Täytän tänä vuonna 17v ja olen tyttö. Haluan papiksi, sillä tulin uskoon isäni kuoleman jälkeen. Äitini taas luopui uskostaan. Nyt hän sanoo että Jumala lähettää kaikki nämä vitsaukset meidän perheeseen. Että Herra vihaa meitä. Hän yrittää kaikin keinoin saada minut luopumaan uskostani ja on ihan vetänyt kamalat kiukutteluraivarit tästä. Hän sanoo etten saa edes harkita papin ammattiin ryhtymistä. En tiedä mitä pitäisi tehdä. En jaksa jatkuvaa käännytystä. Tilanne on hankala. Jos olisin 18v niin muuttaisisin heti pois, mutta kun en ole niin en voi.
Äitini yrittää estää minua alkamasta papiksi.
22
243
Vastaukset
- NiinTahiNäin2
Olet hyvä esimerkki siitä mitä tarkoittaa uskonnoton valinnan vapaus, eli ateistin aikuisen huostaama lapsi saa valita vapaasti näkemyksensä kunhan ei valitse uskontoja. Toisaalta on luultavampaa että äitisi on vain muuten vain kriittinen ja katkeroitunut isäsi kuoleman jälkeen. Ainakin psykologian näkökulmasta hän ei ole päässyt tämän kuolemasta vielä yli. Olisi hyvä jos saisitte kattavan keskustelun jossa pääsisit perustelemaan omia valintojasi ja kertomaan omasta valinnastasi, mutta voisit samalla auttaa äitiäsi pääsemään elämässä eteenpäin. Kun keskustelette, tee se rakkaudella ja ymmärryksellä, muttä älä kuitenkaan yritä pakottaa toista sillä pakottaminen luo vain lisää vastustusta. Hyvä kuitenkin olisi että saisitte keskusteltua asiasta. Mutta oletko itse miettinyt tarkkaan valintaasi ja oletko varma että tiesi on oikea?
- eräs.16v.papiksi.aikova
En minäkään ole päässyt vielä yli, sillä isän kuolemasta on vasta vain kolme viikkoa. Tavallaan ymmärrän äitiä. Aiemmin minä olin se ateisti meidän perheessä ja äiti oli uskovainen. Nyt tilanne on toisinpäin. Ja kyllä olen varma valinnastani.
eräs.16v.papiksi.aikova kirjoitti:
En minäkään ole päässyt vielä yli, sillä isän kuolemasta on vasta vain kolme viikkoa. Tavallaan ymmärrän äitiä. Aiemmin minä olin se ateisti meidän perheessä ja äiti oli uskovainen. Nyt tilanne on toisinpäin. Ja kyllä olen varma valinnastani.
Outo juttu. Isä kuoli kolme viikkoa sitten, tulit uskoon ja haluat papiksi. Aika äkkiä tuli halu papiksi.
torre12 kirjoitti:
Outo juttu. Isä kuoli kolme viikkoa sitten, tulit uskoon ja haluat papiksi. Aika äkkiä tuli halu papiksi.
Nuoret on nopeita. Ei me vaan enää muisteta sitä.
- eräs.16v.papiksi.aikova
torre12 kirjoitti:
Mitä siinä on outoa? Kun elämä kolhii niin ihminen nöyrtyy. Lisäksi usko tuo minulle lohtua. Ajattelen näin että tämä kaikki on väliaikaista. Että näen isän vielä.
eräs.16v.papiksi.aikova kirjoitti:
Mitä siinä on outoa? Kun elämä kolhii niin ihminen nöyrtyy. Lisäksi usko tuo minulle lohtua. Ajattelen näin että tämä kaikki on väliaikaista. Että näen isän vielä.
No taisin itsekin nuorena mennä "laidasta laitaan" vauhti päällä ja maailma avoinna. Eipä siinä mitään, jatka samalla tiellä.
- Pudis54
Sinun kannattaa ajatella myös mahdollisen työurasi pituutta pappina. Todennäköisesti eläkkeelle et siitä hommasta jää koska kirkosta häipyy väkeä kiihtyvällä vauhdilla. Mutta voihan sitä olla pappi harrastuksen vuoksikin.
Naispappi ei oikein voi hakeutua mihinkään fundislahkoonkaan, vaikka olisi kuinka kovasti uskossa. Tai voi, mutta arvonalennus on oleva suuri.
- Olkoonpaimenmies
Seurakunnan paimen olkoon mies.
Tämä on Jumalan tahto. Naispapit, saatanan kätyrillinen enemmistö, ovat hyväksyneet homostelunsynnin ja saaneet puolet miespapeista rikoskumppaneikseen.- TänäänTänäpäivänä
Paavali ojensi kirjeessään naisia opiskelemaan hartaasti ja vakaumuksella ennen kuin alkavat itse opettamaan, eikä siis käskenyt naisia vaikenemaan seurakunnassa. Jeesuskin luotti naisiin, ainakin Luukkaan evankeliumissa kerrotun mukaan, ja hän lisäksi ilmestyi ensin naisille pääsiäisen jälkeen. Ikävä kyllä kädenvääntö naisapostoleista jatkunee vielä vuosia.
Hei,
Kerroit, että isäsi on kuollut kolme viikkoa sitten. Otan osaa. Isän, ja äidillesi puolison, menetys on usein yksi kipeimpiä asioita mikä voi osua kohdalle.
Kerroit myös, miten sinä ja äitisi olette isäsi kuoleman jälkeen törmänneet maailmankatsomuksen suhteen. Sinä olet löytänyt uskon Jumalaan ja äitisi on puolestaan menettänyt sen. Kerroit myös siitä, miten et jaksa riitelyä aiheesta.
Mietin viestejäsi lukiessa, että äitisi suuttumus voi hyvin nousta siitä, että surutyö on vielä kesken. Surutyö vie helposti useita kuukausia, joskus yli vuodenkin. Kolmessa viikossa se on vielä hyvin alussa.
Jos haluat papiksi, onnittelen sinua siitä, että olet löytänyt oman kutsumuksesi. Tahdon kuitenkin sanoa, että anna itsellesi ja myös äidillesi aikaa. Mieti ja kypsyttele rauhassa, mitä pappeus sinulle merkitsee ja miksi haluat papiksi.
Jos täytät tänä vuonna 17 vuotta, äidilläsi on vielä hyvin aikaa totutella ajatukseen sinun pappeudestasi ennen teologisen pääsykokeita, puhumattakaan valmistumisesta ja pappisvihkimyksestä. Ja vaikka se ei tähän suoraan liity, anna itsellesi myös aikaa surra ja yritä käydä suru hyvin lävitse. Pappina on paljon surevien ihmisten kanssa ja jos silloin on itsellä paljon käsittelemätöntä surua, surevien kanssa olemisesta tulee raskasta.
Ymmärrän, että olet väsynyt äitisi jatkuvaan käännyttämiseen. Voisiko hänen kanssaan tehdä välirauhan? Esimerkiksi sopia, että Jumala on teema, josta ette puhu seuraavaan puoleen vuoteen? Tai toinen mahdollisuus on, että sovitte ikään kuin säännöt miten keskustelette. Esimerkiksi niin, että kumpikin voi kertoa miten kokee Jumalan sekä uskon tai uskomattomuuden häneen, mutta kumpikaan ei kiistä tai kyseenalaista toista.
Ennen kaikkea toivon, että kaiken surun keskellä pystyisitte tukemaan toisianne. Toivottavasti jaksat.
Vilppu H.
pappi- sdw3
Ateistit on juuri tuollaisia. Eivät usko Jumalaan eivät anna muittenkaan uskoa.
Heh. "Ateistit on juuri tuollaisia". Ja sitten uskovat juuri sellaisia, että jos joku ei usko kuten itse, niin hän ei ole oikeassa uskossa.
Monessa uskovassa perheessä uskot tai olet hylätty.torre12 kirjoitti:
Heh. "Ateistit on juuri tuollaisia". Ja sitten uskovat juuri sellaisia, että jos joku ei usko kuten itse, niin hän ei ole oikeassa uskossa.
Monessa uskovassa perheessä uskot tai olet hylätty.Jep, ja kuten toisessa ketjussa totesin, usein tuntuu siltä että lahkouskiksille Jeesusta vuosikaudet turhaan etsinyt ja sitten uskostaan luopunut on ihmisistä kaikkein pahin. Ehkä juuri siksi, että hän on vaarallinen esimerkki siitä, että "Jeesus" pesii ihmisen omassa mielessä ja on sen tuote, eivätkä kaikki "Häntä" millään pysty pururadalleen puristamaan vaikka jotkut pystyvätkin.
- surullaonaikansa
Nuorilla on kiire tehdä kaikki heti kun mieleen juolahtaa. Parempi olisi antaa surulle aikaa ja miettiä papiksi kouluttautumista vasta vuoden päästä. Silloinhan ei tarvitsisi enää ottaa äidin mielipiteitä huomioon, vaan täysi-ikäisenä saisit itsenäisesti päättää.
- justjooaivan
"Haluan papiksi, sillä tulin uskoon isäni kuoleman jälkeen."
Eli aloit uskomaan Jumalaan emotionaalisen romahduksen myötä, et sen takia että sait todisteita Jumalan olosta. Mielestäni olet tällä hetkellä tunneherkässä tilassa isäsi kuoleman takia ja et ole täten täysin kykenäinen rationaaliseen ajatteluun. Sinuna antaisin ajan kulua vielä, kunnes rauhoitut hieman.
"Äitini taas luopui uskostaan."
Epäloogista jos tiesi Jumalan olemassaolosta, loogista jos oli pelkkää uskoa tiedon sijaan.
"Nyt hän sanoo että Jumala lähettää kaikki nämä vitsaukset meidän perheeseen. Että Herra vihaa meitä."
Tämä on ristiriidassa aikaisemman kanssa. Eli äitisi on vieläkin uskossa jos noin sanoi.Hyvä ajatus. Äiti uskoo, mutta saahan Jumalalle olla vähän vihainen joskus. "Miksi minut hylkäsit!".
Otan myös osaa isäsi kuoleman johdosta, nämä ovat asioita, joita jokainen kohtaamme elämämme aikana.
Vilppu tuolla ylempänä asiaa hyvin osasikin jäsennellä, ota aikaa ajatuksillesi ja tosiaan, antakaa sitä myös toisillenne.
Hienoa, että olet löytänyt Jeesuksen elämääsi, tämä on arvokas asia sinulle, siitä ei kannata luopua ja tuskin niin olet tekemässäkään.
Tuota papiksi ryhtymistä kehottaisin sinua kuitenkin miettimään vakavasti, Raamattuhan kertoo siitä hyvin selkeästi, kenelle seurakunnan paimenen virka on tarkoitettu;
1.Tim.3 luku kokonaan, jossa apt. Paavali ohjeistaa nuorta Timoteusta, sekä muistakin seurakunnan palvelijoiden viroista.
Tähän kirjoitukseesi vastasi periaatteessa tähän saakka lähinnä ateistit, jotka eivät tietenkään ymmärrä edes uskoontulemistasi, kuten huomaat.
Tämän kaiken sanon veljellisesti rakkaudella, olen itse saanut olla Jeesuksen seuraaja 35v, enkä ole katunut tuota aikaa hetkeäkään, ainut mitä olen joskus katunut, että en aijemmin ymmärtänyt, mistä olin jäänyt paitsi, tulin uskoon 25v.
Jokatapauksessa siunausta elämääsi, päätit sitten mitä tahansa.- Neuvokaskas
Papiksi ei uskovaisen kannata ryhtyä, sillä teologiset tiedekunnat tekee kaikkensa, että ihminen hylkää uskonsa. Myös luterilainen kirkko ei ole nykyään oikea paikka kristitylle, koska siellä vain riidellään ja revitään rikki toisiaan. Kirkon seurakunnissa ihmiset repii toisiaan hajalle jo nyt ja jatkossa homoriidan myötä yhä enemmän. Jumalaa, jos haluaa palvella, niin vapaat seurakunnat ovat nykyään Suomessa ainut mahdollisuus.
Ei ihan noin. Teologisessa ei toimita tähtäimenä saada ihmisestä usko pois, vaan saada opiskelijalle mahdollisimman paljon tietoa uskonnollisista asioista, kuten Raamatusta. Lopputentissä ei kysytä uskon määrää, vaan tiedon.
- pitkäänuskossa
Ensiksi voimia teille molemmille raskaassa elämän vaiheessa. On lohdullista, että olet löytänyt uskon ja saat siitä voimaa isän poismenon murheen keskellä. Äitisi on rakastanut isää ja ei voi ymmärtää puolison poisottamista rinnalta. Hän on vihainen ja pettynyt kun Jumala toimi toisin kuin hän odotti ja ehkä rukoili. Isäsi päivät ja tehtävä maan päällä tuli sitten tehdyksi.
Jospa nyt jättäisit puheet papiksi opiskelusta omaan hiljaiseen pohdintaasi. Kannattaa rukoilla, että Jumala johdattaa ja vaikuttaa. Älä pommita äitiä nyt tällä asialla ja ylipäätänsä uskonasioilla.
Kun äidin surutyö etenee, niin suhde uskoon ja Jumalaan voi vielä muuttua. Äitisi on nyt murheen murtama ja ei jaksa nähdä Jumalan rakkautta ja aivoitusta. Ei Taivaan isä ole hylännyt äitiä. Hänellä on voima auttaa teitä tässä ristiriidassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796