Tapio Rautavaara laulo. Huussissa yks sälli sano mulle jotta: Nyt tulee muuten turppaan. Ei se kerinny sannoo sitä loppuun, kun pyyhkäsin nenään. Älyttömän iso mies oli ja kova ryttkkäys kuulu, kun selälleen päsähti. Vituttaa tuommoset tyypit, ku ei anna immeisten rauhassa ies kusta.
Kevätniemen lavalla 1974.
54
895
Vastaukset
- Routenjengi
Lähtikö taas ylähuulesta kaksi hammasta?
- Ranttaremu
Vuonislahessa paarissa yks Kotkalainen sälli sai semmoset lähöt, jotta vieläki vissiin ovet heilluu, vaekka on jo nelisenkymmentä vuotta aekkoo. Oli mukamas joku helekutin karatekunkku. Oli männy Piellisen ranttaan yökkäilemmään. Muuan iso mehtätyömies anto hipille lähöt.
- Toinen.Ninni
Pankakoskelainen huulihampainen on taas aloittanut satutuokion. Aikuisen miehen nenän pyyhkiminen ei kiinnosta pätkääkään, vaikka Anna Mutanen olisi huussissa laulanut "mä laps olen koyhän kauniin Karjalan...".
Ainakin tuo on totta että Rautavaara oli 1974 kesällä Kevätniemen lavalla esiintymässä. Satuin olemaan paikalla, tappelusta ei ole muistikuvia.
Kevätniemen Kehän järjestysmiehet eivät antaneet yleisön tapella, vaikka joitakin innokkaimpia pukareita olisi jo mukavasti tappeluttanut. Muistan sieltä erään vanhemman järjestysmiehen, jolla jalkaterät sojottivat 90 astetta sivuille. Tämä takia hänen oli vaikea liikkua kannokossa ja muutaman kerran horjahdettuaan mahalleen, virkavalta meinasi viedä järjestysmiehen putkaan kun arvelivat tämän olevan tukevasti juovuksissa. Muut järjestysmiehet tulivat apuun ja selittivät konstaapeleille tilanteen ja onneton raitis järjestysmies voi jatkaa vartioimistaan.
Ilkeämieliset olivat antaneet hänelle lisänimen Viikatemies.
Vaan Tsernin Paulille ei moni isotellut, oli aikamoinen nyrkkeilijä.Sehän se oli ”lempinimi”. Kyllähän Viikatemiehen taivaltaessa heinikossa on melko leveälti heinää laonnut.
- mukaviamuistoja
Mikäs äijä se oli joka hoiteli sitä tikanheitto paikkaa,,ja huuteli niitä hintoja,,50 penniä huviheittoo ja markalla saa harjoitella, mutta en muista paljonko oli se kilpailuun osallistuminen? Taisi ne illan parhaan heittotuloksen saajalle antaa palkinnonkin,,jos en väärin muista!
Viikatemies oli terhakka, oli poliisien kanssa kännisiä taluttamassa, ja välillä taisi olla viikatemiehen jalatkin ilmassa yhtä aikaa kännisen kanssa, kun poliisit retuutti kännistä pihalle!
- Alma-mummo
siellä missä järki loppuu, otetaan nyrkit apuun
hävetkää- autossamätki
Juu kerro tuo kumisilmäJarille.
Kerro minulle Alma-mummo, se maailman kolkka missä järki ei lopu. Muutan heti sinne.
Mutta kyllä se joskus on niin, että ensimmäinen lyönti tyhmälle ei riitä. Täytyy lyödä toisenkin kerran. Sitä järkeä oli vain yksinkertaisesti jopa lyötävä päähän. Etsivä löytää osansa ja kysyjälle useimmiten vastataan.
Olinhan siellä lavalla minäkin noihin aikoihin. Nujakat eivät vaan ole siellä mieleeni jäänet, oli nimittäin rakkaani, nykyisinkin yhä niin rakas kumppanini, lasteni äiti, likitutustumisen vaiheessa tuolloin. Ja hyvin sitten tutustuttiinkin. Voisin sanoa, että liityttiin toisiimme. Oi niitä aikoja ja Paunuja.Tsernin Paulin kanssa olin hyvä ystävä.
Kävin joskus Kevätniemen Kehän harjoituksissa, koska Pauli oli tekniikka nyrkkeilijä.
Monet treenit olin siellä muutamana talvena.
Toivottavasti minua ei nyt tästä kukaan tunnista.- varmaan.moni.tuntee
Ahaa kamuttaja on nyrkkeilijä ilman muuta raskas sarja nyt väkisin joku tuntee. Kuka on tämä nyrkkeilijä korsto. Onkohan minkä tason nyrkki.
- tytär52v
varmaan.moni.tuntee kirjoitti:
Ahaa kamuttaja on nyrkkeilijä ilman muuta raskas sarja nyt väkisin joku tuntee. Kuka on tämä nyrkkeilijä korsto. Onkohan minkä tason nyrkki.
Soitin isälle Lieksaan ja hän uskoi tietävänsä mutta sanoi ettei kerro mulle. Ei kuulemma luota että pidän suuni kiinni.
tytär52v kirjoitti:
Soitin isälle Lieksaan ja hän uskoi tietävänsä mutta sanoi ettei kerro mulle. Ei kuulemma luota että pidän suuni kiinni.
Sinulla on viisas isä.
Olen varma, että joku siellä muistaa minut, jos osaa yhdistää.
Olin siellä "näkyvissä" töissä, ja monissa harrastuksissa.
Isäsi saattaa muistaa, jopa aivan oikeinkin.
Kävin minäkin jonkun kerran kirjastotalolla nyrkkeilyharjoituksissa. Vaan sitten yksi koulukaveri tinttasi nyrkkeilyhanskalla nenään, tuntui melko pahalta joten lopetin sen harrastuksen siihen. Pauli veti kovia treenejä, olen hänen lapsilleen hieman heimokantaa heidän äidin puolelta. Heidän nuorimmaiselle kävi ikävästi yhtenä keväänä.
- kerro.rehellisesti
Tekikö kamuttaja sille jotain pahaa?????
- jo.kauan.sitten
Tuosta keväästä on jo valovuosia.
kerro.rehellisesti kirjoitti:
Tuolla asialla ei kannata irvuilla, kaksi pikkupoikaa laski pulkalla junan alle.
Kolmas pelastui kun ei mahtunut kyytiin. Tapahtui muistaakseni keväällä 1969.kerro.rehellisesti kirjoitti:
Eipäs vedetä minua leikilläänkään tähän asiaan.
En ollut enää ollut Lieksassa vuosiin tuon tapahtuessa.
Kesän 1974 vietin muilla mailla vierahilla, tässä vihjettä. https://www.youtube.com/watch?v=P59U0jFMxxoSilloin kun minä siellä nyrkkeilin, niin paikka ei ollut kirjastotalo, vaan se oli jossain Kevätniemen suunnalla.
En muista tarkemmin missä, mutta siellä oli treenisali kahdessa kerroksessa.
Alakerrassa oli painijat samaan aikaan ja me yläkerrassa.kamuttaja kirjoitti:
Silloin kun minä siellä nyrkkeilin, niin paikka ei ollut kirjastotalo, vaan se oli jossain Kevätniemen suunnalla.
Alakerrassa oli painijat samaan aikaan ja me yläkerrassa.Kulmalla kellarikerroksessa eli teatterin alapuolella harjoiteltiin painia. Teatterisalissa oli elokuvien lisäksi monenlaista muuta toimintaa. Siellä oli erilaisia esityksiä ja näytöksiä hypnoosista ja teatterista sekä tansseista alkaen.
kamuttaja kirjoitti:
Silloin kun minä siellä nyrkkeilin, niin paikka ei ollut kirjastotalo, vaan se oli jossain Kevätniemen suunnalla.
Alakerrassa oli painijat samaan aikaan ja me yläkerrassa.Kevätniemen kirjastotalo oli rinteessä radan varressa. Alakerrassa oli ainakin painonnostotila ja ylempänä juhlasali jossa treenattiin nyrkkeilyä. Siellä pelattiin myös bingoa. Kirjasto oli muistaakseni vielä kerrosta ylempänä sahanpuoli päässä. Hilkka, Paulin vaimo hoiti kirjastoa.
rotestimökinpoika kirjoitti:
Kevätniemen kirjastotalo oli rinteessä radan varressa. Alakerrassa oli ainakin painonnostotila ja ylempänä juhlasali jossa treenattiin nyrkkeilyä. Siellä pelattiin myös bingoa. Kirjasto oli muistaakseni vielä kerrosta ylempänä sahanpuoli päässä. Hilkka, Paulin vaimo hoiti kirjastoa.
Se oli just se, tuntomerkit täsmäävät.
Alakerrassa oli tosiaan painonnostovälineet, ja joku porukka kävi treenaamassa.
Yleensä siellä oli painijat, mutta joskus oli nostajatkin.
Kävin joskus kokeilemassa niitä painoja, ja muistelen heillä olleen vain 100 kg joilla treenasivat lähinnä tekniikkaa ja tyylejä, sekä kasvattivat voimaa.
En muista minkä seuran miehet painivat ja minkä nostivat painoja, nyrkkeily oli Kevätniemen Kehän.
Niin kävi,mutta useampikin oli vaarassa.
"Viikatemiestä" en muista.
Muistaakseni Kakolassa oli aikoinaan myös "viikatemies" joka sai nimensä siitä, kun oli tappanut kaksi ihmistä viikatteella.
Hän oli hyvin isokokoinen ja voimakas, sekä erittäin väkivaltainen, myös vankitovereitaan kohtaan.- kumpaa.olet
Oletko istunut pitkänkin tuomion kakolassa kun ei muut kuin toiset vangit tai vartijat voi tuollaista tietää.
- selvitin.jälkiä
Hei kuka tietää entisiä raskaan sarjan huippu nyrkkeilijöitä jotka oli hyvin isoja ja joilla on joku kytkös Lieksaan? Luulen nimittäin että kamuttaja ei ole alkujaan täältä on vain asunut aikoinaan täällä. Olen myös varma että asui kauppalan puolella jossain alakylällä. Asui vain lapsuuden täällä ja lyseon kävi muualla tuli sitten työhommien takia takaisin muutamaksi vuodeksi.
- tuulen.huuhtoma.se.on
Kamuttaja vetää teitä höplästä minkä ehtii ja nauraa taustalla. Oli kamuttajalla samat hyvät lähtökohdat elämälle kuin kaikilla sen aikaisilla. Mutta sittemmin kamuttaja ryssi elämänsä ja siitä tuli linnanvenkula kakolaan.
Eikö teillä kellään soinut hälytyskellot kun äijä "ei muista" edes sitä, missä päin ja missä talossa on harrastettu nyrkkeilyä?
Kamuttaja on juonut aivonsa pihalle. tuulen.huuhtoma.se.on kirjoitti:
Kamuttaja vetää teitä höplästä minkä ehtii ja nauraa taustalla. Oli kamuttajalla samat hyvät lähtökohdat elämälle kuin kaikilla sen aikaisilla. Mutta sittemmin kamuttaja ryssi elämänsä ja siitä tuli linnanvenkula kakolaan.
Eikö teillä kellään soinut hälytyskellot kun äijä "ei muista" edes sitä, missä päin ja missä talossa on harrastettu nyrkkeilyä?
Kamuttaja on juonut aivonsa pihalle.Siinnä kirjoittaa Mensan kirkkain tähti, ja tuotos on sen mukaista.
Lähtökohdistani ei tiedä mitään, kun ei tiedä sitäkään, kuka minä olen.
Onhan se tosi huono muisti kun ei muista tarkkaan mikä rakennus oli kyseessä vaikka aikaa on vaivaiset vajaa 60 vuotta, mikähän minulta näin äkkiä on muistin vienyt?
Maidon ystävä olen aina ollut kova, mutta sillä on vähän hankala juoda aivojaan pihalle.
Alkoholi ei ole koskaan kuulut juomiini, enkä ole siihen rahaa laittanut yhtään.
- haiskahtaa.siltä
Liekkö kamuttajalla mitään tekemistä telinevomistelun kanssa,,,mestaruustasolla!
Ei ole mitään, muuta kuin harrastuksena, ja kunnon kohentamiseksi vähän harrastanut.
Renkailla ja rekillä olen keskinkertainen, mutta permannolla, ja hevosella, olen jopa esiintynyt näytösluontoisesti.
En niilläkään ole kuitenkaan ollut mestaruustason kisoissa.
Järkkärinä en ole Kevätniemessä ollut, mutta täälläpäin olen ollut paljonkin.
- harjulalainen
Hei! Matti Partanen oli SE järjestysmies jonka jalat hieman sohotti. Oikein rauhallinen kaveri.
Minä en enää muistanut nimeä. Muistin vain miehen, jalat ja kävelytyylin. Kiitoksia tiedosta.
- kdjdfhyt
Sapliiniksi taisivat jotkut kutsua kävelytyylin mukaan!
- Viipurin.nyrkkeilijöissä
Kyysäri kamuttajalle tai sehän on selvää kysymättäkin. Olet siis entinen nyrkkeilijä, muta oliko se sinun vahvin lajisi tai paremminkin se jolla tuli eniten meriittejä? Löytyykö mistä enemmän tietoa vaikka ilman nimeä?
- nakke.nakuttaa
Joko selviää vuosisadan suurin arvoitus mutta kaikesta huolimatta hyvää yötä kamuttaja ja kaikki muut.
- olet.tosi.tyhmä
Viipurin nyrkkeilijä kyselee aivan älyttömiä kas kun ei sos.tunnusta.
Vai kiinnostaa oliko nyrkkeily ykköslajini, vastaus on EI.
Kyllä tietoa löytyy jos osaa etsiä, mutta siihen en tule avuksi.
Sen voin vihjata nyrkkeilystä, että Askin tallin raskaan sarjan miehiin pääsin tutustumaan, ja heidän iskuvoimaansa.
Päälajini oli kuitenkin muu.
- Nananaas
Suomessa on ylipäätään hyvin vähän raskaansarjan tekijämiehiä ollut. Saahan sitä pikkukisoissa kohkata, mutta kyllä ne tekijät ovat aivan jostain muualta. Eikä paljon muissakaan sarjoissa, varsinkaan ammattilaispuolella.
Olymppialaisissa on muutama mitsku tullut. Ainoa kultanen taitaa olla Pentti Hämäläisen Helsingin olympialaisissa saavuttama. Sarjaa en muista, mutta hyvin kevyt kuitenkin.- ent.nyrkk.rask.sarja
Kevyet on tietosi nyrkkeilystä. Google auttaisi niin et puhuisi niin paljon soopaa.
- Pokssaaas
Siittä vaan luettolommaan suomalaesii raskkaansarjan nyrkkeilijöitä, jotka ovat esim. olymppialaisissa jottae saanneet aekaseks. Olokkee hyvät.
Tämän aloituksen aihe en taaskaan ollut minä, joten turhat utelut voi jättää.
Nyrkkeilin vain harrastuksen vuoksi, kuten heitin moukaria ja pelasin koripalloa, sekä harrastin permantovoimistelua.
Päälajistani en kerro, koska sen avulla nimeni löytyisi helposti.
Se ei liity aloituksen aiheeseen Kevätniemeen.- on.se.niin
Nananaas ei muista kuin mäyräkoiransa värin. Me kuule koeta vähän niiden raskaansarjan äijien kanssa niin näät mitä ne osaa.
Hyviä järjestysmiehiä aina on tarpeen olla, täällä suun tuollakin elon karkeloissa...
Jääkiekko-otteluihinkaan ei liputa kannata mennä. Tai ei olISI kannattanut mennä ns. aidan yli aikoinaan. Nyt jo mukava kokemus muistoissa, kun lensin samaa tietä takaisin Hurtat- joku muu ottelusta yhden "karjun" käsittelyssä aikoinaan 1972. Kaikki meni minulle opiksi, vaikka mukavasta silloin en tiennyt, miten "pojankujauuneja" käsiteltiin;)
Muistan kun kamuttajan serkku oli Hurttien kanssa kertomassa miten liukaalla jäällä kiekko liikkuu. Kutvos Masa katteli aikoinaan sitä vierustoverina. Oppilaana minulla nyrjähtänyt nilkka. Saattaa olla.., että kamuttaja oli kamuttaja ykkönen silloisesta Lappeenrannan Saipasta, mutta samaa mieltä oikean varuste laatikoista kiekkopiirien ukkomaisten kanssa oli jo silleen selvästi siihenkin aikoihin. Ja varsinkin silloin;) Yhden Pentin kanssa sitten malattiin Lappeenranraa Kimpisenkin kentällä:)
Ja ei muistoni läheskään täsmää, mutta ei sen ole väliä, kun sopivasti on tullut saatua noin niin kuin muutakin väliä aikojen noitten vuisien välillä ja jälkeen.
Ja nyt loppu tällä palstalla minun roikkuminen. Paremmat konjakit ja seura, odottaa.
Jatkakaa, tehkää Granlundimaisia.
https://www.youtube.com/watch?v=bAUtDARVzrI
Herra ja oma mielenne, olkoon kanssanne.- miten.on.tiedätkö
Siis Kamuttajan serkku olet lähellä tietoa tai ehkä tiedätkin kuka on Kamuttaja vaan sinusta ei ota selvää Erkkikään eikä eukkosikaan.
Muistaako oikein, oliko Kutvosen Masan vaimonnimi Mirja?
Saipassa taisi olla silloin kova peluri Lalli Partinen, oli iso ja roteva voimamies, jos oikein muistan.
Oli kuitenkin pienempi (lyhyempi ja kevyempi), kuin minä olin kilpailuaikoinani.
Sivuutin Lallin mitat jo kun olin 16 v (pituus 15 v).
Matti taitaa nykyisin olla leskimies?
Mirja oli nimi muistaakseni, toinen pojistakin on poissa. Tuolla jossain toisella saitilla oli joskus puhetta. Velipoika tunsi paremmin.
rotestimökinpoika kirjoitti:
Mirja oli nimi muistaakseni, toinen pojistakin on poissa. Tuolla jossain toisella saitilla oli joskus puhetta. Velipoika tunsi paremmin.
Tuo kyseinen Mirja ansaitsee kaiken kunnioitukseni.
Hänen lähtökohtansa eivät olleet hyvät, mutta silti ponnisti muistaakseni seminaarin, ja siitä opettajaksi.
Isä oli Pielisjärven vanhoja sukuja, äiti Rautavaaralta.
Tunsin suurimman osan siitä perheestä, mutta en kaikkia, varsinkaan nuorempia.
Eräs nuoremmista on tehnyt suorastaan sankariteon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa732480En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1111187
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91105- 201019