Löytyykö täältä yhtään sinkkumiestä,

joka ei ole persu? Tai jopa vastustaisi persuja.

210

1740

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen keskustan jäsen

• Heja Zibilä!

• Wwuwuw kirjoitti:

Heja Zibilä!

Maaseudun Tulevaisuuden välissä oli Väyrysen vaalilehtinen, en lukenut sitä

• Gnuk

Mä tuun tulevissa vaaleissa äänestää persuja. En ikinä uskonut tekeväni niin, mutta tää tulee olemaan mun fuck you kannanotto nykyisille päättäjille. Ja presidenttivaaleissa tuun äänestää Väykkää.

• BIoodBrother

Persujen politiikalla et olisi ikinä päässyt muuttamaan Suomeen.

• Gnuk
        BIoodBrother kirjoitti:

Persujen politiikalla et olisi ikinä päässyt muuttamaan Suomeen.

Nojaa... Ei heillä näyttäisi olevan mitään minunlaisia vastaan. Siis sellaisia, jotka sopeutuu tähän yhteiskuntaan, tekee duunia, maksaa veronsa jne... :)

• BIoodBrother
        Gnuk kirjoitti:

Nojaa... Ei heillä näyttäisi olevan mitään minunlaisia vastaan. Siis sellaisia, jotka sopeutuu tähän yhteiskuntaan, tekee duunia, maksaa veronsa jne... :)

Paitsi että viet suomalaiselta työpaikan..

• Gnuk
        BIoodBrother kirjoitti:

Paitsi, et mä taidan olla suomalaisempi kuin moni suomalainen. En häpeä juuriani. Päinvastoin...

Enkä tee duuniani halvemmalla ja huonoimilla ehdoilla kuin suomalaiset. Ja olen aika hyväkin siinä mitä teen... :)

Mut hyvät Uudet Vuodet sullekin! :)

• Teknodonna
        Gnuk kirjoitti:

Paitsi, et mä taidan olla suomalaisempi kuin moni suomalainen. En häpeä juuriani. Päinvastoin...

Enkä tee duuniani halvemmalla ja huonoimilla ehdoilla kuin suomalaiset. Ja olen aika hyväkin siinä mitä teen... :)

Mut hyvät Uudet Vuodet sullekin! :)

Gnuk on viron venäläinen nimeltään Leonid Kaljumäe.

(Hirn)

• BIoodBrother kirjoitti:

Oletetun paikan, kun eihän kaikkia huvita töitä tehdä, varsinkaan noita töitä joita Gnuk tekee. Maassa asuvat virolaiset ja työtä tekevät ei ole ongelma, vaan maassa asuvat loisijat.

• No just just. Siellähän ne nytkin syhmyröi hallituksessa, vai oikeastiko luulet, että nuo muuttuu nimeä vaihtamalla?

Ja mun mielestä on älytöntä "protestoida" äänestämällä jotain vitun pers-hakkaraista, joka kuitenkin on oikeutettu vaikuttamaan meitä kaikkia koskeviin lakeihin. Äänestäkää mielummin sitten vaikka Aku Ankkaa, tai Minni Hiirtä

• Gnuk

Ei persut ole hallituksessa. Smurffit on. Smurffit ei mun ääntä saa... :D

• Gnuk kirjoitti:

Ei persut ole hallituksessa. Smurffit on. Smurffit ei mun ääntä saa... :D

Siellähän ne kaikki oli. Eikä se hajoaminen johtunut mistään oikeisto-vasemmiston erimielisyyksistä, vaan puolueen keskinäisestä valtataistelusta. Ahneudesta, kostamisesta ja riitelystä. Oikea tuuliviiripuolue, en juuri näe eroa kristillisten arvomaailmaan. Näennäisesti ollaan pienten ja köyhien puolella, mutta silti vankasti oikeistossa.

• Gnuk

Oon mä ainakin suomalaisempi kuin sinä... :D

• Gnuk
        Wwuwuw kirjoitti:

Siellähän ne kaikki oli. Eikä se hajoaminen johtunut mistään oikeisto-vasemmiston erimielisyyksistä, vaan puolueen keskinäisestä valtataistelusta. Ahneudesta, kostamisesta ja riitelystä. Oikea tuuliviiripuolue, en juuri näe eroa kristillisten arvomaailmaan. Näennäisesti ollaan pienten ja köyhien puolella, mutta silti vankasti oikeistossa.

Mutku ei ole. Halla-aho toivoi hallitussopimuksen noudattamista ja se oli hallituksen arvojen vastaista. Siniset huorat oli taas eri mieltä...

Mut niinku jo sanoin. Tää tulee olemaan mun fuck you kannanotto nykyisiä huoria vastaan. Ei tarkoita sitä, et tulisin persuks. Mut sen saa minkä tilaa, ne vitun juoksupoikahuorat. Jos vituiks vedetään niin vedetään kunnolla... :D

• Gnuk kirjoitti:

Mutku ei ole. Halla-aho toivoi hallitussopimuksen noudattamista ja se oli hallituksen arvojen vastaista. Siniset huorat oli taas eri mieltä...

Mut niinku jo sanoin. Tää tulee olemaan mun fuck you kannanotto nykyisiä huoria vastaan. Ei tarkoita sitä, et tulisin persuks. Mut sen saa minkä tilaa, ne vitun juoksupoikahuorat. Jos vituiks vedetään niin vedetään kunnolla... :D

Tästä taisi olla jo kesällä puhetta. Mä en usko että oikea syy oikeasti oli hallitusohjelman maahanmuuttojutut vaan EU-integraation syventäminen. Ranska on Macronin hanskassa ja Saksassa voisi vähän toisenlaisella vaalituloksella olla jo vallassa hallitus, jotka veisivät EU:ta vauhdilla kohti liittovaltiota. Nykyinen sekasikiö ei toimi ja ennen pitkää on valittava joko liittovaltio tai rahaliiton purkaminen ja paluu kohti aikaa ennen euroa.

Soini ei välitä muusta kuin omasta urastaan ja suostuu mihin vaan. Siksi hänen siirtäminen syrjään ei sopinut hallituskumppaneille.

• Gnuk
        scrg kirjoitti:

Tästä taisi olla jo kesällä puhetta. Mä en usko että oikea syy oikeasti oli hallitusohjelman maahanmuuttojutut vaan EU-integraation syventäminen. Ranska on Macronin hanskassa ja Saksassa voisi vähän toisenlaisella vaalituloksella olla jo vallassa hallitus, jotka veisivät EU:ta vauhdilla kohti liittovaltiota. Nykyinen sekasikiö ei toimi ja ennen pitkää on valittava joko liittovaltio tai rahaliiton purkaminen ja paluu kohti aikaa ennen euroa.

Soini ei välitä muusta kuin omasta urastaan ja suostuu mihin vaan. Siksi hänen siirtäminen syrjään ei sopinut hallituskumppaneille.

Nyt mua alkoi kiinnostamaan näiden valistuneiden ja viisaiden naisten mielipide, et ketä heidän mielestä pitäisi äänestää? Vassareita? Vihreitä? :D Tai kenties kokoomusta? :D

• Mä olen sinkkuäänestäjänä ehtinyt äänestää henkilöitä listoilta: nuorsuomalaiset, rkp, kristillinen liitto, kepu, kokoomus ja sitoutumaton. Sinkkuaikojen jäätyä taakse olen äänestänyt persuja, mutten kertaakaan yhtäkään nykyistä smurffia. En tiedä onko asioilla yhteyttä.

Olemme selvästi Gnukin kanssa löytäneet linjaerimielisyyksistä huolimatta yhteisen poliittisen kodin. Presidentiksi äänestän Paavo Väyrystä koska hän on raikas tuulahdus ajalta jolloin politiikka oli politiikkaa ja kansan ääni ratkaisee.

• Kristilliset pääs yllättämään.. No, samanlainen arvomaailma kuin persuilla. Olihan nuo kaks aikoinaan vaaliliitossakin.

Käytätkö myös nimimerkkiä " Edes unissa" ?

• Wwuwuw kirjoitti:

Kristilliset pääs yllättämään.. No, samanlainen arvomaailma kuin persuilla. Olihan nuo kaks aikoinaan vaaliliitossakin.

Käytätkö myös nimimerkkiä " Edes unissa" ?

En käytä muita nimimerkkejä. Minustakin kaikki punaviherkuplassa elävät kuulostavat aina epäjohdonmukaisuudessaan ihan samalta.

• KariIuoto

Persut on huonoitsetuntoisten miesten puolue. Niiden, jotka ei pysty kantamaan itse vastuuta itsestään, vaan syyttävät niistä naisia, maahanmuuttajia ja ketä milloinkin.

• Tyypillinen persujen äänestäjä on vähäisen koulutuksen omaava maaseutukunnassa elävä keski-ikäinen mies.

Enkä tuota vedä hatusta.

• vihreätonsyöpä
        Wwuwuw kirjoitti:

Tyypillinen persujen äänestäjä on vähäisen koulutuksen omaava maaseutukunnassa elävä keski-ikäinen mies.

Enkä tuota vedä hatusta.

Äänestän persuja ja olen hyvin kouluttautunut, hyvä tuloisessa ammatissa oleva kaupunkilainen keski ikäinen mies. Nämä asiat eivät ole poissulkevia olla äänestämättä persuja. Vihervasemmistolainen elämälle täysin sokea näkökanta on täydellistä idiotismia. En tule koskaan mahtumaan samaan pöytään vihreän, vihervasemmistolaisen tai viherkokoomuslaisen kanssa. Edellä mainitut ihmistyypit ovat suomen syöpä. Olkoonkin joku Hakkarainen pilaamassa yhden puolueen mainetta niin silti äänestäisin tuhat kertaa varmemmin häntä kuin joitain edellämainittuja.
        Vihreä puolue on suomelle tullut liian kalliiksi jo muutenkin ja jos olisin vallassa menisin vaikka linnaan silläkin uhalla kunhan tuo mielikuvitus puolue vain katoaisi maailman kartalta. Olen itse luonnonläheinen ja omalla tavallani vihreä mutta täysin eritavalla kun tuollainen hihhuli puolue joka elää jossain omassa harhakuvassaan ja epätodellisessa maailmassa jossa sähköä tulee aina pistorasiasta mutta sitä ei saa tuottaa millään tavalla. Samalla kun kritisoivat yksityisautoilua mutta lentokoneella ovat valmiita reissaamaan useastikin vuodessa ympäri palloa polttaen itse moninkertaisen määrän lentokerosiinia kerralla mitä yksityisautoilija polttaa vuodessa bensaa/dieseliä.

• RajatHillotolppaKiiii

Persut käänsivät takkinsa, tosin nykyinen kokoonpano edellistä parempi. Mutta Soiniin uskottiin ja luotettiin vaan ei enää.....

• Siniset ovat linjanneet olevansa kokoomuksen ja kepun välillä. Nykyiset persut Jussin ollessa ratissa vaikuttavat entistä enemmän oikeistolaisilta.

Sinänsä onkin outoa, että heitä äänestävät henkilöt eivät tajua kusevansa omiin nilkkoihinsa.

• ei.siellä.muuten.pärjää
        Wwuwuw kirjoitti:

Siniset ovat linjanneet olevansa kokoomuksen ja kepun välillä. Nykyiset persut Jussin ollessa ratissa vaikuttavat entistä enemmän oikeistolaisilta.

Sinänsä onkin outoa, että heitä äänestävät henkilöt eivät tajua kusevansa omiin nilkkoihinsa.

eikö persut ole ääri oikeisto ja kaikki olisi kokoomuslaisia mutta silloin ei kaikki pääsisi eduskuntaan ja sen takia on eri puolueita jotta pääsee helpommin eduskuntaan mutta sen jälkeen mieli on sama kaikilla

• vihreätonsyöpä
        ei.siellä.muuten.pärjää kirjoitti:

eikö persut ole ääri oikeisto ja kaikki olisi kokoomuslaisia mutta silloin ei kaikki pääsisi eduskuntaan ja sen takia on eri puolueita jotta pääsee helpommin eduskuntaan mutta sen jälkeen mieli on sama kaikilla

Vihreät ovat äärioikeistoa. Ovat olevinaan suvaitsevaisia mutta siihen suvaitsevuuteen ei vain kuulu toisella tavalla ajattelevat ihmiset. En ymmärrä millä meriiteillä vihreät pitävät yllä tuota suvaitsevaisuus verhoa koska ovat itseasiassa koko puoluejärjestelmän epäsuvaitsevin puolue. Esimerkiksi isänmaallisuus on vihreistä väärin. Eli siinä tämä puolue kusee jo kintuilleen koska on äiti isänmaa joka pitää yllä myös tämänkin idiootin elämää mutta silti isänmaallisuus on heille vihollinen. Ja kaikki jotka ovat isänmaallisia eivät kuulu heidän suvaitsevuuden piiriin eli suurinosa suomalaisista. Mitä suvaitsevuutta on sellainen joka enemmän kun 2.5 miljoonaa omaa kansalaistaan näkee ihmisinä joilla ei ole mitään arvoa?

• Teknodonna

Itse olen fiktiivinen nainen, joten on luontevaa olla vastustavinaan kaikenlaista sellaista, josta ei tiedä mitään.

Suurin ongelma mun nähdäkseni tässä persukeississä on sen markkinointi. Persumarkkinoijat tulisi joko erottaa, teloittaa tai maalata mustiksi.

(Hihitystä)

• Teknodonna

Kuvitelkaa

Tämä äskeinen oli muistaakseni ensimmäinen poliittisesti kantaa ottava kommentti koko saittihistoriani aikana.

(Naurua)

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

Kuvitelkaa

Tämä äskeinen oli muistaakseni ensimmäinen poliittisesti kantaa ottava kommentti koko saittihistoriani aikana.

(Naurua)

Siis mulla on Suomen passi, joten olen perusteiltani suomalainen.

Näytän kyllä aivan italialaiselta misulta, joka kuulostaa kuitenkin fiktiiviseltä.

Ota nyt selvää.

(Hirn)

• Vaasankadulta
        Teknodonna kirjoitti:

Siis mulla on Suomen passi, joten olen perusteiltani suomalainen.

Näytän kyllä aivan italialaiselta misulta, joka kuulostaa kuitenkin fiktiiviseltä.

Ota nyt selvää.

(Hirn)

Ihan selvä Kallion huora.

• Teknodonna
        Vaasankadulta kirjoitti:

Ihan selvä Kallion huora.

Mjap

Pistin siten kuusen omatoimisesti pakettiin.

Vasiksesta (Vaasankatu) sen verran, että Vasis päättyy Kinaporiin (Piritori). Tämä on täysin käsittämätön infrastruktuurinen kämmi, sillä yleensä on niin Helsingissä, että katujen numrot pienenevät kuljettaessa kohti keskustaa.

Tässä tapauksessa ne suurenevat.

(Hihitystä)

• omanaan

en ole aikoihin äänestänyt. silti voi olla omat mieli piteet.

• Onhan sekin kannanotto, kun ei äänestä. Jos ei ole mitään äänestettäväksi sopivaa.

• Minä olen sinkku ja en tule koskaan äänestämään nykyisiä persuja. Oliko se vuonna 2009 niin äänestin silloisten persujen Timo Soinia Eu-vaaleissa. Se oli ainut kyseisen puolueen äänestäminen elämässäni. Olen koko viime kesällä valittua kolmikkoa vastaan: Tohtori Vihaa, Suomen Marine Le Peniä ja Sahamiestä. Onneksi Sahamies väistyi toisen varapuheenjohtajan paikalta. Juhlin sitä päivää, kun eräs tohtori ei ole enää ole johdossa Persuissa. Ainoastaan se Huhtasaari on tästä kolmista sellainen, joka saa uskovaisena minulta jotain sympatiapisteitä. Hän näistä kolmesta sopii eniten arvoihini, mutta häntäkään en voi presidentinvaaleissa äänestää. :)

• Jaa, mitäs mieltä sinä olet arvojohtajasta, jonka mielestä naispappeus on väärin, kannattaa pakkosynnyttämistä, eli sanoo ei aborttioikeudelle ja kieltää evoluution olemassaolon?

• Wwuwuw kirjoitti:

Jaa, mitäs mieltä sinä olet arvojohtajasta, jonka mielestä naispappeus on väärin, kannattaa pakkosynnyttämistä, eli sanoo ei aborttioikeudelle ja kieltää evoluution olemassaolon?

Minä sanoin hän sopii näistä kolmesta erikoisesta ihmisestä parhaiten. Kannatan naispappeutta, vastustan pakkosynnyttämistä eli sallin abortin, jos sitä ei aivan viime hetkillä vain tehdä ja evoluutiotakin pidän mahdollisena. Viimeisessä olen sitä mieltä, että Jumala loi mahdollisesti evoluution tai ainakin uskon jonkinlaiseen luomiseen. En siis ole samoilla linjoilla kuin tämä presidenttiehdokas ja en varmasti äänestä häntä tai ketään perussuomalaista. Sinisten Timo Soinia voin äänestää jälleen, mutta hän onkin eri puolueessa tätä nykyä.

Myöskään en voi ehkä koskaan äänestää myöskään Vasemmistoliittoa, vaikka pidän heidän puheenjohtajaansa erittäin järkevänä henkilönä.

• Faith.Hope.Love kirjoitti:

Minä sanoin hän sopii näistä kolmesta erikoisesta ihmisestä parhaiten. Kannatan naispappeutta, vastustan pakkosynnyttämistä eli sallin abortin, jos sitä ei aivan viime hetkillä vain tehdä ja evoluutiotakin pidän mahdollisena. Viimeisessä olen sitä mieltä, että Jumala loi mahdollisesti evoluution tai ainakin uskon jonkinlaiseen luomiseen. En siis ole samoilla linjoilla kuin tämä presidenttiehdokas ja en varmasti äänestä häntä tai ketään perussuomalaista. Sinisten Timo Soinia voin äänestää jälleen, mutta hän onkin eri puolueessa tätä nykyä.

Myöskään en voi ehkä koskaan äänestää myöskään Vasemmistoliittoa, vaikka pidän heidän puheenjohtajaansa erittäin järkevänä henkilönä.

Minustakin on järkevintä ajatella, että jumala, jos siihen uskoo, on luonut maailman evoluution kautta.

• Wwuwuw kirjoitti:

Minustakin on järkevintä ajatella, että jumala, jos siihen uskoo, on luonut maailman evoluution kautta.

Minä näin nuorena unen, jossa elettiin jotain ennen ANNO Domini 7,8 miljardia vuotta. Sitten uni hyppäsi johonkin noin 4 miljardia ennen nykyaikaa ja avaruusalus saapui maaplaneetalle. Sen mukana tuli elämä, jota vähitellen ohjailtiin evoluution kautta. Se oli tietysti vain uni. Oli siinä unessa Jumalakin ja Jeesuskin. Ihmisten alitajunta ja tajunta on kummallinen. En taida sentään uskoa uniin.

Minä näin nuorena unen, jossa elettiin jotain ennen ANNO Domini 7,8 miljardia vuotta. Sitten uni hyppäsi johonkin noin 4 miljardia ennen nykyaikaa ja avaruusalus saapui maaplaneetalle. Sen mukana tuli elämä, jota vähitellen ohjailtiin evoluution kautta. Se oli tietysti vain uni. Oli siinä unessa Jumalakin ja Jeesuskin. Ihmisten alitajunta ja tajunta on kummallinen. En taida sentään uskoa uniin.

Oletko kuullut unihalvauksista? Ne vasta on mielenkiintoisia ja alkuun pelottaviakin kokemuksia, olen täällä niistä jotain kirjoittanutkin . Olen usein myös kokenut realistisen unen aikana ns ruumistairtaantumiskokemuksia. Aivokemiaa.. mutta mielenkiintoista. Kerran unihalvauksen aikana koin, kuinka joku silitti minun poskeani. Se, että se tuntui aivan todelliselta, oli todella outoa, eikä ole ainoa laatuaan.

Eiväthän ihmiset tähänkään päivään mennessä tiedä miksi ihmiset, ja käsittääkseni kaikki elolliset, näkevät unia. Tai ainakin kaikki nukkuvat. Erilaisia teorioita on toki esitetty.

• Wwuwuw kirjoitti:

Oletko kuullut unihalvauksista? Ne vasta on mielenkiintoisia ja alkuun pelottaviakin kokemuksia, olen täällä niistä jotain kirjoittanutkin . Olen usein myös kokenut realistisen unen aikana ns ruumistairtaantumiskokemuksia. Aivokemiaa.. mutta mielenkiintoista. Kerran unihalvauksen aikana koin, kuinka joku silitti minun poskeani. Se, että se tuntui aivan todelliselta, oli todella outoa, eikä ole ainoa laatuaan.

Eiväthän ihmiset tähänkään päivään mennessä tiedä miksi ihmiset, ja käsittääkseni kaikki elolliset, näkevät unia. Tai ainakin kaikki nukkuvat. Erilaisia teorioita on toki esitetty.

"Eiväthän ihmiset tähänkään päivään mennessä tiedä miksi ihmiset, ja käsittääkseni kaikki elolliset, näkevät unia. Tai ainakin kaikki nukkuvat. Erilaisia teorioita on toki esitetty. "

Muistaakseni se unien näkeminen on sitä, että neuroverkot työstävät uudelleen havaitsemaansa ja kokemaansa. Tarkalleen ei tiedetä mitä se on, mutta viime aikoina on jossain määrin saavutettu edistystä uusien tietokoneiden avulla ihmisen tajunnan tutkimisessa. Alussa ollaan vielä, mutta olen nähnyt jonkilaisten neuroverkkotietokoneiden toistavan sitä, mitä niihin on aikaisemmin syötetty.

Persujen kannattajatkin toistavat sitä sanomaa, mitä puolue on ulos syöttänyt alitajunnassaan? Heille on tällä hetkellä tärkeää maahanmuuttokriittisyys? Itsekin olen sitä mieltä, että ehkä meille otetaan liikaa pakolaisia. Osaavaa ulkomaalaista työvoimaa saisi sopivasti tulla, mutta en minäkään pidä huonosti koulutetuista kielitaidottomista pakolaisista. Toisaalta vasta muutama viikko sitten irakilainen kätteli minua junassa, kun olin hänelle ystävällinen. Komein tuntemani somalimies sanoi suomalaiselle pojalleen minusta vuosia sitten, että minä olin "isän kaveri". En ollut kaveri, mutta hän oli ystäväni kaveri - miksi pyörin hänen piireissään vuosia sitten. Somali siis koki minut kaverikseen, miksi en voi oikein olla Persu?

• Kaisanoasaa

Löytyy minä. Persut on ihan perseestä.

• blondi25v

Toivottavasta saadaan lisää komeita arabinamuja suomeen. Suomalaiset persujunttiukot on OKSETTAVIA!

• vfdfsdvsvsvsvsvs

En persuja pahemmin arvossa ole pitänyt mutta olivat raippalakia vastaan kun taas Sipilän kätyrit puolesta. Eli vissiin se on äänestettävä persuja ihan vain vittuillakseen.

• Juu juu. En nyt ole oikein varma provoiletko aikasi kuluksi..

• vfdfsdvsvsvsvsvs

Kun edes provoilisi, mutta persut eivät äänestäneet raippalain puolesta ja jos pitää valita pienempi paha niin tragikoomisestikin he ovat se.

• nihhhhhhhhhhh

Mä olen linkolalainen, en persu. En siis kannata demokratiaa (=kuolemanuskonto) enkä äänestä vaaleissa.

• Vihreiden wagonissa mennään täällä. Tosin en ole sinkku.

• "Tosin en ole sinkku."

Joten tämä keskustelupalsta ei ole sinua varten. Mutta sitähän sinä et pienillä feministiaivoillasi tietenkään ymmärrä.

• super-atm kirjoitti:

"Tosin en ole sinkku."

Joten tämä keskustelupalsta ei ole sinua varten. Mutta sitähän sinä et pienillä feministiaivoillasi tietenkään ymmärrä.

Ai, minä kun sitä luulin, että tämä palsta on olemassa ihan vain minua varten.

• super-atm
        outsider1 kirjoitti:

Ai, minä kun sitä luulin, että tämä palsta on olemassa ihan vain minua varten.

Jopas valkoritarilta lähtee hulvatonta sarkasmia tänään.

Mutta, luulet paljon muutakin ymmärtämättä yhtään mitään.

• Kuin_kaksi_marjaa
        super-atm kirjoitti:

"Tosin en ole sinkku."

Ulkosiideri on yksi palstan neitsytsedistä, joka itsepäisesti kieltää neitsyytensä, kuten DarkFear. Sasikaljutkin heillä on melkein samanlaiset.

• koulutettu.maisteri

olen koulutettu tinderimies ja en osaa vielä päättää ketä äänestän mutta baath puolueella on vahvin ehdokas suomen presidentiksi mutta seuraavaksi pääministeriksi on ehdokkaita 3 puolueista da`wa tai al-l`tilaf al-iraqi al-mewahhadista tai sunni ja puk puolueista ja sciriäkin tarvitaan hallituksessa kyllä siiojakinja kdp tä tarvitaan vaikea päättää kaikissa on hyviä ehdokkaita

• koulutettu.maisteri

mutta täytyy nyt katsoa kenen sotilaspuvut puemme päällemme ruotsissakin on hyviä ehdokkaita ja kuningas on valmiina eli ketä äänestetään pääministeriksi vai kysytäänkö sitä miehitetyltä kansalta mutta voi olla että seuraavat koneet onkin jas hävittäjiä no voittaja puolueeta äänestän että saan elää toivoo korkeastikoulutettu tinderimies ps olen kova naimaan ja kaatanut monta naista ja tinderissä naiset ottaa minuun yhteyttä ja tarjoaa pimppiään ja muita palveluitaan minulle ja kysyvät seukataanko

• koulutettu.maisteri

kun ei ole vielä varma kumpi tulee olemaan vallassa niin olen opetellut jo arabiaa ja ruotsia eli olen valmis kun miehittäjät varmistuu eli al shahaad tai svenska på tittare

• sisäinen_lämpötila

Olen kinkkumies ja äänestäisin keijupuoluetta, jos se olisi mahdolllista. Wiccoja voisin äänestää myös.

• Onko lempi televisio-ohjelmasi Winx? Ne Winxit ovat keijuja ja siinä piiretyssä sarjassa on myös tuhmia wiccoja, jotka käyvät noitakoulua.

Nykyiset perussuomalaiset ovat liian yhdenasianliike, joten heitä ei voi äänestää pelkän maanmuuttokriittisyyden takia? Liian yhden asian liike tätä nykyään?

• sisäinen_lämpötila
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

Onko lempi televisio-ohjelmasi Winx? Ne Winxit ovat keijuja ja siinä piiretyssä sarjassa on myös tuhmia wiccoja, jotka käyvät noitakoulua.

Nykyiset perussuomalaiset ovat liian yhdenasianliike, joten heitä ei voi äänestää pelkän maanmuuttokriittisyyden takia? Liian yhden asian liike tätä nykyään?

Sinulla on paljon kysymyksiä. Äänestäisin kilttejä, suojelevia wiccoja.

• tehkää_parannus
        sisäinen_lämpötila kirjoitti:

Sinulla on paljon kysymyksiä. Äänestäisin kilttejä, suojelevia wiccoja.

Noituus on synti. Jumala polttaa noitien puolueen helvetin tulessa.

• Kehitysapu_lopetettava

Onpa täällä paljon vääriä mielikuvia ja tietoa. Protestinakin saa äänestää, mutta on paljon päteviäkin syitä äänestää persuja.

Jos ette halua Suomea ikuiseksi Etelä-Euroopan epärehellisten verojen- ja sääntöjenkiertäjien rahoittajaksi tulevassa tulonsiirtounionissa, on persut ainoa vaihtoehto.

Jos ette halua Suomen maksavan miljardeja vuodessa tulonsiirtoja (ei siis nimellisiä lainoja kuten Kreikalle) kehitysapuna, ilmastorahoituksena sekä YK:n erilaisten sopimusten rahoitusvälineiden kautta sekä antavan teknologiasiirtoja erilaisten YK-sopimusten pakottamana, persut on ainoa vähemmän huono vaihtoehto, tosin vielä ei ole heilläkään ohjelmassa kaiken globaalin solidaarisuuden lopettamista (suurin osa rahasta menee ylemmän keskitulon maihin tai rikkaampiin, vähiten kehittyneisiin maihin rahasta menee pienehkö osa). YK:n sopimuksissa kehitysmaita ovat mm. Etelä-Korea, Singapore, Qatar, Kuwait, Saudi-Arabia, Taiwan, Hongkong, Bahrain, Isreal, UAE, Argentiina...

On lukuisia syitä, miksi hyvin toimeentuleva koulutettu ihminen äänestäisi persuja. Afrikan väestönkasvu, EU- ja rahaliittokysymykset, haittamaahanmuutto, teollisuuden Suomesta karkottamisen lopettaminen, uudelleenteollistuminen, "globaalit kysymykset", joissa eurooppalainen mies on aina vain maksajan roolissa...

• 23dwe2dd2dd

Ei persut ole saaneet mitään aikaiseksi ja ovat melko pölkyllä päähän lyötyä porukkaa, pitäisi tehdä kansalalisten asioille jotain eikä länkyttää mistään eu:sta tai maahanmuutosta. Mutta mieluummin hölmöjä jotka eivät saa aikaan mitään kuin lansaa vedättäviä kusipäitä.

• 23dwe2dd2dd
        23dwe2dd2dd kirjoitti:

Ei persut ole saaneet mitään aikaiseksi ja ovat melko pölkyllä päähän lyötyä porukkaa, pitäisi tehdä kansalalisten asioille jotain eikä länkyttää mistään eu:sta tai maahanmuutosta. Mutta mieluummin hölmöjä jotka eivät saa aikaan mitään kuin lansaa vedättäviä kusipäitä.

kansaa

• "On lukuisia syitä, miksi hyvin toimeentuleva koulutettu ihminen äänestäisi persuja. Afrikan väestönkasvu, EU- ja rahaliittokysymykset, haittamaahanmuutto, teollisuuden Suomesta karkottamisen lopettaminen, uudelleenteollistuminen, "globaalit kysymykset", joissa eurooppalainen mies on aina vain maksajan roolissa..."

Koulutetut ihmiset yleensä ymmärtävät, että Suomen tulevaisuus on riippuvainen globaalista kehityksestä, joten siihen kannattaa vaikuttaa. Lähinnä kouluja käymättömille menevät läpi persujen eristäytymisfantasiat.

• Kehitysapu_lopetettava
        23dwe2dd2dd kirjoitti:

Se porukka, joka ei pärjännyt neuvotteluissa Kepun ja Kokoomuksen kanssa puolueen ohjelman linjauksia edistääkseen vaan ajoi omaa uraansa, on lähtenyt. Kyllä jotain silti on saatu aikaiseksi, mutta poliittista pääomaa käytettiin vääriin asioihin, kuten autoveron alennukseen kehitysavun suuremman leikkaamisen sijasta, jne.

"pölkyllä päähän lyötyä porukkaa" Kuka muu kuin Hakkarainen? Ammattipoliitikot ihan tutkitusti ovat älykästä porukkaa, paljon älykkäämpää kuin kansa keskimäärin.

"pitäisi tehdä kansalalisten asioille jotain"

Tehdä mitä?

"länkyttää mistään eu:sta tai maahanmuutosta"

Nämä ovat heidän äänestäjilleen tutkitusti tärkeitä aiheita. Jos kannatat haittamaahanmuuttoa ja EU:n tulonsiirtoja sekä EU:n Suomelle asettamia epäedullisia määräyksiä, niin et kuulu sitten varmaan kohderyhmään.

Tuosta yhdestä viestistäsi päätellen muuten sinä, 23dwe2dd2dd, vaikutat hölmöltä/tomppelilta.

• Kehitysapu_lopetettava
        outsider1 kirjoitti:

"On lukuisia syitä, miksi hyvin toimeentuleva koulutettu ihminen äänestäisi persuja. Afrikan väestönkasvu, EU- ja rahaliittokysymykset, haittamaahanmuutto, teollisuuden Suomesta karkottamisen lopettaminen, uudelleenteollistuminen, "globaalit kysymykset", joissa eurooppalainen mies on aina vain maksajan roolissa..."

Koulutetut ihmiset yleensä ymmärtävät, että Suomen tulevaisuus on riippuvainen globaalista kehityksestä, joten siihen kannattaa vaikuttaa. Lähinnä kouluja käymättömille menevät läpi persujen eristäytymisfantasiat.

Singapore ja Hongkong ovat maailman avoimimpia ja ulospäinsuuntautuneimpia talouksia. Kumpikaan ei maksa kehitysapua ja pitävät kynsin ja hampain kehitysmaan statuksestaan, vaikka ovat Suomeakin rikkaampia. Kummankin esimerkkimaan talouksien kehitys on vielä paljon Suomeakin riippuvaisempi ulkoisesta kehityksestä.

Mielestäni suomalaisten ei pidä maksaa maailman korkeimpiin lukeutuvia veroja, jotta suuri osa verotuloista siirretään muiden maiden hyväksi.

Suomen voimavarat eivät riitä siihen, että pystyisimme muuttamaan "globaalin kehityksen" trendiä. Vaikuttamassa voidaan olla omalta osaltamme diplomatiassa ja ulkosuhteissa, mutta ei pitäisi yrittää ostella julkisella rahalla muiden hyväksyntää ja kehuja sekä huippupoliitikkojen hyväpalkkaisia työpaikkoja.

Sinä puhut "eristäytymisfantasioista". Kuinka eristäytynyt mielestäsi Singapore on? Suomen pitäisi olla kuin Singapore melkein kaikessa, paitsi armeijan menot voisivat olla pienemmät kuin Singaporen suuret menot suhteessa BKT:hen.

• Kehitysapu_lopetettava kirjoitti:

Singapore ja Hongkong ovat maailman avoimimpia ja ulospäinsuuntautuneimpia talouksia. Kumpikaan ei maksa kehitysapua ja pitävät kynsin ja hampain kehitysmaan statuksestaan, vaikka ovat Suomeakin rikkaampia. Kummankin esimerkkimaan talouksien kehitys on vielä paljon Suomeakin riippuvaisempi ulkoisesta kehityksestä.

Mielestäni suomalaisten ei pidä maksaa maailman korkeimpiin lukeutuvia veroja, jotta suuri osa verotuloista siirretään muiden maiden hyväksi.

Suomen voimavarat eivät riitä siihen, että pystyisimme muuttamaan "globaalin kehityksen" trendiä. Vaikuttamassa voidaan olla omalta osaltamme diplomatiassa ja ulkosuhteissa, mutta ei pitäisi yrittää ostella julkisella rahalla muiden hyväksyntää ja kehuja sekä huippupoliitikkojen hyväpalkkaisia työpaikkoja.

Sinä puhut "eristäytymisfantasioista". Kuinka eristäytynyt mielestäsi Singapore on? Suomen pitäisi olla kuin Singapore melkein kaikessa, paitsi armeijan menot voisivat olla pienemmät kuin Singaporen suuret menot suhteessa BKT:hen.

Itse kammoan Singaporen kaltaisia ankaria bisnesyhteiskuntia. Vaikka niillä olisi rahaa, niin eiväthän ne tee sillä mitään kun duunia on pakko painaa 80 tuntia viikossa 80 ikävuoteen asti. Länkkärityyppinen rento vapaus on paljon miellyttävämpää.

Siinä Singapore ja HK ovat kylläkin persuajattelua edellä, että siellä globaalit uhat, erityisesti ilmastonmuutos, otetaan vakavasti. Syytä onkin, sillä molemmat paikat uppoavat käytännössä mereen ellei ilmastonmuutosta hillitä.
        http://www.straitstimes.com/singapore/environment/spore-unveils-action-plan-in-climate-change-fight

• hmmmmmmmmm
        outsider1 kirjoitti:

"On lukuisia syitä, miksi hyvin toimeentuleva koulutettu ihminen äänestäisi persuja. Afrikan väestönkasvu, EU- ja rahaliittokysymykset, haittamaahanmuutto, teollisuuden Suomesta karkottamisen lopettaminen, uudelleenteollistuminen, "globaalit kysymykset", joissa eurooppalainen mies on aina vain maksajan roolissa..."

"Koulutetut ihmiset yleensä ymmärtävät, että Suomen tulevaisuus on riippuvainen globaalista kehityksestä, joten siihen kannattaa vaikuttaa. Lähinnä kouluja käymättömille menevät läpi persujen eristäytymisfantasiat."

- Mun mielestäni ainoa globaali kehitys, josta Suomen tai minkään muun maan tulevaisuus riippuu, liittyy korkeintaan globaalien ympäristöuhkien torjuntaan. Yhtäkään uutta maahanmuuttajaa tämä maailmankolkka ei tarvitse tosiasiassa yhtään mitään - ihan riippumatta siitä, onko tulija turvapaikkaturisti vai työn perässä, oli sitten muslimi tai ateisti, negridi tai kaukasidi.

Mitään EU-tyyppistä taloudellista integraatiota ei ole kyllä kenenkään täyspäisen järkeä kannattaa pitkällä tähtäimellä, vaan talous pitäisi lokalisoida niin pitkälle kuin suinkin mahdollista. Millään talouden tai hyvinvoinnin kasvulla ei tee siinä vaiheessa mitään, kun elämisen mahdollisuudet tällä planeetalla on loppuun ammennettu.

Tiedostan kyllä, etteivät persut näitä asioita tällä perusteella tarkastele, vaan jakavat pohjimmiltaan sen täysin saman höttöhumanismin, edistysuskonnon ja talous-sekä hyvinvointikasvuideologian kuin kaikki muutkin puolueet ihan (myrkyn-)Vihreitä myöten. Siksipä ei missään vaaleissa kenenkään kannattaisi edes äänestää kuin korkeintaan parlamentarismin lopettamisesta.

• Kehitysapu_lopetettava
        outsider1 kirjoitti:

Itse kammoan Singaporen kaltaisia ankaria bisnesyhteiskuntia. Vaikka niillä olisi rahaa, niin eiväthän ne tee sillä mitään kun duunia on pakko painaa 80 tuntia viikossa 80 ikävuoteen asti. Länkkärityyppinen rento vapaus on paljon miellyttävämpää.

Siinä Singapore ja HK ovat kylläkin persuajattelua edellä, että siellä globaalit uhat, erityisesti ilmastonmuutos, otetaan vakavasti. Syytä onkin, sillä molemmat paikat uppoavat käytännössä mereen ellei ilmastonmuutosta hillitä.
        http://www.straitstimes.com/singapore/environment/spore-unveils-action-plan-in-climate-change-fight

Singapore on kaikissa YK:n sopimuksissa, joissa on mukana, kehitysmaan asemassa eli mitään vastuita ei ole ja on sopimusten mukaan oikeutettu vaikka mihin! Jos Singapore ottaisi ilmastonmuutoksen vakavasti kuten väität, he liittyisivät Annex II -maihin ja alkaisivat vähentää päästöjään niiden kasvattamisen sijaan sekä antaisivat muhkean rahasumman Green climate fundille sekä hankkisivat päästöoikeuksia rahoittamalla päästöjenvähennysprojekteja oikesti köyhissä maissa.

Tarkistetaan tosiasiat: Singaporen BKT per asukas vuonna 2016 oli 81 443,40 dollaria, Suomen vastaava luku 39 422,65 dollaria eli alle puolet! Suomi tavoittelee 80–95 % päästövähennyksiä vuoden 1990 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Helmikuussa 2017 Perussuomalaisten vielä ollessa hallituksessa ympäristöministeri Tiilikainen kertoi, että uusi tavoite on -100 % vuoteen 2045 mennessä eli päästöneutraalius. Singapore piilottelee ilmastokokouksissa kehitysmaiden maaryhmissä. Singapore omassa INDC:ssään kertoo, että sen "Stretch Goal" on, että Singaporen kasvihuonekaasupäästöt kasvavat ainakin vuoden 2030 ("to stabilise its emissions with the aim of peaking around 2030 is a stretch goal") yli. Vuoden 2030 päästöt olisivat yli kolminkertaiset vuoteen 1990 verrattuna, mahdollisesti nelinkertaiset (1990 päästöjä ei saatavilla, 1994 ensimmäinen tilasto). Singapore kuten kaikki kehitysmaat, mutta varsinkin Singapore tässä lupauksessaan, on asettanut aivan epärealistisen BAU-linjan, josta sitten luvataan vähentää päästöjen "intensiteettiä". BAU (business as usual) on sellainen, että päästöjen trendikasvun kulma heilahtaisi reilusti korkeammalle kuin menneinä vuosina. Singapore ei ole antanut yhtään rahaa Green climate fundille, eikä suunnittelekaan antavansa. Suomi oli muistaakseni neljänneksi tai kolmanneksi suurin rahoittaja suhteutettuna väestön kokoon, kun viimeksi tarkistin (per asukas). Lisäksi Sipilä kävi tässä kuussa (joulukuu 2017) antamassa Macronin isännöimässä ilmastorahoituskokouksessa Pariisissa 114 miljoonaa euroa.

Korkeat viikkotyötunnit ja korkea eläkeikä liittyvät vain Suomen kehitysavun ja ilmastorahoituksen lopettamiseen niin, että kumpiakin voitaisiin laskea, jos verotus pidetään ennallaan, mutta valtion menoja pienennetään.

Mielestäni jokainen työskellenköön niin vähän tai paljon kuin haluaa, ja jääköön eläkkeelle silloin kun haluaa. Kunhan löysäilyt kustantaa itse eikä naapuri.

• Suomi on sijoittanut Green Climate Fundiin jotain 140 miljoonaa, mikä on aika pieni raha. Paljonko noilla sitoutumuksilla ovat Singaporen ja Suomen päästöt per capita esim. vuonna 2030? Tällä hetkellähän Suomen päästöt ovat suuremmat.

• herätkäätodellisuuteen
        Kehitysapu_lopetettava kirjoitti:

Singapore on kaikissa YK:n sopimuksissa, joissa on mukana, kehitysmaan asemassa eli mitään vastuita ei ole ja on sopimusten mukaan oikeutettu vaikka mihin! Jos Singapore ottaisi ilmastonmuutoksen vakavasti kuten väität, he liittyisivät Annex II -maihin ja alkaisivat vähentää päästöjään niiden kasvattamisen sijaan sekä antaisivat muhkean rahasumman Green climate fundille sekä hankkisivat päästöoikeuksia rahoittamalla päästöjenvähennysprojekteja oikesti köyhissä maissa.

Tarkistetaan tosiasiat: Singaporen BKT per asukas vuonna 2016 oli 81 443,40 dollaria, Suomen vastaava luku 39 422,65 dollaria eli alle puolet! Suomi tavoittelee 80–95 % päästövähennyksiä vuoden 1990 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Helmikuussa 2017 Perussuomalaisten vielä ollessa hallituksessa ympäristöministeri Tiilikainen kertoi, että uusi tavoite on -100 % vuoteen 2045 mennessä eli päästöneutraalius. Singapore piilottelee ilmastokokouksissa kehitysmaiden maaryhmissä. Singapore omassa INDC:ssään kertoo, että sen "Stretch Goal" on, että Singaporen kasvihuonekaasupäästöt kasvavat ainakin vuoden 2030 ("to stabilise its emissions with the aim of peaking around 2030 is a stretch goal") yli. Vuoden 2030 päästöt olisivat yli kolminkertaiset vuoteen 1990 verrattuna, mahdollisesti nelinkertaiset (1990 päästöjä ei saatavilla, 1994 ensimmäinen tilasto). Singapore kuten kaikki kehitysmaat, mutta varsinkin Singapore tässä lupauksessaan, on asettanut aivan epärealistisen BAU-linjan, josta sitten luvataan vähentää päästöjen "intensiteettiä". BAU (business as usual) on sellainen, että päästöjen trendikasvun kulma heilahtaisi reilusti korkeammalle kuin menneinä vuosina. Singapore ei ole antanut yhtään rahaa Green climate fundille, eikä suunnittelekaan antavansa. Suomi oli muistaakseni neljänneksi tai kolmanneksi suurin rahoittaja suhteutettuna väestön kokoon, kun viimeksi tarkistin (per asukas). Lisäksi Sipilä kävi tässä kuussa (joulukuu 2017) antamassa Macronin isännöimässä ilmastorahoituskokouksessa Pariisissa 114 miljoonaa euroa.

Korkeat viikkotyötunnit ja korkea eläkeikä liittyvät vain Suomen kehitysavun ja ilmastorahoituksen lopettamiseen niin, että kumpiakin voitaisiin laskea, jos verotus pidetään ennallaan, mutta valtion menoja pienennetään.

Mielestäni jokainen työskellenköön niin vähän tai paljon kuin haluaa, ja jääköön eläkkeelle silloin kun haluaa. Kunhan löysäilyt kustantaa itse eikä naapuri.

Te viheridiootit elätte kyllä ihme harhamaailmassa. Suomi on pieni valtio. Väkimäärältään pietarin kaupungin kokoinen. Mitä pietari tekee ilmastonmuutokselle? Ei yhtään mitään. Suomi voisi elää täällä kuin herrankukkarossa ja ajella vaikka ilmaisilla polttoaineilla koska suomalaisen ihmisen riuduttaminen päästöverotuksiin on lähinnä kiusaamista ja hyttysen paska valtameressä. Jos suuremmat tahot eivät tee mitään päästöjen suhteen ei koko maailmaa pelasta yksin suomikaan vaikka niin kuvittelette. Yhdysvallat, venäjä, kiina, intia jne polttaa puoli ilmaista polttoainetta mielinmäärin mutta suomalainen kuvittelee pelastavansa maapallon maksamalla itsensä persaukiseksi päästöveroilla.
        Öljyn poltto ei tätä maapalloa tuhoa. Sen tuhoaa ihminen itse ylikansoittumalla. Kahdensadan vuoden päästä elo täällä on jo mahdotonta kun väkimäärä on räjähtänyt käsiin ja muut luonnonvarat huventuneet loppuun. Jos ihminen ei lakkaa lisääntymästä on yksi fossiilinen polttoaine pienin murhe tässä maailmassa.

• Kehitysapu_lopetettava
        herätkäätodellisuuteen kirjoitti:

Te viheridiootit elätte kyllä ihme harhamaailmassa. Suomi on pieni valtio. Väkimäärältään pietarin kaupungin kokoinen. Mitä pietari tekee ilmastonmuutokselle? Ei yhtään mitään. Suomi voisi elää täällä kuin herrankukkarossa ja ajella vaikka ilmaisilla polttoaineilla koska suomalaisen ihmisen riuduttaminen päästöverotuksiin on lähinnä kiusaamista ja hyttysen paska valtameressä. Jos suuremmat tahot eivät tee mitään päästöjen suhteen ei koko maailmaa pelasta yksin suomikaan vaikka niin kuvittelette. Yhdysvallat, venäjä, kiina, intia jne polttaa puoli ilmaista polttoainetta mielinmäärin mutta suomalainen kuvittelee pelastavansa maapallon maksamalla itsensä persaukiseksi päästöveroilla.
        Öljyn poltto ei tätä maapalloa tuhoa. Sen tuhoaa ihminen itse ylikansoittumalla. Kahdensadan vuoden päästä elo täällä on jo mahdotonta kun väkimäärä on räjähtänyt käsiin ja muut luonnonvarat huventuneet loppuun. Jos ihminen ei lakkaa lisääntymästä on yksi fossiilinen polttoaine pienin murhe tässä maailmassa.

Minulleko kirjoitat? En ole "viheridiootti", vaan äänestän tulevissa vaaleissa Perussuomalaisia.

Argumentti, että X:n päästöt ovat pieni osa piirakkaa ja siksi X:n ei tarvitse tehdä mitään on järjetön ja typerä, mutta silti varsin yleisesti käytetty. Muun muassa Singaporen käyttämä. Suomikin voisi sitä käyttää, mutta ei käytä. Ajattelepa: Kiinan, USA:n tai Venäjän kun jakaisi pieniin osiin tai valtioihin, niin ei tarvitsisi tehdä heidän tuolla logiikalla mitään. Todellisuudessa kaikkien valtioiden osuutta piirakasta pitäisi tarkastella samalla kriittisyydellä.

• herätkäätodellisuuteen kirjoitti:

Onko mielestäsi okei jos vaikkapa joku virkamies kavaltaa verorahoja 10 miljoonaa ja elää niillä herroiks loppuelämänsä Nizzassa? Kyseessä on kuitenkin todella pieni siivu Suomen budjetista, jonka menettämistä ei huomata käytännössä missään. ;-)

• herätkäätodellisuuteen
        outsider1 kirjoitti:

Onko mielestäsi okei jos vaikkapa joku virkamies kavaltaa verorahoja 10 miljoonaa ja elää niillä herroiks loppuelämänsä Nizzassa? Kyseessä on kuitenkin todella pieni siivu Suomen budjetista, jonka menettämistä ei huomata käytännössä missään. ;-)

Ja mites tuo liittyy tähän aiheeseen? Ei mitenkään joten esitä parempi esimerkki. Jos näet polttoaine verotuksen yms pienenä suomessa niin sitten olet itse sitä ryhmää jolle on aivan sama mitä maitopurkki maksaa saati ei tarvi vertailla muitakaan hintoja halvimman mukaan.
        Olen itse hyvätuloinen mutta kun katsoo mitä energia täällä maksaa polttoaineiden ja sähkön yms muodossa se on älytön lovi työläisenkin tilipussissa vuosittain saati mitä se on työttömän. Joten mistään pienestä siivusta ei todellakaan ole kyse. Samalla kun suurvallat elää puoli ilmaisella energialla olisi suomessakin elämä huomattavasti helpompaa ja virkistävämpää jos energia olisi samoissa hinnoissa kuin muualla. Verot sen vie ei sisäänostohinta. Kiitos idiootti vihreiden.

Ja mites tuo liittyy tähän aiheeseen? Ei mitenkään joten esitä parempi esimerkki. Jos näet polttoaine verotuksen yms pienenä suomessa niin sitten olet itse sitä ryhmää jolle on aivan sama mitä maitopurkki maksaa saati ei tarvi vertailla muitakaan hintoja halvimman mukaan.
        Olen itse hyvätuloinen mutta kun katsoo mitä energia täällä maksaa polttoaineiden ja sähkön yms muodossa se on älytön lovi työläisenkin tilipussissa vuosittain saati mitä se on työttömän. Joten mistään pienestä siivusta ei todellakaan ole kyse. Samalla kun suurvallat elää puoli ilmaisella energialla olisi suomessakin elämä huomattavasti helpompaa ja virkistävämpää jos energia olisi samoissa hinnoissa kuin muualla. Verot sen vie ei sisäänostohinta. Kiitos idiootti vihreiden.

Tuo on samaa logiikkaa kuin persujen "Suomella on oikeus tehdä mitä vaan, koska Suomen aiheuttama saastekuorma on pieni".

Pitäisi jotenkin pystyä globaalisti siirtämään ympäristörasitus hintoihin. Mitä enemmän tuote rasittaisi ympäristöä, sen kalliimpi se olisi. Ja fossiilisista polttoaineista pitäisi pyrkiä kokonaan eroon.

• herätkäätodellisuuteen
        outsider1 kirjoitti:

Pitäisi jotenkin pystyä globaalisti siirtämään ympäristörasitus hintoihin. Mitä enemmän tuote rasittaisi ympäristöä, sen kalliimpi se olisi. Ja fossiilisista polttoaineista pitäisi pyrkiä kokonaan eroon.

Tuo on tyypillisen viheräärivasemmiston mielipide. Josta on helppo päätellä että elät kaupungin keskustassa ja et omista autoa. Silloin näkemys on lähes aina se että "mitä minä en tarvitse sitä ei tarvitse muutkaan ja ainakin se pitäisi olla sitten taivaaseen asti verotettavaa"
        Tämän ajattelumallin takia vihaan vihreitä yli kaiken koska heidän näkemyksensä asioihin ovat natsimaisen tyyppisiä eli on vain yksi "oikea" heidän mielipide ja muut ovat ihan sama.
        Ja kyllä suomella pitää olla oikeus elää vapaammin koska saastekuorma on pieni. Se ei tarkoita roskaamista yms tahallista saastuttamista vaan sitä että saa elää samallatavalla halvalla energialla kuin muutkin. Vasta kun isot valtiot joilla oikeasti on merkitystä ilmastoon tekevät sen eteen jotain niin sitten suomikin ja muut pienet.
        Ja sitten tänne sanellaa mitä pöljempiä ehdotuksia milloin ollaan kieltämässä tervan poltto tai saunan kiukaat kun tulee savua.
        Ja fossiilisesta polttoaineesta ei eroon päästä vaikka sinä siinä vihreässä foliohatussasi niin harhoissasi kuvittelet. Eläminen ja teollisuus tarvitsee energiaa ja sitä energiaa tuottaa halvemmalla ja taloudellisemmin fossiiliset aineet. Millään tuulimyllyillä ja aurinkopaneeleilla ei raskas teollisuus pyöri joten tule sinäkin jo sieltä "glopaalista" yksiöstäsi järjellisen ajattelun tielle ja lopeta haihattelusi koska tiedät itsekin että mikään muu ei näitä aineita korvaa. Kyllähän puusta saa öljyä puristettua mutta sitten alkaa valitus metsän hakkuista yms joten paras keino on sitä pumpata maaperästä.

Tuo on tyypillisen viheräärivasemmiston mielipide. Josta on helppo päätellä että elät kaupungin keskustassa ja et omista autoa. Silloin näkemys on lähes aina se että "mitä minä en tarvitse sitä ei tarvitse muutkaan ja ainakin se pitäisi olla sitten taivaaseen asti verotettavaa"
        Tämän ajattelumallin takia vihaan vihreitä yli kaiken koska heidän näkemyksensä asioihin ovat natsimaisen tyyppisiä eli on vain yksi "oikea" heidän mielipide ja muut ovat ihan sama.
        Ja kyllä suomella pitää olla oikeus elää vapaammin koska saastekuorma on pieni. Se ei tarkoita roskaamista yms tahallista saastuttamista vaan sitä että saa elää samallatavalla halvalla energialla kuin muutkin. Vasta kun isot valtiot joilla oikeasti on merkitystä ilmastoon tekevät sen eteen jotain niin sitten suomikin ja muut pienet.
        Ja sitten tänne sanellaa mitä pöljempiä ehdotuksia milloin ollaan kieltämässä tervan poltto tai saunan kiukaat kun tulee savua.
        Ja fossiilisesta polttoaineesta ei eroon päästä vaikka sinä siinä vihreässä foliohatussasi niin harhoissasi kuvittelet. Eläminen ja teollisuus tarvitsee energiaa ja sitä energiaa tuottaa halvemmalla ja taloudellisemmin fossiiliset aineet. Millään tuulimyllyillä ja aurinkopaneeleilla ei raskas teollisuus pyöri joten tule sinäkin jo sieltä "glopaalista" yksiöstäsi järjellisen ajattelun tielle ja lopeta haihattelusi koska tiedät itsekin että mikään muu ei näitä aineita korvaa. Kyllähän puusta saa öljyä puristettua mutta sitten alkaa valitus metsän hakkuista yms joten paras keino on sitä pumpata maaperästä.

Venäjä nyt on rosvovaltio, ja USA:n johdossa on sekopää. Kiina on leikannut päästöjään varsin paljon. Fossiilisten poltto nyt ei voi jatkua loputtomiin, koska on tämä ilmastonmuutos. Parempi varautua mahdollisimman aikaisin fossiilisten jälkeiseen maailmaan. Jos se tarkoittaa, että joku keskellä jänkhää asuva joutuu rajoittamaan moottorikelkka-ajeluitaan kun bensa ei ole jatkossa enää ilmaista, niin se on pieni hinta.

• outsider1 kirjoitti:

Suomi on sijoittanut Green Climate Fundiin jotain 140 miljoonaa, mikä on aika pieni raha. Paljonko noilla sitoutumuksilla ovat Singaporen ja Suomen päästöt per capita esim. vuonna 2030? Tällä hetkellähän Suomen päästöt ovat suuremmat.

Onko tuo Green Climate Fund joku ainoa oikea ja virallinen tie kehittää jotain? Mä siis keskimääräisenä suomalaisena kansalaisena ja veronmaksajana olen sijoittanut melkein 30€ tuohon. Mulla on omaa rahaa on kiinni pelkästään uusiutuvan energian kehittämiseessä ja energian säästämisessä monisatakertaisesti, mutta vielä enemmän parina viime vuotena öljybisneksessä. Ihan vaan siksi, että maailman kasvava ja elintasoa himoitseva väestö käyttää kaikista muista investoinneista huolimatta myös fossiilisia niin paljon, ettei öljyn aika vielä ole ohi.

Tuossa sulle Kiinan öljynkukutuskäyrää
        https://www.indexmundi.com/energy/?country=cn&product=oil&graph=consumption

• outsider1 kirjoitti:

Venäjä nyt on rosvovaltio, ja USA:n johdossa on sekopää. Kiina on leikannut päästöjään varsin paljon. Fossiilisten poltto nyt ei voi jatkua loputtomiin, koska on tämä ilmastonmuutos. Parempi varautua mahdollisimman aikaisin fossiilisten jälkeiseen maailmaan. Jos se tarkoittaa, että joku keskellä jänkhää asuva joutuu rajoittamaan moottorikelkka-ajeluitaan kun bensa ei ole jatkossa enää ilmaista, niin se on pieni hinta.

Tsadissa voisitte säätää huoneilmanne vaikka 11 asteeseen ja vetää toppatakin päälle sisätiloissa. Teidän kaukolämpönne tehdään hiiltä polttamalla.

• Joo ei, ei varmaan löydy yhtään miestä joka ei olisi persu, ainakaan järkimiestä. Sitten on tietysti erilaisia isänmaansa vihaajia, androgyynejä, transentiitteja, setalaisia ja valkoritareita jotka äänestää niitä muita puoleita.

Joo no en minäkään persuista noin muuten perustaisi mutta kun ei tunnu olevan vaihtoehtoja, väykän juttu korkeintaan mutta niin marginaalissa että ainoaksi todelliseksi vaihtoehdoksi jää sitten persut. Yleensähän en ole äänestänyt ollenkaan mutta kyllä nyt pressan vaaleissa aion äänestää naista, naista jossa tuntuu olevan enemmän munaa kuin suurimmassa osassa tämän maan miehiä, sen suurimman osan voisikin laittaa lainausmerkkeihin eli on miehiä ja sitten "miehiä".

• Eipä ole uusi asia, että sovinistit diggaa naista, joka polkee naisten oikeuksia.

Väittäisin, että konservatiivisen, eli vanhoillisen naisen, on helpompi luovia tiensä huipulle, kuin liberaalin naisen. Etenkin politiikassa

• Wwuwuw kirjoitti:

Eipä ole uusi asia, että sovinistit diggaa naista, joka polkee naisten oikeuksia.

Väittäisin, että konservatiivisen, eli vanhoillisen naisen, on helpompi luovia tiensä huipulle, kuin liberaalin naisen. Etenkin politiikassa

Huhtasaari on sisältä samaa huttua, jota kukaan ei ole välittänyt äänestää vuosikymmeniin. En tiedä itkeäkö vai nauraa, kun kehitysmaalaista arvomaailmaa tuodaan Suomen poliittiselle kentälle - näpsäkän näköisen, vahvan naisen muotissa. Miesehdokas ei olisi koskaan saanut läpi noin karseita mielipiteitä.

Suomen poliittiselle kentälle yritetään ujuttaa Troijan hevosta, joka on nätti päältä mutta schaissea sisältä. Yhhyh.

• Wwuwuw kirjoitti:

Eipä ole uusi asia, että sovinistit diggaa naista, joka polkee naisten oikeuksia.

Sinäkö kävit kivittämässä Lauran ikkunat:

https://www.suomenuutiset.fi/laura-huhtasaaren-kodin-ikkunat-rikottu-joululoman-aikana/

Mikähän kohu tuostakin nousisi jos sen vaan jotenkin voisi linkittää rasisitien teoksi , uhri oli nyt väärä.

• Mehukatri kirjoitti:

Huhtasaari on sisältä samaa huttua, jota kukaan ei ole välittänyt äänestää vuosikymmeniin. En tiedä itkeäkö vai nauraa, kun kehitysmaalaista arvomaailmaa tuodaan Suomen poliittiselle kentälle - näpsäkän näköisen, vahvan naisen muotissa. Miesehdokas ei olisi koskaan saanut läpi noin karseita mielipiteitä.

Suomen poliittiselle kentälle yritetään ujuttaa Troijan hevosta, joka on nätti päältä mutta schaissea sisältä. Yhhyh.

Niin, kysypäs itseltäsi ketkäs sitä kehitysmaalaista arvomaailmaa on tuoneetkaan? Tai ujuttaneet troijan hevosia tänne lintukotoon? Mut joo'o, hienosti menee kun eurooppalaiset arvopohjat murenee vauhdilla, Saksassa aletaan jo laittamaan naisia karsinoihin:

https://www.suomenuutiset.fi/joukkoahdistelusta-tuli-saksassa-pysyva-ongelma-kolnin-tapahtumien-toistuminen-pelottaa-berliinissa-naisille-oma-turvakarsina/

Sehän tuossa on tosiaan hieman huvittavaakin että niiden jotka tuon kehityssuunnan itse tilasivat luulisi olevan eniten närkästyneitä asioiden saamista "yllätyskäänteistä".

• Harmaaritari kirjoitti:

Niin, kysypäs itseltäsi ketkäs sitä kehitysmaalaista arvomaailmaa on tuoneetkaan? Tai ujuttaneet troijan hevosia tänne lintukotoon? Mut joo'o, hienosti menee kun eurooppalaiset arvopohjat murenee vauhdilla, Saksassa aletaan jo laittamaan naisia karsinoihin:

https://www.suomenuutiset.fi/joukkoahdistelusta-tuli-saksassa-pysyva-ongelma-kolnin-tapahtumien-toistuminen-pelottaa-berliinissa-naisille-oma-turvakarsina/

Sehän tuossa on tosiaan hieman huvittavaakin että niiden jotka tuon kehityssuunnan itse tilasivat luulisi olevan eniten närkästyneitä asioiden saamista "yllätyskäänteistä".

Joo, ja Malmössa naisia ei laiteta karsinoihin.

"ketkäs sitä kehitysmaalaista arvomaailmaa on tuoneetkaan"
        >> Sinänsä hyvä pointti, mutta kun entisen politiikan kämmit huomattiin, niin ne korjattiin. Huhtasaaren kaltaiset Troijan hevoset ovat tuomassa takaisin juttuja, jotka todettiin huonoksi ideaksi jo 1-2 sukupolvea sitten. Vinkki: se ajatusmaailma on kokonaisuutena meikäläiselle äärimmäisen epäedullinen ja vastenmielinen. Mokaileva, mutta toimintaansa korjaava ja perusarvoiltaan minulle sopiva puolue/hallitus on paljon mieluisampi kuin ties mitkä nukkehallitsijapuolueet puhumattakaan "arvo"johtajasta, joka ei edustaisi minua muuten kuin ulkoisien sukuelimiensä perusteella. Annan ääneni ihan eri perusteilla... :D

• Mehukatri kirjoitti:

Joo, ja Malmössa naisia ei laiteta karsinoihin.

"ketkäs sitä kehitysmaalaista arvomaailmaa on tuoneetkaan"
        >> Sinänsä hyvä pointti, mutta kun entisen politiikan kämmit huomattiin, niin ne korjattiin. Huhtasaaren kaltaiset Troijan hevoset ovat tuomassa takaisin juttuja, jotka todettiin huonoksi ideaksi jo 1-2 sukupolvea sitten. Vinkki: se ajatusmaailma on kokonaisuutena meikäläiselle äärimmäisen epäedullinen ja vastenmielinen. Mokaileva, mutta toimintaansa korjaava ja perusarvoiltaan minulle sopiva puolue/hallitus on paljon mieluisampi kuin ties mitkä nukkehallitsijapuolueet puhumattakaan "arvo"johtajasta, joka ei edustaisi minua muuten kuin ulkoisien sukuelimiensä perusteella. Annan ääneni ihan eri perusteilla... :D

Anteeksi kuinka? Millä tavalla on korjattu? Multa on ainakin mennyt ihan ohitse korjaukset. Mene selittämään vaikka turun puukkoiskun uhrien omaisille korjauksista jos kehtaat. Niin kauan kuin tapahtuu raiskauksia, kähmintää ja murhia ei todellakaan mitään ole korjattu eikä mitään anneta anteeksi.

Anteeksi kuinka? Millä tavalla on korjattu? Multa on ainakin mennyt ihan ohitse korjaukset. Mene selittämään vaikka turun puukkoiskun uhrien omaisille korjauksista jos kehtaat. Niin kauan kuin tapahtuu raiskauksia, kähmintää ja murhia ei todellakaan mitään ole korjattu eikä mitään anneta anteeksi.

Maahanmuuton rajoittaminen ei ole sinun mielestäsi ohjausliike ensinkään? Tämä selvä.

Jos luulet, että Huhtasaari aloittavan laajamittaiset pakkopalautukset (pienimuotoiset ovat käynnissä tälläkin hetkellä), niin suosittelen reality checkiä ja Mikki Hiiren piirtämistä äänestyslipukkeeseen.

• Mehukatri kirjoitti:

Maahanmuuton rajoittaminen ei ole sinun mielestäsi ohjausliike ensinkään? Tämä selvä.

Jos luulet, että Huhtasaari aloittavan laajamittaiset pakkopalautukset (pienimuotoiset ovat käynnissä tälläkin hetkellä), niin suosittelen reality checkiä ja Mikki Hiiren piirtämistä äänestyslipukkeeseen.

Maahantunkeutumisen vähenenminen ei kylläkään johdu hallituspuolueiden toimista vaan siitä että matut ymmärsi pipilä'n kusettaneen niitäkin, ei antanutkaan kotiaan asuttavaksi ja naiset ovatkin rumia horoja eikä mitään kauniita neitsyitä, viesti kiiri lähi-itään.

Maahantunkeutumisen vähenenminen ei kylläkään johdu hallituspuolueiden toimista vaan siitä että matut ymmärsi pipilä'n kusettaneen niitäkin, ei antanutkaan kotiaan asuttavaksi ja naiset ovatkin rumia horoja eikä mitään kauniita neitsyitä, viesti kiiri lähi-itään.

Puolustusvoitto Suomi 100-juhlien kunniaksi? Heh.

Voisit nyt vähän kehaista suomalaista sisarkuntaa, kun huolehtivat maahantunkeutujista noinkin ovelalla ja kattavalla keinolla. Maanpuolustusmenoja ei tarvinnut kasvattaa sentilläkään... :D

• Mehukatri kirjoitti:

Puolustusvoitto Suomi 100-juhlien kunniaksi? Heh.

Voisit nyt vähän kehaista suomalaista sisarkuntaa, kun huolehtivat maahantunkeutujista noinkin ovelalla ja kattavalla keinolla. Maanpuolustusmenoja ei tarvinnut kasvattaa sentilläkään... :D

En kai minä nyt lutkailusta ala kiittelemään :D veljeskansa Malmössä kuitenkin ilotulitti asian kunniaksi:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005507246.html?ref=rss

En kai minä nyt lutkailusta ala kiittelemään :D veljeskansa Malmössä kuitenkin ilotulitti asian kunniaksi:

Maahantunkeutuminen loppui eikä teikäläisen tarvinnut kuin nalkuttaa netissä. Mitään konreettista et ole varmaan tehnyt. Tarkoitus pyhittää keinot...? :D

• Mehukatri kirjoitti:

Maahantunkeutuminen loppui eikä teikäläisen tarvinnut kuin nalkuttaa netissä. Mitään konreettista et ole varmaan tehnyt. Tarkoitus pyhittää keinot...? :D

Joo, täytyy myöntää että ajattelun herättämisyritysten lisäksi en ole oikeastaan mitään konkreettista tehnyt, jos joskus alan tekemään siitä ei sitten etukäteen kerrota kenellekään ja takakäteenkään en luultavasti tunnusta.

• samaan.aikaan.ruotsissa
        Harmaaritari kirjoitti:

"Malmössä on huolestuttu viime päivinä selvittämättömistä joukkoraiskauksista. Viime yönä tehtiin jo neljäs joukkoraiskaus runsaan kuukauden aikana. Poliisi ei ole onnistunut selvittämään tekoja.

Malmö on myös yksi Ruotsin kaupunkeja, joissa viime vuosina etenkin rikollisjengien välisissä yhteenotoissa on ammuttu hengiltä useita ihmisiä. Myös näistä rikoksista iso osa on selvittämättä."

• En ole persu, enkä erityisemmin kannata mitään puoluetta, mutta taidan äänestää niitä tulevissa eduskuntavaaleissa. Haluan muutosta Arkadianmäelle ja tuo on ainut sakki joka voi löydä kiilaa sinne.

• Ja millähän tapaa?

• Wwuwuw kirjoitti:

Ja millähän tapaa?

Pistää muut koville... populistinen puolue tuo vipinää muihin.

Mutta mikäs puolue sinusta lyö kiilaa ja sais tähän maahan muutosta? Miten saadaan velkaantumiseen stoppi ja eriarvoistumiseen stoppi? Tai mitä tahansa?

• Dissident kirjoitti:

Pistää muut koville... populistinen puolue tuo vipinää muihin.

Mutta mikäs puolue sinusta lyö kiilaa ja sais tähän maahan muutosta? Miten saadaan velkaantumiseen stoppi ja eriarvoistumiseen stoppi? Tai mitä tahansa?

"Lohi nousee vastavirtaan... :D"

Persut toimivat oppositiossa (samoin siniset jne.). Niillä riittää pokka räkyttämiseen. Käytännössä kyseisen porukan politiikkataidot ovat surkeat. Noin kokematon porukka ajautuu väistämättä jonkin pidemmät juuret omaavan puolueen talutushihnaan, ja niin on käynyt sinipersuillekin.

En ole havainnut sinipersujen olevan kiila kuin omien puheidensa perusteella. Oma mielipiteeni on, että kyseinen puolue luo illuusion moniäänisestä hallituksesta, vaikka todellisuudessa heidän äänestyskäyttäytymisensä jäljittelee tarkasti oikeistolaisten vakkaripuolueiden käyttäytymistä.

• Mehukatri kirjoitti:

Persut toimivat oppositiossa (samoin siniset jne.). Niillä riittää pokka räkyttämiseen. Käytännössä kyseisen porukan politiikkataidot ovat surkeat. Noin kokematon porukka ajautuu väistämättä jonkin pidemmät juuret omaavan puolueen talutushihnaan, ja niin on käynyt sinipersuillekin.

En ole havainnut sinipersujen olevan kiila kuin omien puheidensa perusteella. Oma mielipiteeni on, että kyseinen puolue luo illuusion moniäänisestä hallituksesta, vaikka todellisuudessa heidän äänestyskäyttäytymisensä jäljittelee tarkasti oikeistolaisten vakkaripuolueiden käyttäytymistä.

No minusta oppositiossa kaikki puolueet vaan räkyttää. Nyt demarit ja vasemmisto. Aikaisemmin kepu länkytti..

Kokolailla ihan yhdentekevää kuka siellä hallituksessa on, kun kokoomus kuitenkin sanelee aina raha-asiat.

Sais vaan enemmän isoissa asioissa kansanäänestystä ja suoraa demokratiaa. Vähentäs korruption vaikutusta...

• wefwwefwdwe
        Mehukatri kirjoitti:

Siniset ovat kylläkin hallituspuolue.

• Dissident kirjoitti:

No minusta oppositiossa kaikki puolueet vaan räkyttää. Nyt demarit ja vasemmisto. Aikaisemmin kepu länkytti..

Kokolailla ihan yhdentekevää kuka siellä hallituksessa on, kun kokoomus kuitenkin sanelee aina raha-asiat.

Sais vaan enemmän isoissa asioissa kansanäänestystä ja suoraa demokratiaa. Vähentäs korruption vaikutusta...

Siis juu. Se on ikään kuin oppositiolaisten tehtävä. Kyse on siitä, että jos päästään oppositiosta hallitukseen, niin osa puolueista tekee kuten ovat puhuneet, ja osa alkaa kiemurrella ja ähkiä. Persuilla oli tapana puhua suuria ja siksi he onnistuivatkin jytkyssä. Valitettavasti en ole nähnyt persujen pitävän sanaan muuten kuin niissä pikkuasioissa, jotka eivät itseäni ole kiinnostaneet. Muutoin puolue on seurannut lammasmaisesti muuta hallitusta.

"Sais vaan enemmän isoissa asioissa kansanäänestystä ja suoraa demokratiaa. Vähentäs korruption vaikutusta..."
        >> Sveitsin malli olisi mukava. Vahva paikallishallinto ja julkisen palvelun arvokkuus ovat saaneet siellä aikaiseksi mielenkiintoisia juttuja.

• wefwwefwdwe kirjoitti:

Siniset ovat kylläkin hallituspuolue.

Yehh. Tarkoitin sitä, että ennen hallitukseen pääsyä persut( tulevat siniset) olivat räkytyspuolue. Kun tämä joukko joutui hallitukseen, he päätyivät oikeistolaisten tossun alle. Ylimalkainen viittaus sinipersuihin johtuu siitä, että en ole jaksanut seurata tilannetta sitten puolueen hajoamisen. Onko puolueissa edes tapahtunut eriytymistä, onko tullut toisistaan poikkeavia lausuntoja ja linjauksia?

• zczcdccwecwcascacas
        Mehukatri kirjoitti:

Siis juu. Se on ikään kuin oppositiolaisten tehtävä. Kyse on siitä, että jos päästään oppositiosta hallitukseen, niin osa puolueista tekee kuten ovat puhuneet, ja osa alkaa kiemurrella ja ähkiä. Persuilla oli tapana puhua suuria ja siksi he onnistuivatkin jytkyssä. Valitettavasti en ole nähnyt persujen pitävän sanaan muuten kuin niissä pikkuasioissa, jotka eivät itseäni ole kiinnostaneet. Muutoin puolue on seurannut lammasmaisesti muuta hallitusta.

"Sais vaan enemmän isoissa asioissa kansanäänestystä ja suoraa demokratiaa. Vähentäs korruption vaikutusta..."
        >> Sveitsin malli olisi mukava. Vahva paikallishallinto ja julkisen palvelun arvokkuus ovat saaneet siellä aikaiseksi mielenkiintoisia juttuja.

Persujen äänestäminenhän oli merkki siitä että ihmiset kaipaavat muutosta, mutta heidän munattomuutensa mahdollisti että kävi juurikin päinvastoin ja asiat menivät entistä pahemmaksi. Helppo sinne on mennä lieppeen liehuen kun saanut käytännössä ilmaiseksi ääniä mutta sitten äkkiä huomasivat etteivät rahkeet riitä. Itse olen samalta paikkakunnalta kuin Lindström ja täytyy tunnustaa että hävettää koko äijä.

• Mehukatri kirjoitti:

Joo. No saa nähdä miten "uudet" persut pitäis vaalilupauksiaan jos kannatus tuo toisen jytkyn... edellisen Soinin vetämät persuthan möi itsensä...omat rivitkin rakoili ja tuo porukan irtoilu oli selkeä merkki, että kenttä ei tykännyt siitä.

Mutta minusta jotain poliittisesti radikaalia on tapahduttava. Liikaa joojoomeininkiä nyt.

Sveisinmalli hyvä... 5000 nimeä ja kansanäänestys. Ei myytäis noin vaan infrastuktuuria hölmöyksissään...(caruna)

• zczcdccwecwcascacas kirjoitti:

Persujen äänestäminenhän oli merkki siitä että ihmiset kaipaavat muutosta, mutta heidän munattomuutensa mahdollisti että kävi juurikin päinvastoin ja asiat menivät entistä pahemmaksi. Helppo sinne on mennä lieppeen liehuen kun saanut käytännössä ilmaiseksi ääniä mutta sitten äkkiä huomasivat etteivät rahkeet riitä. Itse olen samalta paikkakunnalta kuin Lindström ja täytyy tunnustaa että hävettää koko äijä.

Olihan se sentäs hauska kokeilu.

• Dissident kirjoitti:

Joo. No saa nähdä miten "uudet" persut pitäis vaalilupauksiaan jos kannatus tuo toisen jytkyn... edellisen Soinin vetämät persuthan möi itsensä...omat rivitkin rakoili ja tuo porukan irtoilu oli selkeä merkki, että kenttä ei tykännyt siitä.

Mutta minusta jotain poliittisesti radikaalia on tapahduttava. Liikaa joojoomeininkiä nyt.

Sveisinmalli hyvä... 5000 nimeä ja kansanäänestys. Ei myytäis noin vaan infrastuktuuria hölmöyksissään...(caruna)

Eipä tässä muuta, mutta "radikaalius" kalskahtaa minun korvaani siltä, että rakenteiden korjaamisen sijasta aletaan sortaa jotain randomia ihmisryhmää. Huonot ajat johtajat sellaiseen ajatteluun hirvittävän helposti ja well, naisena minulla on paljon hävittävää, jos kehitys lähtee siihen suuntaan. Brr.

Sveitsin terveydenhuolto on todellinen helmi. Ihmisiä ei kutsuta sairaaloihin, vaan kiertävät sairaanhoitajat vierailevat potilaidensa luona runsaslukuisina ja itseohjautuvina. Jokainen tapaaminen alkaa kahvittelulla, eikä sairaanhoitajilla ole tiukkaa aikataulutusta. Sen sijaan johtoa on vähän ja tekijöitä paljon - ja se systeemi toimii. Mummelit ottavat kahvittelevat hoitsut vastaan onnesta soikeana, ja "jostain syystä" tämä runsaalle ajankäytölle, huolellisuudelle ja ihmisyyden kunnioitukselle perustuva malli on radikaalisti _halvempi_ kuin aiemmin käytössä ollut "Suomen malli".

Hyvät muutokset ovat tylsiä, hitaita ja perusteltuja. Tai sellaisia kuin #kinkkutemppu. Oletko osallistunut?

• Mehukatri kirjoitti:

Eipä tässä muuta, mutta "radikaalius" kalskahtaa minun korvaani siltä, että rakenteiden korjaamisen sijasta aletaan sortaa jotain randomia ihmisryhmää. Huonot ajat johtajat sellaiseen ajatteluun hirvittävän helposti ja well, naisena minulla on paljon hävittävää, jos kehitys lähtee siihen suuntaan. Brr.

Sveitsin terveydenhuolto on todellinen helmi. Ihmisiä ei kutsuta sairaaloihin, vaan kiertävät sairaanhoitajat vierailevat potilaidensa luona runsaslukuisina ja itseohjautuvina. Jokainen tapaaminen alkaa kahvittelulla, eikä sairaanhoitajilla ole tiukkaa aikataulutusta. Sen sijaan johtoa on vähän ja tekijöitä paljon - ja se systeemi toimii. Mummelit ottavat kahvittelevat hoitsut vastaan onnesta soikeana, ja "jostain syystä" tämä runsaalle ajankäytölle, huolellisuudelle ja ihmisyyden kunnioitukselle perustuva malli on radikaalisti _halvempi_ kuin aiemmin käytössä ollut "Suomen malli".

Hyvät muutokset ovat tylsiä, hitaita ja perusteltuja. Tai sellaisia kuin #kinkkutemppu. Oletko osallistunut?

"#kinkkutemppu. "

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi käyttökelpoisesta elintarvikkeesta pitää tehdä biodieseliä? Miksi diesel pitää käyttää juuri lentokenttäbusseissa ellei tarkoituksena ole pelkästään viherpestä hki-vantaata? Ja mitä väliä on jollain lentokonebussilla kun jokaisesta lentomatkustajasta koneessa aiheutuu kuitenkin satoja kiloja co2:sta. Noh, vähän mainosta ja kiva joulumieli.

• scrg kirjoitti:

"#kinkkutemppu. "

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi käyttökelpoisesta elintarvikkeesta pitää tehdä biodieseliä? Miksi diesel pitää käyttää juuri lentokenttäbusseissa ellei tarkoituksena ole pelkästään viherpestä hki-vantaata? Ja mitä väliä on jollain lentokonebussilla kun jokaisesta lentomatkustajasta koneessa aiheutuu kuitenkin satoja kiloja co2:sta. Noh, vähän mainosta ja kiva joulumieli.

Mihin itse käytät paistinrasvan? Se kelpaa kastikkeeksi tai maustamaan esim. pataruokia, mutta monessa kotitaloudessa se lentää kaaressa biojätteisiin (tai viemäriin, goddammit).

Se on niin monelle kotitaloudelle jäte, että on ilmastollisesti kannattavampaa kerätä, rahdata, jalostaa ja käyttää possudiesel kuin tyytyä "normaaleihin" vaihtoehtoihin. Lentokenttäbussit ovat helppo kohde jakelun kannalta.

Mitä järkeä on ostaa vierasmaalaista polttoainetta, jos raaka-ainetta voi kerätä ilmaiseksi oman maan kansalaisilta? Samalla yritykset treenaavat uudenlaista systeemiä, kiertotaloutta, varten.

• Mehukatri kirjoitti:

Mihin itse käytät paistinrasvan? Se kelpaa kastikkeeksi tai maustamaan esim. pataruokia, mutta monessa kotitaloudessa se lentää kaaressa biojätteisiin (tai viemäriin, goddammit).

Se on niin monelle kotitaloudelle jäte, että on ilmastollisesti kannattavampaa kerätä, rahdata, jalostaa ja käyttää possudiesel kuin tyytyä "normaaleihin" vaihtoehtoihin. Lentokenttäbussit ovat helppo kohde jakelun kannalta.

Mitä järkeä on ostaa vierasmaalaista polttoainetta, jos raaka-ainetta voi kerätä ilmaiseksi oman maan kansalaisilta? Samalla yritykset treenaavat uudenlaista systeemiä, kiertotaloutta, varten.

Tänä vuonna en paistanut kinkkua. Mutta ruokiin on mennyt aiemmin, laatikoihin, sooseihin jne. ja valurautapadat tykkää ihrasta. Ylipainoiset läskiperseet voisivat aina jättää kinkun väliin, jos ei linjat kerran kestä syödä sitä. Syökööt vaikka rosollia: se on kevyempi jouluruoka.

Mä en jaksa enempää energiasta nyt, koska siinä ihmisillä menee kWh:t, MWh:t, GWh:t ja TWh:t vielä sujuvammin sekaisin kuin rahoissa miljoonat ja miljardit eurot.

• scrg kirjoitti:

Tänä vuonna en paistanut kinkkua. Mutta ruokiin on mennyt aiemmin, laatikoihin, sooseihin jne. ja valurautapadat tykkää ihrasta. Ylipainoiset läskiperseet voisivat aina jättää kinkun väliin, jos ei linjat kerran kestä syödä sitä. Syökööt vaikka rosollia: se on kevyempi jouluruoka.

Mä en jaksa enempää energiasta nyt, koska siinä ihmisillä menee kWh:t, MWh:t, GWh:t ja TWh:t vielä sujuvammin sekaisin kuin rahoissa miljoonat ja miljardit eurot.

Hyvä, että itse tajusit jättää kinkun väliin? Mitä oikein kiukuttelet?

Meitillä ei ole ollut koskaan tapana käyttää paistinrasvoja. Kinkku otetaan uunista, paistinrasvassa dipataan parit ruisleivät ja siinä se. Lopusta tehdään piotiiseliä.

• mnbvjkjhhhjhhhjjhh
        scrg kirjoitti:

Ois parempi puhua jouleista kuin wattitunneista.

• Mehukatri kirjoitti:

No minä en ole nähnyt persujen erikoisemmin mitäänvaan tiettyä ihmisryhmää alkaa sortamaan. Media kieltämättä ei tunnu persuista pitävän.

Mutta rakennemuutoksia voi saada vain tekemällä jotain muutoksia, enkä näe minkään muun puolueen sellaista tuovan... ja pitää muistaa, että vaikka persut voittaisivat vaalitkin, ei he saa kaikkea sitä läpi mitä halajavat...
        Ja toisaalta ei muutkaan voi olla enää samaa massaa...puolueiden pitää profiloitua paremmin.

Mä oon pihalla #kinnkujutuista???

• Muutos.voimaa
        Dissident kirjoitti:

No minä en ole nähnyt persujen erikoisemmin mitäänvaan tiettyä ihmisryhmää alkaa sortamaan. Media kieltämättä ei tunnu persuista pitävän.

Mutta rakennemuutoksia voi saada vain tekemällä jotain muutoksia, enkä näe minkään muun puolueen sellaista tuovan... ja pitää muistaa, että vaikka persut voittaisivat vaalitkin, ei he saa kaikkea sitä läpi mitä halajavat...
        Ja toisaalta ei muutkaan voi olla enää samaa massaa...puolueiden pitää profiloitua paremmin.

Mä oon pihalla #kinnkujutuista???

Persuthan on ainoa puolue joka torjuu rakennemuutosta, ne haluaisi vielä palata jälkiteollisesta yhteiskunnastakin teolliseen yhteiskuntaan.

• Mehukatri kirjoitti:

Hyvä, että itse tajusit jättää kinkun väliin? Mitä oikein kiukuttelet?

Meitillä ei ole ollut koskaan tapana käyttää paistinrasvoja. Kinkku otetaan uunista, paistinrasvassa dipataan parit ruisleivät ja siinä se. Lopusta tehdään piotiiseliä.

"Hyvä, että itse tajusit jättää kinkun väliin? Mitä oikein kiukuttelet? "

Kävin lahjoittamassa kinkun vastaanottokeskukseen.

No voi sianperse! Kiertotalous, jossa auringon energia kierrätetään viljapellon ja sian ruuansulatusjärjestelmän kautta bussin tankkiin. Saadaan kerättyä joitain kymmeniä tonneja rasvaa ja uskotellaan itselleen että tuollaisella puuhastelulla on jotain merkitystä.

• Muutos.voimaa kirjoitti:

Persuthan on ainoa puolue joka torjuu rakennemuutosta, ne haluaisi vielä palata jälkiteollisesta yhteiskunnastakin teolliseen yhteiskuntaan.

Ja niinkuin miten niin? Perustele....

• Dissident kirjoitti:

Dissident: "Ei myytäis noin vaan infrastuktuuria hölmöyksissään...(caruna) "

Joskus vasemmisto on ollut idiootti siinä, että ei myyty aikanaan valtion omistamaa nykyisen ruotsalaisen Telian suomalaista osaa. Sillä oli aikanaan joskus vuosituhannen vaihteessa korkea hinta ja sillä oli ennen vuoden 2001 idioottimaisia Saksan UTMS-lupakauppoja maksettu suurin osa valtionvelasta pois. Soneran edeltäjällä oli suuri pörssiarvo, sillä se oli menestynyt hyvin silloin ennen kuin tuhlasi voittonsa Saksaan älyttömiin oikeuksiin. Silloin vasemmiston olisi pitänyt suostua Kokoomuksen järkevään ehdotukseen. Yhden valtion entisen "viraston" ja silloisen liikelaitoksen myymisellä oltaisiin päästy valtion veloista eroon. Sen sijaan olet oikeassa siinä, että se Caruna on minustakin tyhmäliike, sillä huomaan se monta kertaa sähkölaskussani. Ne siirtokustannukset ovat nousseet ehkä turhaan. Voitot valuvat ulkomaillle?

Minä en usko nykyisiin Persuihin ollenkaan. Sen sijaan Sinisistä saattaa vähitellen tulla hyvä puolue suomalaiseen politiikkaan.

Hyvää uutta vuotta, sillä lopettelen melkein kokonaan täällä kirjoittelun tähän vuoteen. Sitten kesällä kirjoittelen enemmän kuin kahtena päivänä kuussa.

• mnbvjkjhhhjhhhjjhh kirjoitti:

Ois parempi puhua jouleista kuin wattitunneista.

Joo se on SI-yksikkö. Mutta on vaan vakiintunut, että sähkömarkkinoilla käytetään megawatteja tai megawattitunteja ja samoja käytetään lämmöntuotannossakin. Autoilija laskee bensalitroja ja öljykauppiaat tynnyreitä. Litra bensaa vastaa suunnileen kiloa rasvaa ja n. 10 kWh:ta. Ruuan yhteydessä vielä usein puhutaan kaloreista ja tarkoitetaan kilokaloreja.

Dissident: "Ei myytäis noin vaan infrastuktuuria hölmöyksissään...(caruna) "

Joskus vasemmisto on ollut idiootti siinä, että ei myyty aikanaan valtion omistamaa nykyisen ruotsalaisen Telian suomalaista osaa. Sillä oli aikanaan joskus vuosituhannen vaihteessa korkea hinta ja sillä oli ennen vuoden 2001 idioottimaisia Saksan UTMS-lupakauppoja maksettu suurin osa valtionvelasta pois. Soneran edeltäjällä oli suuri pörssiarvo, sillä se oli menestynyt hyvin silloin ennen kuin tuhlasi voittonsa Saksaan älyttömiin oikeuksiin. Silloin vasemmiston olisi pitänyt suostua Kokoomuksen järkevään ehdotukseen. Yhden valtion entisen "viraston" ja silloisen liikelaitoksen myymisellä oltaisiin päästy valtion veloista eroon. Sen sijaan olet oikeassa siinä, että se Caruna on minustakin tyhmäliike, sillä huomaan se monta kertaa sähkölaskussani. Ne siirtokustannukset ovat nousseet ehkä turhaan. Voitot valuvat ulkomaillle?

Minä en usko nykyisiin Persuihin ollenkaan. Sen sijaan Sinisistä saattaa vähitellen tulla hyvä puolue suomalaiseen politiikkaan.

Hyvää uutta vuotta, sillä lopettelen melkein kokonaan täällä kirjoittelun tähän vuoteen. Sitten kesällä kirjoittelen enemmän kuin kahtena päivänä kuussa.

Niin. Tuntuu välillä, että päättäjät tekevät tyhmiä päätöksiä, mm antavat aluetukea kansainväliselle kaivosyhtiölle, ettei vie tuotantoaan ulkomaille??? Wtf??? Mutta kyse on vanhasta kunnon korruptiosta. Antaa muutamalle tyypille muutaman satatuhatta ja itse saat Suomen valtiolta miljoonia...

Minusta siniset on vaan vitsi. Muutamalle ministerille tuli hätä, että menee rahakas ministerisalkku ja teki tuon äkkiliikkeen. Joku vöhelö lähti mukaan. Kannatus sama kuin kyselyiden virhemarginaali...ei mitään vaikutusta enää tämän vaalikauden jälkeen...

Mutta hyvää uutta vuotta ja nähdään sitten kesällä.

• scrg kirjoitti:

No voi sianperse! Kiertotalous, jossa auringon energia kierrätetään viljapellon ja sian ruuansulatusjärjestelmän kautta bussin tankkiin. Saadaan kerättyä joitain kymmeniä tonneja rasvaa ja uskotellaan itselleen että tuollaisella puuhastelulla on jotain merkitystä.

Ai se kinkkujuttu on siis tuollaista?

Mä oon miettinyt ihan sellaista, että miks nyt maksetaan jotain näennäisviljelytukia, kun pellolla ei kasvateta mitään edes? Kun pellolle vois tällätä kasvamaan gm rypsiä, joka antais vaikka 2 satoa/vuosi. Usuuskunta ostais sen ja myis osan halvemmalla elintarviketeollisuudelle ja toisen suuremman osan kalliimmalla polttoaineteollisuudelle. Siitä poljettas Dieseliä niin perusteellisesti ja mukaan vois tälläyä possunkinrasvat ja mäkkärin ranskalaisrasvat yms.

Oispa kiva kun Suomi ois omavarainen kevyen polttoöljyn suhteen. Saattas vaikka pirulainen vaikuttaakin johonkin...

• Dissident kirjoitti:

Niin. Tuntuu välillä, että päättäjät tekevät tyhmiä päätöksiä, mm antavat aluetukea kansainväliselle kaivosyhtiölle, ettei vie tuotantoaan ulkomaille??? Wtf??? Mutta kyse on vanhasta kunnon korruptiosta. Antaa muutamalle tyypille muutaman satatuhatta ja itse saat Suomen valtiolta miljoonia...

Minusta siniset on vaan vitsi. Muutamalle ministerille tuli hätä, että menee rahakas ministerisalkku ja teki tuon äkkiliikkeen. Joku vöhelö lähti mukaan. Kannatus sama kuin kyselyiden virhemarginaali...ei mitään vaikutusta enää tämän vaalikauden jälkeen...

Mutta hyvää uutta vuotta ja nähdään sitten kesällä.

Dissident: "Minusta siniset on vaan vitsi. Muutamalle ministerille tuli hätä, että menee rahakas ministerisalkku ja teki tuon äkkiliikkeen. Joku vöhelö lähti mukaan. Kannatus sama kuin kyselyiden virhemarginaali...ei mitään vaikutusta enää tämän vaalikauden jälkeen..."

Minä uskon siihen, että heistä tulee vielä jonkinlainen puolue. Mahdollisesti se puolue syö tulevaisuudessa joitakin Persujen kannattajia omaan puolueensa, sillä minusta tuntuu siltä, että he jatkossa oppositiossa tekevät järkevämpää politiikka seuraavassa parlamentissa. Persut romahtaa kannatukseksessa edellisiin vaaleihin, mutta Siniset tavallaan aloittavat nollasta uutena puolueena noin 1-3 kansanedustajalla? Nykyinen kannattus ei taida sallia sitä kolmattakaan kansanedustajaa, mutta he voivat vielä nousta siitä kahdesta prosentista, mitä nyt sille luvataan. Mielestäni Persuista siirtyi kaikkein parasaines Sinisiin. Näen heillä tulevaisuutta, sillä he tekevät tulevaisuudessa töitä sen eteen että kannatus nousee. Toisaalta jos kannatus matelee siinä kahdessa prosentissa pitkään niin jonkun Timo Soinin politiikassa lopettaminen saattaa tietää loppua tulevaisuudessa puolueelle, jos ei nouse ketään uutta vetonaulaa tilalle. Persuille lupaan seuraavissa vaaleissa alamäkeä. Teoriassa he voivat nousta vielä yli kymmenen prosentini, mutta nykyinen heidän politiikka ei ilmeisesti saa suurempaa tukea. Minusta Perussuomalaiset on vastenmielinen maahanmuuttovastainen puolue?

Hyvää uutta vuotta 2018!

• Dissident kirjoitti:

Mä kannatan Sveitsinmallia ja yhtän hyvää istuvaa puoluetta ei ole. Melkeen hyviä kyllä on, mutta eivät istu nykyiseen politiikkaan joten eivät ole myöskään vaikuttamassa.

Isot ikäluokat siirtyy, saa nähdä mitä tulevat sukupolvet ottaa politiikakseen. Ennen ei uskottu, että hupuloiminen ei kannata ja nyt joudutaan kiristämään vyötä jotta selkäranka katkee...isot ikäryhmät ja eläkkeet heille...muut maan uudet asukkaat...työtä kohtaan syntynyt vastenmielisyys ideologia...maasta muutto..

• monnom kirjoitti:

Mä kannatan Sveitsinmallia ja yhtän hyvää istuvaa puoluetta ei ole. Melkeen hyviä kyllä on, mutta eivät istu nykyiseen politiikkaan joten eivät ole myöskään vaikuttamassa.

Isot ikäluokat siirtyy, saa nähdä mitä tulevat sukupolvet ottaa politiikakseen. Ennen ei uskottu, että hupuloiminen ei kannata ja nyt joudutaan kiristämään vyötä jotta selkäranka katkee...isot ikäryhmät ja eläkkeet heille...muut maan uudet asukkaat...työtä kohtaan syntynyt vastenmielisyys ideologia...maasta muutto..

Monnom: "Mä kannatan Sveitsinmallia ja yhtän hyvää istuvaa puoluetta ei ole."

Minä taas nään niin, että Suomi on täynnä hyviä puolueita. Kaikki Eduskunnassa olevat puolueet ovat hyviä. Nykyinen Perussuomalainen puolue ei saa minulta suuria riemunkiljahduksia, mutta sekin on joillekin kannattajilleen hyvä puolue. Jos on vähän oikeistolainen ja jonkinlainen maahanmuuttovastainen - niin silloin heille on olemassa tämä puolue. Aikaisemmin se puolue oli enemmän ja monipuolisempi, kun siellä oli se ryhmä, joka oli Soinin kanssa oli alunperin perustamassa sitä puoluetta. Kyllä Soini ja sen puolueen pitkäaikaiset kannattajat ovat olleet omasta näkökulmastaan hyvällä asialla. On siinä puolueessa vielä paljon mukana henkilöitä, jotka ajavat eteenpäin hyviä asioita. Pitää nähdä paljon hyvää sellaisissakin, joissa ei tykkää. Itse myös salaa ihailen Vasemmistoliittoa ja Sen nuorta johtajaa. Hekin ajavat monesti hienosti omaa asiaansa. Täytyy tunnustaa se, että äänestän joskus kunnallisvaaleissa Kokoomusta, mutta valtakunnan politiikassa en voi heitä oikein tukea, sillä eivät he siinä ole minun asioillani. Kunnallispolitiikassa he ovat hyvillä linjoilla, sillä heille on tärkeintä se, että kunnan talous on kunnossa eikä kuntataloudessa eletä ylivarojen. Lisäksi Kokoomuksessa ihailen tervettä yrittäjähenkeä. Kun oikein katsotaan niin Suomi on täynnä hyviä puolueita, vaikka en koskaan tule äänestämään Perussuomalaisia, Kokoomusta, RKP:tä tai Vasemmistoliittoa Eduskuntavaaleissa. Kaikki ovat monelle kannattajalle hyviä puolueita, erityisesti RKP, joka ei kielipuolueena sovi minulle. Kyllä Suomesta löytyy paljon hyviä puolueita! :)

Dissident: "Minusta siniset on vaan vitsi. Muutamalle ministerille tuli hätä, että menee rahakas ministerisalkku ja teki tuon äkkiliikkeen. Joku vöhelö lähti mukaan. Kannatus sama kuin kyselyiden virhemarginaali...ei mitään vaikutusta enää tämän vaalikauden jälkeen..."

Minä uskon siihen, että heistä tulee vielä jonkinlainen puolue. Mahdollisesti se puolue syö tulevaisuudessa joitakin Persujen kannattajia omaan puolueensa, sillä minusta tuntuu siltä, että he jatkossa oppositiossa tekevät järkevämpää politiikka seuraavassa parlamentissa. Persut romahtaa kannatukseksessa edellisiin vaaleihin, mutta Siniset tavallaan aloittavat nollasta uutena puolueena noin 1-3 kansanedustajalla? Nykyinen kannattus ei taida sallia sitä kolmattakaan kansanedustajaa, mutta he voivat vielä nousta siitä kahdesta prosentista, mitä nyt sille luvataan. Mielestäni Persuista siirtyi kaikkein parasaines Sinisiin. Näen heillä tulevaisuutta, sillä he tekevät tulevaisuudessa töitä sen eteen että kannatus nousee. Toisaalta jos kannatus matelee siinä kahdessa prosentissa pitkään niin jonkun Timo Soinin politiikassa lopettaminen saattaa tietää loppua tulevaisuudessa puolueelle, jos ei nouse ketään uutta vetonaulaa tilalle. Persuille lupaan seuraavissa vaaleissa alamäkeä. Teoriassa he voivat nousta vielä yli kymmenen prosentini, mutta nykyinen heidän politiikka ei ilmeisesti saa suurempaa tukea. Minusta Perussuomalaiset on vastenmielinen maahanmuuttovastainen puolue?

Hyvää uutta vuotta 2018!

Jokaisella oma näkemyksensä.

Mutta sitä samaa sinulle.

• monnom kirjoitti:

No minusta pitää saada jotain selkärankaa tuonne päättäjiin.. En pidä persuja puolueena minään sateentekijänä, mutta suurella kannatuksella saatais hätisteltyä muitakin tekemään jotain.

Svetsinmallia vaan rakentamaan ja kovaa rakennemuutosta päätöksentekoon tähän maahan. Kurruptio liiskata pois ja vastuullistaa päätöksentekoa jotenkin.

Kyllä Suomennostoon tarvitaan koko kattaus, ei vaan työntekijöitä. Ja tuo läpinäkyvyys ja suoraselkäisyys takaisin arkadianmäelle...tai ei takaisin vaan nykyaikaistaa se. Enää ei velmuilut ja luivaroinnit sais mennä läpi. Kyllä joku tekee senkin työn ihan niillä liksoilla, mitä nekin saa.

• Dissident kirjoitti:

No minusta pitää saada jotain selkärankaa tuonne päättäjiin.. En pidä persuja puolueena minään sateentekijänä, mutta suurella kannatuksella saatais hätisteltyä muitakin tekemään jotain.

Svetsinmallia vaan rakentamaan ja kovaa rakennemuutosta päätöksentekoon tähän maahan. Kurruptio liiskata pois ja vastuullistaa päätöksentekoa jotenkin.

Kyllä Suomennostoon tarvitaan koko kattaus, ei vaan työntekijöitä. Ja tuo läpinäkyvyys ja suoraselkäisyys takaisin arkadianmäelle...tai ei takaisin vaan nykyaikaistaa se. Enää ei velmuilut ja luivaroinnit sais mennä läpi. Kyllä joku tekee senkin työn ihan niillä liksoilla, mitä nekin saa.

"No minusta pitää saada jotain selkärankaa tuonne päättäjiin.. En pidä persuja puolueena minään sateentekijänä, mutta suurella kannatuksella saatais hätisteltyä muitakin tekemään jotain."

Minä olen taas sitä mieltä, että sitä selkärankaa löytyy Eduskunnasta. Sen sijaan persujen jytkyissä tuli vähän ihmeporukkaa Eduskuntaan. Ei heidän uusi jytkynsä ja puolueen hyvin epätodennäköinen nousu suurimmaksi puolueeksi loisi mitään ratkaisuja. Nykyinen Persut joutuisivat mahdollisesti RuotsiDemokraatien tapaan oppositioon omine näkemyksineen. He eivät nykyisen johdon alaisuudessa ole oikein salonkikelpoinen?

Syön kaksi laatikkoa lakritsia, jos Perussuomalaiset joskus vielä nousevat yli 16 prosentin. Nyt en oikein sellaiseen usko, mutta onhan se mahdollista. Sen takia syönkin lakritsia, enkä jotain muuta! :)

• vihreätonsyöpä
        Mehukatri kirjoitti:

Niin mitä järkeä ostaa muualta kun samaa saa suomestakin. Mutta te viheridiootit olette kieltämässä myös kaikkea omavaraisuutta poislukien porkkanan viljelyn kunhan se tehdään villisikojen ehdoilla. Suomi saa biodiiseliä esim metsästä jota alkaa nyt jalostamaan uusi tehdas äänekoskella. Ja tästäkin on meteliä kun "puu loppuu" Niin loppuu ja loppuu kun kasvu on edelleen reilusti runsaampaa kuin poistuma vuosittain kuten pitää ollakin.
        Vihreiden ideologia on seuraava:
        Ydinvoimaa ei saa käyttää koska tulee jätettä ja etenkään sitä jätettä ei saa varastoida suomen maaperään. Ja tehdas voi räjähtää koska vaan.
        Hiiltä ei saa polttaa koska tulee savua.
        Fossiilisia ei saa käyttää kun mannerjää sulaa.
        Jokia ei saa padota koska kalojen kulku estyy.
        Turvetta ei saa kerätä koska turpeen kasvu on hidasta ja suot loppuu.
        Puuta pitää käyttää kunhan metsiä ei vaan hakata.
        Tekoaltaita ei saa tehdä koska maa alat peittyy ja saattaa valkoselkätikka joutua lentämään muualle.
        Tuulivoimaa pitää käyttää kunhan sitä ei rakenneta minun näkökenttään, saaristomaisemaa pilaamaan, tunturin huipulle, suolle, tasamaalle, pellolle, järvelle, merelle ja ylipäätään mihinkään mutta on se silti ympäristöystävällisempää. Mitä nyt riekko saattaa lentää lapoihin ja kuolla. (latvusrajan yläpuolella. Hmmmm.... No tällaistakin väitettiin kerran)

• Dissident kirjoitti:

Korruptiota oli ennen muinoin varmaan enemmän, taino...oli jokatapauksessa. Annetaan vähän sivutaskusta ja paiskataan kättä päälle. Maksetaan hiljaiseksi ellei kiristetä.

Mut katotaan nyt kuinka käy. Mutta nyt toivottelen uudet vuodet ja maukasta nakkia ja perunasalaattia juhlan kunniaks. ;)

Uus vuos uuet kujeet.

• possutankissa
        scrg kirjoitti:

"#kinkkutemppu. "

Persuista pakolaisiin.... Miten palautettavat muslimit voi lentää jos koneen tankissa on kinkkurasvaa? Varjele, mikä loukkaus. Jopa koomista.... Ei laitetakaan tiikeriä tankkiin vaan possu,,, : /
        Suojellaan kaikkee missä on liito-oravan kakkaa, lepakoita (niitä oikeita lentäviä...) tai harvinainen lehtokukka, mutta leikellään vanhuksilta ja vähäosaisilta.

Aloittajalle; ei löydy. Palaa lähtöruutuun ja valitse monikulttuuriset suhteet. Suvaitsevaiset kokontuu siellä.

• monnom kirjoitti:

Korruptiota oli ennen muinoin varmaan enemmän, taino...oli jokatapauksessa. Annetaan vähän sivutaskusta ja paiskataan kättä päälle. Maksetaan hiljaiseksi ellei kiristetä.

Mut katotaan nyt kuinka käy. Mutta nyt toivottelen uudet vuodet ja maukasta nakkia ja perunasalaattia juhlan kunniaks. ;)

Uus vuos uuet kujeet.

On kai?

Mutta ensi vuosi on takuulla parempi kuin tämä vanha.

Huisan hyvää uutta vuotta 2018 sullekin. Ja takuulla sulla ainakin uudet kujeet. Voin jo miettiä miten hierot käsiä vastakkain ja kihertelet. Heh...

• vihreätonsyöpä kirjoitti:

Niin mitä järkeä ostaa muualta kun samaa saa suomestakin. Mutta te viheridiootit olette kieltämässä myös kaikkea omavaraisuutta poislukien porkkanan viljelyn kunhan se tehdään villisikojen ehdoilla. Suomi saa biodiiseliä esim metsästä jota alkaa nyt jalostamaan uusi tehdas äänekoskella. Ja tästäkin on meteliä kun "puu loppuu" Niin loppuu ja loppuu kun kasvu on edelleen reilusti runsaampaa kuin poistuma vuosittain kuten pitää ollakin.
        Vihreiden ideologia on seuraava:
        Ydinvoimaa ei saa käyttää koska tulee jätettä ja etenkään sitä jätettä ei saa varastoida suomen maaperään. Ja tehdas voi räjähtää koska vaan.
        Hiiltä ei saa polttaa koska tulee savua.
        Fossiilisia ei saa käyttää kun mannerjää sulaa.
        Jokia ei saa padota koska kalojen kulku estyy.
        Turvetta ei saa kerätä koska turpeen kasvu on hidasta ja suot loppuu.
        Puuta pitää käyttää kunhan metsiä ei vaan hakata.
        Tekoaltaita ei saa tehdä koska maa alat peittyy ja saattaa valkoselkätikka joutua lentämään muualle.
        Tuulivoimaa pitää käyttää kunhan sitä ei rakenneta minun näkökenttään, saaristomaisemaa pilaamaan, tunturin huipulle, suolle, tasamaalle, pellolle, järvelle, merelle ja ylipäätään mihinkään mutta on se silti ympäristöystävällisempää. Mitä nyt riekko saattaa lentää lapoihin ja kuolla. (latvusrajan yläpuolella. Hmmmm.... No tällaistakin väitettiin kerran)

Vihreät on merkittävä poliittinen voima esim. Hgissä. Miten tämä näkyy energiantuotannossa? Haaveet on suuria. Käytännössä hiilen polttoa on lisätty ja hiilipäästöt kasvavat koska markkinatilanne. Sama toistuu isosti Saksassa vaikka siellä on investoitu kovasti tuulivoimaloihin ja paneeleihin ym.

• scrg kirjoitti:

Arvostivatko lahjaa? :D

Se rasva on ruuantuotannon sivutuote. Samalla tapaa, kuin naudan lanta on maidontuotannon sivutuote, jota voidaan käyttää edelleen (peltojen lannoituksessa). Idea on ihan sama ja periaate ikivanha. Mikä siinä jurppii, jos ylimääräisenä tuotettu raaka-aine käytetään hyväksi? Et sinä mäntysuopaakaan vastusta, vaikka kyseessä on mälsä sivutuote?

• Mehukatri kirjoitti:

Arvostivatko lahjaa? :D

Se rasva on ruuantuotannon sivutuote. Samalla tapaa, kuin naudan lanta on maidontuotannon sivutuote, jota voidaan käyttää edelleen (peltojen lannoituksessa). Idea on ihan sama ja periaate ikivanha. Mikä siinä jurppii, jos ylimääräisenä tuotettu raaka-aine käytetään hyväksi? Et sinä mäntysuopaakaan vastusta, vaikka kyseessä on mälsä sivutuote?

Rasva ei ole sivutuote vaan ruokaa. Ensimmäisen maailman ongelmia.

Saatte kierrättää kinkunrasvanne bussin tankkiin, keittää rasvasta saippuaa, voidella oven saranoita tai valaa kynttilöitä. Se korkeintaan jurppii, että joku oikeasti kuvittelee, että tuolla on jotain merkitystä. Koko homman ideahan on vain saada näkyvyyttä hyväntekeväisyystempaukselle ja tietyille yrityksille kuten Keskolle ja Nesteelle sekä lentokentän viherpesulle. Pääasiassa Nesteen biodiesel ei tule kinkunrasvasta tai muusta elintarvike"jätteestä" vaan palmuöljystä. Kaikkiaan tempussa on osa siitä mielikuvatemppujen kokoelmaa, jossa osa-optimoidaan johonkin viherpestyä tuotetta ja kokonaisuudessa CO2-päästöt kasvaa.

• scrg kirjoitti:

Rasva ei ole sivutuote vaan ruokaa. Ensimmäisen maailman ongelmia.

Saatte kierrättää kinkunrasvanne bussin tankkiin, keittää rasvasta saippuaa, voidella oven saranoita tai valaa kynttilöitä. Se korkeintaan jurppii, että joku oikeasti kuvittelee, että tuolla on jotain merkitystä. Koko homman ideahan on vain saada näkyvyyttä hyväntekeväisyystempaukselle ja tietyille yrityksille kuten Keskolle ja Nesteelle sekä lentokentän viherpesulle. Pääasiassa Nesteen biodiesel ei tule kinkunrasvasta tai muusta elintarvike"jätteestä" vaan palmuöljystä. Kaikkiaan tempussa on osa siitä mielikuvatemppujen kokoelmaa, jossa osa-optimoidaan johonkin viherpestyä tuotetta ja kokonaisuudessa CO2-päästöt kasvaa.

"että tuolla on jotain merkitystä."
        >> Eivät kaikki keksinnöt voi olla mullistavia, se tunnustettakoon. Jokainen osallistunut firma teki osuutensa ilmaiseksi. Näkyvyys on halpaa valuuttaa. Biodieselin tuotantotavat ovat jo oma keskustelunaiheensa, joskin kotitalousjäte-diesel kalskahtaa omaan korvaan paremmalta kuin palmuöljydiesel.

Ainakaan esitettyjen laskelmien perusteella temppu oli ympäristöteko. Sinulla voi toki olla eriävä mielipide asiasta.

• Mehukatri kirjoitti:

"että tuolla on jotain merkitystä."
        >> Eivät kaikki keksinnöt voi olla mullistavia, se tunnustettakoon. Jokainen osallistunut firma teki osuutensa ilmaiseksi. Näkyvyys on halpaa valuuttaa. Biodieselin tuotantotavat ovat jo oma keskustelunaiheensa, joskin kotitalousjäte-diesel kalskahtaa omaan korvaan paremmalta kuin palmuöljydiesel.

Ainakaan esitettyjen laskelmien perusteella temppu oli ympäristöteko. Sinulla voi toki olla eriävä mielipide asiasta.

Jos CO2 ilmakehässä on ongelma, niin ehkä resursseja kannattaisi siirtää siihen, että liikennevälineet kulkisivat muulla kuin CO2:a tuottavilla polttomoottoreilla. Meillähän on Suomessa käynnissä tähän jo pari hyvää investointia: Olkiluoto 3 ja Hanhikivi 1.

Suomessa tankkaavaa autoilijaa nyhdetään fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Jos mä ajan bensa-autolla 20000 km/vuosi niin maksan siitä tonnin vuodessa veroa. Lentokoneiden kerosiinista vastaavaa veroa ei peritä. Kovasti tuntuvat matkailua harrastavan monet ympäristötekoja harrastavat ihmiset. Tiedä sitten millaisia soutuveneitä kaukomatkoillaan käyttävät.

• Dissident kirjoitti:

Ai se kinkkujuttu on siis tuollaista?

Mä oon miettinyt ihan sellaista, että miks nyt maksetaan jotain näennäisviljelytukia, kun pellolla ei kasvateta mitään edes? Kun pellolle vois tällätä kasvamaan gm rypsiä, joka antais vaikka 2 satoa/vuosi. Usuuskunta ostais sen ja myis osan halvemmalla elintarviketeollisuudelle ja toisen suuremman osan kalliimmalla polttoaineteollisuudelle. Siitä poljettas Dieseliä niin perusteellisesti ja mukaan vois tälläyä possunkinrasvat ja mäkkärin ranskalaisrasvat yms.

Oispa kiva kun Suomi ois omavarainen kevyen polttoöljyn suhteen. Saattas vaikka pirulainen vaikuttaakin johonkin...

Pikapaluu tähän "polttoöljyn" viljelyyn. Mä luin jostain ajatusta ja laskelmaa, että maatila Suomessa (kai jokin keskimääräinen?) pystyisi tuottamaan oman polttoaineensa, jos noin neljännes viljelyalasta olisi rypsiä. Rypsi nyt ei ole paras energiakasvi muuten, mutta siitä saa suht helposti polttomoottoreille sopivaa litkua.

Toisaalta luin, että jos koko Suomen energiantarve (n. 400 TWh/vuosi) tuotettaisiin viljelemällä ruokohelpeä, niin viljelyalaksi tarvittaisiin puolet Suomen pinta-alasta. Rypsillä ei varmaan edes koko maa riittäisi.

• Iso osa näyttää olevan persuksia, mutta mikä on smurffit? Uus sinisten puolue?

• En ole persu, kuulun nukkuvien puolueeseen. Tietenkin vastustan persuja, vastustan oikein passiivisesti. ;-)

• TotuudenÄäni

En seuraa politiikkaa. Ei yksi ääni mitään tarkoita.

Muutenkin persuilla on niin paljon ehdokkaita, joista kuulee vaan pahaa. En usko että tämä puolue tulee koskaan saamaan ääntäni, ihan vain sen takia.

Suomi, Suomi, Suomi, maailman napa, kuulen vain.
      Teknologia, tulevaisuus, Eurooppa unhoon jää.
      Ei meidän tarvitse kaikkea verrata maittain
      Ohjata ei saa oma napa ja olut vaan raitis pää.

• persuna_synnyin

Persuna synnyin ja persuna myös kuolen (dramatiikkaa har)

• crux

Tärkeintä olisi että hallitus olisi toimintakykyinen. Ei sillä niin niin väliä ovatko päätökset oikeistolaisia vai vasemmistolaisia - molempia tarvitaan. Parasta toki jos hallituskoalitiot vaihtelevat kuten ne ainakin Suomessa tuntuvat tekevän nykyään aika tehokkaasti. Muuttuva maailma tarvitsee enemmän päätöksiä ja tekoja ja vähemmän ideologiaa.

• Jotakinjärkeä

Vastustan persuja.

Samoin vastustan punaviherfeministien AIVOVAMMAISUUTTA.

• .. Joo.. Aion Todellakin Äänestää nyt Molemmissa Vaaleissa.. Mut.. En Tod Istuvaa Pressaa tai Hallitusta.. ;P

• Väykkää. ☺️

Määkin äänestän puoluetta, sitten joskus joka suostuu tähän...

Ideaalisessa suorassa demokratiassa jokaisella kansalaisella on tasavertainen mahdollisuus vaikuttaa kaikkeen itseään koskevaan poliittiseen päätöksentekoon. Informaatioyhteiskunnassa kansanäänestyksiä voitaisiin toteuttaa esim. internetin välityksellä niin, että tunnistautuminen olisi pakollista. Ideaalisessa suorassa demokratiassa jokaisen (äänestäneen) kansalaisen mielipide vaikuttaisi loppupäätökseen suoraan ilman välikäsiä. Kansanedustajan tai parlamentaarikon rooli voitaisiin muuttaa ainoastaan lakeja ja kansanäänestyksiä valmistelevaksi työksi.

lol

• monnom kirjoitti:

Väykkää. ☺️

Ideaalisessa suorassa demokratiassa jokaisella kansalaisella on tasavertainen mahdollisuus vaikuttaa kaikkeen itseään koskevaan poliittiseen päätöksentekoon. Informaatioyhteiskunnassa kansanäänestyksiä voitaisiin toteuttaa esim. internetin välityksellä niin, että tunnistautuminen olisi pakollista. Ideaalisessa suorassa demokratiassa jokaisen (äänestäneen) kansalaisen mielipide vaikuttaisi loppupäätökseen suoraan ilman välikäsiä. Kansanedustajan tai parlamentaarikon rooli voitaisiin muuttaa ainoastaan lakeja ja kansanäänestyksiä valmistelevaksi työksi.

lol

No sanotaan, että tuossa yksi paha mutta. Monista asioista päätettäessä asioihin pitäisi perehtyä. Monesti avustajat tekevät osan tästä työstä kansanedustajille tai vaikka ministeriön avustajat. Itsekin tässä kirjoitin eräälle ministerille. Tämä laittoi minulle asiallisesti vastamaan valtiovarainministeriössä olevan oman erityisavustajansa. Tämä tiesi asian ilmeisesti paremmin kuin ministeri itse. Sen sijaan kansalaiset eivät saa päätösenteossaan mitään erityisavastusta, joten Suomen asiat saattaisivat olla melko pian huonolla tolalla suorassa demokratiassa Internetin kautta. Mielestäni edustuksellinen demokratia, jota virkamiehet ja avustajat auttavat kansanedustajajaa toimii parhaiten. Heitä saattaa olla lisäksi nykyään melko hyvä määrä. Nykyinen kaksi sataa kansanedustajaa riittää edustukselliseen demokratiaan ja valiokuntatöihin?

• monnom kirjoitti:

Väykkää. ☺️

lol

.. Noh, Jos pidetään nää asiat VaaliSalaisuuksina.. ;D

.. Miksi ketään edes kiinnostaisi, ketä tai mitä Mä Äänestän.. =)

No sanotaan, että tuossa yksi paha mutta. Monista asioista päätettäessä asioihin pitäisi perehtyä. Monesti avustajat tekevät osan tästä työstä kansanedustajille tai vaikka ministeriön avustajat. Itsekin tässä kirjoitin eräälle ministerille. Tämä laittoi minulle asiallisesti vastamaan valtiovarainministeriössä olevan oman erityisavustajansa. Tämä tiesi asian ilmeisesti paremmin kuin ministeri itse. Sen sijaan kansalaiset eivät saa päätösenteossaan mitään erityisavastusta, joten Suomen asiat saattaisivat olla melko pian huonolla tolalla suorassa demokratiassa Internetin kautta. Mielestäni edustuksellinen demokratia, jota virkamiehet ja avustajat auttavat kansanedustajajaa toimii parhaiten. Heitä saattaa olla lisäksi nykyään melko hyvä määrä. Nykyinen kaksi sataa kansanedustajaa riittää edustukselliseen demokratiaan ja valiokuntatöihin?

Kuinka se Sveitsissä toimii ja kansa käsittääkseni voi oikein hyvinkin? :)

Suurin osa asioista on vain tahdosta kiinni ja tahdosta tehdä muutosta. Mutta muutosta ei tule niin kauan, kun kukaan ei uskalla sitä ajaa... käsitän, että mikään ei muutu ja tapahdu hetkessä, paitsi työttömiltä, perheiltä ja eläkeläisltä leikkaukset. Ne menee aina läpi, sen ihmeempää ongelmaa.

Melkein hyviä puolueita on ja puolueissa hyviä yksilöitä, mutta kun yksillöllä ei ole mitään virkaa...puolueet sanelee ehdot, ryhmäpaine. Muuten se on hit the road jack.

• NuuskaMuikkune kirjoitti:

.. Noh, Jos pidetään nää asiat VaaliSalaisuuksina.. ;D

.. Miksi ketään edes kiinnostaisi, ketä tai mitä Mä Äänestän.. =)

Kunhan heitin. Ajattelin itsekin tehdä tänä vaalikaudella poikkeuksen ja äänestää presidenttiä. Olen äänestänyt kerran aiemmin, täysi-ikäisenä teininä.

Mikään salaisuus ei ole, että joku se niistä muutamasta on. Nainen se ei ole..sen voin sanoa.

• monnom kirjoitti:

Kuinka se Sveitsissä toimii ja kansa käsittääkseni voi oikein hyvinkin? :)

Suurin osa asioista on vain tahdosta kiinni ja tahdosta tehdä muutosta. Mutta muutosta ei tule niin kauan, kun kukaan ei uskalla sitä ajaa... käsitän, että mikään ei muutu ja tapahdu hetkessä, paitsi työttömiltä, perheiltä ja eläkeläisltä leikkaukset. Ne menee aina läpi, sen ihmeempää ongelmaa.

Melkein hyviä puolueita on ja puolueissa hyviä yksilöitä, mutta kun yksillöllä ei ole mitään virkaa...puolueet sanelee ehdot, ryhmäpaine. Muuten se on hit the road jack.

Monnom: "Melkein hyviä puolueita on ja puolueissa hyviä yksilöitä, mutta kun yksillöllä ei ole mitään virkaa...puolueet sanelee ehdot, ryhmäpaine. Muuten se on hit the road jack. "

Saa ne äänestää monesti omallatunnollaan esimerkiksi alkoholikysymyksessä. Itsekin en olisi halunnut kauppoihin vanhempia juomia. Lisäksi aiemmin en olisi halunnut kauppojen sunnuntaisäätelyn vapauttamista. Minusta sunnuntain pitäisi olla pyhäpäivä, sillä sen verran jeesustelija olen. Ei sellaista vastaan tainnut äänestää muu kuin Kristillisdemokraatit? Teoriassa saattoi olla hyväkin ratkaisu se, että kauppoja ei säädellä ja pienpanimotkin voivat tuoda vähän voimakkaampia juomia kauppoihin. Ehkä kaikkea ei tule holhota?

Itse teen kuluttajana ratkaisuja ja en osta kaupasta mitään alkoholia koko vuonna, joten minun elämääni uusi ratkaisu ei vaikuta mitään! Joissain kaupoissa on jo huomenna vahvemmat oluet ja juomat - ja niitä ei ratkaiseet puolueitten sanelemat ehdot ja ryhmäpaine - kansanedustajat saivat äänestää vapaasti!

Itse olen muuten tänään hyvällä tuulella. Minulla loppui unilääkkeen syöminen joulun jälkeen ja muutama yö tuli huonosti nukkuttua. Eilen oli tälläinen huono yönukkuminen takana. Huomasi päivällä kauppareissulla sen, että kovasti univelka painaa. Nyt ihanasti nukuin riittävästi ja maailma on jälleen hurmaava niin kuin sinä! Maailma hymyilee jälleen ihanana ja ilmeisesti en tarvitse enää unilääkkeitä, ainakaan vähään aikaan! :)

Mitäs sinne kuuluu? Itse en tiedä oikein siitä Sveitsin systeemistä, joten siihen voi vastata. Jos vielä luet niin tuo nickisi uusi kuva on vähän ärsyttävä (rehellisesti sanottuna en pidä siitä, vaikka muihin kuviisi ei ole mitään nokan koputtamista, sillä ne ovat sinun valittesemiasi). Toivottavasti en lopeta sentään aivan kokonaan ja täysin lopullisesti?

Monnom: "Melkein hyviä puolueita on ja puolueissa hyviä yksilöitä, mutta kun yksillöllä ei ole mitään virkaa...puolueet sanelee ehdot, ryhmäpaine. Muuten se on hit the road jack. "

Saa ne äänestää monesti omallatunnollaan esimerkiksi alkoholikysymyksessä. Itsekin en olisi halunnut kauppoihin vanhempia juomia. Lisäksi aiemmin en olisi halunnut kauppojen sunnuntaisäätelyn vapauttamista. Minusta sunnuntain pitäisi olla pyhäpäivä, sillä sen verran jeesustelija olen. Ei sellaista vastaan tainnut äänestää muu kuin Kristillisdemokraatit? Teoriassa saattoi olla hyväkin ratkaisu se, että kauppoja ei säädellä ja pienpanimotkin voivat tuoda vähän voimakkaampia juomia kauppoihin. Ehkä kaikkea ei tule holhota?

Itse teen kuluttajana ratkaisuja ja en osta kaupasta mitään alkoholia koko vuonna, joten minun elämääni uusi ratkaisu ei vaikuta mitään! Joissain kaupoissa on jo huomenna vahvemmat oluet ja juomat - ja niitä ei ratkaiseet puolueitten sanelemat ehdot ja ryhmäpaine - kansanedustajat saivat äänestää vapaasti!

Itse olen muuten tänään hyvällä tuulella. Minulla loppui unilääkkeen syöminen joulun jälkeen ja muutama yö tuli huonosti nukkuttua. Eilen oli tälläinen huono yönukkuminen takana. Huomasi päivällä kauppareissulla sen, että kovasti univelka painaa. Nyt ihanasti nukuin riittävästi ja maailma on jälleen hurmaava niin kuin sinä! Maailma hymyilee jälleen ihanana ja ilmeisesti en tarvitse enää unilääkkeitä, ainakaan vähään aikaan! :)

Mitäs sinne kuuluu? Itse en tiedä oikein siitä Sveitsin systeemistä, joten siihen voi vastata. Jos vielä luet niin tuo nickisi uusi kuva on vähän ärsyttävä (rehellisesti sanottuna en pidä siitä, vaikka muihin kuviisi ei ole mitään nokan koputtamista, sillä ne ovat sinun valittesemiasi). Toivottavasti en lopeta sentään aivan kokonaan ja täysin lopullisesti?

Toivottavasti ET lopeta sentään aivan kokonaan ja täysin lopullisesti?

Harkitse totaallista lopettamista. Tuohon tuli kirjoitusvirhe! :) Jos lopetat niin hyvää uutta vuotta ilman täällä kirjoittelua! :)

Yksilönä yksittäinen ihminen ja myös poliitikko voi toki kantansa sanoa ja valita.

Käytännössä kuitenkin ihan sama ketä ihmistä äänestämme, hän antaa meille vain kasvot ja mielikuvia asioista, joita voimme häneltä odottaa. Lataa intoa, jospa nyt saatas taas semmonen ihminen, joka ajaa meidän asioita ponnekkaasti ja näin se Suomi kukoistaa.

Yleensä saamme myös hyvin valittuja ja aseteltuja kannanottoja tenteissä ja muissa tilaisuuksissa vaikuttaa kansalaisiin, koska markkinapuheet. Olemme kuitenkin vuosien saatossa joutuneet monet kerrat huomaamaan, että politiikka poukkoilee ja politiikot tekevät melkein mitä vaan päästäkseen pallille, mutta ylväät puheet ja hienot lupaukset karisevat matkalla...mutta kun...ööö selityksiin.

Ei yksittäinen ihminen päätä mitään yksinään, puolue pitää siitä huolen. Ja myös rinnalla kulkevat puolueet. Niin kauan kun politiikka on tietyn porukan käsissä tapahtuvaa, ilman että kansa pystyy vaikuttamaan päätöksiin kaiken aikaa ja pitkin matkaa. Niin en usko, että tehdään muuta kuin huovataan ja soudetaan. En siis usko, että kannattaa antaa useammaksi vuodeksi kerrallaan valtaa jollekkin tietylle porukalle, joka husveloittee asioita. Vaan minusta kansanäänten tulisi kuulua ja vaikuttaa ihan kaiken aikaa.

Juu, se vaatii kansalaisilta aktiivisuutta ja mielenkiintoa perehtyä maan asioihin ja tilaan. Ei voi kulkea pää pensaassa ja ajatella, kyllä ne siellä päättää mitä päättää, munkin puolestani...

Mä luulen, että kansaakin olis hyvä aktivoida ajattelemaan ja kun kansalla olis valtaa vaikuttaa enemmän pitkin matkaa, ei ehkä olis niin paljon politiikka vihaa ja jatkuvaa narinaa. Kun on niin vaikeeta. Koska äänestyksillä saadaan kuhunkin kysyttävään tilanteeseen päätös. Enemmistö on puhunut ja kansa on puhunut.

Tässä kansassa on semmonen ongelma, että me ei uskalleta mitään uutta. Vaikka nähtäs, että muualla maailmalla joku homma toimii ja maa voi hyvin. Ne ei killu kusessa ja ui korviaan myöden veloissa...ole perseraiskattavana joa suuntaan..miksei voi ottaa uutta käytäntöä, jos se toimii ja luopua toimimattomista? Takas voi palata, kun ei tee liian rajuja heittoja heti laakista.

Mut joo rönsyilen taas...

Kiva kuulla, että olosi on pirteä ja olet nukkunut. Unilääkkeet onkin ehkä viisasta jättää pois, heti kun vaan kynnelle kykenee. Niihinkin voi koukuttua, kroppa tottuu. Tai ainakin nukahtamislääkkeissä tuntuu olevan semmoisia ominaisuuksia...

Unireseptorit kai voi uusiutuakin?

Kyllä mun melkein täytyy tehdä radikaali päätös, että jatkan tai en jatka. Joko tai. Tiedän, että alku ei tule olemaan mulle helppoa, kun vanhat tavat. kahvikuppi ja kurkkaanpa keskusteluja...kommentoin vaikka oisin ajatellutkin, että mä vaan luen.

Eihän tässä mitään pahaa ole, mutta jotenkin vaan tuntuu että ois ihan viisasta keksiä jotain uutta. :)

Lähdetään pian kylään. Joten mukavaa tulevaa vuotta sinulle ja kaikille muillekin palstan käyttäjille. Voikaa hyvin!

Ps. Kuva on nimenomaan valittu siksi, että se on vähän ärsyttävä. Mutta ihan sopusoinnussa oman sisäisen oloni kanssa. :)

• hellunblogi
        monnom kirjoitti:

Yksilönä yksittäinen ihminen ja myös poliitikko voi toki kantansa sanoa ja valita.

Käytännössä kuitenkin ihan sama ketä ihmistä äänestämme, hän antaa meille vain kasvot ja mielikuvia asioista, joita voimme häneltä odottaa. Lataa intoa, jospa nyt saatas taas semmonen ihminen, joka ajaa meidän asioita ponnekkaasti ja näin se Suomi kukoistaa.

Yleensä saamme myös hyvin valittuja ja aseteltuja kannanottoja tenteissä ja muissa tilaisuuksissa vaikuttaa kansalaisiin, koska markkinapuheet. Olemme kuitenkin vuosien saatossa joutuneet monet kerrat huomaamaan, että politiikka poukkoilee ja politiikot tekevät melkein mitä vaan päästäkseen pallille, mutta ylväät puheet ja hienot lupaukset karisevat matkalla...mutta kun...ööö selityksiin.

Ei yksittäinen ihminen päätä mitään yksinään, puolue pitää siitä huolen. Ja myös rinnalla kulkevat puolueet. Niin kauan kun politiikka on tietyn porukan käsissä tapahtuvaa, ilman että kansa pystyy vaikuttamaan päätöksiin kaiken aikaa ja pitkin matkaa. Niin en usko, että tehdään muuta kuin huovataan ja soudetaan. En siis usko, että kannattaa antaa useammaksi vuodeksi kerrallaan valtaa jollekkin tietylle porukalle, joka husveloittee asioita. Vaan minusta kansanäänten tulisi kuulua ja vaikuttaa ihan kaiken aikaa.

Juu, se vaatii kansalaisilta aktiivisuutta ja mielenkiintoa perehtyä maan asioihin ja tilaan. Ei voi kulkea pää pensaassa ja ajatella, kyllä ne siellä päättää mitä päättää, munkin puolestani...

Mä luulen, että kansaakin olis hyvä aktivoida ajattelemaan ja kun kansalla olis valtaa vaikuttaa enemmän pitkin matkaa, ei ehkä olis niin paljon politiikka vihaa ja jatkuvaa narinaa. Kun on niin vaikeeta. Koska äänestyksillä saadaan kuhunkin kysyttävään tilanteeseen päätös. Enemmistö on puhunut ja kansa on puhunut.

Tässä kansassa on semmonen ongelma, että me ei uskalleta mitään uutta. Vaikka nähtäs, että muualla maailmalla joku homma toimii ja maa voi hyvin. Ne ei killu kusessa ja ui korviaan myöden veloissa...ole perseraiskattavana joa suuntaan..miksei voi ottaa uutta käytäntöä, jos se toimii ja luopua toimimattomista? Takas voi palata, kun ei tee liian rajuja heittoja heti laakista.

Kiva kuulla, että olosi on pirteä ja olet nukkunut. Unilääkkeet onkin ehkä viisasta jättää pois, heti kun vaan kynnelle kykenee. Niihinkin voi koukuttua, kroppa tottuu. Tai ainakin nukahtamislääkkeissä tuntuu olevan semmoisia ominaisuuksia...

Kyllä mun melkein täytyy tehdä radikaali päätös, että jatkan tai en jatka. Joko tai. Tiedän, että alku ei tule olemaan mulle helppoa, kun vanhat tavat. kahvikuppi ja kurkkaanpa keskusteluja...kommentoin vaikka oisin ajatellutkin, että mä vaan luen.

Eihän tässä mitään pahaa ole, mutta jotenkin vaan tuntuu että ois ihan viisasta keksiä jotain uutta. :)

Lähdetään pian kylään. Joten mukavaa tulevaa vuotta sinulle ja kaikille muillekin palstan käyttäjille. Voikaa hyvin!

Ps. Kuva on nimenomaan valittu siksi, että se on vähän ärsyttävä. Mutta ihan sopusoinnussa oman sisäisen oloni kanssa. :)

Palasin Sveitsistä häkeltyneenä
        2.12.2013 19:45 Helena Eronen 186 kommenttia ilmoita asiaton viesti
        Muutos on hyvä. Kuva: M. Lehtipuu
        Muutos on hyvä. Kuva: M. Lehtipuu
        "Joo-o, meillä Suomessa saa äänestää vain yhtä henkilöä kerran neljässä vuodessa."
        "Joo-o, meillä Suomessa saa äänestää vain yhtä henkilöä kerran neljässä vuodessa."
        Suuni on edelleen auki hämmästyksestä viimeviikkoisen Sveitsin matkailun jäljiltä. Käsityskykyyni ei mahdu se, miksi Sveitsin kaltaista järjestelmää ei sovelleta laajemmin Euroopassa. Miksi sitä ei ole vaadittu tai esitetty yleisemmin?

Sveitsi on huikaisevan kaunis maa. Kahden kilometrin korkeudessa korvat menevät lukkoon, mutta sydän muljahtaa rinnassa kauneuden ihastuttamana. Ihmiset ovat ystävällisiä ja varsin tyytyväisiä ja maa on kaikin puolin siisti, avoin ja järkevä.

Sveitsin kauneuden ihasteleminen oli kuitenkin toissijainen juttu. Missiomme oli nähdä Sveitsi mahdollisimman laajasti ja tavata sekä paikallisia ihmisiä että poliitikkoja ja tajuta se järjestelmä, joka on hyvin paljon toisenlainen kuin meidän järjestelmämme.

Sveitsin hallinto ja valta jakautuu yksinkertaistettuna seuraavanlaisesti. Sveitsin liittokokous on kaksikerroksinen: on 200 kansanedustajaa ja 46 edustajaa kantoneista. Nämä edustajat valitaan 4 vuoden välein vaaleissa. Koko vaalijärjestelmä, niin kantonien kuin liittovaltionkin tasoinen, on sen verran monimutkainen mutta mielenkiintoinen kokonaisuus, että se vaatisi oman kirjoituksensa. Ihmiset siis voivat äänestää useita henkilöitä ja jopa useista eri puolueista. Ja monet edustajat hoitavat virkaansa siviilityön ohessa (vapaaehtoinen kansalaisvelvollisuus kuten maanpuolustuksin) ja julkkisehdokkaat tai -edustajat kuten poliittiset broileritkin ovat suunnilleen täysin vieras ilmiö sveitsiläisille.

Sveitsin ”hallitus” eli bundesrat taas on 7 jäseninen ja hallituksen jäsenet valitsevat joka vuosi keskuudestaan ”presidentin”.

Kaiken tämän yllä on kuitenkin Sveitsin äänioikeutettu kansa, jolla on monta eri mahdollisuutta päästä käyttämään ääntään suoraan ja sitovasti. 100 000 nimeä kerännyt kansalaisaloite on yksi väylä, toinen on perustuslain muuttaminen, josta päätetään aina kansanäänestyksellä, kolmas parlamentin äänestyksessä kumottu aloite.

Mielenkiintoista on myöskin kuntien itsemääräämisoikeus. Vierailimme mm. 50 asukkaan kunnassa, joka oli irtautunut ympäröivästä kantonista ja liittynyt kantonin, jonka kanssa ei yhteistä maarajaa ole. Kunnilla on tiettyjä perustuslain määräämiä velvotteita, jotka ne sitten hoitavat kuten haluavat, mutta pointti onkin siinä, että kun kansalaisten valta on niin suuri, ei hallinto voi toimia huonosti.

Sveitsiläisten kanssa jutellessa minulle tuli vähän sellainen fiilis kuin olisi pohjoiskorealaisena tullut Suomeen, siis se vapaus ja demokratian taso on jotain mitä en ole voinut kuvitellakaan olevan olemassa. Se, että äänioikeutemme tarkoittaa sitä, että voimme äänestää yhtä ihmistä neljän vuoden välein, että ehdokkaat voivat vaalien alla luvata yhtä ja toimia täysin päinvastoin tultuaan valituiksi, enemmistöhallituksen kyseenalaistamaton valta ja yleinen kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien puuttuminen olivat sveitsiläisille asioita, joita he eivät edes voineet kuvitellakaan olevan olemassa. Naureskelua ja kummastusta ne lähinnä herättivät.

Itse taas olin hyvin hämmästynyt esimerkiksi siitä, että Sveitsissä kansan valitsemat edustajat eivät jumitu mihinkään oppositio vs. hallitus lokeroihin, vaan asiat ratkaisevat ja edustajat ja puolueet liikkuvat eri ryhmiin asiasta ja kannasta riippuen. Parlamenttitalovierailumme yhteydessä pääsimme esimerkiksi kuuntelemaan istuntosaliin keskustelua lakialoitteesta, jossa vaadittiin 4000 Sveitsin frangin minimipalkkaa. Melko yksimielisesti se puheenvuoroissa tyrmättiin ja oletettavaa on, että aloite äänestetään kumoon parlamentissa, mutta se tarkoittaa sitä, että aloite alistetaan kansanäänestyksille. Sitä on suora demokratia. Ja joissain kantoneissa kansanäänestys suoritetaan käsiäänestyksellä torilla. Homma toimii ja kansa on tyytyväistä.

Ällistyttävää.

Mikä kuitenkin minulle oli koko matkan aikana antoisinta, niin sekä paikalliset että tapaamamme poliitikotkin kertoivat hyvin avoimesti myös niistä järjestelmänsä negatiivisista puolista. Iltaa seurassamme oluttuopposten äärellä viettäneet raksamiehet (jotka googlettivat Muutos 2011 -puolueen ja silti tykkäsivät meistä ;) ) kertoivat joskus kokevansa, että suurten kaupunkien asukkaat pääsevät liikaa dominoimaan asioita. Tapaamamme parlamentaarikot Jürg Grossen ja Kathrin Bertschy (Grünliberale Partei eli vihreät liberaalit) nostivat esiin sen, että joskus kansanäänestyksiä ohjailee liikaa esim. yritykset ja populistiset liikkeet intressiensä mukaisesti.

• hellunblogi

Lisäksi järjestelmän hitaus herätti kritiikkiä, vaikkakin se, että asiat muuttuvat hitaasti, koettiin myöskin positiiviseksi asiaksi varsinkin liikemaailman ja talouden näkökulmasta, kun yritykset eivät joudu tilanteisiin, joihin nyt on Suomessakin joutuneet, kun mm. veropoliittisia linjauksia muutellaan parin vuoden välein.

Näistä hienosäätöä vaativista epäkohdista totesi 71 asukkaan Velleratin kunnassa elelevä ihastuttava vanhempi yrittäjäpappa Hermann Güdel näin:

Jos mersu on rikki, se täytyy korjata, eikä vaihtaa kottikärryyn!

Matkani oli ensimmäinen Sveitsiin. Törmäsin siellä hyvin ahkeraan ja järkevään kansaan, jonka elämän peruspilareita on vapaus ja vastuu ja niistä onkin syntynyt menestys ja vauraus. En ole koskaan tutustunut niin liberaaliin yhteiskuntaan koskaan enkä missään ja toivoisin todella, että keskustelu sveitsiläistyylisestä yhteiskuntarakenteesta heräisi laajemminkin Euroopassa, sillä Sveitsin mallinen perustuslaki saattaisi toimia ihan Euroopan Unioninkin tasolla, jos ja kun kerran tiiviimpään liittovaltioon ollaan menossa. Itsenäiset kantonit eli osavaltiot, ihmistä lähellä olevat kunnat, yhteinäinen Euroopan Unioni ja sitovat kansanäänestykset takaisivat sen, että ihmiset kokisivat voivansa vaikuttaa ihan oikeastikin eikä päätöksiä tehtäisi missään suljetuissa kabineteissa kansalaismielipiteestä välittämättä.

• monnom kirjoitti:

"Yksilönä yksittäinen ihminen ja myös poliitikko voi toki kantansa sanoa ja valita. Käytännössä kuitenkin ihan sama ketä ihmistä äänestämme, hän antaa meille vain kasvot ja mielikuvia asioista, joita voimme häneltä odottaa. Lataa intoa, jospa nyt saatas taas semmonen ihminen, joka ajaa meidän asioita ponnekkaasti ja näin se Suomi kukoistaa."

No, sanotaan se, että Eduskunnassa on kaksi joissa on sellaista, että puolue ei niin vain päätä toisin kuin tämä kansanedustaja. Nämä kaksi ovat Vasemmistoliiton nuori puheenjohtaja ja KD:n puheenjohtaja Sari Essayah. Molemmat saavat varmasti omat näkemyksensä läpi puolueessaan. Lisäksi heidän molempien puolueissa pienuuden takia moni muukin saa huomioiduksi näkemyksiään. Itse harkitsen toisen vaihtoehtona ensivaaleissa juuri KD Sari E:tä, sillä olen hänen vaalipiirissään äänestäjänä. Jos olisin nuori nainen ja kallellaan vasemmistoon niin tämä Vasemmiston nuori puheenjohtaja varmaan tuntuisi oikealta valinnalta hänen vaalipiiriissään?

"Kiva kuulla, että olosi on pirteä ja olet nukkunut. Unilääkkeet onkin ehkä viisasta jättää pois, heti kun vaan kynnelle kykenee. Niihinkin voi koukuttua, kroppa tottuu. Tai ainakin nukahtamislääkkeissä tuntuu olevan semmoisia ominaisuuksia..."

Minäkin tulin siihen tulokseen, sillä lääkkeillä nukuin joka yö noin 10 tuntia eli olin vähän uneliaampi. Ilmeisesti totuin niihin kolmessa viikossa. Oli oikea aika lopettaa niiden käyttö, mutta sen jälkeen oli muutamana päivänä vähän ongelmia unen jatkumisen kanssa.

"Kyllä mun melkein täytyy tehdä radikaali päätös, että jatkan tai en jatka. Joko tai. Tiedän, että alku ei tule olemaan mulle helppoa, kun vanhat tavat. kahvikuppi ja kurkkaanpa keskusteluja...kommentoin vaikka oisin ajatellutkin, että mä vaan luen."

Itse käytännössä katsoen jään täältä pois, mutta olen sen kaksi päivää kuukaudessa täällä. Loppiaisena ja 7.1.: sen ensimmäisen viikonlopun. Sitten 10-11.2. toivottelen joillenkin hyvää ystävänpäivän tienoita. Sitten maaliskuusta valitsen yhden viikonlopun ja ilmoitan sen etukäteen tuolla kuvauksessani. Huhtikuussa taas yksi viikonloppu täällä. Sitten toukokuussa yksi viikonloppu. Kesällä meinaan taas olla monena päivänä täällä joka kuukauden lopussa. En jätä kokonaan pois, mutta olen kuukaudessa melkein sen neljä viikkoa poissa.

"Lähdetään pian kylään. Joten mukavaa tulevaa vuotta sinulle ja kaikille muillekin palstan käyttäjille. Voikaa hyvin!"

Itse lähden kirkossa käymään kello 12, vaikka en ole enää kirkon jäsen. Ei sitä siellä tarvitse ilmoittaa, sillä on muutaman vuoden päästä aikomus liittyä takaisin. Kunhan vähän asioita ennen miettii ja hetken maksaa mahdollisesti vähemmän kirkollisveroa ei-jäsenenä.

"Ps. Kuva on nimenomaan valittu siksi, että se on vähän ärsyttävä. Mutta ihan sopusoinnussa oman sisäisen oloni kanssa. :) "

No, jotain minulla sellaista kävi mielessä, mutta aikaisemmin sinulla oli monesti ihania kuvia, miksi tämä nykyinen oli räikeästi kontrastissa niihin aiemmiin!

Hyviä loppuvuosia ja vuoden vaihdetta! :)

• Minä äänestän joko vihreitä tai vasemmistoliittoa ja ikisinkku hc-atm olen. Mutta en nykyään jaksa enää kirjoitella tälle palstalle juuri mitään johtuen osittain siitä, että täällä on niin persuhenkistä porukkaa.

• Matut_ulos

Haluat siis kostaa yhteiskunnalle naisettomuutesi äänestämällä poliittisia voimia, jotka lisäävät yksinäisten miesten määrää Suomessa. Pannaan vahinko kiertämään.

• Sinusta olen aiemminkin saanut fiksun ja sympaattisen kuvan. Et ainakaan syyttele omista ongelmistasi muita, etkä sorru naisvihaan. 👍👀

• Matut_ulos kirjoitti:

Haluat siis kostaa yhteiskunnalle naisettomuutesi äänestämällä poliittisia voimia, jotka lisäävät yksinäisten miesten määrää Suomessa. Pannaan vahinko kiertämään.

En halua kostaa yhtään mitään vaan äänestän ihmisiä, jotka puolustavat yhteiskunnan heikompiosaisia ja ajavat ympäristöasioihin parannuksia eivätkä ole konservatiivisia änkyröitä. Tuollaisia ihmisiä tuppaa löytymään eniten mainitsemistani puolueista.

• Wwuwuw kirjoitti:

Sinusta olen aiemminkin saanut fiksun ja sympaattisen kuvan. Et ainakaan syyttele omista ongelmistasi muita, etkä sorru naisvihaan. 👍👀

Kiva tietää. Kiitos!

• Kaappipersu

Minäkin äänestän aina vihervassareita ja käyn alpakkatahtumissa. Ajan polkupyörällä kesät talvet Ursulaan luomukahville ja majoitan kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita irakilaisia Kumpulan yksiöni sohvalla. Kesällä kasvatan hamppua ja porkkanoita siirtolapuutarhassa ja talvisin kirjoittelen lisää kaupunkia - faceryhmään kehuja, kuinka Pekka Sauri on ihanasti aurannut lumet pois baanalta. Luppoaikana käyn kuuntelemassa Ultra Brata Kallion Cafe Mascotissa. Enkä minäkin ole ihana ja fiksu mies? Minun kanssani voisi tosi helposti seurustella, eikö vain? Ja lupaan, etten kerro äidillesi ja kavereillesi että oikeasti asun Kontulassa, juon Pirkka-kaljaa, käyn lätkämatseissa, en osaa kirjoittaa yhdys sanoja, inhoon turvapaikkaturisteja (paitsi naapurin somppua, jonka kanssa vedän kalsarikännejä) ja äänestän seuraavissa vaaleissa Jussia. Jos oot oikein hyvännäköinen ja antavainen mimmi, niin voin jopa kasvattaa kaljuni tilalle rastat ja vaihtaa pilottitakin kirpparimaihariin tekoturkiskauluksella. Mut hei, se on susta kiinni!

• Mie äänestäsin natsipuoluetta jos sellanen ilmaantuis. :D

• Et ilmeisesti ole kuullut että natsit polttivat lapin?

• Insiideri

• outsider1 kirjoitti:

Et ilmeisesti ole kuullut että natsit polttivat lapin?

Niin..

Ja muslimit raiskaa/tappaa naisia jatkuvasti mutta meidän ei saisi syyttää heidän uskontoaan siitä.

• Suurimmalti osin natsit oli hyväntekijöitä Suomessa..

Pari poltettua mökkiä nyt ei edes haittaa..

Juutalaisten yms. vähemmistöjen tappaminen ei ole minun ongelma...

Vihervassarithan haluaa uhriutua jo muidenkin puolesta.

• KonnaKettu kirjoitti:

Suurimmalti osin natsit oli hyväntekijöitä Suomessa..

Pari poltettua mökkiä nyt ei edes haittaa..

Juutalaisten yms. vähemmistöjen tappaminen ei ole minun ongelma...

Vihervassarithan haluaa uhriutua jo muidenkin puolesta.

No en usko, että saamelaisetkaan olivat kovin korkealla natsien rotuhierarkkiassa. Tuskin olisivat sinäkään siis syntyneet jos natsit olisivat voittaneet ja ottaneet Suomessa vallan. ;-)

• outsider1 kirjoitti:

No en usko, että saamelaisetkaan olivat kovin korkealla natsien rotuhierarkkiassa. Tuskin olisivat sinäkään siis syntyneet jos natsit olisivat voittaneet ja ottaneet Suomessa vallan. ;-)

En mie ole saamelainen.. Oon vaan lappilainen.. :D

Vähemmän täällä näkee saamelaisia kuin normaali suomalaisia.

Tuskin olisivat natsit ruvenneet hallinnoimaan Suomea..
        Nythän Merkel yrittää hallinnoida koko eurooppaa koska ollaan kaikki oltu niin idiootteja että ollaan annettu lupa..

• Niinhän ne piti.. Ennen sotia..

Sitä paitsi kansallissosialismi on poliittinen aate jonka ei tarvitse olla pro-arjalainen.

• vihreätonsyöpä
        outsider1 kirjoitti:

Natsisaksa auttoi suomea ja oli osaltaan tekemässä sitä että suomi voitti venäjän vaikka saksa hävisi. Suomi oli ainoa maa jota yrityksistä huolimatta venäjä ei vallannut toisessa maailmansodassa. Jos saksa ei olisi auttanut niin tuskin sinäkään tänne olisit syntynyt vaan isovanhempasi oltaisiin joko tapettu tai lähetetty siperiaan. Ja jos olisitkin syntynyt eläisit vihervasemmistolaisena nurkkaan ajettuna oppositiolaisena jolla on henki herkässä kokoajan ja homouskin olisi kielletty. Joten vieläkö saksan apua pilkkaat häh? Suomi oli pakotettuna sotilaallisesti ajamaan saksa pois. Takaa ajettu elää poltetun maan taktiikkaa se on aina sodassa selvä. He olivat aseveljiä jotka venäjä käski ajamaan pois sotilaallisesti rauhan ehdoin.

• Kuhlmeyn_lentue_pelasti
        outsider1 kirjoitti:

Et ilmeisesti ole kuullut että natsit polttivat lapin?

Mutta toisaalla Kuhlmeyn lentue pelasti Suomen ryccien hirvittävältä hyökkäykseltä

Lento-osasto Kuhlmey - Tuntematon ratkaisija
        55 609 näyttökertaa

"Dokumentti Saksalaisen lento-osaston vaiheista jatkosodassa. Lento-osasto Kuhlmey oli komentajansa everstiluutnantti Kurt Kuhlmeyn mukaan nimetty Luftwaffen väliaikainen osasto, joka oli koottu Kuhlmeyn komentaman Schlachtgeschwader 3:n ympärille. Osasto oli ratkaisevassa roolissa kesän 1944 torjuntataisteluissa."

https://www.youtube.com/watch?v=oR4UWY9zJ4s

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lento-osasto_Kuhlmey

.

• vihreätonsyöpä kirjoitti:

Natsisaksa auttoi suomea ja oli osaltaan tekemässä sitä että suomi voitti venäjän vaikka saksa hävisi. Suomi oli ainoa maa jota yrityksistä huolimatta venäjä ei vallannut toisessa maailmansodassa. Jos saksa ei olisi auttanut niin tuskin sinäkään tänne olisit syntynyt vaan isovanhempasi oltaisiin joko tapettu tai lähetetty siperiaan. Ja jos olisitkin syntynyt eläisit vihervasemmistolaisena nurkkaan ajettuna oppositiolaisena jolla on henki herkässä kokoajan ja homouskin olisi kielletty. Joten vieläkö saksan apua pilkkaat häh? Suomi oli pakotettuna sotilaallisesti ajamaan saksa pois. Takaa ajettu elää poltetun maan taktiikkaa se on aina sodassa selvä. He olivat aseveljiä jotka venäjä käski ajamaan pois sotilaallisesti rauhan ehdoin.

Tuskinpa olisi sen paremmin ollut jos natsit olisivat voittaneet ja Suomesta olisi tullut natsi-Saksan satelliittivaltio.

• outsider1 kirjoitti:

Tuskinpa olisi sen paremmin ollut jos natsit olisivat voittaneet ja Suomesta olisi tullut natsi-Saksan satelliittivaltio.

Ja nyt ollaan kommari huoran satelliittivaltio...

• 765
        KonnaKettu kirjoitti:

En mie ole saamelainen.. Oon vaan lappilainen.. :D

Vähemmän täällä näkee saamelaisia kuin normaali suomalaisia.

Tuskin olisivat natsit ruvenneet hallinnoimaan Suomea..
        Nythän Merkel yrittää hallinnoida koko eurooppaa koska ollaan kaikki oltu niin idiootteja että ollaan annettu lupa..

Mistä sellaisen naivin kuvitelman olet kehittänyt, etteivät natsit mukamas olisi ruvenneet hallinnoimaan Suomea, jos olisivat maailmansodan voittanet?

• 765 kirjoitti:

Mistä sellaisen naivin kuvitelman olet kehittänyt, etteivät natsit mukamas olisi ruvenneet hallinnoimaan Suomea, jos olisivat maailmansodan voittanet?

Suomesta olis vaan tullu Suur-Suomi..

Natsithan muna pystyssä kunnioitti suomalaisia..

Heinrich Himmlerki sano että jos taistelussa on ykskin suomalainen niin se taistelu on voitettu.

Natsithan kunnioitti voimaa ja tehokkuutta...

• Vaihda_palstaa

On s24:ssä joku hinttien palsta, sieltä varmaan löytyy niitä vihreitä kannattavia ja muutenkin suvaitsevaisia "miehiä".

• propatria_

Me miehet emme luonnollisesti pidä siitä, että Suomeen on tuotu afroja ja lähi-itiksiä nussimaan suomalaisia naisia. Siksi Persut!

• No ettehän "te" tykkää kenestäkään, joka naista nussii, paitsi jos se sattuu olemaan juuri sinä.

Saati että tykkäisitte siitä naisesta, joka nussii, paitsi jos se nussii juuri sinua.

• Eipä tuo kerro muuta kuin itsestäs.

• Wwuwuw kirjoitti:

Eipä tuo kerro muuta kuin itsestäs.

No niinhän se on..

Naistahan siinä jyystetään ja kunnolla.

• KonnaKettu kirjoitti:

No niinhän se on..

Naistahan siinä jyystetään ja kunnolla.

Kuten sanoin, itsestäsi tuo vain kertoo. Jyystäminen nimittäin kuuluu naisten ykkösinhokkeihin seksiksissä

• Wwuwuw kirjoitti:

Kuten sanoin, itsestäsi tuo vain kertoo. Jyystäminen nimittäin kuuluu naisten ykkösinhokkeihin seksiksissä

Semmosta se on kun aivosolutkin vain jyystävät toisiaan.

Ei oikein tiedonkulku etene..

Lumiapina.

• Wwuwuw kirjoitti:

Jotku naiset tykkää.. Jotku ei...

• Wwuwuw kirjoitti:

Lumiapina.

Mikä helevetin lumiapina? :D

• KonnaKettu kirjoitti:

Mikä helevetin lumiapina? :D

No tietysti sinä ja muut lappalaiset uusnatsit.

Lumiapinoilla on muuten tutkitusti pienet pippelit.

• Wwuwuw kirjoitti:

No eikös se ole hyvä asia?

Ilmeisesti sun toosas on niin herkkä kapistus ettei sitä saa jyystää eikä sinne varmaan voi ees tunkea mitään isoa.

:D

Terskan saa vaan sisään.. :D

• vihreätonsyöpä
        Wwuwuw kirjoitti:

Pilkkaat oman maan kansalaisia eli olet ns suvaitsevainen isänmaan petturi. Lappalainen on saamelainen ja konna tuskin on saamelainen (en tosin tiedä) vaan lapista. Silloin hän on lappilainen. Yleistiedoton kusipääjuntti olet sinä.

• Itellä ei ole tuo koulutus ja matkailu avartanu mieltä ainakaan siinä mielessä missä suvakit sen haluaa..

Tekniikan alalla on vähemmän suvakki aivopesua..

Ja matkaillessa on vaan tullu huomattua minkälaisia muut kulttuurit ovat..

• Siis tämä oli sulle..

Lumiapina.

• No hohhoijaa, eipä se paljon kuule fyffeä vaadi, että matkustelemaan pääsee...etenkin jollekin pakettimatkalle.

Matkailu saattoi avartaa vielä joskus 1900-luvulla. Mutta eipä sitä mikään avarru, jos ei siihen potentiaalia ole.

Lumiapina.

• Wwuwuw kirjoitti:

No hohhoijaa, eipä se paljon kuule fyffeä vaadi, että matkustelemaan pääsee...etenkin jollekin pakettimatkalle.

Matkailu saattoi avartaa vielä joskus 1900-luvulla. Mutta eipä sitä mikään avarru, jos ei siihen potentiaalia ole.

Lumiapina.

Ilmeisesti vaatii kun kerran pitää väkisin yrittää tuoda hiekka/viidakko kulttuuri jäiseen Suomeen..

Kyllä mie kusipään tunnistan olkoon minkä värinen tahansa.. Ja tietyt maat on täynnä kusipäitä.

Mulla ei ole mitään tarvetta hankkia itelleni trendikästä ulkkis kaveria..

Etelän kermaperse.. :D

• Tiedän olevani kusipää.. Mutta en olekkaan änkeämässä jonku toisen nurkkiin siivellä elämään...

Ja millähän tavalla kustannatte meidän elämän?
        Jos Lappi vaikka itsenäistys nyt ja katkasis kaikki suhteet Helsinkiin niin siitä ei seuraa mitään muuta kuin että ei tarvitse maksaa vatiolle veroja..

Ei tarvitse elättää joitain vitun tummia loisia.

Lappi tulee toimeen omillaan mutta helsinkiläiset nääntyy nälkään jos ne ei saa vegaanituotteitansa..

Ite oot kermaperse marakatti.... Tiukka pillu.. :D

• oletsairasihminen

Joskus pidin sinua asiallisena ihmisenä mutta nämä kommentit painavat sinut alimpaan kastiin. Kehtaatkin tuollatavalla puhua suomalaisista. Häpeä! Jatkossa katselen kaikki kirjoituksesi erittäin kriittisesti läpi.

• KonnaKettu kirjoitti:

Tiedän olevani kusipää.. Mutta en olekkaan änkeämässä jonku toisen nurkkiin siivellä elämään...

Ja millähän tavalla kustannatte meidän elämän?
        Jos Lappi vaikka itsenäistys nyt ja katkasis kaikki suhteet Helsinkiin niin siitä ei seuraa mitään muuta kuin että ei tarvitse maksaa vatiolle veroja..

Ei tarvitse elättää joitain vitun tummia loisia.

Lappi tulee toimeen omillaan mutta helsinkiläiset nääntyy nälkään jos ne ei saa vegaanituotteitansa..

Ite oot kermaperse marakatti.... Tiukka pillu.. :D

"Pääkaupunkiseutu elättää muun Suomen"

https://www.is.fi/terveys/art-2000005505097.html

Että siinäpä sulle,
        lumiapina.
        Tee kapina.
        Vapauta Lappi
        Loppuu rahat, eikä auta edes pappi.

• sellaisianaisia
        oletsairasihminen kirjoitti:

Joskus pidin sinua asiallisena ihmisenä mutta nämä kommentit painavat sinut alimpaan kastiin. Kehtaatkin tuollatavalla puhua suomalaisista. Häpeä! Jatkossa katselen kaikki kirjoituksesi erittäin kriittisesti läpi.

Feminatsit vihaavat valkoihoisia heteromiehiä yli kaiken ja pyrkivät tuhoamaan heidät täysin. Muut feminismin myrkyttämät naiset eivät varmaan vihaa, mutta eivät huomio oikeastaan, kuin komeimmat tai statuksekkaimmat ja resursseja eniten omaavat miehet.

• Wwuwuw kirjoitti:

Natsit on.

No tuossa oikea kohta..
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001611645.html

Niin ja Monacon verorahoilla elättäs varmaan osan eurooppaa..

Yhtiöiden johtoportaat on Monacossa mutta yhtiön infrastruktuuri sijaitsee jossain muualla.
        Veikkaan että keskiverto monacolaisella on vähän parempi liksa kuin 7000e/kk.

Monacon voi hävittää ja siitä ei koidu mitään muuta harmia kuin jonkun lesken kitinä..

Sota-aikana Helsingillä tai sen väestöllä ei ole mitään strategista merkitystä... Tarvittaessa Helsinki hylätään.

Kumpi on tärkeämpi... Rolex-kaupan juoksupoika vaiko terästehtaan työntekijä...

Veikkaan että Rolex-kaupan perseennuolija juoksupojalla on parempi palkka kuin teräs duunarilla mutta hän on siltikkin loppupeleissä hyödytön paska.

• Helsinkiläiset nauttii herkuista mutta eivät itse tuota mitään muuta kuin vihervasemmistolaisia aivopieruja..

Tuotanto on jossain ihan muualla.. Helsingissä vaan naputellaan numeroita konttorissa...
        Se toiminta voidaan siirtää vaikka Rovaniemelle.. Ja se tekis Rovaniemestä rikkaimman kaupungin.

• Missänormaalitnaiset

Tai löytyykö ainoatakaan naista joka ei olisi vihreä, vihervasemmistolainen tai viherkokoomuslainen? Yhteinen tekijä näille on suvaitsevuus poislukien miehiä ja etenkin rumia sellaisia kohtaan sekä yleisten etuoikeuksien ja sananvapauden vastustaminen ja "oikeamielisyys" eli on vain yksi oikea mielipide ja kaikki muut ovat vääriä kuten natsisaksassa aikanaan erotuksella että he myös vihaavat natsisaksaa vaikka ajatusmaailma on yhdenlainen diktatuuri.

• Teepä siitä aloitus.

Äläkä ymppää siihen harhojasi. Pelkkä kysymys, kuten minäkin tein.

• Milläköhän tavalla mainitsemasi ihmisryhmät eivät suvaitse miehiä? Sovinismin ja rasismin vastustaminen on ilmeisesti sitä kamalaa sananvapauden vastustamista mistä olet niin huolissasi.

• Missänormaalitnaiset
        ageless_stranger kirjoitti:

Milläköhän tavalla mainitsemasi ihmisryhmät eivät suvaitse miehiä? Sovinismin ja rasismin vastustaminen on ilmeisesti sitä kamalaa sananvapauden vastustamista mistä olet niin huolissasi.

Ensinnäkin näiden idioottien tapa on puhua kannattamistaan asioista niin että "vääräuskoiset" ovat automaattisesti sovinisteja tai rasisteja. Sovinistiksi nähdään automaattisesti ihminen jolla on sukupuolisesti eriävä mielipide toisesta sukupuolesta. Esim jos sanon että on väärin kun nainen on suomen lain edessä etuoikeutetummassa asemassa ja tasa arvo ei toteudu olen silloin sovinisti. Jos sanon että metoo kampanja on vain keino saada sysättyä valtaa miehiltä pois vaikkapa työelämässä tekemällä vääriä ilmiantoja olen silloin sovinisti. Tästä johdosta ne oikeasti seksuaalista väkivaltaa kokeneet jäävät varjoon muiden ruikuttajien valittaessa kun ei saanutkaan vaikkapa sitä työpaikkaa jonka halusi niin otetaan sitten katkeruuksissa aseeksi "se kouri mua" läppä jolla ainakin saadaan kosto jos ei työpaikkaa. Rasistin leiman saa taas kaikesta jossa olet erimieltä ulkomaalaisista. Itse en vihaa ketään ihon värin saati asuinmaansa takia mutta olen ilmeisesti rasisti kun äänestän perussuomalaisia. Hekään eivät ole rasisteja vaan kritisoivat maahan tunkeutuvia elämäntapaelättejä. Rasismi on vihaa ei sitä että on mieltä asiasta.
        Koska en halua tänne elämäntapa elättejä olen rasisti. Silti rasisti leimaa ei poista se että kannatan kyllä ahkeraa työväkeä tänne tulla kunhan vaativat tessin mukaiset palkat. Mutta kun taas kritisoin halpatuonti työläisiä jotka tulevat ilman tessiä olemattomilla palkoilla yrittäjien iloiksi niin sitten taas olen rasisti.
        Ja koska kaltaistasi asennetta on maassamme paljon jossa rasisti ja sovinismi kortti heiluu joka vastaväitteessä niin sitä enemmän alan ainakin itse kannattamaan täysin päinvastaisia poliittisia puolueita.
        Sinä olet miesvihainen rasisti joka kuvittelee elävänsä jonkun suvakkiverhon takana oikeamielisyyden takeena mutta kuten sanoin vihreät ovat tämän maan pahimpia rasisteja ja suvaitsemattomampaa porukkaa kuin yksikään äärioikeistolainen mielenosoittaja ryhmä yhteensä.

• Missänormaalitnaiset kirjoitti:

Ensinnäkin näiden idioottien tapa on puhua kannattamistaan asioista niin että "vääräuskoiset" ovat automaattisesti sovinisteja tai rasisteja. Sovinistiksi nähdään automaattisesti ihminen jolla on sukupuolisesti eriävä mielipide toisesta sukupuolesta. Esim jos sanon että on väärin kun nainen on suomen lain edessä etuoikeutetummassa asemassa ja tasa arvo ei toteudu olen silloin sovinisti. Jos sanon että metoo kampanja on vain keino saada sysättyä valtaa miehiltä pois vaikkapa työelämässä tekemällä vääriä ilmiantoja olen silloin sovinisti. Tästä johdosta ne oikeasti seksuaalista väkivaltaa kokeneet jäävät varjoon muiden ruikuttajien valittaessa kun ei saanutkaan vaikkapa sitä työpaikkaa jonka halusi niin otetaan sitten katkeruuksissa aseeksi "se kouri mua" läppä jolla ainakin saadaan kosto jos ei työpaikkaa. Rasistin leiman saa taas kaikesta jossa olet erimieltä ulkomaalaisista. Itse en vihaa ketään ihon värin saati asuinmaansa takia mutta olen ilmeisesti rasisti kun äänestän perussuomalaisia. Hekään eivät ole rasisteja vaan kritisoivat maahan tunkeutuvia elämäntapaelättejä. Rasismi on vihaa ei sitä että on mieltä asiasta.
        Koska en halua tänne elämäntapa elättejä olen rasisti. Silti rasisti leimaa ei poista se että kannatan kyllä ahkeraa työväkeä tänne tulla kunhan vaativat tessin mukaiset palkat. Mutta kun taas kritisoin halpatuonti työläisiä jotka tulevat ilman tessiä olemattomilla palkoilla yrittäjien iloiksi niin sitten taas olen rasisti.
        Ja koska kaltaistasi asennetta on maassamme paljon jossa rasisti ja sovinismi kortti heiluu joka vastaväitteessä niin sitä enemmän alan ainakin itse kannattamaan täysin päinvastaisia poliittisia puolueita.
        Sinä olet miesvihainen rasisti joka kuvittelee elävänsä jonkun suvakkiverhon takana oikeamielisyyden takeena mutta kuten sanoin vihreät ovat tämän maan pahimpia rasisteja ja suvaitsemattomampaa porukkaa kuin yksikään äärioikeistolainen mielenosoittaja ryhmä yhteensä.

" Jos sanon että metoo kampanja on vain keino saada sysättyä valtaa miehiltä pois vaikkapa työelämässä tekemällä vääriä ilmiantoja olen silloin sovinisti. "

Niin, onhan tuo kieltämättä umpisovinistinen (ja harhainen) ajatus.

• Arvostivatko lahjaa? :D

• Normaali.poikamies

Täällä on yksi mies joka seisoo "omilla jaloilla" ja ei edusta ketään puoluetta. Asun Pohjois-Pohjanmaalla , entäs kyselijä? "tuskin " kannatti kysyä?

• Suomalainenvalkomies

Määrittele "persu"?

• 12121212121212

No minä.

Kokoomus on isoista puolueista pienin paha, vaikka onkin luokiteltavissa puolisosialistiseksi.

• Minusta puolisosialistisuus on siitä puolueesta kaukana. Kannattaa puolue Pohjoismaista hyvinvointivaltiota, mutta linjaukset ovat kaikkea muuta kuin sosialismin vastaisia.

Itse on sinkku, mutta muutama päivän aikaisempaa vanhempana en vastustakaan niin jyrkästi perussuomalaisia. Katson niin, että sellaistakin puoluetta kannattaa iso joukko ihmisiä - ja näitä ihmisiä on kunnioitettava olisi sitten eri mieltä tai jokseenkin samaa mieltä. Persuillakin on oma paikkansa maailmassa ja Suomen sisällissodan hävinneellä osapuolellakin. Kommunismi oli pitkään kielletty Suomessa vain Sosiaalldemokraatit olivat sallittuja vallankumousta yrittäneistä tahoista.

Itse tuskin äänestän Kokoomusta Eduskuntavaaleissa ellen jostain syystä tule rikastumaan tuntuvasti. Minusta he ovat liian paljon paremmin toimeentulevien aseialla Suomessa. Sen takia en voi äänestää Kokoomusta, vaikka en ole mikään onneton työtön, joka itkee uuden aktivointimallin äärellä?

• keleton

Tuskin täältä löytyy edes yhtään sinkkua, kaikilla on suhde, vaikka väittävät täällä muuta? Eiköhän nämä kaikki tarinat täällä ole suurta puhallusta, elämme kuitenkin lottovoittajien maassa, jossa suhteilu on monille harrastus.

• Minä olen aivan oikeasti sinkku. Naistuttavia ja muuta naisystävä on, mutta sivilisäädyltäni olen sinkku. Oikeastaan nyt tuntuu siltä, että sellainen sinkku oikeastaan haluan olla. Se ystävyystaso naisiin tällä hetkellä riittää. Ehkä vanhemmiten haluaa vakiintua ja mahdollisen rakastumisen myötä muuttaa jonkun kanssa asumaan yhteen, mutta tällä hetkellä sinkun opiskelijan elämä ei niin aivan kauhean harmaata ole. On Halloween bileitä luonani, joissa on naisvieraita. Lisäksi luonani on vieraana naisia pikkujoulussa. Miehiä käy sen sijaan katsomassa luonani silloin tälläin futista. Viimeisen kerran lähikuukausina lauantaina 13.1. Sunnuntaina 7.1. elokuvanyyttäreissäni käy ilmeisesti vain yksi naisvieras, mutta häntä voi sanoa ystäväksi! :) Joten olen ihan oikeasti sinkku ja puolivallaton poikamies! :)

Kyllä niitä oikeita sinkkuja täältä palstoilta löytyy! :)

• Neitsyt-Setä

Minä ainakin olen sinkku, ja enemmänkin: neitsyt!

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2260
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1091
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1054
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe