https://yle.fi/uutiset/3-9998714
Oliko Jeesus nainen vai mies tai jotain siltä väliltä. Ruotsin kirkko riitelee siitä ?
Jeesuksen sukupuolesta riita Ruotsissa
39
205
Vastaukset
- ellerhur
Sitä joko ymmärtää luetun tai sitten ei....
- Haasteellinen-veikkaus
Varmana Tellukka saanut aikaan riidan. Koko valtion mitalla. Onhan hän melkein pastorska. Tai sitten helevetin papitar.
- ei.omia.lapsia
Jeesuksella ei ollut tiettävästi omia lapsia, siitäkin voi jo päätellä jotain hänen sukupuolestaan, va voiko?
- molempi_parempi
Minulla ei ole, ainakaan todistettavasti, lapsia, mutta ei siitä sukupuolta voi päätellä.
Arvaamalla on fifty-fifty saumat osua oikeaan;)
Mutta, kun syntyy neitseelliseti kuten jutun päähenkilö, saattaahan olla että hän oli hermafrodiitti. - Entisessä-elämässä
molempi_parempi kirjoitti:
Minulla ei ole, ainakaan todistettavasti, lapsia, mutta ei siitä sukupuolta voi päätellä.
Arvaamalla on fifty-fifty saumat osua oikeaan;)
Mutta, kun syntyy neitseelliseti kuten jutun päähenkilö, saattaahan olla että hän oli hermafrodiitti.Sitä paitti ei jeesus ollut jeesus (suomalainen väärennös, pitää venyttää). Hän oli Jesus Nasareth, mies. Ei virallista sukunimeä.
- Ei.sen.kummempaa
Jeesus oli maalikkosaarnaaja Niilo-ylivainon tapainen.
- turhaa.pohtia
Jeesus oli Henkilö.
- mutmut
Niin mutta jos jeesus oli jumalan poika, niin olishan se voinut järjestää sille sellaset geenit että samanhenkisiä jeesuksen omia laapsia olisi sikiytynyt jälkipolvissa jo vaikka kuinka paljon. Ei ole ollut siihen aikaan kaikilla kaikki kottaraiset kotona.
Jeesus syntyi tänne miehen hahmossa.
Valinta oli selkeä, koska maailma oli silloin vielä enemmän miesten, kuin tänään.
Hän pystyi miehen hahmossa paremmin toteuttamaan lähetystyötään.Niinpä, ei edes tänä päivänä voisi lähettää naista yksinään tekemään lähetystyötä Palestiinaan tai Afganistaniin. Niin turvattomassa maailmassa elämme vielä tuhansien vuosien jälkeenkin.
- Ikävä-kyllä-niin
suvenkorento1 kirjoitti:
Niinpä, ei edes tänä päivänä voisi lähettää naista yksinään tekemään lähetystyötä Palestiinaan tai Afganistaniin. Niin turvattomassa maailmassa elämme vielä tuhansien vuosien jälkeenkin.
Totuushan tuo on. Naisilla arabi maissa ei tule edes olemaan arvoa, ei koskaan. Niin juurtuneet alistamistavat siellä on, satojen vuosien kehityksen tulos.
- todistajasetä
Hienoa että tämä sukupuoliriita saadaan ratkotuksi Ruotsissa. Siitä sitten seuraamme esimerkkiä meidänkin kirkoissamme.
Meinaatko, että sitten Suomessakin alettaisiin sanomaan Jeesuksesta "Hän" (lausutaan ruotsiksi Hen)?
- Kuka-mitä-häh-saunassa
Minun nimi on Höh! Joku taivuttaa sen muotoon Häh! Ja on joskus joku todennut "mitä siinä jeesustelet". Aika ilkeästi sanottu mutta olen kestänyt sen kuin mies.
Jesse teki kerran Siinailla kyykky-pissit.
Minä varmaan vilkaisin häntä jotenkin vihjailevasti, koska hän kommentoi pikkuisen äkäisesti
- En minä tässä tuulessa ala seisten pissimään.
Kyllä hänellä ihan selkeästi jaloissaan jotain roikkui.
Ei nyt ihan maahan-asti kuitenkaan.
Eikä hän koskaan katsellut Kameleita erityisen pitkään.
Tuulisilla ilmoilla hän enemmänkin vilkuili nuorehkojen naisten huntuja.
Nauroi Saarallekin.
Koska minäkin vilkuilin, olen varma että hänkin oli puhdas hetero.
Muistan vieläkin kuinka Jesse innostui Mary Quantista.
Jesse on kyllä aito Koiras.
-
https://www.youtube.com/watch?v=SB5eIfHXkWQ
H.- mimmimum-..mi
Hunksz....hassuttelija Jessen kera....Kiva kun muistit Mary Quantin....kaikki muotisuunnittelijat eivät ole homomiehiä.....ei varmaan Jessekään...vaikka aavikolla kyykistyikin...
mimmimum-..mi kirjoitti:
Hunksz....hassuttelija Jessen kera....Kiva kun muistit Mary Quantin....kaikki muotisuunnittelijat eivät ole homomiehiä.....ei varmaan Jessekään...vaikka aavikolla kyykistyikin...
"mimmimum-..mi"
Jessellä oli jalassaan ihan uudet, erämaa-vaellus-kengät. :)
-
Niin lämpöiseni.
Se se nyt vaan on sillä-lailla että tässäkin maassa tulee pikku-hiljaa ilmi paljon mälsää.
Mätää, etten sanoisi.
Kyllä se nyt vaan on niin että miehen pitää olla mies.
Eikä mikään Paakku-nainen.
H.
Minun Raamattuni mukaan hän oli jumalan p o i k a . Ei jumalan tytär eikä hermarfrodiitti. Feminismi taitaa huonosti istua Raamatun opetuksiin.
"jocus"
"Hen var en höna med bara fötter
icke visste den alls om sina rötter.
Tuttarna här eller borta så där
knullarna kullarna vart än det bär.
Testtub eller hand med en främmande hen
i alla fall leder vägen för den till helveten."
-
https://www.youtube.com/watch?v=Oebs5e_BVKA
H.
Jaa-a....
Provo, väärinymmärretty vai vain tietämättömyyttä?
Kun se "hen" on kuitenkin vain sukupuolineutraali pronomini eikä sen käyttö, joka tulee todennäköisesti yleistymään seuraavien sukupolvien aikana halusimme sitten tai emme. Se ei siis määrittele sukupuolta vaikka näyttääkin joitakin kovasti vaivaavan.
(Itse tuskin tulen ottamaan sitä käyttöön elämäni aikana, mutta eihän sitä koskaan tiedä)
Mites ne enkelit ovatko ne miehiä vai naisia? Siivet ja pitkä tukka ja naismaiset kasvot viittaisivat naiseen, mutta ainakin arkkienkelit, Gabriel, Mikael ja Rafael ovat mielletty selvästi maskuliinisiksi. Vai oliskohan tässäkin kristillisen kirkon arvot (mieshegemonia) pelanneet roolia? Ota heistä sitten selvä. Heitän kysymyksen palstan teologeille ja raamatun tutkijoille, etenkin Tellulle.Paloma.se.co"
Kirjoitan sinulle jumalaisen selvennyksen.
-
"Henki käveli maitten ja vetten päällä.
Katseli mitä kaikkea oli saanut aikaan.
Tuuli toi nenälleen sievän pikku höyhenen...
- Mitä hel...helluntaita"
- Tämä haisee.
Henki otti höyhenen sormiinsa ja henkäisi:
- Tämähän on peto-linnun per...heestä.
- Nyt minä tiedän minkä-lainen enkelini tulee olemaan.
- Luon sille siivet millä löyhytellä raikasta ilmaa.
- Saakoon se myös säkenöivän olemuksen millä paukutella taivaallekin.
- Tolkienia varten luomani Peikot saakoot kertoa miltä sen pitäisi näyttää.
- Disney saa hoitaa muunnelmat.
H.hunksz kirjoitti:
Paloma.se.co"
Kirjoitan sinulle jumalaisen selvennyksen.
-
"Henki käveli maitten ja vetten päällä.
Katseli mitä kaikkea oli saanut aikaan.
Tuuli toi nenälleen sievän pikku höyhenen...
- Mitä hel...helluntaita"
- Tämä haisee.
Henki otti höyhenen sormiinsa ja henkäisi:
- Tämähän on peto-linnun per...heestä.
- Nyt minä tiedän minkä-lainen enkelini tulee olemaan.
- Luon sille siivet millä löyhytellä raikasta ilmaa.
- Saakoon se myös säkenöivän olemuksen millä paukutella taivaallekin.
- Tolkienia varten luomani Peikot saakoot kertoa miltä sen pitäisi näyttää.
- Disney saa hoitaa muunnelmat.
H....Tolkienia ja Rautavaaraa varten luomani Menninkäiset
H.
- tarkistuss
Mulla kun ei ole raamattua eikä rukouskirjaa, niin tarkistakaapa joku sellaasen omistaja, että onko sinne kirjootettu Jumalan poika vai jumalan henkilö. Jos on jumalan poika niin ruotalaiset syyllistyvät jumalan pilkkaan hennittelyillään.
" Se ei siis määrittele sukupuolta vaikka näyttääkin joitakin kovasti vaivaavan."
Tämä tarkistukselle, olit nyt kuka tahansa.
Elikkä hennittely ei ole kenenkään, edes jumalan, pilkkaamista. Ainoastaan muuttuvaa kielikäytäntöä. Yrittäkää nyt edes pysyä ajatuksessa mukana.Paloma.se.co kirjoitti:
" Se ei siis määrittele sukupuolta vaikka näyttääkin joitakin kovasti vaivaavan."
Elikkä hennittely ei ole kenenkään, edes jumalan, pilkkaamista. Ainoastaan muuttuvaa kielikäytäntöä. Yrittäkää nyt edes pysyä ajatuksessa mukana.Hen on kätevä pronomini, eli sama kuin suomen hän, johon ei liity sukupuolen määritystä. Toisaalta han ja hon voivat tiivistää tekstiä. Eikö olisi tehokkainta, jos käytössä olisivat kaikki kolme?
jocus kirjoitti:
Hen on kätevä pronomini, eli sama kuin suomen hän, johon ei liity sukupuolen määritystä. Toisaalta han ja hon voivat tiivistää tekstiä. Eikö olisi tehokkainta, jos käytössä olisivat kaikki kolme?
Oletan että kaikkea tullaan käyttämään rinnakkain meidän elinaikanamme. Minäkin vierastan hieman vielä tuota 'hen'iä, mutta ei sen käyttöön tarvitse keksiä mitään tarkoituksia mitä sillä ei ole,
En ole ajatellut tuota mitä sanot että 'hon' tai 'han' voisivat tiivistää tekstiä, mutta onhan sekin varmaan totta,Paloma.se.co kirjoitti:
Oletan että kaikkea tullaan käyttämään rinnakkain meidän elinaikanamme. Minäkin vierastan hieman vielä tuota 'hen'iä, mutta ei sen käyttöön tarvitse keksiä mitään tarkoituksia mitä sillä ei ole,
En ole ajatellut tuota mitä sanot että 'hon' tai 'han' voisivat tiivistää tekstiä, mutta onhan sekin varmaan totta,Pronomineilla voidaan osoittaa esim. ilman selittelyjä kumpi kahdesta henkilöstä puhuu. Niinikään vältetään tautologiaa.
Paloma.se.co kirjoitti:
Elikkä hennittely ei ole kenenkään, edes jumalan, pilkkaamista. Ainoastaan muuttuvaa kielikäytäntöä. Yrittäkää nyt edes pysyä ajatuksessa mukana.Hen on ihan käyttökelpoinen silloin, kun sillä voidaan tarkoittaa sekä miestä että naista taikka ei syystä tai toisesta haluta kertoa (tai ei tiedetä) kummasta sukupuolesta on kysymys.
Mutta silloin, kun tiedetään sukupuoli ja hon ja han ovat vielä ruotsalaisessa sanakirjassa, niin niitä on sopivampaa käyttää.
Raamatussa ei ole epäilystäkään, etteikö Poika olisi han.
Mutta nythän pitää ottaa huomioon, että kysymyksessä on lut.kirkko, jonka papit mokaavat muutenkin ja ovat kaukana Raamatusta, niin yksi moka lisää sinne tai tänne ei taida sen kirkon mainetta muuttaa enää mitenkään huonompaan päin.jocus kirjoitti:
Pronomineilla voidaan osoittaa esim. ilman selittelyjä kumpi kahdesta henkilöstä puhuu. Niinikään vältetään tautologiaa.
"jocus"
"Hen var en höna med bara fötter
icke visste den alls om sina rötter.
Tuttarna här eller borta så där
knullarna kullarna vart än det bär.
Testtub eller hand med en främmande hen
i alla fall leder vägen för den till helveten."
-
https://www.youtube.com/watch?v=Oebs5e_BVKA
H.- bessie-
jocus kirjoitti:
Pronomineilla voidaan osoittaa esim. ilman selittelyjä kumpi kahdesta henkilöstä puhuu. Niinikään vältetään tautologiaa.
Sanopa muuta. Paitsi välttää tautologiaa pronomineilla voidaan osoittaa paljon muutakin, selittelemättä. Esimerkiksi kahden mieshenkilön puhuessa voisi viitata toiseen käyttämällä pronominia hen ja toiseen käyttämällä pronominia han jne. jne..
- Arvoitusko
Suoraan sanoen, ruotsin feministipiirit yrittävät sovittaa Jumalan pojalle hametta. Keinot ovat ennennäkemättömän kierot ja rehellisyys on tuntematon käsite heille. Toivottavasti Suomen naiset ovat viisaampia ja rehellisempiä tasa-arvo pyrkimyksissään, niinkuin uskon. Hyvää ja parempaa uuttavuotta 2018 kaikille :)))
- assaaaq
"Tämä on minun rakas poikani, kuulkaa häntä". Sanoo taivaan Isä pojastaan ja apostoli Paavali sanoo, " Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa."
- partaladyboy
Jeesus näyttää sen verran Conchita Wurstilta, että ihan oikein ruottalaiset tekivät.
- bessie-
Mistä sinä tiedät minkä näköinen Jeesus oli?!
Ja mistäköhän sinä tiedät, miltä Jeesus näytti?
Tiedät vain taiteilijoitten luoman kuvan hänestä. Raamatun mukaan hän oli ihan eri näköinen.- pelkäätarinaa
bessie- kirjoitti:
Mistä sinä tiedät minkä näköinen Jeesus oli?!
Mistä tiedät onko jeesusta ollut olemassakaan?
- bessie-
pelkäätarinaa kirjoitti:
Mistä tiedät onko jeesusta ollut olemassakaan?
Olenko muka sanonut tietäväni, että Jeesus on ollut olemassa?
- Joku.narraa
Jumala on henki, ei hänellä ole olomuotoa miten hänen pojallaan olisi joku näkyvä muoto ??? Taidetaan liikkua henkimaailmassa.
Silloin kun minä Jessen kanssa käppäilin pitkin tulevia Siinaita ja Egyptejä laatimassa karttoja tuleville Juutalaisille, ei Jessellä ollut partaa.
Jessen ei vielä tarvinut näyttää uskottavalta.
-
Isäänsä Jesse kaipasi.
- Kun sitä ei nykyään näe enää missään.
Jesse oli jo nuorena vaellellut autio-mailla ikävissään.
Kun hän päätti, isänsä kehoituksesta alkaa tärkeäksi, hän antoi parta-koneensa minulle.
- Ota sää tuo, sun partasi on tuleviin asioihin ihan liian vaalea.
Noh, partani on vanhemmiten tummunut, Jessen antama höyläkin on jonnekin kadonnut.
H.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa972821En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101804
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3821670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211611Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681447- 1191257
- 131176
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91146- 201039