Kasteesta, uskosta ja pahuudesta

Naispappien_Uhrit_RY

"Joka uskoo ja on kastettu pelastuu". Tuo upea ja aina kuin musiikkia korvilleni papin lausuma toistuu muistoissani ja mielessäni kuin suloinen ja taivaallinen toteamus realiteeteista luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista ja raamatusta. Siis sellainen tulee usein mieleen vapauttavana kirkkauden totuutena heikkojen ihmisten kylmässä kierossa maailmassa, jossa hyvää on liian vähän ja ihmisten sydämistä pulppuavaa pahuutta iljettävän ylitsevuotavasti.

Rehellisten suomalaisten maassa, "maailman alhaisimman korruption maassa" on runsainmäärin pahuutta. Ehkä enemmänkin kuin monissa köyhissä tai varakkaissa maissa.
Monipuolisesti, monialaisesti ja syvälle sekä laajalti ulottuva pahuus on vain ehkä pyritty turhamaisuudessa kierosti kätkemään hienoksipuetun esiripun taa. Mutta, silti kuvottava ja kilometrienpäähän haiseva realiteetti sikamaisuuksista ja alinomaan raskaalla hengityksellä rehellisyydestä ja jaloudesta julkimainitseminen... Omaa samalla kykenemättömyyttä nähdä omia ongelmiaan ja itseään sellaisena kuin on. Siis, yksilötasoilla ja yhteisöissä. Kykenemättömyyttä nähdä malka omassa silmässä on yleistä. Me kaikki ihmiset olemme näkyvästi heikkoja, syntisiä ja rajallisia. Ongelmien näkemättömyys johtuu siitä kun ihmiset pelkäävät näkevänsä itsensä sellaisena kuin todellisesti itse ovat ja omat ongelmansa todellisesti. (Raamatun valossa, totuuden kuvastimen edessä)
Vasta sen jälkeen voi auttaa jonkinverran toisia tai voi astua kohti todellista näkemistä ja totuudenmukaisuutta kun oikeasti "näkee" ja ei ole niin sokea. Ihmiset tekevät myös usein tahtomattaan pahaa vaikka tarkoitus on tehdä hyvää ja auttaa toisia.

Armottomat ylpeät petojen kidat auki ammollaan puhuen ja ajatellen kanssaihmisistä vain pahaa ja itsessään ylitsevuotavasti hyvää, perkeleen ovelissa juonissa, antautumalla pahanvälikappaleeksi armottomuudessa. Jos on itse saanut Luojalta paljon syntejä anteeksi niin miksi pitää olla armoton toisille ihmisille. Ja kuin löisi toisen kuoliaaksi miekalla armottomasti ja syyttäen toista ja iloiten toisen vuotavasta verestä "hyväsydämisenä syyttäjänä."
Tavanomaisesti kauniiksipuettujen ja jaloiksi koristeltujen hyvien aikomusten takaa paljastuu valitettavan usein ylirajojen meneviä yliampuvia "pahoja takapiruja" ja "ylpeää heittäytymistä perkeleen marttyyriksi." Itsensä korottamista hyväntahtoisena syyttäjänä likaamalla itseään toisten synneillä, verratessa itseään heikoillaoleviin syntisiin ja ei koskaan itsensä yläpuolella oleviin vuosikymmenten kokemuksella viisastuneisiin opinahjojen tietäjiin. Luojalta saatua armoa ei annetakaan tuottaa hedelmällisesti toisille ihmisille vapauttavana armona ja ilona. Vaan saatua armoa ja lahjoja käytetäänkin ahneasti pahaan ja ihmisten ylenkatsomiseen, syyttämiseen ja omavanhurskauteen tehdessä itsestä toisia parempaa ja harhaisesti ansaiten omaa pelastusta omilla ansioilla. Syyllisyys, pahuus ja heikkous löytyy useasti itsensä ulkopuolelta ja hyvyys, jalous, rehellisyys, hyväsydämisyys, ahkeruus, nöyryys harhaisesti ylpeydessä ja valheessa itsestä. Kieroa kieroa kieroa kieroa kieroa kieroa kieroa. Pahuutta pahuutta pahuutta pahuutta pahuutta pahuutta pahuutta.

Niin siitä kasteesta vielä, ymmärtääkseni kaste suojaa paljolti demoneilta elämänaikana. Ja jos uskoo Jeesukseen (sekä on myös kastettu) niin pelastuu. Kaste on tärkeä sakramentti.

(Matt. 28:19)
"Menkää kaikkeen maailmaan, opettakaa kaikkia pakanoita ja kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

(Mark. 16:16)
"Joka uskoo ja kastetaan pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

Tietysti elämänetsikkoaika on käytettävä oikein, ikuinen helvetti ja taivas on olemassa. Me kaikki ihmiset teemme Viimeisenä Tuomiopäivänä tilin kaikesta synnistä mitä olemme tehneet ja hyvistä sekä pahoista teoista ja tekemättä jättämisistä. Kyllähän Jumala armahtaa ja rakastaa syntisiä, Herra Jeesus Kristus sovitti kaikkien ihmisten synnit, kaste suojaa ja uskosta vanhurskas saa elää jne. Mutta, me emme saa tehdä syntiä ja vääryyttä.

2

71

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missä kohtaa Raamattua sanotaan että kaste suojaa demoneilta? Missä kohtaa sanotaan että kaste on sakramentti?

• Miksi et kirjoita nimimerkeilläsi "OksastettuOksa", "letttas", "usko.vainen", "EvLut" jne? Olet saanut jo RÄYHIS-arvonimen, mitä muuta vaadit?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe