Hei!
Olen koira-, lintu-, jyrsijä-, ja kaiken maailman lemmikki-ihminen, jolla ei ennen ole ollut halua hankkia kissaa. Hyvin pitkälti siksi, että näiden monen muun lemmikkilaadun kanssa kissa ei vaan sovi yhteen, ja olen aina ollut enemmän koira-ihminen. Kun lintuni ja jyrsijäni ovat jo kuolleet (tai kuolemassa lähivuosina vanhuuteen), ja koiranikin ovat jo vanhoja, olen miettinyt, mitä jos kokeilisi kissaa seuraavaksi.
Onko kukaan koskaan laskenut, minkä verran kissan elämän perustarvikkeet vievät rahaa kuukaudessa tai vuodessa?
Omilla lemmikeilläni olen tehnyt laskelmia, tiedän koirien ja kanin elämiseen varattavan summan suunnilleen kuukausi ja vuositasolla, mutta kissa on arvoitus, koska en tiedä kuinka kalliiksi sen ruoka, kissanhiekka ym. tulee.
Eläinlääkäreihin osaan tietysti varautua ennalta.
Jonkinlaista arviosummaa siis kaipailisin, jotta tiedän mahtuuko kissa ja uusi koira budjettiini, kun näistä vanhoista rakkaista aika lopulta jättää. =(
Kissan kulut kuukaudessa???
11
2375
Vastaukset
- koirahalvempion
Kissa syö saman verran kun pieni koira hiekkakulut.Eli kalliimpi pitää kuin pieni koira.
- esmerkiksi
Lisäksi kissa täytyy rokottaa, madottaa, yleensä leikkauttaa(sillä kiimasta kissaa ei kuuntele kukaan, ja kollit usein kusee) ja mahd.siruttaa(kannataa kissan katoamisen varalta)..
Kissalle pitää olla aktiviteettia monipuolisesti, sillä aktiviteetiton kissa saattaa tylsyydessään tehdä piruuksia, osoittaa mieltä. Ja mielellään hyvä kiipeily-/raapimapuu(jos haluaa säästää sohvat, sängyt). Kissalle pitää olla kantolaatikko reissaamista varten. Hiekkis tietenkin (hiekkoja on hyvinkin erihintaisia). Sapuskaa: kuiva ja märkä. Lemmikille tarkoitettua omaa shampoota kannataa olla, jos sattuu ns.kakkavahinkoja tai muuten karva likaantuu..
Kallein investointi meillä on ollut parempi imuri ja kuivausrumpu. Meidän pitkäkarvaisen pehmeä karva lähtee huonekaluista helposti, mutta uuden tulokkaan lyhyt ja karhea karva ommeltuu kankaisiin. Ja nyt kun on kaks kissaa niin kuivausrumpu on ehdoton(hilsettä,karvaa tarttuu yllätävän paljon vaatteisiin ja petivaatteisiin).
Pitää olla varaa käyttää eläinlääkärissä, jos lemmikki sairastuu!
Kissan ruokintaan tai hiekkoihin ei meillä kauheesti mee rahaa. Mut saa senkin lystin kalliiksi, jos alkaa hifisteen. Toki eläimen allergiat (esim.viljat) saattaa aiheuttaa sen, että joutuukin hankkiin kallimpaa eläinkaupan sapuskaa.. - esmerkiksi
Arvioisin, että meillä menee hiekkaan ja ruokaan n.20e/kk./per.kissa.. Lidlin-hiekkaa ja ruoaksi pääosin Latzia. Joskus ostetaan eläinkaupasta jotain pientä herkkua.
- siamese
Katselin vähän omia kuluja tilausten perusteella. Itse tilaan aina isot satsit hiekkaa ja ruokaa kerralla, jolloi tulevat kilohinnoiltaan halvaksi zooplussalta. Ja taloudessa vain yksi kissa. Eikä tarvitse joka viikko ravata ostamassa sapuskaa katille.
Ruokaa on ostettu viimeksi 3.12.2016:
Säästöpakkaus: Smilla-siipikarjapata 24 x 800 g, 35,99e
2x, 12 x 370 g Bozita Chunks in Jelly, 12,59e
Kaapissa on jäljellä 10prk smillaa ja 14 tetraa bozitaa. Olettaisin että tämä määrä riittää helposti maaliskuun yli, mutta jos kestäisi sen 4kk niin ruokintakulut olisivat 15,29e/kk. Välillä annetaan raakaa, mutta se taitaa mennä max. kerran viikossa.
Ja kuivaruokaa ei ole tosiaan ollenkaan, kun tuo raksuholisoituu, ahmisi vain niitä eikä muu sitten maistu.
Hiekkaa olen tilannut viimeksi 24.7.2016 20l 40l Cat's Best Ökö Plussaa, vasta avasin tuon isomman säkin, eli pienempi vasta kulunut. Tilaushistorian perusteella 40l hiekkasatsi on riittänyt aikavälille 25.2.2016-24.7.2016, jolloin sen hinnaksi tulee 6,59e/kk. Pienimissä pusseissa litrahinta 1,10e/l ja isoimmassa (tällä hetkellä 40l 5l) 0,73e/l.
Meillä kolmoisrokote jonka uusimisväli 3 vuotta, viimeksi otettu 2016 syksyllä yksityisellä klinikalla, hintaa tuli 56e ja siihen sisältyi terveystarkki. Muita juoksevia kuluja satunnaiset herkut ja lelut. Valjaat ostettu toissakesänä (rukka comfort, pienille koirille tarkoitetut), hiekkalaatikko joku 10e halppis, kuljetuskoppa taisi maksaa 20e.
Kunnon raapimapuuhun kannattaa satsata. Kissan tullessa, ostin jonkun pienen 60e maksavan kynysen puun "se on halpa ja varmaan riittää ihan hyvin". Kissa ei saanut venyteltyä kunnolla raapiessaan, raapi mieluummin sohvaa. Ja hajosi koko teos 3kk sisällä. Sitten ostin kertalinttuulla heinäkuussa tukevamman puun (Natural Paradise XXL) alennuksessa 139e. Sohvan raapiminen loppui tyystin ja hyvä puu ollut tähän saakka. Aktivointipelejä ostettu lidlistä (koirille tarkoitettu) ja värkkäilty itse. Pesemiseen ollaan käytetty ihan fairyä. Kynsisakset ja furminaattori ostettu ihan alussa, ehjänä ovat edelleen. Heips
Oletko koskaan katsonut sarjoja Kissakuiskaaja, kaikki kissoista yms...? Mulla on kissa. Tosi kiltti. Leikattu uros, ostettu oulun eläinhoitolasta, vai mikä se nimi on...? Ei se paljoa syö, vettä se juo ja joskus se saa kissanmai -toa, sitä saa kaupasta, mm. Whiskas ja Athena- merkkisiä, niistä se tyk- kää, ja raksuja (kuivaruokaa), sitäkin saa kaupasta, myös märkää ruokaa, ota selvää, mistä kissasi tykkää, mun kissani tykkää paljon kalasta, ei oo väliä, mitä kalaa se on, myös Pirkan yms halpatuotteet kelpaa, kunhan ne on kalaa. Myös raksut pitää olla kalaa ja se herkkutikku. Osta enemmän kerralla, niin ei tarvitse joka päivä ostaa. Ja myös se tarvitsee kissanhiek- kaa ja oman vessan, suositus on 2 vessaa 1:lle kissalle, 3 2:lle, yms......ja ne tulee rutkasti halvemmaksi ostaa, kuin koiranruuat, lelut, raksut yms.... Ja kissa pesee itse itsensä, koirat ei tee niin, ne tarvitsee pestä itse ihmi- nen. Ja kissa ei tuhoa taloa yksin jäätyään, kuten koirat tekee, jos niille ei ole opetettu olemaan kunnolla.- meilläonkaksi
Jos olet uusavuton, saat uppoamaan rahaa - paljonkin! Jos olet viitseliäs, säästät paljon! Esim. osta kunnon paakkuuntuvaa hiekaa laatikkoon, ja korjaa paakku heti pois, näin säästyy hiekkaa, kun kissa ei pääse penkomaan koko määrää sekaisin. Kun teet itsellesi ruokaa, pakasta broiskun paloja, possun paloja, jauhelihaa ym. lihaa kisulle purkkeihin, anna myös kalaa, sisäelimiä, laktoosittomia hapanmaitotuotteita, lihan voi antaa raakana, näin kissa pysyy terveenä, koska on puhdasta ja luonnollista syötävää. Valmisruokia vain varalla silloin tällöin. Säästät lääkärikuluissa!
Vielä, kun alusta asti totutat kisun siihen, että kynsistä leikataan VAIN se terävin kärki, raapistuhot jää piememmiksi. Tavallista kissaa ei tarvitse pestä,
sen se hoitaa itse! Terveen maalaisjärjen käyttöä vaan, mieti mitä kissaeläimet syövät (vettä aina juotavaksi) luonnossa. Paljon leikkejä, haleja ja köllöttelemisiä, niin kissa on mukava ja helppo kaveri!- sivustaseuraajan
Tarvitsee pestä jos itsensä likaa tai sotkee itsensä vaikka kantokopassa oksennukseen. Kissa on ihan hyvä totuuttaa myös pesemiseen. Esimerkiksi tuo meidän kissa monesti hätäkakkaa, pissaa tai oksentaa automatkalla, niin pesu on sen jälkeen tarpeen kun pyörii sielä paskassa.
- sellatame
Kissaan voi käyttää rahaa paljon tai vain vähän.
Sanoisin, että kuukaudessa tarvitaan vähintään 30-40 euron edestä ruokaa ja hiekkaa. Toisaalta kalleinta valiten ja tuhlaten saa kulumaan yli 50 euroa. Lisäksi sitten erikoisherkut, namit, vitamiinit ja lelut.
Perushankinnat kuten hiekkalaatikko, kuljetusboxi, raapimapuu, oma pesä, harja, kynsisakset ym. helposti 200 euroa.- eikämaksapaljon
Meillä parhaat lelut on olleet ilmaisia, sanomalehdestä tai karkkipapereista tehdyt pallerot, joita heitellään pitkin huushollia! Ne voittavat kaikki hienot ja kalliit eläinkaupan humpuukikrääsät!
- eikallis
eikämaksapaljon kirjoitti:
Meillä parhaat lelut on olleet ilmaisia, sanomalehdestä tai karkkipapereista tehdyt pallerot, joita heitellään pitkin huushollia! Ne voittavat kaikki hienot ja kalliit eläinkaupan humpuukikrääsät!
Bingispallo,kestäkissat tykkää.
- ensikotimamma
Aikuinen kissani syö varmaan pussin märkäruokaa aamuin illoin. Latz kaupasta, ehkä noin 3,5-4,5 euroa riippuen kaupasta (12 pussia paketissa)
Kuivamuona on 10 kg säkki, mikä suositeltavaa yhden kisun olla sellaisessa kannellisessa isossa tynnyrissä. N 70€ per 10 kiloa, riittää yhdelle aika kauan. Eläinkaupasta.
Hiekka on eläinkaupan hiekkaa. Tuodaan kotiin 8x14 kg hinta satanen. Toki kissoja on monta. Yhdelle tuo hiekkasatsi voisi riittää lähelle vuotta jopa. Ulkovarasto ei taida kelvata säilytykseen kosteuden takia. Minulla paakkuuntuva mikrohiekka.
Alkuhankinnat vessa.astia, hiekkalapio, kiipeilyteline, leluja.
Lisäksi tarjoan tuoreruokaa, possun suikaleita ja seitiä pienet annokset miltei päivittäin.
Eläin on harrastus ja harrastus maksaa. Jos hankkii rotukissan (kannattaa tutustua Kissaliiton sivuilla asiaan) ostohinta tietysti ja ehkä vakuutus kalliille kissalle.
Rotukissaa ei kannata hankkia mistään Tori.fi sivuilta. Kiinnostavan rodun kasvattajat löytyy kyseisiltä sivuiltaan ja nykyisin Facebookista. Sieltäkään ei yleensä saa pentua kättelyssä, sitä ei ole ehkä edes tehty.
Myös eläinrakkaalle voisi sopia ensikotina toimiminen. Erityisesti kissat kaipaavat ensikoteja, koira kun yleensä haetaan pois löytötalosta, mutta kissaa ei. Kissa on ihmisille jotekin sekundaa. Voit halutessasi tutustua SEYn sivuille ja paikallisyhdistyksillä on omia sivujaan.
Tässäpä tätä mainostusta. Nyt menen katsomaan ensikotipentuettani, joka söpöili itsensä uusiin koteihin nopeasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537145Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113294Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1381568Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2371367Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841335
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217- 891210
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321155- 811114