Unneuksissa olevat sanonnat.

muistelua

Jotta ei ihan unetusi vanahat pielisjärveläiset murresanat, niin laetan muutaman sanan hakuseen. Vihjeenä alkukirjain ja kirjainten määrää osiottavat viivat.

1. R _ _ _ _ _ _ Epäkelpo kone, tai laite.

2. R _ _ _ _ _ _ _ Nimitellä, haukkua.

3. T _ _ _ _ _ _ Sotkea, sutata.

4. K _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Lähes kuuro.

5. R _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Epäsiististi pukeutunut likainen olio.

6. P _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Muita kiusaava kiukuttelija.

7. K _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Karjankuljetus ajoneuvvo.

8. P _ _ _ _ _ _ _ _ _ Käyskennellä kiireettömästi.

9. N _ _ _ _ _ Riittoisa, mutta myös huomattava.

10. T _ _ _ _ _ _ _ _ _ Laisinkaan.

59

721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muinaistutkija

Muusta minä mitä tietämän, mutta jo aikojen alussa Pohjois-Karjalassa oli sanonta jonka kaukaiset sukupolvet oli kalliomaalauksista päätelleen todenneet paikkansapitäväksi:

Runkaten ruista ranteeseen!

• hissanmaikk

Koolmmmuuytajjas onl huuiiuulu kunm heinnäääösei väs vasaaha lieeekajalane saaavonnnta

• vanha.viidakon.sanonta

Jos joku homma mnee nopeasti ilman vaikeuksia sanotaan,,,, "sujjuu kuin vitunpesu talon saeppuulla"!

• perisian.hissa

Kuka suomentaa hissan tarinan? Mitähän kieltä lienee,,,persiaako?

• ryöpäkkä

Hissan kirjoitukset taitaa todellisuudessa olla venäläisten koodeja agenteille.

• Seuraavat.muille

1.Rottelo
      2.Rakuttoo
      3.Töhrii

• muistelua

Vastaukset 2 ja 3 täysin oikein. Kyssymykseen 1 haen eri vastausta, vakka rottelokin siihen sopisi.

• Viekin

7.korkeelaetanen
      8.puarustoo

Tänään oli netissä vastaava yleiskielinen testi. Tuloksessani epäiltiin minun olevan sata vuotias;)

• muistelua

Korkeelaetanen täysin oikein. Vastaus 8 väärin.

Mitään nuo tarkotti, kun eppäeilivät sinnuu satavuotiaaks. Sanokoon nuo sen hyvässä- vae pahassahengessä?

• Viekin.v

Hesarin netissä oli tänään tuo testi. Nimi tiedätkö millainen oli lallukka. Helppo kysely. Jos tiesi hyvin pidettiin vanhana.

• Yksi kerrallaan:

9. Näkysä

• 8. Pasteerata

• 1. Rämiskö

• muistelua

Näkysä oikein. Pasteerata ja rämiskö hyviä vastausia, mutta eri sanoja haetaan.

• 4. Kovakuulonen

• muistelua

Kovakuulonen on oikein.

• 6. Perskärpänen

• 1. Ruakile

• Ehdotan 10. Tapasinkaan, vaikka siinä on yksi kirjain liikaa.

• muistelua

Kyllä tapasinkaan on oikein . Minä olen kuullut sen muodossa tapasinkaa. siksi tuo kirjainmäärä.

Ruakile, ja varsinkin perskärpänen mielenkiintöisia vastauksia, mutta vääriä.

• 8. Patastella

• Viekin.v

8. Tarjotaan sitten pattaroeja.

• muistelua

Tämä vastaus on niin lähellä oikeaa, että on pakko hyväksyä. Minun paperissa se on muodossa: pataroejja.

• muistelua kirjoitti:

Tämä vastaus on niin lähellä oikeaa, että on pakko hyväksyä. Minun paperissa se on muodossa: pataroejja.

Minä olen kuullut sanan viime vuosisadan alussa syntyneiltä vanhemmiltani muodossa "pattaroejja". Vertaa "pattaroenti".

• 1. Rakkine

• muistelua

Rakkine on oikein.

• Jahas. Tämmöinen. Taas olen myöhässä minä huomaamaan. Mutta osallistun kannatuksen vuoksi.
      Tuhon ykköseen(1.) minäkin olisin ykkösprioriteettina tarjonnut Rämiskö. Rakkine kyllä sointuu aivan yhtä hyvin, ellei jopa hieman paremmin.

10. Tavasinkaa (muurteella). V kirjain sopii minusta tuohon väliin murteen vuoksi ja muutenkin. Tavaton sanasta johdatellen.

Ja muut nyt silleen myötäillen menee, miten männöö;) Pitää varmaan intellä sitten jälkipyykissä (jos katson aiheilliseksi) tulkintojen eroavaisuuksia.

Joka tapauksessa nämä ovat mukavia pohdiskeluja. Kannatan. Lisää. Kiitos.

• Ai niin. Tuohon kielitieteelliseen pohdiskeluun vielä yksi tulkinta hissanmaikan kielellisen akrobatian arvoituksellisista tuotannoista.

”Koolmmmuuytajjas onl huuiiuulu kunm heinnäääösei väs vasaaha lieeekajalane saaavonnnta”.

Tarkoittaa mielestäni seuraavaa:
      Pyhä kolminaisuus etsiskelee mielessäni nuorena lieksalaisena monenmuotoisia sanontoja.

• Ja lisäisin vielä ihan hissanmaikalle itselleen. Eikö kannattaisi rekisteröityä? Sinulla on aivan ilmeinen kyky, en vielä oikein tiedä mikä, mutta ainakaan kykyäsi ei kukaan valemaikka sitten käyttäisi hyväkseen, jos olisit rekattu.

• Ehtoota.Lieksaan
        Katuvankka kirjoitti:

Ja lisäisin vielä ihan hissanmaikalle itselleen. Eikö kannattaisi rekisteröityä? Sinulla on aivan ilmeinen kyky, en vielä oikein tiedä mikä, mutta ainakaan kykyäsi ei kukaan valemaikka sitten käyttäisi hyväkseen, jos olisit rekattu.

Hyvä ehotus sinänsä, mut luulet sie katuvakka, et hissinmaljan koteloon uppoo tollanen liika sivistys. Hää on luonnon lahja meille ymmärtämättömille. Tyylillään vedättää tai on sitten täys läpi typerys.

• Ehtoota.Lieksaan kirjoitti:

Hyvä ehotus sinänsä, mut luulet sie katuvakka, et hissinmaljan koteloon uppoo tollanen liika sivistys. Hää on luonnon lahja meille ymmärtämättömille. Tyylillään vedättää tai on sitten täys läpi typerys.

No, hyvä ehtoo, näin on. En luule. En tiedä. Odotan ja pidän silmäni auki. Monin tavoin, nukutun yön jälkeen taas huomenna on säestä. Turha on ryhtyä säettä ilman huomisen tekemiseen. Ei ole kaikki niin yksiselitteistä, että tuplatenkaan asia olisi varsin avoin. Kuittailuista puhumattakaan;)

• Taisi sanojen arvailu mennä "lekkeripeliksi". Kaikkihan tietävät mitä lekkeripeli tarkoittaa. Pielisjärvellä sanottiin hyvin kauan sitten: "meni lekkeripeliksi kuin hovin piikain maammelaulu".

Pari sanaa taitaa olla vielä ratkaisematta. Taitavat olla aika vaikeita. Minulla ei tunnu polla säteilevän. Entä muilla?

• muistelua

Lekkeripeliksipä hyvinnii.

Lisävihjeitä ratkaisemattomiin sanoihin.

5. R _ _ _ _ ä _ ö _ _ ä _ _ _ Epäsiisti olio.

6. P _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Vanha pielisjärveläinen synonyymi yleiskielen sanalle ilkeä.

• Nononn6

Punasenristin puarissa tuumas ikätukkijätkä:" Mäni vene, nii anttaa männä melattii."

• En ole katsonut mitä muut ovat vastanneet, joten kaikki on omia muistoja.
      1. Rakkine
      2. Rakuttaa
      3. Töhrätä
      4. Koppakorvanen
      5. Resupekka
      6. Ei muistu mieleen
      7. Ei muistu mieleen
      8. Puakerttaa, puarusttaa
      9. Näkysä
      10. Ei muistu mieleen

Nuo jotka ei muistuneet mieleen tarkoittaa, että en muista noilla kirjaimilla alkavia sanoja, jotka käy noihin kohtiin.

• 6. Pahakielinen

• muistelua

Kaksi emsimmäistä- ja viimeinen tavu oikein. keskellä hieman korjattavaa.

• 5. Riähkähössäkkä
      on ensimmäinen arvaukseni

• muistelua

Väärä arvaus. Tämähän osoittautuikin yllättävän vaikeaksi. Itsekkään en ole kuullut sanaa käytettävän vuosikymmeniin.

• 6. Pahailikinen

• muistelua

Tehtävä no: 6 ratkaistu. Vielä yksi rakaisematta.

• muistelua

........ratkaisematta.

• 5. Rypeväpölvästi
      on toinen arvaukseni, jota epäilen myös vääräksi. Koska sanassa on paljon kirjaimia, siitä voi muodostaa monia erilaisia muunnoksia, joissa vaaditut kirjaimet sattuvat kohdilleen.

• muistelua

Hyviä arvaksia Wanhalta. Vielä yksi helpottava vihje.

5. R _ _ t t ä _ ö _ _ ä _ _ _

• Varmaan kohta lähestytään kysyttyä sanaa kun melkein kaikki kirjaimet on jo saatu. Meidän lapset olivat pieninä melkoisia rönttäeemeleitä, mutta tämä sana on ehkä jotain sinne päin. Nyt ainakin sateiden jälkeen ovat rönttäkelit. Voihan olla, ettei kyseinen sana ole koskaan tallentunut muistiluuhuni kun ei tunnu sieltä hakemalla löytyvän.

• muistelua

Oikeilla jäljillä olet. Juuri ulkona temmeltäneet pojankoltiaiset , jotka olivat sotkeneet vaatteensa sattoivat saattoivat kuulla olevansa tällaisia.

Monet kerrat minullekin sanottiin:
        "Kyllää oot koko rönttäköllänen"

• Oli kyllä vaikea nyt. Epäilin, tuleeko tuosta vitosesta lopputulevana mitään perustellun järkevää;) Miten vain. Hyvä on kiistellä ja oivaltaa omia "luupää" aivoituksia. En keksinyt. Oli kyllä vaikea nyt. Miten vain. Hyvä on kiistellä ja oivaltaa omia "luupää" aivoituksia. En keksinyt tuota.

Joskus murresanat ja piirissä olevat sanonnat saattavat olla laajemmalle leviämättömiä. Minun perhepiirissä on vuosien varrella virinnyt sanoja ja sanontoja, joilla ei ole muille kovin suurta merkityksellistä ymmärrystä, vaikka sen keskusteluyhteydessä, suuremmassa aistiikin tavallaan kukin.

• ;) Kuka suurmies käytti toistoa?

• Unneuksissa olleet sanat olivat kohtalaisen vaikeita, mutta lähes kaikki kuitenkin löytyivät. Rönttäköllänen ei ollut minulle tuttu. Jonkin verran se kuitenkin nystyröitä hierotutti. Sain listasta puolet oikein, joka lienee vanhukselle jo ihan kohtalainen tulos. Hyvä kisa.

• muistelua

Eipä ollet sanat "unneuksissa." Kiitokset vaan osallistuneille.
        Rönttäköllänen saattoi olla aika pinissä piireissä tunnettu sana. En kuitenkaan usko, että se olisi meijän äetin keksimä.

• muistelua kirjoitti:

Rönttäköllänen saattoi olla aika pinissä piireissä tunnettu sana. En kuitenkaan usko, että se olisi meijän äetin keksimä.

Hyvä on. Kuittaan, ja uskonkin, ellen jaksaisi ottaa esille muuta;)
        Ja meillä. On muutakin tekoa kuin täällä syvällisesti roiskahdella, vaikka osapositiivisesti.

• rönttäköllänen
        muistelua kirjoitti:

Taisi olla hyvin paikallinen sanonta.

• tapananikiitos

• Itse.en.muista

Onko märistä/märäjää käytetty täällä suunnalla itkemisestä?

• Muistan.käytetyn

Kyllä on. Minullekin on tokastu:"Äläkä märise siinä"!

• Muistan.käytetyn
        Muistan.käytetyn kirjoitti:

Kyllä on. Minullekin on tokastu:"Äläkä märise siinä"!

Ja itkupilliä saatettiin kutsua märisköksi.

• muistelua

Oikein vuolaasta itkijästä saatettiin sanoa myös:

"Vaen se jaksaa itkee vollottaa."

• Muistamatonna

Kiitos teille! Itse en ollut sattunut kuulemaan. Nuo muut hyvin tuttuja. Oulussa märistään ihan työkseen.

• Märistä sanaa kuulee täälläkin aivan syntyperäisiltä, ja sillä tarkoittavat joutavaa valittamista, tai narisevalla äänellä puhumista.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      94
      2713
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1734
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1640
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1601
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1437
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1237
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe