Sijoitusvakuutus kuolemantapauskorvaus

Jopopopp

Isälläni on ollut sijoitusvakuutus.

Hän valitettavasti kuoli.

Nyt sijoitusvakuutus pitäisi hakea OP:stä. Verovapaasti saa siis lähiomaiset 35 000e asti.

Nyt on vain ajatus, että pystyykö äitini kieltäytymään tuosta sijoitusvakuutuksesta kokonaan ja sijoitusvakuutus jaettaisiin lapsien kesken, jolloin kaikille tulisi alle 35 000e. Jos äiti ottaisi omansa, eli 50% hän joutuisi maksamaan veroja, kun saatavat on yli 35 000e.

Suurimmat surut on ohi, kun tapauksesta on jo jokin kuukausi. Nyt vain olisi tarkoitus saada varat niin, ettei verottaja hyödy tästä kuolemasta liikoja.

Pankilta tuli vastausta asiaan, että vakuutuksen ottajan olisi pitänyt edunsaajat määrätä, mutta luultavasti sitä ei ole tehty, koska lapsille on tulossa oma osuus (lakisääteinen?) Mutta vastausta he eivät suoraan antaneet siihen, että pystyykö äiti kieltäytymään sijoitusvakuutuksen osastaan, jolloin edunsaajana olisi lapset, joiden kesken summa jaettaisiin ?

En oikein paikallisten pankkivirkailijoitten jorinoihin usko, tai heidän ammattitaitoon/tietoon asioista.

6

1576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannustaja-

Tunnetusti luotettavin tieto löytyy täältä suomi24 palstalta.

• OnHyväOlla

sinä se "kannustaja-" osaat, tai et osaa muutakuin haastaa pahaa mieltä.

• salkunkantaja

Nämä varat on mahdollisesti jo jaettu, mutta vastaan kuitenkin kun pankista selkeästi on annettu epätarkkoja ohjeita.
      Kyllä siellä pankissa (tarkemmin pankin henkivakuutusyhtiössä) tiedetään mitä vakuutuksen edunsaajamääräyksessä on määrätty, pankkivirkailija ei vain osaa/halua/uskalla selvittää sitä asiakkaalle. Oletan että siellä on ollut "omaiset". Riippuen korvaussummasta kaikki on verovapaata (35.000€/lähiomainen) ja yli menevältä sitten verot. Tästä on kuitenkin poikkeus eli puoliso saa aina korvaussummasta ½ verottomasti, riippumatta korvaussummasta!

Tuo äidin kieltäytyminen vakuutuskorvauksesta ( ei siis perinnöstä) onkin mielenkiinsempi kysymys. Voisi olla, että siinä tapauksessa hänen osuus laskettaisiin kuolinpesän varoihin ja varojen jako tapahtuisi sitä kautta (verojen kera). Tämä ei ole tietoa ja vaatisi verottajan kannanoton / ennakkotapauksen selvittämisen.

• Oletko nähnyt sen vakuutussopimuksen? Olen hämmästynyt, ellei vakuutuksella ole edunsaajaa, joksi pankit varmaan raapaisevat "omaiset", ellei vakuutetulla ole muuta ohjeistusta.

Vakuutussumma ei ole perintöä, vaan se otetaan päältä pois ennen pesän selvittämistä.

• kokkemusta

Hai kirkkoherranvirastosta virkatodistus jossa määritellään sukulaissuhteesi.Laita samaan hakemus missä nostatte rahat.Hakemukset voit tulostaa netistä.Kun lähetät sinne virkatodistuksen -laita vaikka puhelinnumero mihin soittavat.Sitten sanovat kuka on edunsaaja.

• pitäköötrahansa

Olen samaa asiaa soittanut ja tiedustellut.Mutta ihme touhua.eivät anna mitään tietoa puhelimitse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      187
      1399
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1198
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      49
      931
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      890
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      810
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      51
      798
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      782
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      764
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      712
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60