Ubuntu 16.04 asennus ssd-levylle?

ssdnoviisi

Meinaan vaihtaa läppärin tavallisen kiintolevyn tilalle ssd levyn.

Asentuuko ubuntu heittämällä ssd levylle vai tarvitseeko jotain erityisiä toimenpititä tehdä että asentuu?

Mulla ei ole aikaisempaa kokemusta ssd levyistä yhtään, saati ubuntun asentamisesta siihen.

Miten on?

Kiitos.

14

1608

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prof-vin-mieli-ala

Se menee ihan heittämällä ja osaa laittaa trimmin automaagisesti päälle. Itsellä ei ole ollut reilun vuoden aikana mitään ongelmia.

• kjggutu

Todennäköisesti samanlailla kuin pöytäkoneissa. BIOS:ista ACHI päälle ja eikun asentamaan.

• Hyvinpelittäää

Asentuu, eikä tarvi tehdä mitään erikoista

• ssdnoviisi

Nyt on ubuntu asennettu ssd levylle ja ei mitään ongelmia ollut.

Kiitos teille kaikille rohkaisusta.

• KerrallakoMeni

Onnistuko kertalaakista, vai joutuko uusimaan monesti, minäkin saatan tehdä saman.

• ssdnoviisi
        KerrallakoMeni kirjoitti:

Onnistuko kertalaakista, vai joutuko uusimaan monesti, minäkin saatan tehdä saman.

Kerralla onnistui. Samalla tavalla asennus käy kun kiintolevyllekkin.

• Aivan-Ihana
        KerrallakoMeni kirjoitti:

Kertalaakista! miten niin uusimaan?
        Mulla lennu yoga ja heti kun pistin virrat, menin boiksen sekkaan lecasyyn ja käynistin ulkoisella dvd asemalla ja ubuntu 16.04:n Ubuntu suomesta ladatun.
        Nyt tää on pelittänyt varmasti ja kaikki toimii hienosti, kosketusnäyttö, ssd levy yms.

• trimm ei päällä kaikilla levyillä. Vain Intel ja Samsung levyillä. discard optiota ei suositella liitosoptioksi. fstrim ohjelman voi itsekin ajaa viikottain. Itse en ole huomannut käytännössä nopeuseroa. Jos muistia tarpeeksi se on kuitenkin nopeampi kuin levy.

• 500mbs

ssd ainakin 10 kertaa nopeampi kuin hdd. vanhemmissa koneissakin n. 6-7 kertaa nopeampi.

• näkyy_olevan

Kingstonin levyllä on myös trimm päällä.

• Nopeutta voi verratat vaikka sudo hdparm -T /dev/sda2 tai sudo hdparm -t /dev/sda2. Kun data on kerran ladattu muistiin nopeusero kapenee.

• qdqdddddsqwddq

Levyt ohjelma näyttää ~10mb/s nopeamman tuloksen.

• avvuTOn

Mikä on trimmi on? voisko joku antaa vinkkejä.

• wre2rr2r

TRIM. Ubuntu käyttää komentoa iformoidakseen kiintolevyä että mitkä sektorit joutaa lopullisesti pyyhkiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      50
      2069
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1426
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1334
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      994
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe