tavaramerkiksi vuonna 1987. Tätä nykyä rekisteröinti on rauennut, eikä sitä ole katsottu tarpeelliseksi uusia; kännykästä kun on tullut koko kansan yleiskieltä."Kai täälläkin puhuttiin 80-luvulla Yuppienallesta? Ensimmäiset
matkapuhelimethan olivat kalliita ja eritoten kiireiset jupit olivat ensimmäiset kannettavan puhelimen käyttäjät.
Mutta olihan tietysti mukana tavallisia yrittäjiä ja muita tavallisia
kansalaisia. Itselläni oli (ja on vieläkin tallessa) Ericssonin HotLine, painava laatikko, jonka voi ottaa mukaansa ja vastata puheluihin missä tahansa. Puhelin on pienentynyt pienentymistään mutta
nyt on taas trendi kääntynyt kun on tullut nuo älypuhelimet muotiin.
Jupit olivat aivan oma luokkansa, ainakin Ruotsissa. Miespuoliset
jupit pukeutuivat pukuihin. Näyttävät merkit menestymisestä
piti olla esillä. Kalliit Rolex-kellot ja autot. Porschea kutsuttiin
"pörssimopoksi". Jupit kävivät tietyissä, hienoimmissa ravintoloissa
näyttäytymässä ja esittelemässä itseään. Monta kertaa nuo
menestyksen merkit eivät olleet omalla työllä hankittuja vaan
velalla ostettuja.
Jupit ovat häipyneet katukuvasta. Jossain vaiheessa pröystäilystä
tuli hävettävää ja alettiin pitää ns. matalaa profiilia.- Ramoona_
Juppinallesta puhuttiin Suomessakin, olihan matkapuhelin niin kallis kapine ja edusti menestystä, että siitä tuli rakas kuin pehmonallesta, kaipa jupeimmat sen ottivat sänkyynkin viereensä. Ensimmäinen meille ilmestynyt kannettava (tosiaan sitä sai kantaa kuin painavaa kassia) Mobira Talkman oli miehen työsuhdepuhelin 1980-luvun puolivälissä, taisi olla 5 kg painoinen, ei sen kanssa menty näyttäytymään katukuvaan. Kaikkihan 80-luvun nousukautena oli isoa, naisten kampauksia ja olkatoppauksia myöten. Muistan myös vuosikymmenen lopun ns. Kairamo-mallin, joka oli kapulamainen mötikkä, yläpäästä paksumpi ja antenni sojotti terhakasti. Niitä näki korvalle nostettuina kamelinkarvaulstereihin pukeutuneilla juppimiehillä katukuvassakin, ja oikein juppiuden perikuva oli työduhdebemarilla Länsiväylää tai muskeliveneellä saaristoväylää kaahaava kapulaan kailottava muodikkaasti pukeutunut nuorehko mies. Nousukasmaisuus leimasi käytöstä ja olemusta, ja mielestäni enemmän juppius nähtiin kielteisenä, pinnallisena ilmiönä.
Kun kännykät yleistyivät ja halpenivat, alkoi liikennevälineissä kailotus olla riesana. Kaiken kansan kuullen setvittiin omat ja naapurin asiat. Kaipa olo tuntui suositulta, kun koko ajan puhelin soi, jos jonkinmoista korvia vihlovaa hälytysääntä ja tekstarien piippauksia. Nuorisoa tästä moitttiin, mutta olen ollut jopa konfirmaatiokirkossa, jossa oli useampi kuin yksi aikuinen luuri päällä. Nyt on äänimaailma hiljaisempi, kun kaikki räpläävät älykännyköitään ja tablettejaan , ja on huomattu, että juuri puhelin mahdollistaa hiljaa puhumisen, ei tarvitse huutaa. Ramoona, hienosti kirjoitettu ja niin osuvasti, koska näinhän se meni silloin.
Itse en kuitenkaan kuljeta puhelinta mihinkään, siis kun menen lapseni luokse (melko lähelle)josta lapseni on joskus vihainen, kun hän haluaisi antaa lisäohjeita, minun ollessa lapsenvahtina.??
Pahimpana koen nämä ns. ystävät/tuttavat, joilla on nyt vaivaton tapa saada entisen tuntemansa numero esille ja kas`kummaa? Aina se juovuksissa tulee tuokin ystävä/joskus tunnettu, niin tottakai, hänelle on nyt pakko soittaa!!
Siis, puhelin voi olla myös painajainen, mutta sopiminen ystävän kanssa tapaamisesta livenä, voisi olla todella hieno.
Taidat olla kaiken historian ja asiat tietävä. Nykyään on kännyköihin liitetty tuo äly-liite ja melkoisia tietokoneita nuo jo ovatkin. Minulla on käytössä uudehko suomalainen Lumia, Nokia Lumia 830. Aika edullinen tämä Lumia on verrattuna iPhoneen. Hintasuhde on n. 1:3 kun lumian hinta oli n. 200 ja iPhonen 600. Samanlainen uniikki laite tuo iPhonekin on kuin tämä iPad tableteissa.
- Ramoona-
Kuka tahansa , joka historian tai nykypäivän asioista on kiinnostunut , löytää tietoa , onhan meillä kaikilla tämä netin valtatie vapaana vaelluksille. Kieli on viestinnän ja ajattelun väline , se vie meidät ilmiöiden alkulähteille, siksi se minua kiehtoo . Kieli =mieli , eikös rimmaakin (kone tarjosi sanaa rumaakin) mallikkaasti ? On oma valinta , minne mielenkiintonsa suuntaa ja mitä kukkia polkunsa varrelta poimii . Kännykkäistäni hiplaamalla tätä vastausta kirjoitan, en saa jaksotusta aikaan , joten yhteenpötköön pakkautuu ja älylaite yrittää olla fiksumpi kuin minä , pyrkii ennakoimaan , mitä aion kirjoittaa.
Tuttuja ongemia minulle. Tämä iPad kirjoittaa ihan mitä lystää.
- älytön
"älylaite yrittää olla fiksumpi kuin minä , pyrkii ennakoimaan , mitä aion kirjoittaa.--Tuttuja ongemia minulle. Tämä iPad kirjoittaa ihan mitä lystää."
Eikös tuota tekstin ennakointia voi asetuksilla poistaa. Ainakin minun non-älykännyssäni sen voi tehdä. - ruuneite
älytön kirjoitti:
"älylaite yrittää olla fiksumpi kuin minä , pyrkii ennakoimaan , mitä aion kirjoittaa.--Tuttuja ongemia minulle. Tämä iPad kirjoittaa ihan mitä lystää."
Eikös tuota tekstin ennakointia voi asetuksilla poistaa. Ainakin minun non-älykännyssäni sen voi tehdä.En tiedä voiko? Huomaamatta muuttui makriinakin makeiseksi!
- niinnoinnäin
En ole vanha, en yksinäinen. Eilen tunsin itseni vapaaksi, kun kännykkä unohtui kotiin lähdettyäni 80 km:n päähän päiväksi. Ennen vanhaan puhelin on ollut erittäin tärkeä, nyt merkitys on vähentynyt.
- Älytön-känny
Minullakin kännyn käyttö on vähäistä, koska skypettelen mielelläni ja vielä enemmän sähköposteja lähettelen.
- Niiiin---
ja saan!
- ruuneeri
Niiiin--- kirjoitti:
ja saan!
Olen minäkin harhaillut ton skypen parissa. Rajattomalla liittymällä voi kuitenkin puhua nin paljon kuin haluaa, pari kymppiä tuosta ei ole liikaa. Tarkoitan puheluja henkilöille.
- ruuneeri
Joskus myöhemmällä aikuisiälläni ihmttelin aikaa omassa lapsuudessani, kun vanhempieni mielijohteesta "lähdettiin kylään" Sama tapahtui myös päin vastoin.
Puhelinten tultua on kaikki toisin, niillä voidaan soitaa kysyä ja pyytää. Voisikohan puhua erilaisesta vierailukulttuurista ja kysyä, oliko näin kaupungeisakin.
Ihastuneena seurasin Nokian mainoksia. Mies seisoi kesämökkinsä rannassa ja huikkasi suureen ääneen. Tulkaa saunaan, kaljaa on, minä tarjoan!
Hetken päästä näytettiin kuva, jossa mökkinaapurit soutivat kaljalle ja saunaan - kutsusta. Nokian etevämmyys kai selvisi tuosta mainoksesta.
Eräässä mainoksessa oli Pyhä Mies kadottanut kehänsä. Mies otti puhelun "yläkertaan" ja oitis palautettiin sädekehä paikalleen.
Olen muuten elänyt melkoista elektroniikan historian aikaa. Aloitin ammattikoulussa ja opin korjaamaan ns. suoria koneita. Superitkin tulivat jo silloin käyttöön ja Ula-radiotkin.
Ensimmäiset ularadiot toteutettiin lisälaitteella. Meitä poikia nauratti kun suomea huonosti osaava rouvashenkilö kysyi, "voiks te panna ulla kans"?
Voimmehan me, eli asensimme vanhaan superiin tuollaisen lisälaitteen
Olen melkoinen Metushalem näissä hommissa. ensimmäinen työpaikkani oli Hangossa 1956, jossa rakensin Suomen ensimmäisiä televisioita.
Lisääkin olisi kerrottavaa, mutta olkoon!- Lorenaa
Keskustelu serkun kanssa kesti huikean tovin. Innostuneena kertoi hankkivansa Mobiilivarmenteen puhelimeensa. Tästä junasta myöhästyneenä mietin pitäisikö minunkin olla vauhdissa mukana, sopia kännykkääni mobiilivarmenne. Muuten mitä kaikkea hyötyä siitä voisi olla, mene ja tiedä !!!
Netissä tutustuin pitkän tovin Mobiilivarmenteen käyttöön. Plus -miinus nolla, mietin mitä uutta se toisi elämääni. Pankkitunnuksilla sekä E laskuilla selviän varsin hyvin. Laskut menevät tililtä suoraan, josta voin myös ottaa esille laskun tarkistaakseni sen.
Haluaisinkin tietoa mitä kaikkea mobiilivarmenne toisi elämääni. Pakko tässä on ajan hengessä mukana kulkea, tekniikka menee eteenpäin käyttäjien tarpeet huomioiden. - Lorenaa
Lorenaa kirjoitti:
Keskustelu serkun kanssa kesti huikean tovin. Innostuneena kertoi hankkivansa Mobiilivarmenteen puhelimeensa. Tästä junasta myöhästyneenä mietin pitäisikö minunkin olla vauhdissa mukana, sopia kännykkääni mobiilivarmenne. Muuten mitä kaikkea hyötyä siitä voisi olla, mene ja tiedä !!!
Netissä tutustuin pitkän tovin Mobiilivarmenteen käyttöön. Plus -miinus nolla, mietin mitä uutta se toisi elämääni. Pankkitunnuksilla sekä E laskuilla selviän varsin hyvin. Laskut menevät tililtä suoraan, josta voin myös ottaa esille laskun tarkistaakseni sen.
Haluaisinkin tietoa mitä kaikkea mobiilivarmenne toisi elämääni. Pakko tässä on ajan hengessä mukana kulkea, tekniikka menee eteenpäin käyttäjien tarpeet huomioiden.Lisäys.
MInulle yksineläjälle kännykkä on myös turvallisuutta tuova laite. Ajan pitkiä matkoja autolla,tiedän saan apua jostakin (tiepalvelu) jos odottamatonta tapahtuu.
Kännykkä on aina mukana minne menenkin. Yhteyden pito kaukana olevien ystävien kanssa onnistuu, sillä puhelut aina virkistävät. En ollenkaan pidä itseäni neurootikkona, vaikka kännykkä on aina saatavilla. Tosin yleisissä tilaisuuksissa se on pois päältä. Antaisiko mobiilivarmenne lisä turvallisuutta ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1002873En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101814
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3831681Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211611Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191267
- 131176
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039