Antipersux
2.8.2017 7:29
taaasttä..sama kirjoitti:
"Kumpaa sinä uskot? Tieteellistä maailmankuvaa vaiko 2000 vuotta sitten aavikolla jossain teltassa kirjoitettu opusta?"
Mitä minun pitää ajatella sinusta, kun sivistyksesi on tuota luokkaa? Kysyt maailmankuvasta mutta itselläsi on täysin vääristynyt kuva VT:n kirjoittajista ja ajankohdasta. Jospa ensin siivoaisit oman porstaasi ennen kuin huutelet toisten kynnyksistä.
Kysyt:
No kerroppas sitten missä ja milloin raamattu kirjoitettu jos ei 2000 vuotta sitten aavikolla teltassa? Mircosoftin pääkonttorissa näyttöpäätteellä?
Vastaan:
Sen ensimmäiset kirjoitukset on kirjoitettu noin 2800 vuotta sitten e.a.a. Israelin kuningaskunnassa. Viiimeinen kirjoitus on Danielin kirja joka on kirjoitettu makkabealaisaikaan, toisella vuosisadalla ennen e.a.a.
Kuningaskunnassa oli kaupunkeja ja kyliä, maanviljelijöitä, paimentolaisia, käsityöläisiä, kauppiaita kuten nyky lähi-idässäkin. Sen oli pääkaupunki Jerusalem.
Raamattua kirjoitti yläluokka, mutta muutama kirjoittaja oli ammatiltaan karjankasvattaja ja joillakin saattoi olla kameleita ja lampaita.
Israelilaiset eivät olleet paimentolaisasteella eivätkä eläneet teltoissa. He elivät kaupungeissa ja kylissä. Israelilaiset eivät siis olleet nomadeja.
Sivistyksestä sanoen: oli olemassa kirjallinen luokka joka osasi lukea ja kirjoittaa, mutta ei tiedetä, kuinka suuri osa kansasta osasi lukea ja kirjoittaa.
Israelin kuningaskunta oli sivistynyt kaupunkeja sisältävä paikka, ei beduiiniaavikko.
Vastoin päätöstäni vastaan kysymykseen
30
305
Vastaukset
Itse asiassa, israelilaisten uskon kyllä taisivat rakentaa heidän paimentolaiset esi-isänsä. Sieltä se teologinen pohja tuli ja tämä kyllä näkyykin esimerkiksi näkemyksissä miehen ja naisen asemasta & velvollisuuksista. Kovastihan uskossa on muilta lainattuja elementtejä ja osasia.
Sitä en kiistä etteivätkö tekstien kirjoittajat olisi olleet oman aikansa viisaita miehiä - eipä joukossa naisia tainnut noihin aikoihin olla.- taaasttä..sama
"Itse asiassa, israelilaisten uskon kyllä taisivat rakentaa heidän paimentolaiset esi-isänsä"
Olet väärässä.
Kirjoitusten synty tiedetään. Ne kertovat tietyistä ajoista ja tapahtumista
jotka on voitu ajoittaa ja paikantaa. taaasttä..sama kirjoitti:
"Itse asiassa, israelilaisten uskon kyllä taisivat rakentaa heidän paimentolaiset esi-isänsä"
Olet väärässä.
jotka on voitu ajoittaa ja paikantaa.Jos näin on, Sinä varmastikin osoitat selkeillä lähteillä oletukseni vääriksi. Minä opin mielelläni uutta.
On melkoisen mielenkiintoista, jos juutalaisten esi-isien uskomukset voidaan osoittaa merkityksettömiksi juutalaisuuden taustalta.- Antipersux
taaasttä..sama kirjoitti:
Olet väärässä.
jotka on voitu ajoittaa ja paikantaa.Niin ja sieltä löytyy myös tämä tapahtuma jossa jumala sanoo auringolle että "seiso aloillasi". Mitähän tästä voidaan päätellä? Kumpi kiertää kumpaa raamatun mukaan? Maa aurinkoa vaiko aurinko maata? Osaatko päätellä?
- taaasttä..samaa
"On melkoisen mielenkiintoista, jos juutalaisten esi-isien uskomukset voidaan osoittaa merkityksettömiksi juutalaisuuden taustalta. "
Tehdäänkö niin päin, että sinä osoitat minulle ne juutalaisten esi-isien uskomukset jotka joita sanot olevan juutalaisuuden taustalta.
Sillä tavalla saan paremmin käsityksen siitä, mitä tarkoitat. Sopiiko? taaasttä..samaa kirjoitti:
"On melkoisen mielenkiintoista, jos juutalaisten esi-isien uskomukset voidaan osoittaa merkityksettömiksi juutalaisuuden taustalta. "
Tehdäänkö niin päin, että sinä osoitat minulle ne juutalaisten esi-isien uskomukset jotka joita sanot olevan juutalaisuuden taustalta.
Sillä tavalla saan paremmin käsityksen siitä, mitä tarkoitat. Sopiiko?Minun mielestäni tilanne on kylläkin se, että Sinä ITSE todistat sen, että VT:n tekstit on alkuperäisessä muodossaan kaikin osin kirjoitettu vasta Israelin kuningaskunnassa, kuten avauksessa väität:
"Sen ensimmäiset kirjoitukset on kirjoitettu noin 2800 vuotta sitten e.a.a. Israelin kuningaskunnassa. Viiimeinen kirjoitus on Danielin kirja joka on kirjoitettu makkabealaisaikaan, toisella vuosisadalla ennen e.a.a.
Kuningaskunnassa oli kaupunkeja ja kyliä, maanviljelijöitä, paimentolaisia, käsityöläisiä, kauppiaita kuten nyky lähi-idässäkin. Sen oli pääkaupunki Jerusalem.
Raamattua kirjoitti yläluokka, mutta muutama kirjoittaja oli ammatiltaan karjankasvattaja ja joillakin saattoi olla kameleita ja lampaita."
Jos Sinä esität jonkin väitteen, on SINUN asiasi nostaa esiin lähteet ja todisteet väitteillesi.- taaasttä..sama
Sinä sanot
"On melkoisen mielenkiintoista, jos juutalaisten esi-isien uskomukset voidaan osoittaa merkityksettömiksi juutalaisuuden taustalta."
......
"Itse asiassa, israelilaisten uskon kyllä taisivat rakentaa heidän paimentolaiset esi-isänsä. Sieltä se teologinen pohja tuli ja tämä kyllä näkyykin esimerkiksi näkemyksissä miehen ja naisen asemasta & velvollisuuksista. Kovastihan uskossa on muilta lainattuja elementtejä ja osasia."
Kysyin:
"Tehdäänkö niin päin, että sinä osoitat minulle ne juutalaisten esi-isien uskomukset joita sanot olevan juutalaisuuden taustalta.
Sillä tavalla saan paremmin käsityksen siitä, mitä tarkoitat. Sopiiko?"
Sinulle ei sovi. Miksi ei? Koska ei tiedetä juutalaisten esi-isien uskomuksista. Sinä taidat tietää. Kerro toki, haluan aina viisastua. taaasttä..sama kirjoitti:
Sinä sanot
"On melkoisen mielenkiintoista, jos juutalaisten esi-isien uskomukset voidaan osoittaa merkityksettömiksi juutalaisuuden taustalta."
......
"Itse asiassa, israelilaisten uskon kyllä taisivat rakentaa heidän paimentolaiset esi-isänsä. Sieltä se teologinen pohja tuli ja tämä kyllä näkyykin esimerkiksi näkemyksissä miehen ja naisen asemasta & velvollisuuksista. Kovastihan uskossa on muilta lainattuja elementtejä ja osasia."
Kysyin:
"Tehdäänkö niin päin, että sinä osoitat minulle ne juutalaisten esi-isien uskomukset joita sanot olevan juutalaisuuden taustalta.
Sinulle ei sovi. Miksi ei? Koska ei tiedetä juutalaisten esi-isien uskomuksista. Sinä taidat tietää. Kerro toki, haluan aina viisastua."Historiantutkijat määrittelevät juutalaisuuden erottuneen muista Lähi-idän uskonnoista 600-luvulta eaa. alkaen. Sitä ennen kautta Lähi-idän palvottiin samantyyppisin menoin useita keskenään sukulaisuussuhteissa olevia jumalia, joiden nimet saattoivat vaihdella paikasta toiseen. Ylijumala tunnettiin nimillä Anu, Assur, Marduk, Ēl ja Baalsamem. Muilla jumalilla oli omat tehtävänsä, ja ihmiset kääntyivät tarpeen tullen eri jumalan puoleen. Ehdottomaan auktoriteettiasemaan asetettuja pyhiä kirjoja ei ollut.[1] Israelin ja Juudan kuningaskunnissa oli oma pääjumalansa Jahve, jolle kuningas Salomo oli rakennuttanut temppelin Juudan pääkaupunkiin Jerusalemiin. Kuningaskunnissa oli kuitenkin muidenkin jumalien kuin Jahven kultteja: tärkeä ja yleisesti palvottu oli etenkin naispuolinen Ašera, ylijumala Elin puoliso. Monoteismia ei vielä tunnettu, vaan oman kansallisjumalan kultti oli henoteistinen, yhtä jumaluutta suosiva.[2]
Muutos henoteismista monolatrian kautta monoteismiin tapahtui Israelissa ja Juudassa hitaasti 600-luvulta eaa. lähtien. Jahven palvonta ainoana jumalana sai alkunsa Juudan kuninkaan Josian aikana 620-luvulla eaa. alkunsa saaneesta deuteronomistisesta liikkeestä. Vuonna 586 eaa. tapahtunut Jerusalemin tuho ja sitä seurannut Babylonin pakkosiirtolaisuuden alku merkitsivät suurta mullistusta Juudan yläluokalle ja oppineistolle, minkä seurauksena tarve sitoutua yhteen jumalaan voimistui.[3] Jahven vanha kultti oli raunioina ja Jahven lait oli korvattu babylonialaisilla laeilla.[4] Pakkosiirtolaisuuden päätyttyä 500-luvun eaa. lopulla Jerusalemiin rakennettiin toinen temppeli, jonka myötä myös uskonto samalla uudistui.[3] Temppeliin ja vanhaan uhrikulttiin otettiin etäisyyttä: uskonto rakennettiin toimimaan kokonaan ilman temppeliä, ja Mooseksen laki korvasi sen. Uskonnosta tulikin näin selkeästi lakiuskonto.[5] Uskonnon uudistamisen tärkeimpiä hahmoja olivat etenkin kirjanoppineet kuten Esra, sekä Nehemia. Maata kohdanneen katastrofin syyksi laitettiin muiden jumalien kuin Jahven palvonta. Uskonnon uudistuksessa oli myös jatkuvuutta: vanhan uskonnon yhteisöllisiä ja kultillisia tehtäviä tulkittiin uudelleen ja sovellettiin uusiin oloihin. Uudistusten juurtuminen kansaan tapahtui hitaasti seuraavien vuosisatojen aikana, ja täydessä mielessä monoteistinen juutalaisuus oli syntynyt vasta hellenistisenä aikana. Tooran teksti sai lopullisen muotonsa aikaisintaan 300-luvulla eaa.[3]"
Wikipedia.taaasttä..sama kirjoitti:
Sinä sanot
......
Kysyin:
Sinulle ei sovi. Miksi ei? Koska ei tiedetä juutalaisten esi-isien uskomuksista. Sinä taidat tietää. Kerro toki, haluan aina viisastua.https://www.helsinki.fi/fi/unitube/video/e022793e-72c4-4f23-b6cb-2d525e1a9999
Katso.taaasttä..sama kirjoitti:
Sinä sanot
......
Kysyin:
Sinulle ei sovi. Miksi ei? Koska ei tiedetä juutalaisten esi-isien uskomuksista. Sinä taidat tietää. Kerro toki, haluan aina viisastua.Myös tässä hyvää tietoa:
https://journal.fi/tt/article/download/2368/2206/taaasttä..sama kirjoitti:
Sinä sanot
......
Kysyin:
Sinulle ei sovi. Miksi ei? Koska ei tiedetä juutalaisten esi-isien uskomuksista. Sinä taidat tietää. Kerro toki, haluan aina viisastua.Ja vielä:
"Arkeologiset kaivaukset tukevat joiltakin osin Raamatun kertomuksia, mutta toisten löytöpaikkojen aineisto ei ole sopusoinnussa niiden kanssa.[10]
Keskipronssikauden alussa saapui uutta kansaa Kanaanin maahan. Hieman ennen vuotta 2000 eaa. alueelle tunkeutui länsiseemiläisiä amorilaisia paimentolaisia, jotka asetuttuaan Israeliin muuttuivat puolipaimentolaisiksi.[11] Juutalaisten isä Aabraham lienee saapunut Kanaanin maahan joskus 2100–1800 eaa. ja on saattanut olla amorilainen. Kaupungit kehittyivät näihin aikoihin nopeasti Israelissa, Syyriassa ja Palestiinassa. Hazorin kaupungista tuli alueen keskus.
Egyptiin tunkeutui vieraita seemiläisiä kansoja jo ennen ensimmäistä välikautta, ennen vuotta 2100 eaa. Egyptin vaikutusvalta kasvoi varsinkin eteläisen Kanaanin maan alueella keskivaltakunnan aikana.
Egyptiin toisen välikauden aikana tunkeutuneet hyksot saattoivat olla länsiseemiläisiä, ainakin osin Kanaanista, jopa israelilaisia. Hyksot viipyivät Egyptissä noin 1650–1440 eaa.
1440 eaa. Egyptin faarao Amenhotep II mainitsi kansan Habiru, jotka saattoivat tarkoittaa yleisesti vaeltavia paimentolaisia. Habirut saattoivat olla vaikkapa hurrilaisia, ei heprealaisia.
Noin 1400 eaa. egyptiläiset lähteet mainitsevat kansan Shasu, vaeltajat, Kuolleesta merestä etelään, ja paikan nimen Jhw, joka tuo Raamatun Jumalan nimen Jhwh mieleen."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalaisten_historia
"Arkeologien mukaan Jeriko ja Ai tuhoutuivat noin 1550 eaa. keskipronssikauden lopussa. Monien tutkijoiden mukaan Egyptissä kävi vain pieni joukko, ja israelilaiset olivat eräänlainen Kanaanin maan alakulttuuri, joka eli paimentolaisina maassa, jossa kaupunkilaiset palvoivat muun muassa israelilaisten uskovaisten epäjumalina pitämiä Baalia ja Astartea. Eräässä vaiheessa nämä paimentolaisheimot alkoivat vallata Israelia.[12] Israelilaiset voittivat viimeiset kanaanilaiset noin 1140 eaa. David Rohlin kiistanalaisen revisioidun kronologian mukaan Jerikon ja Ain tuhoutuminen osuu samaan aikaan israelilaisten Egyptistä-paluun kanssa, ja Raamatun kertomus on mahdollinen kuvaus tapahtumista."- taaasttä..samaa
Muutama ajatus:
Minusta on epämiellyttävää lukea tekstiä jostakin kirjasta, silloin kun on tarkoitus keskustella. Pidän hedelmällisempänä sulatettuja ajatuksia ja tietoja. Jos toiveeni on sinusta huono, koeta kysyä jotakin professorilta joka vastauksen asemesta pitää sinulle esitelmän jaottelematta sanomistaan niin, että vastaukset kysymyksiin tulee esille laajan yleiskuvan sisältä
Sitten asiaan:
Sanoit:
Vastaan:
Sanoin, että juutalaisuus tai Israelin uskonto eivät olleet paimentolaisten tuote, eivätkä ne vanhemmat lähi-idän uskonnot, joista wiki kertoi Israelin uskonnon saaneen vaikutteita. Siinä mielessä teksti ei todistanut sitä, jota sen piti. taaasttä..samaa kirjoitti:
Muutama ajatus:
Minusta on epämiellyttävää lukea tekstiä jostakin kirjasta, silloin kun on tarkoitus keskustella. Pidän hedelmällisempänä sulatettuja ajatuksia ja tietoja. Jos toiveeni on sinusta huono, koeta kysyä jotakin professorilta joka vastauksen asemesta pitää sinulle esitelmän jaottelematta sanomistaan niin, että vastaukset kysymyksiin tulee esille laajan yleiskuvan sisältä
Sitten asiaan:
Sanoit:
Vastaan:
Sanoin, että juutalaisuus tai Israelin uskonto eivät olleet paimentolaisten tuote, eivätkä ne vanhemmat lähi-idän uskonnot, joista wiki kertoi Israelin uskonnon saaneen vaikutteita. Siinä mielessä teksti ei todistanut sitä, jota sen piti.Eli Sinä siis määrittelet, että juutalaisuus syntyi vasta Israelin valtion myötä ja siihen EIVÄT millään tavoin vaikuttaneet ne uskomukset, joita israelilaisten esi-isillä ja muilla alueen kansoilla oli? Juutalaisuus vain yhtäkkiä putkahti maailmaan tyhjästä?
- taaasttä..samaa
Koetetaan uudelleen:
Minä EN kirjoittanut, että juutalaisuus syntyi vasta Israelin valtion aikana.
Se syntyi toisen temppelin aikana. Sitä edeltävä uskonnon muotoa kutsutaan israelin uskonnoksi, kansan mukaan, ei valtion mukaan.
Totta kai se eli ympäristössä ja sai vaikutteita ympäristöstään.
Mutta Israelin uskonto tai ne uskonnot, joista se sai vaikutteita eivät olleet paimentolaisyhteiskuntia.
Sanon uudelleen:
Minä en määritellyt että juutalaisuus syntyi vasta Israelin valtion myötä, vaan toisen temppelin aikana . taaasttä..samaa kirjoitti:
Koetetaan uudelleen:
Minä EN kirjoittanut, että juutalaisuus syntyi vasta Israelin valtion aikana.
Se syntyi toisen temppelin aikana. Sitä edeltävä uskonnon muotoa kutsutaan israelin uskonnoksi, kansan mukaan, ei valtion mukaan.
Totta kai se eli ympäristössä ja sai vaikutteita ympäristöstään.
Mutta Israelin uskonto tai ne uskonnot, joista se sai vaikutteita eivät olleet paimentolaisyhteiskuntia.
Sanon uudelleen:
Minä en määritellyt että juutalaisuus syntyi vasta Israelin valtion myötä, vaan toisen temppelin aikana .Selvä. Tämä tästä.
- taaasttä..samaa
Olisin iloinen jos uskoisit mitä sanoin aavikoista ja paimentolaisista.
Palstalla on tarkoitus keskustella eikä valehdella ja loukata. taaasttä..samaa kirjoitti:
Olisin iloinen jos uskoisit mitä sanoin aavikoista ja paimentolaisista.
Palstalla on tarkoitus keskustella eikä valehdella ja loukata.Minä uskon faktoihin. Jos minulle ne esitetään , mielipiteeni muuttuu välittömästi. Nyt lähden muihin puuhiin.
Näin ufo aikakautena on kuitenkin uskottavampaa se, että Elia nousi tulivaunuilla tuulispäänä taivaaseen, kuin se, että jeesus siitä vaan suorin jaloin lähti ja kumosi maan vetovoiman, kun sitä ei vielä 2000- luvulla ole onnisttu tekemään kuin konevoimin, lentovaunuilla.
- Antipersux
Ai jaa että se on kirjoitettu lähes kolmisentuhatta vuotta sitten aavikolla teltoissa? Ja nyt koko sivistyneem maailman tulisi elää niiden oppien mukaan jotka tuohon aikaan ennakkoluuloiset kynänkäyttäjät omasta kynästään saivat pergamenttiin irti? Näinkö se on?
- taaasttä..sama
Vastasin jo.
- Jobinpostia
Ps.69:22. Biblia (1776). Ja he antoivat minulle sappea syödäkseni, ja etikkaa juodakseni minun janoissani. (Koiruoho). Koiruoho eli mali, on marinoihin kuuluva kookas, monivuotinen ruohovartinen kasvi, joka kukkii loppukesästä ja syksyllä keltaisin kukin.
- lääkekasvi
"Koiruoho on lääkekasvi. Sen sisältämä eteerinen öljy koostuu pääasiassa isotujonista ja tujonista, mutta sisältää myös absintiinia, artabsiinia, fellandreenia ja kadineenia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Koiruoho
Koiruohoa käytetään sisäisesti muun muassa loismatojen häätöön. Saksassa sitä käytetään mausteena ruoassa.
Se soveltuu liha- ja riistaruokien valmistukseen, mutta sitä käytetään vähäisiä määriä. Yliannostusta on varottava, sillä runsaasti käytettynä kasvi on myrkyllinen."
- näinlyhyesti
Mooseksen kirjan kirjoitti todennäköisesti Mooses itse tai Israelin kuningaskunnassa joku suullisen perimätiedon mukaan. Mooses oli sen ajan korkeimpia oppineita ihmisiä. Mooses oli saanut oppinsa Egyptissä, joka oli aikakautensa sivistysvaltio. Mooses opetettiin KAIKKEEN egyptiläiseen viisauteen. Tämän jälkeen tuleekin jo Joosuan ja tuomareiden ja kuningasten kirjat, jotka ovat kirjoitetut Juudan tai Israelin kuningaskunnissa. Samoin Psalmit ja profeetat on kirjoitettu näissä kuningaskunnissa. Telttamajat olivat vain erämaavaellulksen aikaan jolloin voidaan olettaa, että Mooses kirjasi tapahtumia papyrukselle.
- Wikitietoa
Historia
"Juutalaisen perimätiedon mukaan Mooses oli kirjojen tekijä, mutta tätä tietoa epäiltiin jo keskiajalla. Mooseksesta kerrotaan kirjoissa yleensä kolmannessa persoonassa.
Kirjoissa itsessään ei kuitenkaan mainita, kuka ne on kirjoittanut, vaan ainoastaan joistakin niissä sitaatteina olevista kohdista, esimerkiksi jaksosta 2. Moos. 20:22-24:4, sanotaan, että ne ovat Mooseksen kirjoittamia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toora
Nykyään yleisin kanta on, että Mooses ei ole itse kirjoittanut kirjoja, esimerkiksi sillä perusteella, että niistä viimeisessä kerrotaan hänen kuolemastaan.
Lisäksi kirjoissa esiintyy ilmauksia, kuten "Raakelin hautapatsas on olemassa vielä tänäkin päivänä", jotka viittaavat siihen, että tapahtumahetken ja kirjoitushetken välillä on ollut paljon aikaa.
Tämän vuoksi jo 1600-luvulla useat tutkijat esittivät, että Mooseksen alkuperäistä teosta olisi myöhemmin täydennetty tarpeellisiksi katsotuilla lisäyksillä.
Esimerkiksi Baruch Spinoza arveli, että nykyiseen muotoonsa teoksen olisi lopullisesti laatinut Esra."
Israelin kuningaskuntaa ei ollut vielä olemassa 2800 eaa. Kuningaskunta syntyi vasta noin 1000 eaa. kun egyptiläiset, heettiläiset ja assyrialaiset olivat liian heikkoja pitämään valtaansa yllä ko. alueella.
- lue-huolellisesti
Ei tässä ketjussa kukaan sellaista ole väittänytkään. 2800 vuotta sitten ja 2800 eKr ovat kaksi täysin eri aikaa.
Ei mitenkään voisikaan olla, edes kristittyjen mielestä, sillä Mooseksen ajan arvioidaan olevan jossain 1500-1200 eKr. lue-huolellisesti kirjoitti:
Ei tässä ketjussa kukaan sellaista ole väittänytkään. 2800 vuotta sitten ja 2800 eKr ovat kaksi täysin eri aikaa.
Ei mitenkään voisikaan olla, edes kristittyjen mielestä, sillä Mooseksen ajan arvioidaan olevan jossain 1500-1200 eKr.Lainaus ap:n tekstistä:
"Sen ensimmäiset kirjoitukset on kirjoitettu noin 2800 vuotta sitten e.a.a. Israelin kuningaskunnassa. "
Lue itse huolellisesti!JustusCaesarion kirjoitti:
Lainaus ap:n tekstistä:
"Sen ensimmäiset kirjoitukset on kirjoitettu noin 2800 vuotta sitten e.a.a. Israelin kuningaskunnassa. "
Lue itse huolellisesti!Tuota kohtaa minäkin ihmettelin. Ei vain tullut sanottua.
- googleauttaa
Aabraham, Mooses ja kuninkaat Saul, Salomon sekä Daavid eivät ole historiallisia henkilöitä kun kysytään Tel Avivin yliopiston arkeologian professori Finkelsteinin mielipidettä.
Hänellä on perusteltu todisteisiin pohjautuva näkemys asiasta.Sehän se juuri onkin se huvittava juttu: fanaattiset kristityt julistavat Raamatun kirjaimellista tulkintaa ja olettavat siis olevansa juutalaisia itseään paremmin perillä heidän omista taruistaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271548Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391489Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3401316Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12998
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7891- 71826