Kysymys rippikoukusta

EnYmmärräTätä

Ilmoittaako seurakunta milloin pitää käydä jumalanpalveluksessa (vai miksi heille pitää antaa sitten s-posti). Kaikki kaverit sanovat että missä olit kun jumalanpalvelu oli?

13

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VinksVinks

Pyydä vanhempiasi erottamaan sinut kirkosta (jos olet alle 15-vuotias). Tai antamaan lupa erota, jos olet jo 15-vuotias.

• jkmmj

Jos aiot rippikoulun suorittaa, niin siinä ei yhdessä jumalanpalveluksessa käynti riitä. Jumalanpalveluksiin ja muihin vaadittaviin uskovaisten tilaisuuksiin kuten kinkereihin ja seuroihin pitää osallistua tietty kertamäärä ja niihin osallistumista valvotaan allekirjoitetuin suoritusmerkinnöin. Jos lopuksi päättää osallistua konfirmaatioon, niin sekin järjestetään jumalanpalveluksen yhteydessä ja osallistujilta kuulustellaan siinäkin kristinoppia seurakunnan edessä.

• juupaseipäs

Kirkollisverorahoista ollaan varmasti yhtä tarkkoja, viinaan ja ylensyöntiin.

• Hei nimimerkki, EnYmmättäTätä.

Rippikoulun alkaessa, useissa seurakunnissa se alkaa jo talvella, kerrotaan kaikki päivämäärät milloin ja missä on tapaamisia ja kirkossa käyntejä. Oletkohan ollut mukana rippikoulun alkutapaamisissa. Ellet, ota ihmeessä yhteys rippikoulun ohjaajaan, saat kyllä asiat sovittua ja voit korvata käymättä jääneet käynnit jotenkin, luulisin. Joku kirjoitti, että konfirmaatiossa kuulustellaan kristinuskoa, mutta se ei ole nykyään noin. Konfirmaatioon mennessä on rippikoulu jo suoritettu eikä siellä kirkossa enää kuulustetta ketään, se on seurakunnan yhteinen juhla, konfirmaatiomessu.

Kaikkea hyvää,
      Pirkko-pappi

• jkmmj

Jopas on rima nykyään matalalla, jos kerran ei enää konfirmaatiossa ole kuulustelua. Kyllähän nyt esimerkiksi edes kymmenen käskyä pitäisi kyetä oppimaan ulkoa. Minun aikanani opeteltiin niille Lutherin selityksetkin ulkolukutasolle.

• muistetaasnytnämäkin

Voi myös muistaa, että rippikoulua ei ole mikään pakko eikä velvollisuus käydä. Ja jos käy, konfirmaatioon ei tarvitse osallistua, jos ei halua - tätä nimittäin ei tavallisesti mitenkään muisteta mainita (tai jos mainitaan, muistetaan myös kauhistella miten rippijuhlia odottavat vanhemmat ja sukulaiset varmasti pettyvät jos omaa mussukkaa ei siellä alttarilla näykään)

Muitakin leirivaihtoehtoja on, jos ev.lut.uskonnollisuus ei kiinnosta. Tai voi olla kokonaan leireilemättä ja viettää hauskaa kesää jotenkin muuten.

• jkmmj kirjoitti:

Jopas on rima nykyään matalalla, jos kerran ei enää konfirmaatiossa ole kuulustelua. Kyllähän nyt esimerkiksi edes kymmenen käskyä pitäisi kyetä oppimaan ulkoa. Minun aikanani opeteltiin niille Lutherin selityksetkin ulkolukutasolle.

Hei.
        Selvennän vielä. Jotta rippikoulun on suorittanut, on sitä ennen osoitettava tuntevansa, tietävänsä kristinuskon keskeiset asiat; muutama ulkoläksy ja ne pesrusasiat kirkkomme uskosta. Niitä ei kuitenkaan kuulustella konfirmaatiossa vaan rippikoulun loppuvaiheessa, aika usein ennen leirijakson päättymistä. Aiemmin ne tosiaan ehkä kuulusteltiin konfirmaatiossa.

Totta on, että rippikoulu ja konfirmaatio ovat molemmat vapaaehtoisia ja toivottavasti nuoren omia valintoja. Itse ainakin sanon sen aina nuorille alussa ja myös vanhemmille, kun tapaan heidät.

Kevään valoa,
        Pirkko-pappi

• pientäpohdittavaavaa
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Hei.
        Selvennän vielä. Jotta rippikoulun on suorittanut, on sitä ennen osoitettava tuntevansa, tietävänsä kristinuskon keskeiset asiat; muutama ulkoläksy ja ne pesrusasiat kirkkomme uskosta. Niitä ei kuitenkaan kuulustella konfirmaatiossa vaan rippikoulun loppuvaiheessa, aika usein ennen leirijakson päättymistä. Aiemmin ne tosiaan ehkä kuulusteltiin konfirmaatiossa.

Totta on, että rippikoulu ja konfirmaatio ovat molemmat vapaaehtoisia ja toivottavasti nuoren omia valintoja. Itse ainakin sanon sen aina nuorille alussa ja myös vanhemmille, kun tapaan heidät.

Kevään valoa,
        Pirkko-pappi

Miten tuo nuoren oma valinnan mahdollisuus toteutuu, jos vastassa on auktoriteettihahmona pappi ryhmäpaine muista? Kuka uskaltaa olla ensimmäinen, joka sanoo että enpä oikeastaan haluakaan olla täällä jos pelkona on joutua muun ryhmän ulkopuoliseksi? Miten Pirkko huomiot tämän omassa toiminnassasi rippikouluissa?

Entä jos rippikoulun alussa (tai jopa ennen alkua) kyselisitte nimettömästi tulevilta riparilaisita, mitä mieltä he anonymiteetin suojassa ovat asiasta ja miksi he ovat rippikouluun tulossa? Jos syynä ei olekaan "omaan" uskontoon syvällisempi perehtyminen ja oman uskon vahvistaminen vaan rahalliset, perinne- tai suku-/ryhmäpainesyyt, voisi arvoisa pappi heti alkuun kertoa, että avoimesti että rippikoulu ei tällöin välttämättä ole oikea ratkaisu vaan on ihan ok olla käymättä sitä. Ellei sitten tarkoituksena ole leireilyn varjolla tarkoitus kuin huomaamatta yrittää sitouttaa uskonnosta kiinnostumattomatkin edes muutamaksi vuodeksi vielä täyttämään jäsentilastoja ja maksamaan kirkollisveroja vaikkei uskonto kiinnostakaan? Tässä on vähän samaa kuin Helsingin seurakuntien vuosittain Linnanmäellä järjestämissä 10v-synttäreissä, joissa 10v täyttävät perheineen pääsevät "halvemmalla" muutamaksi tunniksi huvipuistoon - luodaan tunne että nytkin saadaan kivaa vastinetta jäsenyydelle vaikka homman edullisuus on hyvin kaukana todellisuudesta.

Kiinnostaisi muuten myös kuulla, muistetaanko kirkon jäsenyydestä kerrottaessa mainita, että tuloista menee automaattisesti pros.pohjainen kirkollsivero, ja että keskimäärin aikuiselta suomalaiselta kveron suuruus on X eur vuodessa? Vai keskitytäänkö tässäkin vain siihen näennäeseen palveluun jota kirkon jäsenyys tuo, ja unohdetaan se maksupuoli?

• rippikoukustakarannut

Älkää menkö kirkon rippikoukkuun.

• Kirkkokaappi

En uskaltaisi omia lapsia päästää rippikouluun jossa tiedotus hoidetaan noinkin huonosti. Mitä muuta siellä muokataan kun alku on jo hankala.

• Turhia perinnäissääntöjä.

Kirkko lupaa, että vapauteen kristus vapautti.

Minusta tuli vapaa kun erosin kirkosta.

En ole enää DOG- maa, minun ei tarvitse haukkua ketään, eikä uskoa valheita.

• " Syökää minun ruumiini ja juokaa minun vereni. "

Tuomaan evankeliumissa hän sanoo; " Kun söitte kuollutta, teitte se eläväksi, mutta mitä teette kun tulette valoon "

Tulkaa siis valoon.

Jeesus Tuomaalle: " En minä ole sinun opettajasi, olet juonut kuplivasta lähteestä, jonka minä ole mitannut ja tullut humalaan. "

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe