Olisin hankkimassa peruskäyttöön soveltuvaa edullista moottorisahaa, mutta kaupoissa tyrkyttävät heti hintaluokan 400 euroa pelejä. Ajattelin ensin kysyä neuvoa miten eri merkit ovat pelanneet? Tällä hetkellä olen katsonut Jonseredia CS2137(42 cm3, 2,3 hv) 199 euroa ja Stihliä MS170(30,1 cm3, 1,8 hv) 239 euroa. Husqvarna olisi tietenkin ammattilaisten hyväksi toteama, mutta miten noiden kanssa kannattaisi suuntautua? Tarve on silloin tällöin takkapuiden tekoon soveltuva kone, edullisesti ja ilman ylimääräistä reserviä (koska maksaa..)
Edulliset sahat?
18
7992
Vastaukset
- Sahaaja
Turhaan Husgvarnaan rahojasi työnnät. Osta Stihl. Huskussa nimi maksaa aina väh. 100 €. Totuus on kyllä, ettei hyvää ja halpaa saa samassa paketissa. Pikkusahoihin ei kannata sotkeutua. Ketjun tulee olla 325 jaolla. Käy Stihlejä myyvässä liikkeessä ja vertaile hintoja Huskuun.
PS. en ole muuten Stihlin kauppias. Paljon sahaava metsänomistaja vain.- Nimetön
Selvä homma. Osaatko sanoa olisiko esimerkiksi MS260 (48,7 cm3 2,6 kW 4,7 kg 32 cm) hintaan 395 euroa sitten kelpo peli ja helppohuoltoinen? Tämä olisi ensimmäinen oma sahani, enkä osaa noita siten itse huoltaa vielä. Melkein saman hintainen (375 euroa) olisi Husqvarna 340 (40.8 cm³ 2.0 kW), olisiko Stihl näistä kahdesta parempi ostos?
- Sahaaja
Nimetön kirjoitti:
Selvä homma. Osaatko sanoa olisiko esimerkiksi MS260 (48,7 cm3 2,6 kW 4,7 kg 32 cm) hintaan 395 euroa sitten kelpo peli ja helppohuoltoinen? Tämä olisi ensimmäinen oma sahani, enkä osaa noita siten itse huoltaa vielä. Melkein saman hintainen (375 euroa) olisi Husqvarna 340 (40.8 cm³ 2.0 kW), olisiko Stihl näistä kahdesta parempi ostos?
...homma laatuun MS 260 sahalla. Itselläni on Stihl MS 26o WWH, koska sahaan myös vaikeissa olosuhteissa. Normaali mökkikäyttöön ja metsänhoito- ja hakkuutöihin soveltuu varmasti. Sitten WWH, jos sahaat pölylumella risukoissa tai ensiharvennuksella.
Stihlin laipat ovat tuplasti, tai triplasti kalliimpia, kuin esim. Oregonit, mutta kestävät vähintään kolminkertaisesti sahuuta. Enpä ole vielä eläessäni saanut, kuin yhden Stihlin laipan rikki ja sekin meni pirunmoisessa pakkasessa. Kuluvathan, toki, mutta ei niinkuin muut. Stihlin ketjut lienevät samaa hintaluokkaa, kuin muutkin paremmat ketjut.
Itsehän tietenkin teet päätökset. Kyllä kauppiaat yleensä antavat koesahata muutaman kiekon, ainakin erikoisliikkeissä on siihen mahdollisuus.
Vielä niitä honkia humiseee...... - a.r
Sahaaja kirjoitti:
...homma laatuun MS 260 sahalla. Itselläni on Stihl MS 26o WWH, koska sahaan myös vaikeissa olosuhteissa. Normaali mökkikäyttöön ja metsänhoito- ja hakkuutöihin soveltuu varmasti. Sitten WWH, jos sahaat pölylumella risukoissa tai ensiharvennuksella.
Stihlin laipat ovat tuplasti, tai triplasti kalliimpia, kuin esim. Oregonit, mutta kestävät vähintään kolminkertaisesti sahuuta. Enpä ole vielä eläessäni saanut, kuin yhden Stihlin laipan rikki ja sekin meni pirunmoisessa pakkasessa. Kuluvathan, toki, mutta ei niinkuin muut. Stihlin ketjut lienevät samaa hintaluokkaa, kuin muutkin paremmat ketjut.
Itsehän tietenkin teet päätökset. Kyllä kauppiaat yleensä antavat koesahata muutaman kiekon, ainakin erikoisliikkeissä on siihen mahdollisuus.
Vielä niitä honkia humiseee......pari vuotta ollu tuollanen ms 260 sitä perusmallia...
on sitten tosi huono saha käymään näin talvella, ei auta talvisarja ja suuttimien pyörittelykään huonoon tyhjäkäyntiin. sähkölämmitteisessä mallissa tätä ongelmaa ei pitäisi ilmetä?
huqsvarnoissa ei ole tuollaisia käyntiongelmia tullut vastaan, vaikka niitäkin on ollut n: 10 kpl vuosien varrella. viimeisin on hq 55 vuodelta -96 joka on pelannut tosi hienosti. (myös talvella) - pöllipekka
Sahaaja kirjoitti:
Vielä niitä honkia humiseee......ei ole mikään edullinen mutta
olen ollut todella tyytyväinen polttopuu/
pölli sahaksi.Paino on ihan toista
kuin ms260 mutta tietysti isoissa puissa
häviää tehoissa.Mutta kyllä 200 saa tukkipuun poikki. - Litran kiikari
a.r kirjoitti:
pari vuotta ollu tuollanen ms 260 sitä perusmallia...
on sitten tosi huono saha käymään näin talvella, ei auta talvisarja ja suuttimien pyörittelykään huonoon tyhjäkäyntiin. sähkölämmitteisessä mallissa tätä ongelmaa ei pitäisi ilmetä?
huqsvarnoissa ei ole tuollaisia käyntiongelmia tullut vastaan, vaikka niitäkin on ollut n: 10 kpl vuosien varrella. viimeisin on hq 55 vuodelta -96 joka on pelannut tosi hienosti. (myös talvella)Samoja kokemuksia,ei koskaan enää sthiliä
- Manu
a.r kirjoitti:
pari vuotta ollu tuollanen ms 260 sitä perusmallia...
huqsvarnoissa ei ole tuollaisia käyntiongelmia tullut vastaan, vaikka niitäkin on ollut n: 10 kpl vuosien varrella. viimeisin on hq 55 vuodelta -96 joka on pelannut tosi hienosti. (myös talvella)Kyllä minulla Stihl on toiminut hyvin. Sahailen parikyt mottia vuodessa polttopuita pääasiassa ja siinä oikein hyvä peli. Jo kolmas Stihli mulla, edullinen eikä tarvitse murehtia, sitä ei varkaatkaan niin helpolla vie kuion Huskua.
- hankintahakkaaja
Hep. ostin 10v sitten huksun 246 n.4000mk.Se on hyvähkö saha ollut.
Pari vuotta sitten ostin Jonseredin eli italialaisen. Siinä runko pysy kahvassa kiinni vain vähän aikaa -runkopultit katkesi. Muutenkin tasapainopiste ei ole hyvä.
Ostin nyt sitten kakkos tai ykkösahaksi huksun 357xpg:n . Jonsered siis lähti pois alle vuodessa. Kyllä se sahanvalinta riippuu paljotko käytät. Jos vain tankin vuodessa pärjäät kyllä, mutta jos haluat luottopelin osta riittävän laadukas. Köyhän ei kannata halpaa ostaa...- Tomi
Osta kaytetty. Mulla on ollut 2 vuotta Jonsered ja toimii "kuin uusi". Maksoin 150 Euroa (hinta uutena 450 E), ostin Jonsered'in merkkiliikkeesta. Pojat panivat uuden laikan ja ketjun samaan hintaan ja saativat kaasarin.
- Lahtee aina kayntiin (Jonsered'in paras puoli!), leikkaa paksutkin puut ja on kevyt kayttaa. Kaadan, karsin ja patkin noin 50 puuta per vuosi. Ellet tee enemman vanhalla parjaat hyvin! - Jukka
Tomi kirjoitti:
Osta kaytetty. Mulla on ollut 2 vuotta Jonsered ja toimii "kuin uusi". Maksoin 150 Euroa (hinta uutena 450 E), ostin Jonsered'in merkkiliikkeesta. Pojat panivat uuden laikan ja ketjun samaan hintaan ja saativat kaasarin.
- Lahtee aina kayntiin (Jonsered'in paras puoli!), leikkaa paksutkin puut ja on kevyt kayttaa. Kaadan, karsin ja patkin noin 50 puuta per vuosi. Ellet tee enemman vanhalla parjaat hyvin!Entä Partnerin sahat? Eikös Husse, Jonsered ja Partner ole saman firman pelejä? Olisiko Partnereista mihinkään tässä vertailussa?
- Sahaaja
Jukka kirjoitti:
Entä Partnerin sahat? Eikös Husse, Jonsered ja Partner ole saman firman pelejä? Olisiko Partnereista mihinkään tässä vertailussa?
Partnerin viimeiset ammattisahat, joilla sai aikaiseksi jotakin olivat 5000 sarjan sahoja. Niitäkin tuli muutama raadoksi sahattua. Voimakkaita ja kierrosherkkiä pelejä. Niillä puu katkesi. Eivät ole tietääkseni enää myynnissä. Nykyisin Partnerit tietääkseni paremmin hobby sahoja, ei vähänkään kovempaan käyttöön.
- Jeremias
Nyt olen hintojen perusteella kiinnostunut Husqvarnan 340 -mallista, kun hintakaan ei kovin korkea enää ole, 340 euroa. Olisiko tämä hintansa väärti vai pitäisikö se tehokkaampi ms260 Stihl ostaa 50 euroa kalliimmalla?
Sylinteritilavuus 40.8 cm³
Teho 2.0 kW
Suos. maks. kierrosluku 12 500 rpm
Polttoainesäiliön tilavuus 0.50l
Öljysäiliön tilavuus 0.25l
Öljypumpun tyyppi kiinteä virtaus
Ketjujako .325"
Suos. terälevyn pituus 33-45 cm / 13-18
Melutaso 100.5 dB(A)
Melupäästöt, LWA 113 dB(A)
Tärinä, etu-/takakahva 2.8 m/s² / 2.8 m/s²
Paino ilman terävarustusta 4.7 kg
Kiitos kaikista tähän mennessä tulleista vastauksista!- a.r
kirjoittelin tuonne ylemmäs niistä ms 260:n ongelmista eli suosittelen jättämään sen kaupan hyllylle :-)
oletko kokeillut hq 55:sta, siinä olis kestävä/toimintavarma perussaha sulle. hinta on pyörinyt 325 eur paikkeilla liikkestä riippuen. - Sahaaja
En nyt ole juuri perusteellisemmin tutustunut Huskun 340 malliin, mutta sanonpa sen, että hyvä pitää olla, jos 50 euron erolla kannattaa ostaa. Stihlin terälaitteiden kestävyys tuo takaisin sen 50 €. Husgvarnalla on muuten ollut aina sellainen markkinointisysteemi, että se tuo markkinoille sahaa, jos millä numerolla ja kirjainyhdistelmällä. Osat ovat sen verran erilaisia aina, ettei vanhasta sovi. Se on sitä "markkinointia". Stihlin 260 on vankka ja koetettu peli. Ei mene 50 € hukkaan hintaerona.
- Jeremias
Sahaaja kirjoitti:
En nyt ole juuri perusteellisemmin tutustunut Huskun 340 malliin, mutta sanonpa sen, että hyvä pitää olla, jos 50 euron erolla kannattaa ostaa. Stihlin terälaitteiden kestävyys tuo takaisin sen 50 €. Husgvarnalla on muuten ollut aina sellainen markkinointisysteemi, että se tuo markkinoille sahaa, jos millä numerolla ja kirjainyhdistelmällä. Osat ovat sen verran erilaisia aina, ettei vanhasta sovi. Se on sitä "markkinointia". Stihlin 260 on vankka ja koetettu peli. Ei mene 50 € hukkaan hintaerona.
Sinulla on Sahaaja hyvät perustelut, ja voisin pikkuhiljaa lopettaa tätä kyselyä, Stihl vaikuttaa kiinnostavammalta. Itseänikin häiritsee tuo Husqvarnan nimisekoilu, mutta pitää nyt katsoa kumpi saa minut lopullisesti innostumaan. Kiitos vielä. Yksi kysymys voisi vielä olla, noista Stihlin turvavarusteista (mm. viiltosuojatut housut, saappaat ja kypärä/visiiri), ovathan ne laadultaan vertailukelpoisia Hussen vastaaviin? Halvempia ne ainakin ovat...
- Sahaaja
Jeremias kirjoitti:
Sinulla on Sahaaja hyvät perustelut, ja voisin pikkuhiljaa lopettaa tätä kyselyä, Stihl vaikuttaa kiinnostavammalta. Itseänikin häiritsee tuo Husqvarnan nimisekoilu, mutta pitää nyt katsoa kumpi saa minut lopullisesti innostumaan. Kiitos vielä. Yksi kysymys voisi vielä olla, noista Stihlin turvavarusteista (mm. viiltosuojatut housut, saappaat ja kypärä/visiiri), ovathan ne laadultaan vertailukelpoisia Hussen vastaaviin? Halvempia ne ainakin ovat...
Vaatteet ja niiden sopivuus ovat henkilökohtaisia juttuja. Yhdelle sopii yksi ja toiselle toinen. Neuvoisinkin tekemään niin, että koetat vaatteita päälle sahaliikkeessä. Sellainen sahakauppias, joka ei anna tähän mahdollisuutta, ei ole mikään sahakauppias. Itse miellyin jo ajat sitten Husgvarnan kotimaiseen avohaalariin, joka on Tammertexin valmistama CE- hyväksytty tuote.
Saappaissa on paljon kestävyyseroja. Nopeasti rikkoutuvat saappaat kannattaa palauttaa kauppaan. Saat kyllä uudet. Niissä on maahantuojalle niin huikeat katteet, etteivät riskeeraa kuluttajansuojalla tulolähdettään.
Hyvää ja turvallista työkevättä sinulle ! - Jaakoppi
Itse ostin Husqvarna 55:n tässä vähän aikaa sitten. Vanha malli, ei valmisteta enää mutta tehokas ja kestävä perussaha ilman hienouksia. Hinta oli hieman reilu 330 euroa. 52 kuutioinen
moottori.
millä sahalla tahansa jopa pokalla jos vähänkin kuntoa tallella. Mutta asiaa SE ON TOTTA ETTÄ HALPAA JA HYVÄÄ EI OLE sen huomaa kyllä muutaman sadan motin jälkeen. Minulla itsellä ollut sthil 24 super vajaa 10 vuotta hakattu n.100 m/v ja tässä talvella hankin 200 yllätti todella positiivisesti ei paina liikoja ja ainakin harvennus/ rankametsässä ehdoton peli.Huskusta ei itsellä muuta kokemusta kuin kokeilin kerran käytettyä 238 jota ei saanut käymään tyhjäkäyntiä.Ja nykyisin niiden maine ei ole enää läheskään sellainen kuin joku vuosi sitten EHKÄ AIHEESTAKIN,mutta ei ole tapana moittia toisia makunsa ja kokemukset kullakin.JA ei se HYVÄ käytettykään ole hullumpi vaihtoehto sulle.Turvavarusteita TOSIAAN kannattaa kokeilla ennen ostoa JA EHDOTTOMASTI AINA KÄYTTÄÄ KUN SAHAA niiden hinta on pieni kustannus esim.jalan sahaukseen verrattuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa532139En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311680Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3701489Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474- 101454
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel691324- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81034- 81992
- 20969