Tulen sanat - Tulen synty
SKVR VII3 loitsut 643. Suistamo. Basilier n. 175#1. -84.
Shemeikka, Ondrei Iivananpoika Shemeikka.
Isk' on tulta ilman Ukko,
Välähytti Väinämöinen
Kolmella vivutsimella,
Kuuella#2 kokon sulalla,
5 Elävällä ennuksella.
Tuiskahti tulisorohon (sic!)
Läpi maan, läpi Manulan,
Läpi tuost' on tuuran putken,
Halki kirvehen hamaran.
10 Kasvoi rautaiset orahat
Tulen suurille jälille.
En minä sure susia,
Pelkeä metsän petoja;
Kaikki on suet suitsi suussa,
15 Karhut rautakahlehissa,
Selin kontiot sivotut.#3
#1 Runo on Julius Krohnin kopioima. Laulaja sanonut jo ennenkin muille laulaneensa.
#2 Kuu|d|ella : K; korjaus on tehty lyijykynällä.
#3 sivo|t|tut : s.
Selitys:
Yhdessä Väinämöisen kanssa Ilman-Ukko iskee vasamia kolmella vivusittimella ja kuudella kokonsulalla mistä seuraa että vasamat karkaavat Ukon kirveen hamarasta eli Tuuran putkesta osuen Mannun maille. Sinne mistä tuli kulutti maataa saadaan kasvamaan kukoistava ja hyvä viljasato. Eikä kaskeajien tarvitse metsänpetoja pelätä, eikä niitä ole surku, sillä sudet on suitsittu metsään ja kontiot kahlittu rautakahleilla selälleen maahan makaamaan.
Iski tulta Ilman-Ukko, Kuudella kokon sulalla
VirsikäsVipusenpoika
0
499
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2111668Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1411425- 541153
- 591087
- 721025
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva55940- 106932
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53860- 82840
- 31784