Oon siis 12-vuotias tyttö. Noniin. Mulla siis on ollut jo kauan valkovuotoa, kaikki "muutokset" on tullu(karvat, kasvu, kehitys, muut) ja äitikin sano et ne voi alkaa aika pian (menkat) mut mä nyt en vaan tiiä että mitä pitäisi tehä... Jotkut pitää tyyliin sidettä koko ajan mukana... Miltä menkat tuntuu👻 kokemuksia? Muuta?
Kiitos etukäteen vastauksista!
Valkovuotoa ja mietteitä
4
237
Vastaukset
- Toivottavastiapua
Se on todella yksilöllistä, mutta yleensä ensimmäiset menkat ovat aika niukat (toki on niitäkin jotka huomaavat yhtäkkiä, että housut on ihan kokonaan veressä). Yleensä siis menkat alkaa niin, että pikkuhousuihin tulee sellaista rusehtavan punaista vuotoa, joka ei kuitenkaan ole niin runsasta että sotkisi housut.
Yhdellä kaverillani alkoi menkat koulussa jo 10-vuotiaana. Hänen onnekseen meillä oli koulussa mustat penkit, joten ainoastaan me luokan tytöt (tuolloin kaikki kavereita keskenämme) huomasimme, että siinä oli verta. Housut eivät sotkeutuneet kovin pahasti, niin että olisi huomannut jos ei tarkkaan katsonut.
Me muut luokan tytöt olimme onnekkaampia ja menkat alkoivat kotona ollessa :) Jos menkkojen alkaminen stressaa, pyri käyttämään koulussa ja ihmisten ilmoilla tummansävyisiä housuja, joista ei erotu niin helposti jos niissä on verta.
Usein ensimmäiset menkat ovat kivuttomat tai sattuu vain vähän, mutta useimmilla alkaa tulla kuukautiskipuja noin vuoden kuluttua ensimmäisistä menkoista. On kuitenkin mahdollista, että ensimmäisetkin menkat sattuu todella paljon, mutta burana yleensä auttaa joten sitä kannattaa kuljettaa mukana. Yleensä vähän ennen ensimmäisiä kuukautisia alavatsassa tuntuu polttelua tai pieniä kramppeja. Sitä voi tuntua jopa pari päivää ennen kuukautisten alkamista. Kiinnitä siihen huomiota ja jos huomaat sellaista, kuljeta mukanasi siteitä.
Siteet ovat hyvä ratkaisu ensimmäisissä kuukautisissa, mutta tamponia on usein siistimpi ja huomaamattomampi käyttää. Kun haluat siirtyä niihin, kannattaa valita asetintamponi ainakin aluksi, ne on helpompi saada paikalleen. - Täälollaa
Hei!
Oon kans 12-vuotias. Oon tasan samassa tilanteessa kun sä! Mulla on vaa välillä sellasia päiviä jollon maha on tosi kipee mut joo... Jos menkat sattuu nii Buranaa naamaa juu vaa jeess
- Tyttö5lk
Oon 10 Veera ylihuomenna syndet, Alko tänään luultavasti Menkat kun tuli rusehtavaa nestettä! Ihme kyllä on ollu alle puoli vuotta valkovuotoo...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2091628Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1401394- 541133
- 721005
- 541005
- 106922
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52903Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53860- 82830
- 31764