Takavaihtaja meni totaalisesti rikki ja stoppasi pyörän ajon aikana. Selvisin kuitenkin kuperkeikasta pelkästään asfaltti-ihottumalla. Vein pyörän näytille liikkeeseen josta ostin, ja jossa on myös polkupyörähuolto. Vika on kuulemma aika yleinen, yleisin maastopyörissä joiden takavaihtaja saa kolhuja maastoajossa enemmänkin ja joista takavaihtajan sekoaminen kuulemma johtuu. Pyöräliikkeen mukaan takavaihtajaa on kolhaistu, ja siitä syystä säädöt pielessä ja vika käyttäjän. Näin vaikka oma pyöräni ns. fitness pyörä Focus Arriba Shimano 105 takavaihtajalla ja ajettu vain asfaltilla.
Koska tämä ilmiö on yleinen, niin pyydän kommenttejanne ja omia kokemuksianne vastaavasta. Ja varsinkin mahdolllisista syistä ja miten havaita ne. Itselle pahin seuraus lienee henkinen trauma äkkipysähdyksestä, taitaa jäädä vauhdit minimiin tulevaisuudessa.
Alla linkit rikkoutuneesta takavaihtajasta otettuihin valokuviin:
https://www.dropbox.com/s/jrz0ql5q9lpbx0z/Focus Arriba Shimano 105 a.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/capgz8z2hb5qsbe/Focus Arriba Shimano 105 b.jpg?dl=0
Kuperkeikka polkupyörällä
18
2666
Vastaukset
- Älä_luovuta
Jos pyörässä on takuuaikaa jäljellä, sulla on asiaa kuluttaja-asiamiehelle.
Ihan selkeä materiaali- tai valmistusvika, pitäisi korjata ilman veloitusta vaikka takuuaika olisi jo loppunutkin.- MasaVM
On takuuaikaa jäljellä. Ja ei ns. markettipyörä, maksoi melkein 1 k€. Ei mennyt takuuseen kerrotusta syystä. Laitoin valituksen myös kuluttajariitalautakuntaan. Ja koska kyseessä oli melkein hengen vienyt onnettomuus niin pistin ilmoituksen vaarallisesta tuoteviasta myös TUKES:iin. Mutta, taitavat olla täystyöllistettyjä tuon tietyn ydinvoimalan kanssa niin tuskin sieltä mitään kuuluu.
Mutta edelleen, onko sattunut muille ja havaintoa todellisesta syystä mistä saattaa johtua?
- PyöräilijääAliarvioidaan
Voisiko takavaihtajan irtoaminen johtua, että ruuvi, jolla takavaihtaja on kiinnitetty, on jostakin syystä irronnut?
Pyöräliike yrittää päästä korvaus vastuusta syyttämällä vian olevan pyöräilijän aiheuttama. Tuskin kukaan pyöräilijä menee tahallaan aiheuttamaan pyöräänsä vikaa, joka aiheuttaa onnettomuuden pyöräilijälle ajotilanteessa.
Jaa, että tämäntapainen vika on yleinen, eikös silloin pyörän valmistajien pitäisi tehdä pyörät niin, ettei vastaavia vikoja enää tule, jotka johtavat pyöräilijöiden loukkaantumisiin ja pahimmassa tapauksessa pyöräilijän kuolemaan.
Jos henkilöautoissa ilmenee huomattavasti vähäisempi vika, joka ei edes millään tavoin ole liikenneturvallisuudelle vaaraksi, niin auton valmistaja ryhtyy radikaaleihin toimenpiteisiin ja autot kutsutaan korjattaviksi.
Jos uusissa henkilöautoissa olisi vastavaa vika kuten tässä polupyörässä, niin henkilöautothan määrättäisiin ajokieltoon, koska vika on jo niin vakava, että sillä on liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä ja vika korjattasiin, ettei vastaavia onnetomuuksia sattuisi, mutta pyöränvalmistajat eivät tee asialle mitään, vaan myyvät ihmisille pyöriä, joissa on osa, joka saattaa ajon aikana aiheuttaa pyörän äkkipysähdyksen ja onnettomuuden.- MasaVM
Paha sanoa mikä meni ensin rikki tai mistä äkkipysäys johtui, mutta koko takavaihtaja irtosi paikaltaan. Ja se johtui poikki menneestä tuesta jonka valokuvaan linkki alla.
https://www.dropbox.com/sc/pasp1cgkqwz1wvi/AADY2A0DHol1ZltS0t8bsC6ra
Täysin samaa mieltä, että mikään ei saisi aiheuttaa tällaista katsastrofia. Ja vertauksesi autoihin on osuva, jos vastaavaa tai vähäisempää tapahtuisi sillä rintamalla, tuote pyydettäisiin palauttamaan korjattavaksi.
Tässäkin tapauksessa pyöräliike ryhtynyt silä tavalla "takaisinveto" toimenpiteisiin, että on lopettanut Focus merkkisten pyörien myynnin.
Kyllä tämä katastrofin syntymekanismi on varmaan jollekin tuttu. Eli edelleen kommenteista kiitollinen. Pyöräliikkeen mukaan näitä tapahtuu uusille pyörille enemmänkin ja syynä on tarkastamattomat takavihtajan säädöt. Tämäkin olisi pyöräliikkeen mukaan mennyt takuuseen, jos olisin tehnyt turvalleni uudella pyörällä kuukauden parin sisällä ostopäivästä!
- aelle
Vähän vaikea saada kuvista selkoa. Menikö vaihtaja pinnoihin vai miksi äkkipysäytys ? Kuvassa vaan näyttäisi pinnat kolhiintumattomilta.
Jos vaihtaja meni pinnoihin, ei taida takuuseen mennä. Muissa tapauksissa taas toden näköisemmin takuujuttu. Tarvitsisi nähdä tuo livenä että tietäisi syyt ja seuraukset.- MasaVM
...vastauksia edellisessä viestissä. Pinnat ehjät. Kuten kuvista näkyy, takavaihtaja on jäänyt noin kohdalleen ketjun alle.
- aelle
Näyttäisi vaihtaja saaneen osumaa ulkosyrjään joskus aiemmin josta syystä korvake vaihde on vääntynyt sisäänpäin. Saattaa noin toimia pitkäänkin, kunnes tarjotaan pientä vaihdetta, tällöin vaihtajan alareuna menee pinnoihin ja sitten rytisee. Tuo korvakkeen poikki meno ei siis ole syy katastrofiin vaan aiemmin tullut osuma takavaihtajaan. Korvake mennyt ihan oikea oppisesti poikki ja säästänyt rungon ehjänä, sitä varten se siellä on. Vaikka pinnat ehjiltä näyttääkin, katsoppa lähempää, uskon että sieltä jäljet löytyy. Mikään muu ei voisi myöskään selittää takapyörän lukkiintumista.
Tarkasta nyt vielä ketjujen jokainen lenkki. Mahd. avonainen lenkki voi myös vetää takavaihtajan solmuun. Tässä tapauksessa menisi takuuseen.- MasaVM
Jos vaihtajassa olisi jotain vääntynyt ennen tapahtumaa, niin tuskin takavaihtaja olisi siihen asti toiminut moitteettomasti. Niinkuin teki tässä tapauksessa.
Näitä "osumajälkiä" pyörän myynyt pyöräliikken kanssakin mietittiin. Mutta eipä niiden perusteella voida mitään päätellä. Menee asetelmaan "kumpi oli ensin, muna vai kana".
Ja tuo korvake jonka mainitset, on kevytmetallivalua, eli se ei voi vääntyä. Poikki voi mennä, niinkuin meni tässäkin tapauksessa.
Koska kyseessä oli omalta kohdallani ns. "läheltäpiti" tapaus, niin aihe kiinnostaa. Eli googlasin myös vastaavia tapauksia englannin kielellä. Niissä tuli esille mainitsemasi ketju. Tulossivuilla mainittiin ketjun tarkastaminen ja liitoslenkin tappi, onko päässyt liikkumaan ja siten päässyt ottamaan kiinni vaihtajaan. Eli tarkistin ko. pyörän ketjun ja myös sen liitoslenkin. Molemmat on ok, rysäyksen jälkeenkin.
- Anttiiiiii
Kuvan korvake, kuten kaikki korvakkeet kyllä vääntyvät, se on niiden tehtävä, muuten runko vääntyisi. Merkittävä osa perushuoltoon tulevista pyöristä vaativat korvakkeen suoristamisen, tähän on olemassa ihan työkalu jota tulee käytettyä useasti viikossa.
http://www.parktool.com/product/derailleur-hanger-alignment-gauge-dag-2-2
Takavaihtaja taittuu todella helposti sisäänpäin ottaessaan iskua, esimerkiksi jos pyörää säilyttää ruuhkaisissa telineissä, tai se kaatuu kyljelleen edes kerran. Tällöin vaihteet kyllä voivat pelata ihan moitteetta, mutta riskinä on että takavaihtaja haukkaa pinnoihin isoimmalla rattaalla.
Vaikka korvake olisikin suora mutta takavaihtajan rajoitinruuvi ei estä vaihtajan liikkumista isoimman rattaan yli, tämä on käytännössä vaihteiston säätäjän tehtävä ja rajoitinruuvi pitää aina olla säädettynä oikein. Jos tätä ei tehdä voi ketju hypätä yli isoimman rattaan ja vaihtaja haukata pinnoihin. Kuvassa näyttää kuitenkin olevan nimeomaan tätä estävä muovilevy takapakan ja pinnojen välissä. Yleensä revin tämän irti, koska säädän mieluummin rajoitinruuvin.
Kolmas aiheuttaja on mikä tahansa tukko ketjun normaalissa juoksemisessa, joskus esimerkiksi jokin keppi voi tarttua vaihtajan rissoihin, jolloin rissoihin jumiutunut ketju kiskoo vaihtajan rikki. Tästäkin syystä vaihtajan korvake on hyvä olla olemassa, koska jalkavoimilla saa kyllä rungonkin paskaksi ja vaihtaja korvake maksaa yhteensä 30-100 euroa riippuen vaihtajasta.- MasaVM
Ok, kiitän vastauksesta. Nuo yllä olevat saattaa tosiaankin olla syynä. Katselin myös tuon työkalun käyttöä YouTube:sta ja jos takavaihtaja on riittävästi vääntynyt, takavaihtajan "kannuspyörä" alkaa ottamaan kiinni pinnoihin. Tämä nyt näkyy ainakin videossa https://www.youtube.com/watch?v=TpsG8eDF53U#t=69.60125 Osassa näissä videoissa oiotaan takavaihtajan tukea niin voimallisesti, että taitaa osa "oikenemisista" johtua takahaarukan taipumisesta.
En lähde arvaamaan kumpi oli syynä, kolhut vai keppi ja siten ketjun jumittaminen. Mutta vauriot aiheutti massa ja vauhti. Ei polkeminen.
Täytyy ihmetellä asiaa uudestaan jos uskaltaa tuohon pyörään vielä takavaihtajan vaihtaa. Ja ei kiitos neuvoja, että vie ammattimiehelle, on pyörä nimittäin vähän ajettu ja oli ns. pyöräliikkeen ammattimiehen jäljiltä.
Korjaten siis, jos painajaiset hellittää... Mutta kaikenkaikkiaan, nämä normaalit vaihdepyöräthän saattaa tosiaan olla täysiä kamikaze vehkeitä.
- aelle
Vaihteet voi kyllä toimia täysin moitteettomasti vaikka takavaihtaja olisikin hieman vääntynyt sisäänpäin.
Vaihtajan ulkosyrjässä näkyvä osumajälki on tullut ennen rysäystä, ei rysäyksen yhteydessä.
Korvake on alumiinia ja hyvinkin vääntyväistä sorttia.
Älä kysy täältä kommentteja jos kieltäydyt tosiasioita hyväksymästä.
Vaikka kysyisit asiaa mistä tahansa pyöräkorjaamosta, saat saman vastauksen mitä edellä.- MasaVM
...alumiini on ihan eri asia kuin kevytmetallivalu. Eli nämä korvakkeet ei taivu vaan menee poikki. Ja kertaalleen, alumiinivalu ei taivu. Edeleen asiaa täälläkin ihmettelen, kun sille en ole saanut järkeen käypää selitystä. Ja en myöskään pyörän myyneestä liikkeestä jossa myös pyörähuolto.
- Puurot_ja_vellit
MasaVM kirjoitti:
...alumiini on ihan eri asia kuin kevytmetallivalu. Eli nämä korvakkeet ei taivu vaan menee poikki. Ja kertaalleen, alumiinivalu ei taivu. Edeleen asiaa täälläkin ihmettelen, kun sille en ole saanut järkeen käypää selitystä. Ja en myöskään pyörän myyneestä liikkeestä jossa myös pyörähuolto.
Kyllä korvake taipuu ottaessaan pikku osumaa. Sen ikävä ominaisuus on, että taipuma tahtoo jäädä pysyväksi. Oikaiseminen on käytännössä mahdotonta niin, että asento on oikein ja kestävyys olisi myös tallella. Suoristamisen _voi_ tehdä varovasti pienin napautuksin takomalla, mutta yleensä se on tuhoontuomittu idea.
- Pomppukeppi
MasaVM kirjoitti:
...alumiini on ihan eri asia kuin kevytmetallivalu. Eli nämä korvakkeet ei taivu vaan menee poikki. Ja kertaalleen, alumiinivalu ei taivu. Edeleen asiaa täälläkin ihmettelen, kun sille en ole saanut järkeen käypää selitystä. Ja en myöskään pyörän myyneestä liikkeestä jossa myös pyörähuolto.
"Eli nämä korvakkeet ei taivu vaan menee poikki."
Niin monta taipunutta korvaketta olen elämässäni nähnyt että en ymmärrä mitä tarkoitat. Kerran sain pahasti taipuneen korvakkeen jopa uuten ostetun "irtorungon" mukana.
Kerran käynyt itselle sama. En tänä päivänä tiedä missä vaihtaja oli ottanut osumaa mutta ei sen iso isku tarvitse olla että häkin pää vääntyy muutaman millin. Vaihtajan pää kun on normaalistikin varsin lähellä pinnoja. Uutta osaa vaan tilalle, vääntyneiden oikominen voi johtaa samaan lopputulokseen. Shit happens.
- MasaVM
Onnittelen traumasta irtipääsystäsi, tunnut olevan jälleen satulassa! Ei tulisi itselle edes mieleen yrittää oikoa noita osia, mutkilla ja romuna koko helahoito.
- MasaVM
Moi,
Päivitystä tähän keskusteluun se, että vein tämän asian kuluttajariitalautakuntaan ja heidän päätös oli se, että korjaus menee takuuseen. Eli järki ja oikeus vei voton. Jos vastaavaa tapahtuu muille, viekää asia kuluttajariitalautakuntaan, ennakkopäätös takavaihtajan rikkoutumisesta takuumielessä on olemassa.
Lahden Polkupyörähuolto Oy oli kyllä käyttänyt aikaansa rikkoutuneen osan valokuvaamiseen ja kirjallisiin perusteluihin lautakunnalle, että vika olisi ollut pyörän käyttäjässä. Eli heidän mukaan pyöräilijä olisi itse kolhinut takavaihtajaa josta syystä se rikoutui. Käsittämätön asenne asiaan. Sama aikaan käytetty raha olisi voitu käyttää pyörän korjaamiseen. No, kukin liike tietysti taaplaa tyylillään. Ja muutoinkin, kyllähän tällaisissa tapahtumissa pitäisi enemmänkin miettiä sitä, että mistä se johtui, ja miten voitaisiin ennaltaehkäistä. Tätä periaatetta kannattaisin itse, kun hengen lähtö oli lähellä....
Eli yksinkertaisena suosituksena kaikille lahtelaisille, ostakaa pyöränne muualta kuin Lahden Polkupyörähuolto Oy:stä. Täysin yhteiskyvytön liike takuu- ja omaan turvallisuuteenne liittyvissä asioissa.
Tv. Masa Itsellä käynyt kerran maantiepyörällä sama - siis takavaihtaja pinnoihin ja sitä kautta solmuun - vauhtia oli sen verran vähän etten kaatunut. Ei tullut mieleen syyttää siitä muita kun itseäni - todennäköinen syy juuri takavaihtajan kolhaisu kuljetuksessa koska edellisellä lenkillä kaikki pelasi OK. Koko tarina pyörämuistoissani videolla https://www.youtube.com/watch?v=XglHvTiTnfM&index=2&list=PLsDJucv3JYFVkckaBusO37D-Tloe5bqUy
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796