23 vuotias asuu kotona

aikuinen

Onko muita yli 21-vuotiaita jotka asuvat viellä kotona? Kertokaa myös suokupuolisi.

26

5780

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikää 32 vuotta

asuu kotona.

• nainen 53-v

en tiedä muutakaan paikkaa missä asuisin.
      täällä asuu myös mun mies ja teinityttö. jos tarkoitat vanhempien kotia, sano se. mun vanhemmat on kuolleet vuosia sitten.

• asuu

meillä on kaikki 3 lasta kotona. Vanhin tyttö on 29 poika 21 nuorin täyttää keväällä 20, että kotona ja saavat ollakin en maailmalle heitä.

• 22-v. opiskelija

Itekkin miettinyt samaa, koska hirveä häpeähän kotona 'loisiminen' tuntuu olevan yli kakskymppiselle. Itse olen tässä tilanteessa ja huom - vieläpä naispuolinen!

Mulla syynä kuitenkin akateemiset opiskelut - ei ammattitaitoa, jolla päästä heti työelämään ja sitä kautta itsenäiseen elämään ja toisaalta, jos ei hirveemmin työkokemusta 18v-->, ei ees lyhytaikasen työpaikan saantikaan nykypäivänä hevillä onnistu. Ja itsenäiseen elämäänhän tarvitaan just sitä 'omavaraista taloutta' aika pitkälti...Nyt oon tosin muuttamassa n. puolen vuoden sisään - iiik!.

Myös omien vanhempien asenne kasvatus vaikuttaa paljon: esim. holhoava, jo aikuisten lastensa puolesta asiat innokkaasti hoitava äiti voi olla tosi rasittava ja mikä pahinta - jos on vähänkään laiska/epävarma tms., tähän "äiti/isukki kyllä hoitaa"-kaavaan jää helposti riippuvaiseks ja siitä on vaikea irrottautua. Joskus se on kuitenkin tehtävä.

Ehkä toimeentulo on se kriittisin juttu, ja rohkeus tosiaan ottaa vastuuta itestään. Olis mielenkiintosta kuulla lisää kommentteja... Onko muita naispuolisia kotona asuvia edes olemassa tässä itsenäisyyttä ja aikuisuutta ihannoivassa Suomessa??

Tää oli tosiaan hyvä aihe, toiv. edes joku kommentoi edelleen :)

• Loinen

Itse olen 23-v. (n) ja asun toistaiseksi kotona ihan taloudellisista syistä, tuli aikoinaan laiminlyötyä koulunkäyntiä sen verran että nyt palattuani samaan kouluun en enää saa opintotukea eikä säästöt millään riittäisi yksin asumiseen, sossuun en ole viitsinyt mennä rahaa kämppää ruinaamaan. Pois meinaan muuttaa viimeistään syksyllä vaikka tekisi miten tiukkaa.

Monia muita asia tuntuu häiritsevän enemmän kuin minua itseäni, jos olisin jätkä niin asiaa ei varmasti ihmeteltäisi niin paljon. Monesti kuulee vanhempien akkojen uhoavan kuinka he ainakin heittävät omat kersansa pihalle heti kun täyttävät 18-v. Vittumaisinta on ehkä se, että saa aika usein olla selittämässä jollekin syytä "himassa loisimiseen" vaikka omapahan on asiani.

• Xenia
        Loinen kirjoitti:

Itse olen 23-v. (n) ja asun toistaiseksi kotona ihan taloudellisista syistä, tuli aikoinaan laiminlyötyä koulunkäyntiä sen verran että nyt palattuani samaan kouluun en enää saa opintotukea eikä säästöt millään riittäisi yksin asumiseen, sossuun en ole viitsinyt mennä rahaa kämppää ruinaamaan. Pois meinaan muuttaa viimeistään syksyllä vaikka tekisi miten tiukkaa.

Monia muita asia tuntuu häiritsevän enemmän kuin minua itseäni, jos olisin jätkä niin asiaa ei varmasti ihmeteltäisi niin paljon. Monesti kuulee vanhempien akkojen uhoavan kuinka he ainakin heittävät omat kersansa pihalle heti kun täyttävät 18-v. Vittumaisinta on ehkä se, että saa aika usein olla selittämässä jollekin syytä "himassa loisimiseen" vaikka omapahan on asiani.

Meillä 20-vuotias asuu kotona ja hyvä niin. Ammattiopinnot ovat kesken, työelämä veti puoleensa. Parempi asua kotona niin kauan kuin hyvältä tuntuu kuin lähteä maailmalle ja elää sos.tukien varassa. Yksi lapsistamme muutti 16-vuotiaana 80 km:n päähän opiskelemaan, se sopi hänelle. Kahdesta nuorimmasta ei vielä tiedä...Kotiin pitää pystyä palaamaan, milloin vain. Nuoret ovat erilaisia ja on hyvä, jos pystyy järjestämään asumisen ja elämisen itselleen sopivalla tavalla. Ulkopuoliset pitäkööt mölyt mahassaan, perheet elävät omalla tavallaan.

• hessu51
        Xenia kirjoitti:

Meillä 20-vuotias asuu kotona ja hyvä niin. Ammattiopinnot ovat kesken, työelämä veti puoleensa. Parempi asua kotona niin kauan kuin hyvältä tuntuu kuin lähteä maailmalle ja elää sos.tukien varassa. Yksi lapsistamme muutti 16-vuotiaana 80 km:n päähän opiskelemaan, se sopi hänelle. Kahdesta nuorimmasta ei vielä tiedä...Kotiin pitää pystyä palaamaan, milloin vain. Nuoret ovat erilaisia ja on hyvä, jos pystyy järjestämään asumisen ja elämisen itselleen sopivalla tavalla. Ulkopuoliset pitäkööt mölyt mahassaan, perheet elävät omalla tavallaan.

Pian 22-vuotias poikani asuu vielä kotona,tällä hetkellä jaamme kustannukset joten molempien talous on hyvä,asumme suuressa 3k k:n huoneistossa joten tilaakin on! Tulemme myös hyvin toimeen keskenämme,kotitöistä ei kumpikaan niuhota vaan tiskaamme ym vuoronperään tai myös hänen tyttöystävänsä auttaa kun on käymässä,lisäksi me molemmat olemme vuorotyössä ja paljon poissa kotoa,emme käy toistemme hermoille!
        Ainoita joita tämä järjestely tuntuu häiritsevän ovat muutamat naapurit ja sukulaiset?

• gemmi
        hessu51 kirjoitti:

Pian 22-vuotias poikani asuu vielä kotona,tällä hetkellä jaamme kustannukset joten molempien talous on hyvä,asumme suuressa 3k k:n huoneistossa joten tilaakin on! Tulemme myös hyvin toimeen keskenämme,kotitöistä ei kumpikaan niuhota vaan tiskaamme ym vuoronperään tai myös hänen tyttöystävänsä auttaa kun on käymässä,lisäksi me molemmat olemme vuorotyössä ja paljon poissa kotoa,emme käy toistemme hermoille!
        Ainoita joita tämä järjestely tuntuu häiritsevän ovat muutamat naapurit ja sukulaiset?

Kun kerran noin hyvin toimii ei pojallasi ole mitään syytä vielä muuttaa kotoa?

• N-28

Asuin kakskolmoseksi asti kotona-kotona (siis vanhempien luona), samoin pikkuveljeni. Opiskelujen takia. Ei pk-seudulla paljon kannata muuttaa yksin asumaan. Ja isossa omakotitalossa oli kyllä tilaa, oma kerros meille "lapsille".

• nanni

Olen 21- vuotias ja asun vielä kotona...olen kylläkin asunut yksinkin mutta toisella paikkakunnalla mutta sitten loppui työt siellä niin palasin kotipaikalleni takaisin. Aluksi ajattelin että otan oman asunnon mutta sitten päätinkin muuttaa väliaikaisesti porukoitten luokse. Nyt minulla alkaa kylläkin työt taas eli olisikin taas "varaa" muuttaa omilleen mutta toisaalta taas kivempi asua kotona kun on siskot ja veljet, tietysti myös äiti ja isä seurana. En nimittäin tykkää olla hetkeäkään yksin tai saatikka asua yksin.
      Mutta on kotona asumisessa omat huonotkin puolensa, pitää elää aika samalla lailla muittenkin saman katon alla olevien kanssa. Koska eihän siitä mitään tulisi kun kaikki hyppis ja pomppis eri suuntiin...en ainakaan kestäisi sellaista kovin kauaa.
      Mutta vielä niihin hyviin puoliin...minulla ainakin jää enemmän käyttö rahaa kuussa vain minulle...ennen ei pystynyt ostaa edes joka kuukausi uusia vaatteita ym. ja rahaakin oli tosi harvoin ylimäärästä...nyt en edes tiedä paljonko tilillä tai pussissa sitä on.
      Ruuasta ym. ei tartte esim. maksaa mitään mut sen eteen täytyy sit tehdä ihan oma-aloitteisesti vähän kaikkea...kuten siivota, käydä kaupassa eli ihan normaaleja juttuja.

• akh

Joo asun kotona 29v mulla on vain se ongelma etten tykkää asua rivi/kerrostaliossa eli haluun ostaa/rakentaa omakotitalon. Yhtä tonttia oon kattonu jos saisin sen ku se on tulos myyntii mumman ja paapan perikunnalta.

• Maarit83

Kyllä mun mielestä on melkoisen arveluttavaa jos aikuinen ihminen asuu vielä yli kakskymppisenä vanhempiensa nurkissa.. Itse lähdin 18-vuotiaana ja aikaisemminkin olisin jo häipynyt mikäli se olis ollut taloudellisesti mahdollista. Täytyy sanoa, ettei se noin niinku seurustelumielessä juuri houkuta mikäli toinen ilmoittaa olevansa esim. 25 ja asuvansa kotona.. No, tää oli mun mielipide. Tietysti vanhempien nurkissa roikkumiseen voi olla monia syitä..

• tehdä "hyve" siitä, kuinka nuorena pystyy muuttamaan pois vanhempiensa luota. Itse lähdin juuri 23-vuotiaana, kun olin valmistunut ammattiin ja pystyin elättämään itseni. Säälittää nähdä 18-19 vuotiaita nuoria, joilla ei ole kunnollista koulutusta eikä työpaikkaa, kun he yrittävät raapia vuokrarahojaan kasaan sossun luukulta ja Kelasta. Kunniallisempaa olisi asua tuossa tilanteessa vielä vanhempien luona, jos se vain on mahdollista. Oikeaa itsenäisyyttä on se, että tulee omillaan toimeen. Ja mitä seurustelukumppanin valintaan tulee, minua eivät juurikaan yhteiskunnan tuilla elävät vakuuta.

• ----------

Harvemmin yli 20-v. asuu vapaaehtoisesti vanhempiensa kanssa, katsos kun ei se taloudellinen tilanne siitä välttämättä parane vaikka ikää kertyy. Parempi väliaikaisratkaisu se on kuin elää sossun varoilla. On tietenkin eri asia, jos esim. joku 25-v. on vakituisessa työssä ja rahat riittäisivät yksinasumiseen mutta ei uskalleta irrottautua mamman helmoista. Sitäpaitsi harvalla on varaa muuttaa omilleen 18-weenä koska vanhempien tulot voivat estää opintotuen saamisen kunnes täyttää 20. Ja jos 20-wee asuu himassa niin tuki on niin pieni ettei siitä takuuvuokriin ym. säästellä ja kaikilla ei käy niin hyvä tuuri että löytää töitä.

• Mia

Olen 24-vuotias virolainen nainen ja asun kotona. Mitä ihmeen merkitystä sillä on ja mitä se muille kuuluu, miten ihminen asuu. Suomessa on kummallinen käsitys, että kaikkien pitäisi muuttaa kotoa pois jo 18-19 vuotiaina. Etelä-Euroopassa esim. Italiassa lapset asuvat kotona vielä kolmekymppisinä, koska heistä välitetään.Minunkin vanhemmat ovat minulle hyvin läheisiä ja en tulisi toimeen ilman heitä, varsinkin vieraassa maassa ja erilaisessa kulttuurissa.

• Jussi

Italia on lapsivihamielinen maa, jossa kuolleisuus on jo vuosia ollut syntyvyyttä korkeampi. Tilanne on sama Espanjassa, Kreikassa ja Saksassa. 20-30-vuotiaden lyttääminen lapsiksi kostautuu.

• Wanna

Kaikki ihmiset ovat erilaisia mutta muutin kotoa heti 18 vee täytettyäni. En siksi etten olisi tullut kotona toimeen vaan halusin jo itsenäistyä. En osaa enää 25-vuotiaana kuvitella muuttavani vanhempien luokse, vaikka paikka minulle siellä aina onkin. Ihan oma koti on tärkeä ja äidin ruuissa on mukava joskus piipahtaa käymään.

• pitäs muuttaa heti

Mitä ihmeellistä siinä on?
      Riippuu tietysti esim. siitä, minkälainen "koti" on, iso, pieni, onko ollenkaan "omaa tilaa" jne.
      Systerini asuu kotona, ja varmasti vielä monta vuotta, 20 täytti juuri. Koti on iso, oma iso huone, yksi ylimääräinenkin huone on, paljon omaa tilaa jne.
      Yksi kaverini muutti juuri omaan kämppään hieman alle 27-vuotiaana.
      Mieluummin asuu kotona ja keskittyy elämiseen, opiskeluun tms. kuin roikkuu sossun luukulla rahoja kerjäämässä. Varsinkin kun välit vanhempiin ovat hyvät, miksi mennä merta edemmäs kalaan? Kyllä sitä ehtii aikuisena sitten leikkimään sitä kotia ihan tarpeeksi.

• itsenäinen

En voisi kuvitella asuvani enää 27-vuotiaana vanhempieni kanssa, vaikka läheisiä olemmekin. Muutin jo 19-vuotiaana yhteen silloisen poikaystäväni ja nykyisen aviomieheni kanssa.

• ......

Kyllä sä varmasti voit vielä omaa elämää kokeilla.

• Wanna

Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään. Itselläni vain oli luontevaa muuttaa aikaisin kotoa pois kun kotipaikkakunnalla ei ollut kouluttautumismahdollisuutta. Vanhempiin minulla on aina ollut hyvät välit. Ja sossun luukulle ei ole tarvinnut mennä kun kotona on kasvatettu töitä tekemään ja leipä itse ansaitsemaan.

Oma elämäni on mennyt näin. Ihmetykseni johtuu kai siitä kun ei elämässäni ole vielä sellaista ihmistä kohdalle sattunut joka asuisi vielä aikuisiässä kotona. Kai se johtuu siitä että olen vaan niin maalta =)

• 23VMAN

juu asun kotona ihan omasta päätöksestäni ja laskuni maksan silti itse ja teen omat päätökseni, mutta pyykkiä en pese tai ruokaa laita, ja sattuneesta syystä tietoisesti asun kotona, kuinka monella on ollut vuoden verran oma firma missä 15 työntekijää ? minulla, siinä yksi syy, en viitsi vaivautua perustelemaan enempää

• on normaalia

Onko tuolla nyt niin väliä vaikka asuisi kotona nelikymppiseksi asti, jos sopu vaan on hyvä. Itse asun espanjassa, ja táállá on maan tapa ettá asutaan kotona siihen asti kunnes mennáán naimisiin. Tuleva mieheni on 29 ja asui kotona viimevuoteen asti. Hánen kolme veljeáánkin asuvat vielá kotona (35-v, 37- vee ja 41 vee)koska eivát ole vielá naimisissa.

• coach

Onpas Espanjalaiset huvittavia rasvapäitä!Naimisissa tai ei silti ne bongailee naisia sen kun ehtivät.

• nti25

mäkin asun kotona mutten vanhempieni kotona. Sieltä muutin 18-vuotiaana pois. Veljeni muutti 22-vuotiaana mutsin luota pois. Kaverini 30v ja 35v veljet asuvat edelleen vanhempiensa luona.

Asuin kyllä porukoilla uudestaan 22-vuotiaana puoli vuotta kun meni poikki exän kaa.

Ei kai siinä sen kummemmin noloa ole jos asuu porukoittensa nurkissa. Vaikka meidän kaveripiirissä kyllä tunnutaan karsastavan "mammanpoikia", ei kukaan ala seurustella semmosen kaa. Nainen haluaa poikakaverin, ei pojalle äidin korvikkeeksi. Ensin pitää itsenäistyä yksin asumalla.

Mutta ei kai se nolous mitään mutta se itsenäisyyden menetys. Mä ainakin muutin omiin nurkkiini heti kun vain voin. Ahdistaisi jos ei olisi omaa kotia jossa voi itse päättää kaikista asioistaan.

Mutta asuuhan ainakin elastinen ja iso hookin mutsinsa luona :D

• edelleen

Olen 22 vuotias (n) ja edelleen asun kotona. Asuin 3 vuotta yksin opiskellessani eri paikkakunnalla. Työharjoittelu alkoi ja muutin kotiin.. ja siellä sitten on asuttu.. Kulut jaetaan tasan. minulla ei kiire ottaa mitä tahansa kämppää.. pitää kattoa kunnolla ympärille ja tietää varmasti mitä haluaa tehdä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe