Mites se nyt taas näin menee? Nelivetoinen neliovinen ns. sport-coupe ei saa mitään eroa aikaan paikaltaan lähdössä saman tehoiseen takavetoon verrattuna ja 0-50 km/h ei juurikaan eroa edes 80hv tehottomampaan takaveto-farkkuun verrattuna. Hauskinta on, että itse olen kokeillut ja todennut että Mersullakin nuo mittaustulokset saa aikaiseksi ihan perinteisellä jarrulta kaasulle menetelmällä kun Audilla on kaikenmaailman "launch control" toimintoja yhdistettynä S-tronic vaihteistoon, joita myös toimittajat käyttävät saadakseen parhaan mahdollisen kiihtyvyystuloksen. Sitten on vielä kaiken lisäksi se nelivetoisten Audien perinteinen puskemistaipumus ja ohjauksen ongelmat, kun takavetoisen ohjaus vain toimii tarkemmin ja ovat ketterämpiä.
2017 Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 220hv (etuveto-DSG):
0-50 km/h: 3,3s
0-100 km/h: 7,7s
80-120 km/h: 4,6s
2009 Mercedes E350 cdi farmari 231hv (automaatti takaveto):
0-50 km/h: 2,4s
0-100 km/h: 7,0s
80-120 km/h: 4,7s
2012 Audi A7 3.0 TFSI 310hv (S-tronic neliveto):
0-50 km/h: 2,2s
0-100 km/h: 6,0s
80-120 km/h: 3,9s
2012 BMW 535iA farmari 306hv (automaatti-takaveto):
0-50 km/h: 2,2s
0-100 km/h: 5,9s
80-120 km/h: 3,8s
http://www.autobild.de/artikel/bmw-530d-gt-gegen-mercedes-e-350-cdi-t-1008587.html
http://www.autobild.de/artikel/5er-touring-a7-cls-shooting-brake-test-3684622.html
220hv Sportline Superb etuveto ei lähde minnekkään
66
816
Vastaukset
- autoilunYtimessäJihuu
Taas kortiton teinipoika on kuolannut 0-100 kiihtyvyyksiä, hihii mikä lapsi.
- automot
Toisalta varmaan mukava tietää, että edes 350 hv 2008 Audi A8 4.2 FSI quattro ei ole mikään kovin suorituskykyinen, vaikka monet A8 pellet luulevat niin tuunatusta häkkipihan vankkuristaan. Lisäksi näillä kädettömillä on ongelmana se, että he eivät pääse nelivedollaan edes näihin toimittajien mittaamiin tuloksiin.
Ylläolevaan kommenttiin voisin vielä sanoa, että minkälaisista autoista sinulla on ajokokemusta? Mikä on viimeisin ajamasi aito urheiluauto (ei siis mikään RS Skooda)?
Audi A8 4.2 FSI 350hv (2008) neliveto:
0-50 km/h: 2,4s
0-100 km/h: 6,5s
80-120 km/h: 4,1s
Vuoden 1992 M-B 500E klassikolla jättää tuon seisomaan, vaikka autossa vanha hidas automaatti ja auto testattu käytettynä 2013:
0-50 km/h: 2,7s
0-100 km/h: 6,1s
http://www.autobild.de/artikel/test-bmw-740i-audi-a8-4.2-fsi-mercedes-s-450-808470.html
http://www.autobild.de/klassik/artikel/mercedes-500-e-4333141.html- hehhhaha
Siinä jää
- asiahan.ei.mulle.kuulu
Lieneekö tuollakaan mitään merkitystä maailmankaikkudessa?
- länsiautoman
skeidoja on tosiaan kiva kyykytellä
- AikuistenOikeasti
JOS vaikka kortiton teinipoika lukisi uusimman Suomen Auto Bildin ja koeajon Sportline Superbista. Eikö Auto Bild ole skodakriittinen? Hyvä, koska nyt skodakriitikolle on ihan suomen kielellä faktaa autosta, jossa "ei moitittavaa".
- peooror
Ei moitittavaa ei tarkoita että se ritsa olisi ajo-ominaisuuksiltaan upea kuten ketterät takavedot.
Tuntuu varmaan hyvältä kun yrität ylimielisesti polkea valoista sitä etuvetoista ritsaa ja tehottomampikin takaveto voisi työntää vauhtia kun olet siinä jaloissa pyörimässä. - AikuistenOikeasti
peooror kirjoitti:
Ei moitittavaa ei tarkoita että se ritsa olisi ajo-ominaisuuksiltaan upea kuten ketterät takavedot.
Tuntuu varmaan hyvältä kun yrität ylimielisesti polkea valoista sitä etuvetoista ritsaa ja tehottomampikin takaveto voisi työntää vauhtia kun olet siinä jaloissa pyörimässä."yrität ylimielisesti polkea valoista sitä etuvetoista ritsaa "????
Suosittelen, että käyt kertomassa näistä tuntemuksistasi jollekin ammattilaiselle. Ei siis autoalan ammattilaiselle, vaan terveydenhuoltoalan.
Ota tämä ystävällisenä neuvona, ei vittuiluna. En ole ystäväsi, ei sinne päinkään, mutta olen huolestunut synkistä ajatuksistasi yhteisön kannalta. - TOTUUDEN_AIKAKAUSI
AikuistenOikeasti kirjoitti:
"yrität ylimielisesti polkea valoista sitä etuvetoista ritsaa "????
Suosittelen, että käyt kertomassa näistä tuntemuksistasi jollekin ammattilaiselle. Ei siis autoalan ammattilaiselle, vaan terveydenhuoltoalan.
Ota tämä ystävällisenä neuvona, ei vittuiluna. En ole ystäväsi, ei sinne päinkään, mutta olen huolestunut synkistä ajatuksistasi yhteisön kannalta.Skoda on iljettävä lintta, ei se ole katsojan vika jos se iljettää.
- jhgfbn
lähe viivalle vai onko rs jo sinut kyykytäny haaaaaaaaaaaaaaaa
- ei-skodailija
peooror kirjoitti:
Ei moitittavaa ei tarkoita että se ritsa olisi ajo-ominaisuuksiltaan upea kuten ketterät takavedot.
Tuntuu varmaan hyvältä kun yrität ylimielisesti polkea valoista sitä etuvetoista ritsaa ja tehottomampikin takaveto voisi työntää vauhtia kun olet siinä jaloissa pyörimässä.Hauskaa tässä on toki, että on hosupojan EDESSÄ säätämässä menoa. Tilanne on sen verran herkullinen, että minäkin kytken start-stop -automatiikan päälle ja vaihteiston kompuutterin E-asetuksiin, kun taakse tulee ilmeinen hosupoika ja vastaantulevien kaista on täynnä.
- Takavetoeitätäpäivää
Suomessa on joka toinen päivä vuodesta tie märkä/kostea/luminen tai on vaan kylmä jolloin rengas ei pidä koska kylmä kovettaa kumia. No mutta tosiaan testiolosuhteita ja testikuskeja ei muutenkaan ole liikenteessä saatavilla kovinkaan usein. Neliveto on täysin omassa luokassaan liikennevalolähdöissä. Takavetokin sutii jopa kuivalla. Oli hyviä noi vertailut audi RS6 ja takavetoinen E63amg takaveto. Vaikka audissa oli vähemmän tehoa se vei takavetoista mersua ulivoimaisesti viivalla ja radallakin. Googlaa noilla automalleilla ihan youtubesta niin näet ettei takaveto pärjää nelivedolle radallakaan. Normiliikenteessä nelivedon tuomaa "kiskoilla" tuntumaa ei takaveto tarjoa eikä valoista ole varsinkaan edes tien olless kostea yhtään mitään jakoa. Takaveto todellisuudessa sutasee vielä kun nelivetoinen audi on jo 50kmh nopeudessa. Näin käytännössä kävi testissä E63 ja RS6 ja tie oli kuiva.
- automotive.data
Kun ei sinulla ole kokemusta niin et tajua, että muutamilla kikoilla takaveto lähtee kuin nelivetokin kuivalla. Miksi Audin nelivedoissa aina kritisoidaan puskemistaipumusta, epätarkkaa ohjausta ja takavetoiset vievät pisteet ajamisen nautinnossa?
Suomessa ei todellakaan ole joka toinen päivä tie märkä/kostea/luminen ellet sitten asu jossakin Inarin perämetsässä. Oletko muuten se sama jannu, joka on omistanut C350 Mersun, SLK:n, BMW Z3 M ja Porschen 911?
Huvittavaa sinansä, että et tiennyt noista autoista mitään ja kirjoitustaitokin on ala-asteen kuudesluokkalaisen tasolla. Olet takuuvarmasti oikea menestyjä! - Kylllläkyllä
Kyllä olen sama ja omistanut nuo kaikki. Bemarist repesi perä ja kone hajosi lopulta vesiletkun rikkouduttua, 911 oli ims ja rms remppaa ja muuta vikaa. Mersu oli muuten ainoa viaton. Kokemusta on noista eikä niistä mikään lähde kuten tehokas neliveto edes kuivalla.
- Eeiiiiei
Kylllläkyllä kirjoitti:
Kyllä olen sama ja omistanut nuo kaikki. Bemarist repesi perä ja kone hajosi lopulta vesiletkun rikkouduttua, 911 oli ims ja rms remppaa ja muuta vikaa. Mersu oli muuten ainoa viaton. Kokemusta on noista eikä niistä mikään lähde kuten tehokas neliveto edes kuivalla.
Kyllä olen sama ja omistanut nuo kaikki. Ocust repesi perä ja kone hajosi lopulta vesiletkun rikkouduttua, Superb oli ims ja rms remppaa ja muuta vikaa. Favorit oli muuten ainoa viaton. Kokemusta on noista eikä niistä mikään lähde kuten tehokas neliveto edes kuivalla.
- walehtelija
Tosi on
- öllöme
Ei ole oelodlld
- maatilanpeltokone
Minusta skodan hevosvoimat ovat lähinnä hevosen rieruja. Haisee ja pärisee. Tehoa ei ole juuri ollenkaan.
- korjausehdotus
pieruja tietenkin siis. painovirhepaholainen iski kesken tärkeän viestin!
- voiNäitäLapsiaKouluunHet
Nämä teinit ei sitten millään voi ymmärtää, että autojen valmistaja tekevät ja hakevat eri ominaisuuksia kuin toiset. Tuskin isoa perheautoa suunnitellaan teinien liikennevalokisoihin, vaan mukavan ja ripeään matkantekoon.
- polkkupåöörä
zkoodan köökyttää vaikka polkupyörällä
- AutoPelle
Yllättävän nopea tuo Superb. 4.6s 80-120 välillä. Kertoo siitä että voimaa on oikeasti.
Onko tuo autojen jotka eivät ole kenenkään meistä suunittelemia tai raktentamia, laittaminen rinnakkain juupas-eipäs tarkoituskessa joten aikuista käytöstä?
Noita on mielenkiintoista verrata mutta siinäpä se. Jokainen jolla on joutilasta rahaa voi ostaa millaisen haluaa. Ei kai siihen sen enempää ego-asioita tarvitse liittää.- janäin
Kerrotaan sinulle myös siitä, että Superb 2.0 tsi sedan on 300kg kevyempi kuin E350 diesel farmari
- bämäri
ooko tosissas juntti sieltä taka hikiältä. bmw bmw bmw bmw bmwbmw bmw.nyt sytty öljynpaineen varotus valo.bmw bmw bmw bmw bmw bmw bmw
- kivakurvitel
Bömäääril
- autosinnöööri
Aika naurettava toi kqlmeraajaarakki väite että etuveto etenis umpihangessa AWD:tä paremmin
- tötsät
Ja mites etenee vasta ja sivu tuulessa, skodat?
- KQLMEKAKARAAJARAKKI
Milloin olen semmoista? Vaan YKSPYÖRÄVETONEN kylläkin etenee umpihangessa paremmin kun paraskaan nelikko(mikä tahansa enduro) vaan se on toinen juttu 😊
- MikaOjantauss
KQLMEKAKARAAJARAKKI kirjoitti:
Milloin olen semmoista? Vaan YKSPYÖRÄVETONEN kylläkin etenee umpihangessa paremmin kun paraskaan nelikko(mikä tahansa enduro) vaan se on toinen juttu 😊
Et näemmä ole koskaan nelkkua ajanut, ei etuvetoa voi edes verrata nelkun ajo-ominaisuuksiin.
Köyhät on köyhiä piste. - ei-purjehtija
tötsät kirjoitti:
Ja mites etenee vasta ja sivu tuulessa, skodat?
Vasta etenee liki samalla tavalla kuin vihta.
Sivun ollessa tuulessa voi olla kyse myös laitamyöstäisestä. Tai laitavastaisesta.
- automotives
Mersussa voi lisäksi käyttää hold-toimintoa myös paremman paikaltaanlähdön saamiseksi. Audin ja muiden Vag-tuotteiden elektroninen paikallaanpitoavustin taas on hidas reagoinnissa, huomaa myös selvän nykäyksen lähdössä kun avustin irrottaa. Uudempien 2010-luvun Mersuissa on hold-assist, Mersun jarrupolkimella aktivoitava hold sallii pienen kierrosten noston ennen kuin irrottaa ja takavetoinen Mersu ampuu horisonttiin. Tämä tiedoksi varsinkin sille yhdelle kädettömälle pojulle joka mainostaa että on ollut Porschea, Mercedes C350 ja Bmw Z3 M. En usko pelleä kyllä pätkääkään.
- Vielälisäysss
Tänään juuri kyykytin tikkurilassa takavetoisen 328i bemarin uutta koppaa mutta ei facelift eli 245hv version. Audi a4 tfsi quattro oli salamana 50kmh vauhdissa kun kuulin bemarin sutivan märällä tiellä. Olis siinä isot vanteet varmaan 20 tuumaa kun mulla vaan 17 mutta niin vaan jäi sinne takaveto. Eikä tarvinnu edes lähteä kaasu/jarru tavalla:) ja ihan totta on mitä puhun noista autoista.
- MikaOjantauskii
Quattro kyllä toimii kuin ihmisen mieli varsinkin talvella, bemarilla ei ole mitään sanomista siihen, bemarissa on kyllä potkua mutta se auto on jäänyt suunnittelussa puolitiehen.
Haluaisin yhdenkin päivän jolloin VV-konserni ei ois kusettanu suomalaisia juntteja.
- trollailaa-----
toyota trolli väärällä palstalla ANTAUTUMASSA LEXUKSEN HUONOISTA AJO OMINAISUUDESTA. trölli .mika ojantaus. kaveri myös riekkuu muilla palstoilla puhumassa paskaaa, näin toimii trolli...
- Uskon.puutetta.uskon
Mikähän siinä on että skodakriitikolle eivät ne "faktat" riitä, vaan vasta-argumentin esittäjää on pakko haukkua vaikkpa kädettömäksi ja pojaksi?
- totuusmies_
Mikähän siinä on että RS-pojulle eivät ne "faktat" riitä, vaan vasta-argumentin esittäjää on pakko haukkua vaikkapa mielisairaaksi tai syrjäytyneeksi?
- automotive.data
Miltäpä tuntuu kun Mersun uusi E350d (258hv) mitattiin takavetoisena Saksan viimeisimmässä Autobildissä:
M-B E350d A (takaveto/automaatti/258hv):
0-50 km/h: 2,0s
0-100 km/h: 5,8s
PS. E350d on aavistuksen heikompi teho/paino-suhde kuin etuvetoisessa "muka sporttisessa" Octavia RS TSI sirkusmobiilissa, jota ei saa edes viritettynä liikahtamaan tuohon malliin etuvedon heikkouksista johtuen.- Nelivetovoittais
Mitenkäs tällä hetkellä kun tie on märkä? Muista että nuo mittaukset mitä luet on testiolosuhteissa lämpimillä ja hyvillä renkailla oikealla säällä:) on ihan eri asia tuolla tienpäällä tuota kokeilla. Nelivetona jos olisi tuo aika niin menisi sateella ja myös talvirenkailla(kitkoilla) myös saman.
- mbjhhvuvgu
mersu on nykyään ruostuva kippo. joita ei kukaan osta vai ostaako näytä faktaa.hiiiiiiiiiiiiii.haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaruostuva kippo.hööööööööööööööööööööö
- skodanvastustaja
sportlinet on tarkoitettu korrektisti sanottuna "lapsenmielisille"
- joiuy
äitis on vasten mielinen.huh ja huhuh
- SimplySlower
Kyllä noissa parin tonnin painoisissa saksalaisissa losseissa pitäisi olla moottoritehot tuplana jotta ne kiinnostaisi muitakin kuin lippisteinejä tai kauluspaita-setiä.
Rs-skoota on kuin kondomi herättäjä juhlilla: monet on siitä kuulleet mutta kukaan ei ilkeä käyttää.- turbopotkuu
just näise onki :)
Ei nuo skootat tule ikinä olemaan ripeitä kulkupelejä. Hevoskärryjä ja kaalia kuskataan niillä.
- hehhhahahahha
Jaloissahan nii skodat pyörii
- leeegöö
Tsi paska mopo
- Siinäsitäon
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_A4_B8 Niin ja katsokaas miten vanhempi a4 tfsi quattro lähtee 0-50kmh..paremmin kun nuo monet yli 300 heppaset audit. Puhumattakaan takaveto mersuista.uusi tehokkaampi 252hv tfsi quattro on toki vielä nopeampi kun on kevyempi ja aerodynaamisempi. Siinä ei 350cdi mahda mitään.
- Nelikonylivoimaa
0-50kmh tuo päälle 200 heppanen b8 audi menee siis 2,2sek ihan testatusti. Taitaa uusi mennä jo tasan 2 sekuntia ainakin. On ne nopeita eikä nuo tehokkaammat takavedotkaan pääse helpolla samaaan.
- automotives
2009 M-B E350 CDI Automaatti (230hv) takaveto:
0-50 km/h: 2,2s
0-100 km/h: 6,7s
2010 Audi A6 3.0 tdi quattro Automaatti neliveto (240hv):
0-50 km/h: 2,7s
0-100 km/h: 7,6s
Miten saman painoinen ja hieman tehokkaampi neliveto jää jo 0-50 km/h lähdössä takavetoiselle kuin tikku paskaan? Mersu on lisäksi helppo lähettää liikkeelle hold-järjestelmää apua käyttäen, sinullahan ei ole metriäkään näistä kokemusta eikä osaamista kuinka näitä järjestelmiä käytetään ja lähetetään takaveto helposti tehokkaasti liikkeelle.
Nelivetoinen Audi muutenkin ajettavuuspisteissä ja myös koko vertailussa takavetoisten Bemarin 530dA ja Mersun E350 CDI.
Tästä linkistä voit lukea ja katsoa mittaustulokset jos amiksella kielitaito riittää:
http://bmwfinancialservices.pt/de/de/newvehicles/5series/sedan/2010/showroom/allfacts/_pdf/AuBi10_11_022-029_5er_Vergleich.pdf - automot
Ei audipojulla olekaan paskaakaan ajokokemusta, muka on V6 Mersuja, Porscheja ja BMW M-divisioonan tuotteita monia omistanut eikä osaa käyttää eri autojen perusfuntioita, vaan täällä sulle pitää niiden spesifi toiminta esim. Mersun Hold-lähtöjärjestelmän kohdalla tulla kertomaan. Kielitaitokin on apinan tasolla. Varmasti todellinen menestyjä siis ja uusi A4 TFSI kuulemma on pihassa. Onko kyseessä vieläpä amisten himoitsema Audin mielikuvitusmallisto?
- universumintärkein
Onpas tärkeä juttu
- Nautintästäää
automotives kirjoitti:
2009 M-B E350 CDI Automaatti (230hv) takaveto:
0-50 km/h: 2,2s
0-100 km/h: 6,7s
2010 Audi A6 3.0 tdi quattro Automaatti neliveto (240hv):
0-50 km/h: 2,7s
0-100 km/h: 7,6s
Miten saman painoinen ja hieman tehokkaampi neliveto jää jo 0-50 km/h lähdössä takavetoiselle kuin tikku paskaan? Mersu on lisäksi helppo lähettää liikkeelle hold-järjestelmää apua käyttäen, sinullahan ei ole metriäkään näistä kokemusta eikä osaamista kuinka näitä järjestelmiä käytetään ja lähetetään takaveto helposti tehokkaasti liikkeelle.
Nelivetoinen Audi muutenkin ajettavuuspisteissä ja myös koko vertailussa takavetoisten Bemarin 530dA ja Mersun E350 CDI.
Tästä linkistä voit lukea ja katsoa mittaustulokset jos amiksella kielitaito riittää:
http://bmwfinancialservices.pt/de/de/newvehicles/5series/sedan/2010/showroom/allfacts/_pdf/AuBi10_11_022-029_5er_Vergleich.pdfPaperilla on se mitä on paperilla. Tuolla tien päällä ei ole testiolosuhteita joissa takaveto ainoastaan pärjää jos aina sieläkään. Neliveto toimii myös oikeasti vaivatta. Neliveto jyrää talvirenkaillakin, lumella tai vaikka ihan märällä pinnalla kesärenkailla. Miten takaveto voikaan aina melkeen jäädä nelivedolle kuin tikku paskaan vaikka nelivedossa olisi vähemmän hevosvoimia tai huonompi kiihtyvyys paperilla eli testiolosuhteissa?
- RS-pojulit
Nautintästäää kirjoitti:
Paperilla on se mitä on paperilla. Tuolla tien päällä ei ole testiolosuhteita joissa takaveto ainoastaan pärjää jos aina sieläkään. Neliveto toimii myös oikeasti vaivatta. Neliveto jyrää talvirenkaillakin, lumella tai vaikka ihan märällä pinnalla kesärenkailla. Miten takaveto voikaan aina melkeen jäädä nelivedolle kuin tikku paskaan vaikka nelivedossa olisi vähemmän hevosvoimia tai huonompi kiihtyvyys paperilla eli testiolosuhteissa?
Ai nytkö se neliveto kelpaakin?
Niidenhän piti olla ihan turhia?
- vaallee
Skoda pyörii aina jaloissa
- Billyjones
2017 Dodge Challenger SRT Demon (840hv) takaveto
0-100 km/h: 2,3s
Skoda, Audi, Mersumiehet; repikää tästä.- en.tajua
Mut RS:hän piti olla kaikkein nopein?
Eihän se nyt näin voinut mennä, en tajuu?
- Jonnein_hoitola
Tää ketju onkin kaikkeinJonnein lohkomisketju. Hyvin on autolehdet luettu... niin juu! Tuolviisiin ne juopotkin kerskuu kuppiloissa ja välillä ottaa maaottelua.
- RS-palsta
RS-pojut etsii lehdistä joidenkin kiihtytysautojen lukemia että voivat perustella miksi joku Superb etuveto on maailman nopein auto.
Eipä toi vagarenakaan juuri ole parempi. Koko palsta on olemassa käytännössä vain RS ocun kuolaamista varten.- Silmä_kädessä
Minkähän laatuisesta lukihäiriöstä onkaan kyse?
- niskavamma.kaikille
Tilanne olisi parempi, jos mainitsemasi lehdet kirjoittaisivat hidastuvuusautoista. Kaduilla voitaisiin näyttää kuinka nopeasti saadaan pysäytettyä valoihin ja takana liian lähellä ajanut täräyttämään persauksiin.
- rs-kyykyttäjä
On mahtavaa kyykytellä skeidoja. Se on hauska huvi aina kun skoda luulee olevansa nopeampi ja ottaa valoissa sen ohituskaistapaikan. Sinne jää katsomaan lähdössä perävaloja
Mitä väliä?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa502069En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511426- 101334
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul8994- 81972
- 20959