Leipien laatu kummastuttaa

3343

Suomalaisten kauppojen leipien laatu kummastuttaa. Hiivaa, jauhoa ja teollinen kitkerä maksu, pienet paketit ja korkea hinta. Valkoiset vielä huonompia. Maha on melkein pallo kun otat pari siivua.

Vain muutama leipä erinomainen ja ei aiheuta minkäänlaista turvotusta näyttä

Tähän ois saatava muutoksia, joku vertaulu ja blogi nettiin ja ihmisten kokemuksia millaista halutaan.

Hyviä kokemuksia real ym joku 100% täysjyväleipä ja joku pielispakarin jota ei ole ollut koskaas k kaupoissa. Täysjyväleipää kunnon pakettia toivottavasti.

13

1644

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmakitara

Ei leipä ole enää sitä, mitä se oli esim 70-luvulla. En ole asiantuntija mutta muuttunut on tosiaan.

• Neonlikasialeipiä

Kaupan leivät homehtuu tosi äkkiä, vaikka miten välttää koskettamasta niitä kun ottaa palan tai leikkaa siivua.

Kotona kun olen itse leiponut leipiä niin ne on säilyneet todella paljon kauemmin ja ilman homehtumisia. Lisäksi paljon halvempaa leipoa itse.

• sämpyläsiivu

juureen leivottu täyshyvä eli päivän leipä !
        Ei säiltykseen

• vesipullo.ja.pyyhe

Kyllä ainakin rukiiset jälkiuuniviipaleet säilyvät homehtumatta viikon tai pari. Vaaleat ranskanleivät taitavat olla herkempiä. Nähtävästi hiivalla on joku vaikutus säilymiseen. Juureen tehty leipä säilyy yleensä hyvin.

• AinaTuoretta

Ostan juureen tehtyä 100% ruisleipää ja pakastan siitä suurimman osan. Ei homehdu, ei kuivu, kun ottaa pakastimesta päivän tarpeen.
      Tämä ostamani leivän raaka-aineet ovat: ruisjauho, vesi, suola.

• Teollista-leipää

Mitä suurempi firma, sitä paskempaa leipää, eikä leivissä maistu kuin teollisuus. Vaasa ja Fazer pahimmista päistä, siksi suosin pienleipomoiden leipiä, jotka säilyy monesti tuoreempina ja säilyttävät makunsakin pitkään. Tosin nykyisin olen itse alkanut tekemään leivätkin, saa mitä haluaa, ja leivinuunissa jälkilämmössä kun paistaa, niin mikäs sen parempaa.

• iteviilaan

Pienleipomoihinkin saatetaan tilata jauhot tuolta Leipureiden tukusta, eli samanmoista kuin muillakin myyjillä, tekijän nimi vaan vaihtuu. Jauhoissa on säilöntä- ja maunparantajat valmiiksi sekotettuina, joten itse tehdyt on taatusti "erilaisia" ja maukkaita.

• pullenahh

Pienleipomoista minäkin yleensä ja opettelen tekemään itse. Taas oon löytänyt tosihyvän ohjeen netistä jota aion kokeilla.

• loogikkoman

Mistä tiedät ohjeen olevan hyvän, jos et ole vielä edes kokeillut?

• AinaTuoretta
        loogikkoman kirjoitti:

Mistä tiedät ohjeen olevan hyvän, jos et ole vielä edes kokeillut?

Niistä raaka-aineista ja valmistustavasta - oletan. Itsekin tunnistan hyvän ohjeen kokeilematta. :)

• Heikkinenä

En tiedä tuosta säilymisestä; eikös kovin säilyvä tuote ole vähän epäilyttävä. Ties mitä säilöntäaineita siihen on työnnetty. Kyllä leipä mielellään pitää syödä tuoreena, korkeintaan päivän vanhana. Esim. jos tekisi itse sämpylät, niissä ei olisi säilöntäaineita, ja ne on syötävä mieluiten leivontapäivänä. Ei toki homehdu, mutta kuivuvat ja muuttuvat vanhan oloiseksi. Kuten myös ne kaupan leivät. Homehtumiseen vaikuttaa kai aika paljon säilöntä ja se, miten paljon huoneessa on homeitiöitä. Myös jääkaapissa säilyttäminen homehduttaa leivän. Ruisleivät nyt ehkä voi syödä muutaman päivän vanhanakin, leivänpaahtimella voi pikkuisen elvyttää kuivunutta ruiskänttyä.

• AinaTuoretta

Juu, siksi syön nimenomaan leipää joka varmasti homehtuu. Pakastan leivän sopivissa annoksissa, koska ostamani pienleipomon ruisleipä on hemmetin suuri, mutta onneksi viipaloitu.

• ahneetpaskat

Yrityksen tehtävä on tuoda maksimivoitto omistajilleen. Luuletko että niitä kiinnostaa vitun vertaa joku maku, kun paskamaha-kaljankittaaja suomalainen ostaa kuitenkin? Sopimalla kokoomus-saunailloissa leipävalmistajien kesken että laatu pidetään matalalla jotta rahantulo saadaan maksimoitua ei suomalaiset lampaat osaa vaatia parempaa ja tyytyvät siihen mitä on saatavilla, eli PASKAA.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      209
      1618
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      140
      1384
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1133
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1005
    5. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      54
      995
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      912
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      903
    8. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      830
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31