Viimeinen toive

1lesken

Yhteen siunaustilaisuuteen ei ollut tulossa kuin pappi ja vainaja. Pappi piti tilannetta surullisena ja erikoisena. Hän kutsui joitain koululaisia tilaisuuteen. Mistä pappi päätteli ja tiesi, mikä oli vainajan viimeinen tahto. Josko vainaja eläessään toivoi, että lähtee yksin viimeiselle matkalleen, ilman tekopyhiä sukulaisia ja poruja. Itse haluan ehdottomasti finaalissa pitää niin matalaa profiliia kuin mahdollista. Olen esittänytkin toiveeni. Pappi teki mielestäni virheen. Lesken

93

1051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä jutussa minkä tänne kopsit, oli pappi perustellut toimintansa ja oli tullut siihen lopputulokseen että toimi oikein, tai oli jo etukäteen miettinyt. Olisit lukenut tarkemmin.

      • 1lesken

        siile
        Pappi oli miettinyt, että hänen sanomansa ei kaikuisi tyhjille penkeille. Hän halusi yleisön. Koululaiset/Opet valitsivat mieluummin tuntemattoman vainajan siunaustilaisuuden kuin matikkatunnin. Pappi toimi väärin. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Pappi oli miettinyt, että hänen sanomansa ei kaikuisi tyhjille penkeille. Hän halusi yleisön. Koululaiset/Opet valitsivat mieluummin tuntemattoman vainajan siunaustilaisuuden kuin matikkatunnin. Pappi toimi väärin. Lesken

        Osallistujathan nyt eivät olleet tekopyhiä sukulaisia ja porujia vaan oppilaita, joiden uskonnonopetukseen tämä tapaus liittyi. Tuskin papin motiivi oli se että sanomansa ei kaikuisi tyhjille penkeille.


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Osallistujathan nyt eivät olleet tekopyhiä sukulaisia ja porujia vaan oppilaita, joiden uskonnonopetukseen tämä tapaus liittyi. Tuskin papin motiivi oli se että sanomansa ei kaikuisi tyhjille penkeille.

        siile
        Mistä helkkarista sinä tuon uskonnonopetuksen tähän vedit? Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Mistä helkkarista sinä tuon uskonnonopetuksen tähän vedit? Lesken

        Eikös se lukenut siinä tekstissä että tämä hautaaminen ja hautajaiset liitettiin oppilaiden uskonnonopetukseen. Samalla myös tapakäyttäytymiseen perehdyttiin tarkemmin.


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Eikös se lukenut siinä tekstissä että tämä hautaaminen ja hautajaiset liitettiin oppilaiden uskonnonopetukseen. Samalla myös tapakäyttäytymiseen perehdyttiin tarkemmin.

        siile
        Onko kaikki oppilaat mukana uskonnontunneilla? Kirjoitatko ev.lut. kirkosta? Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Onko kaikki oppilaat mukana uskonnontunneilla? Kirjoitatko ev.lut. kirkosta? Lesken

        Mieti sitä issekses.. Tähän tapaukseen kuitenkin tekstin mukaan osallistui kuitenkin noin puolikymmentä oppilasta opettajineen.


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Mieti sitä issekses.. Tähän tapaukseen kuitenkin tekstin mukaan osallistui kuitenkin noin puolikymmentä oppilasta opettajineen.

        siile
        Viisi oppilasta. jotka lähtivät tylsältä matikkatunnilta fillaroimaan ihan mielikseen johonkin. Ja kuinkahan monta opettajaa heille tarvittiin tapakoulutukseen. Lesken


    • tilattu.itkijät

      Vainajalle lie ihan yks ja sama oli niitä "surijoita" yksi tai sata.

      • No kun siellä ei ollut sitä yhtäkään vaan vain pappi ja hautausurakoitsija.


      • 1lesken

        tilatut
        Ei se ole se ja sama. Nämä tekopyhät hurskastelijat tulevat uteliaisuuttaan kappeliin. Josko joku vielä tarjoaisi ilmaiset pullakaffeet. Lesken


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        No kun siellä ei ollut sitä yhtäkään vaan vain pappi ja hautausurakoitsija.

        siile
        Mitäs se hautausurakoitsija siunaustilaisuudessa tekee? Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Mitäs se hautausurakoitsija siunaustilaisuudessa tekee? Lesken

        Tai oiskos se ollut sitten kanttori, en muista :). Mut kaksi kuitenkin.


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Tai oiskos se ollut sitten kanttori, en muista :). Mut kaksi kuitenkin.

        siile
        Jos et kuulu kirkkoon, maksat ja tilaat kanttorin laulamaan. Samalla maksat siunauskappelin vuokran. Siihen kuuluu leipäpappi päälliskauppaa. Hautausurakoitsija ottaa oman siivunsa arkun roudaamisesta, mutta hän ei ole kuuntelemassa papin puhetta. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Jos et kuulu kirkkoon, maksat ja tilaat kanttorin laulamaan. Samalla maksat siunauskappelin vuokran. Siihen kuuluu leipäpappi päälliskauppaa. Hautausurakoitsija ottaa oman siivunsa arkun roudaamisesta, mutta hän ei ole kuuntelemassa papin puhetta. Lesken

        No aattelin et jokuhan sen vainajan sinne kuoppaan lapioi. Onkos se sitten se haudankaivaja?


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        No aattelin et jokuhan sen vainajan sinne kuoppaan lapioi. Onkos se sitten se haudankaivaja?

        siile
        Taitaa olla eräällä hakusessa koko hautajaiskuvio. Suntio vielä puuttuu. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Jos et kuulu kirkkoon, maksat ja tilaat kanttorin laulamaan. Samalla maksat siunauskappelin vuokran. Siihen kuuluu leipäpappi päälliskauppaa. Hautausurakoitsija ottaa oman siivunsa arkun roudaamisesta, mutta hän ei ole kuuntelemassa papin puhetta. Lesken

        Setäni oli hauturi ja kyllä hän oli aina mukana valvomassa hautajaiset, kuuntelemassa kappelissa papin lurituksetkin ja veisaamassa mukana virret. Osasi ulkoa kaikki hautajaisvirret alusta loppuun. Kuului hänen työnkuvaansa.


      • 1lesken
        Tellukka kirjoitti:

        Setäni oli hauturi ja kyllä hän oli aina mukana valvomassa hautajaiset, kuuntelemassa kappelissa papin lurituksetkin ja veisaamassa mukana virret. Osasi ulkoa kaikki hautajaisvirret alusta loppuun. Kuului hänen työnkuvaansa.

        Tell
        Just joo. Täti oli varmaan itkijäeukko. Lesken


      • oikaisen.tämän.verran
        Tellukka kirjoitti:

        Setäni oli hauturi ja kyllä hän oli aina mukana valvomassa hautajaiset, kuuntelemassa kappelissa papin lurituksetkin ja veisaamassa mukana virret. Osasi ulkoa kaikki hautajaisvirret alusta loppuun. Kuului hänen työnkuvaansa.

        Suntio on mukana hautajaisissa, haudankaivaja ei, eikä hautausurakoitsija muuten kuin tuo arkun sisälle.


      • oikaisen.tämän.verran kirjoitti:

        Suntio on mukana hautajaisissa, haudankaivaja ei, eikä hautausurakoitsija muuten kuin tuo arkun sisälle.

        Setäni ei ollut suntio, vaan hautausurakoitsija. Ja hän oli mukana kappelissakin aina siunaustilaisuuden ajan. Haudankaivajat olivat hänen renkejään ja luultavasti odottelivat haalaireissaan jossain muualla, kunnes tuli aika alkaa peittämään kuoppa.


    • IltaaKohti1.0

      Kaikesta voidaan keksiä valitettavaa. Kertoo luonteen sairaudesta.

      • 1lesken

        Iltaa
        Kenen luonteen? Lesken


    • hehehehee

      Komppaan nimimerkkiä 1lesken.
      Typerä naispappi! Taas!
      Samanlainen törppö kuin se seurakuntapastori Marjaana Toiviainen punattuine huulineen.

      • 1lesken

        heheh
        Jes!!! Lesken


    • Pikkuapulainen

      Näitä asioita voi todellakin katsella monella eri tavalla. Kun minulla vielä oli jälkeläisiä ja jokunen lähisukulainenkin, ajattelin juuri kuten aloittaja. Että voi kun saisi lähteä ilman saattoväkeä ja muuta krumeluuria. Kävi niin, että lähisukulaisia ei ole, eikä jälkeläisiäkään, joten saan lähteä todellakin ilman saattoväkeä. Pappi tullee siunaamaan, mutta siinäpä se on. Olisin toivonut, että lapset olisin saanut pitää kuitenkin ja että he olisivat olleet läsnä, kun täältä lähden, mutta minä olinkin se saattoväki läheisilleni.

      Hyvin rauhassa saan siis lähteä, se on oma toivomuksenikin ja enpä sitä edes itse ole katselemassa, joten se siitä. Mutta viimeinen matka on kuitenkin viimeinen matka vaikka vain ajatuksen tasolla ja silloin tuntuisi hyvältä, jos edes joku läheinen olisi olemassa.

      Tätä ei ole kirjoitettu katkerana eikä siksi, että tarvitsisi lohdutella. Vain siksi, että kannattaa varoa,. mitä toivoo. Elämä on eikä se mene useinkaan omien piirustusten mukaan ja hetken toiveet saattavatkin totuuden edessä olla vain kissankultaa.

      • Kannattaa tehdä hoitotahto hautajaisistakin niin saapi tulla siunatuksi niin yksin kuin vain suinkin mahollista. Jos ei puhu kellekkään mitään eikä osoita tahtoaan, päätös jää muille.


      • 1lesken

        Pikkuapu
        Mummot ja vaarit ym. ovat palvelukodeissa, laitoksissa, kotona. Kukaan ei käy katsomassa. Miksi ihmeessä tämä sama porukka menee siunauskappeliin tekoparkumaan ja viemään seppeleitä ja kukkavihkoja vainajan arkun viereen. Mummo olisi ehkä eläessään halunnut nähdä kukkia ja kukkien tuojia. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Pikkuapu
        Mummot ja vaarit ym. ovat palvelukodeissa, laitoksissa, kotona. Kukaan ei käy katsomassa. Miksi ihmeessä tämä sama porukka menee siunauskappeliin tekoparkumaan ja viemään seppeleitä ja kukkavihkoja vainajan arkun viereen. Mummo olisi ehkä eläessään halunnut nähdä kukkia ja kukkien tuojia. Lesken

        Ehkä haluavat kunnioittaa vanhuksen muistoa ja niitä aikoja, jolloin vanhus oli vielä elinvoimainen ja tunsi heidät.


      • Tellukka
        siilenä kirjoitti:

        Kannattaa tehdä hoitotahto hautajaisistakin niin saapi tulla siunatuksi niin yksin kuin vain suinkin mahollista. Jos ei puhu kellekkään mitään eikä osoita tahtoaan, päätös jää muille.

        Luin sen artikkelin ja siinä hänen tahtonsa oli näin:
        """Siis hautajaisten, joiden varaustiedoissa luki: ei tarvita kanttoria, ei lähiomaisia, ei muistotilaisuutta. Ei muita varauksia kuin minä ja kappeli, jossa ihmisen tomumajan rippeet odottivat lainauurnassa."""

        Yksinkertaisesti pappi oli vain taikauskoinen pelkuri, jota vastusti ajatus olla kuolleen kanssa kahden kappelissa.
        Toisaalta aivan tyypillinen lut.pappi, joka ei usko itsekään Jumalan kuulevan hänen lurituksiaan, vaan:
        """Tuntui hirvittävältä ajatella, että kun ihminen siunataan viimeistä kertaa nimellään, paikalla ei olisi ketään, joka kuulisi sen. Ajatus tuntui aivan kamalalta."""


      • Tellukka kirjoitti:

        Luin sen artikkelin ja siinä hänen tahtonsa oli näin:
        """Siis hautajaisten, joiden varaustiedoissa luki: ei tarvita kanttoria, ei lähiomaisia, ei muistotilaisuutta. Ei muita varauksia kuin minä ja kappeli, jossa ihmisen tomumajan rippeet odottivat lainauurnassa."""

        Yksinkertaisesti pappi oli vain taikauskoinen pelkuri, jota vastusti ajatus olla kuolleen kanssa kahden kappelissa.
        Toisaalta aivan tyypillinen lut.pappi, joka ei usko itsekään Jumalan kuulevan hänen lurituksiaan, vaan:
        """Tuntui hirvittävältä ajatella, että kun ihminen siunataan viimeistä kertaa nimellään, paikalla ei olisi ketään, joka kuulisi sen. Ajatus tuntui aivan kamalalta."""

        Ei hän ollut kaksin aan siellä oli toinenkin ihminen. Ja sanonpa sinulle kolmivuotiaan siskonpoikani sanoin: pappikin on ihminen :).


      • siilenä kirjoitti:

        Ei hän ollut kaksin aan siellä oli toinenkin ihminen. Ja sanonpa sinulle kolmivuotiaan siskonpoikani sanoin: pappikin on ihminen :).

        Mistäs sellaista luit?
        Papin itsensä sanoin:
        """ Ei muita varauksia kuin minä ja kappeli, jossa ihmisen tomumajan rippeet odottivat lainauurnassa."""


      • Tellukka kirjoitti:

        Mistäs sellaista luit?
        Papin itsensä sanoin:
        """ Ei muita varauksia kuin minä ja kappeli, jossa ihmisen tomumajan rippeet odottivat lainauurnassa."""

        Siisvarattuna. MInusta siinä tekstissä oli jotta siellä oli joku muukin työnsä puolesta, siis sellainen jota ei erikseen tarvitse varata.


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Ehkä haluavat kunnioittaa vanhuksen muistoa ja niitä aikoja, jolloin vanhus oli vielä elinvoimainen ja tunsi heidät.

        siile
        Mitään kunnioittaa halua. Tekevät itsestään tärkeän saapuessaan suruasussaan muka suremaan. Teatteria ja tekopyhää. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Mitään kunnioittaa halua. Tekevät itsestään tärkeän saapuessaan suruasussaan muka suremaan. Teatteria ja tekopyhää. Lesken

        Besserwisswisser vissiin ;).


      • siilenä kirjoitti:

        Besserwisswisser vissiin ;).

        oho, siis besserwisser :DD


    • Outo.on.pappi

      Jos en halua siunaustilaisuuteen ketään, kummittelen, jos joku silloin väkisin tulee, tässä tapauksessa siis papille, en oppilaille, jotka ilmeisesti tulivat vähän niin kuin käskystä.
      Laitan tähän toisen esimerkin kirkollisesta outoudesta. Yksi henkilö kompastui ehtollisella, joka pidetään pari porrasta korkeammalla kirkon muusta lattiasta, alttarilla. Sen jälkeen koko ehtoollinen siirrettiin kirkon lattialle seisaalleen. Siinä sitten kuljetaan kippojen kera ja häslätään, eikä enää polvistuta alttarin ääreen. En mene enää, kun pyhyys puuttuu.
      Jos siis tiellä ajetaan kolari, lakataan käyttämästä koko tietä.
      Ihan totta tuo Toiviainen on taas yx julkkislintunen.

    • Siinä vaiheessa kun on kuollut on yhdentekevää vainajalle kuinka haudataan. Ei hän siitä mitään tiedä.
      Hautajaiset ovat jälkeenjääneiden takia. Ostetaan ihan turhaan kallis arkku maatumaan, pidetään kekkerit, syödään hyvin ja luetaan muistovärssyjä.
      Olen sanonut että minut saa tuhkata ja tehdä uurnalle mitä haluavat, voisi uurnan laittaa pojan kanssa samaan hautaankin. Pappia en kuoltuani enää tarvitse mutta siitä saavat jälkeenjääneet päättää siunataanko.
      Jos välttämättä haluavat hautajaiset pitää niin tehkööt niin, ainakin hautajaisissa näkee sukulaisia joita ei juuri muuten tapaa.
      En usko että vainaja välittää vaikka hänen hautajaisissaan olikin koululaisia. Jos hän olisi viimeisenä tahtonaan ilmaissut että ei halua ketään hautajaisiinsa niin sitä pitäisi kunnioittaa.
      Vaikuttaa kyyniseltä, ei se sitä ole, surun kanssa on yritettävä pärjätä, ei surun määrää voi mitata millään ulkoisella, itse olen sellainen että surun kohdatessa vetäydyn omiin oloihini. Joillekin taas puhuminen ja muiden ihmisten tuki on tärkeää.

    • Täysinsamaamieltä

      Mummo puhuu asiaa. Ulkokullatut tuhlaavat elämänsä pintakultaan, jolla ei merkitystä. Köyhän tulisi itse arkkunsa rakentaa, eikä jättää velkojaan muiden maksettaviksi.

    • Sen.ymmärrämme

      Kuoleman jälkeen on ihmisruumis jätettä, vainajaa kohtaan ei ole sama miten sitä kohdellaan.

      • "Sen.ymmärrämme"

        Kommenttisi on loogisesti nyrjähtänyt.
        "jätettä/ei ole sama miten"
        Valitsisitko noista jomman-kumman.
        Jos olet kuolemassa juuri, annetaan asian olla.
        -
        Mikään ruumis ei ole jätettä.
        Vaikka yksi erityinen elämä muuttaa muualle, syntymättömät elämät tarvitsevat energiansa.
        Samalla tavoin kuin Sieni ja Home tarvitsevat omansa.
        On täysin turhaa näytellä lapsellisesti tyyliin: "vanhat haisee" jne.

        H.


      • Eikö ihmisruumis ole vainaja?


      • Vai-naja-vai
        siilenä kirjoitti:

        Eikö ihmisruumis ole vainaja?

        Ei.
        Se on edesmennyt, edes mennyt.
        Siirtynyt ajasta iäisyyteen, tuupertunut tuonpuoleiseen, tuon puoleiseen.
        Lähtenyt autuaammille vihreille niityille, muuttanut tomumajaa, saanut paikan paratiisista.
        Hän on täällä tänään, eikä olekaan.
        Hän on tullut maaksi ja vielä syvemmälle maaksi menevä. Noin 2 metriä.
        Miksi ihminen ei saa kokea pintahautausta, miksi monttu? Kuin häpeäkuoppa.


      • 1lesken

        Sen ymmärr
        Mitä tarkoitat? Ihmisruumis on jätettä/ vainajan kohtelu miten vain. Nyt meni yli hilseen. Lesken


      • Sen.ymmärrämme

        Tunne kysymys, kun vainaja lasketaan hautaan ei ruumiilla ole merkitystä vaikka voi tuntua pahalta tärkeintä on muisto, toki ruumiin voi palsamoida mutta kuollut on kuollut.


      • Vai-naja-vai kirjoitti:

        Ei.
        Se on edesmennyt, edes mennyt.
        Siirtynyt ajasta iäisyyteen, tuupertunut tuonpuoleiseen, tuon puoleiseen.
        Lähtenyt autuaammille vihreille niityille, muuttanut tomumajaa, saanut paikan paratiisista.
        Hän on täällä tänään, eikä olekaan.
        Hän on tullut maaksi ja vielä syvemmälle maaksi menevä. Noin 2 metriä.
        Miksi ihminen ei saa kokea pintahautausta, miksi monttu? Kuin häpeäkuoppa.

        Noin arvelinkin että tarkotiti niiden merkitsevän eri asioita. MInusta kuitenkin ihmisen maallinen jäännöskin ansaitsee tulla kunnioittaen kohdelluksi.


    • Lukematta ketjua, paitsi aloituksen:
      mikä kukaan on päättämään että juuri sinä tai minä tiedämme mitä vainaja oli ajatellut vielä elossa ollessaan,. Jos sinä haluat kuolla yksin ja että kipataan kuoppaan ilman surijoita tai saattajia, niin se olet sinä, etkä voi olettaa että muut ajattelisivat samoin kuin sinä. Jospa vainaja olisi ilahtunut paljonkin siitä että pappi kutsui kouluokan paikalle omaisten puutteessa. Ei kaikki ole epäsosiaalisia erakkoja ja ei välttämättä ole kenenkään päämääräänä kuolla yksin unohdettuna ja syrjään sysättynä.

      • Tuskinpa vainaja/kuollut ilahtuu tai pahastuu enää mistään.
        Eikä tuossa suinkaan ole kysymys yksin kuolemisesta, ellei häntä sitten eutanisoitu arkkuun laittamisen jälkeen.
        On minusta vähän röyhkeää ja omavaltaista käyttää jonkun ruumista opetusmateriaalina koululaisille ilman vainajan siihen etukäteen antamaa lupaa, ilman hänen tekemäänsä testamenttia ruumiistaan.


      • 1lesken

        Palo
        Kun minä elän yksin, kaiken järjen mukaan minä myös kuolen yksin. Olen ilmoittanut terveydenhoitoon, että lähiomaiseni on pappi, jolle ilmoitetaan kuolemastani, jos minä kuolen. Arkku on pakko jonkun hommata. Tulen vielä sen järjestämään. Ei kukkalaitteita. Arkun päälle laitetaan alba. Kappeli on ilmainen, kun kuulun kirkkoon. Jos pappi välttämättä haluaa jotain sanoa, puhukoon yksinään. Kertokoon murheensa mutta lyhyesti. Kanttori kuuluu pakettiin. Jos hän laulaa lurauttaa työn puolesta jotain, se olkoon Nälkämaan laulu. Eikä mitään joutosakkia kappelissa tarvita. Poltetaan ja tuhkat sirotellaan samaan Muistolehtoon, missä on em. mies, Tämä hoituu seurakunnan puolesta. Ei nimiä. Lesken


      • Tellukka kirjoitti:

        Tuskinpa vainaja/kuollut ilahtuu tai pahastuu enää mistään.
        Eikä tuossa suinkaan ole kysymys yksin kuolemisesta, ellei häntä sitten eutanisoitu arkkuun laittamisen jälkeen.
        On minusta vähän röyhkeää ja omavaltaista käyttää jonkun ruumista opetusmateriaalina koululaisille ilman vainajan siihen etukäteen antamaa lupaa, ilman hänen tekemäänsä testamenttia ruumiistaan.

        Ruumista ei käytetty opetusmateriaalina vaan tapahtumaa ja siinä on vissi ero.


      • siilenä kirjoitti:

        Ruumista ei käytetty opetusmateriaalina vaan tapahtumaa ja siinä on vissi ero.

        Kylläpäs käytettiin.
        Ei hautajaistapahtumaa ilman ruumista. Kyllä ne liittyvät yhteen.

        Muutenhan olisi voinut lapsille pitää lavastetun tapahtuman tyhjän arkun kanssa taikka näyttää filmin hautajaisista, jos nyt kuka jo toisellakymmentä oleva ei ole koskaan ollut hautajaisissa ja haluaa tietää mitä siellä tapahtuu.


      • Tellukka kirjoitti:

        Kylläpäs käytettiin.
        Ei hautajaistapahtumaa ilman ruumista. Kyllä ne liittyvät yhteen.

        Muutenhan olisi voinut lapsille pitää lavastetun tapahtuman tyhjän arkun kanssa taikka näyttää filmin hautajaisista, jos nyt kuka jo toisellakymmentä oleva ei ole koskaan ollut hautajaisissa ja haluaa tietää mitä siellä tapahtuu.

        Näytettiinkö lapsille vainaja avonaisesta arkusta?


      • siilenä kirjoitti:

        Näytettiinkö lapsille vainaja avonaisesta arkusta?

        Olet siis sitä mieltä, että papilla, joka ei ole vainajan omainen eikä sukulainenkaan, on oikeus kutsua vainajan siunaustilaisuuteen ketä vaan (ilman vainajan eläessään antamaa lupaa), jos ei näytä niille ruumista?


      • Tellukka kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä, että papilla, joka ei ole vainajan omainen eikä sukulainenkaan, on oikeus kutsua vainajan siunaustilaisuuteen ketä vaan (ilman vainajan eläessään antamaa lupaa), jos ei näytä niille ruumista?

        Kyllä näin jos pappi inhimillisenä ihmisenä on asiaa pohtinut ja tullut siihen tulokseen ettei tee siinä mitään väärää. Eihän vainaja ole sitä kieltänytkään. Vainajan näyttäminen sen sijaan koululaisille olisi mennyt hyvän maun rajan yli.

        Näyttäähän lesken:lläkin olleen oikeus kieltää miehensä ex-puolisoa tulemasta hautajaisiin vaikkei hänellä ollut siitä miehen mielipidettä tai tahdonilmaisua.


      • siilenä kirjoitti:

        Kyllä näin jos pappi inhimillisenä ihmisenä on asiaa pohtinut ja tullut siihen tulokseen ettei tee siinä mitään väärää. Eihän vainaja ole sitä kieltänytkään. Vainajan näyttäminen sen sijaan koululaisille olisi mennyt hyvän maun rajan yli.

        Näyttäähän lesken:lläkin olleen oikeus kieltää miehensä ex-puolisoa tulemasta hautajaisiin vaikkei hänellä ollut siitä miehen mielipidettä tai tahdonilmaisua.

        Kyllä se on omaisten oikeus kutsua tai kieltää hautajaisiin tuleminen, eikä jonkun ulkopuolisen niinkuin papin.


      • Tellukka kirjoitti:

        Kyllä se on omaisten oikeus kutsua tai kieltää hautajaisiin tuleminen, eikä jonkun ulkopuolisen niinkuin papin.

        Juu normaalisti mutta jos vainajalla ei ole ketään eikä hän ole erikseen kieltänyt. En kyllä näe mitään estettä toimia noin niin kuin hän toimi.

        Entäs onkos nyxällä oikeus kieltää entisten vaimojen tulo hautajaisiin, jos voidaan olettaa että heillä on ollut mieheen hyvät välit tai ylipäätään välit? Minusta on itseksät kieltämiehen elämään osallistuneiden osallistuminen hautajaisiin, vaikka kuka ne olisi järjestänyt. Sydämen sivistystähän se vain kysýy. Pikkusielut ei siihen kykene.


      • siilenä kirjoitti:

        Juu normaalisti mutta jos vainajalla ei ole ketään eikä hän ole erikseen kieltänyt. En kyllä näe mitään estettä toimia noin niin kuin hän toimi.

        Entäs onkos nyxällä oikeus kieltää entisten vaimojen tulo hautajaisiin, jos voidaan olettaa että heillä on ollut mieheen hyvät välit tai ylipäätään välit? Minusta on itseksät kieltämiehen elämään osallistuneiden osallistuminen hautajaisiin, vaikka kuka ne olisi järjestänyt. Sydämen sivistystähän se vain kysýy. Pikkusielut ei siihen kykene.

        Mutta leskenenin miehellähän oli omainen, jolla oli täysi oikeus päättää ketä sinne kappeliin tulee, ellei hänen miehensä ollut erikseen tehnyt säädöstä, että kaikkien exien on saatava tulla sinne.
        Mitäs sinä voit tietää heidän väleistään?


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Näytettiinkö lapsille vainaja avonaisesta arkusta?

        siile
        Et kai kysy tosissasi tuota, että näytettiinkö vainaja avonaisesta arkusta. Alkaa tuntuman siltä, että kirjoitat jostain muusta uskonnon rituaaleista kuin ev.lut. Lesken


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Kyllä näin jos pappi inhimillisenä ihmisenä on asiaa pohtinut ja tullut siihen tulokseen ettei tee siinä mitään väärää. Eihän vainaja ole sitä kieltänytkään. Vainajan näyttäminen sen sijaan koululaisille olisi mennyt hyvän maun rajan yli.

        Näyttäähän lesken:lläkin olleen oikeus kieltää miehensä ex-puolisoa tulemasta hautajaisiin vaikkei hänellä ollut siitä miehen mielipidettä tai tahdonilmaisua.

        siile
        Mitä ihmettä sinä selität. Olin em.mieheni kanssa yhdessä 20 vuotta. Kyllä sinä aikana tuli meille selväksi
        maistraattivihkimen, kuoleman jälkeen polttohautaus ja matala profiili. Se tarkoitti, että ei mitään hautajaispippaloita. Jos miehellä ei olisi ollut lapsia, ei olisi ollut siunaustilaisuuttakaan. Ei siellä exää tarvittu. Mitä ryssi avioliittonsa. Olisi pitänyt ukostaan kiinni. Turha myöhemin parkua kun mies oli minun aviomieheni. Lesken


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Juu normaalisti mutta jos vainajalla ei ole ketään eikä hän ole erikseen kieltänyt. En kyllä näe mitään estettä toimia noin niin kuin hän toimi.

        Entäs onkos nyxällä oikeus kieltää entisten vaimojen tulo hautajaisiin, jos voidaan olettaa että heillä on ollut mieheen hyvät välit tai ylipäätään välit? Minusta on itseksät kieltämiehen elämään osallistuneiden osallistuminen hautajaisiin, vaikka kuka ne olisi järjestänyt. Sydämen sivistystähän se vain kysýy. Pikkusielut ei siihen kykene.

        Siile
        Olet siis sitä mieltä että kaikki exät ja muut hoidot hautajaisiin . Hyvistä väleistä em tiedä.mitään. olen kyllä senverran itsekäs, että mun mielestä vainajan exät ja muut, pysykööt pois. Heillä oli hetkensä ja ratkensä. Hautajaisiin kuuluvat vain kaikkkien lähimmät. Lesken.


      • 1lesken kirjoitti:

        Siile
        Olet siis sitä mieltä että kaikki exät ja muut hoidot hautajaisiin . Hyvistä väleistä em tiedä.mitään. olen kyllä senverran itsekäs, että mun mielestä vainajan exät ja muut, pysykööt pois. Heillä oli hetkensä ja ratkensä. Hautajaisiin kuuluvat vain kaikkkien lähimmät. Lesken.

        Minä olen sitä mieltä että tervetuloa kaikki jotka ovat olleet mukana vainajan elämässä sillä edellytyksellä että vainaja on ollut väleissä eikä itse sitä mitenkään kieltänyt.

        Mistä syystä sinä kielsit?


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Mitä ihmettä sinä selität. Olin em.mieheni kanssa yhdessä 20 vuotta. Kyllä sinä aikana tuli meille selväksi
        maistraattivihkimen, kuoleman jälkeen polttohautaus ja matala profiili. Se tarkoitti, että ei mitään hautajaispippaloita. Jos miehellä ei olisi ollut lapsia, ei olisi ollut siunaustilaisuuttakaan. Ei siellä exää tarvittu. Mitä ryssi avioliittonsa. Olisi pitänyt ukostaan kiinni. Turha myöhemin parkua kun mies oli minun aviomieheni. Lesken

        Kypsä ihminen näkee vainajan elämän kokonaisuutena. Kaikki siihen kuuluneet ihmiset ja elämäntapahtumat. Mutta ilmeisesti kaunainen ja katkera nyxä ei.


      • Tellukka kirjoitti:

        Mutta leskenenin miehellähän oli omainen, jolla oli täysi oikeus päättää ketä sinne kappeliin tulee, ellei hänen miehensä ollut erikseen tehnyt säädöstä, että kaikkien exien on saatava tulla sinne.
        Mitäs sinä voit tietää heidän väleistään?

        En tiedäkään mutta jos kerran vainaja ei ole kieltänyt exiään tulemasta, ei minulla ainakaan olisi pokkaa nykyisenä puolisoina heitä kieltää. Heillä on ollut elämänjakso vainajan kanssa, hyväkin ja silloin on kohteliasta ja kypsääkin tulla hautajaisiin, kunnioittamaan vainajaa. Mutta ilmeisesti kaikki eivät siihen kykene.


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Et kai kysy tosissasi tuota, että näytettiinkö vainaja avonaisesta arkusta. Alkaa tuntuman siltä, että kirjoitat jostain muusta uskonnon rituaaleista kuin ev.lut. Lesken

        Kirjoitin Tellukalle hänen kommentteihinsa. Lueppa ne niin ymmärrät mihin minun kommenttini avonaisesta arkusta liittyy, eli ruumiin käyttämisestä opetustarkoitukseen.


      • siilenä kirjoitti:

        En tiedäkään mutta jos kerran vainaja ei ole kieltänyt exiään tulemasta, ei minulla ainakaan olisi pokkaa nykyisenä puolisoina heitä kieltää. Heillä on ollut elämänjakso vainajan kanssa, hyväkin ja silloin on kohteliasta ja kypsääkin tulla hautajaisiin, kunnioittamaan vainajaa. Mutta ilmeisesti kaikki eivät siihen kykene.

        Mutta ota huomioon, että heillä on ollut elämänjakso, joka on ollutta ja mennyttä jo, ehkä vuosikymmeniä sitten ja heillä on jo ihan uusi elämä jonkun toisen kanssa, ehkä ollut jo monienkin kanssa tai yksin.
        Jos tuntee tarvetta työntyä kunnioittamaan exänsä kylmää ruumista, niin silloin ei ole henkisesti päässyt eroon hänestä vieläkään ja se minusta on kypsymätöntä jos mikä. Kuinkahan moni exä yleensä haluaakaan mennä, elleivät ole läheisiä perhetuttuja tai naapureita muuten.

        Minä tosin olin lasteni isän hautajaisissa, mutta olin hänen lähiomaistensa (=lasteni) toivomuksesta ja hänen leskensä kutsumana, heidän takiaan, enkä suinkaan vainajan takia. Jos kaikki hänenkin exänsä olisivat saapuneet paikalle, niin ei Malmin hautausmaan iso kappeli olisi riittänyt. Olisiko niin suurta kirkkoakaan löytynyt Suomen maasta.

        Hautajaisjuhlat ovat omaisten takia, eikä vainajan takia. Omaisia sinne mennään kunnioittamaan läsnäolollaan, lohduttamaan heitä heidän surussaan, eikä sitä ruumista, joka ei enää tiedä mistään mitään ketä siellä pyörii.


      • Tellukka kirjoitti:

        Mutta ota huomioon, että heillä on ollut elämänjakso, joka on ollutta ja mennyttä jo, ehkä vuosikymmeniä sitten ja heillä on jo ihan uusi elämä jonkun toisen kanssa, ehkä ollut jo monienkin kanssa tai yksin.
        Jos tuntee tarvetta työntyä kunnioittamaan exänsä kylmää ruumista, niin silloin ei ole henkisesti päässyt eroon hänestä vieläkään ja se minusta on kypsymätöntä jos mikä. Kuinkahan moni exä yleensä haluaakaan mennä, elleivät ole läheisiä perhetuttuja tai naapureita muuten.

        Minä tosin olin lasteni isän hautajaisissa, mutta olin hänen lähiomaistensa (=lasteni) toivomuksesta ja hänen leskensä kutsumana, heidän takiaan, enkä suinkaan vainajan takia. Jos kaikki hänenkin exänsä olisivat saapuneet paikalle, niin ei Malmin hautausmaan iso kappeli olisi riittänyt. Olisiko niin suurta kirkkoakaan löytynyt Suomen maasta.

        Hautajaisjuhlat ovat omaisten takia, eikä vainajan takia. Omaisia sinne mennään kunnioittamaan läsnäolollaan, lohduttamaan heitä heidän surussaan, eikä sitä ruumista, joka ei enää tiedä mistään mitään ketä siellä pyörii.

        Minä näen eri tavoin. Hautajaisissa kyse on ihmisestä ja hänen elämästään. Ei se, että on erottu, tee kaikista keskenään vihamiehiä eikä varsinkaan exästä ja nyxästä, riippuu niin paljon ihmisistä. Minusta hautajaisiin voi mennä kuka vaan mutta muistotilaisuuteen en ehkä työntyisi varsinkin jos järjestäjänä on hapan vainajan entisestä elämästä mustasukkainen nyxä.

        Hautajaisiin mennään vainajan takia vainajaa saattamaan haudan lepoon, muistotilaisuudessakin muistetaan vainajaa mutta siitä tulee ikävä jos siellä on kypsymätön järjestäjä joka noppa norsun....... kyylää osallistujia.

        Miten te olette noin ahdasmielisiä?


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Minä näen eri tavoin. Hautajaisissa kyse on ihmisestä ja hänen elämästään. Ei se, että on erottu, tee kaikista keskenään vihamiehiä eikä varsinkaan exästä ja nyxästä, riippuu niin paljon ihmisistä. Minusta hautajaisiin voi mennä kuka vaan mutta muistotilaisuuteen en ehkä työntyisi varsinkin jos järjestäjänä on hapan vainajan entisestä elämästä mustasukkainen nyxä.

        Hautajaisiin mennään vainajan takia vainajaa saattamaan haudan lepoon, muistotilaisuudessakin muistetaan vainajaa mutta siitä tulee ikävä jos siellä on kypsymätön järjestäjä joka noppa norsun....... kyylää osallistujia.

        Miten te olette noin ahdasmielisiä?

        siilen
        Omassa tapauksessani exä ei tullut siunaustilaisuuteen, onneksi, mutta järjesti lastensa ja lastenlastensa kanssa muistotilaisuuden, jossa sai loistaa tyylinsä mukaisesti. Minua, vaimoa, leskeä ei paljon pyydelty näihin kekkereihin. Enkä olisi missään tapauksessa mennytkään katsomaan näitä tekosurijoita. Isäänsä eivät 7 kuukauden sairaalaolon aikana käyneet katsomassa kuin yhden kerran. Takit päällä, huippukiireisenä. Nämä samat naamat itkivät hysteerisinä siunauskappelissa. Huonoa omaatuntoaan parkuivat. Keskustelin papin kanssa viikkoa ennen toiveistani. Sanoin että sellainen kaava, että vähän puhetta, enemmän musiikkia ja Nälkämaan laulu päämusiikiksi. Pappi tiedusteli miehen lasten lasten toiveita. Eivät käyneet koskaan katsomassa pappaansa joten unohdettiin lastenlaulut. Pappi sanoi, että lapset kantavat loppuelämänsä huonoa omaatuntoa, kun unohtivat isänsä. Kappelissa kun kohdattiin papin kanssa, hän tervehti minua sydämellisesti. Piti lyhyen puheen jossa ei kehunut vainajaa. Ja kanttori lauloi upeasti Nälkämaan laulun. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        siilen
        Omassa tapauksessani exä ei tullut siunaustilaisuuteen, onneksi, mutta järjesti lastensa ja lastenlastensa kanssa muistotilaisuuden, jossa sai loistaa tyylinsä mukaisesti. Minua, vaimoa, leskeä ei paljon pyydelty näihin kekkereihin. Enkä olisi missään tapauksessa mennytkään katsomaan näitä tekosurijoita. Isäänsä eivät 7 kuukauden sairaalaolon aikana käyneet katsomassa kuin yhden kerran. Takit päällä, huippukiireisenä. Nämä samat naamat itkivät hysteerisinä siunauskappelissa. Huonoa omaatuntoaan parkuivat. Keskustelin papin kanssa viikkoa ennen toiveistani. Sanoin että sellainen kaava, että vähän puhetta, enemmän musiikkia ja Nälkämaan laulu päämusiikiksi. Pappi tiedusteli miehen lasten lasten toiveita. Eivät käyneet koskaan katsomassa pappaansa joten unohdettiin lastenlaulut. Pappi sanoi, että lapset kantavat loppuelämänsä huonoa omaatuntoa, kun unohtivat isänsä. Kappelissa kun kohdattiin papin kanssa, hän tervehti minua sydämellisesti. Piti lyhyen puheen jossa ei kehunut vainajaa. Ja kanttori lauloi upeasti Nälkämaan laulun. Lesken

        Pappi ei toiminut ammatillisesti moittiessaan vainajan omaisia. Ajatella vo mit haluaa mutta esille sitä ei tartte tuoda.

        Oletkos huomannut, olet aika kyyninen puhuessasi asiasta kuin asiasta. Ootkohan vähän masentunut tai ainakin muuten vaan alakuloinen?


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Pappi ei toiminut ammatillisesti moittiessaan vainajan omaisia. Ajatella vo mit haluaa mutta esille sitä ei tartte tuoda.

        Oletkos huomannut, olet aika kyyninen puhuessasi asiasta kuin asiasta. Ootkohan vähän masentunut tai ainakin muuten vaan alakuloinen?

        siilen
        Papin kanssa käytiin kahdenkeskistä keskustelua. Hän halusi tietää jotain vainajasta. Kerroin, että hänellä on aikuisia lapsia kolme ja neljä lastenlasta. Kaikki ovat unohtaneet isänsä ja pappansa. Eli heitä ei mainita puheessakaan. Siihen pappi sanoi, että kun näin unohtivat isänsä, tulevat kärsimään loppuelämänsä huonoa omaatuntoa. Hän kertoi sen vain minulle. Siunaustilaisuudessa hän piti kauniin lyhyen puheen. Aikuiset lapset itkivät hysteerisinä, eikä sanaa tullut suusta isänsä arkun vierellä. Taisi pappi olla oikeassa. Niin tuosta kyynisyydestä. Se kuuluu länsisuomalaiseen perimään. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        siilen
        Papin kanssa käytiin kahdenkeskistä keskustelua. Hän halusi tietää jotain vainajasta. Kerroin, että hänellä on aikuisia lapsia kolme ja neljä lastenlasta. Kaikki ovat unohtaneet isänsä ja pappansa. Eli heitä ei mainita puheessakaan. Siihen pappi sanoi, että kun näin unohtivat isänsä, tulevat kärsimään loppuelämänsä huonoa omaatuntoa. Hän kertoi sen vain minulle. Siunaustilaisuudessa hän piti kauniin lyhyen puheen. Aikuiset lapset itkivät hysteerisinä, eikä sanaa tullut suusta isänsä arkun vierellä. Taisi pappi olla oikeassa. Niin tuosta kyynisyydestä. Se kuuluu länsisuomalaiseen perimään. Lesken

        Joka tapauksessa tökeröä papilta moittia vainajan lapsia edes sinulle, ammattitaidotonta sanoisin.


    • Blogi pyöri feisbuukissa jo viime viikolla,

      Mielestäni papin ele oli kaunis, ei papit mitään yleisöä tarvitse, kyllä seurakunnan palveluissa on kyse jostain muusta.

      Lasten vanhemmilta oli kysytty ja jokainen saattaja oli paikalla vapaaehtoisesti,
      ei mikään kasvatus- koulutustilaisuus, mutta lapsille varmasti mieleenpainuva kokemus, vaikka siunaustilaisuudesta olikin kyse.

      Ei ollut vainajan toivomus hiljaisista hautajaisista, ei vaan ollut ketään.
      Kirkko ja kappeli ovat julkisia paikkoja, kuka vaan voi mennä saattamaan vainajaa.

      Nykyään on vain niin paljon eripuraa jopa sukulaisten kesken, että tiedonkulku voi olla olematonta.
      Olen kuullut, kuinka vainajan omainen kiittää ystäviä ja tuttuja ja naapureita kuolinilmoituksessa, mutta kenellekään ei ollut tieto kuolemasta edennyt, että olisivat voineet olla saattamassa.

      Miksi muuten pitää olla lähiomainen, joka voi olla saattamassa, voihan saattaa tuntematonta, kuolema se kuuluu elämänmenoon.

      • 1lesken

        rosa
        En ole feisbpookissa ollut koskaan, enkä mene typerään mammojen naamakirjaan.
        Mielestäni papin ele oli itsekäs, huomionhakuinen, väärin.
        Mistä sinä tiedät vainajan toiveen?
        Em.mieheni kun siunattiin, olisin heittänyt ex-vaimon kappelista ulos, jos mokoma olisi kehdannut naamansa näyttää. Ei onneksi ilmestynyt. Kutsuin määrätyn porukan, eikä muilla ollut asiaa. Kättelin vieraat ovella ja sitten ovi säppiin.


      • 1lesken kirjoitti:

        rosa
        En ole feisbpookissa ollut koskaan, enkä mene typerään mammojen naamakirjaan.
        Mielestäni papin ele oli itsekäs, huomionhakuinen, väärin.
        Mistä sinä tiedät vainajan toiveen?
        Em.mieheni kun siunattiin, olisin heittänyt ex-vaimon kappelista ulos, jos mokoma olisi kehdannut naamansa näyttää. Ei onneksi ilmestynyt. Kutsuin määrätyn porukan, eikä muilla ollut asiaa. Kättelin vieraat ovella ja sitten ovi säppiin.

        Toimitkohan tuossa tapauksessa vainajan tahdon mukaisesti vai oman mielesi mukaan?


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Toimitkohan tuossa tapauksessa vainajan tahdon mukaisesti vai oman mielesi mukaan?

        siile
        Olin/olen vaimo/leski ja järjestin yksin siunaustilaisuuden em. miehelleni. Valitsin tarkkaan henkilöt, jotka sinne kutsuin. Jouduin miettimään tätä asiaa jonkin aikaa. Em.mieheni oli ateisti niinkuin olen itsekin. Miehen lapset sensijaan kuuluvat kirkkoon. Jouduin myöntymään siunaukseen jälkikasvun takia. Pitkin hampain, kieltämättä. Luulen, että em. olisi hyväksynyt tämän mallin, lastensa tähden. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Olin/olen vaimo/leski ja järjestin yksin siunaustilaisuuden em. miehelleni. Valitsin tarkkaan henkilöt, jotka sinne kutsuin. Jouduin miettimään tätä asiaa jonkin aikaa. Em.mieheni oli ateisti niinkuin olen itsekin. Miehen lapset sensijaan kuuluvat kirkkoon. Jouduin myöntymään siunaukseen jälkikasvun takia. Pitkin hampain, kieltämättä. Luulen, että em. olisi hyväksynyt tämän mallin, lastensa tähden. Lesken

        Minusta näyttää kirjoitusesi perusteella siltä, että sinä määräykselläsi suljit pois vainajan entisiä ihmissuhteita, mustasukkainen ja itsekäs???


      • 1lesken kirjoitti:

        rosa
        En ole feisbpookissa ollut koskaan, enkä mene typerään mammojen naamakirjaan.
        Mielestäni papin ele oli itsekäs, huomionhakuinen, väärin.
        Mistä sinä tiedät vainajan toiveen?
        Em.mieheni kun siunattiin, olisin heittänyt ex-vaimon kappelista ulos, jos mokoma olisi kehdannut naamansa näyttää. Ei onneksi ilmestynyt. Kutsuin määrätyn porukan, eikä muilla ollut asiaa. Kättelin vieraat ovella ja sitten ovi säppiin.

        1lesken...

        En toki tiedä vainajan toivomusta, niin kuin et sinäkään, samanmoisilla oletuksilla ollaan liikkeellä.
        Oman käsitykseni muodostin lukiessani tuota papin blogia ja hänen kommenttejaan.
        Hän kertoi keskustelleensa vainajan tunteneen henkilön kanssa.
        Ei ollut mitään kieltoja, varauksessa oli vain todettu, että tarvitaan kappeli ja pappi. Näin käsitin kun luin papin kommentteja.
        Mutta ehkäpä sinulla voi olla varmempaa tietoa.

        Mielestäni papin toiminta oli ihan ok ja aito, inhimillinen ja vainajaa kunnioittava.
        Olisikin kaunis tapa jos meilläkin koko kylä voisi mennä vainajaa saattamaan, vaikkei henkilökohtaisesti vainajaa tuntisikaan, onhan siunaustilaisuus , oli se sitten mimmoinen tai mimmoisten uskomusten pohjalle rakentuva, vain jotenkin myös yhteisöllinen tilaisuus. Mutta se on meillä muodostunut niin kekkerikuvioiksi ja joskus myös näytönpaikaksi, mutta miksei jokainen voisi ne nisunsa syödä kotonaan.


      • rosaliiin kirjoitti:

        1lesken...

        En toki tiedä vainajan toivomusta, niin kuin et sinäkään, samanmoisilla oletuksilla ollaan liikkeellä.
        Oman käsitykseni muodostin lukiessani tuota papin blogia ja hänen kommenttejaan.
        Hän kertoi keskustelleensa vainajan tunteneen henkilön kanssa.
        Ei ollut mitään kieltoja, varauksessa oli vain todettu, että tarvitaan kappeli ja pappi. Näin käsitin kun luin papin kommentteja.
        Mutta ehkäpä sinulla voi olla varmempaa tietoa.

        Mielestäni papin toiminta oli ihan ok ja aito, inhimillinen ja vainajaa kunnioittava.
        Olisikin kaunis tapa jos meilläkin koko kylä voisi mennä vainajaa saattamaan, vaikkei henkilökohtaisesti vainajaa tuntisikaan, onhan siunaustilaisuus , oli se sitten mimmoinen tai mimmoisten uskomusten pohjalle rakentuva, vain jotenkin myös yhteisöllinen tilaisuus. Mutta se on meillä muodostunut niin kekkerikuvioiksi ja joskus myös näytönpaikaksi, mutta miksei jokainen voisi ne nisunsa syödä kotonaan.

        Eikö olisi inhimillisempää käydä kunnioittamassa ihmistä jo hänen eläessään, eikä sitten vasta hänen pelkkää kylmää ruumistaan, mikä ei enää ole ihminen.
        Veisi mieluummin ne lapset tervehtimään jotain eläviä yksinäisiä vanhuksia.


      • Tellukka kirjoitti:

        Eikö olisi inhimillisempää käydä kunnioittamassa ihmistä jo hänen eläessään, eikä sitten vasta hänen pelkkää kylmää ruumistaan, mikä ei enää ole ihminen.
        Veisi mieluummin ne lapset tervehtimään jotain eläviä yksinäisiä vanhuksia.

        Kirkko enemmän lähemmäs ihmistä sanon minä. Uusia menetteltapoja hyvän maun rajoissa. Rohkea pappi, hattua nostaisin jos minulla hattu olisi :).


      • siilenä kirjoitti:

        Kirkko enemmän lähemmäs ihmistä sanon minä. Uusia menetteltapoja hyvän maun rajoissa. Rohkea pappi, hattua nostaisin jos minulla hattu olisi :).

        Eikö se niin ole lut.kirkko jo kauan ole tehnytkin; lähemmäs ihmistä ja samaan aikaan kauemmas Raamatusta ja Jumalasta. Mutta mitäpä se minulle teidän kirkkoonne kuulumattomana kuuluu. "Antaa kuolleitten haudata kuolleensa".


      • Tellukka kirjoitti:

        Eikö olisi inhimillisempää käydä kunnioittamassa ihmistä jo hänen eläessään, eikä sitten vasta hänen pelkkää kylmää ruumistaan, mikä ei enää ole ihminen.
        Veisi mieluummin ne lapset tervehtimään jotain eläviä yksinäisiä vanhuksia.

        Ei nuo kaksi inhimillisyyttä, vainajan kunnioittaminen ja elävien ihmisten kunnioittaminen ole toisiaan poissulkevia asioita.

        Päin vastoin, voisin jopa kuvitella, että jos opettaja osaa ajatella näin avarasti ja rohkeasti niin hän osaa ottaa opetuksessaan myös huomioon elävät yksinäiset vanhuksetkin.


      • rosaliiin kirjoitti:

        Ei nuo kaksi inhimillisyyttä, vainajan kunnioittaminen ja elävien ihmisten kunnioittaminen ole toisiaan poissulkevia asioita.

        Päin vastoin, voisin jopa kuvitella, että jos opettaja osaa ajatella näin avarasti ja rohkeasti niin hän osaa ottaa opetuksessaan myös huomioon elävät yksinäiset vanhuksetkin.

        Siinä tapauksessahan ne lapset olisivat jollakin tapaa tunteneetkin sen vainajan, jos heitä olisi viety tapaamaan häntä jo hänen eläessään, eikä vain teoriassa otettu opetuksessaan huomioon.

        """Ajatus otettiin koululla innostuneesti vastaan ..." No näyttipä olevankin innostusta.
        Siellä oli siis puolentusinaa oppilasta ( =6) mukana (papin lapset siinä mukaan luettuina, montako niitä lie ollut). Olisi kai siinä koulussa niitä "innostuneita" 5-6 luokkalaisia pitänyt
        olla huomattavasti enemmän.


      • 1lesken
        siilenä kirjoitti:

        Minusta näyttää kirjoitusesi perusteella siltä, että sinä määräykselläsi suljit pois vainajan entisiä ihmissuhteita, mustasukkainen ja itsekäs???

        Siilen
        Määräykselläni suljin exän pois.kappelista. Minulla oli siihen painavat syyni. Lesken


      • Tellukka kirjoitti:

        Siinä tapauksessahan ne lapset olisivat jollakin tapaa tunteneetkin sen vainajan, jos heitä olisi viety tapaamaan häntä jo hänen eläessään, eikä vain teoriassa otettu opetuksessaan huomioon.

        """Ajatus otettiin koululla innostuneesti vastaan ..." No näyttipä olevankin innostusta.
        Siellä oli siis puolentusinaa oppilasta ( =6) mukana (papin lapset siinä mukaan luettuina, montako niitä lie ollut). Olisi kai siinä koulussa niitä "innostuneita" 5-6 luokkalaisia pitänyt
        olla huomattavasti enemmän.

        No iolmeisesti hautajaisiin meno on perustunut vapaaehtoisuteen enkä näe siinäkään mitään väärää.


      • siilenä kirjoitti:

        No iolmeisesti hautajaisiin meno on perustunut vapaaehtoisuteen enkä näe siinäkään mitään väärää.

        Mutta kenen takia he siellä olivat?
        Papin takia, joka ei uskaltanut yksin kappeliin kuolleen kanssa. Papin lapset äitinsä henkivartijoina ja pari papin lasten kaveria. Pitäähän sitä pikkusen äitinsä takia uhrautua, etenkin kun saa lintsata matikan tunnilta sen varjolla.

        Lapsethan tykkäävät yleensäkin tuollaisista menoista.
        Kerran kun tulin kotia, niin talon takaa kuului virrenveisuuta; "Mua tartu käteen Herra ja taluta, niin että pääsen kerran mä kotia ..." Muksut siellä olivat hartaana pitämässä linnun hautajaisia. Toivottavasti se oli myös kuollut, ettei ollut vain lentänyt ikkunaan ja pökertynyt. Myöhäistä sitä oli enää tarkistaa, kun lapio oli tehnyt jo tehtävänsä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Mutta kenen takia he siellä olivat?
        Papin takia, joka ei uskaltanut yksin kappeliin kuolleen kanssa. Papin lapset äitinsä henkivartijoina ja pari papin lasten kaveria. Pitäähän sitä pikkusen äitinsä takia uhrautua, etenkin kun saa lintsata matikan tunnilta sen varjolla.

        Lapsethan tykkäävät yleensäkin tuollaisista menoista.
        Kerran kun tulin kotia, niin talon takaa kuului virrenveisuuta; "Mua tartu käteen Herra ja taluta, niin että pääsen kerran mä kotia ..." Muksut siellä olivat hartaana pitämässä linnun hautajaisia. Toivottavasti se oli myös kuollut, ettei ollut vain lentänyt ikkunaan ja pökertynyt. Myöhäistä sitä oli enää tarkistaa, kun lapio oli tehnyt jo tehtävänsä.

        Juupa juu. Noin sitä voimme havaita ett ihmisillä on eri katsantokantoja asioihin. Mutta mikäpäs siinä, saahan sitä mielipiteitä olla :).


      • Tellukka kirjoitti:

        Eikö olisi inhimillisempää käydä kunnioittamassa ihmistä jo hänen eläessään, eikä sitten vasta hänen pelkkää kylmää ruumistaan, mikä ei enää ole ihminen.
        Veisi mieluummin ne lapset tervehtimään jotain eläviä yksinäisiä vanhuksia.

        Tässäkin yksinäisten vanhusten tervehtimässä käymisessä saattaa olla riski.
        Itse olisin sellainen vanhus joka ei halua häliseviä lapsukaisia luokseen eikä muutenkaan yllätysvieraita.
        Kannattaa ainakin selvittää vanhuksen mielipide asiaan.
        Vainaja ei enää välitä mistään, mutta jos hänen viimeinen tahtonsa on ollut että ei halua ketään hautajaisiin niin sitä tulee kunnioittaa.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Tässäkin yksinäisten vanhusten tervehtimässä käymisessä saattaa olla riski.
        Itse olisin sellainen vanhus joka ei halua häliseviä lapsukaisia luokseen eikä muutenkaan yllätysvieraita.
        Kannattaa ainakin selvittää vanhuksen mielipide asiaan.
        Vainaja ei enää välitä mistään, mutta jos hänen viimeinen tahtonsa on ollut että ei halua ketään hautajaisiin niin sitä tulee kunnioittaa.

        Niinhän se on.
        Mutta jos ihminen ei ole eläessään välittänyt vieraista lapsista, niin mitä sitä mennä sinne sittenkään, kun toinen on jo puolustuskyvytömänä mistään mitään tietämättä. Taaskin nousee sama kysymys, että kenen takia oikeastaan.


      • autan-jos-voin
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Tässäkin yksinäisten vanhusten tervehtimässä käymisessä saattaa olla riski.
        Itse olisin sellainen vanhus joka ei halua häliseviä lapsukaisia luokseen eikä muutenkaan yllätysvieraita.
        Kannattaa ainakin selvittää vanhuksen mielipide asiaan.
        Vainaja ei enää välitä mistään, mutta jos hänen viimeinen tahtonsa on ollut että ei halua ketään hautajaisiin niin sitä tulee kunnioittaa.

        "Tässäkin yksinäisten vanhusten tervehtimässä käymisessä saattaa olla riski."

        Tosiaan, ainakin minun kohdallani, koska en päästä ketää asuntooni. Lapsenikin saa asioida vain ovelta, mutta lapsenlapseni pääsee sisälle ja heti ensimmäinen sanonta onkin, että koska siivoat ja minä vastaan, että silloin kun sinä tulet minulle siivoamaan!DDD

        Ovella voi käydä esim. pyytämässä apua, kuten naapurini teki, koska oli saanut telkkarinsa ja kännykkänsä toimimattomiksi ja pystyin onneksi auttamaan ja toiselle oli taas oli tarjolla savukkeita "omakustannushintaan", josta hän tosin jäi hieman velkaa, mutta maksoi takaisin.


    • Kuolema on suuri tasoittaja, sanotaan jossain tuolla maailmalla, Sen edessä olemme kaikki tasa-arvoisia ja tuoda vainajan siunaustilaisuuteen kaikki vanhat kaunat, eripuraisuudet, katkeruudet ja riidat omaisten kesken rajoittamalla ja kieltämällä vainajan edellisiä puolisoja tai hänelle tärkeitä ihmisiä entisestä elämästä ottamasta osaa on mielestäni itsekästä, pikkusieluista, ja sydämetöntä.
      Siunaustilaisuus ja etenkin hautaanlaskeminen ovat omaisten ja rakkaiden viimeinen tilaisuus sanoa jäähyväiset rakkaalleen eikä sinne mennä vain näyttäytymään ja muiden takia. Muistotilaisuus on hieman eri asia, kun siellä on tarjoilua ja tilanpuute usein rajoittaa osallistujien määrää, mutta kyllä sinnekin pitäisi exällä olla mahdollisuus tulla, jos haluaa. Etenkin jos heidän yhteiset lapsensa osallistuvat. Kaksien muistotilaisuuksien järjestäminen on erikoinenratkaisu, mutta johtunee todennäköisesti lesken asenteellisuudesta.
      Muutenkin tämä asenteellisuus (minä päätän, minun mies, mnun rahat, minä tarkkaan harkitsin ja valitsin tarkkaan) paistaa läpi kaikessa. ) Missä on anteeksianto, suru, solidaarisuus, lämpö ja ystävyys kun kaikki kuulostaa niin kylmän laskelmoivalta?

      • Leskenenin asenteellisuutta tässä minäkin ihmettelen suuresti, kun hän kirjoitti:

        """Ei siellä exää tarvittu. Mitä ryssi avioliittonsa. Olisi pitänyt ukostaan kiinni. """

        Siitäkö hän mahtanee vihoitella miehen exälle, että se mies työnnettiin hänen harteilleen. Olisi varmaan sitten ollut parempi, jos exä olisi pitänyt ukostaan kiinni.
        Eikös sellaisesta kiertopalkinnon saamisesta pitäisi kiitellä edellistä palkinnon haltiaa, jos se palkinto on mieluinen.


      • 1lesken

        Palo
        En ymmärrä mitä se tasoitti tässä kuolemassa. Exähän ei koskaan tullut siunaustilaisuuteen. Jos käännän asian toisinpäin ja moitin häntä siitä, miksi hän ei tullut. Ei exä voinut tietää, että hän ei ollut tervetullut. Jospa hän häpesi. Hautaanlaskemista ei ollut ollenkaan. Kukat vietiin Muistolehtoon. Em.mies poltettiin ja tuhkat siroteltiin muistolehtoon. Vain seurakunnan työntekijät olivat paikalla. Muistotilaisuuden järjesti miehen tytär. Siellä olivat koko poppoo. Mitä ihmettä minä olisin siellä tehnyt täysin vieraiden ihmisten kanssa. Kukahan tässä casessa oli asenteellinen. Olin omaishoitaja ja kukaan miehen omaisista ei soittanut eikä tullut kertaakaan käymään. Kuka muu olisi hommanut kaiken. Mies olisi joutunut laitokseen loppuelämäksi, mitä en halunnut. Kukaan hänen lapsistaan tai muista omaisista ei ottanut mitään yhteyttä eikä siis mitään kantaa mihinkään. Kuka on anteeksipyynnön velkaa ja kenelle. Mikä solidaarisuus ja kenen kanssa. Täysin typeriä luettelomaisia pohdintoja. Lesken


      • 1lesken
        Tellukka kirjoitti:

        Leskenenin asenteellisuutta tässä minäkin ihmettelen suuresti, kun hän kirjoitti:

        """Ei siellä exää tarvittu. Mitä ryssi avioliittonsa. Olisi pitänyt ukostaan kiinni. """

        Siitäkö hän mahtanee vihoitella miehen exälle, että se mies työnnettiin hänen harteilleen. Olisi varmaan sitten ollut parempi, jos exä olisi pitänyt ukostaan kiinni.
        Eikös sellaisesta kiertopalkinnon saamisesta pitäisi kiitellä edellistä palkinnon haltiaa, jos se palkinto on mieluinen.

        Tell
        Olet käsittänyt kaiken täysin väärin. Miestä ei koskaan työnnetty yhtään mihinkään. Hän teki kaikki ratkaisunsa ihan itse. Vihoittelin aikoinaan exälle siitä, että jos kerran erotaan niin se on sitten suurinpiirtein siinä. Eikä enää vuosikausien puhelinsoittoja ym.ym. Pitäisi osata päästää irti. Ja jatkaa kukin omaa elämäänsä. Jätän kirjoituksesi jostain kiertopalkinnosta pois mielestäni. En olisi uskonut lukevani sitä tässä ketjussa. Todella törkeä heitto. Keskustelu on osaltani päättynyt. Lesken


    • Mites se muuten menee, kun pappi kirjoitti:
      """ Ei muita varauksia kuin minä ja kappeli, jossa ihmisen tomumajan rippeet odottivat lainauurnassa."""

      Miten se vainaja oli jo uurnassa siunaustilaisuudessa? Eikö ne siunausluritukset ja virrenveisuut tehdä jo ennen krematointia? Tuhkan maahanlaitossa tai sirottelussa enää mitään sellaisia rituaaleja kai pidetä uudestaan?

    • tööttt

      Olen elämäni aikana kuunnelllut montako sataa ihmisen kärsimyksn tarinaa
      en edes muista kaikkia - vanhuus ja vanhenemin on semmoista
      aviopuoliso exäkin, ei ole lapsi - ja tunteitahan on äärettömästi jokaisella, - surutyö on semmoista että huonoina tunteina pidettyjä kuten viha ja uupumus, murheetkin joskus nousee kyynelten ajan myötä pintaan - hyväksyttyä sekin kuin myös että joskus pahoittaa mielensä, että vain tarjoilun ynnä perintöjen toivossahan ihmiset, joista ei suku pidä, hautajaisiinkin tulevat luuhaamaan-
      joku mainitsi jo häpeänkin ynnä kateuden, miksi joku ei osallistu/saa osallistua edes hautajaisiin
      tai muistonviettoon - ei kukaan omista toista ihmistä vaikka omaisiksi joskus nimitellään.
      Tämäkin "kiertopalkinto" - päättäisin semmoista että jos kuolen jossain laitoksessa, sairaalan kylmiöstä vois siirtää suoraan krematorion pahviarkkuun ja tuhkattavaksi
      - lapset tietävät missä kotonani on äitivainajani tekemä pieni sininen tuhkauurna ja
      voivat tehdä retken luontoon ja pöläyttää uurnan sisällön jonkun puun juurelle kasvuvoimaksi
      - - sanoisivat vain että kaikk kärsimys on nyt päättynyt. Eikä kenenkään tartteis tuntea ittiään vaivatuksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      72
      2467
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1799
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1587
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1407
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      109
      1166
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1128
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1094
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe