Napostelin pistaasipähkinöitä, ihania.... samalla...kun jutustelin esikoiseni kanssa WhatsApp:in välityksellä kun hän oli juuri laskeutunut Slovenian Ljubljanan kentälle. Kerroin, että olin seurannut heidän lentoaan flightraderin ohjelmiston kautta.
Päivä on ollut kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen.
Lueskelin matkatoimiston lähettämää ensi kevään matkaohjelmaamme, Amerikka, Väli-Amerikka ja Etelä-Amerikka.
Maa-bongaus on nuorten suosiossa, olemme Petzen kanssa päättäneet olla mukana juonessa niin kauan kuin vielä jaksamme.
Harrastatko maa-bongausta?
Maa-bongausta oikeesti ; )
179
1552
Vastaukset
- O-Orvokki
En ole koskaan harrastanut. En edes tiedä kuinka monessa maassa olen käynyt. Haluan tutustua matkakohteisiin, ympäristöön, elämään, ihmisiin, paikalliseen kulttuuriin ja viipyä kiinnostavissa kohteissa välillä pitempääkin. Usein vierailen samalla matkalla erilaisissa kaupungeissa ja kylissä, enkä varmaan viitsisi lähteä ylittelemään rajoja vain maabongauksen vuoksi.
Monenlaiset pähkinät kyllä maistuvat ja WhatsAppkin on käytössä.
Maabongaus voi olla todella kiinnostava harrastus ja pääsee näkemään paljon enemmän uudenlaisia kuvioita kuin yhdessä maassa tai maanosassa seikkaillessa.
Jaksamista mielenkiintoisia bondausmatkoja reippaille aikuisille!Olen ymmärtänyt kommenteistasi, että olet matkustellut paljon, kiertänyt eri maita ja eri bongaamisen arvoisia paikkoja. Muistan kun kerran jutustelimme Keukenhofin kukkapuistosta, jonne piipahdit Saksan matkasi yhteydessä.
Upein bongaamani paikka oli Turkin Efessos, josta olen jo aikoinani kertonut. Olimme 2009 syksyllä Kreikassa Samoksen saarella, josta teimme laivamatkan Turkin puolelle. Päivä apostoli Paavalin, Julius Caesarin ja Kleopatran jalanjäljillä oli mahtava kokemus.
Vakavaraisten harrastus.
Ruotsi, Norja, Eesti prkleesti, Venäjä, Unkari, Italia ja Irlanti on mun bongaukset. Siihen jääkin. Ai niin, kävin mä Epsanjassakin kihlautumassa joskus.
I:llä alkavat ehdottomat suosikit. Veikkaan että Islantikin kuuluu porukkaan, mutta kuuma suihku kylppärissä saa riittää.
Onnea matkaan. Ei taida olla niitä mielyttävimpiä reissuja nuo toiselle-puolelle-maapallolle-lennot. Mutta taatusti erilaista ja kokemuksen arvoisia.Ei maabongaus ole vakavaraisten touhua, vaan lähinnä nuorten aikuisten, jotka ovat kiinnostuneet matkustamisesta ja haluavat kurkkata eri kulttuureita. Esikoiseni on kulinaarimatkaaja, hänelle ruokakulttuuri on matkojen yksi päätavoitteista. Petzen nuorin tytär matkustaa vähintään kaksi kertaa vuodessa johonkin uuteen kohteeseen. Hän työskentelee myyjättärenä neljä päivää viikossa ja opiskelee. Hän ei tuhlaa rahaa jonninjoutavaan sälään, ei juo eikä polta vaan säästää matkoja varten.
Teimme alkukesästä 2014 ensimmäisen matkan rapakon yli New Yorkiin. Kahdeksan tunnin lento ja puolen tunnin pyöriminen New Yorkin yllä ennen laskeutumislupaa ei sinänsä ollut voimia vievä koska otimme aikaa kiinni. Paluumatka oli sitten taas asia erikseen kun purimme aikaeroa matkatessamme takaisin Suomeen.- reppurireiska
korpikirjailija kirjoitti:
Ei maabongaus ole vakavaraisten touhua, vaan lähinnä nuorten aikuisten, jotka ovat kiinnostuneet matkustamisesta ja haluavat kurkkata eri kulttuureita. Esikoiseni on kulinaarimatkaaja, hänelle ruokakulttuuri on matkojen yksi päätavoitteista. Petzen nuorin tytär matkustaa vähintään kaksi kertaa vuodessa johonkin uuteen kohteeseen. Hän työskentelee myyjättärenä neljä päivää viikossa ja opiskelee. Hän ei tuhlaa rahaa jonninjoutavaan sälään, ei juo eikä polta vaan säästää matkoja varten.
Teimme alkukesästä 2014 ensimmäisen matkan rapakon yli New Yorkiin. Kahdeksan tunnin lento ja puolen tunnin pyöriminen New Yorkin yllä ennen laskeutumislupaa ei sinänsä ollut voimia vievä koska otimme aikaa kiinni. Paluumatka oli sitten taas asia erikseen kun purimme aikaeroa matkatessamme takaisin Suomeen.Eräs kaverini matkustelee paljon väliin tuntuu ettei muu siellä reissatessa ole niin tärkeää kuin syöminen, kummallista minä en kyllä syömisen takia enkä nykyään viitsi muutenkaan matkustella rajojemme ulkopuolelle.
reppurireiska kirjoitti:
Eräs kaverini matkustelee paljon väliin tuntuu ettei muu siellä reissatessa ole niin tärkeää kuin syöminen, kummallista minä en kyllä syömisen takia enkä nykyään viitsi muutenkaan matkustella rajojemme ulkopuolelle.
Tuskin voimme nauttia Suomessa esim. tulisista indonesialaisen katukeittiön suupaloja, mutta ei kai kukaan suomalainen ihan niine töikseen matkusta, että saisi ruokaa.
Toinen asia lienee kun seuraamme kumivene-matkailua. Niistä matkoista leivän perässä ovat monet Afrikan köyhien maiden pakolaiset valmiita maksamaan saman hinnan kuin esim. eurooppalaiset Karibian risteilyistä.- flegmaatti
hmp.f kirjoitti:
Unohdin muuten Hollannin listalta. Maa jossa laivat kulkee maan yläpuolella.
Juu. Ja lietelanta haisee voimaperäisesti ainakin keväkesällä!
Onneksi hajuaisti turtuu.
Lisäksi Amterdamissa autoihin murtaudutaan parkkihallien ulkopuolella ensimmäisenä yönä. Pollareiden kertomaa tehdessäni ilmoitusta murrosta.
Lohduttivat ko. aktiviteetin koskevan etupäässä ulkomaiden rekisterissä olevia autoja.
Emme koskaan jätä tavaroita autoon mutta olipa joku ollut radion puutteessa.
Palatessani ilmoituksen tekemisen reisulta oli lakupekka auton virtalukon kimpussa.
Pelkoni sanelema lihasliike lyhyen apuvälineen tukemana keskeytti aktiviteetin.
Seuraavana aamuna pakenimme Belgian puolelle.
Neljä ulkomaata, mutta minä bongaankin tuntureita.
Minäkin olen bongaillut tuntureita. Viimeksi heinäkuussa Posiolla ollessani bongasin pirtin ikkunasta Rukatunturin ; ) Asuessani aikoinani Kiirunassa bongasin tuntureita Suomen sekä Ruotsin Lapissa. Tunturit ovat jylhiä ja mieleen jääviä bongauskohteita. Lammet ja järvet tuntureiden kupeissa kauniita katseltavia.
Minäkin olen bongaillut tuntureita. Viimeksi heinäkuussa Posiolla ollessani bongasin pirtin ikkunasta Rukatunturin ; ) Asuessani aikoinani Kiirunassa bongasin tuntureita Suomen sekä Ruotsin Lapissa. Tunturit ovat jylhiä ja mieleen jääviä bongauskohteita. Lammet ja järvet tuntureiden kupeissa kauniita katseltavia.
Aion syksyllä bongata muutaman tunturin lisää.
Niin ja sit mie bongaan kansallispuistoja, niitä on kertynyt jo mukava määrä.Ancelina kirjoitti:
Aion syksyllä bongata muutaman tunturin lisää.
Niin ja sit mie bongaan kansallispuistoja, niitä on kertynyt jo mukava määrä.Esikoinen voimoineen bongasi nyt Kainuun kansallispuistot ja Kolin. He kiertävät myös Suomen nähtävyyksiä yhtä lailla kuin ulkomaisia.
Esikoinen voimoineen bongasi nyt Kainuun kansallispuistot ja Kolin. He kiertävät myös Suomen nähtävyyksiä yhtä lailla kuin ulkomaisia.
Repoveden kansallispuisto on hieno paikka, siellä kannattaa käydä ja Olhavan-vuorelta maisemia katsella.
Jos menee vettä pitkin, näkee upeat kalliomaalauksetkin.Ancelina kirjoitti:
Repoveden kansallispuisto on hieno paikka, siellä kannattaa käydä ja Olhavan-vuorelta maisemia katsella.
Jos menee vettä pitkin, näkee upeat kalliomaalauksetkin.Hossassa on myös kalliomaalauksia. Joskus viisitoista vuotta sitten hiihtelimme talvilomalla esikoisen kanssa tarkoituksenamme edetä Hossan värikallioille, mutta erämään hiljaisuus ja hirvien jäljet lumessa alkoivat peloittamaan minua, palasimme takaisin hotelliin. Nyt järven päälle vastapäätä värikalliota on rakennettu katselualue, joten ehkäpä joskus kesäaikaan palaan takaisin kesken jääneelle retkelle Hossan värikallioille.
Hossassa on myös kalliomaalauksia. Joskus viisitoista vuotta sitten hiihtelimme talvilomalla esikoisen kanssa tarkoituksenamme edetä Hossan värikallioille, mutta erämään hiljaisuus ja hirvien jäljet lumessa alkoivat peloittamaan minua, palasimme takaisin hotelliin. Nyt järven päälle vastapäätä värikalliota on rakennettu katselualue, joten ehkäpä joskus kesäaikaan palaan takaisin kesken jääneelle retkelle Hossan värikallioille.
Kalliomaalaukset ovat upeita, Puumalasta on löydetty joku "uusi"...
Ei kuitenkaan mennä raaputtelemaan maalauksia, kuten Norjassa nuori tuhosi 5000 vuotta vanhan kalliomaalauksen, tarkoituksenaan tehdä sen näkyvämmäksi.
Hossa on vielä tarkemmin tutkimatta, riittävätkö elonpäivät ja kunto kaiken mielenkiintoisen näkemiseen.
Enpä ole bongaillut, mitä nyt vähän dallaillut.
Ohi-mennen tsiikaillut.
Oletko huomannut lesken matkivan kirppareitasi kopioillen?
yst.
H.- ei.maisema.vaihdu
Eiköhän sinun matkailusi rajoitu tirtokonepöydän ja paskahuusin välille. et tunnu sen pitemmälle ehtivän jatkuvan päivystämisesi takia.
ei.maisema.vaihdu kirjoitti:
Eiköhän sinun matkailusi rajoitu tirtokonepöydän ja paskahuusin välille. et tunnu sen pitemmälle ehtivän jatkuvan päivystämisesi takia.
Eipä meille muille kuulu arvostella sitä, miten kukin elää ja kuinka päivänsä viettää.
Ja pystypeukunkin itsellesi taas laitoit.ei.maisema.vaihdu kirjoitti:
"ei.maisema.vaihdu"
Eipä koske minua, mutta muista kuitenkin, olisit voinut kirjoittaa tämän kommenttisi liikunta-vammaiselle.
Halutessasi, kuten ihan varmaan tiedät, löydät kommenttini jossa kerron päiväni rutiineista, sekä miten, milloin ja miksi tieto-koneeni on auki.
Katsos kun kommenttisi on auttamattoman vanhan-aikainen.
H.- 33.33
Eiköhän ne monetkin liikuntavammaiset liiku enemmän kuin sinä. Mutta levitä persettäsi kaikessa rauhassa.
33.33 kirjoitti:
Eiköhän ne monetkin liikuntavammaiset liiku enemmän kuin sinä. Mutta levitä persettäsi kaikessa rauhassa.
Sun nikissä näkyy nuo makkarat roikkuvan oikein neljin kappalein.
Enole enkä tule olemaan. Kokreintaan ruotsi norja ja viro, siinä tulevaisuuden bongailut. Ei kiinnosta.
On luonnollista, että maabongausta harrastavien pitää tuntea intohimoa matkustamiseen.
On luonnollista, että maabongausta harrastavien pitää tuntea intohimoa matkustamiseen.
Totta, jos ei ole intohimoa siihen, ei se myöskään huvita. Minulle riittää bongaukseen pää-asiassa suomenniemet. Suurin osa niistäkin on vielä näkemäti. Sekä mainitsemani Ruotsi ja Norja, Virokin. Eli minun ei tarvitse lähteä kauas tyydyttääkseni uusien paikkojen näkemisentarpeen.
Aikaisemmin matkustelin paljon, pidempi aikaisia kaukomatkojakin.
Nykyisin koti tuntuu parhaalta paikalta, vaihteluksi riittää ajelu asunnon ja mökin välillä ympäri vuoden.
En tykkää lentämisestä enkä kovin kuumasta ilmastosta.
Uskoisin että jonnekin edemmäksi vielä lähden, juuri nyt olen tyytyväinen elämääni näin.
Lähden ajelemaan vähän isompaan kaupunkiin, katselen kauppojen valikoimia, voin ostaakin jotain.Aikansa kutekin ja jos elät yksin ei matkustaminen yksin kiinnosta. Minun rinnalla vaeltelee mies, jonka matkustusinto ei vielä ole himmentynyt. Itseasiassa tuleva matkamme on minun syntymäpäiväni kunniaksi. Sen jälkeen ehkä lyhennämme matkoja.
- RiippuuEikäRoikuta
Puhu vaan omasta puolestasi. Kielitaitoisena kohtaan mielelläni uusia ihmisiä matkoillani ja voin muuttaa suuntaa välillä nopeastikin. Ei tarvitse neuvotella, suunnitella eikä lässytellä ennen kuin lähtee liikkeelle. Matkustan mielelläni yksin ja välillä myös oman hyvän kumppanin kanssa. Muutamien ihmisten kanssa en suostuisi matkustelemaan, vaikka he maksaisivat siitä minulle.
Aikansa kutekin ja jos elät yksin ei matkustaminen yksin kiinnosta. Minun rinnalla vaeltelee mies, jonka matkustusinto ei vielä ole himmentynyt. Itseasiassa tuleva matkamme on minun syntymäpäiväni kunniaksi. Sen jälkeen ehkä lyhennämme matkoja.
On minulla viikonloppukumppani, hänen kanssaan voisin matkustella. Ollaan käytykin monta kertaa etelänmatkoilla.
Tykkään matkustella yksinkin, saa itse määrätä ohjelmansa.
En ole koskaan tuntenut itseäni yksinäiseksi vaikka ilman kaveria olenkin matkaan lähtenyt.
Joskus saa riesan jostain yksin matkaajasta, siksi olen varovainen enkä ala herkästi kovin tuttavalliseksi.
Ei se tarkoita ettenkö olisi ystävällinen, olen vain sanonut että kaipaan omaa rauhaa matkoillani.
Ulkona sataa ja tuulee, mökissä on lämmintä ja viihtyisää, en kaipaa ulkomaille, huomenna vien auton huoltoon ja menen siksi aikaa kylille pesemään pyykkiä.
- flegmaatti
Nykyään kehtuuttaa liikaa. Neljä maanosaa ja yli 50 valtiota riittävät muistelemiseen. Ei enää uusia. Urautuneita latusia kuleskellaan.
30 vuotta bongattu kohde kutsuu keväisin ja syksyisin. Talvibongaukset saattavat vaihdella. Kesäbongaukset kohdistuvat samalle, alle 3:n tunnin lentomatkan päässä olevalle alueelle samoin kuin joulubongauksetkin.
V.Lavi: Niin lähestyypi maa!Maanosia on seitsemän. Euraasia jaetaan Eurooppaan ja Aasiaan. Afrikka, Australia ja Etelämanner, Etelä- ja Pohjois Amerikka. Maanosien välisinä rajoina voivat olla vuoristot (Kaukasus), sisämeret (Välimeri) ja kapeat kannakset
Lähde Wiki.
Itse olen bongannut kolme maanosaa. Maita en ole laskenut tarkkaan voi olla jotain kaksikytseitsämän juuri nyt.- flegmaatti
Maanosia on seitsemän. Euraasia jaetaan Eurooppaan ja Aasiaan. Afrikka, Australia ja Etelämanner, Etelä- ja Pohjois Amerikka. Maanosien välisinä rajoina voivat olla vuoristot (Kaukasus), sisämeret (Välimeri) ja kapeat kannakset
Lähde Wiki.
Itse olen bongannut kolme maanosaa. Maita en ole laskenut tarkkaan voi olla jotain kaksikytseitsämän juuri nyt.Kiitoksia valistuksesta! Enhän olisi tiennytkään. Oletko peruskoulun opettaja?
flegmaatti kirjoitti:
Kiitoksia valistuksesta! Enhän olisi tiennytkään. Oletko peruskoulun opettaja?
Itselleni minä vain muistutukseksi miten ne maaosat nyt menikään.
Huvitti tokaisusi, oletko sinä herkkähipiäinen ottamaan itseesi jos jokin asia on päivänselvä sinulle se voi olla minulle tai joillekin osanottajille epäselvää.
No, olen toiminut opettajana tosin en peruskoulussa vaan ammattioppilaitoksessa.- MikseiOO
Maanosia on seitsemän. Euraasia jaetaan Eurooppaan ja Aasiaan. Afrikka, Australia ja Etelämanner, Etelä- ja Pohjois Amerikka. Maanosien välisinä rajoina voivat olla vuoristot (Kaukasus), sisämeret (Välimeri) ja kapeat kannakset
Lähde Wiki.
Itse olen bongannut kolme maanosaa. Maita en ole laskenut tarkkaan voi olla jotain kaksikytseitsämän juuri nyt.Eikö Pohjoisnapa ole manner myös?
- kunhan.on.matkoilla
On siellä kiinteää jalkojen alla " jäätä " ja kylmä kuuluu olevan mutta eise haittaa turistia.
Pähkinöitä syön ja WhatsAppia käytän,
mutta vanhoja tuttuja maita vain bongailen.korpikirjailija kirjoitti:
Käytätkö myös flightraderia lentokoneita vongatessasi ; )?
Ei tarvitse ihan niin minuuttiaikatauluja seurata, olen kuin Liisa Ihmemaassa jos lentokentille pääsen. Silmät ympyriäisenä katselen ja kuuntelen. Tykkään kyllä lentokenttien atmosfääristä, niin kuin sanotaan.
Jos maabongaus on vastaavaa kuin lintubongaus, tyytyväinen olet kun vilauksen näät ja äänen kuulet. Kunhan jalallasi astut maan kamaralle, tuntemattomalta tietä kysäiset, kuvautat itsesi pyykkikivellä...
Keski-Eurooppaan olen mennyt via baltikaa tai itämeren länsirannikkoa, siitähän tulee jo mukavasti maita bongattua, ihan kuin muinoin espoonlahden kaislikossa jonkun tiklin kevätkosintaa kuunnellessa, sisitystä siellä ja siritystä täällä.rosaliiin kirjoitti:
Ei tarvitse ihan niin minuuttiaikatauluja seurata, olen kuin Liisa Ihmemaassa jos lentokentille pääsen. Silmät ympyriäisenä katselen ja kuuntelen. Tykkään kyllä lentokenttien atmosfääristä, niin kuin sanotaan.
Jos maabongaus on vastaavaa kuin lintubongaus, tyytyväinen olet kun vilauksen näät ja äänen kuulet. Kunhan jalallasi astut maan kamaralle, tuntemattomalta tietä kysäiset, kuvautat itsesi pyykkikivellä...
Keski-Eurooppaan olen mennyt via baltikaa tai itämeren länsirannikkoa, siitähän tulee jo mukavasti maita bongattua, ihan kuin muinoin espoonlahden kaislikossa jonkun tiklin kevätkosintaa kuunnellessa, sisitystä siellä ja siritystä täällä.Linnut ovat minunkin bongauslistalla, tosi en tunnista niitä juurikaan en äänestä enkä ulkonäöstä. Tässä kuukausi sitten ihmettelin kirkuvan nälkäistä linnun poikasen ääntä läheisessä metsikössä. Aikani seurattua tunnistin, se oli tikka, jolla oli poikanen puuhun tehdyssä kolossa.
- maamuna
Aikoinaan nähnyt Aasiaa, Afrikkaa, Amerikkaa jne. Nyt en tykkää lentämisestä, en tukahduttavasta kuumuudesta.
Hemmotteluhoitoja kylpylöissä, näkemättömiä paikkoja Suomessa. Ekologisuus.Ei kai ihmisen tarvitse perustella miksi ei tykkää matkustella tai tykkää. Mieltymykset nyt vaan ovat luonteiden erilaisuutta. Hemmotteluhoidot kylpylässä toki ovat ihania. Lasten kanssa tuli koluttua vesipuistot ja kylpylät läpi Suomen niemen.
Muutenkin olen kolunnut kotimaatani kattavasti etelästä pohjoiseen, lännestä itään ja siinä sivussa kaakosta koilliseen ja lounaasta luoteiseen ; ) Samoin Hollantia.- maamuna
Ei kai ihmisen tarvitse perustella miksi ei tykkää matkustella tai tykkää. Mieltymykset nyt vaan ovat luonteiden erilaisuutta. Hemmotteluhoidot kylpylässä toki ovat ihania. Lasten kanssa tuli koluttua vesipuistot ja kylpylät läpi Suomen niemen.
Muutenkin olen kolunnut kotimaatani kattavasti etelästä pohjoiseen, lännestä itään ja siinä sivussa kaakosta koilliseen ja lounaasta luoteiseen ; ) Samoin Hollantia.Ei tietenkään tarvitse perustella, mutta miksi ei perustelisi. Mielenkiintoisimpia kohteita oli Vietnamin Hồ Chí Minh. Sattui vaan olemaan tautisen helteiset päivät. Maita on muistaakeni 127 joissa olen käynyt. Suomi on jäänyt vähemmälle, toki lappi ja suurimman kaupungit linnoineen olen käynyt läpi. Nyt nautin hiljaisuudesta, kiireettömydestä, en ihmistungoksista.
maamuna kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse perustella, mutta miksi ei perustelisi. Mielenkiintoisimpia kohteita oli Vietnamin Hồ Chí Minh. Sattui vaan olemaan tautisen helteiset päivät. Maita on muistaakeni 127 joissa olen käynyt. Suomi on jäänyt vähemmälle, toki lappi ja suurimman kaupungit linnoineen olen käynyt läpi. Nyt nautin hiljaisuudesta, kiireettömydestä, en ihmistungoksista.
Oletpas nähnyt maailmaa, itse en ole käynyt kuin vajaassa kolmessakymmenessä maassa maailman kaikista 195 itsenäistä valtioista. Kotimaa ja kuten mainitsin Hollanti on tullut koluttua sut tarkkaan.
- maamuna
Oletpas nähnyt maailmaa, itse en ole käynyt kuin vajaassa kolmessakymmenessä maassa maailman kaikista 195 itsenäistä valtioista. Kotimaa ja kuten mainitsin Hollanti on tullut koluttua sut tarkkaan.
Osin työmatkoja 1971-2015.
Mä en edes tiedä mitä "bongaus" tarkoittaa. Sana keksittiin sillä aikaa kun suomenkieli ei kuulunut mitenkään päivittäiseen elämääni. Oletin että se tarkoitti näköhavaintoja, kuten esim. lintujen katselemisessa.
Jos sitä nyt voi edes käyttää merkityksessä "tutustua uusiin maihin", koska ei maita voi havaita ja yksi lyhyt visiitti esim. jossain turistikohteessa ei anna paljon mitään kuvaa siitä millainen tämä k.o. maa oikeastaan on; ainoastaan sulan hattuun että joo ollaan nähty, ollaan oltu. Tunnen yhden tyypin jonka elämän tavoitteena on käydä kaikissa maailman maissa ja minä vain ihmettelen miten se voi olla elämää itseään suurempaa, millä rahalla ja minkä kaikkienmuiden asioiden kustannuksella, mutta onhan se silleen että maailmassa on monta asiaa jotka kummastuttaa pientä kulkijaa.
Kun nyt tuli sanottoua kaikki tuo, niin en yhtään epäilisi että jos siivet kannattaisi eikä olisi myllynkiveä kaulassa, ei perhettä, rakkaita ja sitoumuksia niin ettenkö minäkin voisi polkaista lentoon tutustumaan kaikkiinmaailman maihin. Mielenkiintoa ja seikkailunhalua riittää kyllä. Mutta ei fyrkkaa eikä aikaa muilta tärkeiltä asioilta.
Harmaasiipi kyyhkynen lentää aina vain lähempänä maan pintaa.
(Maita on tullut käytyä rajoitetulla matkabudjetilla, ehkä 20 kaikkiaan, mutta en tunne oikeesti tuntevani niistä kuin kuin neljä, viisi joiden kielet hallitsen ja joiden ruoka on namia ja musiikki kivaa kuunnella...) Mutta se ei kai ole maa-bongausta?)"Paloma.se.co"
Näkö-havainto on hyvä suomennos.
Tosin bongata voi myös tunteitakin.
-
Sinä et voi olla koskaan bongaaja.
Korppiskaan ei voi, eikä voimistelija-flegu.
Katsos kun asumaan ei saa mennä, kurkkaamaan vain.
Teihin sopii sana: Tunnustelija.
-
Ikävissäni olen odottanut Blogiasi matkastasi meille päin.
Yksityis-kohtia, tunteitten-ailahteluja, tuskaa, murhetta jne.
Sanotaanko, korkeintaan 20 kommenttia :)
H.Paloma@
Bongaus on nyt vain in, muussakin kuin lintujen bongauksessa. Ne ihan oikeat lintubongarit esim. kiertävät kattavasti maapalloa, bongatessaan harvinaislajeja pitelaskuvihkoseensa. Maabongauksessa kysymys on samasta ilmiöstä kirjataan maat joita on bongattu. Eihän kellään ole aikaa esim. lomamatkalla tutustua syvällisesti bongaamansa maan kulttuuriin. Ne ovat yleensä niitä maamerkkejä joihin keskitytään, kuten Pariisissa Eifeltorni tai New Yorkissa vapauden patsas.
Eli kuten jo itsekin mainitsit et voi vaikka haluaisitkin lentää ja nähdä maailmaa koska olet sidottu lapsiisi ja mieheesi, joka ei tykkää matkustamisesta, näin olet antanut ymmärtää.
Esikoiseni kertoi minulle, että on muuttanut täysin suhtautumistaan vanhenemiseen seuratessaan minua ja Petzeä.
Olen aina innostunut uusista asioista ja kokemaan sellaista, joka voi aluksi tuntua itsestänikin mahdottomalta kuten tuo Sup-kokeilukin. Se oli ihana yllätys ja saavutus pystyä melomaan seisaaltaan viisi kuukautta selkätapaturman jälkeen.
Petzekin on nyt hirmu kiinnostunut ja ehkäpä vuokraamme laudan jahka helteet palaavat tänne tällä hetkellä koleaan Korpeen.- flegmaatti
Kielen "hallinta" on minua kiinnostava termi. Mitähän se kenellekin merkitsee?
Kerran, palatessamme Lontoosta sattui koneessa istuinaapuriksemme nainen joka oli jäänyt Englantiin aupairiksi yo-kirjoitusten ja enkun L:n jälkeen. Hän kertoi vasta 5:n oleskeluvuoden tietämissä ymmärtäneensä, ettei hän sitä enkkua hyvin osannutkaan, hallinnasta puhumattakaan.
Minun on tunnustettava oma, kehno hallinnan ( = hallitsemattomuuden ) tasoni.
Työelämässä ollessani pääsin testien jälkeen työnantajan järjestämän enkun intensiivikurssin tasokkaimpaan ryhmään. 8h / päivä eikä sanaakaan suomea.
Opettajia oli aina pareittain ja ne vaihtelivat jenkeistä englantilaisiin ja irkkuihin.
Eräs tehtävä oli kertoa enkuksi kahden kahta eri murretta meluisassa kapakkaympäristössä puhuvan hepun noin 5- 10:n minuutin kestoisen kinastelun sisältö ja tehdä siitä yhteenveto.
Oli muuten sen hallinnan kanssa vaikeuksia vaikka olin tarkkana. Kunpa toisen äijän tekohampaat eivät olisi lonksuneet.
Niin kaukana oli hallintani vaikka kyseessä oli jo intensiivin toisen viikon loppuvaiheet ja kyse oli toiseksi parhaasta kielestäni.
Mutta, vilpittömät onnitteluni hallitseville! korpikirjailija kirjoitti:
Paloma@
Bongaus on nyt vain in, muussakin kuin lintujen bongauksessa. Ne ihan oikeat lintubongarit esim. kiertävät kattavasti maapalloa, bongatessaan harvinaislajeja pitelaskuvihkoseensa. Maabongauksessa kysymys on samasta ilmiöstä kirjataan maat joita on bongattu. Eihän kellään ole aikaa esim. lomamatkalla tutustua syvällisesti bongaamansa maan kulttuuriin. Ne ovat yleensä niitä maamerkkejä joihin keskitytään, kuten Pariisissa Eifeltorni tai New Yorkissa vapauden patsas.
Eli kuten jo itsekin mainitsit et voi vaikka haluaisitkin lentää ja nähdä maailmaa koska olet sidottu lapsiisi ja mieheesi, joka ei tykkää matkustamisesta, näin olet antanut ymmärtää.
Esikoiseni kertoi minulle, että on muuttanut täysin suhtautumistaan vanhenemiseen seuratessaan minua ja Petzeä.
Olen aina innostunut uusista asioista ja kokemaan sellaista, joka voi aluksi tuntua itsestänikin mahdottomalta kuten tuo Sup-kokeilukin. Se oli ihana yllätys ja saavutus pystyä melomaan seisaaltaan viisi kuukautta selkätapaturman jälkeen.
Petzekin on nyt hirmu kiinnostunut ja ehkäpä vuokraamme laudan jahka helteet palaavat tänne tällä hetkellä koleaan Korpeen.Minä jäin edelleenkin miettimään olisinko sittenkään kiinnostunut "maa-bongauksesta" ellei minulla olisi nyt (osittain itse hankittuja) rajoituksia ylenmääräiseen matkusteluun. Olen kiinnostunut kulttureista, ihmisistä ja seikkailunhaluinen ja kaikki uusi viehättää, mutta haluan kokemuksen olevan hieman kattavampi kuin pelkkä jonkun maanmerkin kirjaus listaan: en taida olla keräilijä siinä mielessä. Kerään mielelläni ystäviä, tuttavia, lisää ihmisiä elämääni ja en halua luopua mistään, mutta paikat sinänänsä eivät ole tärkeitä.
Hehehehe laita kuva profiiliisi kun olet suppailemassa, korppis :)
Profiilikuvasta, tunnistaako kukaan etelä-karjalainen (esim. Anceli) missä profiilikuvani on otettu?hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
-
-
H.En varmaan voisikaan koska en ole keräilijä. (paikallisten harakoiden tapaan :)En kerää maita enkä maamerkkejä, mutta jokaiselle suotakoon omat huvinsa omien taipumustensa ja mieltymystensä mukaan, niin kauan kuin eivät vaihingoita harrastuksillaan ketään muuta :)
Blogi tulee (hunksz) mutta en jouda nyt erittelemään tunteitani kun tv:stä tulee olympialaisia koko ajan ja kolumbian tytöt hyppää ja juoksee ja ruotsalaisiakin näkyy siellä täällä mutta missä missä suomalaiset???Paloma.se.co kirjoitti:
Minä jäin edelleenkin miettimään olisinko sittenkään kiinnostunut "maa-bongauksesta" ellei minulla olisi nyt (osittain itse hankittuja) rajoituksia ylenmääräiseen matkusteluun. Olen kiinnostunut kulttureista, ihmisistä ja seikkailunhaluinen ja kaikki uusi viehättää, mutta haluan kokemuksen olevan hieman kattavampi kuin pelkkä jonkun maanmerkin kirjaus listaan: en taida olla keräilijä siinä mielessä. Kerään mielelläni ystäviä, tuttavia, lisää ihmisiä elämääni ja en halua luopua mistään, mutta paikat sinänänsä eivät ole tärkeitä.
Profiilikuvasta, tunnistaako kukaan etelä-karjalainen (esim. Anceli) missä profiilikuvani on otettu?Molemmissa profiilikuvissani melon Nuaksen alloilla seisten, laitahan silmälasit nenällesi ja tiiraa tarkasti. ; )
flegmaatti kirjoitti:
Kerran, palatessamme Lontoosta sattui koneessa istuinaapuriksemme nainen joka oli jäänyt Englantiin aupairiksi yo-kirjoitusten ja enkun L:n jälkeen. Hän kertoi vasta 5:n oleskeluvuoden tietämissä ymmärtäneensä, ettei hän sitä enkkua hyvin osannutkaan, hallinnasta puhumattakaan.
Työelämässä ollessani pääsin testien jälkeen työnantajan järjestämän enkun intensiivikurssin tasokkaimpaan ryhmään. 8h / päivä eikä sanaakaan suomea.
Opettajia oli aina pareittain ja ne vaihtelivat jenkeistä englantilaisiin ja irkkuihin.
Eräs tehtävä oli kertoa enkuksi kahden kahta eri murretta meluisassa kapakkaympäristössä puhuvan hepun noin 5- 10:n minuutin kestoisen kinastelun sisältö ja tehdä siitä yhteenveto.
Oli muuten sen hallinnan kanssa vaikeuksia vaikka olin tarkkana. Kunpa toisen äijän tekohampaat eivät olisi lonksuneet.
Niin kaukana oli hallintani vaikka kyseessä oli jo intensiivin toisen viikon loppuvaiheet ja kyse oli toiseksi parhaasta kielestäni.
Mutta, vilpittömät onnitteluni hallitseville!Puhun englantia päivittäin, se on ns. kielen hallinnan ylläpitoa. Kieliopillisesti oikein ei ole tavoitteeni kun kommunikoin läheisteni kanssa, mutta kun matkustan ulkomaille keskityn englanninkielen ilmaisuun huolellisemmin.
Aikoinani, kun en vielä hallinnut hyvin vieraita kieliä, päätin tehostaa oppimista niin, että aina istuessani autossa tai julkisessa kulkuneuvossa ajattelin asioita englannin, saksan tai ruotsin kielellä. - Omina pitkinä jaksoinaan vuorotellen. Sai tosi tehokasta sanajumppaa ja välillä jokin asia jäi vaivaamaan niin, että piti kaivaa kotona sanakirja esille, jotta löysi oikean sanan tai sanonnan.
Jossain vaiheessa totesin, että olin ollut vieraitten turistikielten opiskelussa turhan ahne. Ellei ole käyttänyt jotain vierasta kieltä, viikkoa tai muutamaa viikkoa kauempaa aikaa, kieli tuppaa unohtumaan niin, ettei itse löydä varmasti oikeita ilmaisuja. Ymmärtäminen toimii paremmin, eikä sillä niin väliä ole, onko kieli espanjaa, italiaa tai vaikka portugalia.
Yksitoista erilaista pientä sanakirjaa, on mukava varasto omassa kirjahyllyssäni. Siitä voin aina tarvittaessa ottaa yhden tai vaikka useampiakin mukaan matkalle. Joitain kielistä olen opiskellut enemmän, toisia vähemmän. Kyrillisten ja kreikkalaisten kirjainmerkkien opettelusta on ollut joskus ihan yllättäenkin hyötyä. Esim. kerran Sofiassa, kun olin ollut kävelemässä itsekseni, kaivoin kartan esiin ja huomasin yllättäen, että katukylteissä oli vain kyrillisiä kirjaimia. Venäjänkielen alkeiden opiskelusta oli kulunut vuosia ja kesti melkoisen tovin, ennenkuin sain tavatuksi kyltin tekstin ja "pääsin taas kartalle".
Olen myös huomannut, että ihmiset rohkaistuvat puhumaan vierasta kieltä itsekin, kun huomaavat minun sönköttävän virheitä tehden heidän äidinkieltään. Ei tarvitse hävetä. ;)- flegmaatti
optimisti-orvokki kirjoitti:
Aikoinani, kun en vielä hallinnut hyvin vieraita kieliä, päätin tehostaa oppimista niin, että aina istuessani autossa tai julkisessa kulkuneuvossa ajattelin asioita englannin, saksan tai ruotsin kielellä. - Omina pitkinä jaksoinaan vuorotellen. Sai tosi tehokasta sanajumppaa ja välillä jokin asia jäi vaivaamaan niin, että piti kaivaa kotona sanakirja esille, jotta löysi oikean sanan tai sanonnan.
Jossain vaiheessa totesin, että olin ollut vieraitten turistikielten opiskelussa turhan ahne. Ellei ole käyttänyt jotain vierasta kieltä, viikkoa tai muutamaa viikkoa kauempaa aikaa, kieli tuppaa unohtumaan niin, ettei itse löydä varmasti oikeita ilmaisuja. Ymmärtäminen toimii paremmin, eikä sillä niin väliä ole, onko kieli espanjaa, italiaa tai vaikka portugalia.
Yksitoista erilaista pientä sanakirjaa, on mukava varasto omassa kirjahyllyssäni. Siitä voin aina tarvittaessa ottaa yhden tai vaikka useampiakin mukaan matkalle. Joitain kielistä olen opiskellut enemmän, toisia vähemmän. Kyrillisten ja kreikkalaisten kirjainmerkkien opettelusta on ollut joskus ihan yllättäenkin hyötyä. Esim. kerran Sofiassa, kun olin ollut kävelemässä itsekseni, kaivoin kartan esiin ja huomasin yllättäen, että katukylteissä oli vain kyrillisiä kirjaimia. Venäjänkielen alkeiden opiskelusta oli kulunut vuosia ja kesti melkoisen tovin, ennenkuin sain tavatuksi kyltin tekstin ja "pääsin taas kartalle".
Olen myös huomannut, että ihmiset rohkaistuvat puhumaan vierasta kieltä itsekin, kun huomaavat minun sönköttävän virheitä tehden heidän äidinkieltään. Ei tarvitse hävetä. ;)Minun käsitteistyössäni kielen hallinta, osaaminen ja toimeen tuleminen ovat hyvinkin eri asioita.
Varsinkin viimeeksi mainittu. flegmaatti kirjoitti:
Mutta, vilpittömät onnitteluni hallitseville!Tuosta paikallisten kielten hallinnasta tulee mieleen, että työmatkalla joskus vuosia sitten Skotlannissa minulla oli lontoolainen "tulkki" mukana.
Minulle esiteltiin yhden suuren englantilaisen yrityksen tehtaita ja kävimme myös Edinburgissa. Ajoittain syntyperäinen brittikään ei kyennyt ymmärtämään skottien puhetta, onneksi ainakin osa skoteista hallitsi myös englannin kieltä.- flegmaatti
flegmaatti kirjoitti:
Minun käsitteistyössäni kielen hallinta, osaaminen ja toimeen tuleminen ovat hyvinkin eri asioita.
Varsinkin viimeeksi mainittu.Loppuhenkonen käsitteistööni. Minulle kielen osaamista on se, että pystyy ilman suurempia vaikeuksia keskustelemaan meluisassa, esimerkiksi pubissa, paikallista katukieltä puhuvan kanssa abstrakteista asioista kuten esimerkiksi politiikasta, taloudesta uskonnosta yms.
Hallinta on huomattavasti kauempana ja kaiken lisäksi sekin riippuu "hallitsijoiden" älykkyyden ja tietämisen tasosta. Hallinta vaatii vivahteiden ymmärtämistä ja liikkumista samalla tasolla asioiden suhteen. Likimainkaan kaikki eivät "hallitse" äidinkieltäänkään. - O-Orvokki
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä jäin edelleenkin miettimään olisinko sittenkään kiinnostunut "maa-bongauksesta" ellei minulla olisi nyt (osittain itse hankittuja) rajoituksia ylenmääräiseen matkusteluun. Olen kiinnostunut kulttureista, ihmisistä ja seikkailunhaluinen ja kaikki uusi viehättää, mutta haluan kokemuksen olevan hieman kattavampi kuin pelkkä jonkun maanmerkin kirjaus listaan: en taida olla keräilijä siinä mielessä. Kerään mielelläni ystäviä, tuttavia, lisää ihmisiä elämääni ja en halua luopua mistään, mutta paikat sinänänsä eivät ole tärkeitä.
Profiilikuvasta, tunnistaako kukaan etelä-karjalainen (esim. Anceli) missä profiilikuvani on otettu?Voiko aallokossakaan suppailla, vai onko se tyynen veden puuhaa?
Onko se leikkiä ja kuntoilua vai voiko noin matkustaa pitempiäkin matkoja? - ÖÖÖÖÖ-ÖÖÖÖÖÖ
Prrrrrrhanan tablettiohjelma.
Kirjoitin taatusti: Voiko aallokossaKIN suppailla? O-Orvokki kirjoitti:
Voiko aallokossakaan suppailla, vai onko se tyynen veden puuhaa?
Onko se leikkiä ja kuntoilua vai voiko noin matkustaa pitempiäkin matkoja?Toi korppis tietää paremmin suppauksesta. Se seisoo jonkunlaudan päällä rantaheinikossa. Ei näkynyt suurempia aaltoja.
- suppikset
ÖÖÖÖÖ-ÖÖÖÖÖÖ kirjoitti:
Prrrrrrhanan tablettiohjelma.
Kirjoitin taatusti: Voiko aallokossaKIN suppailla?Kyllä voi, meressäkin. Itse olen suppaillut 5 vuotta. Ensin kokeilin Töölönlahdella, sitten hommasin oman ilmatäytteisen laudan.
Tuosta paikallisten kielten hallinnasta tulee mieleen, että työmatkalla joskus vuosia sitten Skotlannissa minulla oli lontoolainen "tulkki" mukana.
Minulle esiteltiin yhden suuren englantilaisen yrityksen tehtaita ja kävimme myös Edinburgissa. Ajoittain syntyperäinen brittikään ei kyennyt ymmärtämään skottien puhetta, onneksi ainakin osa skoteista hallitsi myös englannin kieltä.Olin lukion viimeisenä väli-kesänä kieliharjoittelussa Edinburgissa. Tosi vaikeaa oli ymmärtää ja tottua kieleen, mutta onneksi minulla oli irlantilainen ja englantilainen työkaveri ja huonetoverini puhui hyvää englantia vaikka oli skotti.
Paloma.se.co kirjoitti:
Toi korppis tietää paremmin suppauksesta. Se seisoo jonkunlaudan päällä rantaheinikossa. Ei näkynyt suurempia aaltoja.
Suppailu on kivaa, mutta en heti kylmiltään uskaltanut lähteä vastapäistä saarta kiertämään kuten nuoret tekivät. Harjoittelin rantavedessä. Jännitin eniten kuinka pääsen pystyyn laudalla, joten harjoittelin laiturilla nuorten ollessa saaren kiertomatkalla. Lautalla ylös noudeminen ei tuottanutkaan vaikeuksia. Tasapainon pitäminen on se juttu ja se onnistuu kun ei jännitä. Meloin seisaaltaan hiljalleen rannan tuntumassa. Kun onnistumiseni oli kuvattu, pidimme hauskaa istumalla ja makamalla laudoilla ja pulahtelimme välillä myös uimaan.
Suppailu on kivaa, mutta en heti kylmiltään uskaltanut lähteä vastapäistä saarta kiertämään kuten nuoret tekivät. Harjoittelin rantavedessä. Jännitin eniten kuinka pääsen pystyyn laudalla, joten harjoittelin laiturilla nuorten ollessa saaren kiertomatkalla. Lautalla ylös noudeminen ei tuottanutkaan vaikeuksia. Tasapainon pitäminen on se juttu ja se onnistuu kun ei jännitä. Meloin seisaaltaan hiljalleen rannan tuntumassa. Kun onnistumiseni oli kuvattu, pidimme hauskaa istumalla ja makamalla laudoilla ja pulahtelimme välillä myös uimaan.
Ps. vettä oli noin metri alla, en suppaillut rantakivillä ; )
Paloma.se.co kirjoitti:
Profiilikuvasta, tunnistaako kukaan etelä-karjalainen (esim. Anceli) missä profiilikuvani on otettu?Yksi jännä yhteensattuma, että kirjoitit haluat tutustua ihmisiin et vain maamerkkeihin. New yorkin Harlemissa tapasimme helteisenä päivänä kuuluisassa ravintolassa, josta Obama aloitti aikoinaan vaalikiertueensa ihastuttavan ruotsalaisen (etiopiassa syntyneen) naisen. Hänestä tuli facebookystävistäni, jonka vieläkin pidämme yhtä.
- EhkäKannattaisi
hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
-
-
H.Ja sinä et voi koskaan olla kunnon kirjoittaja, kun et hallitse edessuomen kielen alkeita. Voisit opetella.
EhkäKannattaisi kirjoitti:
Ja sinä et voi koskaan olla kunnon kirjoittaja, kun et hallitse edessuomen kielen alkeita. Voisit opetella.
"EhkäKannattaisi"
Taas ja taas ja taas...vanhaa tarinaa.
Mitä sinä tällä etsit.?
Niin monet ennen sinua ovat kirjoittaneet samoin.
H.korpikirjailija kirjoitti:
Yksi jännä yhteensattuma, että kirjoitit haluat tutustua ihmisiin et vain maamerkkeihin. New yorkin Harlemissa tapasimme helteisenä päivänä kuuluisassa ravintolassa, josta Obama aloitti aikoinaan vaalikiertueensa ihastuttavan ruotsalaisen (etiopiassa syntyneen) naisen. Hänestä tuli facebookystävistäni, jonka vieläkin pidämme yhtä.
Minä olen myös "keräillyt" ihmisiä vuosien varrella eri puolilta maailmaa. Ystävävalikkoni on kovin monipuolinen ja siihen kuuluu monta eri kansalaisuutta ja etnistä alkuperää, mutta he eivät ole koskaan tietoisesti silleen "bongattuja" vaan olen tutustunut ihmisiin erilaisissa tilanteissa, ystävien kautta, spontaanisti.
Joku maailman raiteilla tavattu ihminen voi olla tuhannesti mielenkiintoisempi "matkamuisto" kuin kuva minusta riemukaaren edessä.
- eppu2
Viidenneksellä ihmisistä on matkustusgeeni. Minulla sitä ei selvästikään ole.
Viidessä maassa olen käynyt, kotimaanmatkailua aikoinaan tullut harrastettua jonkin verran.Mulla vähän sama juttu. Neljässä maassa olen käynyt ja kiitti se riitti, ei ole mun juttu. Kotimaata kiertänyt minäkin lasten kanssa kaikenmaailman muumimaat ja touhulandiat, särkänniemet ja jukujukumaat. Soomen paikoilla on varmasti jatkossa paljon annettavaa eri näkökulmasta kunhan ja jos aikaa riittää kun vapaa-aika lisääntyy. Asunutkin olen kolmensadan kilometrin säteellä. Mihinpä sitä kotoaan lähtisi :D.
- flegmaatti
Vaimoni kuulunee tuohon viidennekseen?
Meille on kertynyt yhteisiä reisuja hyvän matkaa yli 100kpl enkä laske mukaan naapurimaitamme enkä alle viikon käyntejä.
Alkupää oli automatkailua Euroopassa. Sittemmin eri muotoista omatoimisuutta ml. lento ja auto kentältä ilman muita varauksia. Vanhemmiten laiskoja risteilyjä ja kiertomatkoja.
Yhteen laskettuina vähintään 5 - 6 vuotta. Noiden lisäksi vaimoni tekee vuosittain vähintään yhden tyttöjen matkan = kuuluu tuohon geenivirhesakkiin!
Välilaskut mukaan lukien rouvalla on lähemmäs 200 nousua.
Kotimaassa vaimoni on käynyt kerran Kittilässä. Moikkaamassa poikamme perhettä. Minä olen käynyt kerran työasioissa Torniossa. Seuraavaksi pohjoisin työkeikka oli Kajaanissa. Niissä on minulle Lappia riittävästi. flegmaatti kirjoitti:
Vaimoni kuulunee tuohon viidennekseen?
Meille on kertynyt yhteisiä reisuja hyvän matkaa yli 100kpl enkä laske mukaan naapurimaitamme enkä alle viikon käyntejä.
Alkupää oli automatkailua Euroopassa. Sittemmin eri muotoista omatoimisuutta ml. lento ja auto kentältä ilman muita varauksia. Vanhemmiten laiskoja risteilyjä ja kiertomatkoja.
Yhteen laskettuina vähintään 5 - 6 vuotta. Noiden lisäksi vaimoni tekee vuosittain vähintään yhden tyttöjen matkan = kuuluu tuohon geenivirhesakkiin!
Välilaskut mukaan lukien rouvalla on lähemmäs 200 nousua.
Kotimaassa vaimoni on käynyt kerran Kittilässä. Moikkaamassa poikamme perhettä. Minä olen käynyt kerran työasioissa Torniossa. Seuraavaksi pohjoisin työkeikka oli Kajaanissa. Niissä on minulle Lappia riittävästi.Kajaani ei kuulu Lappiin ; ))
siilimuori4 kirjoitti:
Mulla vähän sama juttu. Neljässä maassa olen käynyt ja kiitti se riitti, ei ole mun juttu. Kotimaata kiertänyt minäkin lasten kanssa kaikenmaailman muumimaat ja touhulandiat, särkänniemet ja jukujukumaat. Soomen paikoilla on varmasti jatkossa paljon annettavaa eri näkökulmasta kunhan ja jos aikaa riittää kun vapaa-aika lisääntyy. Asunutkin olen kolmensadan kilometrin säteellä. Mihinpä sitä kotoaan lähtisi :D.
Suomi on pinta-alaltaan kohtuullisen suuri ja suomalaisille riittää monenlaisia matkakohteita, nähtävää ja koettavaa kotimaassakin. Jokaisessa vähänkin suuremmassa kaupungissa on erilaisia ja eri-ikäisiä rakennuksia, puistoja, museoita, uusia asuntoalueita ja vanhaa kulttuuriperintöä.
Järvi-Suomen alueella voi nähdä ja kokea monenlaista, myös rannikko on varsin monimuotoinen ja liikkumaan pääsee sekä vesillä että maissa tai miksei ilmassakin.
Helsingissä riittää nähtävää ja koettavaa sekä matkailijoille että kaupungissa tai sen lähiöissä asuville. On upeita koristeellisia vanhoja kivitaloja, on kaupunginosia, joissa on vain pienehköjä puusta rakennettuja kerrostaloja. On upeita ja vähän ankeammankin näköisiä lähiöitä. Nykyisin on useampiakin kylpylöitä, joissa saa monenlaista palvelua, on kauppa- ja kirpputoreja ym.
Moniin saariin pääsee vesibusseilla tai säännöllistä lauttaliikennettä hyödyntäen. Esimerkiksi Vallisaareen eläkeläiset pääsevät matkustamaan edes-takaisin 3,50 eurolla ja Korkeasaareen kaupungin bussilipulla tai siltaa pitkin.
Linnanmäelle pääsee ilmaiseksi, samoin kaikkiin kaupunginmuseoihin.
Luontoon pääsee vaeltamaan ja retkeilemään pääkaupunginseudun monilla ulkoilualueilla, voi yöpyäkin, jos haluaa. Uida ja veneillä voi meressä tai monissa järvissäkin.
Porvoo, Rauma ja Loviisa ovat viehättäviä, vanhoja pikkukaupunkeja ym, ym, ym.
Aloitetaanko Suomessa kaupunki- ja/tai paikkakuntabongaus?
Vai tehtäisiinkö uusi ketju, jossa kirjoitetaan erikoisista havainnoista oman matkamme varrella.
Itse voisin ihmetellä, miten koivukin voi kasvaa rönsyillen pieninä oksina pitkin maata poronjäkälän ja sammalen seassa.
Olen aloittanut kotimaan matkailun muutaman kuukauden ikäisenä ja jatkan edelleen. Jossain vaiheessa totesin, ettei Suomessa ollut yhtään kaupunkia, jossa en olisi joskus käynyt. Nykyisin en aina edes tiedä, missä ja millainen on joku uuden nimen ja uusia alueita saanut kaupunki. - Kun lähden liikkeelle, tuntuu siltä, että aina voi nähdä ja kokea jotain uutta ja ennen näkemätöntä.- eppu2
Suomi on pinta-alaltaan kohtuullisen suuri ja suomalaisille riittää monenlaisia matkakohteita, nähtävää ja koettavaa kotimaassakin. Jokaisessa vähänkin suuremmassa kaupungissa on erilaisia ja eri-ikäisiä rakennuksia, puistoja, museoita, uusia asuntoalueita ja vanhaa kulttuuriperintöä.
Järvi-Suomen alueella voi nähdä ja kokea monenlaista, myös rannikko on varsin monimuotoinen ja liikkumaan pääsee sekä vesillä että maissa tai miksei ilmassakin.
Helsingissä riittää nähtävää ja koettavaa sekä matkailijoille että kaupungissa tai sen lähiöissä asuville. On upeita koristeellisia vanhoja kivitaloja, on kaupunginosia, joissa on vain pienehköjä puusta rakennettuja kerrostaloja. On upeita ja vähän ankeammankin näköisiä lähiöitä. Nykyisin on useampiakin kylpylöitä, joissa saa monenlaista palvelua, on kauppa- ja kirpputoreja ym.
Moniin saariin pääsee vesibusseilla tai säännöllistä lauttaliikennettä hyödyntäen. Esimerkiksi Vallisaareen eläkeläiset pääsevät matkustamaan edes-takaisin 3,50 eurolla ja Korkeasaareen kaupungin bussilipulla tai siltaa pitkin.
Luontoon pääsee vaeltamaan ja retkeilemään pääkaupunginseudun monilla ulkoilualueilla, voi yöpyäkin, jos haluaa. Uida ja veneillä voi meressä tai monissa järvissäkin.
Vai tehtäisiinkö uusi ketju, jossa kirjoitetaan erikoisista havainnoista oman matkamme varrella.
Itse voisin ihmetellä, miten koivukin voi kasvaa rönsyillen pieninä oksina pitkin maata poronjäkälän ja sammalen seassa.
Olen aloittanut kotimaan matkailun muutaman kuukauden ikäisenä ja jatkan edelleen. Jossain vaiheessa totesin, ettei Suomessa ollut yhtään kaupunkia, jossa en olisi joskus käynyt. Nykyisin en aina edes tiedä, missä ja millainen on joku uuden nimen ja uusia alueita saanut kaupunki. - Kun lähden liikkeelle, tuntuu siltä, että aina voi nähdä ja kokea jotain uutta ja ennen näkemätöntä.Sait liikkeelle muistikuvia, Porvoon ranta-aitat, Rauman pitsinnypläys, Lappeenrannan ortodoksikirkko, Aurora Karanzin-museo,Turun linna, Olavin linna, Hämeenlinna........
Kuvat vain lähtivät päässä juoksemaan. - sipeliini
Olen aloittanut kotimaan matkailun muutaman kuukauden ikäisenä ja jatkan edelleen. Jossain vaiheessa totesin, ettei Suomessa ollut yhtään kaupunkia, jossa en olisi joskus käynyt. Nykyisin en aina edes tiedä, missä ja millainen on joku uuden nimen ja uusia alueita saanut kaupunki. - Kun lähden liikkeelle, tuntuu siltä, että aina voi nähdä ja kokea jotain uutta ja ennen näkemätöntä.Tuo on aivan totta Suomi on loistava matkailumaa, lappi tuntureineen, järvisuomi järvineen kaikki muu. Suomi on tullut kierrettyä moneen kertaan matkailuvaunun kanssa, länsi-suomen rannikko kaupungit ja itä-suomi on koluttu Norja , Ruotsi ja Viro, etelän lämpöön piipahdan taas syyskuussa pariksiviikoksi, euroopan ulkopuolella on vain muutama lämmin maa tullut bongattua.
Olen aloittanut kotimaan matkailun muutaman kuukauden ikäisenä ja jatkan edelleen. Jossain vaiheessa totesin, ettei Suomessa ollut yhtään kaupunkia, jossa en olisi joskus käynyt. Nykyisin en aina edes tiedä, missä ja millainen on joku uuden nimen ja uusia alueita saanut kaupunki. - Kun lähden liikkeelle, tuntuu siltä, että aina voi nähdä ja kokea jotain uutta ja ennen näkemätöntä.Hyvä kirjoitus optimisti-orvokki, noin minäkin näkisin. Suomessa on minullekin loppuelämäksi nähtävää ja koettavaa, miksi lähteä merta edemmäs kalaan.
Minä lähden erittäin mielelläni jonnekin kesäisempään, aurinkoisempaan ja lämpimämpään ympäristöön joksikin aikaa rospuuttokelin aikana, eli silloin kun päivät ovat lyhyitä, pimeä tulee ennen normaalin työpäivän päättymistä, kaikki näyttää likaisen ruskealta ja ankealta ja kaikkialla on nuhruisen märkää.
Energian lataaminen tekee hyvää ja erityisesti työvuosina lomat ympäristönmuutoksineen tuntuivat todella tarpeellisilta.optimisti-orvokki kirjoitti:
Minä lähden erittäin mielelläni jonnekin kesäisempään, aurinkoisempaan ja lämpimämpään ympäristöön joksikin aikaa rospuuttokelin aikana, eli silloin kun päivät ovat lyhyitä, pimeä tulee ennen normaalin työpäivän päättymistä, kaikki näyttää likaisen ruskealta ja ankealta ja kaikkialla on nuhruisen märkää.
Energian lataaminen tekee hyvää ja erityisesti työvuosina lomat ympäristönmuutoksineen tuntuivat todella tarpeellisilta.Aurinkorantojen turistikohteet eivät vaan ole mun juttu. Kun on nähnyt yhden on nähnyt ne kaikki, pitäisi olla joku eksoottisempi paikka ja sellaisiin en enää lähde. Ehkä seuraavassa elämässä :). Pidän auringonpaisteesta mutta en olosta auringossa.
Luulen, etten arvaakaan miten väärässä väitteesi on. Aurinkorantojenkaam turistikohteet eivät ole keskenään samanlaisia, ja paljon eksoottistakin voi nähdä ja kokea, ellei juutu turistirannalle löhöämään.
Itse olen tutustunut melko perusteellisesti moniin turistipaikkoina pidettyihin saariin.
1972 kiersimme ystävien kanssa Mallorcan saaren vuokra-autolla ja kävimme välillä jossain myös vesiteitse.
1982 olimme tyttäreni kanssa Riminissä ja asetuin vain yhtenä päivänä kerran rannalle löhöilemään, kun tytär vähän temppuili hotellissa. (Ehdin löhötä melkein 15 minuuttia.) - Toki aamu- ja iltauinnilla käyn aina, jos on sopivasti aikaa. Tyttäreni kanssa matkustelimme silloin Riministä Firenzeen, kävimme Jugoslavian puolella Pulassa, matkustimme laivalla Venetsiaan ja mitähän muuta vielä teimmekään.
Teneriffalla on paljon todella mielenkiintoista nähtävää, monenlaisia kyliä, erilaisia kauniita maisemia, tulivuori, luminen vuorenhuippu, laava- ym. rantoja, ym, ym.
Gran Canarialle en välitä lähteä uudelleen, mutta ihan kiinnostava kohde oli sekin omalla tavallaan, ehkä hieman turhan askeettinen.
Kreikan saarilla voisin kierrellä myös mielelläni, suuremmilla useampiakin kertoja. Kreetalla olen käynyt vasta kaksi kertaa ja lännen puoleisin pääty siitä saaresta on vielä tutkimatta,
Kyproksella olen käynyt sekä Turkin hallinnassa olevalla pohjoisella puolella, jossa oli ainoa mielestäni vähemmän kiinnostava paikka, Panhandle, läntisin osa, jossa ei mielestäni ollut juurikaan mitään kiinnostavaa nähtävää. - Kun satuimme matkalle Ramadanin alkuun, paikalliset ihmiset olivat erityisen ystävällisiä.
Eteläpuoli Kyproksesta oli mielestäni paremmin hoidettu ja monella tapaa viihtyisämpi. Siellä voisin käydä vielä joskus ihan mielelläni.
Tällaiset aurinkorantojen turistikohteet ovat minusta monellakin tavalla suorastaan erinomaisia matkakohteita.
Millainen on sinun mielestäsi eksoottinen matkakohde? Millaisia toiveita ja kokemuksia liität siihen?
Yksi omista eksoottisimmista kokemuksistani taitaa olla ratsastaminen kamelilla autiomaan hiekka-aavikolle katsomaan auringon nousua. Senkin voisi varmaan toteuttaa jossain rantalomakohteessa matkatoimiston retkenä. ;)Ehkä joku sellainen missä ei pärjää Suomen kielellä, tarjota suomalaista perunamusia ja lihapullaa ja lauleta frederikin karaoken tahtiin :D. Viikon tai kymmenen päivän reissuilla ko aurinkorannoille ei juuri mitään ehdi nähdä. Enää ei innosta minkäänlainen, maailmakin on mennyt vaarallisemmaksi ja levottomammaksi ja itsekin on ikääntynyt. Jopa tietokoneella pääsee näkemän paremmin näitä eksoottisempia kohteita omalta tuolilta kuin menemällä itse kiireellä paikan päälle.
- DDD-DDD-DD
Kajaani ei kuulu Lappiin ; ))
Kajaani ei kuulu Lappiin?:))
Kyllä se jo Etelän miehelle on Lappia. Muistatko itse mihin menet, jos menet Kämppiin, tai Kamppiin?:DD DDD-DDD-DD kirjoitti:
Kajaani ei kuulu Lappiin?:))
Kyllä se jo Etelän miehelle on Lappia. Muistatko itse mihin menet, jos menet Kämppiin, tai Kamppiin?:DDKajaani kuuluu Kainuuseen.
siilimuori4 kirjoitti:
Ehkä joku sellainen missä ei pärjää Suomen kielellä, tarjota suomalaista perunamusia ja lihapullaa ja lauleta frederikin karaoken tahtiin :D. Viikon tai kymmenen päivän reissuilla ko aurinkorannoille ei juuri mitään ehdi nähdä. Enää ei innosta minkäänlainen, maailmakin on mennyt vaarallisemmaksi ja levottomammaksi ja itsekin on ikääntynyt. Jopa tietokoneella pääsee näkemän paremmin näitä eksoottisempia kohteita omalta tuolilta kuin menemällä itse kiireellä paikan päälle.
Mielenkiintoista. Minä voisin kutsua noita kertomiasi asioita todella eksoottisiksi. Olen vain kerran elämässäni syönyt lihapullia ulkomailla, kun maistoin kreikkalaisia lihapullia Kreikassa. Frederikin karaokea en ole edes kuullut missään, onneksi. En Suomessa enkä ulkomailla.
Perustele, miksi ei viikon tai kymmenen päivän matkalla ehdi nähdä mitään. - Minulla on ihan päinvastaisia kokemuksia ja joskus olen vieraillut myös naapurimaassa tai -maissa. Espanjan aurinkorannikolta matkustimme kolmen kaupungin vierailulle Marokkoon ja kävimme myös Gibraltarilla. Espanjan puolella matkustimme muutamissa kaupungissa ja vuoristokylissä. - Olen ymmärtänyt, että myös suomalaiset matkatoimistot järjestävät lomakohteissa opastettuja retkiä ympäristöön, jos edes jonkinlainen ryhmä ilmoittautuu halukkaaksi lähtemään.
Olet oikeassa: televisiossa tai elokuvissa voi tutustua erinomaisesti monenlaisiin matkakohteisiin. Pääsee moniin paikkoihin, joihin ei muuten pääsisikään tai ei haluaisi, jaksaisi tai pystyisi menemään.
Olet ilmeisesti ostanut matkatoimistosta valmiita aurinkomatkoja. Tuollaiselle karaoke, rantahotelli-, valmisretki- yms matkalle en voisi kuvitella lähteväni edes pienellä palkalla. En ole käynyt, enkä tottavie lähtisi, ellei joku pyytäisi keikkatöihin ja maksaisi vähintäänkin kohtuullista palkkaa.optimisti-orvokki kirjoitti:
Mielenkiintoista. Minä voisin kutsua noita kertomiasi asioita todella eksoottisiksi. Olen vain kerran elämässäni syönyt lihapullia ulkomailla, kun maistoin kreikkalaisia lihapullia Kreikassa. Frederikin karaokea en ole edes kuullut missään, onneksi. En Suomessa enkä ulkomailla.
Perustele, miksi ei viikon tai kymmenen päivän matkalla ehdi nähdä mitään. - Minulla on ihan päinvastaisia kokemuksia ja joskus olen vieraillut myös naapurimaassa tai -maissa. Espanjan aurinkorannikolta matkustimme kolmen kaupungin vierailulle Marokkoon ja kävimme myös Gibraltarilla. Espanjan puolella matkustimme muutamissa kaupungissa ja vuoristokylissä. - Olen ymmärtänyt, että myös suomalaiset matkatoimistot järjestävät lomakohteissa opastettuja retkiä ympäristöön, jos edes jonkinlainen ryhmä ilmoittautuu halukkaaksi lähtemään.
Olet oikeassa: televisiossa tai elokuvissa voi tutustua erinomaisesti monenlaisiin matkakohteisiin. Pääsee moniin paikkoihin, joihin ei muuten pääsisikään tai ei haluaisi, jaksaisi tai pystyisi menemään.
Olet ilmeisesti ostanut matkatoimistosta valmiita aurinkomatkoja. Tuollaiselle karaoke, rantahotelli-, valmisretki- yms matkalle en voisi kuvitella lähteväni edes pienellä palkalla. En ole käynyt, enkä tottavie lähtisi, ellei joku pyytäisi keikkatöihin ja maksaisi vähintäänkin kohtuullista palkkaa.Heh, mik sie haastat mut? Närkästyt jotenkin väitteistäni? Otatko jotenkin henkilökohtaisesti vai? Minä kerron omat näkemykseni ja suon sinulle mahdollisuuden kertoa omasi.
Minun kokemukseni ovat minun kokemuksiani ja sinun, kummatkaan eivät ole toista parempia.
En puhunut elokuvista tai ylipäätään televisiosta.- O-Orvokki
Sitä kutsutaan myös keskusteluksi, jos ihmiset nostavat erilaisia näkemyksiään esille. Se voi kehittyä myös väittelyksi, jos he ovat vahvasti eri mieltä. - On vaikea kokea ihan vieraan ihmisen mielipiteitä henkilökohtaisiksi, jos ei tiedä ihmisestä mitään muuta kuin mitä jotkut kommentit keskusteluketjussa kertovat. Ja nekin voi ymmärtää väärin ja niiden ajatuksia voi tulkita ihan toisin kuin kirjoittaja on tarkoittanut.
Kokemukset voivat totta vieköön olla parempia ja huonompiakin. Myös omat kokemukset voivat olla erilaisia eri kerroilla ja eri tilanteissa.
Joku voi tarkastella asiota perehtymättä niihin tuskin ollenkaan, joku toinen voi tutkia asioita perusteellisesti ja asiantuntijoillakin voi olla varsin erilaisia kokemuksia ja näkemyksiä samasta asiasta.
Minulle nousivat mieleen liikkuvat kuvat eli filmit, dokumentit, luontofilmit, elokuvat yms, kun kirjoitit tietokoneella matkakohteisiin tutustumisesta. Tietysti joitain kohteita voi tarkastella myös elävän kamerakuvan kautta tai vain tekstiä lukemallakin. optimisti-orvokki kirjoitti:
Luulen, etten arvaakaan miten väärässä väitteesi on. Aurinkorantojenkaam turistikohteet eivät ole keskenään samanlaisia, ja paljon eksoottistakin voi nähdä ja kokea, ellei juutu turistirannalle löhöämään.
Itse olen tutustunut melko perusteellisesti moniin turistipaikkoina pidettyihin saariin.
1972 kiersimme ystävien kanssa Mallorcan saaren vuokra-autolla ja kävimme välillä jossain myös vesiteitse.
1982 olimme tyttäreni kanssa Riminissä ja asetuin vain yhtenä päivänä kerran rannalle löhöilemään, kun tytär vähän temppuili hotellissa. (Ehdin löhötä melkein 15 minuuttia.) - Toki aamu- ja iltauinnilla käyn aina, jos on sopivasti aikaa. Tyttäreni kanssa matkustelimme silloin Riministä Firenzeen, kävimme Jugoslavian puolella Pulassa, matkustimme laivalla Venetsiaan ja mitähän muuta vielä teimmekään.
Teneriffalla on paljon todella mielenkiintoista nähtävää, monenlaisia kyliä, erilaisia kauniita maisemia, tulivuori, luminen vuorenhuippu, laava- ym. rantoja, ym, ym.
Gran Canarialle en välitä lähteä uudelleen, mutta ihan kiinnostava kohde oli sekin omalla tavallaan, ehkä hieman turhan askeettinen.
Kreikan saarilla voisin kierrellä myös mielelläni, suuremmilla useampiakin kertoja. Kreetalla olen käynyt vasta kaksi kertaa ja lännen puoleisin pääty siitä saaresta on vielä tutkimatta,
Kyproksella olen käynyt sekä Turkin hallinnassa olevalla pohjoisella puolella, jossa oli ainoa mielestäni vähemmän kiinnostava paikka, Panhandle, läntisin osa, jossa ei mielestäni ollut juurikaan mitään kiinnostavaa nähtävää. - Kun satuimme matkalle Ramadanin alkuun, paikalliset ihmiset olivat erityisen ystävällisiä.
Eteläpuoli Kyproksesta oli mielestäni paremmin hoidettu ja monella tapaa viihtyisämpi. Siellä voisin käydä vielä joskus ihan mielelläni.
Tällaiset aurinkorantojen turistikohteet ovat minusta monellakin tavalla suorastaan erinomaisia matkakohteita.
Millainen on sinun mielestäsi eksoottinen matkakohde? Millaisia toiveita ja kokemuksia liität siihen?
Yksi omista eksoottisimmista kokemuksistani taitaa olla ratsastaminen kamelilla autiomaan hiekka-aavikolle katsomaan auringon nousua. Senkin voisi varmaan toteuttaa jossain rantalomakohteessa matkatoimiston retkenä. ;)"väärässä väitteesi on"
Orvokki, et voi mitätöidä toisen kokemuksia, voit vain kertoa omasi.- lopeta.jankutus
siilimuori4 kirjoitti:
"väärässä väitteesi on"
Orvokki, et voi mitätöidä toisen kokemuksia, voit vain kertoa omasi.Empä ole huomannut että o-o kokemuksiasi mitätöisi.
Olet sinä ihme jankuttaja ja vänkyttäjä. lopeta.jankutus kirjoitti:
Empä ole huomannut että o-o kokemuksiasi mitätöisi.
Olet sinä ihme jankuttaja ja vänkyttäjä.Väittää kuitenkin väitteeni=kokemukseni vääräski. Eläkä sinä sekkau tähän, en puhunut sulle, kuulikko!
- O-Orvokki
siilimuori4 kirjoitti:
"väärässä väitteesi on"
Orvokki, et voi mitätöidä toisen kokemuksia, voit vain kertoa omasi.En tietenkään voi mitätöidä, mutta voin olla vahvastikin erimieltä toisen ihmisen näkemyksen suhteen. Voin halutessani väittää, että käsityksesi tai näkemyksesi on minun mielestäni väärä, ikävä, vastenmielinen, haitallinen, ympäristöä tuhoava, toisia halveksiva ja vaikka mitä. Koska olen kirjoittanut "minun mielestäni", et voi edes väittää vastaan, joten todistan olevani oikeassa. ;D
Jos pikku-piru olkapäälläni innostuu, ja minua alkaa ketuttaa jotkut kirjoittelut, voin ryhtyä ilkeäksikin ja purkaa harmistumistani. O-Orvokki kirjoitti:
En tietenkään voi mitätöidä, mutta voin olla vahvastikin erimieltä toisen ihmisen näkemyksen suhteen. Voin halutessani väittää, että käsityksesi tai näkemyksesi on minun mielestäni väärä, ikävä, vastenmielinen, haitallinen, ympäristöä tuhoava, toisia halveksiva ja vaikka mitä. Koska olen kirjoittanut "minun mielestäni", et voi edes väittää vastaan, joten todistan olevani oikeassa. ;D
Jos pikku-piru olkapäälläni innostuu, ja minua alkaa ketuttaa jotkut kirjoittelut, voin ryhtyä ilkeäksikin ja purkaa harmistumistani.Eri mieltä oleminen on eri asia kuin se että väittää toisen kokemuksen olevan väärä.
Minä kirjoitin tuolla aiemmin jo sinulle että:
"Minä kerron omat näkemykseni ja suon sinulle mahdollisuuden kertoa omasi.
Minun kokemukseni ovat minun kokemuksiani ja sinun, kummatkaan eivät ole toista parempia. Ja tähän lisään vielä että minun kokemukseni ei voi olla sinulle väärä koska koemme eri tavalla :D. Huvittavaa eikö totta ja silti niin totta.
"voin ryhtyä ilkeäksikin ja purkaa harmistumistani"
On huomattu :D.- TeenMitäTahonHP
siilimuori4 kirjoitti:
Väittää kuitenkin väitteeni=kokemukseni vääräski. Eläkä sinä sekkau tähän, en puhunut sulle, kuulikko!
Tämä on avoin keskustelupalsta, ja kuka vaan voi halutessaan osallistua myöskirjoittamalla aina jos haluaa, viitsii ja jaksaa.
- PööPööMyyyyyy
Toinen voi olla toista typerämpinja tiukkapipoinen.
TeenMitäTahonHP kirjoitti:
Tämä on avoin keskustelupalsta, ja kuka vaan voi halutessaan osallistua myöskirjoittamalla aina jos haluaa, viitsii ja jaksaa.
Nytkö se viimein sinullekin selvisi. Anna sitten vaan palaa niin kuin minäkin teen :DD.
- flegmaatti
Bongaus ja "bongaus"! Jollekin tässä yhteydessä bongaus merkitsee kyseisessä maassa
oleskelua vähintäänkin muutaman vuorokauden ajan ja jonkin tason kanssakäymistä paikallisten kanssa.
Eräs kaverini edusti toisen sortin "bongausta". Kolmen kaverin porukalla oli 70 /80 luvulla tavoitteena "bongata" mahdollisimman monta maata. Kaverit puhuivat keräilystä joka tarkoitti passileimojen keräämistä.
Heput pääsivät hyvän matkaa yli 100:n kun tällä tutullani lopahti mielenkiinto.
Yhtenä syynä lienee ollut silloiset levottomuudet keskisessä ja läntisessä Afrikassa.Olen erittäin hyvilläni siitä, että olen ehtinyt käydä muutamissa sellaisissa maissa ja kaupungeissa, joihin en enää nykyisin lähtisi mistään hinnasta. Olen saanut kohdata mukavia, ystävällisiä ihmisiä paikoissa, joissa en nykyisin tohtisi liikkua itsekseni enkä (luultavasti) tohtisi ryhtyä juttusille kenenkään vieraan kanssa.
Saattaa käydä niin, etten haluakaan enää erilaisista syistä lähteä vierailemaan uusiin maanosiin. Olen käynyt vain kolmessa ja luulin, että lähtisin "sitten eläkeiässä" muutamiin kohteisiin, kun olisi enemmän aikaa käytettävissä eikä tulisi kiirettä.
- bessie-
"Harrastatko maa-bongausta?"
"Maa-bongaus" matkustamisen motiivina on minulle aivan mahdoton ajatus, pikemminkin päinvastoin voisi melkein sanoa. Suora lento ja pakolliset välilaskutkin mieluiten tutuissa ja hyväksi havaitsemissani paikoissa, pienin varauksin toki.
En erityisemmin pidä lentämisestä, joten matkustaminen matkustamisen takia ei senkään takia ole, eikä koskaan tule olemaan minun juttuni. Jos vain suinkin mahdollista, otan matkasta kaikki irti tekemällä jo itse matkan mielihyvää tuottavaksi. Esim. jos on 'asiaa' Ulan Batoriin, menen ensin junalla Moskovaan koska se lyhentää lentoajan n. kuuteen tuntiin ja varsinkin koska pidän junista yleensäkin ja Moskovan junasta vielä erikseen.
Voi olla, että nuorena oli vähän maabongausmeininkiäkin mukana, tyyliin kun nyt täällä asti ollaan, niin eiköhän käydä vielä siellä ja siellä, eihän sinne ole kuin jotain parituhatta kilometriä linnuntietä:) En kuitenkaan muista, että nimenomaan maita olisi bongattu, muunlaista innostusta ja uteliaisuutta se taisi olla.
Oletko saanut lottovoiton?Olet kiinnostunut taloudellisesta tilanteestani. Ole huoleti, nykyisin kaukomatkat eivät ole kalliita pitää vain osata valita tajonnan joukosta kukkarolle sopivimmat.
Miten se menikään... käärinliinoissa ei ole taskuja.
Vielä kun on mahdollista matkustellaan. Vanhainkodissa istuessa on sitten aikaa muistella jos ei dementia iske siihen väliin muistikatkoja ; ).- bessie-
Olet kiinnostunut taloudellisesta tilanteestani. Ole huoleti, nykyisin kaukomatkat eivät ole kalliita pitää vain osata valita tajonnan joukosta kukkarolle sopivimmat.
Vielä kun on mahdollista matkustellaan. Vanhainkodissa istuessa on sitten aikaa muistella jos ei dementia iske siihen väliin muistikatkoja ; ).No en ole, mutta tiedän mitä matkustelu maksaa. Osaan aivan varmasti vertailla hintoja ja valita omalle kukkarolleni sopivimmat vaihtoehdot. Minun kohdallani se vain menee niin, etten halua maksaa edes vähäistä summaa reissusta joka ei kaikilta osin täytä vähimmäisvaatimuksiani.
Käärinliinoissani saattaa olla taskut, mutta en minä tietenkään rahaa ole niihin laittamassa.
Siinä olen samaa mieltä, että nyt rupeaa olemaan korkein aika matkustella jos se kerran kiinnostaa. Kuten jo sanoin, itseäni ei kiinnosta matkustelu matkustamisen vuoksi, mutta silloin kun lähden pyrin siihen niin haluan viihtyä ensi metreistä alkaen. Olen kolmen vuoden sisällä käynyt New Yorkissa, Pietaria kauempana Venäjällä, Länsi-Afrikassa, 2 kertaa Kreikassa, ja ainakin kerran Saksassa. Vuosi lisää, ja lista olisi huomattavasti pidempi. Jo noihin on mennyt rahaa pitkälle pitkälle yli kymppitonni, lähemmäs viisitoista luulen. Eikä edes mitään luksusta, jos kohta ei homeisia torakka ja lutikkalinnojakaan. bessie- kirjoitti:
No en ole, mutta tiedän mitä matkustelu maksaa. Osaan aivan varmasti vertailla hintoja ja valita omalle kukkarolleni sopivimmat vaihtoehdot. Minun kohdallani se vain menee niin, etten halua maksaa edes vähäistä summaa reissusta joka ei kaikilta osin täytä vähimmäisvaatimuksiani.
Käärinliinoissani saattaa olla taskut, mutta en minä tietenkään rahaa ole niihin laittamassa.
Siinä olen samaa mieltä, että nyt rupeaa olemaan korkein aika matkustella jos se kerran kiinnostaa. Kuten jo sanoin, itseäni ei kiinnosta matkustelu matkustamisen vuoksi, mutta silloin kun lähden pyrin siihen niin haluan viihtyä ensi metreistä alkaen. Olen kolmen vuoden sisällä käynyt New Yorkissa, Pietaria kauempana Venäjällä, Länsi-Afrikassa, 2 kertaa Kreikassa, ja ainakin kerran Saksassa. Vuosi lisää, ja lista olisi huomattavasti pidempi. Jo noihin on mennyt rahaa pitkälle pitkälle yli kymppitonni, lähemmäs viisitoista luulen. Eikä edes mitään luksusta, jos kohta ei homeisia torakka ja lutikkalinnojakaan.Oletko sitä mieltä, että matkustelen matkustelemisen vuoksi ja jos lähden en viihdy heti alkumetreillä kuten sinä vai mitä haluat korostaa?
Ja sitäkin ihmettelen epäiletkö todella, että olen matkustelen alta vähimmäisvaatimuksien? Siis alhaisemmin vaatimuksin kuin sinä ; )
Kun nyt näitä bongaamiasi maita alat listaamaan niin vastaan....
Olen käynyt Moskovassa, Afrikan mantereella Tunisiassa, Saksassa mm. Hampurissa ja Berliinissä, seissyt kolmen valtakunnan rajapisteessä Hollannin, Belgian ja Saksan ; ) Kreikassa olen käynyt Samoksen saarella, Korfulla ja Lefkasissa.- bessie-
Oletko sitä mieltä, että matkustelen matkustelemisen vuoksi ja jos lähden en viihdy heti alkumetreillä kuten sinä vai mitä haluat korostaa?
Ja sitäkin ihmettelen epäiletkö todella, että olen matkustelen alta vähimmäisvaatimuksien? Siis alhaisemmin vaatimuksin kuin sinä ; )
Kun nyt näitä bongaamiasi maita alat listaamaan niin vastaan....
Olen käynyt Moskovassa, Afrikan mantereella Tunisiassa, Saksassa mm. Hampurissa ja Berliinissä, seissyt kolmen valtakunnan rajapisteessä Hollannin, Belgian ja Saksan ; ) Kreikassa olen käynyt Samoksen saarella, Korfulla ja Lefkasissa.No hyvänen aika, kylläpäs sinä nyt otat jotenkin itseesi kirjoitukseni? Itsestänihän minä kirjoitan enkä sinusta!
1. Aloituksesi otsikko on "Maa-bongausta oikeesti" ja vielä lopussa kysyt lukijoilta harrastavatko he maa-bongausta. Ymmärretään sillä minkä sorttista matkaa tahansa, niin kai se nyt kuitenkin tarkoittaa, että mahdollisimman monessa maassa on tarkoitus käydä?
Koska oletan, että "maabongauksessa" yksi maa lasketaan vain kerran, niin oletan myös, että se on kohtuullisillakin hinnoilla kallis harrastus.
MITÄÄN EN HALUNNUT KOROSTAA.
2. EN EPÄILE, voi herranjestas sun kanssas. Kerroin itsestäni. Olen laistanut edullisista ja matkaseuran suhteen mitä parhaista matkoista, koska olen tiennyt että hyvästä seurasta huolimatta matka kaiken kaikkiaan ei olisi minulle hintansa väärti.
3. Nuo eivät ole bongaamiani maita kun en ole bongari, ja listan viime aikojen matkoista laitoin vain ja ainoastaan kertoakseni miten kallista edullinenkin matkustelu on. Tai siis minun käyttövaroihini nähden kallista. Huom., minun. bessie- kirjoitti:
No hyvänen aika, kylläpäs sinä nyt otat jotenkin itseesi kirjoitukseni? Itsestänihän minä kirjoitan enkä sinusta!
1. Aloituksesi otsikko on "Maa-bongausta oikeesti" ja vielä lopussa kysyt lukijoilta harrastavatko he maa-bongausta. Ymmärretään sillä minkä sorttista matkaa tahansa, niin kai se nyt kuitenkin tarkoittaa, että mahdollisimman monessa maassa on tarkoitus käydä?
Koska oletan, että "maabongauksessa" yksi maa lasketaan vain kerran, niin oletan myös, että se on kohtuullisillakin hinnoilla kallis harrastus.
MITÄÄN EN HALUNNUT KOROSTAA.
2. EN EPÄILE, voi herranjestas sun kanssas. Kerroin itsestäni. Olen laistanut edullisista ja matkaseuran suhteen mitä parhaista matkoista, koska olen tiennyt että hyvästä seurasta huolimatta matka kaiken kaikkiaan ei olisi minulle hintansa väärti.
3. Nuo eivät ole bongaamiani maita kun en ole bongari, ja listan viime aikojen matkoista laitoin vain ja ainoastaan kertoakseni miten kallista edullinenkin matkustelu on. Tai siis minun käyttövaroihini nähden kallista. Huom., minun.Sinä olet melkoinen Kuuma Kalle, bessie ; ) Isot kirjaimet, huutoa tyhjästä mielestäni. No sovitaan, että sinun matkabudjettisi ei ole samanlainen kuin minun. Sinun täydelliset matkasi eivät ole verrattavissa minun täydellisiin matkoihini. Olemmehan kaksi täysin erilaista ihmistä. Jos sinä kerrot matkustavasi Abu Dhabiin en kysy oletko saaanut lottovoiton, ei tulisi mieleenikään kysyä.
Ilta kului kopioidessamme matkustusasiakirjoja, jotka minun on käännettävä hollannikielestä suomenkielelle. Haluan näet tietää jokaisen yksityskohdan, mutta ikävä kyllä nämä kääntäjäpalvelut ovat surkeita eli on parempi kääntää asiakirjat englanniksi kuin suomeksi. Esikoiseni on myös chattaillut ja lähettänyt kuvia kanoottiretkeltä Bohinj-järveltä Slovanian alppimaisemista.
Hole down; )- O-Orvokki
bessie- kirjoitti:
No en ole, mutta tiedän mitä matkustelu maksaa. Osaan aivan varmasti vertailla hintoja ja valita omalle kukkarolleni sopivimmat vaihtoehdot. Minun kohdallani se vain menee niin, etten halua maksaa edes vähäistä summaa reissusta joka ei kaikilta osin täytä vähimmäisvaatimuksiani.
Siinä olen samaa mieltä, että nyt rupeaa olemaan korkein aika matkustella jos se kerran kiinnostaa. Kuten jo sanoin, itseäni ei kiinnosta matkustelu matkustamisen vuoksi, mutta silloin kun lähden pyrin siihen niin haluan viihtyä ensi metreistä alkaen. Olen kolmen vuoden sisällä käynyt New Yorkissa, Pietaria kauempana Venäjällä, Länsi-Afrikassa, 2 kertaa Kreikassa, ja ainakin kerran Saksassa. Vuosi lisää, ja lista olisi huomattavasti pidempi. Jo noihin on mennyt rahaa pitkälle pitkälle yli kymppitonni, lähemmäs viisitoista luulen. Eikä edes mitään luksusta, jos kohta ei homeisia torakka ja lutikkalinnojakaan.Missä kävit Länsi-Afrikassa? Kertoisitko kohteesta ja kokemuksistani?
Olisi kiva "kuulla". korpikirjailija kirjoitti:
Olet kiinnostunut taloudellisesta tilanteestani. Ole huoleti, nykyisin kaukomatkat eivät ole kalliita pitää vain osata valita tajonnan joukosta kukkarolle sopivimmat.
Vielä kun on mahdollista matkustellaan. Vanhainkodissa istuessa on sitten aikaa muistella jos ei dementia iske siihen väliin muistikatkoja ; ).Niin ja olethan kertonut että tämä tulva matkasikin on sinulle lahja LAT-suhteesi toiselta osapuolelta. Eli aina jollakin on rahaa :).
siilimuori4 kirjoitti:
Niin ja olethan kertonut että tämä tulva matkasikin on sinulle lahja LAT-suhteesi toiselta osapuolelta. Eli aina jollakin on rahaa :).
Tulva matka?
Täytän ensi kesänä 70-vuotta ja matkabudjetin oma osuuteni tulee koostumaan muusta kuin Iittalan lasimaljakoista; )
Olen muuten täysin samaa mieltä kuin O-O mielikuvistasi lihapullista ja karaokesta Frederikin vetämänä.
Sellaista lomamatkailua kutsuttiin seiväsmatkoiksi ja niitä tehtiin joskus 70-luvulle, olet pudonnut matkailun kelkasta tien pientareelle.korpikirjailija kirjoitti:
Tulva matka?
Täytän ensi kesänä 70-vuotta ja matkabudjetin oma osuuteni tulee koostumaan muusta kuin Iittalan lasimaljakoista; )
Olen muuten täysin samaa mieltä kuin O-O mielikuvistasi lihapullista ja karaokesta Frederikin vetämänä.
Sellaista lomamatkailua kutsuttiin seiväsmatkoiksi ja niitä tehtiin joskus 70-luvulle, olet pudonnut matkailun kelkasta tien pientareelle.Aivan, oman osuutesi maksaa 82-vuotias LAT-miehesi :D.
MInä en ole seitkyt luvulla vielä käynyt missään maassa, kyllä ne harvat ulkmaanmatkat on käyty vasta sitten olin aikuinen. Joksa helkatin turistirysässä oli joku suomalainen joka olo perustanut sille ko lihapullamuusiravintolan ja ei siinä mitä, näyttivät ihmiset tykkäävän. Ja suomihumppaa tanssittiin jonkun suomalaisen artistin tahtiin, Matti Nykänenkin on esiintynyt siellä :DD.siilimuori4 kirjoitti:
Aivan, oman osuutesi maksaa 82-vuotias LAT-miehesi :D.
MInä en ole seitkyt luvulla vielä käynyt missään maassa, kyllä ne harvat ulkmaanmatkat on käyty vasta sitten olin aikuinen. Joksa helkatin turistirysässä oli joku suomalainen joka olo perustanut sille ko lihapullamuusiravintolan ja ei siinä mitä, näyttivät ihmiset tykkäävän. Ja suomihumppaa tanssittiin jonkun suomalaisen artistin tahtiin, Matti Nykänenkin on esiintynyt siellä :DD.Ja kun kerran optimisti-orvokila ratsastat voin laittaa sinulle saman viestin kuin orvokille:
Heh, mik sie haastat mut? Närkästyt jotenkin väitteistäni? Otatko jotenkin henkilökohtaisesti vai? Minä kerron omat näkemykseni ja suon sinulle mahdollisuuden kertoa omasi.
Minun kokemukseni ovat minun kokemuksiani ja sinun, kummatkaan eivät ole toista parempia.- hemmabäst
Tulva matka?
Sellaista lomamatkailua kutsuttiin seiväsmatkoiksi ja niitä tehtiin joskus 70-luvulle, olet pudonnut matkailun kelkasta tien pientareelle.Onneksi seiväsmatkoja tekevät meidän suomalaisjunttien lisäksi tänä päivänäkin mm. brittituristit sankoin joukoin. Jättävät sentään jokusen euron Lapin tunturikohteisiin, vaikka tuovatkin omat paukkukarkkinsa tullessaan. Saako niitä edes mistään täällä Suomessa?
siilimuori4 kirjoitti:
Aivan, oman osuutesi maksaa 82-vuotias LAT-miehesi :D.
MInä en ole seitkyt luvulla vielä käynyt missään maassa, kyllä ne harvat ulkmaanmatkat on käyty vasta sitten olin aikuinen. Joksa helkatin turistirysässä oli joku suomalainen joka olo perustanut sille ko lihapullamuusiravintolan ja ei siinä mitä, näyttivät ihmiset tykkäävän. Ja suomihumppaa tanssittiin jonkun suomalaisen artistin tahtiin, Matti Nykänenkin on esiintynyt siellä :DD.No, sinä näyt tietävän paremmin kuin minä itse kuka matkani maksaa, joten turha sinun kanssa on väitellä.
Voin kuitenkin lohduttaa, että en maksa kokonaan itse matkaani sillä olen informoinut läheisiäni, että syntymäpäivämuistamiset suoraan pankkitililleni.
Ei mitään Iiittalaa tai Arabiaa eikä kukkia. Onneksi lapseni ymmärtää. He kun tietävät myös mitä haluavat ja niiden haluttujen lahjojen joukkoon ei kuulu taidelasi tai -posliini tai muu tarpeeton muistaminen kuten seinäkello tai kiikkutuoli ; DDD
Nyt sukellan viinimarjapuskiin pitää saada syysviini porisemaan.hemmabäst kirjoitti:
Onneksi seiväsmatkoja tekevät meidän suomalaisjunttien lisäksi tänä päivänäkin mm. brittituristit sankoin joukoin. Jättävät sentään jokusen euron Lapin tunturikohteisiin, vaikka tuovatkin omat paukkukarkkinsa tullessaan. Saako niitä edes mistään täällä Suomessa?
Benidormissa koin ja näin brittituristien örveltämisen, siinä jääsuomalaiset toiseksi ; )
- bessie-
Sinä olet melkoinen Kuuma Kalle, bessie ; ) Isot kirjaimet, huutoa tyhjästä mielestäni. No sovitaan, että sinun matkabudjettisi ei ole samanlainen kuin minun. Sinun täydelliset matkasi eivät ole verrattavissa minun täydellisiin matkoihini. Olemmehan kaksi täysin erilaista ihmistä. Jos sinä kerrot matkustavasi Abu Dhabiin en kysy oletko saaanut lottovoiton, ei tulisi mieleenikään kysyä.
Ilta kului kopioidessamme matkustusasiakirjoja, jotka minun on käännettävä hollannikielestä suomenkielelle. Haluan näet tietää jokaisen yksityskohdan, mutta ikävä kyllä nämä kääntäjäpalvelut ovat surkeita eli on parempi kääntää asiakirjat englanniksi kuin suomeksi. Esikoiseni on myös chattaillut ja lähettänyt kuvia kanoottiretkeltä Bohinj-järveltä Slovanian alppimaisemista.
Hole down; )Isot kirjaimet eivät ole huutamista vaan korostamista. Yritin korostaa sitä, että kirjoitan vain itsestäni ja siitä miten minä asioihin suhtaudun. Huonoin tuloksin, huomaan.
"Täydellisistä matkoista" en ole kirjoittanut yhtään mitään? Tunnen itseni ja tiedän mitä nyt ainakaan en halua. Tämäkään ei tarkoita että olisin ennakkoluuloinen ja jo etukäteen kielteisellä asenteella, olen hyvin sopeutuva ja asenteeni on yleensä innostuneen avoin.
Ymmärsin kirjoituksesi niin, että olette ottamassa maapongauksen harrastukseksi. Siksi kysyin, että oletko voittanut lotossa. Kysymys tietenkin oli enemmän leikkimielessä esitetty ja viittasi tottakai siihen, että maabongaus on aika kallis harrastus melkein kenelle tahansa.
Jos olisit kirjoittanut matkustavasi Abu Dhabiin, niin tietenkään en olisi kysynyt että oletko voittanut lotossa, hyvänen aika sentään!
Sinun varallisuutesi ei siis todellakaan ei kiinnosta minua pätkän vertaa. Vasta nyt kun huomasin sinun syyttä suotta loukkaantuneen, muistin että olet siitä täällä kirjoittanut. - bessie-
O-Orvokki kirjoitti:
Missä kävit Länsi-Afrikassa? Kertoisitko kohteesta ja kokemuksistani?
Olisi kiva "kuulla".Kävin hoitamassa omaisuuteen liittyviä asioita. Ebolan takia rajoitin liikkumiseni minimiin, vaikka kohdemaassani ei sitä ollutkaan. Accraan lensin Istanbulin kautta ja takaisin Madridin kautta. Lentoihin ja välilaskuihin meni suunnileen sama aika kuin perillä olemiseen, joten valitettavasti ei ole paljon kertomista:)
No, sinä näyt tietävän paremmin kuin minä itse kuka matkani maksaa, joten turha sinun kanssa on väitellä.
Voin kuitenkin lohduttaa, että en maksa kokonaan itse matkaani sillä olen informoinut läheisiäni, että syntymäpäivämuistamiset suoraan pankkitililleni.
Ei mitään Iiittalaa tai Arabiaa eikä kukkia. Onneksi lapseni ymmärtää. He kun tietävät myös mitä haluavat ja niiden haluttujen lahjojen joukkoon ei kuulu taidelasi tai -posliini tai muu tarpeeton muistaminen kuten seinäkello tai kiikkutuoli ; DDD
Nyt sukellan viinimarjapuskiin pitää saada syysviini porisemaan.Mulle on sama kuka matkasi maksaa mutta itsehän olet auliisti avutunut ja blogannut et matka on syntymäpäivälahjasi. Minusta vaikutat ikäistäsi lapsellisemmalta ;).
bessie- kirjoitti:
Isot kirjaimet eivät ole huutamista vaan korostamista. Yritin korostaa sitä, että kirjoitan vain itsestäni ja siitä miten minä asioihin suhtaudun. Huonoin tuloksin, huomaan.
"Täydellisistä matkoista" en ole kirjoittanut yhtään mitään? Tunnen itseni ja tiedän mitä nyt ainakaan en halua. Tämäkään ei tarkoita että olisin ennakkoluuloinen ja jo etukäteen kielteisellä asenteella, olen hyvin sopeutuva ja asenteeni on yleensä innostuneen avoin.
Ymmärsin kirjoituksesi niin, että olette ottamassa maapongauksen harrastukseksi. Siksi kysyin, että oletko voittanut lotossa. Kysymys tietenkin oli enemmän leikkimielessä esitetty ja viittasi tottakai siihen, että maabongaus on aika kallis harrastus melkein kenelle tahansa.
Jos olisit kirjoittanut matkustavasi Abu Dhabiin, niin tietenkään en olisi kysynyt että oletko voittanut lotossa, hyvänen aika sentään!
Sinun varallisuutesi ei siis todellakaan ei kiinnosta minua pätkän vertaa. Vasta nyt kun huomasin sinun syyttä suotta loukkaantuneen, muistin että olet siitä täällä kirjoittanut.No, jotenkin noin kuvittelin sinun ajattelevan, että me 69/82 (Laiska Lassia lainaten) aloittaisimme vasta nyt maabongailun ; ) Liian myöhäistä olisi alkaa alusta, joten lasken mukaan kaikki aikaisemmat ulkomaanmatkani/mme ja lastemme esimerkkiä noudattaen kutsun niitä termillä maabongaukseksi. Esikoiseni sanoi, kuten olen kertonut, että on muuttanut käsitystä vanhenemisesta seuratessaan meitä ja matkojamme maailmalla.
Sinä ja siili kuvittelette, että olen loukkaantunut, en suinkaan, vastailemme siten kuin ymmärrämme toista osapuolta.
Uskon, että sinua ei kiinnosta millä rahalla matkustan.
Muuten tähän sopii hyvin eräs aikaisempi kokemukseni. Olin tehnyt kaupat noin
100 m2 rivitaloasunnosta, jossa asui vuokralaisena lestaadi-nuoripari. Kun kävin tutustumassa ostokseeni, nuori rouva kysyi minulta "Millä rahalla sinä tämän talon ostit". En sanonut mitään sillä säälitti, olme pientä lasta pyöri rouvan helmoissa ja yksi potki mahassa. Mietin itsekseni en olekaan keskittynyt elämässäni lasten tekoon vaan työn tekoon.
Siiliä tuntuu kiinnostavan mistä otan matkarahat, kerron teille molemmille, että matka on syntymäpäivälahjamatka joka koostuu läheisten muistamisesta ja omasta osuudestani, joka on yli puolet matkan hinnasta.
En minä sentään ihan perseaukinen ole vaikka eläkkeeni ei kovin häävi olekaan.siilimuori4 kirjoitti:
Mulle on sama kuka matkasi maksaa mutta itsehän olet auliisti avutunut ja blogannut et matka on syntymäpäivälahjasi. Minusta vaikutat ikäistäsi lapsellisemmalta ;).
Sinäkin tunnut vihdoin tajuavan mistä matkasta on kysymys. Syntymäpäivämatkasta joka sisältää Lennot Miamiin, risteilyn Väli- ja Etelä Amerikan maihin. Samalla bongaan viisi uutta maata ; )
Jospa sinunkin puolisosi, joka jakaa asumisensa kanssasi sekä omat lapsesi, yhteiset lapsenne ja puolisosi aikaisemman avioliiton lapset kustantavat sinulle matkan Karokebaariin Ylistaroon kun täytät 70-vuotta. Voit jo alkaa keräämään rahaa jos tuntuu siltä, että läheisilläsi ei ole kiinnostusta asiaa kohtaan.- tunkiotoukka
korppis kirjoitti:
Sinäkin tunnut vihdoin tajuavan mistä matkasta on kysymys. Syntymäpäivämatkasta joka sisältää Lennot Miamiin, risteilyn Väli- ja Etelä Amerikan maihin. Samalla bongaan viisi uutta maata ; )
Jospa sinunkin puolisosi, joka jakaa asumisensa kanssasi sekä omat lapsesi, yhteiset lapsenne ja puolisosi aikaisemman avioliiton lapset kustantavat sinulle matkan Karokebaariin Ylistaroon kun täytät 70-vuotta. Voit jo alkaa keräämään rahaa jos tuntuu siltä, että läheisilläsi ei ole kiinnostusta asiaa kohtaan.Olet säälittävä!
korppis kirjoitti:
Jospa sinunkin puolisosi, joka jakaa asumisensa kanssasi sekä omat lapsesi, yhteiset lapsenne ja puolisosi aikaisemman avioliiton lapset kustantavat sinulle matkan Karokebaariin Ylistaroon kun täytät 70-vuotta. Voit jo alkaa keräämään rahaa jos tuntuu siltä, että läheisilläsi ei ole kiinnostusta asiaa kohtaan.Jep, minun kanssani sentäs kyetään asumaan ja matkojani en maksata kellään 80-kymppisellä. Minulla on matkarahat omasta takaa olkoonkin se vaikka joku takahikiän kuppila ;). Mut hyvää matkaa vaan :D.
- nical
siilimuori4 kirjoitti:
Jep, minun kanssani sentäs kyetään asumaan ja matkojani en maksata kellään 80-kymppisellä. Minulla on matkarahat omasta takaa olkoonkin se vaikka joku takahikiän kuppila ;). Mut hyvää matkaa vaan :D.
Kjiesus on aikoihin eletty nimimerkki siilimuori4 opettaa Optimisti Orvokille ja Korpikirjailijalle/Korppikselle ikäihmisten palstalla keskustelutaitoa. Siilimuorin tieto/taito ja sivistystaso, ei vastaa oppilaittensa tasoa.
nical kirjoitti:
Kjiesus on aikoihin eletty nimimerkki siilimuori4 opettaa Optimisti Orvokille ja Korpikirjailijalle/Korppikselle ikäihmisten palstalla keskustelutaitoa. Siilimuorin tieto/taito ja sivistystaso, ei vastaa oppilaittensa tasoa.
Juu keskustelutaidostahan tässä onkin kyse eikä esimerkiksi mielipide- tai mieltymyseroista ;).
siilimuori4 kirjoitti:
Juu keskustelutaidostahan tässä onkin kyse eikä esimerkiksi mielipide- tai mieltymyseroista ;).
Sitä paitsi en näe 60 paöstaa ikäihmisten palstana.
- ratsu.reima
korppis kirjoitti:
Jospa sinunkin puolisosi, joka jakaa asumisensa kanssasi sekä omat lapsesi, yhteiset lapsenne ja puolisosi aikaisemman avioliiton lapset kustantavat sinulle matkan Karokebaariin Ylistaroon kun täytät 70-vuotta. Voit jo alkaa keräämään rahaa jos tuntuu siltä, että läheisilläsi ei ole kiinnostusta asiaa kohtaan.Hyvä Korppis! Yläpeukku.
korppis kirjoitti:
Jospa sinunkin puolisosi, joka jakaa asumisensa kanssasi sekä omat lapsesi, yhteiset lapsenne ja puolisosi aikaisemman avioliiton lapset kustantavat sinulle matkan Karokebaariin Ylistaroon kun täytät 70-vuotta. Voit jo alkaa keräämään rahaa jos tuntuu siltä, että läheisilläsi ei ole kiinnostusta asiaa kohtaan.Kyl mie olen ollunna kuule naimisissa ihan tämän ensimmäisen ja viimeisen kerran :D.
siilimuori4 kirjoitti:
Kyl mie olen ollunna kuule naimisissa ihan tämän ensimmäisen ja viimeisen kerran :D.
Jospa jättäisit tämän ketjun ja siirtyisit helpompiin aiheisiin. Nythän on kysymys maa-bongauksesta, josta sinulla ei ole kokemustietoa.
Olet keskittynyt minuun ja tulevaan syntymäpäivälahjamatkaani ja päätäsi vaivaa kuka sen maksaa. Pienessä päässäsi olet tullut siihen tulokseen, että 80-vuotias ; )
Hänellä on toki nimi ja hän on minun kihlattuni siis (mieheni) ollut jo yli kymmenen vuotta. Jaamme yhdessä elämämme ehtoota, tunnen, että olemme jo iältämme ikäihmisiä. LAT-suhde tuntuu oleva sinulle käsittämätön parisuhde. Se eroaa avioliitostasi sillä, että asumme eri osoitteessa. Eikä se johdu siitä, että emme pärjäisi keskenämme. Meillä on vielä nuoret jälkeläiset (22, 26, 30 ja 32-vuotiaat) jotka tulevat lomillaan omiin koteihinsa (omiin huoneisiinsa) tai kesämökeillemme. Petzen omat omalle ja minun omat minun mökille.
Matkustelemme paljon yhdessä jolloin asumme kuukausia keskenämme, ne ovat niin kutsuttua yhteistä laatuaikaamme.
Joten vielä selvennys käsityksiisi. Meillä on omat talomme, omat varamme emmekä sotke perintöhopeita keskenämme.- O-Orvokki
korppis kirjoitti:
Jospa sinunkin puolisosi, joka jakaa asumisensa kanssasi sekä omat lapsesi, yhteiset lapsenne ja puolisosi aikaisemman avioliiton lapset kustantavat sinulle matkan Karokebaariin Ylistaroon kun täytät 70-vuotta. Voit jo alkaa keräämään rahaa jos tuntuu siltä, että läheisilläsi ei ole kiinnostusta asiaa kohtaan.Hyvää syntymäpäivää sekä onnea ja hyviä kokemuksia matkallenne, korppis!
Tulkoon matkastanne onnistunut ja muistorikas.
Olkoot yllätykset vain positiivisia. korpikirjailija kirjoitti:
Jospa jättäisit tämän ketjun ja siirtyisit helpompiin aiheisiin. Nythän on kysymys maa-bongauksesta, josta sinulla ei ole kokemustietoa.
Olet keskittynyt minuun ja tulevaan syntymäpäivälahjamatkaani ja päätäsi vaivaa kuka sen maksaa. Pienessä päässäsi olet tullut siihen tulokseen, että 80-vuotias ; )
Hänellä on toki nimi ja hän on minun kihlattuni siis (mieheni) ollut jo yli kymmenen vuotta. Jaamme yhdessä elämämme ehtoota, tunnen, että olemme jo iältämme ikäihmisiä. LAT-suhde tuntuu oleva sinulle käsittämätön parisuhde. Se eroaa avioliitostasi sillä, että asumme eri osoitteessa. Eikä se johdu siitä, että emme pärjäisi keskenämme. Meillä on vielä nuoret jälkeläiset (22, 26, 30 ja 32-vuotiaat) jotka tulevat lomillaan omiin koteihinsa (omiin huoneisiinsa) tai kesämökeillemme. Petzen omat omalle ja minun omat minun mökille.
Matkustelemme paljon yhdessä jolloin asumme kuukausia keskenämme, ne ovat niin kutsuttua yhteistä laatuaikaamme.
Joten vielä selvennys käsityksiisi. Meillä on omat talomme, omat varamme emmekä sotke perintöhopeita keskenämme.Ai että oikein keskittynyt :D. Bloggauksiin ei tarvitse keskittyä vaan sieltä kaikki asiat on kaikkien nähtävissä. Mulle on ihan sama kuka maksaa ja mitä ja kka yöpyy ja missä ja miski. Kerroin vain alun perin et minua ei matkojen bongaus kiinnosta enkä välitä siitä niin ni kaikki ei tykänneet siitä vaan kertoivat minun nähneet/ymmärtäneen/kokeeneen VÄÄRIN.
Ei muuta ku mukavaa reissua vaan jos kerta se on sun mielestä hianoo :DD.- bessie-
korppis kirjoitti:
No, jotenkin noin kuvittelin sinun ajattelevan, että me 69/82 (Laiska Lassia lainaten) aloittaisimme vasta nyt maabongailun ; ) Liian myöhäistä olisi alkaa alusta, joten lasken mukaan kaikki aikaisemmat ulkomaanmatkani/mme ja lastemme esimerkkiä noudattaen kutsun niitä termillä maabongaukseksi. Esikoiseni sanoi, kuten olen kertonut, että on muuttanut käsitystä vanhenemisesta seuratessaan meitä ja matkojamme maailmalla.
Sinä ja siili kuvittelette, että olen loukkaantunut, en suinkaan, vastailemme siten kuin ymmärrämme toista osapuolta.
Uskon, että sinua ei kiinnosta millä rahalla matkustan.
Muuten tähän sopii hyvin eräs aikaisempi kokemukseni. Olin tehnyt kaupat noin
100 m2 rivitaloasunnosta, jossa asui vuokralaisena lestaadi-nuoripari. Kun kävin tutustumassa ostokseeni, nuori rouva kysyi minulta "Millä rahalla sinä tämän talon ostit". En sanonut mitään sillä säälitti, olme pientä lasta pyöri rouvan helmoissa ja yksi potki mahassa. Mietin itsekseni en olekaan keskittynyt elämässäni lasten tekoon vaan työn tekoon.
Siiliä tuntuu kiinnostavan mistä otan matkarahat, kerron teille molemmille, että matka on syntymäpäivälahjamatka joka koostuu läheisten muistamisesta ja omasta osuudestani, joka on yli puolet matkan hinnasta.
En minä sentään ihan perseaukinen ole vaikka eläkkeeni ei kovin häävi olekaan.Eiku. Ymmärsin, että päätitte ruveta harrastamaan maabongausta. En todellakaan ajatellut teidän aloittavan sitä jostain ihmeen ALUSTA, mitä ihmettä se tässä nyt tarkoittaakin (Afganistanista? Nollasta?). Järkeilin, että siinä pianaikaan on lähdettävä koluamaan muita mantereita ja jotain Thaikkuja ja muita kenties jo käytyjä turistirysiä kun ei lasketa niin onhan se kallis harrastus.
O-Orvokki kirjoitti:
Hyvää syntymäpäivää sekä onnea ja hyviä kokemuksia matkallenne, korppis!
Tulkoon matkastanne onnistunut ja muistorikas.
Olkoot yllätykset vain positiivisia.Kiitos Orvokki ; ) Jos luoja suo ja terveyttä riittää matkastamme tulee sata varmasti mielenkiintoinen. Omaamme molemmat matkageenin ; )
Matkustamme joskus maaliskuun alussa 2017 Hollantiin ja sieltä lennämme maaliskuun puolen välin jälkeen Miamiin jne. Kun palaamme Hollantiin juhlat jatkuvat. Petzen suku kokoontuu yhteen ja vietämme hänen sisarensa 80-vuotisjuhlia Zandvoordin hiekkarannalla sijaitsevassa terassiravintolassa.
Suomessa järjetän pienimuotoisen synttärijuhlan, mutta pahoin pelkään, että pienimuotoisuus leviää käsiin.
Kevät siis siivillä ja laineilla ; )bessie- kirjoitti:
Eiku. Ymmärsin, että päätitte ruveta harrastamaan maabongausta. En todellakaan ajatellut teidän aloittavan sitä jostain ihmeen ALUSTA, mitä ihmettä se tässä nyt tarkoittaakin (Afganistanista? Nollasta?). Järkeilin, että siinä pianaikaan on lähdettävä koluamaan muita mantereita ja jotain Thaikkuja ja muita kenties jo käytyjä turistirysiä kun ei lasketa niin onhan se kallis harrastus.
Näyttää olevan useitakin käsitys-eroja, keskustelutaito-eroja ja mielipide-eroja ; ))) Ketjun edetessä.
Aloituksessa kirjoitin:
"Maa-bongaus on nuorten suosiossa, olemme Petzen kanssa päättäneet olla mukana juonessa niin kauan kuin vielä jaksamme."
Sain juuri viestin esikoiselta, joka on bongailumatkalla ; ) Eka pari päivää Slovenian Bohing-järvellä sieltä he ajoivat Klagenfurtiin Itävaltaan, jossa rannat olivat ollet täynnä turisteja, Euroopassa on lomakuukausi menneillään. Nyt tuli viesti ja valokuvia, ovat Italiassa Triestessa. kuumaa on yli 30 C.
Älä ihmettele jos matkakärpänen purra jyrryttää vanhaa rouvaa kun lukee nuorten matkapäiväkirjaa, marjapuskissa kontallaan ; )- OnkoMuitakinNapoja
siilimuori4 kirjoitti:
Ja kun kerran optimisti-orvokila ratsastat voin laittaa sinulle saman viestin kuin orvokille:
Heh, mik sie haastat mut? Närkästyt jotenkin väitteistäni? Otatko jotenkin henkilökohtaisesti vai? Minä kerron omat näkemykseni ja suon sinulle mahdollisuuden kertoa omasi.
Minun kokemukseni ovat minun kokemuksiani ja sinun, kummatkaan eivät ole toista parempia.ja maailma pyörii aina minun napani ympärillä, samoin palstakeskustelut, sanoo ja miettii tuo ym. muori.
- VÄNKYTÄvinkutaJANKUTA
siilimuori4 kirjoitti:
Ai että oikein keskittynyt :D. Bloggauksiin ei tarvitse keskittyä vaan sieltä kaikki asiat on kaikkien nähtävissä. Mulle on ihan sama kuka maksaa ja mitä ja kka yöpyy ja missä ja miski. Kerroin vain alun perin et minua ei matkojen bongaus kiinnosta enkä välitä siitä niin ni kaikki ei tykänneet siitä vaan kertoivat minun nähneet/ymmärtäneen/kokeeneen VÄÄRIN.
Ei muuta ku mukavaa reissua vaan jos kerta se on sun mielestä hianoo :DD.Mutta räksyttäminen ja vänkyttäminen joka asiasta lähes jokaiselle näkyy kiinnostavan todella, vaikkei ketjun aihe yhtään kiinnostakaan.
Mikä ON Ennätys?
Kuinka monta komenttia on joku ennätyskommentoija kirjoittanut täysin kiinnostamattomaksi mainitsemaansa ketjuun 60 palstalla?
Olisikohan tässä sellainen?
Miksi turhaan kirjoittelisimme tämän ikäluokan palstalla asioista, kun voimme vängätä henkilökohtaisuuksia meille täysin tuntemattomista kirjoittajista? - jättäkäärauhaan
VÄNKYTÄvinkutaJANKUTA kirjoitti:
Mutta räksyttäminen ja vänkyttäminen joka asiasta lähes jokaiselle näkyy kiinnostavan todella, vaikkei ketjun aihe yhtään kiinnostakaan.
Mikä ON Ennätys?
Kuinka monta komenttia on joku ennätyskommentoija kirjoittanut täysin kiinnostamattomaksi mainitsemaansa ketjuun 60 palstalla?
Olisikohan tässä sellainen?
Miksi turhaan kirjoittelisimme tämän ikäluokan palstalla asioista, kun voimme vängätä henkilökohtaisuuksia meille täysin tuntemattomista kirjoittajista?Näinpä juuri:
Miksi turhaan kirjoittelisimme tämän ikäluokan palstalla asioista, kun voimme vängätä henkilökohtaisuuksia meille täysin tuntemattomista kirjoittajista?
Tässä yksi esimerkki henkilökohtaisuuksista:
"ja maailma pyörii aina minun napani ympärillä, samoin palstakeskustelut, sanoo ja miettii tuo ym. muori."
Jos ei pidä maiden pongauksesta, tuo sen julki eikä siten ihannoi heitäkään jotka niin tekevät vänkyttämistä ja jankuttamistahan se on . - jättäkäärauhaan
OnkoMuitakinNapoja kirjoitti:
ja maailma pyörii aina minun napani ympärillä, samoin palstakeskustelut, sanoo ja miettii tuo ym. muori.
Ai oletkos ym muori?
- Puolipiste5
Eurooppaan rajoittuvat pistäytymiseni. Mielelläni kuuntelen muiden matkakokemuksia, tarinointia muista maanosista. Lastani olen kannustanut ja tukenut matkojen toteuttamisessa. Rajoittuneisuuttani on se, etten jaksa istua lentokoneessa 3-4 tuntia kauemmin, joten nippasnappas Euroopan rajoille pääsee. Myös on ollut tilaisuus asua muutamassa maassa pidempään - päässyt kurkistamaan paikalliseen arkeen. Onhan niin, että matka, joka sisältää museoita, kirkkoja, taidenäyttelyitä, puistoja, paikallisia ravintoloita jne. jää aika pinnalliseksi. Kivaa se on, mutta miten nopeasti unohtuu. Työssäoloaikana se oli relaxantti eli vaihtelua arkeen. Omassa maassamme on tullut jonkinverran pyörittyä ja mietittyä heimolaisuutta. Kauniita kaupunkeja, hienoja paikkoja, mukavia ihmisiä, jotkut ikävät mielikuvat ovat muuttuneet täysin. Oma maa mansikka, silti.
- flegmaatti
Ensimmäinen ja viimeinen bongausmatkani.
Olin vielä toisten aivoilla ajattelun vaikutuksen alainen kun teimme ensimmäisen 4,5:n viikon automatkan Välimeren alueelle 1971.
Liimasin jokaisesta maasta yhden tarran automme takalasin alareunaan.
Ranskan Riviera > nykyinen Slovenia matkan varren maat.
Menopelistä hajosi tasauspyörästö ja vekotin tuli Kööpenhaminasta SOS vakuutuksella työpaikkani tehtaan portille kuormurin lavalla.
Oli varmaan saanut nauttia myös rautatiekuljetuksesta.
Tarratouhu tuntui hyvin pian hupaiselta.- bessie-
Laitanpa pahemmaksi, mitä noihin tarroihin tulee.
Käytin isäni vanhaa kapsäkkiä siinä olevien tarrojen, tai mitä tarran tapaisia ne nyt sitten olivatkaan, takia, 70-luvulle saakka nyt kuitenkin, ehkä 80-luvun puolellakin. Kanssani matkustavien protesteista huolimatta.
Joskus jopa vaivihkaa asettelin kapsäkin niin, että suurin 'ylpeyden aiheeni', Singaporen Rafflesin 'tarra' näkyi.
Jälkeen päin ajatellen tuo tosiaan huvitti ja nolotti, mutta kuinka ollakaan nyt on taas sellainen fiilis että varmasti käyttäisin joskus. Kapsäkin katoaminen harmittaa oikeastaan yllättävän paljon.
Asiasta kolmanteen. " Minun käsitteistyössäni kielen hallinta, osaaminen ja toimeen tuleminen ovat hyvinkin eri asioita." Ajattelen aivan samalla tavalla. - O-Orvokki
Muistan, miten jotkut keräsivät tarroja auton takaikkunaan ja jotkut moottoripyöriinsäkin. Niitä tarroja taidettiin myydä eri kaupungeissa Suomessakin. Muistan katselleensa niitä joskus pikku-tyttönä.
- O-Orvokki
Kiitos hauskoista muistoista. Tuo matkalaukkutarravillitys taisi kestää pitempäänkin, ja kivahan niitäkin on katsella - vieraiden laukuissa. Omaani en liimannut niitäkään.
O-Orvokki kirjoitti:
Kiitos hauskoista muistoista. Tuo matkalaukkutarravillitys taisi kestää pitempäänkin, ja kivahan niitäkin on katsella - vieraiden laukuissa. Omaani en liimannut niitäkään.
Esikoinen keräsi pinssejä lippalakkiinsa. Se lippis hävisi Tunisian matkallamme. Olisi se ollut kiva muisto antaa hänelle kolmekymppissynttäreillä sillä tapanani on antaa tarkoin varjelemiani muistoja menneistä aina merkkipäivinä.
- bessie-
O-Orvokki kirjoitti:
Siinä isäni kapsäkissä olleet 'tarrat' saattoivat olla jonkinlaisia leimojakin, en tiedä. Vaikea vain kuvitella isääni liimailemassa tarroja matkalaukkuunsa ihan vain huvikseen, saati että hän villityksiin oli mukaan lähtenyt. Ajat ja tavat tietysti olivat aivan erilaiset, silti. Suurin osa niistä kapsäkin merkeistä oli ennen toista maailmansotaa tehdyiltä matkoilta, eikä taida olla täysin pois laskuista sekään, että jokunen olisi liimattu jo ennen ensimmäistä maailmansotaa.
Itse en ole kovin tarroihin ihastunut ollut koskaan, olin jo nuori aikuinen kun ne tulivat. Tässä vieressäni on lapsuudenkotini wc:n seinällä ollut puinen pikku hylly vai miksi sitä sanoisin. Kaksi pystylokeroa, toimii hyvin paperilaskujen yms. paikkana. Siihen olen lapsena liimannut kiiltokuvia koristeeksi, aika hyvällä maulla ja kohtuudessakin olen pysynyt johtuen varmaan taipumuksestani mennä symmetria edellä koristeluissakin. Nätisti ja huolellisesti sijoiteltu, yhtä olen näköjään joutunut vähän siirtämään, liimatöhryjä.
- lonelytravellerN
Jos kutsut maabongaukseksi matkustelua vieraisiin maihin, niin onhan sitä tullut tehtyä aika paljon. Nykyään vähemmän kun elän parisuhteessa. Pidän itsekseni matkustelusta, silloin voin käyttää kaiken aikani juuri siihen mitä minä haluan nähdä ja kokea.
Olisi kiva matkustellakin vielä, mutku ei ole oikein kaveria, yksin en vitsi (uskalla) lähteä minnekään ulukomoan puolelle...
Ilm. pitää tilata joku ryhmämatka kunhan jne..., mutku mieluummin menisin ilman pakollisia ohjelmia.
Jatka vain korppis matkailua, tai bongailua, siulla on kaverikin omasta takaa..
Hyvää kesän jatkoa Pirrepä, Pirre*, jne..no tunnettahan työ miut :)Kiitos Pirre@ Ihana kuulla sinusta. Me lähdemme matkaan Hollannista. Petze kuuluu virkamiesammattiliittoon ja matka on kyseisen liiton jäsenille räätälöity matka. Kai sinulla on yhteyksiä erilaisiin järjestöihin, jotka tekevät ryhmämatkoja. Matkusta vielä kun voit, niin me ajattelemme. Ikää karttuu ja koska vielä päästään omin jaloin koneeseen kampeemaan niin ei kun menoksi. Eräs ystäväni matkustelee rullatuoli-mukanaan ja aikoo jatkaa niin kauan kuin voimia riittää. Että mahdollisuuksia löytyy jos vain intoa riittää ; )
- hemmabäst
Kiitos Pirre@ Ihana kuulla sinusta. Me lähdemme matkaan Hollannista. Petze kuuluu virkamiesammattiliittoon ja matka on kyseisen liiton jäsenille räätälöity matka. Kai sinulla on yhteyksiä erilaisiin järjestöihin, jotka tekevät ryhmämatkoja. Matkusta vielä kun voit, niin me ajattelemme. Ikää karttuu ja koska vielä päästään omin jaloin koneeseen kampeemaan niin ei kun menoksi. Eräs ystäväni matkustelee rullatuoli-mukanaan ja aikoo jatkaa niin kauan kuin voimia riittää. Että mahdollisuuksia löytyy jos vain intoa riittää ; )
Kai olet kartalla sen suhteen, että nykyisin monilla virkamiesammattiliittolaisilla on tapana käyttää lomansa täydennyskoulutukseen OMALLA KUSTANNUKSELLAAN. Kyllä noista lukijamatkoista on saanut nähdä mainoksia liiton lehdessä 36 vuotta, mutta eipä ole kukaan työtovereista vielä kehuskellut, että olisi ollut varaa osallistua.
Aihetta sivuten muistuu tosin mieleen yksi hyväkin kokemus, kun pääsimme koko Akavalainen perhe tuettuina virkistäytymään kokonaiseksi viikoksi kotimaiseen leirikeskukseen muiden lapsiperheiden kanssa. Silloin se tuli todella tarpeeseen. Tuskin moista luksuselämystä pystyisi enää hankkimaan millään menetelmällä taikka rahalla: Kolme valmista ateriaa päivässä ja lapsille seuraa toisistaan oli todellinen lahja työn raskaan raatajille. hemmabäst kirjoitti:
Kai olet kartalla sen suhteen, että nykyisin monilla virkamiesammattiliittolaisilla on tapana käyttää lomansa täydennyskoulutukseen OMALLA KUSTANNUKSELLAAN. Kyllä noista lukijamatkoista on saanut nähdä mainoksia liiton lehdessä 36 vuotta, mutta eipä ole kukaan työtovereista vielä kehuskellut, että olisi ollut varaa osallistua.
Aihetta sivuten muistuu tosin mieleen yksi hyväkin kokemus, kun pääsimme koko Akavalainen perhe tuettuina virkistäytymään kokonaiseksi viikoksi kotimaiseen leirikeskukseen muiden lapsiperheiden kanssa. Silloin se tuli todella tarpeeseen. Tuskin moista luksuselämystä pystyisi enää hankkimaan millään menetelmällä taikka rahalla: Kolme valmista ateriaa päivässä ja lapsille seuraa toisistaan oli todellinen lahja työn raskaan raatajille.Olemme eläkeläisiä molemmat, emme tarvitsetäydennykoulutusta omilla emmekä liiton kustannuksilla. Sitä paitsi kysymys on ulkomaalaisesta ammattiliitosta.
- flegmaatti
Nostalgiasta nykypäivään.
Aivan viimevuosien "bongaukset" ovat rajoittuneet keväisiin ja syksyisiin luumuiluihin Paseo Juan Aparicio Torreviejalla jonne lähtö nyt siirtyy syyskuun puoliväliin johtuen hammasimplanttien asennuksesta ja syöpäkontrollista.
Vakiobongailua edustaa myös Saksan joulumarkkinat. Tällä kertaa 5 yötä Hampurissa.
Joulun bongailemme jossakin päin kotimaata.
Talven risteily tai kiertomatka bongailu on varaamatta.
Viimeiseen lennä ja ota auto kentältä bongailuun on jo aikaa muutama vuosi. Keski-Euroopan ystävämme ovat jo vaihtaneet hiippakuntaa.
72/68 eläkeläisinä bongailumme on hyvin laiskaa ja mielikuvituksetonta.Älkää antako periksi. Täällä kaksi mielikuvitusrikasta eläkeläistä 83/69 ja meno rivakkaa ; )
Älkää antako periksi. Täällä kaksi mielikuvitusrikasta eläkeläistä 83/69 ja meno rivakkaa ; )
Korjaan kaksi eläkeläistä 82/69 ; ))
Liikaa vieraita sanoja suomenkielessä, tuntuu kuin pienet lapset keskustelisivat 60 .
- täystohelo
Sellasii me apinat ollaan, bingo bango bongo ;)
Muutamat apinat luulevat omistavan koko maailman, kun suomen eläke-sairas rahasto vastaa maksuista!!!
- vaikka.hammasta.purren
On WhatsAppin käyttäjiä on suppilautailijoita on matkustelijoita on pähkinänsyöjiä on bodareita on on.
Älä unohra fillaristei ,vaikkei ne ulkomail kiäräkkä, eikä tee mielikää ,kotiseuru ressumies enemänki .
- maijuska2
Suomi on pitkä maa ja tieto kulkee hitaasti.
- vaikka.hammasta.purren
koti-kiusattu kirjoitti:
Älä unohra fillaristei ,vaikkei ne ulkomail kiäräkkä, eikä tee mielikää ,kotiseuru ressumies enemänki .
On fillaristei on marjastajii on sienestäjii on kirppistäjii on on.
- bessie-
vaikka.hammasta.purren kirjoitti:
On fillaristei on marjastajii on sienestäjii on kirppistäjii on on.
Ja suobongareita, jotka eivät kerää yhtään mitään.
- menköön.ken.haluaa
Keski-ikäisenä tuli jonkinverran reissattua sitten into lopahti, nytten riittää kotimaa etelän turistikohteet ällöttää en lähtisi ilmaiseksikaan.
- 1eero
Niin myöskin ei turisti kohteet ennee kiinnosta, viime talvena tytär ja kaverit yrittivät houkutella vua viittasin kintaalla ei käy, joku erikoisreissu vois tulla kysymykseen joskus tuli ajateltua jos junalla Siperian halki Kiinaan tai vastaavaa sitäkin harkitsisin mutta ensviikolla kun näyttäs ilmat muuttuvan kesäiseksi ni nostan taasen ankkurin.
1eero kirjoitti:
Niin myöskin ei turisti kohteet ennee kiinnosta, viime talvena tytär ja kaverit yrittivät houkutella vua viittasin kintaalla ei käy, joku erikoisreissu vois tulla kysymykseen joskus tuli ajateltua jos junalla Siperian halki Kiinaan tai vastaavaa sitäkin harkitsisin mutta ensviikolla kun näyttäs ilmat muuttuvan kesäiseksi ni nostan taasen ankkurin.
Eikö venneellä pääse vesiä pitkin ulukomaille?
- Pirrepä
1eero kirjoitti:
Just Eero, tuollaisestaa matkasta voisin pitääkin, että junalla jonnekin kauas ja rauhassa. Täälä paukkuu ukkonen, luulin jo hetken että naapuriko se tullee mikillä kylään, mutta ukkosta se vaan oli.
Veneily on jäänyt , kun saarimökkikin myytiin, nyt pitää vaan oleskella rannoilla.
- hytinäx1
Sitten kun jään eläkkeelle ja jos terveyttä riittää, alan matkustelemaan kunnolla. Myyn asuntoni ja vuokraan halvan yksiön jonne en kerää mitään kallista. Aloitan asuinmaani tutkinnalla päästä päähän ja laidasta laitaan. Keskityn sitten ulkomaan valmismatkoihin jotka ovat kohdistettu 60 vuotiaille ja niitähän löytyy ainakin kun selaa asuinmaani nettitarjontaa.
- flegmaatti
Sitku petti. Olimme suunnitelleet, että SITTEN KUN 57/52 vuotisina kytkemme kokoavapaalle niin lähdemme ilman aikataulua, rinkat selässä kiertämään palloa käyttäen mahdollisimman paljon kunkin alueen paikallisia liikuntavälineitä. Mannerten välit, ja jotain muutakin olisi lennettävä.
Sitkun terveys asetti rajoituksensa. Vaimon juuri noita aikoja ilmenneestä,geneettisestä sairaudesta johtuen on kaikki tropiikin ja epähygieenisten alueiden vaatima estolääkitys mahdotonta.
Tarkoille meni.
50V. Tarjosi firma 2vko Lanzarottella tai 1vko Kuopion Rauhan-lahdessa.
Kiitos vaan Kuopio.
Minulla oli tosi tylsä viikko.
Mutta Lanzarottella olisi ollut vielä tylsemmät kaksi viikkoa.
Yritin vaihtaa jonnekin Euroopan sota-historialliselle paikalle,
tai Irlantiin, vaan ei ollut mahdollista.
Normandie olisi ollut minulle elämys.
Anteeksi, toistan tässä vanhaa tarinaa.
Sainpa kuitenki 4 maata kerralla.
H.- Rvasavolainen
Uskon!
Rvasavolainen kirjoitti:
Uskon!
Mää oon ollu KUopijossa pidennetyn viikonlopun ja avot kun jäi kesken. Voisin mennä uuvlleenkin ja kyllä varppina menenkin.
- Rvasavolainen
Olen bongaillut Thaimaan pohjoisosan, pitkäkaulaiset naiset eräässä kylässä, Burman(entinen)törkyiset paikat, Laosin turistipyydykset, kerjäläiset kaikissa näissä paikoissa.
Uuden-Seelannin molemmat saaret kaksiviikkoa autoillen. Australian kiertäen maan puolitoista kertaa asuntovaunulla. Bongaillut alkuasukkaiden kalliomaalaukset ausseissa ja Hossan kalliomaalaukset Kainuussa.
Espanjan ja sieltä autolla Suomeen, muutama maa siihen väliin jäi. Saksan kukkapuisto jossa joku muukin oli käynyt. Viron autolla moneen kertaan kiertäen maaseudut ja saaret Hiiumaa erikoisen tuttu.
Hollannin tulppaanit on kanssa käyty katsomassa.
Suomen Lappi jo 70 luvulta alkaen, eritoten hillasuot.
Norjan lappi, Jäämeri auto laivassa ja oliko Vesilahti? laivasta pois ja Nuorgamin kautta alas Suomeen.
Neukkula ja Venäjä, rasvamatkat Ruotsiin.
Tanska, Ruotsi
Joku euroopan ryhmämatka linja-autolla/lentäen kaksiviikkoa(työ)
Kuhmo ja Kajjaani!
Ei se siitä kummene vaikka kuinka kiertäisi, ei tee mieli muualle kuin sieneen ja marjaan Suomessa!
Jalat turpoo mokomassa touhussa!- bessie-
Missä päin Saksaa bongasit kukkapuiston?
Arvaan että Mainaussa? On niitä muuallakin, mutta tuota ei kukaan 'ohiajava' jätä väliin. Ken linnoista on kiinnostunut, näkee myös hienoja puutarhoja. Jotkut valitsevat matkakohteensakin kasvitieteellisen puutarhan takia. Kuten minä joskus kauan sitten Neuvostoliiton aikaan. Batumiin piti päästä, huolimatta siitä että sinne joutui Moskovasta pienellä koneen rotiskolla lentämään.
- tuhti.on.lautturi
Onkos siinä ponttoonit laudan alla?
- ent.siivoojaparka
Minäkin matkustin kerran ulkomaille. Laivan nimi oli Fennia.
Nyt jos saisi jostain raavittua rahat paluumatkaan.Ruotsi oli ensimmäinen ulkomaan, jonka bongasin. Oli syksy vuonna 1966. Laiva jolla saavuin Tukholman satamaan taisi olla Bore niminen. Ruotsista käsin tein 1967 elämäni toisen ulkomaan matkan se suuntautui Saksan Hampuriin.
- flegmaatti
korppis kirjoitti:
Ruotsi oli ensimmäinen ulkomaan, jonka bongasin. Oli syksy vuonna 1966. Laiva jolla saavuin Tukholman satamaan taisi olla Bore niminen. Ruotsista käsin tein 1967 elämäni toisen ulkomaan matkan se suuntautui Saksan Hampuriin.
1964 Vanhankaupungin rantaan 3000brtn paatilla. Omaisuus täytti jenkkikassin yli puolen välin ja keksilaatikossa oli haalarit ja rukkaset kun kerran olin töihin menossa.
Avuttomuuttani en osannut käyttää tunnelbanaa vaan menin taksilla keskustyönvälitykseen.
Parin tunnin kuluttua sieltä lyötiin käteen Sölvesborgilaisen yrityksen osoite ja littera rautateille.
Siitä alkoi huima bongailu-urani.
Kouluruotsin perusteella oli Blekingessä puhutun skånskan ymmärtäminen oli liki mahdotonta joten muutaman kuukauden kuluttua muutin kieliystävällisempään ympäristöön Södertäljeen.
"Pimeitä" töitä valimossa joiden vuoksi kruunuassistentti ahdisteli minua vielä vuosien jälkeen.
Yms. pientä puuhastelua pääaskaroinnin lisäksi.
Oslossa tuli kokeiltua postin kuljetusta. Köpiksessä muuten vaan.
Mikään ei sitonut minua mihinkään. En suunnitellut mitään. Ihmissuhteet, silloin kun niitä oli, olivat "kertakäyttöisiä".
Ei tullut "seurusteluvammojakaan" enkä joutunut hakaukseen virkavallan kanssa joten hyvin pyyhki.
Muutamassa vuodessa em. elämäntapa kypsytti minut harkitsemaan muutakin vaihtoehtoa. flegmaatti kirjoitti:
1964 Vanhankaupungin rantaan 3000brtn paatilla. Omaisuus täytti jenkkikassin yli puolen välin ja keksilaatikossa oli haalarit ja rukkaset kun kerran olin töihin menossa.
Avuttomuuttani en osannut käyttää tunnelbanaa vaan menin taksilla keskustyönvälitykseen.
Parin tunnin kuluttua sieltä lyötiin käteen Sölvesborgilaisen yrityksen osoite ja littera rautateille.
Siitä alkoi huima bongailu-urani.
Kouluruotsin perusteella oli Blekingessä puhutun skånskan ymmärtäminen oli liki mahdotonta joten muutaman kuukauden kuluttua muutin kieliystävällisempään ympäristöön Södertäljeen.
"Pimeitä" töitä valimossa joiden vuoksi kruunuassistentti ahdisteli minua vielä vuosien jälkeen.
Yms. pientä puuhastelua pääaskaroinnin lisäksi.
Oslossa tuli kokeiltua postin kuljetusta. Köpiksessä muuten vaan.
Mikään ei sitonut minua mihinkään. En suunnitellut mitään. Ihmissuhteet, silloin kun niitä oli, olivat "kertakäyttöisiä".
Ei tullut "seurusteluvammojakaan" enkä joutunut hakaukseen virkavallan kanssa joten hyvin pyyhki.
Muutamassa vuodessa em. elämäntapa kypsytti minut harkitsemaan muutakin vaihtoehtoa.Moni meistä tuon ajan nuorista matkusti Ruotsiin töihin. Osa puhtaasti leivän perässä osa seikkailun halusta. Kolme vuotta riitti minulle tehdastyötä se kypsytti ajattelmaan opiskelua. Mutta tuo aika on opettavaisena muistoissani hyvää itsenäistymisen aikaa. Ruotsi oli myös kolmannen ulkomaanmatkani lähtömaa. Vuonna 1979 työskentelin opiskelijavälityksen kautta hakemassani kesätyössä Ruotsin Kirunassa, Ferrum hotellissa tarjoilijana. Ystävystyin työkaveriini Monaan ja hänen kauttaan Evaan. Heidän kanssaan tein ikimuistoisen kahden viikon lomamatkan matkan Kreikan Korfulle. Matkan jälkeen ajetin keltaisella kuplallani takaisin Suomeen työhöni josta oli virkavapaalla ja jatkamaan lukio-opintojani Seinäjoella. Luin jostain, että Bore-laiva olisi Turussa jossain laivaravintolana.
Moni meistä tuon ajan nuorista matkusti Ruotsiin töihin. Osa puhtaasti leivän perässä osa seikkailun halusta. Kolme vuotta riitti minulle tehdastyötä se kypsytti ajattelmaan opiskelua. Mutta tuo aika on opettavaisena muistoissani hyvää itsenäistymisen aikaa. Ruotsi oli myös kolmannen ulkomaanmatkani lähtömaa. Vuonna 1979 työskentelin opiskelijavälityksen kautta hakemassani kesätyössä Ruotsin Kirunassa, Ferrum hotellissa tarjoilijana. Ystävystyin työkaveriini Monaan ja hänen kauttaan Evaan. Heidän kanssaan tein ikimuistoisen kahden viikon lomamatkan matkan Kreikan Korfulle. Matkan jälkeen ajetin keltaisella kuplallani takaisin Suomeen työhöni josta oli virkavapaalla ja jatkamaan lukio-opintojani Seinäjoella. Luin jostain, että Bore-laiva olisi Turussa jossain laivaravintolana.
Jos joku olisi minulta kysynyt meidän nuoruudessamme että mites olisi pienet työkeikat Ruotsiin, niin olisin todennäköisesti reagoinut tyyppi "älä hulluja puhu"; maa eikä kieli olleet koskaan kiinnostaneet. Meidän suvusta ei ole koskaan lähdetty Ruotsiin, edes opintomatkalle, minä olen ensimmäinen joka on tänne asettunut. Mamman (äidinäidin) sisarukset muuttivat aikoinaan kaikki järjestään USA:han tai "Ameriikkaan" joksi sitä maat siihen aikaan virheellisesti nimitettiin; heitä ja heidän jälkeläisiään asuu Floridasta Kaliforniaan ja monessa osavaltiossa sillä välillä. Minunkin sukupolvestani paitsi veljeni niin serkkuni ja moni pikkuserkku on muuttanut kokonaan jenkkeihin ja amerikkalaistunut. Amerikkalaisesta suvustani on tehty kattava sukututkimus.
Minä lähdin opiskelemaan, seikkailemaan ja hankkimaan elämyksiä. Onhan sitä kuleskeltu. Nyt on mukava istua punssiverannalla ja katsella joelle päin kun aurinko laskee Daalan taakse. Aika alkaa dokumentoida nähtyä ja kuultua.- ent.siivoojaparka
Paloma.se.co kirjoitti:
Jos joku olisi minulta kysynyt meidän nuoruudessamme että mites olisi pienet työkeikat Ruotsiin, niin olisin todennäköisesti reagoinut tyyppi "älä hulluja puhu"; maa eikä kieli olleet koskaan kiinnostaneet. Meidän suvusta ei ole koskaan lähdetty Ruotsiin, edes opintomatkalle, minä olen ensimmäinen joka on tänne asettunut. Mamman (äidinäidin) sisarukset muuttivat aikoinaan kaikki järjestään USA:han tai "Ameriikkaan" joksi sitä maat siihen aikaan virheellisesti nimitettiin; heitä ja heidän jälkeläisiään asuu Floridasta Kaliforniaan ja monessa osavaltiossa sillä välillä. Minunkin sukupolvestani paitsi veljeni niin serkkuni ja moni pikkuserkku on muuttanut kokonaan jenkkeihin ja amerikkalaistunut. Amerikkalaisesta suvustani on tehty kattava sukututkimus.
Minä lähdin opiskelemaan, seikkailemaan ja hankkimaan elämyksiä. Onhan sitä kuleskeltu. Nyt on mukava istua punssiverannalla ja katsella joelle päin kun aurinko laskee Daalan taakse. Aika alkaa dokumentoida nähtyä ja kuultua.Lukioaikanani oli ihan tavallista, että käväistiin Ruotsissa töissä koulun lomien aikoina. Enimmäkseen sairaaloissa, missä oli talon puolesta majoitus ja ruoka.
Oli mukavaa lisätienestiä, koska ainakaan Ruotsissa ei tarvinnut silloin opiskelijoitten maksaa veroja vaikka oli koko kesän täällä töissä.
Samalla hyvää kielen harjoitusta tulevia yo-kirjoituksia varten.
Ainut meidän suvusta minäkin olen (tietääkseni), joka tänne jämähti. Vanhemmat siskoni olivat käväisseet kesätöissä täällä ennen minua. Pikkuveli tuli minun jälkeeni, mutta muutti jonkun ajan päästä takaisin Suomeen armeijaan ja opiskelemaan. Paloma.se.co kirjoitti:
Minä lähdin opiskelemaan, seikkailemaan ja hankkimaan elämyksiä. Onhan sitä kuleskeltu. Nyt on mukava istua punssiverannalla ja katsella joelle päin kun aurinko laskee Daalan taakse. Aika alkaa dokumentoida nähtyä ja kuultua.Amerikka oli 1900-luvun alussa suosittu matkakohde ; )
Kun olin teini-ikäinen meillä vieraili useampana kesänä Amerikan sukulaisia. Vanhempieni kuoleman jälkeen, ei ole enää mitään tietoa heistä. Isän sukututkimuspapereista näkyy ainakin yksi ukin veli metkanneet Amerikkaan. Nyt suku on sulautut massaan, eikä minulla ole mitään tietoa heistä.
Kajaanin työvoimatoimistossa oli tomera naistyönvälittä rouva Lind. Hän ehdotti minulle Ruotsia. Kaikki oli järjestetty etukäteen, työpaikka ja kuljetukset satamasta työpaikalle ja sieltä ensin kommuuniasuntoon. Oli kielikurssit jne.
Siitä alkoi sen hetkinen elämysmatkani ja aikuistumiseni ;)korppis kirjoitti:
Amerikka oli 1900-luvun alussa suosittu matkakohde ; )
Kun olin teini-ikäinen meillä vieraili useampana kesänä Amerikan sukulaisia. Vanhempieni kuoleman jälkeen, ei ole enää mitään tietoa heistä. Isän sukututkimuspapereista näkyy ainakin yksi ukin veli metkanneet Amerikkaan. Nyt suku on sulautut massaan, eikä minulla ole mitään tietoa heistä.
Kajaanin työvoimatoimistossa oli tomera naistyönvälittä rouva Lind. Hän ehdotti minulle Ruotsia. Kaikki oli järjestetty etukäteen, työpaikka ja kuljetukset satamasta työpaikalle ja sieltä ensin kommuuniasuntoon. Oli kielikurssit jne.
Siitä alkoi sen hetkinen elämysmatkani ja aikuistumiseni ;)"Amerikka oli 1900-luvun alussa suosittu matkakohde ; ) "
kirjoittaa korppis.
Niimpä.
Kysymys ei ollut kuitenkaanmistään maa-bongailusta. Lähdettiin ja jäätiin. Kirjeet kulkivat ja amerikanpaketeista purettiin ulos koreita läninkejä. (Meillä on maalla vieläkin ns. amerikankirstu, jossa on tätini ja mamman amerikanvaatteita: kaikki käyttökelpoinen on vuosien varrella käytetty ja sovitettu sen hetken muotiin).
(pieni tauko olympialaisten katselussa. Pienet pojat ovat kesälomiaan lopettelemassa mormorin luona myös perjantaihin saakka. Ohjelmaa on luvassa lähipäiville.)- flegmaatti
Moni meistä tuon ajan nuorista matkusti Ruotsiin töihin. Osa puhtaasti leivän perässä osa seikkailun halusta. Kolme vuotta riitti minulle tehdastyötä se kypsytti ajattelmaan opiskelua. Mutta tuo aika on opettavaisena muistoissani hyvää itsenäistymisen aikaa. Ruotsi oli myös kolmannen ulkomaanmatkani lähtömaa. Vuonna 1979 työskentelin opiskelijavälityksen kautta hakemassani kesätyössä Ruotsin Kirunassa, Ferrum hotellissa tarjoilijana. Ystävystyin työkaveriini Monaan ja hänen kauttaan Evaan. Heidän kanssaan tein ikimuistoisen kahden viikon lomamatkan matkan Kreikan Korfulle. Matkan jälkeen ajetin keltaisella kuplallani takaisin Suomeen työhöni josta oli virkavapaalla ja jatkamaan lukio-opintojani Seinäjoella. Luin jostain, että Bore-laiva olisi Turussa jossain laivaravintolana.
Minä lähdin pakoon perkeleellisiä kotioloja.
60-luvun alkupuolella nuoren, ammattitaidottoman miehen palkat olivat niin pienet, ettei itsenäisen elämän mahdollisuuksia juuri ollut tai ainakin olisi joutunut hiton ahtaalle.
Ruotsi oli kuitenkin riittävän kaukana vanhemmistani, palkat olivat noin 3 x meikäläiset, töiden suhteen oli valinnan varaa ja työnantajat järjestivät valmiikai jonkin tason majoituksen. Poikamiesparakista yksityismajoitukseen ja huoneistohotelliin.
Nuoren miehen tavoite, auto. Muutaman vuoden ikäinen Amazon olisi ollut toiveiden täyttymys mutta kun 2:n viikon palkalla sai muutaman vuoden ikäisen hieman yli 100000km ajetun kuplan niin päädyin siihen.
Suomessa vastaavaan olisi mennyt noin puolen vuoden palkka jota ei olisi edes pystynyt säästämään.
Sveduissa oli kuplia yhtä paljon kuin Suomessa henkilöautoja kaikkiaan, noi 500000 kpl.flegmaatti.
Tultuani talveksi Suomeen opiskelemaan, loppuun ajettu kuplani takavarikoitiin yhtenä joukuisena yönä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih547168Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113314Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1421605Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2451424- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 891220
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124