Onko "turvallista" pitää vaihdetta vapaalla purjehdittaessa, vai mikä on suositeltavinta.
Kuulin "huhuja" että ei saisi olla vapaalla, kun potkurin pyöriessä ja koneen ollessa sammuetttuna, ei saisi tarpeeksi voitelua..
Penta 120S vetolaite ja kiinteälapainen potkuri
6
349
Vastaukset
- AiristonSeisoja
Pakin olen minä laittanut päälle, osin turhan pyörimisen välttämiseksi ja toisaalta minulla on taittolapa niin meneepä ainakin kiinni hidastamasta. Sinällään mielenkiintoinen kysymys, että onko siitä haittaa ja kuika paljon lukitus mahtaa vaikuttaa purjehdusnopeuteen? onko mainittavaa eroa pyörivän ja paikallaan olevan välillä
- yse
On eroa... laita taittolapa.
Jos ei onnistu niin anna pyöriä vapaasti.
Yanmar ohjeistaa että on annettava pyöriä vapaasti ellei ole taittolapaa.Asia on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen = ainoaa oikeaa vastausta ei ole.
Akseli/stefa/vaihteisto jne kuluu potkurin pyöriessä, se on ihan selvä asia. Kuluuko niin paljon että sillä olisi käytännön merkitystä? Riippuu varmaan siitä kuinka pitkälle purjehtii.
Jarruttaako kiinteälapainen potkuri enemmän pysäytettynä vai pyöriessään? Se riippuu potkurista, mm sen lapojen pinta-alasta.- RusettiSuretti
Joidenki arvioiden mukaan kiinteälapainen jarruttaa pysäytettynä purjeveneen vauhtia keskimäärin yhdellä solmulla ja vapaasti pyöriessään noin puolella solmulla. Minä olen antanut potkurin pyöriä vuosia vapaasti VP:n vetolaitteen kanssa eikä ongelmia ole ilmennyt. Nyt käytän taittolapaista ja laitan vaihteen pakille purjehtiessani. Eroa entiseen on sekä vauhdissa että mukavuudessa, tyhjää pyörivä potkuri kun tuppaa aiheuttamaan värähtelyä purjehdittaessa.
- 35feet
120S käyttöohjeen mukaan kiinteälapaisella vaihde pidetään purjehdittaessa vapaalla ja taittolapaisella pakilla.
- seppomartti
35ft siteeraama ohje on vastuksen kannalta oikein. Voitelu kannalta ei ole merkitystä, koska mitään painevoitelua ei ole van rattaat ovat öljyssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa442043En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91281
- 121078
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7971- 20959
- 81952