Miten tämä tehtävä tulisi laskea?
"Vedenkeittimessä lämmitetään 1,2 litraa vettä. Veden alkulämpötila on 15 astetta (celsius) ja loppulämpötila 95 astetta (celsius). Keittimen teho on 1200 W ja sen lämpökapasiteetti on 0,35 kJ/celsius. Oletetaan, että kannun hyötysuhde on 0,80. Laske, kuinka kauan veden keittäminen kestää?"
Oikea vastaus on 7.5 min
LÄMPÖOPPI AUTTAKAA
6
5057
Vastaukset
Lasket ensin kuinka paljon energiaa tarvitaan veden kuumentamiseen lämpötilasta 15 astetta lämpötilaan 95 astetta. Siihen tarvitset lämpötilaeron, veden massan ja veden lämpökapasiteetin per massayksikkö.
Sitten lasket kuinka suurella teholla vedenkeitin vettä lämmittää. Tuo teho on vedenkeittimen ottama sähköteho kerrottuna hyötysuhteella.
Kun tiedät kuinka suurella teholla vedenkeitin vettä lämmittää (teho on energiamäärä per sekunti) ja kuinka paljon energiaa veteen pitää siirtää niin siitä saat tiedon lämmitysajasta sekunteina. Muutat sekunnit minuuteiksi ja siinä se.- martta00
1,2*4,2*(95-15) 0,35*(95-15) = 0,80*1,2*t
>>> t = 449 s eli 7,5 min- ogkysujä
Kiitos!
- kaavatonna
- Lämpöopin perus tehtävä = 1l vettä lämmitetään 0- 100 asteiseksi -missä käyrästö ,että tyhmätki tajuu ,- tyhmät tartee käyriä eikä kaavoja.
- Anonyymi
Metallitangon laajenemista tutkittaessa saatiin pituuden muutokselle mittausohjelman avulla oheinen kuvaaja.
Metallitangon pituus oli alussa 0,47 m. Mikä on metallin pituuden lämpötilakerroin?- Anonyymi
Melko suurehko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa862650En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361819- 101704
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3711622Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181572Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681427- 1191237
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91126- 201029